Mengapa seseorang berasa sakit pada waktu malam

Utama Pankreatitis

Mungkin sukar untuk berjumpa dengan pesakit yang tidak menyedari keadaan seperti loya. Segera harus dikatakan bahawa itu bukan penyakit, tetapi dalam beberapa kes, keadaan inilah yang mungkin menunjukkan adanya penyakit tertentu. Ini tidak semestinya penyebab mual adalah faktor yang jelas. Selalunya keadaan itu boleh hilang dengan sendirinya, tetapi ia juga menghantui pesakit untuk waktu yang lama, atau bahkan berterusan. Kadang-kadang ini berlaku pada waktu petang. Inilah yang akan dibincangkan lebih lanjut. Sementara itu, beberapa kata tentang apa yang dimaksudkan dengan konsep "mual".

Sebagai peraturan, ini adalah sensasi seperti kekejangan, yang tidak terlalu menyenangkan di bahagian atas perut. Mereka terbentuk akibat penurunan peristalsis dan penurunan nada dinding gastrik. Pesakit mempunyai keinginan semula jadi untuk menyingkirkan keadaan ini, tidak memahami sepenuhnya sebab kejadiannya. Ini tentunya bukan pilihan rawatan terbaik. Seperti disebutkan di atas, rasa mual dapat disebabkan oleh pelbagai penyakit atau jangkitan pada tubuh. Oleh itu, rawatan diri bukan sahaja menghilangkan masalah yang sebenarnya, tetapi juga risiko kehilangan penyakit serius pada waktunya. Oleh itu, apabila anda sering merasa mual pada waktu malam, anda perlu berjumpa pakar..

Tanda-tanda

Sebagai peraturan, rasa mual muncul di kawasan faring, sementara ada perasaan bahawa segala sesuatu di perut tiba-tiba akan melompat keluar. Dan ini tidak disengajakan, kerana sering kali loya berakhir dengan cara ini, lebih-lebih lagi, sering menjadi paroxysmal dan berulang kali. Pada masa ini, nada tisu otot perut menurun, berlaku penurunan dalam proses pencernaan. Selalunya ini disertai dengan gejala berikut:

  • berpeluh;
  • peningkatan pemisahan air liur;
  • Saya menghadapi masalah irama jantung.

Sebab-sebabnya

Perlu mengetahui faktor apa yang boleh mempengaruhi mengapa anda merasa sakit pada waktu petang? Apabila loya kerap berlaku, penyebabnya dalam kebanyakan kes dapat disembunyikan dalam penyakit sistem pencernaan; bagaimanapun, terdapat gangguan neurologi, gangguan endokrin dan gangguan fungsi normal jantung, apabila, bersama dengan gejala lain, mual menampakkan diri. Seperti yang anda ketahui, sebarang gejala dapat berjaya diatasi dengan bertindak berdasarkan penyebab yang menyumbang kepada penampilannya. Oleh itu, gejala mual yang paling biasa pada waktu petang harus dipertimbangkan:

  • Ulser dan gastritis. Dalam usaha mual selepas makan, penyebabnya mungkin gastritis atau bisul, yang, bersamaan dengan gejala ini, dicirikan oleh proses keradangan lain di dalam perut, misalnya, rasa berat, perasaan kembung setelah makan. Dalam kes ini, pesakit sering merasakan sensasi terbakar di kawasan perut. Diagnosis yang tepat, tentu saja, hanya dapat ditentukan oleh pakar, setelah kajian menyeluruh. Sekiranya terdapat penyakit ini, pesakit mesti melepaskan makanan berlemak, pedas dan asap, secara amnya, diet mesti diikuti.
  • Patologi pundi hempedu. Sekiranya pesakit mengalami pelanggaran organ ini, maka dia mula mengalami rasa mual pada saat makan, pada masa yang sama muncul kembung. Gejala bersamaan lain dapat dinyatakan dalam rasa logam di mulut atau kepahitan, terdapat juga pembentukan gas, pedih ulu hati, sakit di hipokondrium kanan.
  • Jangkitan usus. Sekiranya, setelah mengambil makanan, setelah waktu tertentu, pesakit mengalami mual, yang kemudiannya menyebabkan muntah, ini mungkin menunjukkan perkembangan jangkitan usus. Dalam kes ini, rasa sakit biasanya dirasakan di kawasan pusar, ada pening, perasaan lemah, kenaikan suhu badan tidak dikecualikan, sebagai peraturan, hingga 37, tetapi dapat meningkat lebih tinggi. Dalam kes ini, penjagaan mesti diambil untuk mengelakkan akibat yang tidak diingini seperti cirit-birit dan dehidrasi. Adalah perlu untuk mendorong muntah; untuk ini, minum satu atau dua gelas air yang sedikit hangat dalam teguk kecil. Selepas itu, usaha langsung untuk mengisi semula cecair yang hilang. Ini bermaksud memakan lebih banyak air, minum minuman buah, teh lemah. Tidak perlu minum sehingga empat tablet karbon aktif. Sekiranya, setelah tindakan diambil, muntah tidak dapat dielakkan, dan lebih-lebih lagi ketika terdapat hempedu di dalamnya, pening terasa, semua ini mungkin menunjukkan penyakit serius, misalnya, salmonellosis. Anda tidak harus ragu-ragu dan mengubati diri sendiri, tetapi anda perlu menghubungi ambulans.
  • Penyakit buah pinggang. Dalam kes ini, penyebab mual tidak dikaitkan dengan makanan. Kadang-kadang ia berakhir dengan muntah. Ciri khas yang menunjukkan bahawa penyebabnya adalah proses keradangan di buah pinggang adalah rasa sakit di kawasan lumbar, serta gangguan kencing.
  • Pankreatitis Pada pesakit dengan keradangan pankreas, kembung dan loya berkembang selepas makan. Selalunya semua ini disertai dengan kepahitan di mulut dan sakit di kawasan hipokondrium yang betul..
  • Hipertensi. Mereka yang menderita tekanan darah tinggi mungkin mengalami loya yang berterusan, tetapi jarang muncul pada waktu petang, dalam kebanyakan kes pada waktu pagi. Selama beberapa jam ini, wajah pesakit menjadi, biasanya, edematous dan kemerahan. Dia mungkin merasa pening dan keletihan..
  • Mengambil ubat. Dalam banyak anotasi ubat yang anda beli, anda boleh membaca bahawa ia mempunyai kesan sampingan yang boleh menimbulkan mual. Senarai ubat ini boleh merangkumi ubat anti-radang, antibiotik, zat besi, anti-influenza, kompleks vitamin dan lain-lain.
  • Gegaran. Fenomena seperti mual berterusan pada waktu malam dan pening boleh berlaku pada pesakit yang mengalami kecederaan kepala yang teruk. Dalam keadaan seperti itu, seseorang tidak harus menunggu ia "berlalu dengan sendirinya", tetapi meminta bantuan perubatan tanpa gagal.
  • Gejala radang usus buntu. Selalunya penyakit ini disertai, tidak kira makanan yang diambil, rasa mual, dalam beberapa kes, muntah diperhatikan. Sebagai peraturan, sensasi rasa sakit pertama kali muncul di perut atas, setelah itu secara beransur-ansur mereka bergerak ke bawah - ke sisi kanan. Juga, kehadiran apendisitis dapat ditunjukkan oleh peningkatan suhu hingga 37-38 °.
  • Pelanggaran radas vestibular. Juga, penyebab mual pada waktu malam dengan pening bersamaan adalah perubahan kedudukan badan secara tiba-tiba, ketika pesakit cepat bangun dari sofa, sambil berbaring, atau sisi lain tiba-tiba terbalik. Tanda-tanda gangguan vestibular seperti tinnitus dan kehilangan keseimbangan juga mungkin berlaku. Selalunya pesakit melihat "lalat" di depan matanya, kehilangan keupayaan untuk terus fokus pada objek yang bergerak untuk waktu yang lama.
  • Simptom serangan jantung. Apabila pesakit mengalami masalah ini, walaupun dia muntah, dia akan tetap mual. Dalam kes ini, akan ada rasa sakit di bahagian atas perut. Gejala lain juga boleh menunjukkan kegagalan jantung, seperti kulit pucat, tersedak, cegukan.
  • Migrain. Dalam keadaan ini, selain mual pada waktu malam, sering kali terdapat sedikit pening. Sekiranya loya dikaitkan dengan sakit kepala, tentu saja pesakit dapat "melepaskan diri" di ruangan yang tenang dan gelap, sementara dia harus menggunakan ubat-ubatan yang akan diresepkan oleh pakar neurologi.
  • Tekanan. Ini bukan penemuan bagi sesiapa sahaja bahawa kegembiraan dan tekanan emosi yang kuat dapat menyebabkan rasa mual ringan. Oleh itu, anda tidak boleh, terutama pada waktu malam, mendedahkan diri anda pada situasi yang tertekan. Sekiranya anda tidak dapat mengelakkan kegembiraan, cubalah menenangkan diri dan bernafas lebih dalam. Setelah teknik mudah seperti itu, adrenalin dalam badan akan berkurang dan loya akan beransur surut.
  • Meningitis. Mual boleh menjadi salah satu gejala keadaan serius ini. Gejala bersamaan mungkin termasuk demam tinggi, sensasi fotofobia, dan tekanan di bahagian belakang kepala..
  • Hipotiroidisme Masalah ini dinyatakan dalam gangguan yang berkaitan dengan kelenjar tiroid. Pada masa yang sama, keadaan loya, walaupun tidak begitu ketara, dapat terjadi bukan hanya pada waktu malam, tetapi juga berterusan. Ia juga dicirikan oleh kekurangan selera makan tanpa penurunan berat badan yang dapat diukur. Di samping itu, pesakit mengalami rasa mengantuk, rasa keletihan yang berterusan, dia menggigil walaupun dalam keadaan panas, dalam beberapa kes terdapat anemia.
  • Kehamilan. Walaupun terdapat pendapat bahawa keadaan mual adalah ciri sebahagian besar wanita hamil, yang sangat penting untuk trimester pertama, tidak dapat dikatakan bahawa setiap orang menderita. Namun, wanita-wanita yang tidak dapat menghindari sensasi yang tidak menyenangkan itu dapat dihiburkan oleh kenyataan bahawa fenomena ini akan hilang dengan sendirinya setelah kira-kira dua belas minggu. Kami akan melihat loya pada waktu malam semasa kehamilan dengan lebih terperinci di bawah..
  • Neoplasma. Sekiranya loya dan muntah pesakit berlangsung terlalu lama, ini mungkin salah satu ciri khas pembentukan malignan..
  • Manis. Makan gula-gula semasa perut kosong, terutama pada waktu petang, boleh menyebabkan mual. Untuk melembutkan keadaan, disarankan untuk makan sedikit makanan yang enak, lebih baik buah atau sayur..
  • Kelaparan. Dalam kebanyakan kes, dengan mual, ada kekurangan selera makan, pada masa yang sama, keadaan ketika perut kosong memerlukan makanan boleh menyebabkan mual, kerana terdapat penurunan glukosa darah yang tajam.
  • Pencerobohan parasit. Cacing boleh menyebabkan mual.

Jenis-jenis loya

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab yang dijelaskan di atas, terdapat juga klasifikasi mual. Ia dikelaskan kepada jenis berikut:

  • Otak. Ia berlaku disebabkan oleh pelbagai gangguan otak. Ini boleh menjadi penyakit aterosklerosis, hipertensi, pembentukan malignan di otak. Dalam kebanyakan kes, ini disertai dengan manifestasi seperti peningkatan tekanan darah dan intrakranial..
  • Beracun. Mual ini muncul kerana keracunan pesakit dengan pelbagai produk makanan berkualiti rendah atau akibat penembusan racun endogen ke dalam badan.
  • Pertukaran. Sebabnya dalam kebanyakan kes adalah pemakanan yang tidak seimbang, penggunaan diet lapar oleh pesakit, serta disebabkan oleh hipovitaminosis dan diabetes dan gangguan metabolik lain.
  • Vestibular. Ia dicirikan sebagai akibat dari manifestasi pelbagai neurosis. Jenis loya ini biasanya terdapat pada wanita hamil, dan juga semasa menopaus..
  • Refleks. Ia muncul kerana perkembangan proses keradangan di saluran gastrointestinal, serta akibat kerengsaan reseptor aktif. Ia dicirikan oleh penampilan biasa setelah makan, serta pengambilan makanan tertentu oleh pesakit.

Mual semasa mengandung

Sekiranya seorang wanita mengalami mual semasa hamil, kebanyakannya berlaku pada waktu pagi, walaupun boleh terjadi secara berterusan, termasuk pada waktu malam. Pada sesetengah wanita hamil, loya adalah sejenis reaksi terhadap kehadiran bau yang teruk..

Sebab yang paling biasa yang boleh membuat wanita merasa sakit pada waktu malam semasa kehamilan adalah:

  • Pemakanan yang tidak betul. Ini menunjukkan kebiasaan memakan makanan yang tidak diingini oleh wanita hamil, sebelum dan semasa kehamilan..
  • Kehadiran proses keradangan di alat kelamin.
  • Akibat tekanan, kurang tidur dan kerja berlebihan yang teruk.
  • Gangguan fungsi normal sistem endokrin.
  • Selsema biasa.

Sekiranya seorang wanita hamil mengalami serangan mual yang disebabkan oleh tindak balas terhadap bau yang kuat atau kuat, maka ini dianggap sebagai gejala biasa. Dalam kedudukan ini, wanita sering mempunyai deria penciuman yang memburuk, dan dalam keadaan ini sukar untuk mengubah apa-apa..

Toksikosis dan loya tentu saja bukan penyakit pada wanita hamil. Walaupun begitu, keadaan tidak boleh dibiarkan begitu sahaja - fenomena ini mesti diperjuangkan. Jika tidak, mereka boleh menjejaskan perjalanan kehamilan yang normal, dan dengan itu membahayakan bayi baru lahir. Sebilangan besar bahaya ini bukan disebabkan oleh mual itu sendiri, tetapi oleh muntah yang mengikutinya ketika, bersama-sama dengan muntah, tubuh kekurangan zat berguna..

Perkara pertama yang disyorkan oleh seorang wanita dalam keadaan ini adalah dengan memulakan makan dengan betul. Ini bermaksud makanan harus berkualiti tinggi dan seimbang dalam unsur mikro yang diperlukan. Cobalah untuk tidak menyerah pada godaan untuk makan, misalnya, sebiji coklat, yang tidak begitu berguna, dalam kes yang melampau, anda hanya dapat menikmati sedikit kelazatan ini, tetapi bukan sebilangan besar bar.

Kedua, orang yang rapat yang mengelilingi wanita hamil harus menjaga kesejahteraannya, mencegah keadaan yang menggembirakan dan faktor mual lain yang memprovokasi.

Dalam kebanyakan kes, loya berlaku semasa perut kosong kerana tahap glukosa darah rendah. Selalunya cukup untuk melewatkan sesuatu untuk mengisi perut dan loya mereda. Namun, tidak dalam semua situasi, sayangnya, ini dapat membantu; ada beberapa kaedah lain untuk menghilangkan loya:

  • Cuba makan lebih kerap, adalah wajar bahawa ini berlaku sekurang-kurangnya setelah dua hingga tiga jam, dan dalam bahagian kecil - dari telapak tangan anda. Walaupun produk ini sangat baik untuk tubuh anda, tetapi menyebabkan mual, ia tidak boleh dimakan.
  • Jangan minum semasa makan. Sebaiknya minum sebelum atau selepas makan. Dalam kes pertama - dalam setengah jam, yang kedua - dalam satu jam.
  • Anda perlu berusaha melakukan gerakan dalam gerakan perlahan, gerakan itu harus lancar, kerana dengan perubahan kedudukan badan yang tajam, anda boleh menyebabkan gejala yang tidak diingini.
  • Cuba melakukan lebih banyak pergerakan, terutama di luar rumah, biarkan diri anda lebih banyak masa untuk berehat.
  • Elakkan kawasan dan kawasan yang sesak yang mungkin mempunyai bau yang menyinggung.

Anda harus memastikan bahawa terdapat lebih banyak emosi positif dalam hidup anda dan sedikit sebanyak keadaan tekanan dan hubungan dengan orang yang membawa perkara negatif mungkin. Jangan biarkan masalah diatasi. Tiada siapa dan apa-apa yang boleh mengganggu keadaan indah anda.

Apabila loya menderita pada waktu petang, cubalah crouton atau sepotong kecil roti kering, segelintir kacang akan membantu, menikmati buah segar dengan baik. Teh mint kadang-kadang membantu menghilangkan rasa tidak selesa.

Dengan pedih ulu hati yang teruk, pening, jika terdapat peningkatan pada kulit kering, anda perlu pergi ke doktor.

Ubat rakyat untuk loya pada waktu petang

Ramai orang biasa dengan amonia; untuk merasakan kesannya, perlu menghirup lebih keras melalui hidung. Anda juga boleh menggunakan validol - ia diletakkan di bawah lidah - atau gula-gula pudina biasa.

Merebus jelatang (1 sdt. L) dan susu (250 gr.) Membantu dengan baik. Kami merebus susu, masukkan ramuan ke dalamnya, kemudian rebus dengan api kecil selama lima minit. Bahagian ketiga kaldu segera diminum, selebihnya diminum selepas dua atau tiga jam, satu sudu, sehingga mual berlalu.

Bagi banyak orang, teh halia sangat bagus. Akar tanaman dihancurkan dan diisi dengan tiga ratus gram air rebus. Biarkan seketika, dan ketika mencapai suhu bilik, anda boleh minum kuahnya dengan teguk kecil.

Mengumpulkan ramuan juga membantu. Ini memerlukan dua sudu teh chamomile, satu sendok teh rosemary dan bijak, semuanya diisi dengan setengah liter air mendidih. Kemudian bersikeras dan minum sepertiga jam dalam dos kecil setiap lima belas minit..

Jus lemon banyak membantu jika pesakit mempunyai tanda-tanda mual pertama pada waktu petang. Anda perlu mencampurkan jus setengah lemon dengan setengah sudu teh baking soda.

Ubat-ubatan

Menghilangkan mual pada waktu malam bukanlah masalah untuk disingkirkan. Walau bagaimanapun, sekiranya keadaan ini terus menghantui anda, anda perlu berjumpa doktor yang akan memberi anda pilihan rawatan terbaik. Tidak perlu bertahan dan menuai ketika berlalu dengan sendirinya. Walaupun ini adalah gejala "ringan", namun dapat berkembang menjadi masalah yang lebih serius. Pada akhirnya, saya ingin membincangkan beberapa alat yang dapat membantu tubuh menghilangkan rasa tidak selesa. Pada masa ini, terdapat sebilangan besar ubat-ubatan yang disediakan dari bahan mentah semula jadi dan membantu meningkatkan rembesan hempedu. Yang paling popular disenaraikan di bawah:

  • Allohol. Ubat ini, selain meningkatkan rembesan hempedu, membantu membuang toksin dari badan. Ini mengandungi ekstrak hempedu pekat, jelatang dan bawang putih, karbon aktif.
  • Kolenzim. Ubat ini membantu menormalkan proses pencernaan. Mengandungi enzim hempedu dan pankreas.
  • Silimar. Dalam penyediaan ini, ekstrak susu thistle adalah bahan aktif utama..
  • Tanachezol. Aksinya mirip dengan allochol, namun, ia mengandungi ekstrak bunga dari tansy, dan bukan hempedu..

Sekiranya pesakit tidak mempunyai peluang atau masa untuk melakukan decoctions, maka dia boleh menggunakan holosas - ini adalah nama sirap rosehip. Selain menghilangkan rasa mual pada waktu petang, ubat ini membantu meningkatkan imuniti. Walau bagaimanapun, ubat ini dikontraindikasikan pada pesakit diabetes mellitus..

Sekiranya pesakit mempunyai gangguan sistem endokrin, maka ubat hormon yang harus diresepkan oleh doktor adalah yang terbaik..

Untuk menormalkan keadaan, perlu memastikan bahawa tidak ada hidangan berlemak dan pedas, daging asap dalam makanan, terutama pada waktu malam. Lebih baik menggantikan kaldu daging dengan sup dari kaldu sayur yang lemah. Juga, para pakar mengesyorkan memakan makanan yang dihancurkan sehingga kepingan besar tidak dapat menimbulkan gejala yang tidak diingini..

Mengapa anda boleh merasa sakit pada waktu malam

Mual adalah rasa tidak selesa di bahagian atas dada dan leher, sebelum muntah. Keadaan ini biasanya berlaku pada waktu siang dan selepas makan. Lebih dekat ke malam, ia jarang muncul, jadi anda tidak boleh mengabaikan gejala yang tidak menyenangkan ini. Sekiranya anda kerap merasa sakit pada waktu malam, ini menandakan penyakit, untuk rawatan yang mana anda perlu berjumpa pakar.

Mengapa terasa sakit pada waktu petang

Sebab mengapa seseorang selalu muntah pada waktu petang sangat luar biasa. Ini adalah penyakit sistem saraf pusat dan sistem pencernaan, selsema, pada wanita - kehamilan. Keresahan sering hilang dengan sendirinya. Sekiranya ini tidak berlaku, anda perlu berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan untuk mengetahui sebab-sebab ketidakselesaan dan memilih rawatan yang berkesan.

Penyakit sistem pencernaan

Mual pada waktu petang dengan kemungkinan muntah berikutnya menandakan penyakit sistem pencernaan. Ia boleh menjadi gastritis, bisul, pankreatitis, penyumbatan usus, radang usus buntu.

Ulser, gastritis, gastroenteritis

Dengan penyakit ini, loya disertai dengan muntah, rasa berat di perut, kekejangan, dan rasa kembung. Sebagai peraturan, ini berlaku setelah makan makanan masam, berlemak, pedas atau masin, serta dengan penyakit yang memburuk.

Penyakit pundi hempedu

Selain mual yang muncul semasa makan, penyakit ini ditunjukkan oleh kembung, pedih ulu hati, sakit di hipokondrium kanan, dan rasa zat besi di mulut..

Jangkitan usus

Gejala berikut dapat menunjukkan penyakit ini:

  • loya selepas jangka masa tertentu selepas makan;
  • sakit di pusar;
  • kelemahan;
  • pening;
  • suhu meningkat hingga 37 ° C.

Sekiranya cirit-birit, muntah muncul, anda perlu segera memanggil ambulans. Paling baik, ia akan berakhir dengan lavage gastrik, paling teruk - rawatan di wad penyakit berjangkit hospital.

Pankreatitis

Gangguan dalam kerja pankreas dicirikan oleh loya selepas makan, kembung. Mulut mungkin terasa pahit, rasa sakit muncul di hipokondrium kanan.

Penyakit buah pinggang

Kesakitan di kawasan lumbal, gangguan kencing, seseorang muntah sebelum tidur - semua ini menandakan penyakit buah pinggang.

Apendiks

Selain mual pada waktu malam, serangan apendisitis disertai dengan muntah, demam, sakit di bahagian atas perut, secara beransur-ansur beralih ke sebelah kanan. Pada kecurigaan sedikit pun mengenai proses ini, anda perlu berjumpa doktor dengan segera.

Penyakit sistem saraf pusat

Mual boleh disebabkan oleh penyakit sistem saraf. Ini adalah meningitis, migrain, kecederaan otak traumatik - lebam, bengkak, gegar otak. Biasanya, sakit kepala yang teruk ditambahkan pada loya sebelum tidur. Adalah berbahaya untuk berharap bahawa penyakit itu akan hilang dengan sendirinya, anda mesti menghubungi pakar neurologi.

Mual dengan selsema dan selesema

Sekiranya ia mula muntah pada waktu petang, penyebabnya adalah selesema dan mabuk seterusnya. Sakit kepala, keadaan menjadi lemah. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa, anda perlu menghilangkan kesan keracunan toksin dan menyediakan banyak minuman.

Kehamilan

Semasa trimester pertama, kerana toksikosis, mual muncul pada wanita hamil. Sebilangan besar ibu hamil mengalaminya pada waktu pagi, tetapi dalam beberapa kes, ia menampakkan diri pada waktu siang, termasuk pada waktu petang. Sering kali wanita mengadu bahawa mereka sakit pada waktu malam, ketika tidur, akibatnya mereka tidak dapat tidur.

Semasa mengandung, persepsi bau bertambah buruk, jadi mual mungkin menjadi reaksi terhadap mereka..

Di samping itu, ibu hamil mungkin merasa tidak sihat jika kehamilan adalah yang pertama, toksikosis menampakkan diri dalam pewarisan, dan juga dalam beberapa kes lain. Tidak perlu berjumpa doktor pada tahap ini, keadaannya akan segera kembali normal.

Penyebab mual pada waktu malam pada wanita semasa kehamilan lebih serius:

  • sejuk;
  • keradangan pada alat kelamin;
  • patologi sistem endokrin;
  • tekanan, kerja berlebihan.

Dalam situasi seperti ini, pertolongan pakar diperlukan..

Mual pada kanak-kanak pada waktu malam

Terdapat sebilangan penyebab mual malam pada kanak-kanak. Ini adalah penyakit bergerak, keracunan, ARVI. Sekiranya bayi mempunyai penyakit berjangkit, selera makannya hilang, suhu tinggi meningkat, muntah dan sensasi menyakitkan di perut akan muncul.

Semasa serangan muntah, ibu bapa tidak perlu panik, keadaan ini menular kepada bayi. Anak yang tidur tidak boleh dibiarkan begitu sahaja sehingga dia tidak tersedak. Semasa sawan, anda harus memiringkannya ke depan, memegang batang badan dan dahi dengan tangan untuk membantu menghilangkan muntah. Selepas itu, anda perlu membilas mulut supaya asid tidak merosakkan enamel gigi, dan kemudian beri bayi sedikit air untuk diminum.

Rawatan

Sekiranya anda merasa sakit pada waktu pagi atau petang, gula-gula pudina, Validol, keropok kering, keropok, dan sejumlah besar cecair akan membantu melemahkan atau menghilangkan rasa tidak selesa sepenuhnya. Ini adalah air limau, air limau halia atau pudina, atau teh cengkih. Amonia berkesan, sebotol dengan cecair ini mesti dibawa ke hidung dan dihirup dalam-dalam.

Pernafasan yang betul dapat membantu mual. Anda perlu menarik nafas panjang melalui hidung, kemudian menghembuskan nafas secara merata. Ulangi prosedur beberapa kali.

Mengambil ubat untuk menghilangkan kesihatan yang tidak menyenangkan hanya disarankan seperti yang diarahkan oleh doktor. Bergantung pada jenis penyakit, Allochol, Holenzym, Silimar, Tanacehol, Holosas mengatasi mual dengan baik.

Sekiranya seseorang sakit, anda boleh mengalahkan ketidakselesaan dengan ubat-ubatan rakyat. Ini adalah pelbagai decoctions, misalnya, halia, dari pinggul mawar atau dari jelatang dan susu, dan koleksi herba (chamomile, sage dan rosemary).

Pemakanan

Untuk menghilangkan rasa mual pada waktu malam setelah makan, anda perlu menetapkan pemakanan yang betul: menyerah makanan pedas, asap, goreng, serta makanan ringan seperti kerepek, makanan segera, sosej. Anda boleh makan ikan dan daging tanpa lemak, sup, jagung, nasi dan bubur millet, kentang.

Rasa mual pada wanita muncul kerana kekurangan glukosa dalam darah jika dia lapar. Anda perlu makan sesuatu dan rasa tidak selesa akan hilang.

Anda mesti makan dengan kerap, tetapi dalam bahagian kecil. Elakkan makan makanan yang membuat anda merasa mual, walaupun makanan itu baik untuk kesihatan anda.

Tidak perlu minum semasa makan. Cecair itu boleh diminum setengah jam sebelum makan atau sejam selepasnya.

Dalam kebanyakan kes, loya adalah gejala keadaan perubatan. Untuk mengetahui sebab penampilannya, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan..

Mual pada waktu petang: sebab

Sebilangan orang mengadu merasa mual pada waktu petang. Untuk menyingkirkan gejala yang tidak menyenangkan, mereka cuba menggunakan pelbagai ubat dan ubat, tanpa mengetahui punca gangguan tersebut..

Pendekatan ini benar-benar salah, kerana mual pada waktu malam bukanlah penyakit tertentu, tetapi tanda bahawa tidak semuanya sesuai dengan tubuh..

Untuk menghilangkan gejala mual, perlu mengetahui penyebab kemunculannya, setelah itu mungkin untuk menetapkan rawatan yang sesuai.

Mekanisme penampilan

Mual adalah sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan faring atau epigastrik, sebelum muntah. Pada masa yang sama, nada perut menurun, peristalsis usus melambatkan atau berhenti sepenuhnya. Tetapi di bahagian proksimal jejunum dan duodenum, nada tumbuh, membuang kandungannya ke dalam perut.

Semasa menghirup dengan mulut tertutup, otot pernafasan diafragma berkontraksi secara konvensional, dan semasa menghembus nafas, dinding perut anterior.

Pada masa yang sama, nada meningkat di antrum perut, tetapi menurun pada jantung.

Kejadian kerap berlaku dengan mual - gejala gangguan aktiviti autonomi - pucat kulit, tidur terganggu, peningkatan berpeluh dan air liur, dalam beberapa kes, takikardia muncul.

Sebab-sebabnya

Terdapat banyak gangguan dan keadaan yang menyebabkan mual pada waktu malam. Sebab-sebab gejala ini boleh menjadi seperti berikut:

  • Gastritis atau gastroenteritis, di mana lapisan perut menjadi radang;
  • Refluks gastroesophageal, di mana kandungan perut dibuang ke esofagus
  • Cholecystitis dan dyskinesia hempedu dengan gangguan pergerakan pundi hempedu;
  • Penyumbatan usus, apendisitis dan keadaan akut yang lain;
  • Jangkitan usus.

Keracunan makanan / berjangkit. Disebabkan oleh pengambilan makanan basi yang dimakan pada siang hari atau jangkitan. Dalam kes ini, loya disertai dengan sakit perut, demam, kelemahan.

Dyskinesia, di mana fungsi motor sistem pencernaan terganggu, menyukarkan makanan bergerak melalui saluran pencernaan. Gangguan ini dicirikan oleh loya malam atau malam.

Kehamilan, di mana mual disebabkan oleh toksikosis. Selalunya bermula lebih awal dan berakhir selepas trimester pertama. Kadang kala loya hanya hilang selepas melahirkan anak.

Kesan sampingan ubat-ubatan, sebahagiannya boleh menyebabkan mual. Overdosis ubat juga menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan..

Sebab-sebab lain, antaranya adalah seperti berikut:

  • Pelanggaran peraturan pemakanan dalam bentuk pemakanan yang tidak rasional atau kenyang sebelum tidur;
  • Situasi tertekan atau ingatan terhadapnya, tekanan emosi atau fizikal pada waktu siang;
  • Akibat dari kecederaan kepala, yang menampakkan dirinya setelah perubahan kedudukan badan secara tiba-tiba;
  • Mual akibat serangan sakit kepala dengan migrain atau perubahan tekanan darah;
  • Mual pada waktu petang atau malam mungkin menunjukkan perkembangan glisemia;
  • Hipotiroidisme, yang melambatkan metabolisme dan menyebabkan pada waktu malam kehilangan kekuatan, pening, mual dan penurunan nada usus.

Bila berjumpa doktor?

Sebarang manifestasi mual pada waktu malam menunjukkan adanya gangguan atau penyakit di dalam badan, dan mungkin agak serius, memerlukan rawatan perubatan segera. Sebilangan besar penyakit memerlukan rawatan pada tahap awal perkembangan, sementara pengobatan sendiri tidak dapat diterima, kerana boleh membahayakan kesihatan dan bahkan kehidupan manusia. Mual pada waktu malam dan malam adalah asas untuk memanggil ambulans atau mengunjungi doktor yang akan melakukan langkah-langkah diagnostik yang diperlukan dan menetapkan rawatan.

Rawatan

Ubat

Mual pada waktu malam dapat diatasi dengan ubat-ubatan berikut yang ditetapkan oleh doktor anda:

Ejen koleretik yang terdiri daripada bahan semula jadi. Ia digunakan untuk dyskinesia bilier, kolesistitis, keradangan usus, kerosakan hati toksik.

Kontraindikasi sekiranya intoleransi ubat, distrofi hati subakut, bisul di saluran gastrointestinal, hepatitis akut tiba-tiba, pankreatitis.

Ubat multikomponen yang merangsang pengeluaran hempedu, merangsang fungsi perkumuhan dan motorik saluran gastrointestinal, dan menurunkan kadar kolesterol. Ia digunakan untuk kolitis, gastritis, cirit-birit tidak berjangkit, hepatitis kronik, gangguan pemakanan.

Kontraindikasi sekiranya berlaku alergi terhadap ubat, pankreatitis, pembengkakan ulser dan hepatitis, penyakit kuning obstruktif, di bawah usia 12 tahun.

Harga 120-260 rubel.

Sorben dengan spektrum tindakan yang luas berdasarkan sebatian silikon koloid. Ia digunakan untuk keracunan makanan, jangkitan usus, hepatitis virus, toksikosis semasa kehamilan dan membersihkan badan toksin.

Kontraindikasi sekiranya tidak bertoleransi, berlakunya peningkatan penyakit ulser peptik, penyumbatan usus dan hakisan usus.

Harga 110-390 rubel.

Ejen antiemetik yang menormalkan nada sistem pencernaan. Mengatur rembesan hempedu, mengurangkan dyskinesia saluran empedu, mencegah refluks gastroesofagus dan gastrostasis.

Kontraindikasi sekiranya berlaku hipersensitiviti, pheochromocytoma, penyumbatan usus, pendarahan dan perforasi saluran gastrointestinal, semasa kehamilan dan penyusuan, asma bronkial.

Harga 125-250 rubel.

Antiemetik. Ini bertujuan untuk menghilangkan rasa mual dan muntah setelah mengambil terapi sitostatik dan radiasi, refluks gastroesofagus, gangguan fungsi saluran gastrointestinal, diskinesia bilier, pembengkakan ulser.

Kontraindikasi pada hipersensitiviti, penyumbatan usus, pendarahan gastrousus, glaukoma, epilepsi, penyakit Parkinson, tumor yang bergantung pada prolaktin dan berumur di bawah 2 tahun.

Di rumah, ubat untuk mual dipilih bergantung kepada penyebab ketidakselesaan. Jadi, loya refleks lega dengan penggunaan validol atau penyedutan aroma halia. Untuk loya kerana gangguan pada saluran gastrousus, arang aktif diambil - ubat yang murah dan selamat yang selalu ada di farmasi rumah anda.

Rawatan tradisional

Mual sebelum tidur berjaya dirawat dengan ubat-ubatan rakyat, penggunaannya mesti dipersetujui dengan pakar. Yang paling biasa digunakan adalah seperti berikut:

  1. Halia. Ia dianggap sebagai ubat terbaik untuk loya. Digunakan sebagai teh, produk gula-gula, dan juga mentah.
  2. Teh chamomile. Meringankan tekanan, kegelisahan, dan penyebab mual psikologi yang lain. Ia juga mengurangkan ketidakselesaan dengan memperbaiki pencernaan dan melegakan kekejangan perut. Disediakan dengan pembuatan 1 sudu besar. l. herba kering dalam 250 ml air mendidih.
  3. Jus kentang yang diperah. Melegakan loya, mempunyai kesan antiemetik dan meningkatkan selera makan. Ambil setengah sudu sebelum makan.
  4. Mengumpulkan ramuan untuk loya. Pilihan pertama terdiri daripada akar valerian, bunga jintan, calamus paya, oregano, pinggul mawar dan ketumbar. Yang kedua dibuat dari bunga chamomile, akar valerian, buah kering dan rumput pudina. 1 sudu besar l. pengumpulan kering diseduh dalam 0.5 l air dan dimasukkan. Minum 3 kali sehari sebelum makan, 100 g.
  5. Menthol dengan alkohol, diencerkan dalam nisbah 1: 5, mempunyai sifat antiemetik. Sapukan sebagai larutan air dan beberapa tetes produk.

Pembetulan pemakanan

Untuk mencegah dan melegakan perasaan mual, perubahan dalam diet harian mesti dilakukan sehingga pemulihan sepenuhnya atau hilangnya gejala. Kurangkan saiz bahagian, elakkan makanan pedas, terlalu berlemak, dan gula tinggi.

Sekiranya terdapat muntah, pastikan anda mengambil banyak cecair dalam bentuk air mineral, jus, kaldu, teh.

Makanan berikut harus dikecualikan dari diet:

  1. Sosej, makanan segera, kerepek, dan "makanan berbahaya" yang lain.
  2. Produk susu dan lemak.
  3. Produk ikan dalam tin.
  4. Daging lemak.
  5. Produk dengan rasa dan bau tertentu.

Untuk loya, disyorkan untuk mengambil:

  1. Ikan dan ayam tanpa lemak.
  2. Keropok, crouton.
  3. Jeli dan sup berdasarkan kaldu yang jelas.
  4. Bubur: barli, jagung, semolina, millet.
  5. Vermicelli, nasi, kentang.
  6. Pisang, halia, lemon.

Pencegahan

Langkah-langkah pencegahan untuk mencegah mual adalah pengesanan awal dan rawatan penyakit yang merupakan gejala..

Anda juga perlu mematuhi piawaian kebersihan untuk mencegah penggunaan produk basi atau tercemar, dan masuknya racun ke dalam tubuh melalui organ pencernaan dan pernafasan..

Sama pentingnya untuk mengekalkan gaya hidup aktif dengan penolakan tabiat buruk dan pengurangan keadaan tekanan.

Mual pada waktu petang dapat menunjukkan bahawa seseorang mempunyai salah satu daripada banyak penyakit, baik dalam bentuk gangguan sistem pencernaan atau masalah di bahagian tubuh yang lain, atau akibat tekanan dan komponen emosi yang lain. Penyakit tertentu yang menyebabkan mual berbahaya kepada kesihatan dan kehidupan. Selepas timbulnya gejala, penyebabnya harus diselesaikan secepat mungkin dan rawatan harus dimulakan.

Mual tanpa muntah pada waktu malam: sebab dan cara menolong diri sendiri

Mual pada waktu petang atau malam? Sebabnya terdapat pelbagai situasi yang berbeza: penyakit perut dan usus, jantung dan saluran darah, kelenjar endokrin, sistem saraf, trimester pertama kehamilan. Anda perlu membezakan antara situasi apabila anda memerlukan bantuan yang berkelayakan dari pakar atau kadangkala anda boleh melakukannya sendiri..

Mual adalah sensasi yang sangat tidak menyenangkan di leher dan perut atas (iaitu, di mana perut diproyeksikan ke dinding depan perut, tepat di bawah sternum), yang mendahului muntah. Penurunan nada otot dinding gastrik, serta penurunan proses peristaltik diperhatikan dengan loya.

Mengapa seseorang terganggu oleh loya pada waktu petang atau malam hari? Selalunya, loya dikaitkan dengan pengambilan makanan dan menghantui seseorang pada siang hari..

Mual pada waktu malam adalah masa yang agak jarang dan, oleh itu, pasti menarik perhatian.

Kadang-kadang anda boleh lakukan dengan teknik menolong diri sendiri, kadang-kadang gejala ini membuat anda meminta pertolongan dari doktor profil sempit: ahli gastroenterologi, ahli endokrinologi, ahli kardiologi, ahli saraf.

Penyakit sistem pencernaan

Mual adalah salah satu gejala gastritis kronik atau gastroenteritis yang paling biasa, proses ulseratif usus dan perut, sindrom malapsorpsi (malabsorpsi), cholelithiasis dan penyakit keradangan lain pada rongga perut.

Gastritis dan gastroenteritis adalah proses keradangan yang masing-masing terletak di selaput lendir perut dan usus. Penyebab penyakit ini boleh menjadi kecenderungan genetik tertentu, ketegangan saraf, makanan yang tidak teratur dan tidak seimbang.

Mual pada waktu malam disebabkan oleh fakta bahawa seseorang tidak mengikuti diet dan terdapat waktu rehat yang panjang antara waktu makan. Pesakit juga mungkin mengalami sakit di bahagian atas perut yang hilang setelah makan. Walau bagaimanapun, lebih kerap gejala gastritis dan gastroenteritis dikaitkan dengan pengambilan makanan tertentu (terlalu berasid, masin atau pedas).

Gastritis sering mendahului perkembangan penyakit yang lebih serius, seperti ulser peptik dan ulser duodenum.

Pancreatitis adalah keadaan yang berpotensi sangat berbahaya bagi manusia, yang berkembang sebagai akibat proses keradangan dan distrofik di pankreas. Pada permulaan penyakit, loya diperhatikan, yang kadang-kadang berakhir dengan muntah berulang. Walau bagaimanapun, gejala utama keadaan ini adalah sakit pinggang yang teruk di bahagian atas perut..

Diskinesia bilier adalah patologi biasa, lebih banyak ciri kanak-kanak, remaja dan orang muda. Keadaan ini disebabkan oleh perubahan pergerakan normal pundi hempedu dan, oleh itu, halangan aliran keluar hempedu semula jadi.

Selain mual dengan diskinesia, sakit perut, kepahitan di mulut dan sakit kusam di bahagian kanan perut atas diperhatikan. Agar seseorang tidak terganggu oleh loya pada waktu malam, perlu mematuhi diet yang menormalkan pergerakan saluran empedu.

Diet pesakit seperti itu harus mengandungi sejumlah besar protein dan karbohidrat, dan lemak dalam jumlah yang terhad. Sebaiknya ganti hidangan goreng dengan rebus atau panggang.

Keracunan makanan adalah patologi berjangkit akut yang disebabkan oleh penggunaan makanan berkualiti rendah, air yang tercemar, kontak dengan orang yang sakit, atau tangan yang hanya kotor.

Dalam kes ringan, seseorang bimbang akan mual yang luar biasa tanpa gejala lain (demam, lemah, sakit perut, najis longgar bercampur darah dan lendir). Dalam kes ini, cukup untuk tidak makan, minum air pegun dengan sedikit sips - mungkin loya akan hilang dengan sendirinya.

Sekiranya ini tidak berlaku, tetapi sebaliknya terdapat tanda-tanda lain dari proses menular, rawatan segera diperlukan.

Apa yang disebut "perut akut" adalah kompleks penyakit radang organ perut, iaitu apendisitis akut, kolesistitis, intussusception usus dan lain-lain. Mual pada waktu tidur boleh menjadi pendahulu kepada situasi pembedahan yang serius ini dan perlu dipantau dari masa ke masa..

Kehamilan sebagai penyebab mual

Kehamilan adalah penyebab gejala yang paling biasa. Pesakit sama ada terganggu oleh ketidakselesaan pagi, atau mual berterusan sebelum tidur, iaitu pada peringkat awal kehamilan.

Ini disebabkan oleh perubahan endokrin dan imunologi pada tubuh wanita, serta peningkatan tekanan fizikal dan mental. Mual pada waktu malam itu sendiri atau loya pada waktu malam bukanlah penyakit bebas, tetapi langkah-langkah mesti diambil untuk mencegahnya.

Seorang wanita hamil tidak boleh makan malam yang berat, makanan harus sama rata sepanjang hari dan tinggi kalori, tetapi jumlahnya tidak terlalu besar.

Selalunya, ketidakselesaan ini tidak meninggalkan wanita pada waktu lain dalam sehari. Mual pada waktu malam tanpa muntah tidak membenarkan wanita hamil untuk mendapat tidur yang cukup, waktu rehat berubah menjadi tempoh tekanan tambahan.

Dianjurkan untuk bernafas dalam-dalam melalui hidung anda, secara psikologi menyesuaikan diri dengan sesuatu yang positif, minum sebilangan kecil air minum dalam sedikit teguk.

Sekiranya kelegaan yang diinginkan tidak datang untuk waktu yang lama atau berulang secara berkala, anda perlu berjumpa doktor.

Penyakit sistem saraf dan endokrin

Mual pada waktu malam boleh berlaku bukan sahaja pada saluran gastrointestinal, tetapi juga pada organ dan sistem lain.

Keadaan tidak selesa seperti ini dapat dilihat pada patologi sistem kardiovaskular (hipertensi arteri, dystonia vaskular vegetatif), sistem saraf (migrain, kecederaan otak traumatik, penyakit Miniere), sistem endokrin (diabetes mellitus, hipotiroidisme), dan juga akibat tindakan faktor psikogenik ( tekanan teruk, histeria), haba (panas dan sengatan matahari), kesan sampingan banyak ubat. Oleh kerana tekanan darah pada kebanyakan orang dengan hipertensi arteri meningkat pada waktu malam dan pada waktu pagi, mual pada waktu malam adalah tanda pertama timbulnya krisis hipertensi. Cukup untuk mengukur tekanan darah dan mengambil ubat antihipertensi yang diperlukan untuk melegakan loya.

Situasi yang serupa diperhatikan dalam kes diabetes mellitus. Pada waktu malam, banyak proses metabolik berlaku, akibatnya tahap glukosa darah berubah. Mual pada waktu malam mungkin menunjukkan bahawa anda perlu mengukur tahap glukosa darah dan mengambil ubat antihiperglikemik.

Hypothyroidism adalah keadaan yang berkaitan dengan kekurangan hormon tiroid. Gejala penyakit ini berlipat ganda, loya adalah salah satunya. Gabungan kelemahan berpanjangan, kehilangan kekuatan, kelesuan, kelesuan dan mual yang tidak bermotivasi, termasuk pada waktu petang dan malam, semestinya menjadi alasan untuk berunding dengan ahli endokrinologi.

Pendedahan yang berpanjangan kepada faktor fizikal, seperti suhu tinggi dan insolasi, masing-masing membawa kepada pengembangan panas dan sengatan matahari.

Seseorang bimbang tentang kemerosotan kesejahteraan umum yang mendadak dan tiba-tiba, sakit kepala, mata menjadi gelap, mual tanpa muntah.

Mangsa mesti duduk di tempat yang sejuk, atau lebih baik lagi - butang berbaring yang tidak dilekatkan pada pakaian, memberi kemasukan usia segar, meletakkan kompres sejuk di dahi, dan loya akan berlalu tanpa campur tangan tambahan.

Tekanan emosi yang teruk (negatif dan positif) boleh menyebabkan mual. Biasanya terdapat hubungan yang jelas antara peristiwa tertentu dan mual..

Tepat sebelum waktu tidur seseorang secara mental kembali ke peristiwa-peristiwa pada waktu itu dan merasa tidak selesa..

Cuba tarik diri, minum teh herba hangat (contohnya, dengan pudina atau balsem lemon) atau minum ubat penenang.

Serangan migrain, yang disifatkan oleh sakit kepala yang teruk di satu sisi kepala, bermula dengan penampilan aura atau pendahulu yang disebut. Seperti aura, mual dapat dilihat, yang hanya dapat meningkat selama tempoh serangan. Adalah perlu untuk menghentikan serangan migrain, akibatnya loya juga akan hilang..

Kecederaan otak traumatik dapat mengingatkan seseorang tentang sakit kepala atau loya tanpa muntah untuk waktu yang lama. Anda perlu mematuhi peraturan yang membatasi aktiviti fizikal dan otak dan mengikuti cadangan doktor lain.

Oleh itu, menjadi jelas bahawa mual hanya merupakan gejala banyak penyakit. Penyebab loya, iaitu penyakit tertentu, harus ditentukan, dan hanya selepas itu rawatan harus ditetapkan. Dalam banyak kes, nasihat doktor keluarga atau pakar yang lebih sempit sangat diperlukan.

Muntah pada waktu malam

Mual bukan penyakit, tetapi boleh menjadi gejala banyak penyakit. Istilah "loya" merujuk kepada sensasi spasmodik yang tidak menyenangkan di bahagian atas perut - di bawah sudu - dan di leher, di mana titik unjuran perut berada.

Perasaan ini timbul apabila proses peristaltik menjadi perlahan dan nada dinding gastrik menurun..

Punca keadaan yang tidak menyenangkan

Apa sebabnya muntah pagi dan petang?

Faktor utama yang menimbulkan fenomena ini:

  • penyakit organ pencernaan;
  • penyakit sistem saraf;
  • gangguan sistem endokrin;
  • toksikosis semasa mengandung.

Dengan gastritis, gastroenteritis, penyakit refluks, loya adalah salah satu gejala yang paling ketara.

Dengan gastritis dan gastroenteritis, ia disebabkan oleh keradangan mukosa gastrik, dengan penyakit refluks - membuang kandungan makanan ke dalam esofagus:

  • menyebabkan ketidakselesaan pankreatitis - proses keradangan-distrofik di pankreas,
  • dyskinesia saluran empedu - gangguan pergerakan pundi hempedu;
  • kolesistitis - keradangan pundi hempedu;
  • keadaan akut - apendisitis, penyumbatan usus dan lain-lain.

Penyakit usus yang berjangkit, jangkitan usus disertai dengan loya dan muntah.

Mual pada waktu malam boleh disebabkan oleh gangguan makan seperti pemakanan yang buruk atau rasa kenyang sebelum rehat malam.

Loya disebabkan secara langsung oleh situasi tertekan dan kenangan mengenainya. Selepas trauma kraniocerebral dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan - semasa membongkok - sensasi yang tidak menyenangkan ini mengingatkan dirinya sendiri untuk masa yang lama. Mual sering berlaku dengan serangan sakit kepala yang berkaitan dengan perubahan tekanan darah, atau migrain.

Ramai orang merasa sakit pada waktu malam setelah hari yang sangat sibuk yang berkaitan dengan tekanan emosi atau latihan fizikal.

Pada waktu malam, proses metabolik lambat, tetapi gula darah atau tekanan darah mungkin berubah. Mual pada waktu malam mungkin menunjukkan glikemia.

Mengapa seseorang merasa sakit pada waktu malam dengan hipotiroidisme - pengeluaran hormon tiroid yang tidak mencukupi? Kelambatan proses metabolik menjadikan pengeluaran hormon menjadi lebih perlahan, yang menyebabkan kelesuan dan kehilangan kekuatan, menyebabkan pening dan lemahnya nada dinding usus.

Kehamilan bukanlah penyakit, tetapi masih...

Toksikosis semasa kehamilan adalah fenomena biasa. Ia dianggap klasik apabila, pada peringkat awal kehamilan, loya dan muntah muncul pada waktu pagi, dan pada akhir trimester pertama keadaan yang tidak menyenangkan ini berlalu.

Latihan menunjukkan sesuatu yang sama sekali berbeza - dalam kebanyakan kes, selalu sakit. Pada waktu malam, pada waktu pagi - sepanjang masa. Semasa kehamilan, keadaan yang tidak menyenangkan boleh bermula pada trimester pertama, dan akan berakhir hanya selepas melahirkan anak..

Pada peringkat awal, loya disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • Peningkatan pengeluaran progesteron dan estrogen - proses metabolik melambatkan, ketagihan makanan, rasa, dan persepsi perubahan aroma.
  • Kekurangan vitamin B.
  • Pemburukan penyakit kronik yang berkaitan dengan sistem pencernaan.
  • Penyakit ginjal, yang menyebabkan proses metabolik menjadi perlahan dan sebatian toksik berkumpul di dalam badan wanita hamil.

Toksikosis lewat sangat berbahaya. Perkembangan janin melambatkan, kekurangan nutrien dan oksigen. Dengan toksikosis lewat biasanya dimasukkan ke hospital.

Tetapi kadang-kadang loya dan muntah pada peringkat kemudian diprovokasi oleh rahim yang membesar, yang menyokong diafragma dan menekan perut.

Petua berikut dapat menstabilkan kehamilan.

Anda perlu bangun dari tempat tidur dengan perlahan, tanpa melakukan pergerakan tiba-tiba:

  • Adalah perlu untuk mengelakkan keadaan tertekan, emosi berlebihan.
  • Aromaterapi akan membantu melegakan gejala yang tidak menyenangkan - hanya ubat semula jadi yang mesti digunakan. Tentukan bau yang menyenangkan, memulihkan keadaan, secara eksperimen. Bagi sesetengah orang, cukup mengendus kulit lemon, daun pudina, atau epal hijau untuk melegakan serangan mual. Barang-barang ini mesti selalu dibawa bersama anda.
  • Kami telah mengetahui bahawa semasa mengandung boleh sakit pada waktu malam. Dalam kes ini, makanan terakhir harus dilakukan 2 jam sebelum tidur. Akar halia, yang dimasukkan ke dalam makanan sebagai penyiram teh dalam kombinasi dengan madu dan lemon, membantu menghilangkan dorongan yang tidak menyenangkan. Hanya minuman yang mesti lemah.
  • Pada peringkat seterusnya, postur siku lutut membantu menghentikan muntah..

Dan pada bila-bila masa, ukuran ubat pertama untuk mual adalah mematuhi diet yang tidak termasuk makanan yang mengganggu perut.

Penghapusan gejala yang tidak menyenangkan

Adalah mustahil untuk mengatakan dengan jelas mengapa mual muncul. Setiap kes mesti dipertimbangkan secara individu. Rundingan dengan ahli terapi, ahli gastroenterologi, ahli endokrinologi, ahli kardiologi mungkin diperlukan.

Tetapi ada petua umum yang dapat membantu mengurangkan kerengsaan perut dan meningkatkan nada dindingnya..

Makanan harus dibuat secara sistematik. Tidak boleh ada perubahan makanan pada siang hari - anda harus makan dalam bahagian kecil, jika boleh, pada masa yang sama.

Sekiranya perut pertama kali merasa lapar, dan kemudian meluap, maka tubuh akan menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan dengan bantuan muntah. Walaupun anda menekannya, sensasi yang tidak menyenangkan di kerongkongan akan terasa lama, menyebabkan rasa mual.

Merebus akan membantu meningkatkan rembesan hempedu: mawar liar, immortelle, sutera jagung, ketumbar.

Terdapat banyak ubat semula jadi yang membantu meningkatkan rembesan hempedu..

Yang paling terkenal dan paling selamat:

  • allochol - ubat tidak hanya meningkatkan rembesan hempedu, tetapi juga menghilangkan toksin dari badan, ia mengandungi: hempedu pekat, karbon aktif, ekstrak bawang putih dan jelatang.
  • kolenzim meningkatkan proses pencernaan, terdiri daripada enzim pankreas dan hempedu.
  • silymar - bahan aktif utama adalah ekstrak susu thistle.
  • tanachezol - bertindak serupa dengan allochol, tetapi bukannya hempedu ia mengandungi ekstrak dari bunga tansy.

Sekiranya tidak ada masa untuk bermain-main dengan kuah, maka ia akan berjaya digantikan dengan sirup holosas - rosehip. Sebagai bonus, ubat ini akan menggembirakan anda dengan peningkatan imuniti. Ubat itu tidak boleh diambil dengan diabetes.

Sekiranya terdapat penyakit pada sistem endokrin, pelantikan ubat hormon akan membantu menghilangkan loya.

Dan salah satu syarat penting untuk normalisasi keadaan adalah diet. Mual secara beransur-ansur akan surut jika anda membuang hidangan berlemak dan pedas, daging asap dari makanan, menggantikan kaldu daging tepu dengan sup pada sup sayur yang lemah. Juga, doktor menasihatkan untuk makan makanan dalam bentuk hancur - apabila menelan kepingan besar, tersedak mungkin berlaku.

Sekiranya rasa mual muncul secara berkala, adalah mustahak untuk mengenal pasti faktor yang memprovokasi keadaan ini..

Muntah adalah isyarat dari tubuh bahawa perubahan patologi berlaku di dalamnya. Jangan tunggu sehingga kemerosotan mencapai tahap kritikal. Mual adalah alasan yang mencukupi untuk berjumpa doktor.

Kadang-kadang seseorang mengalami mual yang bermula pada penghujung hari..

Untuk meningkatkan kesejahteraan kita, kadang-kadang kita membuat keputusan yang cepat untuk menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan, tanpa benar-benar memahami kemungkinan penyebab kejadiannya. Lebih baik tidak menggunakan kaedah rawatan ini..

Mual dengan sendirinya bukan penyakit, ia hanya menunjukkan kerusakan sistem pencernaan atau perjalanan penyakit berjangkit.

Rasa mual yang muncul pada waktu malam adalah tanda masalah dalam fungsi organ dalaman dan sistemnya. Mengambil ubat-ubatan yang tanpa sengaja yang menghilangkan loya hanya akan memberikan kelegaan sementara tanpa membebaskan pesakit dari sumber penyakit.

Artikel ini membincangkan penyebab utama mual dan paling biasa pada waktu malam, mengapa mual pada waktu petang, apa yang harus dilakukan jika anda merasa sakit pada waktu petang.

Artikel ini membincangkan jawapan kepada soalan seperti: sebab, penyakit apa, jika mual dan mual pada waktu malam, apa yang harus dilakukan jika mual dan mual yang teruk pada waktu petang, apa sebabnya jika mual muncul pada waktu malam atau larut malam.

Adalah perlu untuk menghilangkan keadaan mual hanya dengan memahami sebabnya. Pada masa yang sama, faktor-faktor yang mempengaruhi penampilan perasaan mual pada waktu malam atau semasa tidur boleh berbeza..

Punca mual pada waktu petang

Sekiranya loya berlaku pada waktu malam, apakah sebab dan penawarnya? Mual adalah gejala yang berkembang kerana masalah pada tubuh manusia..

Fenomena ini berlaku disebabkan oleh fakta bahawa proses peristalsis yang perlahan dan penurunan nada perut berlaku..

Penyebab loya

Sebab fenomena ini biasanya dipertimbangkan:

  1. Masalah gastrousus.
  2. Masalah terhadap latar belakang gangguan saraf.
  3. Fungsi tiroid yang tidak normal.
  4. Toksikosis semasa mengandung.
  1. Pankreatitis, iaitu proses radang-distrofik pankreas, serta gangguan pada pundi hempedu.
  2. Proses keradangan pundi hempedu (kolesistitis).
  3. Mual adalah pembawa usus buntu dan penyumbatan usus.
  4. Jangkitan usus selalu disertai oleh refleks gag..
  5. Pemakanan yang tidak betul atau makan malam yang enak sebelum tidur juga menjadi penyebab fenomena yang tidak menyenangkan ini..
  6. Kebimbangan dan tekanan juga menyumbang kepada berlakunya gejala ini..
  7. Gejala ini juga muncul selepas kecederaan otak traumatik jika kedudukan badan berubah secara mendadak.
  8. Kebetulan apabila tekanan darah mulai turun, seseorang mengalami loya. Sensasi lain yang tidak menyenangkan berlaku dengan migrain..
  9. Sebilangan orang mula mengalami loya pada waktu petang sekiranya hari itu penuh dengan tekanan mental atau kerja keras fizikal.
  10. Sekiranya loya juga mulai menyakitkan pada waktu malam, maka ini secara langsung berkaitan dengan permulaan glikemia, ketika kadar glukosa darah dan tekanan berubah.
  11. Anda sering dapat menemui orang yang merasa sakit semasa hipotiroidisme, iaitu jumlah pengeluaran hormon tiroid yang tidak mencukupi di dalam badan. Akibatnya, seseorang cepat letih, dan kadang-kadang dia bahkan tidak mempunyai kekuatan untuk bangun, pening muncul, nada usus melemah.

Mual dan kehamilan pada waktu petang

Pada peringkat awal, loya disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  1. Terdapat proses peningkatan tahap progesteron, yang dengan demikian memperlambat proses metabolik. Persepsi yang tidak biasa terhadap rasa dan aroma makanan diperhatikan.
  2. Di dalam badan wanita hamil, terdapat jumlah vitamin B yang tidak mencukupi.
  3. Penyakit kronik sistem pencernaan berlaku.
  4. Dalam tempoh masalah buah pinggang, iaitu proses ginjal yang perlahan berlaku, akibatnya sebatian toksik terkumpul. Saya ingin ambil perhatian bahawa toksikosis lewat agak berbahaya.

Dalam tempoh toksikosis lewat, janin mula menerima sejumlah kecil nutrien. Dan sebagai peraturan, doktor dengan gejala seperti itu meletakkan seorang wanita hamil di hospital di bawah pengawasan..

Tetapi ada kalanya loya disebabkan oleh rahim, membesar dan dengan itu menekan diafragma dan perut.

Agar seorang wanita tidak menghadapi masalah dalam tempoh tersebut, baca petua di bawah dengan teliti..

  1. Bangun dari tempat tidur tanpa gagal bangun perlahan-lahan, tanpa pergerakan tiba-tiba.
  2. Cuba elakkan situasi tertekan dan emosi yang berlebihan pada trimester terakhir kehamilan.
  3. Gejala ini akan membantu anda menghilangkan aromaterapi, tetapi ingat untuk menggunakan minyak semula jadi. Bau yang sesuai mesti dipilih secara individu. Bau lemon, pudina dan epal hijau sangat sesuai untuk banyak orang. Sekiranya alat seperti itu sesuai dengan anda, maka cuba simpan selalu di tempat yang berdekatan..
  4. Matlamat untuk makan 2 jam sebelum tidur. Ubat yang sangat baik untuk refleks muntah dianggap sebagai akar halia, yang ditambahkan pada daun teh. Ia boleh digabungkan dengan madu dan lemon. Ingat bahawa teh tidak semestinya kuat.
  5. Postur lutut-siku banyak membantu mengatasi refleks gag. Ubat utama adalah diet, iaitu, kita mengecualikan semua makanan yang dapat merengsakan mukosa gastrik.

Cara menyelesaikan masalah dengan mudah?

Cuba seimbangkan makanan anda terlebih dahulu. Perlu mengambil makanan dalam bahagian kecil pada masa yang sama. Sekiranya anda tidak melakukan ini, maka perut akan memberi isyarat tentang keinginan untuk makan, dan kemudian tiba-tiba ia meluap, dan anda dapat menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan hanya dengan muntah. Sudah tentu, sensasi seperti itu dapat ditekan, tetapi loya akan menyeksa anda untuk jangka masa yang panjang..

Untuk meningkatkan rembesan hempedu, decoctions mawar liar, immortelle, sutera jagung dan ketumbar akan membantu anda. Tetapi kita tidak boleh melupakan ubat-ubatan yang membantu meningkatkan pengeluaran hempedu. By the way, mereka dibuat dari bahan semula jadi..

Ubat-ubatan utama termasuk:

  1. Allochol, yang dapat memperbaiki sisa hempedu dan menghilangkan toksin. Ia mengandungi hempedu, arang aktif, bawang putih dan jelatang.
  2. Cholenzyme mampu meningkatkan proses pencernaan, terdiri daripada enzim hempedu dan pankreas.
  3. Silymar dianggap sebagai zat kuat utama, yang mengandungi ekstrak susu thistle.
  4. Tanacekhol dalam khasiatnya sama dengan allochol, hanya mengandungi ekstrak dari bunga tansy.

Bagi orang yang tidak mempunyai masa untuk menangani penyediaan kaldu, holosas yang dibuat berdasarkan pinggul mawar akan menjadi ubat yang sangat baik. Ia juga mempunyai sifat tambahan, seperti meningkatkan imuniti. Hanya ubat seperti itu yang mempunyai kontraindikasi: tidak boleh diambil oleh orang yang menghidap diabetes.

Sekiranya terdapat masalah dengan sistem endokrin, maka hormon akan membantu.

Salah satu syarat untuk menyingkirkan penyakit seperti itu pada waktu malam adalah mengikuti diet yang betul. Mual akan hilang jika anda mengecualikan makanan yang terlalu pedas dan terlalu dimasak, produk asap dari makanan. Pakar pemakanan mengesyorkan mengambil makanan dalam bentuk hancur, kerana jika makanan mendapat banyak, maka refleks muntah akan berlaku.

Sekiranya loya kerap berlaku, maka sangat mustahak untuk menentukan punca masalahnya. Muntah dan loya bermaksud perubahan negatif berlaku di dalam badan. Dalam keadaan tidak mengharapkan kemerosotan keadaan badan, kerana loya adalah alasan yang baik untuk meminta pertolongan dari pakar.

Mengapa anda boleh merasa sakit pada waktu malam

Mual adalah rasa tidak selesa di bahagian atas dada dan leher, sebelum muntah. Keadaan ini biasanya berlaku pada waktu siang dan selepas makan. Lebih dekat ke malam, ia jarang muncul, jadi anda tidak boleh mengabaikan gejala yang tidak menyenangkan ini. Sekiranya anda kerap merasa sakit pada waktu malam, ini menandakan penyakit, untuk rawatan yang mana anda perlu berjumpa pakar.

Mengapa terasa sakit pada waktu petang

Sebab mengapa seseorang selalu muntah pada waktu petang sangat luar biasa. Ini adalah penyakit sistem saraf pusat dan sistem pencernaan, selsema, pada wanita - kehamilan. Keresahan sering hilang dengan sendirinya. Sekiranya ini tidak berlaku, anda perlu berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan untuk mengetahui sebab-sebab ketidakselesaan dan memilih rawatan yang berkesan.

Penyakit sistem pencernaan

Mual pada waktu petang dengan kemungkinan muntah berikutnya menandakan penyakit sistem pencernaan. Ia boleh menjadi gastritis, bisul, pankreatitis, penyumbatan usus, radang usus buntu.

Ulser, gastritis, gastroenteritis

Dengan penyakit ini, loya disertai dengan muntah, rasa berat di perut, kekejangan, dan rasa kembung. Sebagai peraturan, ini berlaku setelah makan makanan masam, berlemak, pedas atau masin, serta dengan penyakit yang memburuk.

Penyakit pundi hempedu

Selain mual yang muncul semasa makan, penyakit ini ditunjukkan oleh kembung, pedih ulu hati, sakit di hipokondrium kanan, dan rasa zat besi di mulut..

Jangkitan usus

Gejala berikut dapat menunjukkan penyakit ini:

  • loya selepas jangka masa tertentu selepas makan;
  • sakit di pusar;
  • kelemahan;
  • pening;
  • suhu meningkat hingga 37 ° C.

Sekiranya cirit-birit, muntah muncul, anda perlu segera memanggil ambulans. Paling baik, ia akan berakhir dengan lavage gastrik, paling teruk - rawatan di wad penyakit berjangkit hospital.

Pankreatitis

Gangguan dalam kerja pankreas dicirikan oleh loya selepas makan, kembung. Mulut mungkin terasa pahit, rasa sakit muncul di hipokondrium kanan.

Penyakit buah pinggang

Kesakitan di kawasan lumbal, gangguan kencing, seseorang muntah sebelum tidur - semua ini menandakan penyakit buah pinggang.

Apendiks

Selain mual pada waktu malam, serangan apendisitis disertai dengan muntah, demam, sakit di bahagian atas perut, secara beransur-ansur beralih ke sebelah kanan. Pada kecurigaan sedikit pun mengenai proses ini, anda perlu berjumpa doktor dengan segera.

Penyakit sistem saraf pusat

Mual boleh disebabkan oleh penyakit sistem saraf. Ini adalah meningitis, migrain, kecederaan otak traumatik - lebam, bengkak, gegar otak. Biasanya, sakit kepala yang teruk ditambahkan pada loya sebelum tidur. Adalah berbahaya untuk berharap bahawa penyakit itu akan hilang dengan sendirinya, anda mesti menghubungi pakar neurologi.

Mual dengan selsema dan selesema

Sekiranya ia mula muntah pada waktu petang, penyebabnya adalah selesema dan mabuk seterusnya. Sakit kepala, keadaan menjadi lemah. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa, anda perlu menghilangkan kesan keracunan toksin dan menyediakan banyak minuman.

Kehamilan

Semasa trimester pertama, kerana toksikosis, mual muncul pada wanita hamil. Sebilangan besar ibu hamil mengalaminya pada waktu pagi, tetapi dalam beberapa kes, ia menampakkan diri pada waktu siang, termasuk pada waktu petang. Sering kali wanita mengadu bahawa mereka sakit pada waktu malam, ketika tidur, akibatnya mereka tidak dapat tidur.

Semasa mengandung, persepsi bau bertambah buruk, jadi mual mungkin menjadi reaksi terhadap mereka..

Di samping itu, ibu hamil mungkin merasa tidak sihat jika kehamilan adalah yang pertama, toksikosis menampakkan diri dalam pewarisan, dan juga dalam beberapa kes lain. Tidak perlu berjumpa doktor pada tahap ini, keadaannya akan segera kembali normal.

Penyebab mual pada waktu malam pada wanita semasa kehamilan lebih serius:

  • sejuk;
  • keradangan pada alat kelamin;
  • patologi sistem endokrin;
  • tekanan, kerja berlebihan.

Dalam situasi seperti ini, pertolongan pakar diperlukan..

Mual pada kanak-kanak pada waktu malam

Terdapat sebilangan penyebab mual malam pada kanak-kanak. Ini adalah penyakit bergerak, keracunan, ARVI. Sekiranya bayi mempunyai penyakit berjangkit, selera makannya hilang, suhu tinggi meningkat, muntah dan sensasi menyakitkan di perut akan muncul.

Semasa serangan muntah, ibu bapa tidak perlu panik, keadaan ini menular kepada bayi. Anak yang tidur tidak boleh dibiarkan begitu sahaja sehingga dia tidak tersedak.

Semasa serangan, anda harus memiringkannya ke depan, memegang batang tubuh dan dahi anda dengan tangan untuk membantu menghilangkan muntah.

Selepas itu, anda perlu membilas mulut supaya asid tidak merosakkan enamel gigi, dan kemudian beri bayi sedikit air untuk diminum.

Rawatan

Sekiranya anda merasa sakit pada waktu pagi atau petang, gula-gula pudina, Validol, keropok kering, keropok, dan sejumlah besar cecair akan membantu melemahkan atau menghilangkan rasa tidak selesa sepenuhnya. Ini adalah air limau, air limau halia atau pudina, atau teh cengkih. Amonia berkesan, sebotol dengan cecair ini mesti dibawa ke hidung dan dihirup dalam-dalam.

Pernafasan yang betul dapat membantu mual. Anda perlu menarik nafas panjang melalui hidung, kemudian menghembuskan nafas secara merata. Ulangi prosedur beberapa kali.

Mengambil ubat untuk menghilangkan kesihatan yang tidak menyenangkan hanya disarankan seperti yang diarahkan oleh doktor. Bergantung pada jenis penyakit, Allochol, Holenzym, Silimar, Tanacehol, Holosas mengatasi mual dengan baik.

Sekiranya seseorang sakit, anda boleh mengalahkan ketidakselesaan dengan ubat-ubatan rakyat. Ini adalah pelbagai decoctions, misalnya, halia, dari pinggul mawar atau dari jelatang dan susu, dan koleksi herba (chamomile, sage dan rosemary).

Pemakanan

Untuk menghilangkan rasa mual pada waktu malam setelah makan, anda perlu menetapkan pemakanan yang betul: menyerah makanan pedas, asap, goreng, serta makanan ringan seperti kerepek, makanan segera, sosej. Anda boleh makan ikan dan daging tanpa lemak, sup, jagung, nasi dan bubur millet, kentang.

Rasa mual pada wanita muncul kerana kekurangan glukosa dalam darah jika dia lapar. Anda perlu makan sesuatu dan rasa tidak selesa akan hilang.

Anda mesti makan dengan kerap, tetapi dalam bahagian kecil. Elakkan makan makanan yang membuat anda merasa mual, walaupun makanan itu baik untuk kesihatan anda.

Tidak perlu minum semasa makan. Cecair itu boleh diminum setengah jam sebelum makan atau sejam selepasnya.

Dalam kebanyakan kes, loya adalah gejala keadaan perubatan. Untuk mengetahui sebab penampilannya, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan..

Mual pada waktu petang atau malam, sebab, gejala

Sensasi yang tidak menyenangkan apabila anda merasa mual pada waktu petang tidak membenarkan anda berehat sepenuhnya setelah seharian bekerja. Orang tidak banyak memikirkan mengapa mereka secara berkala merasa sakit pada waktu petang, berusaha menghilangkan rasa tidak selesa dengan menggunakan pelbagai ubat.

Taktik yang salah ini boleh menyebabkan keadaan bertambah buruk, kerana loya adalah salah satu gejala yang menyakitkan yang menandakan adanya keabnormalan patologi di dalam badan. Untuk mengatasi rasa tidak selesa, anda perlu menjelaskan punca masalah dan menghilangkan punca mual..

Mekanisme mual, mengapa mula muntah pada waktu petang

Serangan loya setanding dengan rasa sakit di kawasan fossa epigastrik, sampai ke rongga faring dan rongga mulut. Selalunya pertanda muntah dan muntah seterusnya.

Dalam keadaan tidak selesa pada seseorang, nada otot gastrik diturunkan dan peristalsis usus diperlahankan, sementara nada duodenum bersama dengan jejunum meningkat. Oleh kerana itu, refluks duodenum dipicu, dan sebahagian daripada kandungan makanan dapat dilemparkan kembali ke rongga perut..

Selepas ini, tersedak mungkin bermula, apabila otot pernafasan dan diafragma atas berkontraksi secara kejang jika mulut ditutup. Itulah sebabnya, untuk melegakan keadaan, disarankan untuk bernafas dengan mulut terbuka, ini dapat melegakan muntah..

Kemungkinan penyebab mual pada waktu petang

Penyebab mual pada waktu malam harus dicari dalam pelbagai gangguan sistem pencernaan, akibat keracunan makanan, keracunan akibat pendedahan kepada faktor kimia, dalam keadaan khas badan.

Mual pada waktu malam, sebagai salah satu gejala, bimbang sekiranya berlaku penyakit gastrousus berikut:

  • gastritis, gastroenteritis, yang dicirikan oleh keradangan mukosa;
  • refluks gastroesophageal, apabila sebahagian kandungan gastrik kembali ke esofagus
  • kolesistitis dan diskinesia saluran empedu, di mana tisu pundi hempedu menjadi radang, genangan hempedu pekat berlaku;
  • pankreatitis akut dan kronik;
  • penyumbatan usus, apendisitis, keadaan akut lain;
  • lesi saluran pencernaan kerana jangkitan usus.

Akibat keracunan makanan yang disebabkan oleh penggunaan produk basi pada siang hari sering menjadi keadaan ketika pedih ulu hati terganggu dan muntah pada waktu malam. Di samping itu, perut terasa sakit, cirit-birit mungkin muncul dan suhu boleh meningkat..

Dengan dyskinesias, apabila gangguan berkaitan dengan fungsi motor sistem pencernaan, yang menghalangi pergerakan kandungan makanan, sering mendung pada waktu malam dan mual bermula.

Sekiranya seorang wanita sering mual sebelum tidur, ini mungkin salah satu tanda kehamilan. Sensasi yang tidak menyenangkan diperhatikan pada awal kehamilan, menyertai sepanjang trimester pertama, pada beberapa wanita, seluruh tempoh melahirkan bayi berlanjutan. Mual pada waktu malam pada awal kehamilan adalah manifestasi toksikosis yang jelas..

Apabila anda sering merasa sakit pada waktu petang semasa rawatan ubat, ini mungkin menunjukkan kesan sampingan ubat tertentu. Anda harus memberitahu doktor mengenai perkara ini, yang akan memilih ubat alternatif. Anda juga mesti mematuhi arahan dos dengan tegas, jika tidak melebihi dos boleh mengakibatkan akibat yang tidak diingini, termasuk mual biasa..

Sekiranya pesakit menderita patologi kronik, ahli terapi, ahli gastroenterologi dan pakar sempit lain akan membantu menjelaskan mengapa dia sakit pada waktu petang selepas makan atau dalam keadaan lain.

Selepas pemeriksaan, anda dapat mengetahui apa sebab lain jika anda mula muntah pada waktu petang:

Sekiranya anda merasa sakit pada waktu petang selepas makan, ini adalah reaksi badan untuk makan berlebihan. Perlu mempertimbangkan semula diet, dan meminimumkan pengambilan makanan pada waktu malam..

Pesakit yang didiagnosis menghidap diabetes mellitus tahu mengapa mereka mula muntah pada larut malam. Sekiranya mereka tidak melakukan diet pada siang hari, kadar gula darah dapat meningkat secara mendadak pada waktu petang, dan status glisemik yang tinggi dapat menyebabkan mual..

Sebilangan wanita menunjukkan tanda-tanda PMS yang jelas, mereka bimbang akan mual pada waktu malam sebelum kelewatan haid.

Untuk mengetahui sebab-sebabnya, jika rasa mual pada waktu pagi dan malam kerap muncul, pemantauan tahap tekanan darah dapat membantu. Petunjuknya yang tidak stabil menunjukkan masalah sistem kardiovaskular..

Dari pesakit selepas kecederaan kepala, anda sering dapat mendengar keluhan "Saya bangun pada waktu malam kerana loya." Dalam kes sedemikian, diperlukan perundingan dengan pakar neurologi..

Bantuan ahli endokrinologi akan diperlukan sekiranya terdapat kecurigaan adanya kelainan pada kelenjar tiroid. Keburukan hipotiroidisme terletak pada pelanggaran metabolisme umum, yang ditunjukkan oleh gangguan, pening, mual, dan gangguan usus..

Apabila anda tidak dapat melakukannya tanpa pakar, jika anda merasa sakit pada waktu petang

Orang yang tidak mempunyai sejarah penyakit kronik dapat mengatasi mual ringan dengan rawatan di rumah. Sekiranya keracunan makanan sederhana, cukup dengan mengambil ubat penyerap, minum teh herba untuk meringankan keadaan anda.

Apa penyakit yang boleh terjadi, jika mual muncul pada waktu larut malam atau pada waktu malam dengan keteraturan tertentu, anda perlu berjumpa dengan doktor. Penyakit yang baru mulai mudah diatasi jika pemeriksaan dilakukan dengan betul dan diagnosis yang tepat dibuat.

Anda tidak boleh menggunakan cara yang meragukan, berusaha untuk menyembuhkan diri sendiri, ini boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan.

Rawatan, apa yang perlu dilakukan, bagaimana merawat loya pada waktu petang dengan betul

Setelah diagnosis dibuat, rawatan rasa mual pada waktu malam dilakukan dengan kaedah konservatif. Mereka memilih kursus ubat yang berkesan yang dapat mengatasi patologi yang dikenal pasti.

Aspek penting dalam proses rawatan adalah diet jika fungsi pencernaan terganggu. Dalam beberapa kes, mereka memerlukan campur tangan pembedahan, misalnya, dengan keradangan pundi hempedu yang teruk dan adanya batu besar di dalamnya, disarankan untuk melakukan kolesistektomi.

Keadaan penyumbatan usus memerlukan rawatan pembedahan segera.

Tablet dan ubat untuk mual, apa yang harus diminum jika pada waktu petang atau malam anda mula merasa sakit dan muntah

Mengubati rasa mual dan mual selepas makan pada waktu petang melibatkan pengambilan ubat berikut:

Pancreatin untuk rawatan loya. Ia diresepkan untuk kekurangan enzim kerana penurunan fungsi pankreas. Dos ditentukan oleh ahli gastroenterologi. Kesan serupa dimiliki oleh: Festal, Mezim, Unienzim, Creon.

Allochol dengan loya yang teruk. Ejen koleretik semula jadi. Ia digunakan untuk pelanggaran hati dan pundi hempedu, stasis hempedu, dyskinesia bilier. Tidak digunakan untuk perubahan distrofi pada tisu hati, luka ulseratif pada mukosa gastrointestinal.

Cholenzim, jika anda mula bangkit pada waktu petang. Merujuk kepada koleretik dengan komposisi gabungan. Ubat ini merangsang rembesan hempedu, mendorong pengaktifan fungsi motor saluran gastrointestinal, menurunkan tahap simpanan kolesterol. Disyorkan untuk kolitis, gastritis, sindrom cirit-birit etiologi tidak berjangkit. Kontraindikasi pada hepatitis, pankreatitis, pemburukan ulser gastrik.

Sorben digunakan sekiranya berlaku keracunan, gangguan usus akibat terkena agen berjangkit. Berkesan: Polysorb, Enterosgel, Sorbeks, Lactofiltrum, Smecta, Atoxil.

Di antara antiemetik, Cerucal dan Metoclopramide disyorkan. Ubat-ubatan ini membantu melawan serangan mual dan muntah dalam pelbagai gangguan gastrousus, gastrostasis dan refluks gastroesofagus.

Mual refleks dapat diatasi dengan meletakkan tablet validol di bawah lidah..

Ubat-ubatan rakyat, bagaimana anda boleh merawat loya di rumah

Anda mesti tahu bagaimana merawat loya pada waktu malam sekiranya anda tidak dapat mengunjungi farmasi. Ubat rumah untuk loya:

  1. Teh halia atau infus chamomile. Halia mesti diparut pada parutan halus dan ditambahkan ke dalam teh hijau. Anda boleh menaburkan gula pada sepotong halia dan mengunyah tanpa menelan.
  2. Jus kentang akan diperah dan diminum segera (30-50 ml).
  3. Ambil sepotong lemon dengan kulit atau sepotong epal masam dan kunyah sehingga loya benar-benar hilang.
  4. Minum rebusan buah anise dan pinggul mawar.
  5. Bancuh pudina dengan oregano dan, setelah bersikeras, minum dengan teguk kecil.

Penyemakan semula diet, apa yang anda boleh makan dan apa yang tidak digalakkan

Rasa mual yang tidak menyenangkan akan kembali jika cadangan diet tidak dipatuhi. Ini adalah titik penting dalam rawatan keadaan patologi saluran gastrousus. Dikecualikan:

  • rempah, daging asap, hidangan tinggi lemak haiwan, makanan segera;
  • mufin, pastri dan kek, coklat dan gula-gula;
  • ikan berlemak dalam bentuk apa pun;
  • makanan laut, makanan dalam tin.

Dianjurkan untuk mengambil makanan dalam bahagian pecahan. Dibenarkan:

  • sup sayur-sayuran, sup;
  • bijirin, beras;
  • hidangan dari kentang rebus dan bakar;
  • salad sayur-sayuran segar dengan herba;
  • hidangan arnab dan ayam (ayam, ayam belanda, puyuh);
  • ikan rebus tanpa lemak;
  • pencuci mulut jeli, buah sitrus, roti halia.

Langkah pencegahan mual yang kerap

Pakar menentukan cara merawat dengan betul jika anda merasa sakit pada waktu petang kerana patologi spesifik pesakit, keracunan makanan atau tekanan yang teruk. Anda boleh meminimumkan kemungkinan sakit mual jika anda mengikuti peraturan mudah:

  1. untuk mengelakkan pengambilan produk yang telah habis tempoh, pinggan mangkuk dan bawaan yang disediakan melanggar peraturan kebersihan;
  2. membeli barangan runcit di kedai, dan bukan di pasar spontan;
  3. dapat menstabilkan keadaan emosi anda setelah mengalami tekanan;
  4. jangan menyalahgunakan alkohol dan minuman beralkohol rendah;
  5. dapatkan bantuan perubatan tepat pada masanya.

Mual pada waktu petang adalah gejala yang sangat tidak menyenangkan yang boleh menjadi pertanda perkembangan penyakit serius, jadi anda mesti berunding dengan pakar.

Artikel Mengenai Hepatitis