Polip kolon

Utama Gastrik

Polip adalah pertumbuhan kecil, jinak (bukan barah) pada lapisan usus besar. Mereka paling kerap dijumpai pada orang tua. Polip kolon biasanya tidak menampakkan diri dengan cara apa pun dan tidak menimbulkan masalah. Walau bagaimanapun, jika terdapat polip, ia mesti dikeluarkan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dari masa ke masa, polip dapat merosot menjadi tumor malignan..

Apa itu polip?

Polip adalah jisim kecil dan jinak yang kadang-kadang muncul di bahagian dalam usus besar atau rektum (dubur). Sebilangan orang mungkin hanya mempunyai satu polip, tetapi juga biasa bagi orang yang mempunyai dua atau lebih polip pada masa yang sama. Polip kolon boleh memiliki "batang" dan "kepala" dan menyerupai jamur yang tumbuh dari lapisan dalam usus. Terdapat jenis polip lain yang mempunyai bentuk lebih rata seperti "benjolan" pada lapisan usus. Sebilangan besar polip terbentuk di bahagian kiri kolon - kolon menurun dan kolon sigmoid. Tetapi polip juga boleh dijumpai di bahagian lain usus..

Secara ringkas mengenai saluran gastrousus

Kolon dan rektum (dubur) adalah bahagian saluran gastrousus. Saluran gastrointestinal bermula pada tahap mulut dan berakhir di saluran dubur. Semasa kita makan atau minum, makanan dan cecair dari mulut bergerak melalui esofagus ke perut. Perut memproses makanan dan memasukkannya ke dalam usus kecil. Usus kecil panjangnya beberapa meter dan di dalamnya proses utama pencernaan dan penyerapan nutrien berlaku. Makanan, air, dan sisa buangan yang tidak dicerna kemudian masuk ke usus besar. Bahagian terbesar usus besar disebut usus besar dan panjangnya sekitar 150 sentimeter. Ia dibahagikan kepada 4 bahagian: kolon menaik, kolon melintang, kolon menurun, dan kolon sigmoid. Air dan sebilangan garam terutamanya diserap dalam usus besar. Usus besar terus ke rektum dan panjangnya 15 hingga 20 sentimeter. Najis (najis) terkumpul di rektum sebelum dikosongkan.

Jenis polip usus besar

Polip kolon biasanya dibahagikan kepada tiga jenis: polip hiperplastik, polip adenomatous (adenoma) dan polip pada sindrom poliposis.

Agak sukar untuk menentukan tahap risiko degenerasi adenoma menjadi barah. Kajian klinikal telah dilakukan yang menunjukkan bahawa jika pesakit mempunyai polip-adenoma 1 cm, maka risiko degenerasinya menjadi barah usus dalam 10 tahun adalah 1 dari 12, dan dalam 20 tahun - 1 dari 4. Ia juga dijelaskan dan faktor predisposisi untuk kemerosotan adenoma menjadi tumor, sebagai contoh, semakin besar adenoma, semakin tinggi risikonya. Terdapat juga subtipe adenoma yang berbeza, beberapa di antaranya mempunyai risiko menjadi barah lebih tinggi daripada yang lain.

Selanjutnya, kita hanya akan membincangkan polip hiperplastik dan adenomatous, yang paling sering dijumpai pada orang dewasa..

Siapa yang mendapat polip usus besar dan apa yang menyebabkannya??

Selalunya, polip terbentuk pada orang tua. Di antara orang berusia lebih dari 50 tahun, kira-kira satu daripada empat mempunyai sekurang-kurangnya satu polip di usus besar. Oleh itu, kita dapat menyimpulkan bahawa polip adalah keadaan yang sangat biasa. Sebab kemunculan polip tidak sepenuhnya jelas. Polip adalah penebalan atau pertumbuhan berlebihan lapisan dalam (membran mukus) usus besar. Apa alasan permulaan pertumbuhan tersebut masih belum jelas.

Apa yang boleh menjadi manifestasi polip usus besar?

Kebanyakan orang yang mempunyai satu atau dua polip sama sekali tidak mengalami sebarang gejala. Oleh itu, orang-orang yang lebih tua, iaitu mereka yang paling rentan terhadap pembentukan polip, bahkan mungkin tidak mengetahui bahawa mereka mempunyai polip. Kadang-kadang polip boleh muncul dengan gejala seperti pendarahan dari saluran dubur, lendir di dalam tinja, atau, lebih jarang, cirit-birit atau sembelit..

Bagaimana polip didiagnosis (dikesan)?

Selalunya, polip usus ditemui semasa kajian ini. Kolonoskopi adalah kaedah diagnostik di mana doktor memeriksa keseluruhan usus besar dari dalam. Kolonoskop adalah tiub teleskop fleksibel nipis. Ketebalan kolonoskop hampir sama dengan jari. Ia bermula melalui dubur dan lebih jauh ke seluruh bahagian usus besar hingga mencapai cecum (persimpangan usus kecil dan besar). Kolonoskop mempunyai saluran gentian optik di mana cahaya memasuki kamera di hujung radas. Ini membolehkan doktor memeriksa usus besar anda dari dalam..

Kadang-kadang ujian lain digunakan untuk mendiagnosis polip kolon, seperti irrigoscopy (sinar-X khas dengan kontras), sigmoidoscopy (serupa dengan kolonoskopi, tetapi menggunakan teleskop yang lebih pendek), dan sigmoidoscopy.

Semasa melakukan sigmoidoskopi, adalah mungkin untuk memeriksa bahagian paling bawah usus besar - rektum dan permulaan kolon sigmoid, iaitu 15-20 sentimeter akhir usus besar.

Sigmoidoskopi memeriksa bahagian bawah kolon. Kedua-dua kajian dilakukan secara rawat jalan dan tidak memerlukan persiapan yang panjang.

Sebaliknya, kolonoskopi memeriksa keseluruhan usus besar. Untuk kajian ini, diperlukan persiapan awal usus (membersihkan usus dari tinja).

Walaupun ujian darah okultis fecal adalah kaedah diagnostik penting untuk pelbagai penyakit usus besar, hasil negatif dari ujian ini TIDAK MENJAMIN ketiadaan polip. Sekiranya sekurang-kurangnya satu polip dijumpai, diperlukan pemeriksaan lengkap usus besar, kerana pada 30% kes, polip berganda.

Seperti disebutkan sebelumnya, sebahagian besar polip tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Oleh itu, dalam sebilangan besar orang dengan polip, mereka tidak akan didiagnosis (tidak akan dikenalpasti). Kaedah diagnostik di atas boleh diresepkan jika anda mempunyai gejala ciri atau jika ada sebab lain. Sebagai contoh, jika hasil positif diperoleh semasa kajian tinja untuk darah ghaib, maka kolonoskopi harus diresepkan untuk memeriksa usus dengan tepat..

Bagaimana polip usus dirawat??

Sekiranya anda mempunyai polip usus besar atau polip, kemungkinan besar anda akan diminta untuk menghapuskannya, walaupun kehadiran polip tidak dikaitkan dengan sebarang gejala. Ini dilakukan untuk mencegah risiko transformasi ganas polip menjadi tumor barah pada masa akan datang..

Sebilangan besar polip usus dapat dikeluarkan semasa kolonoskopi. Kolonoskop mempunyai saluran di mana instrumen panjang khas dimasukkan ke dalam lumen usus, dengan bantuan polip dikeluarkan. Ini boleh menjadi alat seperti forceps yang menarik dan mengangkat polip dari dinding usus, biasanya digunakan untuk menghilangkan polip yang sangat kecil. Terdapat instrumen lain di hujungnya terdapat gelung electrosurgical dawai, di mana polip "dipotong" dari dinding usus dan pada masa yang sama kapal dibakar untuk mengelakkan pendarahan.

Biasanya, prosedur membuang polip tidak menyakitkan dan boleh dilakukan secara rawat jalan. Juga, pesakit mungkin ditawarkan untuk melakukan kolonoskopi dengan penyingkiran polip dalam keadaan tidur ubat ("di bawah penenang", "di bawah anestesia"), dalam hal ini risiko kesakitan semasa prosedur dikurangkan menjadi sifar.

Kadang-kadang, beberapa prosedur mungkin diperlukan untuk membuang polip besar. Sekiranya ukuran dan lokasi polip tidak membenarkan penyingkiran endoskopiknya, pembedahan diperlukan.

Setelah polip dikeluarkan, ia dihantar untuk pemeriksaan histologi (pemeriksaan di bawah mikroskop). Ini dilakukan untuk memastikan bahawa polip telah dikeluarkan sepenuhnya, untuk menentukan jenis polip, sama ada jinak (bukan barah) atau ada tanda-tanda transformasi malignan.

Bolehkah polip terbentuk semula setelah dikeluarkan?

Setelah polip dikeluarkan, kemungkinan kemunculannya semula di tempat yang sama sangat kecil. Walau bagaimanapun, telah dijumpai bahawa orang yang pernah mengalami polip pada masa lalu mempunyai risiko tinggi untuk mengembangkan polip baru di bahagian kolon yang lain. Oleh itu, setelah penyingkiran polip, pesakit harus menjalani pemeriksaan berkala di institusi perubatan khusus..

KOLONOSKOPI DAN PENGHAPUSAN POLIS WARNA SEKARANG TERSEDIA KEPADA SEMUA ORANG!

Penyingkiran polip di Klinik Koloproktologi Negeri dan Pembedahan Invasif Minimum

Sekiranya terdapat polip usus besar atau anda ingin menjalani pemeriksaan untuk mengenal pasti atau mengecualikan polip, anda boleh menghubungi Klinik kami.

Kolonoskopi dengan penyingkiran polip (polipektomi endoskopi) adalah mungkin:

- percuma dalam kerangka insurans kesihatan wajib, iaitu, di bawah polisi insurans perubatan wajib, dengan adanya rujukan dari institusi perubatan atau pihak berkuasa kesihatan wilayah

- secara percuma dalam rangka rawatan perubatan berteknologi tinggi, jika, dengan biopsi yang dilakukan sebelumnya, terdapat pengesahan transformasi malignan terhadap polip

- secara kontrak atas permintaan pesakit

Kolonoskopi diagnostik serta penyingkiran polip semasa kolonoskopi dapat dilakukan dengan penenang intravena (penghilang rasa sakit).

Polip usus

Polip biasanya dipanggil sebarang pembentukan membran mukus yang tidak ganas, yang menonjol ke dalam lumen organ berongga. Menurut statistik, 10% daripada jumlah populasi dewasa mempunyai masalah ini 1.

Bercakap tentang polip usus, mereka bermaksud polip usus besar - di bahagian inilah yang paling sering dijumpai. Kekerapan pengesanan polip pada kecil dan duodenum tidak melebihi 0.15% 2.

Selalunya, polip berkembang pada orang berusia 40-60 tahun. Pengecualian adalah kes-kes yang disebut adenomatosis keluarga, penyakit yang ditentukan secara genetik. Dalam bentuk klasik penyakit ini, polip dikesan pada usia 14-16 tahun 4.

Polip boleh menjadi tunggal atau berganda. Perseorangan berlaku pada sekitar 80% kes. Selalunya mereka sporadis, iaitu tidak disebabkan oleh keturunan. Berbilang polip terutamanya adalah hasil patologi keturunan. Dalam kes yang teruk, jumlah mereka boleh mencapai beberapa ribu..

Klasifikasi polip usus

Polip usus dikelaskan secara histologi, iaitu berdasarkan struktur selular:

  • hiperplastik. Ini adalah pertumbuhan berlebihan (hiperplasia) membran mukus yang normal dalam strukturnya. Biasanya berdiameter kurang dari 5 mm, tidak terdedah kepada pendarahan dan keganasan (keganasan);
  • membran mukus. Ini adalah ketebalan tisu dengan diameter kurang dari 5 mm, yang terdiri daripada unsur sel normal. Polip seperti itu sama sekali tidak simptomatik dan tidak menjejaskan kesihatan dan prognosis dengan cara apa pun;
  • keradangan. Polip ini terdiri daripada membran mukus regenerasi - tisu granulasi dengan sebilangan besar kapal. Ukuran dan bentuknya mungkin berbeza. Mereka sering berdarah dan ulserat. Tidak terdedah kepada keganasan;
  • submucosal. Ini adalah pseudopolyps, iaitu pertumbuhan struktur submucosal yang terlalu banyak. Struktur selular boleh berbeza-beza - dari percambahan tisu limfoid "tidak berbahaya" ke fibroid dan karsinoid;
  • polip remaja. Seperti namanya, mereka sering dijumpai pada orang muda. Terdiri daripada kelenjar sista yang membesar. Terdedah kepada keganasan;
  • Polip Pates-Jegers. Mereka terdiri daripada epitelium kelenjar dan sel otot licin yang tumbuh di bawahnya. Tidak terdedah kepada keganasan;
  • polip adenoma atau adenoma. Mereka membentuk kira-kira ⅔ dari semua polip. Terdiri daripada tisu kelenjar yang diubah. Mereka sangat berbahaya dalam perspektif keganasan, jika tidak dibuang, mereka biasanya menjadi ganas dalam 5-10 tahun. Diubati sebagai keadaan prakanker.

Punca-punca polip usus

Punca kemunculan polip yang boleh dipercayai (kecuali sindrom yang ditentukan secara genetik) belum dapat diketahui. Diandaikan bahawa faktor risiko utama adalah sifat diet (seperti pada kanser usus besar). Kekurangan serat makanan (serat tumbuhan) menyebabkan kelewatan kandungan usus, sebab itulah produk pencernaan toksik menghubungi selaput lendir untuk waktu yang lebih lama, mengganggu pertumbuhan semula normalnya. Pengaruh penyakit bersamaan saluran empedu tidak dikecualikan, di mana pengeluaran asid hempedu berubah, yang mempunyai kesan mutagenik pada membran mukus. Keradangan kronik pelbagai bahagian usus juga penting..

Di samping itu, terdapat sindrom poliposis keturunan. Mereka disebarkan secara autosomal dominan, iaitu dari satu ibu bapa kepada semua anak, yang wujud dalam setiap generasi.

Gejala polip usus

Selalunya, polip tidak simptomatik, hingga keganasan (keganasan). Dalam kes-kes yang jarang berlaku ketika pesakit mempunyai keluhan, mereka biasanya kabur: sakit perut, cirit-birit yang tidak teratur, atau sembelit. Apabila pendarahan dari polip yang terletak agak dekat dengan rektum, campuran darah mungkin muncul di dalam najis. Semakin jauh dari "saluran keluar" sumber pendarahan, semakin kurang darah, kerana ia mempunyai masa untuk mencampurkan sama rata dengan kandungan usus. Polip di kawasan rektum boleh muncul sebagai gatal di kawasan dubur, dan jika besar, jatuh ke dubur.

Diagnosis polip usus

Kaedah yang paling tepat untuk mendiagnosis polip usus adalah kolonoskopi - pemeriksaan endoskopi usus besar. Semasa kolonoskopi, doktor dapat menilai secara visual keadaan membran mukus. Untuk menentukan sifat polip dengan tepat, jika boleh, keluarkannya, setelah itu menjalani pemeriksaan histologi - struktur selular dikaji di bawah mikroskop. Sekiranya atas sebab tertentu mustahil untuk mengeluarkan polip sekaligus, semasa endoskopi, bahagian membran mukus diambil dari permukaannya untuk kajian selanjutnya.

Sekiranya, untuk beberapa sebab, mustahil untuk melakukan endoskopi, irrigografi dapat memberikan idea tidak langsung mengenai keadaan membran mukus. Ini adalah sinar-x kontras dua di mana usus besar diisi dengan agen kontras dan udara radiopaque. Mengisi kecacatan pada sinar-X mungkin menunjukkan adanya neoplasma pada membran mukus. Tetapi irrigografi, serta versi yang lebih moden - gamerigografi komputer (membangun model usus besar menggunakan tomograf dan komputer), tidak dapat memberikan gambaran mengenai struktur sel neoplasma dan menentukan rawatan yang mencukupi.

Rawatan polip usus

Rawatan polip usus hanya pembedahan. Sejak sebelum pemeriksaan histologi, hanya asumsi yang dapat dibuat mengenai sifat polip, sebagai peraturan, ia dikeluarkan semasa endoskopi. Sekiranya terdapat banyak polip, penyingkiran endoskopik dilakukan dalam beberapa peringkat..

Dalam kes adenomatosis familial, apabila bilangan neoplasma melebihi beberapa ribu dan menutupi mukosa hampir sepenuhnya, sebahagian usus besar atau keseluruhan usus besar dilindungi (dikeluarkan), bergantung pada jumlah lesi.

Polip besar yang tidak dapat dikeluarkan secara endoskopi dihilangkan dengan pembedahan.

Gastroprotectors (rebamipide) disyorkan sebagai terapi ubat. Mereka mempromosikan penyembuhan mukosa gastrointestinal dan mengurangkan aktiviti keradangan.

Ramalan dan pencegahan polip usus

Polip adenomatous cepat atau lambat merosot menjadi tumor malignan, jadi mereka mesti dikeluarkan secara terancang.

Tidak ada pencegahan polip khusus. Untuk mengurangkan kemungkinan kejadiannya, pemakanan yang betul, penolakan tabiat buruk, dan rawatan penyakit radang usus yang tepat pada masanya akan membantu.

Polip kolon

Apa itu Poliposis Kolon?

Polip kolon adalah membonjol membran mukus atau percambahan sel atipikal. Pembentukan seperti itu boleh berlaku di lumen organ berongga sistem pencernaan. Mereka boleh muncul bukan sahaja di usus besar, tetapi juga di perut. Polip berbahaya kerana dalam kebanyakan kes merosot menjadi barah usus. Menurut statistik, selalunya pelbagai polip (poliposis) dan polip vena masuk ke tumor barah..

Villous adalah yang kelihatan seperti villi. Beberapa polip ganas (berubah menjadi barah) dalam 90% kes, dan jahat pada 35 - 40% kes. Itulah sebabnya diagnosis awal dan rawatan polip tepat pada masanya akan membantu mencegah barah usus. Jenis polip kolon:

  1. Polip adenomatous. Mempunyai kemunculan warna merah jambu, bulat, licin dan lebat di dinding usus. Permukaan polip tidak berbeza penampilannya dari mukosa usus yang lain. Selalunya, polip ini tumbuh di kaki..
  2. Polip hiperplastik. Ia kelihatan seperti formasi rata dengan permukaan keputihan yang halus, tanpa kaki.
  3. Polip kampung. Ia kelihatan seperti span yang melapisi permukaan dalaman usus. Pada sentuhan sedikit pun, polip seperti itu mula berdarah..
  4. Polip berserat. Ia adalah tumbuh dari tisu penghubung. Selalunya boleh berlaku di tempat buasir.
  5. Pseudopolyps. Ini adalah pertumbuhan mukosa usus dengan latar belakang proses keradangan. Polip ini mudah berdarah, tidak mempunyai kaki, dan mudah dirawat..

Faktor risiko penyakit ini:

  • Keutamaan makanan protein dalam makanan dengan jumlah serat sayur yang tidak mencukupi, serta banyak lemak haiwan, meningkatkan kekerapan sembelit. Kontraktilitas usus berkurang, biocenosis pada usus terganggu. Semua ini boleh menyebabkan proses keradangan di usus..
  • Keturunan. Kecenderungan genetik terhadap poliposis boleh menyebabkan polip walaupun pada masa kanak-kanak.
  • Gaya hidup yang tidak menentu membawa kepada atoni dinding usus, untuk kelonggaran mereka, yang menyumbang kepada genangan tinja dan sembelit.
  • Penyakit kronik pada usus besar (kolitis tidak spesifik, dyskinesia usus). Keradangan kronik membawa kepada perubahan mukosa (displasia).

Gejala dan manifestasi poliposis usus besar

Kerumitan diagnosis terletak pada kenyataan bahawa penyakit ini tidak mempunyai gejala tertentu. Secara berkala, sembelit, ketidakselesaan semasa buang air besar, dan sakit perut mungkin berlaku. Kadang kala anda dapat melihat campuran darah di dalam najis. Semua ini tidak mengesahkan diagnosis poliposis usus besar. Untuk memperjelas diagnosis, kaedah penyelidikan tambahan perlu dilakukan.

Rawatan polip usus besar

Perubatan tradisional tidak menyokong percubaan untuk merawat polip usus dengan kaedah konservatif (tanpa pembedahan). Sebarang polip yang terdapat di usus besar mesti dikeluarkan secara pembedahan. Terdapat beberapa jenis operasi untuk penyakit ini:

  1. Penyingkiran polip endoskopi. Ini adalah operasi yang dilakukan melalui probe kolonoskop. Endoskopi dimasukkan ke dalam rektum. Oleh kerana terdapat kamera di dalamnya, pandangan mukosa usus dipaparkan di monitor. Setelah mencapai polip, gelung diletakkan di kakinya, dijepit dan dipotong. Elektrokoagulator melindungi kawasan membran mukus di mana polip berada. Sekiranya polip tidak mempunyai kaki, dan tidak mungkin meletakkan gelung di atasnya, maka ia dikeluarkan di bahagian. Penyingkiran polip endoskopi dilakukan tanpa anestesia umum. Pesakit boleh menjalani kehidupan normal pada keesokan harinya selepas operasi.
  2. Pembedahan perut dilakukan dengan adanya polip berganda atau vena. Jenis polip ini sukar dikeluarkan secara endoskopi, ia mempengaruhi kawasan usus besar, oleh itu diperlukan pemisahan sebahagian usus. Selepas operasi ini, pesakit menjalani rawatan pemulihan di hospital selama beberapa hari..

Setelah dikeluarkan, polip dihantar untuk pemeriksaan mikroskopik untuk menentukan tahap keganasan.

Polip kolon

Krasnodar, st. 40 tahun Kemenangan, 108

Isnin-Sabtu: dari jam 08:00 hingga 20:00

Matahari: dari 09:00 hingga 17:00

Krasnodar, st. Yana Poluyana, 51

Isnin-Sabtu: dari jam 08:00 hingga 20:00

Polip kolon dan rektum

Polip kolon-

ini adalah bentuk seperti tumor yang bersifat jinak. Mereka adalah pertumbuhan berlebihan epitelium kelenjar dan biasanya dalam bentuk jamur atau sekumpulan anggur pada mukosa usus, pada tangkai nipis atau tebal.

Mereka boleh menjadi tunggal dan berganda, juga berkumpulan. Berukuran, polip boleh beberapa milimeter hingga 5-6 cm. Panjang kaki nipis polip kadang-kadang boleh mencapai 2 cm.

Selalunya, penyakit ini tidak simptomatik, dan polip ditemui secara kebetulan ketika pesakit mencari doktor untuk penyakit lain.

Daripada gejala yang tidak spesifik, mereka perhatikan:

  • Pembuangan darah semasa buang air besar (pengosongan rektum)
  • sakit di rektum semasa buang air besar;
  • sakit perut. Selalunya mereka dilokalisasi (terletak) di bahagian-bahagian lateral perut dan di dubur. Dengan sifat kesakitan, ia boleh menjadi kram dan sakit, pecah, mereda selepas buang air besar, dan mungkin meningkat sebelum buang air besar. Dalam kes ini, rasa sakit semakin lemah setelah penggunaan ubat pemanasan hangat dan ubat enzim (mempengaruhi metabolisme); gangguan najis - sembelit atau cirit-birit (najis longgar); anemia (penurunan hemoglobin dalam darah (bahan yang membawa oksigen dalam darah)).

Kemunculan darah dalam tinja adalah gejala yang paling khas. Darah dilepaskan dalam jumlah kecil, tidak ada pendarahan volumetrik dengan poliposis. Dengan pertumbuhan polip yang signifikan dari dubur, lendir mula dilepaskan, di kawasan anorektal, kerana perendaman berterusan, gejala kerengsaan dan gatal-gatal diperhatikan.

Sekiranya sebelumnya dipercayai dalam kalangan perubatan bahawa polip boleh wujud untuk waktu yang lama tanpa merosot menjadi bentuk ganas, maka penyelidikan terbaru oleh para saintis mengesahkan bahawa dalam kebanyakan kes, polip usus merosot menjadi barah dalam 8-10 tahun.

  • Adenomatous. Polip seperti ini selalunya merosot menjadi malignan. Dengan bentuk polip ini, mereka bercakap mengenai keadaan prakanker, kerana sel-sel tumor tidak kelihatan seperti sel-sel epitelium kelenjar dari mana mereka terbentuk. Adipati polip kolon dibezakan secara histologi dalam tiga jenis: Tubular. Jenis polip ini adalah jisim merah jambu yang halus dan padat. Villous - dicirikan oleh banyak pertumbuhan seperti cabang di permukaannya dan berwarna merah kerana banyaknya saluran darah yang mudah melukai dan berdarah. Kelaziman tumor vila adalah sekitar 15% dari semua neoplasma kolon. Mereka besar dan terdedah kepada ulserasi dan kerosakan. Tumor jenis inilah yang paling kerap merosot menjadi barah. Tubular-villous - terdiri daripada unsur-unsur polip vila dan tiub.
  • Hamarthromik. Polip seperti itu terbentuk dari tisu normal, dengan perkembangan salah satu elemen tisu yang tidak seimbang
  • Hiperplastik. Jenis polip ini sering dijumpai di rektum, bersaiz kecil dan paling kerap didiagnosis pada orang tua. Polip hiperplastik usus besar dicirikan oleh pemanjangan tubulus epitelium dengan kecenderungan pertumbuhan sista mereka.
  • Keradangan. Polip jenis ini tumbuh di mukosa usus sebagai tindak balas terhadap penyakit keradangan akut..
  • Kiraan darah lengkap (pengesanan anemia (penurunan kandungan hemoglobin (bahan yang membawa oksigen)) kerana kehilangan darah dari usus besar akibat kerosakan pada polip);
  • Analisis tinja untuk darah ghaib (pengesanan darah dalam tinja menggunakan mikroskop - mungkin menunjukkan kerosakan pada dinding usus dan adanya sumber pendarahan di dalamnya).
  • Gastroskopi (prosedur diagnostik di mana doktor memeriksa dan menilai keadaan permukaan dalaman esofagus, perut dan duodenum menggunakan alat optik khas (endoskopi)).
  • Pemeriksaan rektum digital (doktor memasukkan jari telunjuk ke dalam rektum dan memeriksa rektum bawah untuk neoplasma).
  • Irrigoskopi (Pemeriksaan sinar-X usus besar menggunakan agen kontras yang disuntik ke dalam rektum dengan enema).
  • Sigmoidoscopy (pemeriksaan rektum dan bahagian bawah kolon sigmoid menggunakan sigmoidoscope (tiub fleksibel dengan instrumen optik dan pencahayaan, yang dimasukkan ke dalam rektum dan membolehkan doktor melihat kehadiran polip kecil sekalipun)).
  • Kolonoskopi (kaedah yang serupa dengan sigmoidoskopi, tetapi semasa kolonoskopi gambar dipaparkan pada monitor, yang membolehkan doktor memanipulasi alat dengan lebih mudah. ​​Sekiranya semasa prosedur, doktor mengesan polip, dia dapat segera mengeluarkannya atau mengambil sampel tisu untuk analisis histologi (pemeriksaan tisu di bawah mikroskop)) ).

Tiada kaedah terapi ubat konservatif yang dapat mengatasi polip, oleh itu satu-satunya kaedah radikal untuk merawat formasi patologi adalah pembedahan. Penyingkiran polip usus dilakukan dengan kaedah yang berbeza, pilihan taktik rawatan akan bergantung pada jenis neoplasma, jumlah polip, saiz dan keadaannya.

Polip tunggal dan genap boleh dikeluarkan semasa prosedur kolonoskopi. Untuk ini, peralatan endoskopi khas digunakan. Endoskopi fleksibel dengan elektrod gelung khas dimasukkan ke dalam rektum. Gelung diletakkan di kaki polip dan tumor dipotong.

Sekiranya polipnya besar, maka ia dikeluarkan di bahagian. Sampel tumor dihantar untuk pemeriksaan histologi, yang membolehkan anda mengenal pasti tumor malignan. Pembuangan endoskopi polip usus adalah prosedur yang paling lembut, ia dapat diterima dengan baik oleh pesakit dan tidak memerlukan tempoh pemulihan. Sehari selepas operasi, prestasi pulih sepenuhnya.

Polip kecil dapat dikeluarkan menggunakan kaedah alternatif moden: pembekuan laser, electrocoagulation, pembedahan gelombang radio. Intervensi dilakukan dengan menggunakan sinar laser yang diarahkan sempit atau gelombang radio berkuasa tinggi. Dalam kes ini, tisu di sekitarnya tidak cedera, dan sayatan berlaku pada tahap sel.

Bersamaan dengan penyingkiran polip, saluran darah membeku, yang menghalang perkembangan pendarahan. Semasa menggunakan kaedah electrocoagulation, formasi seperti tumor diauterasi dengan pelepasan elektrik. Campur tangan seperti itu adalah yang paling tidak trauma dan tidak menyakitkan, dilakukan secara rawat jalan, dan tidak memerlukan pemulihan yang lama. Penyebaran pelbagai poliposis dirawat secara pembedahan dengan melakukan operasi penyingkiran total (reseksi) kawasan usus yang terkena. Selepas penyingkiran formasi seperti tumor besar atau berganda, serta polip vena dengan ukuran apa pun, perlu berada di bawah pengawasan doktor selama 2 tahun dan menjalani pemeriksaan endoskopi kawalan dalam setahun. Pada masa akan datang, prosedur kolonoskopi disyorkan untuk dilakukan 3 tahun sekali. Sekiranya polip telah dikeluarkan, yang merosot menjadi malignan, maka pesakit harus menjalani pemeriksaan kawalan sebulan sekali selama tahun pertama, dan 3 bulan sekali setelah itu.

Polip kolon hiperplastik - sebab dan rawatan, sekiranya ia dikeluarkan

Polip adalah pertumbuhan epitelium kelenjar dan tisu penghubung yang terletak di bawahnya. Mereka adalah papillae kecil atau formasi bulat yang naik di atas membran mukus. Polip hiperplastik mukosa usus merujuk kepada penyakit prakanker. Doktor Jabatan Proctology melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit yang disyaki menghidap polip kolon hiperplastik menggunakan peralatan moden dari pengeluar dunia terkemuka.

Sekiranya polip kolon hiperplastik dikenal pasti, adakah ia mesti dikeluarkan? Ahli proktologi hospital Yusupov dipandu oleh aksioma berikut: semua polip usus besar yang dikenal pasti mesti dikeluarkan. Kejadian barah kolorektal dari polip hiperplastik berdiameter lebih dari 2 cm ialah 35-53%. Dengan polip dengan diameter lebih dari 3 cm, kebarangkalian transformasinya menjadi tumor barah adalah 100%.

Risiko mengubah neoplasma jinak menjadi tumor malignan terlalu tinggi untuk mengabaikan cadangan proctologist dan membuang masa yang berharga. Pengecualian dari peraturan terdapat pada polip tunggal berdiameter 0,5 cm. Dalam kes ini, doktor menunggu dan melihat pendekatan dengan endoskopi kedua. Polipektomi endoskopi adalah rawatan pilihan bagi pesakit dengan polip kolon hiperplastik bersendirian. Sekiranya neoplasma terletak tidak lebih tinggi dari 5-7 cm dari tepi dubur, doktor Jabatan Proctology melakukan reseksi transanal.

Punca dan faktor risiko perkembangan polip hiperplastik

Polip paling kerap berlaku pada lelaki berusia antara 40 hingga 60 tahun. Dalam 80% kes, doktor ketika memeriksa pesakit menemui polip tunggal. Neoplasma berkumpulan dan pelbagai jarang berlaku. Pada 5-6% pesakit, proctologists mengesan poliposis usus besar.

Perkembangan polip hiperplastik disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

  • Sifat diet dengan keutamaan makanan halus dalam makanan, yang menyumbang kepada sembelit dan pengekalan kandungan dalam usus besar yang berpanjangan;
  • Dysbacteriosis usus besar, yang mencerminkan pelanggaran lokal dan penurunan imuniti umum, menyumbang kepada perubahan pembezaan dan pemulihan sel-sel mukosa;
  • Penyakit bersamaan sistem empedu dan gangguan dalam pengeluaran asid hempedu, yang mempunyai kesan mutagenik pada membran mukus usus besar.

Keradangan kronik aktif dan displasia membran mukus memainkan peranan tertentu dalam perkembangan polip hiperplastik..

Jenis polip usus besar

Polip kolon hiperplastik - apa maksudnya? Polip hiperplastik menyumbang 28 hingga 42% daripada semua polip usus besar. Selalunya, mereka berada di bahagian kiri usus besar, terutamanya di bahagian bawah, mempunyai banyak sifat dan tidak mempunyai manifestasi klinikal. Semasa pemeriksaan endoskopi, proctologist dalam kebanyakan kes menunjukkan formasi "sessile" yang rata 0,1-0,5 cm, jarang 1,0 cm, dengan permukaan berwarna mutiara.

Terdapat tiga varian histologi polip hiperplastik:

  • Kaya dengan sel goblet;
  • Microvesicular;
  • Mukin lemah.

Sebilangan besar polip hiperplastik tidak menunjukkan tanda-tanda atipia selular. Diameter polip hiperplastik kecil usus besar tidak melebihi 0.5 cm. Diameternya berwarna normal, sedikit naik di atas paras selaput lendir, dan mempunyai konsistensi lembut. Pembentukan ini dicirikan oleh pemanjangan dan pengembangan kista dari kripto..

Dalam polip seperti itu, epitelium berbelit-belit, bilangan sel goblet dikurangkan. Secara morfologi tidak benar adenoma, polip hiperplastik miliari semasa pemeriksaan histologi sering menunjukkan gambaran atipia dan percambahan epitel dengan peningkatan jumlah kromatin dalam inti dan pembahagian sel yang banyak (mitosis).

Polip kelenjar jinak, atau adenoma tubular, adalah hiperplasia selaput lendir pada pedikel atau di dasar sessile. Ini adalah polip adenomatous yang benar. Pada pemeriksaan, strukturnya serupa dengan selaput lendir usus besar di sekitarnya, tetapi mempunyai konsistensi yang lebih padat, menggantikan bersama dengan selaput lendir, jarang ulserat dan berdarah.

Polip adenomatous diwakili oleh kelenjar, yang dilapisi dengan epitel kelenjar homogen. Pengembangan sista mereka sering diperhatikan. Mengikut tahap pembezaan morfologi epitel, tiga kumpulan adenoma tubular dibezakan: dengan displasia yang lemah, sederhana dan ketara. Dengan mikroskopi elektron, ahli morfologi sering mendedahkan perubahan di dalamnya yang khas untuk sel barah..

Polip remaja bukan neoplasma hiperplastik. Mereka kekurangan pertambahan kelenjar dan perubahan epitel kelenjar. Formasi ini cukup besar, kadang-kadang tergantung ke dalam lumen usus pada batang panjang, halus, merah terang atau berwarna ceri.

Gejala dan diagnosis polip hiperplastik

Pada kebanyakan pesakit, polip hiperplastik usus besar adalah asimtomatik dan didapati terutamanya semasa pemeriksaan endoskopi. Walau bagaimanapun, apabila neoplasma mencapai ukuran yang besar, gejala berikut mungkin berlaku:

  • Pelepasan berdarah dan lendir;
  • Sakit di perut dan dubur;
  • Cirit-birit atau sembelit;
  • Gatal dubur.

Dalam poliposis resapan hiperplastik, kebanyakan formasi diwakili oleh polip hiperplastik kecil. Penonjolan hemisfera bergabung antara satu sama lain, membentuk latar belakang yang berterusan. Poliposis hiperplastik agak jarang berlaku.

Ahli proktologi di Hospital Yusupov menjalankan diagnosis awal penyakit tumor usus besar dengan menggunakan program pemeriksaan moden. Kaedah non-invasif yang banyak digunakan dan boleh didapati adalah ujian darah okultisme tinja (ujian hemokult). Prasyarat untuk melakukan ujian darah okultis fecal adalah bahawa polip hiperplastik usus besar sampai ke tahap tertentu. Ujian ini dianggap positif apabila kehilangan darah setiap hari sekurang-kurangnya 20 ml. Sekiranya terdapat polip hiperplastik dengan diameter kurang dari 2 cm dan dengan penyetempatan neoplasma di bahagian kanan kolon, ujian ini tidak bermaklumat. Hasil negatif-negatif diperhatikan ketika tumor berdarah tidak teratur..

Untuk mendiagnosis polip hiperplastik, proctologists menggunakan pemeriksaan digital pada rektum. Semasa kajian, doktor berjaya memeriksa kawasan rektum sehingga 10 cm dari tepi saluran dubur. Kaedah diagnostik utama ini mendahului sigmoidoscopy, kerana ini adalah cara yang cukup bermaklumat untuk mengenal pasti penyakit lain dari rektum, tisu sekitar dan kelenjar prostat pada lelaki. Dengan bantuan pemeriksaan digital, doktor menilai bentuk, ketekalan, mobiliti, kehadiran atau ketiadaan kaki polip. Polip hiperplastik rendah rektum selalu dikesan oleh proctologist semasa pemeriksaan digital. Polip adenomatous bersaiz kecil, yang terletak di atas 5-6 cm dari dubur, sukar ditentukan dengan kaedah jari.

Ahli proctologi Hospital Yusupov menggunakan sigmoidoscopy dalam diagnosis polip hiperplastik usus besar. Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda mengesan sebahagian besar polip hiperplastik usus besar, kerana lebih daripada 50% daripadanya dilokalisasikan di rektum dan kolon sigmoid - dalam jangkauan rektoskop. Pada masa yang sama, ahli endoskopi dengan jelas menunjukkan watak papillary atau lobularnya, warna merah jambu-merah, mudah bergerak, ketiadaan penyempitan lumen usus. Tumor mudah dipintas dengan rektoskop. Dalam kes ini, fenomena hilangnya neoplasma kerana perpindahannya dari satu tahap usus ke tahap yang lain dapat diperhatikan. Pemeriksaan melalui rektoskop juga membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa tumor itu lembut..

Irrigoskopi dapat mengesan kebanyakan polip berdiameter lebih dari 1 cm. Formasi yang lebih kecil dapat dikesan lebih jarang. Untuk mengenal pasti polip bentuk, lokalisasi dan ukuran yang berbeza, ahli radiologi hospital Yusupov menggunakan teknik tambahan berikut untuk irrigoskopi: kontras berganda, pengisian tidak ketat.

Dengan bantuan kolonoskopi, doktor dapat mengesan hampir semua formasi, walaupun ukurannya kurang dari 0.5 cm. Semasa kolonoskopi, doktor secara visual menilai keadaan mukosa usus besar. Semasa kolonoskopi, pakar bedah membuang polip hiperplastik.

Semasa pemeriksaan ultrasound terhadap polip adenomatous dan adenopapillomatous, doktor mendedahkan simptom "raket" apabila pusat hipoechoik berbeza dengan pinggiran hyperechoic. Polip adenomatous dicirikan oleh pusat hipoechoik yang agak sempit dan pinggiran hyperechoic yang lebih luas. Di hadapan polip adenopapillomatous, pusat hipoechoik sama dengan pinggiran hyperechoic ditentukan. Kadang kala pusat hipoechoik melebihi pinggiran.

Kolonoskopi maya membolehkan doktor mendapatkan bahagian komputerisasi 3D dari mukosa kolon walaupun dengan diameter lumen kecil. Dengan kaedah ini, proctologist dapat menentukan 90% polip dengan diameter lebih dari 1 cm, 80% jika diameter polip hiperplastik berbeza dari 0,5 hingga 0,9 cm 80%, dan dalam 67% kes apabila ukuran polip tidak melebihi 5 mm. Untuk mengenal pasti dan menghilangkan polip hiperplastik menggunakan teknik moden, buat janji temu dengan proctologist dengan menghubungi nombor telefon pusat hubungan hospital Yusupov pada bila-bila masa sepanjang hari.

Polip kolon (K63.5)

Versi: Buku Panduan Penyakit MedElement

maklumat am

Penerangan Ringkas

Polip - Mana-mana jisim atau tisu yang menonjol keluar atau naik dari permukaan ketika tumbuh dari pangkal lebar atau dari batang nipis. Istilah ini bersifat deskriptif dan tidak menggambarkan inti pati proses patologi.
Sub tajuk ini terutama berkaitan dengan polip lain dan tidak ditentukan..

Catatan 1
Dikecualikan dari tajuk kecil ini:
- "Pseudopolyposis usus besar" - K51.4;

Catatan 2
Berkaitan dengan pengecualian dari subkategori polip rektum yang paling biasa (polip adenomatous; tumor polipoid jinak usus besar (lipoma, fibromas, fibroid, neurofibromas)); tajuk kecil ini terutama berkaitan dengan polip lain dan tidak ditentukan.
Sindrom poliposis keluarga yang dinyatakan juga boleh dikodekan sebagai Q85.8 - "Phakomatosis lain, tidak dikelaskan di tempat lain" atau Q85.9 - "Phakomatosis, tidak ditentukan".

Beberapa bentuk yang dinyatakan tidak termasuk akan disebutkan dalam teks berikut untuk kelengkapan..

- Buku rujukan perubatan profesional. Piawaian rawatan

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, maklum balas, membuat janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID / iOS

- Panduan perubatan profesional

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, maklum balas, membuat janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID / iOS

Pengelasan


Adenoma:
- tiub (polip adenomatous);
- jahat;
- tiub-vila.


Adenomatosis (poliposis adenomatosa usus).

1. Hamartom:
- Polip dan poliposis Peitz-Jeghers;
- polip dan poliposis remaja.

3. Polip hiperplastik (metaplastik).

4. Polip dan poliposis limfoid jinak.

5. Polip keradangan.

6. Kolitis sista dalam (sesetengah penulis menganggapnya sebagai varian sindrom ulser rektum dan / atau kolon).

II. Mengikut faktor darab, polip terbahagi kepada:
- bujang;
- berganda (berkumpulan, tersebar);
- poliposis meresap.

Konsep "pelbagai polip" memerlukan penjelasan, kerana mempunyai makna klinikal dan menentukan pendekatan rawatan yang berbeza.

Pelbagai polip merangkumi:

1. Kumpulan polip dalam jumlah 5-10 keping. Secara visual dikenali sebagai jinak dan terletak di kawasan usus yang sama.
2. Tersebar (diskrit) - polip kecil tunggal yang terletak di bahagian usus yang berasingan.
3. Poliposis meresap. Ia dicirikan oleh pengenalpastian polip satu jenis histologi dengan latar belakang pelbagai polip jenis histologi yang lain. Dalam kes ini, keseluruhan bahagian usus dan / atau seluruh usus besar terjejas secara seragam..

Klasifikasi poliposis meresap

Sindrom poliposis keturunanSindrom poliposis bukan keturunanTipologi umum polip
Poliposis adenomatous keluarga
Neoplasma kolon jinak, tidak ditentukan (D12.6)
Neoplasma malignan kolon (C18.-)
Sindrom Cronkite-Kanada
Polip kolon (K63.5)
Neoplastik (adenomatous dan malignan)
Sindrom Peutz-Jeghers
Phakomatoses lain, tidak dikelaskan di tempat lain (Q85.8)
Polypius Eversmeyerous
Polip kolon (K63.5)
Hamartom
Sindrom Turco - Sindrom barah pembaikan tidak sesuai (MMRCS)Hiperplastik
Sindrom poliposis remajaKeradangan
Sindrom Cowden
Phakomatoses lain, tidak dikelaskan di tempat lain (Q85.8)
Sindrom Bannayan-Riley-Ruvalcaba (BRRS)
Phakomatoses lain, tidak dikelaskan di tempat lain (Q85.8)
Sindrom Gardner - poliposis kolorektal keluarga

Etiologi dan patogenesis

Epidemiologi

Umur: kebanyakannya dewasa dan tua

Tanda kelaziman: Meluas

Nisbah jantina (m / f): 1.5

Data mengenai prevalensi polip berbeza dengan ketara.
Purata anggaran menunjukkan kelaziman sekitar 10%.
Polip tunggal kecil tidak simptomatik dan, menurut beberapa laporan, terdapat pada 30% pesakit yang meninggal akibat penyakit lain.

Umur. Kumpulan pesakit utama berumur lebih dari 40 tahun. Kejadian meningkat seiring bertambahnya usia. Purata usia pesakit adalah sekitar 60 tahun. Bentuk tertentu poliposis usus dapat nyata pada usia yang lebih awal, misalnya, usia rata-rata ketika menunjukkan gejala pada poliposis remaja adalah 4-5 tahun.

Lantai. Data berbeza-beza. Menurut beberapa data, tidak ada perbezaan yang dijumpai. Kajian alternatif menunjukkan keutamaan lelaki.

Faktor dan kumpulan risiko

Gambar klinikal

Kriteria diagnostik klinikal

Gejala, tentu saja

Klinik
40 hingga 70% polip tidak simptomatik. Tanda-tanda klinikal jarang berlaku dan berubah-ubah dalam keparahan dan jangka masa.
Kehadiran salah satu tanda klinikal yang disenaraikan di bawah ini dalam bentuk yang jelas harus membimbangkan sekiranya terdapat patologi yang lebih serius (barah kolorektal Kanker kolorektal adalah tumor malignan membran mukus kolon atau rektum
, kolitis bukan spesifik dan lain-lain).

Gejala utama adalah:
1. Pendarahan rektum. Secara klinikal penting sama ada darah tercatat dalam tinja pada pemeriksaan digital (polip rektum, saluran dubur), dengan saluran najis spontan atau di luar buang air besar.
2. Cirit-birit atau sembelit.
3. Perasaan buang air besar tidak lengkap.
4. Lendir dalam tinja (sangat jarang berlaku).
5. Tanda-tanda anemia (kelemahan, pucat, keletihan, dan lain-lain) berlaku dengan pendarahan kronik.
6. Sakit perut:
- pada kanak-kanak yang berkaitan dengan intussusception berterusan;
- pada orang dewasa, sebagai peraturan, tidak berlaku; pesakit menggambarkan agak tidak selesa.


Sindrom Allfield adalah gabungan adenomatosis kolon keluarga dengan sista sebum. Pengesanan sista epidermoid, selalunya berlipat ganda, pada orang muda harus memberi amaran kepada doktor dan memaksanya untuk melakukan kajian mengenai saluran gastrointestinal.


Sindrom Turco adalah adenomatosis usus besar keluarga dalam kombinasi dengan tumor malignan sistem saraf pusat asal neuroepithelial. Pakar percaya bahawa dengan adenomatosis usus besar, semua pesakit perlu menjalani pemeriksaan otak untuk mendiagnosis kemungkinan kombinasi adenomatosis dan tumor sistem saraf pusat.


Sindrom Zollinger-Ellison - gabungan adenomatosis kolon keluarga dengan tumor kelenjar endokrin (selalunya tumor tiroid).


Sindrom Peitz-Jegers adalah gabungan poliposis saluran gastrointestinal dengan ciri pigmentasi melanin membran mukus bibir dan kulit wajah, selalunya di sekitar mulut. Bintik-bintik itu menyerupai bintik-bintik, tetapi kerana bintik-bintik tidak ada pada selaput lendir, kehadiran bintik-bintik usia di bibir segera menarik perhatian. Semasa memeriksa rongga mulut, pigmentasi melanin juga dikesan pada mukosa pipi.
Perlu ditekankan bahawa polip dalam sindrom yang dijelaskan adalah Hamartomas hamartoma - pembentukan seperti tumor nodular yang disebabkan oleh pelanggaran perkembangan embrio organ dan tisu, yang terdiri daripada komponen yang sama dengan organ di mana ia berada, tetapi berbeza dalam lokasi dan tahap pembezaan yang salah
, dan bukan adenoma (mempunyai struktur yang berbeza). Selalunya, penyakit ini diwarisi dan dapat diperhatikan pada anggota keluarga yang sama.

Diagnostik

1. Endoskopi (kolonoskopi, fibrorectoromanoscopy) dalam kombinasi dengan biopsi dianggap kaedah diagnostik paling mudah dan paling berpatutan.
Kepekaan endoskopi (tanpa biopsi) adalah 80-90%. Apabila polip dilokalisasikan di kolon proksimal, kepekaan kaedah boleh turun hingga 60%.
Sensitiviti dan kekhususan diagnosis dapat ditingkatkan dengan penggunaan autofluoresensi, kromoskopi dan kaedah pemeriksaan dan pemprosesan maklumat visual secara serentak.

2. Irrigoskopi dengan kontras berganda. Sensitiviti kaedah dianggarkan 48-72%. Hasil positif palsu dianggarkan sekitar 14%.

3. Kolonoskopi maya (kolonografi CT). Kepekaan kaedah adalah sekitar 90% untuk polip lebih dari 1 cm.

Diagnostik makmal

Tiada perubahan khusus.

1. Kiraan darah lengkap: anemia pasca-hemoragik jarang dikesan.

2. Analisis tinja:
- campuran darah dikesan;
- dalam kes yang jarang berlaku, serpihan lendir dan tisu polip terdapat pada tinja.
Walaupun ujian darah okultik fecal adalah kaedah diagnostik penting untuk pelbagai penyakit usus besar, hasil negatif dari ujian ini tidak menjamin ketiadaan polip..

3. Biokimia: penurunan kadar zat besi serum sangat jarang berlaku..

4. Ujian genetik: ditunjukkan untuk poliposis yang diwarisi.

Diagnosis pembezaan

Berat badan, kehilangan selera makan, pergerakan usus yang berubah-ubah, penyumbatan, dan pendarahan lebih cenderung untuk barah kolorektal (CRC) daripada polip sederhana.

Endoskopi (proctoscopy, sigmoidoscopy) adalah kaedah menentukan perbezaan diagnosis.
Perubahan khas yang dikesan semasa endoskopi:
- bisul;
- pendarahan kontak;
- perubahan heterogen dalam penampilan dinding usus, warnanya atau luka lain

Kajian endoskopi dan histologi adalah kaedah pasti diagnosis pembezaan, walaupun polip besar tidak dapat dibezakan secara pasti dari barah tanpa memeriksa spesimen yang dilindungi semasa pembedahan.
Pemeriksaan awal biopsi dari biopsi separa semasa melihat endoskopi mungkin tidak mencukupi. Biopsi yang lebih mendalam dengan penangkapan lapisan otot lebih berguna untuk diagnosis pembezaan pada tahap pra operasi

Pemeriksaan endoskopi dapat mendedahkan pseudopolyps, ketinggian visual kawasan yang agak sihat di atas permukaan ulserasi.

Ciri lain kolitis ulseratif pada kolonoskopi termasuk penglibatan mukosa yang biasanya meluas dan agak seragam dalam keradangan, perubahan vaskular, eritema meresap, granularitas mukosa, ileum normal (atau ileitis terminal).
Fistula jarang berlaku.


Biopsi histologi: penyebaran distal proses, penipisan pengeluaran mukin, plasmacytosis basal dan atrofi mukosa meresap. Tanpa granuloma

Komplikasi

1. Walaupun non-adenomatous dan tidak berkaitan dengan polip phakomatosis dianggap jinak, perkembangan barah kolorektal, terutama pada kumpulan pesakit tua, tetap menjadi risiko utama.

2. Pendarahan dan anemia yang berkaitan.

3. Penyumbatan usus (separa) disebabkan oleh polip gergasi (sangat jarang berlaku).

5. Komplikasi yang berkaitan dengan rawatan:

5.2. Pendarahan endoskopi.
Kadar komplikasi dianggarkan sebagai 1-2% daripada jumlah komplikasi (termasuk bukan atrogenik).
Pendarahan boleh berlaku sehingga 10 hari selepas campur tangan. Kemunculan darah dari dubur pada hari ke-1 setelah penyingkiran polip dikaitkan dengan pembekuan saluran pembuluh darah polip yang tidak mencukupi. Kemudian pendarahan berkembang akibat penolakan kudis, yang paling sering diperhatikan 5-12 hari selepas pembedahan.
Pendarahan awal dan akhir boleh menjadi kecil, atau boleh menjadi besar, menimbulkan bahaya bagi kehidupan pesakit.
Untuk menghilangkan pendarahan, pemeriksaan endoskopi kedua diperlukan, di mana electrocoagulation pada saluran pendarahan dilakukan. Kadang-kadang langkah-langkah seperti itu tidak membantu dan anda perlu menggunakan laparotomi dan reseksi Reseksi adalah operasi pembedahan untuk membuang bahagian organ atau pembentukan anatomi, biasanya dengan penyambungan bahagiannya yang dipelihara.
usus.

5.3. Cystosis usus pneumatik.

5.4. Komplikasi lain yang jarang berlaku (contohnya, pecahnya saluran mesenterik, komplikasi dari limpa).

Rawatan

Tidak ada terapi konservatif untuk polip usus seperti itu.

1. Diet. Terdapat bukti yang lemah untuk menyokong penggunaan diet tinggi serat sebagai langkah pencegahan. Walau bagaimanapun, semua bukti yang ada merujuk kepada kanser kolorektal atau adenoma - iaitu patologi yang dikecualikan dari kod sub tajuk ini, walaupun berkaitan dengannya. Secara amnya, tidak digalakkan diet khusus.

2. Terapi ubat. Tidak ada terapi ubat yang berkesan untuk polip usus.

Penggunaan ubat-ubatan yang disebutkan terutama mencapai tujuan berikut:

2.2 Penyediaan usus untuk endoskopi diagnostik atau pembedahan, serta untuk pemeriksaan radiologi dan ultrasound. Semua ubat yang digunakan 24 jam sebelum prosedur ditujukan untuk pembersihan usus maksimum dan tidak mempengaruhi prosesnya. Persiapan yang baik meningkatkan peluang diagnosis sebanyak 40%.

2.3 Pengurusan anestetik dan prosedur yang berkaitan.


3. Endoskopi.
Sebilangan besar polip boleh dikeluarkan semasa kolonoskopi menggunakan teknik elektrokauter. Teknik pengimejan tambahan menjadikannya lebih mudah untuk mencari dan mengawal penyingkiran polip (pewarnaan asli, kromoskopi, dll.). Polip kecil (kurang dari 0.5 cm) boleh diperlakukan secara berbeza. Endoskopi susulan perlu dilakukan 3-6 bulan kemudian.

Artikel Mengenai Hepatitis

PenyakitTanda-tandaUjian
Kanser kolorektal
BuasirPendarahan rektum, kadang-kadang berair, kadang-kadang darah merah terang, berkaitan dengan pergerakan usus atau regangan semasa buang air besar.
Kesakitan atau ketidakselesaan perianal dan gatal-gatal dubur diperhatikan.
Buasir boleh meniru polip usus distal, tetapi lebih kerap polip saluran rektum dan dubur (lihat K62.1 Polip rektum atau K62.0 Polip dubur)
Pengesanan buasir semasa pemeriksaan endoskopi atau digital tidak mengecualikan diagnosis polip, oleh itu, diperlukan endoskopi bahagian usus besar yang lebih teliti
Fisur duburKesakitan meningkat atau berlaku semasa pergerakan usus.
Darah yang terang biasanya terdapat pada kertas tandas atau linen. Selalunya meniru polip saluran dubur (K62.0 "Anal polip")
Pengenalpastian fisur dubur, termasuk yang dalaman, tidak termasuk diagnosis polip saluran dubur, rektum atau kolon sigmoid dubur.
Endoskopi adalah wajar
Penyakit CrohnKeletihan, sakit perut, cirit-birit, penurunan berat badan, demam, dan pendarahan rektum.
Tanda-tanda lain mungkin termasuk bisul mulut, lesi perianal, fistula, dan abses
Endoskopi dapat mendedahkan apa yang disebut "pseudopolyps" yang dikelilingi oleh kawasan ulserasi dan keradangan.
Juga, gambar endoskopi "turapan batu besar" cukup tipikal untuk CD..
Sebaiknya lakukan beberapa biopsi dengan penangkapan semaksimum mungkin dari keseluruhan ketebalan dinding usus
Kolitis ulseratifCirit-birit berdarah, sakit perut bawah, tenesmus. Kemungkinan manifestasi ekstraintestinal (contohnya, eritema nodosum, artritis) dan patologi yang berkaitan (kolangitis sclerosing primer).
Pemeriksaan jari tidak mengesan sebarang formasi