Perut sakit selepas FGDS

Utama Limpa

Kadang-kadang pesakit berhadapan dengan fakta bahawa selepas prosedur EGDS, perut sakit. Penting untuk memahami mengapa ini berlaku, apa yang harus dilakukan jika rasa sakit dirasakan setelah diagnosis, dan bagaimana untuk mengelakkan ketidakselesaan. Ramai orang tidak selesa dengan proses gastroskopi yang tidak selesa, tetapi yang utama adalah menyediakan dengan betul supaya kajian itu semudah mungkin.

Intipati prosedur

EGD atau gastroskopi diperlukan untuk mendiagnosis keadaan perut dan membran mukus atas saluran gastrousus. Tiub endoskopi atau gastroskop dimasukkan ke dalam usus pesakit melalui rongga mulut. Prosedurnya tidak berbahaya, kerana anestesia digunakan, tetapi kadang-kadang beberapa orang mengalami ketidakselesaan setelah dijalankan..

Bagaimana?

Proses FGDS dilakukan secara rawat jalan. Sebelum itu, anda mesti berpuasa selama 6-8 jam. Prosedur penyelidikan adalah seperti berikut:

  1. Sebelum memulakan proses, doktor akan menyemburkan anestetik tempatan di mulut pesakit sehingga kerongkong kehilangan kepekaan dan tidak ada muntah semasa tiub endoskop dimasukkan.
  2. Seseorang duduk di sofa, pelindung mulut atau penutup mulut khas dimasukkan ke dalam mulutnya - baik untuk tujuan antiseptik dan untuk melindungi peralatan dari kerosakan.
  3. Tiub endoskopi dengan mikrokamera diletakkan di dalam mulut dan perlahan-lahan bergerak ke atas esofagus ke dalam perut dan duodenum, menghantar gambar video mengenai keadaan mereka. Endoskopi juga mengepam udara sehingga apabila dilihat dari perut perut membentang dan keadaan selaput lendir dapat dilihat dengan lebih baik.
  4. Setelah menerima semua maklumat diagnostik, peranti mati, tiub perlahan-lahan dikeluarkan dari badan.
Kembali ke senarai kandungan

Sakit selepas pemeriksaan

Rasa sakit selepas EGD sangat jarang berlaku, kerana prosedur ini tidak dijalankan untuk waktu yang lama dan selamat walaupun pada perut yang ulseratif. Walaupun begitu, ada kes seperti itu. Ini sering disebabkan oleh udara terperangkap dalam usus yang dibekalkan oleh endoskopi. Untuk melakukan ini, sudah cukup untuk menimbulkan kehancuran untuk menghentikan kesakitan. Walau bagaimanapun, jika kesakitan berterusan, adalah penting untuk mendapatkan rawatan perubatan. Ia boleh disebabkan oleh kerosakan pada lapisan usus atau duodenum. Ini boleh berlaku kerana pesakit melakukan pergerakan secara tiba-tiba semasa diagnosis..

Prosedur ini sangat berbahaya, kerana kelajuan dan rasa sakitnya berbeza..

Apa nak buat?

Sekiranya kesakitan tidak berhenti dalam 1-2 hari selepas FGS, anda mesti berjumpa pakar secepat mungkin. Perlu mempercepat perjalanan ke doktor jika terdapat tanda-tanda seperti:

  • kesakitan yang teruk di perut;
  • loya, muntah ganas;
  • muntah dan darah;
  • sakit pada laring.
Gejala boleh disebabkan oleh kerengsaan mukosa organ pada pesakit dengan ulser.

Namun, jangan risau jika pesakit merasa tidak selesa segera setelah prosedur. Ini normal, kerana mukosa usus sangat halus dan kadang-kadang jengkel, terutama pada pesakit ulser. Itulah sebabnya mungkin terdapat sedikit sensasi yang menyakitkan dari penembusan ke dalam tiub endoskopi. Pada masa diagnosis, sangat penting untuk tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba untuk mengelakkan kecederaan.

Bagaimana mempersiapkan diri untuk diagnosis?

Agar EGD lulus dengan betul, anda perlu mempersiapkan prosedur. Pertama sekali, jangan gementar langsung di hadapannya, kerana semasa tekanan, perut menguncup. Sekiranya udara yang dibekalkan oleh endoskopi meregangkan dinding endoskop, ini kemudian boleh menyebabkan ketidakselesaan. Untuk mengelakkan ini, doktor juga boleh memberikan ubat penenang kepada pesakit. Penting untuk tidak makan 6-8 jam sebelum diagnosis. Sebaiknya jangan minum air pada waktu pagi agar cecair tidak mengganggu prosedur. Beberapa hari sebelum EGD, lebih baik berhenti merokok, mengambil makanan pedas - ini meningkatkan kekejangan perut.

Akibat FGDS. Apakah komplikasi yang mungkin berlaku?

Gastroskopi adalah prosedur diagnostik yang digunakan untuk memeriksa esofagus, perut dan duodenum 12. Menjalankan dilakukan di dalam rongga perut, yang memungkinkan memeriksa selaput lendir sistem pencernaan. Gastroskopi adalah konsep yang cukup umum yang merangkumi pelbagai jenis yang berbeza di tempat pemeriksaan. Jadi, kaedah yang paling terkenal untuk mendiagnosis patologi yang berkaitan dengan sistem pencernaan adalah FGDS atau fibrogastroduodenoscopy. Kaedah ini membolehkan anda memeriksa perut dan duodenum secara serentak. Walaupun kandungan maklumat dan keselamatan prosedur yang tinggi, ada kemungkinan komplikasi selepas FGDS. Walau bagaimanapun, perkara pertama harus didahulukan.

Lawatan bersejarah

Nenek moyang gastroskopi adalah Kussmual, yang pada tahun 1868 pertama kali menggunakan kaedah ini untuk memeriksa mukosa gastrik dalam praktiknya. Seiring waktu, saintis Schindler memperkenalkan dunia kepada konsep seperti "gastroskop lentur", dilengkapi dengan optik yang lebih baik. Lama kelamaan, peranti seperti itu hanya diperbaiki. 1957 menyaksikan pembebasan gastroskop pertama dengan selekoh terkawal, yang memungkinkan pemandangan panorama 360 °. Dan akhirnya, pada awal abad ke-20, sebuah perangkat dilepaskan yang memproyeksikan gambar yang dihasilkan melalui sekumpulan kecil serat kaca. Peranti ini dipanggil "fibrogastroscope".

Gastroskop moden adalah alat yang direka untuk mengkaji selaput lendir sistem pencernaan. Peranti ini dibuat dalam bentuk tiub fleksibel dan panjang, hujungnya dilengkapi dengan kamera video dan pencahayaan. Dalam proses diagnosis, tiub dimasukkan ke dalam organ melalui mulut. Baru-baru ini, gastroskop biopsi telah dibangunkan yang membolehkan pelbagai biopsi disasarkan. Model sedemikian dibezakan oleh kualiti tinggi, kandungan maklumat, dan juga tahap kesakitan yang lebih rendah.

Petunjuk dan kontraindikasi

Petunjuk untuk pemeriksaan gastroskopi adalah faktor berikut:

  • sensasi menyakitkan dilokalisasi di kawasan substrat, yang berkaitan secara langsung dengan pengambilan makanan;
  • manifestasi pedih ulu hati yang kerap;
  • muntah, di mana kekotoran darah dijumpai dalam muntah;
  • kerap bersendawa, disertai dengan rasa masam;
  • kerap loya, kemudian berubah menjadi refleks muntah dengan makanan yang dimakan sehari sebelumnya;
  • kerap muncul perasaan berat dan kenyang di perut.

Kadang kala kaedah diagnostik ini menjadi mustahil untuk digunakan. Kemudian kita bercakap mengenai kontraindikasi berikut:

  • kegagalan pernafasan yang teruk;
  • gangguan irama jantung;
  • bentuk gangguan mental yang serius;
  • sebatan.

Persiapan untuk peperiksaan

Prosedur FGDS dan FGS agak serius, memerlukan persiapan, di mana tahap maklumat yang lebih mendalam dari diagnosis akan bergantung pada:

  1. Berhenti mengambil aspirin atau ubat-ubatan yang mengandung zat besi beberapa minggu sebelum diagnosis.
  2. Selalunya, gastroskopi disertai dengan mengambil sampel struktur tisu organ untuk biopsi, yang boleh menyebabkan sedikit pendarahan. Untuk mengurangkan risiko pendarahan, disarankan untuk berhenti mengambil ubat anti-radang bukan steroid. Keperluan serupa berlaku untuk ubat-ubatan yang membantu mengurangkan pembekuan darah atau menipisnya..
  3. 8 jam sebelum permulaan prosedur, diet kelaparan disediakan. Pada masa yang sama, penggunaan cecair juga dilarang. Dalam jangka masa ini, terdapat pembersihan perut sepenuhnya dari makanan, yang memungkinkan pemeriksaan rongga dalaman organ yang lebih lengkap dan tepat. Kekurangan makanan juga mengurangkan kemungkinan refleks muntah..
  4. Pada hari peperiksaan yang ditetapkan, disarankan untuk berhenti menggunakan produk tembakau sepenuhnya.
  5. Sebelum memulakan prosedur, anda harus mengunjungi tandas.

Gastroskopi

Pemeriksaan gastroskopik memerlukan penggunaan anestetik khas, dibuat dalam bentuk semburan, yang digunakan untuk merawat akar lidah untuk menghilangkan rasa sakit dan batuk. Teknik teknik diagnostik sedemikian dikurangkan kepada tindakan berikut:

  1. Bahagian akhir endoskopi dirawat dengan komposisi gel khas, yang seterusnya memberikan gelongsor tiub yang lebih baik.
  2. Bahagian mulut dimasukkan ke dalam rongga mulut, yang menghalang kerosakan pada gigi oleh gigi. Dalam kes ini, pesakit terletak di sebelah kiri.
  3. Suatu probe secara beransur-ansur diperkenalkan melalui lubang pada penutup mulut sehingga mencapai laring.
  4. Selanjutnya, perlu menelan tiub.
  5. Setelah endoskop menembusi ke dalam, kajian terperinci mengenai keadaan organ pencernaan bermula, hasilnya dipaparkan dalam bentuk gambar pada monitor komputer.

Tempoh prosedur adalah purata 15 minit. Sejurus selepas endoskopi selesai, hasil diagnostik diumumkan. Pengecualian adalah kes apabila kajian histologi sampel tisu yang diambil dari sistem pencernaan diperlukan..

Komplikasi gastroskopi

Komplikasi serius dan akibat yang tidak menyenangkan selepas EGD jarang berlaku, tetapi kemungkinan perkembangannya ada. Komplikasi selepas gastroskopi boleh seperti berikut:

  • gangguan irama jantung semasa pemeriksaan;
  • keradangan sistem paru-paru terhadap latar belakang aspirasi;
  • laringotracheitis, yang bersifat traumatik;
  • trauma pada dinding organ yang dikaji;
  • berlubang pada perut atau esofagus, yang sangat jarang berlaku;
  • memasukkan endoskopi ke dalam trakea;
  • reaksi alahan terhadap ubat anestetik.

Atas sebab ini, setelah keadaan pesakit dinormalisasi pada akhir tidur ubat, pemerhatian dibuat untuk kesejahteraan umum. Untuk ini, nilai denyutan diukur, serta pemantauan tahap ketepuan oksigen darah..

Akibat dari gastroskopi

Ada juga kemungkinan bahawa beberapa akibat akan timbul setelah pemeriksaan endoskopi:

  1. Salah satu yang tidak menyenangkan adalah kerosakan pada rahang. Fenomena ini sering berlaku pada gigi yang longgar..
  2. Kadang-kadang munculnya perasaan memerah di rongga tekak, yang berlaku setelah dimasukkan ke dalam endoskopi, adalah mungkin. Pada akhir prosedur, sensasi menyakitkan tetap berada di kawasan yang sesuai.
  3. Mungkin juga mengadu peningkatan kembung, sakit di perut dan kerap bersendawa.

Akibat dan komplikasi gastroskopi diminimumkan sekiranya cadangan untuk mempersiapkan prosedur diikuti dengan betul.

Penghapusan akibat

Walaupun terdapat kesan sampingan, beberapa di antaranya dapat ditangani:

Sakit perut

Sensasi menyakitkan di organ disebabkan oleh udara, yang dipompa ke dalam perut untuk melancarkan membran mukus. Dalam kebanyakan kes, kesakitan dan ketidakselesaan tidak memerlukan rawatan khas, kerana ia hilang dengan sendirinya setelah beberapa hari..

Sakit tekak

Ia berlaku semasa menelan dan dapat muncul sebagai perasaan mati rasa, yang disertai dengan penampilan suara serak dalam suara. Fenomena ini adalah salah satu akibat gastroskopi yang paling kerap berlaku, yang mungkin disebabkan oleh kerosakan mekanikal semasa perjalanan endoskopi. Dalam kes ini, perlu:

  • menghilangkan rasa panik, kerana terdapat kemungkinan besar normalisasi keadaan dalam beberapa hari;
  • untuk mengurangkan keadaan, gunakan lozenges yang dapat diserap;
  • bilas tekak dengan air suam dengan penambahan beberapa tetes yodium dan sedikit soda;
  • cuba kurang bercakap;
  • jika tanda-tanda kesakitan dan kekeringan stabil, ambil satu sendok teh minyak buckthorn laut sebelum makan;
  • sekiranya tidak ada kepekaan alergi terhadap madu, gunakan sebelum tidur pada waktu malam;
  • makan makanan yang lembut dan suam.

Selepas gastroskopi

Pada akhir pemeriksaan gastroskopi, tidak digalakkan memandu kenderaan, kerana ubat penenang yang diberikan semasa kajian, menyumbang kepada kelesuan dan kelesuan selama beberapa waktu. Sekiranya anestesia tempatan digunakan, maka tidak ada kontraindikasi untuk memandu..

Selama satu jam selepas tamat prosedur, anda juga harus menahan diri dari merokok. Mengenai makanan dan minuman, ini tidak boleh dilakukan sehingga rasa mati rasa di kerongkong hilang, serta penampilan refleks menelan dan kepekaan lidah..

Fibrogastroduodenoscopy (FGDS, gastroscopy) - kajian semula

Prosedur FGDS secara terperinci. Enam bulan selepas FGDS, saya hampir tidak dapat makan apa-apa. Saya mendapat gastritis yang teruk. Saya hanya mengesyorkannya jika anda benar-benar memerlukannya

Saya akan memberitahu anda secara ringkas mengenai prosedur yang diperlukan seperti FGDS.

PERHATIAN! Semua yang tertulis di bawah adalah alasan dan perasaan saya. Saya bukan doktor. Tidak ada yang boleh menjadi objektif, dan saya tidak lebih teruk - saya juga tidak boleh menjadi objektif!

1. Latar belakang.

Mari kita mulakan dengan latar belakang ringkas. Sepanjang hidup saya, saya tidak tahu kesedihan sehingga saya berumur 23 tahun. Saya suka kopi. Saya telah minum kopi sejak berusia 16 tahun. Dia menjalani diet selama beberapa tahun (tidak makan selepas jam 6 petang, tidak makan goreng, tepung, manis). Saya tidak makan roti selama 11 tahun. Selama 11 tahun, setiap pagi saya mulakan dengan segelas air dan sebilangan buah (lebih baik sebiji epal).

Dari usia 15 tahun, dia biasa tidur pada waktu petang, setelah itu dia biasanya mengalami ketidakselesaan. Saya memanggilnya kekosongan dan tidak bergerak. Ternyata ini adalah pedih ulu hati..

Pada 23, pada bulan November, selama 7-10 hari, saya secara berkala mengalami sakit perut dari sebelah kanan dan atas - ia dipotong seperti belati. Saya memutuskan untuk mengetahui apa itu, walaupun semuanya berjalan sendiri. Ahli terapi tempatan tidak hadir dan temujanji itu diketuai oleh doktor terbaik di hospital (sudah menjadi pesara, orang yang berpengalaman luas). Dia merujuk saya ke biokimia, kepada pakar bedah, dan mengatakan bahawa adalah wajar menjalani EGD. Pakar bedah hanya mengatakan untuk tidak makan berbahaya (baik, itu wajar). Dengan keputusan ujian, saya pergi ke GP. Dia berkata: "Ya, dan semuanya jelas, anda hanya mengalami gastritis! Minum ini, dan semuanya akan baik-baik saja." Tetapi saya berkeras untuk menjalani pemeriksaan penuh (sudah bulan Februari). Anda tidak boleh mendapatkan ahli gastroenterologi tanpa FGDS, dan saya bersetuju untuk menjalani prosedur tersebut. Saya dijanjikan kupon pada bulan Mac. Tebak tarikh berapa saya menerima kupon itu? pada 31 Mac!) Tidak perlu dikatakan, tidak ada yang mengganggu saya pada masa itu. Hanya loya selepas bawang putih. Saya membaca ulasan mengenai prosedur, tetapi tidak aktif agar tidak takut lebih awal. Saya mempunyai perasaan suka bertengkar dan positif. Saya yakin bahawa tidak ada perkara buruk yang akan berlaku. Saya fikir bahawa semua jenis rengekan menulis kisah seram.

Terdapat kisah seram seperti itu:

  • gagal menelan "bola lampu",
  • refleks gag yang tidak dapat ditahan,
  • kerongkong terbuka ketika selang dikeluarkan,
  • selang tidak boleh dibasmi kuman 100%.

Terus terang, saya hanya bimbang dengan yang terakhir. Selebihnya, saya berfikir bahawa semuanya akan menjadi banyak. Dan agar pembasmian kuman sebelum prosedur lebih teliti, disarankan untuk mendahului. Mengenai refleks itu, saya fikir ia tidak begitu hebat. Namun, mereka menulis bahawa sekarang hampir di mana-mana tekak disembur dengan lidokain. Kerana kita mengganggu doktor dengan refleks kita (ringkasnya, kedua-duanya lebih baik dengan pembekuan).

Secara amnya, saya melengkapkan diri dengan sikap positif)

2. Prosedur. Secara terperinci. Nikmati hidangan anda. Saya memberi amaran.

Dengan perut kosong. Sial, saya tidak boleh berhenti makan pada waktu pagi. Dan saya tidak boleh berhenti minum. Saya langsung berasa tidak sedap hati. Tetapi mengapa anda tidak boleh melakukannya diagnostik kehidupan yang baik. Saya membiarkan diri saya 3 teguk air (saya membaca bahawa saya boleh).

Tiba di klinik dalam 20 minit. Saya fikir saya akan berada di barisan hadapan. Saya yang terakhir tetapi yang terakhir. Itu adalah akhtung, adnaka. Kaunter penerimaan tetamu berlangsung dari jam 8 hingga 10, iaitu anda tidak perlu makan selama 3 jam dari saat anda bangun. Ini tidak memberikan keyakinan. Sejajar dengan itu, saya bukan hanya yang termuda. Perpisahan dengan pesakit seterusnya adalah 20 tahun.Untuk sebab tertentu, saya berpendapat bahawa gastritis adalah penyakit orang muda. Tetapi tidak * tetap, semakin jauh - semakin teruk *!

Dan radang amandel, seperti nasib, semakin teruk - tekaknya sakit dan meminta teh panas.

BACA LEBIH LANJUT HANYA UNTUK ORANG YANG SEBENAR!

Saya duduk sebaris. Cukup jauh dari pejabat... setengah jam, satu jam... dan kemudian suara mula datang dari sana, seolah-olah memberitahu anda, seolah-olah seseorang sedang merobek. Apa yang begitu spesifik. Separuh hospital, terdengar seperti itu, anda tahu. Saya hampir melarikan diri dari situ. Tetapi apabila anda menunggu kupon selama sebulan setengah dan meminta cuti dari kerja.. Pendek kata, saya ditinggalkan untuk menunggu giliran saya. Dan juga, saya berfikir: "Baiklah, ini pasti tidak akan berlaku kepada saya, mengapa sukar ?!"

Perlahan giliran saya.

Saya diberitahu untuk membawa tuala BESAR dengan saya. Saya tidak faham mengapa. Tetapi perlu - ia perlu.

Doktor bertanya pada saya jam berapa (jika bukan kali pertama) saya akan diminta untuk memberikan kesimpulan sebelumnya. Dia mengakui bahawa pada mulanya. Dia mengatakan untuk tidak takut apa-apa, bernafas melalui hidung anda, secara merata. Dan prosedurnya sangat cepat.

Kemudian anda berbaring di sebelah anda, menggigit penutup mulut (atau xs, kerana benda yang anda pegang dengan gigi disebut, supaya selang tidak menggigit) Anda menelan selang seperti pil. Tetapi kemudian mereka menempelkannya lebih jauh (saya fikir dia sendiri yang menelannya). Kemudian perut juga diluruskan dengan sedikit udara (OMG!). Baiklah, mereka kelihatan. Sepertinya mungkin untuk hidup, tetapi setiap pergerakan kedua menimbulkan refleks gag. Begitulah keadaan saya. Saya sangat malu, saya faham bagaimana saya mengganggu doktor. Air mata mengalir dari mata saya kerana kekurangan udara, atau sesuatu. Saya diingatkan untuk berfikir hanya tentang bernafas, bernafas secara merata dan melalui hidung. Dan ia membantu! By the way, anda hanya perlu menutup mulut - kemudian anda bernafas secara normal..

Kami melihat perutnya. Semua? Tidak, bukan semuanya! Anda juga perlu melihat duodenum!

Saya tidak tahu mengapa (saya rasa dia mengganggu doktor itu sendiri), tetapi doktor itu langsung tidak dapat "turun" ke sana. Sudah tentu, ini adalah detik. Tetapi mereka panjang dan tidak menyenangkan. Dia menggumamkan sesuatu pada dirinya sendiri. Nampaknya saya sedang menunggu sesuatu, mencari sesuatu. Kemudian saya menyedari bahawa dia sedang mencari ulser atau parut. Dan menjumpainya.

Sebaik sahaja saya menyedari bahawa matlamat itu tercapai, bola lampu dengan cepat dan pantas dikeluarkan. Mereka mengeluarkannya, mengusapnya dengan tuala, dan segera setelah itu, air mata anda akan disapu pada tuala yang sama. Jus gastrik, hempedu. Pada tuala besar. Yang mesti diambil. Dengan diri saya. Kemudian anda duduk, lap air mata anda dan bergembira. Doktor mengemukakan beberapa soalan dan menghantarnya ke koridor untuk menunggu kesimpulan.

3. Hasil.

Hasil hampir.

Oleh itu, saya menjumpai parut dari ulser duodenum, gastritis, duodenitis dan beberapa perkara menarik lainnya (contohnya, refluks - lemparan terbalik kandungan duodenum ke dalam perut, dan kandungan perut ke dalam esofagus). Secara amnya. Prosedurnya tidak sia-sia. Saya sangat gembira kerana saya tidak melarikan diri. Tiada kerongkong yang terkoyak. Semua ok.

Sebentar kemudian.

Tidak lama kemudian, saya sangat menyesal kerana telah melalui FGDS. 5 hari selepas prosedur, neraka bermula. Di tempat kerja setiap pagi saya minum kopi dengan croissant. Entah bagaimana saya tidak dapat minum kopi. Saya mencuba minum air. Airnya tersekat. "Cawan kotor!" - Saya fikir. Mengambil yang lain - cerita yang sama. Saya menghidu cawan ketiga, menuangkan air - dihidu. Tidak mengapa. Saya meneguk beberapa kali - sekali lagi bau yang menyakitkan dari air. Saya rasa anda sudah faham bahawa itu adalah jus gastrik di kerongkong saya..

Saya berasa sangat teruk. Selama dua minggu saya biasanya memanjat tembok. Anda nampaknya tidak mengalami kesakitan, tetapi rasa tidak selesa, mual, perasaan bahawa jiwa anda tidak berada di tempatnya, jangan biarkan anda memikirkan apa-apa. Saya tidak dapat membuat janji temu dengan ahli gastroenterologi (temujanji itu pada hari Khamis, saya menelefon terlalu awal, kemudian sibuk, maka sudah terlambat, kemudian mereka membuat temu janji tidak setiap hari Khamis, tetapi selepas satu). Akibatnya, dia minum pil yang ditetapkan oleh ahli terapi (omeprazole, kadang-kadang motilium). Mereka tidak banyak membantu (tetapi tanpa mereka, perut sakit sama sekali). Saya tidak boleh makan apa-apa. Apa kopi dan epal masam yang ada. Walaupun selepas soba, saya merasa begitu. Hasilnya, selama 2 minggu saya makan oatmeal secara eksklusif. Dia hanya dapat duduk dengan sekata dan tanpa menekan akhbar. Tidur - di punggung dengan tiga bantal. Oh ya, saya terlupa menulis. Sebelum tidur, saya selalu minum hingga setengah liter air. Oleh itu, air ini berusaha untuk kembali. Tidur di perut atau di sisi saya tidak dapat dipastikan. Hanya turun dengan lancar dari posisi duduk, tanpa menegangkan penekan, bersandar pada tangan anda, pada 3 bantal besar, setengah duduk.

Saya tidak dapat makan epal pada waktu pagi lagi, dan saya juga tidak boleh makan pada waktu siang. Stroberi, raspberi - semua ini melewati saya pada musim panas itu. Saya biasanya diam tentang lobak dan kacang merah dengan dill dan pasli. Saya tidak dapat makan pir persidangan berair dan aprikot manis - perut saya terbakar. Lebih-lebih lagi, saya hanya dapat makan sisa makanan dalam bahagian yang sangat kecil (walaupun pada hakikatnya saya tidak mempunyai kebiasaan makan berlebihan, dan ibu saya selalu mengatakan bahawa saya makan seperti anak kucing).

Semasa di majlis perkahwinan abang saya, saya merasa arak. Anda tahu, tanpa berlebihan, saya hanya menghirup alkohol. Lebih-lebih lagi, saya tidak meneguk, tetapi kurang dari seperempat sudu teh. Singkatnya, hampir tidak menyentuh kaca dengan bibir saya, saya merasakannya. Jadi, walaupun 5 tetes wain ini, setelah ditelan, dicurahkan ke perut dengan api yang menyala-nyala. Secara semula jadi, saya segera berhenti bereksperimen. Saya tidak tahu bagaimana sebilangan orang ulser menulis bahawa mereka dilarang minum. Saya mohon, alkohol jenis apa ?! Ya, anda mahu minum di sana - anda tidak boleh!

Tomato, coklat, salai, asin, acar... semuanya sudah melewati saya.

Saya minum omeprazole. Perlahan-lahan perut menjadi tenang..

Tetapi saya masih berasa tidak enak. Mual dan refluks berterusan berterusan (makanan yang dimakan merangkak kembali dari sebarang keriuhan). Saya peminat tali pinggang. Sekarang saya tidak dapat menggunakan tali pinggang ketat, bahkan dari sentuhan pakaian hingga ke perut, lebih-lebih lagi, pakaian yang tidak sesuai, membuat saya sakit.

Semuanya berlangsung dari April hingga Ogos. Pada bulan Julai, saya pergi ke ahli gastroenterologi, tetapi mereka menghantar saya untuk menjalani lebih banyak ujian. Termasuk Helicobacter. Saya gembira kerana saya tidak dipenuhi dengan antibiotik, tetapi pertama kali diperiksa. Helicobacter tidak dijumpai (ini dengan pemburukan gastritis, dan 4 bulan selepas FGDS) - jadi saya tidak menangkapnya semasa prosedur. Akibatnya, ahli gastroenterologi hanya memberi saya ganaton, memberi saya cadangan, dan dalam sebulan setengah saya kurang lebih normal.

4. Ringkasan.

Saya tidak menyesal kerana telah lulus diagnostik. Sebenarnya, sungguh luar biasa bahawa peluang seperti itu ada. Penemuan ini pada dasarnya bijak, dan belum ada alternatif untuknya. Saya fikir lambat laun gastritis atau bisul akan membuat diri mereka terasa, tetapi saya tidak akan tahu apa yang berlaku kepada saya. Dan sekarang saya telah diberi amaran. Peringatan awal adalah lengan bawah!

Bagaimanapun, seburuk prosedur ini tidak pernah berlaku dalam hidup saya, dan, saya harap, tidak akan berlaku..

Juga, dengan refluks, campur tangan ini melonggarkan ligamen dan sfinkter. Namun, pentingnya prosedur ini untuk diagnosis hampir tidak dapat dilebih-lebihkan..

Sekarang, setelah mengetahui mengenai ulser kronik, saya akan bersetuju dengan FGDS hanya jika saya merasa sangat BURUK. Ia sangat teruk sehingga tidak ada tempat. Jika tidak, tidak. Kerana kemudian ia menjadi semakin teruk.

Dengan kata lain, jika anda mempunyai kecurigaan terhadap sesuatu yang tidak baik (tumor, polip, ulser), maka, sudah tentu, anda mesti menjalani prosedur.

Sekiranya anda mengalami gastritis kronik, atau tidak ada diagnosis, tetapi anda memahami bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan anda, dan ia berlangsung lama, maka anda perlu menjalani EGD.

Sekiranya anda akan menjadi angkasawan - anda pasti perlu menjalani prosedur.

Tetapi mereka yang mengatasinya setiap enam bulan hanya untuk memerhatikan keadaan gastritis, saya tidak faham. Saya mengalami gastritis yang teruk disebabkan oleh prosedur EGD.

Izinkan saya mengingatkan anda sekali lagi bahawa segala sesuatu yang ditulis adalah semata-mata subjektif. Tetapi anda tidak dapat memadamkan kata-kata dari lagu.

Saya mengingatkan anda sekali lagi bahawa PROSEDUR MENYELAMATKAN BANYAK HIDUP, membolehkan diagnosis tepat dibuat kepada berjuta-juta pesakit. Dan diagnosis yang betul adalah kunci penyembuhan.

Semoga berjaya, kawan-kawan yang dikasihi! Saya berharap anda tidak mempunyai akibat yang negatif. Lebih baik lagi, kami tidak perlu melakukan FGDS lagi

Selepas FGDS, sakit perut dan perut: adakah normal dan apa yang harus dilakukan dalam situasi seperti ini

Selepas FGDS, perut sakit - adakah normal - dan boleh sakit dan sakit

FGDS (gastroskopi atau fibrogastroduodenoscopy) adalah pemeriksaan endoskopi, di mana doktor, menggunakan alat khas yang disebut gastroskop, memeriksa bahagian atas sistem pencernaan, termasuk duodenum, perut dan esofagus.

Gastroskop adalah tiub fleksibel yang memiliki kamera di dalamnya, terdiri dari sistem serat optik, dan instrumen untuk memeriksa sampel tisu perut.

EGD dianggap salah satu prosedur dan kesan sampingan yang paling selamat setelah prosedur diagnostik jenis ini agak jarang berlaku..

Walau bagaimanapun, pesakit tertentu kadang-kadang mengadu sakit perut selepas ujian ini..

Secara umum, jika perut sakit selepas EGD, ini adalah perkara biasa. Pada masa yang sama, semua pesakit perlu mengetahui apa yang menyebabkan perasaan tidak selesa di perut..

Penerangan mengenai gastroskop

Sekiranya tekak anda sakit selepas gastroskopi, maka mungkin ada beberapa sebab..
Pada dasarnya, semua ketidakselesaan hilang selepas 12 jam. Sekiranya kesakitan berterusan, ini adalah alasan untuk berjumpa doktor..

Akibat prosedur

Sebab pertama berpunca dari proses FGDS dan disebabkan oleh fakta bahawa benda asing melewati dinding rongga tekak, yang menyentuh dan menjengkelkannya.

Seorang doktor boleh memeriksa lapisan perut dari atas ke bawah dan melihat kerengsaan, luka, atau bengkak. Gastroskopi berkesan dan telah menggantikan penggunaan sinar-X dalam banyak kes. Ini membantu doktor melihat sebarang kelainan pada duodenum, perut, atau kerongkongan. Kaedah ini tepat dan selamat..

Doktor boleh mengambil sampel atau gambar membran mukus melalui gastroskop. Sebilangan besar gastroskop moden juga dapat menunjukkan kawasan di perut pada skrin TV sehingga selaput lendir dapat diperiksa dengan teliti. Kajian ini dapat dirakam pada pita video dan digunakan untuk perbandingan seterusnya.

Pesakit sering diperintahkan pemeriksaan gastroskopi kerana gejala dyspeptik, yang biasanya dapat dirawat dengan pil. Kadang kala ulser adalah penyebab gangguan pencernaan, dan banyak bisul sekarang diketahui disebabkan oleh jangkitan bakteria di dalam perut.

Biopsi (sepotong kecil tisu perut) dapat dikeluarkan semasa endoskopi dan diperiksa di bawah mikroskop di makmal untuk mencari jangkitan atau kelainan lain. Sebilangan kecil pesakit dyspeptik dapat didiagnosis dengan barah, dan sekali lagi, diagnosis hanya dapat didiagnosis dengan tepat dengan biopsi.

Penyelidikan lebih lanjut dapat dirancang untuk memastikan rawatan yang paling berkesan.

  1. Cari masalah pada saluran gastrousus atas. Masalah-masalah ini termasuk: keradangan esofagus (esofagitis) atau perut (gastritis), penyakit refluks gastroesofagus (GERD), penyempitan (penyempitan) kerongkongan, urat membesar dan membengkak di kerongkongan atau perut, esofagus Barrett, yang secara signifikan dapat meningkatkan risiko seseorang terkena barah esofagus, hernia hiatus, ulser, barah.
  2. Cari punca muntah darah.
  3. Cari punca gejala, seperti sakit perut atau kembung, masalah menelan (disfagia), muntah, atau penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan.
  4. Cari punca jangkitan.
  5. Periksa penyembuhan ulser perut.
  6. Perhatikan bahagian dalam perut dan usus kecil atas (duodenum) selepas pembedahan.

Gastroskopi juga boleh dilakukan dalam kes seperti:

  1. Untuk memeriksa trauma pada kerongkongan dalam keadaan kecemasan (contohnya, ini boleh dilakukan sekiranya seseorang telah menelan racun).
  2. Untuk mengumpulkan sampel tisu (biopsi) untuk dilihat di makmal.
  3. Untuk mengeluarkan polip dari usus kecil, perut, esofagus.
  4. Untuk merawat pendarahan GI atas yang boleh menyebabkan anemia.
  5. Untuk membuang benda asing yang telah ditelan.

"Gastroskopi" Mengapa selepas EGD perut boleh sakit - dan apa yang perlu dilakukan?

EGD adalah prosedur yang menyebabkan kegelisahan pada banyak orang kerana ketidakselesaan yang ditimbulkannya. Tetapi dalam sebilangan besar kes, semuanya berlaku tanpa sedikit pun akibatnya. Walaupun begitu, ada pengecualian, kerana kadang-kadang pesakit mengadu bahawa selepas EGD perut sakit. Mari kita fikirkan apa yang boleh mencetuskan masalah ini - dan adakah perlu ditakuti gejala tersebut.

Intipati prosedur

Istilah "biopsi" masuk ke dalam perubatan dari bahasa Yunani. Ia terbentuk dari dua perkataan: "kehidupan" dan "penampilan".

Perut sakit selepas EGD

EGD perut (fibrogastroduodenoscopy atau FGS - fibrogastroscopy) dianggap sebagai prosedur yang sangat tidak menyenangkan. Semasa gastroskopi, tiub khas dengan kamera dimasukkan melalui rongga mulut ke dalam perut dan usus, yang membolehkan anda memeriksa selaput lendir dari dalam. Setiap pesakit harus tahu bahawa tidak semua makanan boleh dimakan sebelum dan sesudah kajian..

Punca sakit perut

Penyebab kesakitan yang paling biasa selepas gastroskopi adalah sederhana dan mudah - rasa sakit itu dipicu oleh udara yang dipam ke dalam perut. Ini diperlukan untuk "melancarkan" membran mukus.

Tidak ada yang salah dengan kesakitan ini, biasanya dalam satu atau dua hari semuanya hilang tanpa rawatan..

Juga, dengan rasa sakit seperti itu, belching yang agak aktif berlaku, yang merupakan salah satu petunjuk paling ciri bahawa semuanya berada dalam keadaan teratur..

Lebih-lebih lagi, bersendawa yang disengaja dalam kes ini sedikit sebanyak dapat membantu mengurangkan keadaan ini, kerana ini akan melepaskan udara dari badan, oleh itu pesakit sering disarankan untuk menggunakannya..

Tetapi alasan bahawa perut sakit boleh menjadi lebih berbahaya. Sekiranya prosedur dijalankan dengan tidak betul - atau pesakit tidak membiarkannya dijalankan dengan cukup betul, misalnya, tidak bergerak. Dalam kes ini, pilihan lain yang agak berbahaya juga mungkin dilakukan, walaupun tidak banyak pilihan:

  • Dilakukan trauma ke dinding organ - kerongkongan, perut atau kawasan yang agak nipis di bahagian atas perut.
  • Perforasi perut atau esofagus dilakukan.
  • Jangkitan dibawa masuk. Secara amnya, sebelum FGS, endoskop diproses dengan cara khas menggunakan larutan garam khas dan mengikut teknologi tertentu. Juga, pesakit selalu diperiksa untuk jangkitan sebelum pemeriksaan. Tetapi jika doktor itu cukup cuai atau tidak cekap, maka dalam kes-kes yang sangat jarang ada kemungkinan tubuh itu dijangkiti.

Semua langkah diambil untuk mengelakkan perkara ini terjadi - oleh itu, kes-kes apabila sesuatu yang serupa berlaku semasa prosedur adalah pengecualian terpencil..

Adakah gastroskopi berbahaya?

Akibat negatif selepas FGDS tidak biasa. Prosedur diagnostik ini telah dibuat dengan terperinci, sehingga pakar baru tidak melakukan kesalahan yang boleh membawa kepada akibat yang mengancam nyawa pesakit. Doktor dibenarkan melakukan gastroskopi "pesakit hidup" hanya setelah lulus kursus latihan khas dan lulus peperiksaan.

Yang peliknya, bahaya utama gastroskopi adalah tingkah laku pesakit yang tidak sesuai semasa kajian..

Ahli gastroenterologi dan ahli endoskopi menyatakan bahawa yang paling rentan terhadap pelanggaran cadangan tingkah laku adalah mereka yang, sebelum diagnosis, sangat bimbang sama ada berbahaya untuk melakukan EGD perut.

Hasil daripada kegembiraan, mereka dapat melupakan cara bernafas dengan betul, menawarkan daya tahan, yang meningkatkan kemungkinan kecederaan..

Penting! Gastroskopi diagnostik dan terapeutik, di mana doktor dan pesakit mematuhi satu set peraturan standard, tidak membahayakan kesihatan. Kaedah ini diluluskan untuk digunakan walaupun pada bayi, yang menunjukkan keselamatan mutlak FGDS.

Makan selepas FGDS

"Apa yang saya makan selepas gastroskopi?" - pesakit sering bertanya. Sebilangan besar orang tidak mempunyai keinginan untuk makan selepas gastroskopi. Berapa banyak dan apa yang boleh dimakan, doktor akan memberitahu.

Anda perlu makan selepas gastroskopi perut seperti berikut:

  • snek ringan dengan bubur rebus atau yogurt dibenarkan;
  • anda boleh minum teh lemah atau jus tanpa gula;
  • selama beberapa hari, disarankan untuk tidak makan berlemak dan asap, serta makanan segera;
  • jika selepas prosedur terdapat sensasi terbakar, sakit perut atau rasa tidak selesa di kerongkong, disarankan untuk menggunakan beberapa gelas air bersih sekaligus.

Ramai pesakit, sejurus selepas kajian, mula makan seperti sebelumnya, tetapi ini tidak diingini. Tubuh setiap orang selepas gastroskopi menyesuaikan diri secara berbeza.

Sekiranya pesakit makan makanan berat, maka setelah prosedur, anda tidak harus segera kembali ke ini. Lebih baik berunding mengenai masalah ini dengan pakar yang menjalankan penyelidikan. Dia akan memberitahu anda makanan apa yang harus diperhatikan.

Mematuhi cadangan akan mencegah perkembangan komplikasi yang mungkin berlaku.

Persiapan untuk prosedur

Walaupun tidak ada kontraindikasi, akibat gastroskopi boleh menjadi negatif jika tidak betul untuk menyiapkannya - termasuk sakit mungkin. Berikut adalah persediaan yang diperlukan untuk FGDS:

  • Makanan terakhir hendaklah sekurang-kurangnya 7 jam sebelum prosedur. Pada waktu pagi sebelum prosedur, anda harus menahan diri daripada minum air..
  • Sekiranya pesakit mengambil ubat, seperti antikoagulan, ubat bukan steroid, dan lain-lain, adalah perlu untuk membincangkan dengan doktor kemungkinan membatalkannya sekurang-kurangnya beberapa hari..
  • Beberapa hari sebelum prosedur, anda mesti berhenti minum alkohol dan makanan pedas, dan anda juga mesti berhenti merokok.

Menjumlahkan

Dalam sebilangan besar kes, ketika selepas EGD pesakit mengalami sakit perut, ini tidak lebih daripada kesan udara di dalam dirinya. Dalam kes ini, semuanya berjalan dengan sendirinya..

Kes lain, seperti kerosakan pada organ dalaman, lebih jarang berlaku, dalam kes terpencil, tetapi jika ia berlaku, anda perlu segera membalasnya, kesihatan pesakit secara langsung bergantung kepada ini, dan dalam beberapa kes yang lebih serius, hidupnya.

Adakah gastroskopi dan komplikasi selepas FGDS berbahaya (adakah mungkin dijangkiti)

EGD atau gastroskopi - kaedah endoskopi untuk mendiagnosis penyakit saluran gastrousus atas.

Sebilangan besar orang yang harus menjalani fibrogastroduodenoscopy takut dengan prosedur ini, kerana kajian ini tidak dapat disebut sepenuhnya selesa: alat dengan kamera video dalam bentuk tiub nipis panjang dimasukkan melalui mulut, dan kerana ini, keinginan untuk muntah mungkin berlaku, dan setelah pemeriksaan untuk beberapa waktu sensasi yang agak tidak menyenangkan diperhatikan.

Kesukaran seperti itu jauh dari satu-satunya perkara yang dapat mengganggu seseorang semasa dan selepas gastroskopi: tidak kira seberapa lembut bentuk diagnosis ini, ia membawa beberapa risiko kepada kesihatan pesakit..

Artikel ini akan membantu anda memahami gejala mana yang dianggap normal, dan mana yang harus menjadi alasan untuk pergi ke klinik, akibatnya, dan bagaimana bersikap selepas gastroskopi perut untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi.

Boleh merosakkan perut atau esofagus

Secara teorinya, kerosakan pada esofagus dan perut akibat EGD tidak dikecualikan, terutamanya jika subjek tidak bersedia secara moral untuk prosedur seperti itu. Statistik sebenar menunjukkan bahawa kejadian akibat gastroskopi berlaku dalam kes yang sangat jarang berlaku - kurang dari 1%.

Apabila terdapat risiko kerosakan pada perut atau esofagus:

  • terdapat penyakit mental atau gangguan saraf yang tidak membenarkan anda mengawal tingkah laku anda;
  • terdapat kelengkungan tulang belakang toraks yang kuat, kerana kerongkongannya melengkung;
  • didiagnosis dengan vena varikos esofagus.

Penyakit seperti itu adalah kontraindikasi tanpa syarat kepada EGD, dan doktor mesti memastikan bahawa pesakit tidak menderita penyakit itu sebelum pemeriksaan. Pemenuhan syarat ini mengurangkan kemungkinan kecederaan minimum..

Penting! Sekiranya kerongkongan menyakitkan selepas gastroskopi, ini tidak bermakna terdapat kecederaan yang membahayakan kesihatan..

Adakah mungkin dijangkiti semasa prosedur

Hampir mustahil dijangkiti dengan pelbagai jenis jangkitan semasa gastroskopi, walaupun kebimbangan seperti itu timbul pada banyak orang yang ditunjukkan EGD.

Pakar mengatakan bahawa kemungkinan jangkitan melalui selang yang dimasukkan ke saluran pencernaan, atau alat yang digunakan untuk melakukan biopsi, adalah mustahil, kerana klinik mengikuti peraturan aseptik yang ketat.

Peralatan dan instrumen diproses dengan cara khas yang memusnahkan bakteria, virus dan protozoa.

Walaupun mematuhi standard kebersihan di pejabat endoskopi, risiko jangkitan masih ada, tetapi tahapnya bergantung pada subjek.

Sekiranya dia mengalami jangkitan pada tekak, mulut atau laring, yang tidak diberi amaran oleh doktor, proses patologi boleh merebak atau bertambah buruk.

Walau bagaimanapun, pilihan tersebut tidak mungkin, kerana sebelum permulaan EGD, doktor memeriksa pesakit, dan jika dia mengesan adanya kontraindikasi relatif (dan ini termasuk keradangan rongga mulut dan tekak tempatan), prosedur akan ditunda.

Nota! Kemungkinan dijangkiti jangkitan semasa gastroskopi meningkat pada pesakit HIV, kerana mereka hampir tidak mempunyai kekebalan.

Adakah mungkin tercekik semasa FGDS

Asfiksia atau penangkapan pernafasan semasa gastroskopi tidak mungkin berlaku, kerana doktor sentiasa menilai keadaan pesakit, dan boleh mengganggu prosedur jika masalah serius timbul dengan ini. Pakar perhatikan bahawa bernafas semasa FGDS dapat dilakukan tanpa kesukaran jika anda menghirup dan menghembuskan nafas hanya melalui hidung. Teknik ini dapat membantu melegakan loya dan menenangkan..

Perasaan selepas prosedur

Walaupun EGD adalah kaedah diagnostik invasif minimum, setelah pemeriksaan, pesakit merasa tidak selesa. Gejala yang paling biasa yang membimbangkan pesakit adalah seperti berikut:

  • bersendawa dengan udara;
  • sakit tekak;
  • sakit spastik selepas gastroskopi di perut;
  • kekeringan, kesakitan dan ketidakselesaan lain di tekak;
  • pedih ulu hati dan sakit masam;
  • berasa sedikit pening.

Akibat yang disenaraikan dapat diperhatikan dari beberapa jam hingga sehari setelah gastroskopi. Selepas tempoh ini, keadaan kesihatan bertambah baik, walaupun tidak ada tindakan khusus yang diambil untuk ini..

Mual dan dorongan untuk muntah selepas EGD adalah fenomena yang kurang biasa yang muncul kerana beberapa sebab: disebabkan oleh pembengkakan laring akibat kecederaan, atau terlalu banyak tenaga. Sebagai peraturan, loya selepas gastroskopi untuk waktu yang singkat - kira-kira 1-2 jam.

Sekiranya loya berterusan lebih lama, dan ketika anda cuba minum air atau makan makanan, muntah muncul, kerongkongan dan perut terasa lebih sakit, masuk akal untuk memikirkan permulaan komplikasi.

Kemungkinan komplikasi selepas EGD

Walaupun komplikasi selepas gastroskopi dianggap sebagai kejadian yang jarang berlaku, anda perlu mengetahui tentangnya untuk mengenali gejala yang membimbangkan pada waktunya. Pesakit paling sering mengambil berat tentang kesan sampingan setelah menggunakan ubat bius tempatan.

Ini termasuk mati rasa yang berpanjangan, yang disertai dengan edema laring. Kesukaran menelan makanan menjadi tanda proses ini. Kesan negatif gastroskopi yang serupa hilang selepas 1-2 jam..

Sekiranya mereka diperhatikan lebih lama, anda mesti berjumpa doktor.

Kira-kira 3% pesakit mengalami komplikasi selepas EGD yang berkaitan dengan trauma pada membran mukus. Dalam kebanyakan kes, angina reaktif berkembang, yang pada gejalanya tidak berbeza dengan selesema. Persediaan tempatan yang mengandungi anestetik dan antiseptik akan membantu mengatasinya..

Komplikasi yang paling jarang berlaku selepas gastroskopi adalah perubahan pada tisu lembut dan kulit di wajah. Kira-kira 1.5% yang disurvei, mengalami loya yang teruk dengan EGD, pada jam-jam berikutnya menyedari bahawa wajah mereka bengkak.

Dalam kes terpencil, diperhatikan bahawa kapilari di mata, hidung dan pipi telah pecah. Tanda-tanda seperti itu adalah hasil daripada aktiviti fizikal yang berlebihan dengan muntah..

Losyen sejuk dan kompres ais akan membantu mengembalikan penampilan normal selepas gastroskopi.

Penting! Komplikasi yang disenaraikan selepas EGD jarang mengancam nyawa, tetapi tidak boleh diabaikan.

Gejala yang memerlukan tindak lanjut, penilaian, dan kemungkinan rawatan khas termasuk kesan pasca-gastroskopi seperti pendarahan, demam, gangguan najis yang berterusan, atau sakit yang teruk di perut dan usus..

Darah

Pendarahan tanpa lemak selepas EGD dibenarkan jika prosedur dilakukan bersamaan dengan biopsi. Juga, penyebab munculnya pembuangan berdarah kecil atau berdarah boleh menjadi trauma pada kerongkong dan kerongkongan..

Sekiranya terdapat aduan batuk darah ketika batuk, kita bercakap mengenai kerosakan pada selaput lendir laring dan faring.

Kebiasaannya, gejala seperti ini tidak lebih dari 24 jam, dan tidak dianggap sebagai patologi sekiranya pembuangan darah tidak signifikan.

Akibat negatif FGDS adalah pendarahan yang banyak. Hal ini dapat dinilai jika darah dijumpai di dalam tinja (berubah menjadi hitam dan mengambil tekstur yang berwarna) atau muntah. Dalam kes ini, anda mesti pergi ke bilik kecemasan dan memaklumkan kepada doktor yang melakukan gastroskopi.

Suhu

Suhu subfebril (hingga 37.9 darjah) setelah EGD dianggap norma, terutama jika jangka masa penyimpangannya dari norma tidak melebihi satu hari. Sekiranya suhu meningkat ke tahap demam (lebih daripada 38 darjah) dan berlangsung lebih lama daripada 24 jam, kita bercakap mengenai komplikasi. Gejala ini mesti dilaporkan kepada doktor..

Cirit-birit

Secara teori, gastroskopi tidak dapat menimbulkan cirit-birit. Tetapi cara yang salah untuk berpuasa jangka pendek, yang diperlukan untuk persediaan yang kompeten, sering menjadi gangguan najis.

Mengambil ubat khas dan menyesuaikan diet akan membantu menghilangkan cirit-birit.

Sekiranya cirit-birit selepas FGDS disertai dengan sakit akut di perut, demam, ada kemungkinan jangkitan gastrousus.

Cara berkelakuan selepas gastroskopi

Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, penting bagi pesakit untuk mengetahui apa yang dapat dilakukan setelah gastroskopi, dan tindakan apa yang disarankan untuk ditolak sebentar. Sejurus selepas EGD, akan ada minggu diet yang ketat.

Anda perlu mula makan dengan bahagian kecil. Hidangan mestilah pada suhu hangat yang selesa: panas dan sejuk tidak boleh dimakan. Pada siang hari, anda perlu minum sehingga 2 liter cecair.

Oleh itu, selepas pembebasan keseluruhan usus, adalah mustahak untuk mengelakkan sembelit, yang boleh memicu volvulus..

Penting! Keutamaan harus diberikan kepada sup parut pada sup ayam sayur atau rendah lemak, kentang tumbuk dari sayur rebus, minuman susu masam segar dan teh herba.

Penting selama 1-3 hari selepas EGD untuk mendengar dengan teliti sensasi di perut dan usus, mengukur suhu secara berkala dan, secara amnya, memberi perhatian kepada kesejahteraan.

Jangan segera melakukan kerja keras, menghadiri latihan sukan atau melakukan pergerakan aktif..

Adalah perlu untuk memberi masa kepada tubuh untuk pulih selepas gastroskopi sekurang-kurangnya satu hari, dan hanya kemudian kembali ke irama kehidupan yang biasa.

Mengapa terdapat sakit di perut selepas EGD?

Tanpa ragu, fibrogastroduodenoscopy adalah kaedah yang paling berharga untuk memeriksa saluran pencernaan..

Bergantung pada ciri-ciri individu orang itu, kepatuhan yang betul terhadap cadangan pada peringkat persediaan dan jumlah manipulasi, akibat yang tidak menyenangkan dapat muncul setelah selesai.

Selalunya, mereka berhenti tanpa meninggalkan jejak, tanpa memerlukan rawatan tambahan kerana tidak ada risiko nyawa..

Kemunculan rasa sakit di perut selepas EGD secara langsung berkaitan dengan ciri-ciri prosedur ini. Pertama sekali, ia hanya boleh dilakukan seperti yang ditunjukkan oleh doktor yang menghadiri, yang biasanya dapat menilai keadaan kesihatan manusia dan memberikan cadangan individu..

Dengan sendirinya, gastroskopi digunakan secara meluas bukan hanya untuk tujuan diagnostik. Dalam banyak kes, tepat semasa prosedur, doktor dapat mengesan sumber pendarahan (ulser, polip).

FGDS membolehkan anda menghentikannya dengan segera, menghilangkan keperluan untuk campur tangan pembedahan radikal.

Teknik endoskopi diperbaiki secara intensif, oleh itu, perkembangan sensasi yang tidak menyenangkan semasa fibrogastroduodenoscopy secara beransur-ansur dikurangkan menjadi minimum. Ini dimungkinkan berkat penggunaan gastroskop fleksibel moden dengan pelbagai panjang dan diameter. Ia dipilih untuk setiap pesakit secara individu, dengan mengambil kira objektif kajian.

Untuk mengurangkan rasa tidak selesa dan menekan refleks muntah, semua pesakit diairi dengan semburan analgesik, biasanya berdasarkan "Lidocaine". Kategori orang tertentu dibenarkan melakukan manipulasi dalam keadaan tidur dadah atau bahkan anestesia umum, tetapi mustahil untuk meminta ini sekiranya tidak ada petunjuk.

Keseluruhan prosedur tidak lebih dari 10 minit jika pesakit mendengar dengan teliti doktor dan mengikuti semua arahannya.

Tahap persediaan juga penting. Selalunya, munculnya rasa sakit di perut selepas gastroskopi berlaku kerana pesakit mengabaikan peraturan tersebut.

Ciri-ciri perkembangan komplikasi

Perlu difahami bahawa sifat gastroskopi yang invasif, walaupun semua syarat yang diperlukan dipenuhi, membawa risiko tertentu..

Pemasangan perkakasan membolehkan anda menilai secara visual keadaan saluran pencernaan dari rongga mulut hingga bahagian awal usus kecil.

Kadang-kadang, beberapa sampel diambil untuk pemeriksaan histologi lebih lanjut (biopsi), yang tidak hanya meningkatkan jangka masa prosedur, tetapi juga meningkatkan risiko komplikasi, yang mungkin termasuk sakit perut.

Kekerapan dan intensiti permulaan kesakitan bergantung pada faktor berikut:

  • Ciri-ciri anatomi dan fisiologi badan;
  • Kehadiran penyakit bersamaan, terutamanya sistem saraf, darah dan tisu penghubung;
  • Sejarah alahan, terutamanya untuk pemberian ubat;
  • Kelayakan dan kemahiran endoskopi;
  • Campur tangan pembedahan sebelumnya dalam bidang ini dalam sejarah;
  • Keadaan umum pesakit;
  • Latar belakang dan kepatuhan emosi (kepatuhan terhadap rawatan);
  • Pemenuhan semua syarat peringkat persediaan dengan betul;
  • Pematuhan dengan cadangan selepas fibrogastroduodenoscopy;
  • Tabiat buruk (minum atau merokok sebelum prosedur).

Selalunya orang tidak mengesyaki atau sengaja mendiamkan diri tentang adanya sejenis penyakit atau alahan ubat, yang boleh menyebabkan rasa sakit, serta komplikasi berikut:

  • Pelanggaran jantung (aritmia);
  • Radang paru-paru aspirasi;
  • Kerosakan pada organ, tisu berdekatan;
  • Asfiksia (sesak nafas);
  • Perut kembung (kembung, gemuruh perut).

Punca sindrom kesakitan

Sekiranya perut sakit selepas EGD, doktor perlu segera menentukan sebab yang tepat untuk memutuskan apa yang harus dilakukan seterusnya. Dalam kebanyakan kes, ini dianggap sebagai varian norma, dan ketidakselesaan itu hilang sendiri dalam beberapa jam atau hari, tanpa memerlukan tindakan tambahan.

Penyebab utama sakit perut agak remeh - ia adalah peregangan dinding perut ketika udara dipaksa. Acara seperti ini diperlukan untuk melancarkan lipatan membran mukus agar dapat menggambarkan dengan lebih baik.

Akibat seperti itu boleh digabungkan dengan sesak nafas, pedih ulu hati atau perut, yang tidak menyebabkan bahaya yang besar kepada kesihatan..

Sebab keadaan perut menyakitkan selepas FGDS boleh menjadi lebih serius. Ini berlaku, baik kerana kesalahan dalam teknik prosedur, dan kerana kesalahan pesakit sendiri, jika dia tidak mengikuti arahan doktor atau bersikap gelisah. Dengan mengambil kira faktor risiko dan perkara-perkara ini, sebab-sebab berikut untuk perkembangan komplikasi dibezakan, di mana perut boleh sakit:

  • Doktor mencederakan dinding perut, esofagus atau organ berdekatan dengan gastroskop atau alat tambahan;
  • Sebagai tambahan kepada kesakitan, ini penuh dengan peningkatan pendarahan yang cepat, perkembangan peritonitis dan kejutan, jika terdapat perforasi lengkap organ berongga (perforasi);
  • Jangkitan ulser sekunder, polip atau tonsil yang cedera (tonsilitis). Sebab ini biasanya relevan untuk jangka masa panjang setelah gastroskopi, walaupun sangat jarang berlaku kerana peraturan asepsis dan antiseptik yang ketat dalam keadaan bilik diagnostik..

Dalam kebanyakan kes, sakit ringan dianggap sebagai akibat normal dari kerengsaan membran mukus dengan gastroskop..

Cadangan

Selalunya, orang berminat dengan apa yang harus dilakukan sekiranya perut menyakitkan selepas gastroskopi. Cadangan berikut telah dikembangkan mengenai masalah ini:

  • Dalam hampir semua kes, ketidakselesaan tidak memerlukan ubat;
  • Sekiranya tidak ada rasa sakit yang mereda, intensifikasi atau pengambilan watak kram, anda mesti segera berjumpa doktor;
  • Adalah mungkin untuk menghentikan kesakitan yang tidak ketara dengan bantuan diet lembut untuk beberapa hari pertama selepas EGD;
  • Sekiranya terdapat perubahan keradangan pada rongga mulut, agen antiseptik pertama kali diresepkan:
    1. Klorheksidin;
    2. Furacilin;
    3. Miramistin;
    4. Penyelesaian garam;
  • Peningkatan suhu badan, perkembangan mabuk, penampilan batuk dan sesak nafas menunjukkan proses keradangan pada saluran pernafasan atas (pneumonia, bronkitis, tracheitis). Dalam kes ini, doktor boleh menetapkan ubat antibakteria atau bahkan dimasukkan ke hospital pesakit..

Dengan sindrom kesakitan yang berterusan, rawatan diri dilarang sama sekali. Agar tidak terlepas dari komplikasi serius yang memerlukan campur tangan pembedahan tepat pada masanya, anda mesti segera berjumpa doktor.

Adakah normal jika perut sakit selepas EGD? Berapa banyak yang anda boleh makan selepas EGD - ciri diet dan cadangan diet

Sekiranya tekak anda sakit selepas gastroskopi, maka mungkin ada beberapa sebab..

Pada dasarnya, semua ketidakselesaan hilang selepas 12 jam. Sekiranya kesakitan berterusan, ini adalah alasan untuk berjumpa doktor..

Sebab pertama berpunca dari proses FGDS dan disebabkan oleh fakta bahawa benda asing melewati dinding rongga tekak, yang menyentuh dan menjengkelkannya.

Juga, semasa prosedur, refleks muntah berlaku, yang sering disertai dengan rasa sakit ketika rongga jengkel dengan hempedu..

Kesakitan di kerongkong selepas gastroskopi dalam jangka masa umumnya tidak melebihi 24-48 jam. Dalam kes ini, anda harus menahan diri daripada makanan panas sebentar..

Sekiranya sakit tekak berlanjutan pada hari kedua, dalam kes ini, anda harus segera berjumpa doktor yang menjalankan kajian itu sendiri.

Sindrom nyeri yang berpanjangan mungkin merupakan tanda bahawa beberapa komplikasi timbul selepas EGD. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat mengenal pasti penyebabnya dan menghapuskannya. Anda tidak perlu melakukan ini..

Kemungkinan komplikasi gastroskopi

Segera harus diperjelaskan bahawa jenis penyelidikan ini dianggap salah satu kajian yang selamat dan kurang trauma, oleh itu, komplikasi jarang timbul. Tetapi jika sakit di bahagian atas perut atau kerongkongan berterusan selama lebih dari satu hari, maka anda perlu segera berjumpa dengan doktor anda untuk mengenal pasti komplikasi yang timbul pada masanya.

Komplikasi yang paling biasa termasuk:

  1. Kecederaan pada dinding esofagus, perut atau usus atas. Kecederaan seperti itu boleh berlaku sekiranya pesakit tidak mendengar arahan doktor, cuba mengeluarkan gastroskop dan bersikap gelisah semasa prosedur..
  2. Perforasi perut atau esofagus. Salah satu kecederaan yang paling berbahaya juga sering berlaku disebabkan oleh tingkah laku pesakit yang tidak baik, lebih jarang pengalaman doktor menjadi penyebabnya.
  3. Kerosakan pada trakea kerana tiub dimasukkan ke dalam sistem pernafasan dan tidak ke dalam esofagus. Salah satu komplikasi yang tidak mungkin hanya dapat terjadi dengan anomali kecil pada struktur organ pernafasan dan pencernaan. Pengenalan gastroskop ke dalam trakea menyebabkan serangan sesak nafas yang teruk pada seseorang, jadi kesalahannya dapat dikesan dengan segera, tetapi kerengsaan mekanikal trakea dapat memprovokasi penampilan laringotrakeitis traumatik.
  4. Gangguan irama. Salah satu kontraindikasi utama untuk FGS adalah kehadiran penyakit jantung pada seseorang, disertai dengan gangguan irama, tetapi patologi semacam itu pertama kali muncul semasa gastroskopi. Hampir selalu, pada masa yang sama, pesakit merasakan degupan jantung yang kerap atau tidak rata, tetapi manifestasi patologi yang tidak normal juga dapat terjadi, di mana pesakit mengadu tidak merasa tidak selesa di jantung, tetapi perutnya sakit.
  5. Pneumonia aspirasi. Komplikasi seperti itu tidak pernah berlaku semasa pemeriksaan rutin dan dengan persiapan pesakit yang betul. Aspirasi paru-paru dengan muntah boleh berlaku apabila diagnosis kecemasan dilakukan untuk pendarahan gastrik, disyaki perforasi ulser dan patologi gastrik akut yang lain. Pneumonia di bahagian bawah seseorang menampakkan diri dengan gejala ringan dan pada masa yang sama boleh disertai dengan ketidakselesaan yang menyakitkan pada sistem pencernaan.

Tetapi, seperti yang disebutkan di atas, peratusan komplikasi sangat kecil, dan sebab utama perut mungkin sakit setelah FGS adalah persiapan pesakit yang tidak betul untuk prosedur tersebut..

Adakah saya memerlukan diet selepas FGDS?

Selepas prosedur, anda tidak perlu mengikuti jenis makanan apa pun. Ia dibenarkan untuk minum dan memakan makanan yang anda makan sebelum diagnosis.

Tetapi sebelum melakukan fibrogastroduodenoscopy, pesakit harus sedikit membataskan dietnya untuk meningkatkan ketepatan hasilnya dan memudahkan diagnosis.

Sehari sebelum lawatan ke doktor, diet harus mengandungi makanan yang sangat ringan. Ini termasuk:

  • rebusan sayur;
  • bubur rebus;
  • daging rebus tanpa lemak.

Anda tidak boleh makan daging lembu dan daging babi. Sekiranya anda mahukan bebola daging, kukus dengan ayam cincang. Ikan tanpa lemak juga terdapat dalam diet. Sekiranya anda sudah mengalami gastritis atau ulser, makanan yang memburukkan lagi penyakit ini harus dikecualikan. Senarai makanan tersebut merangkumi makanan masam dan manis, minuman berkarbonat, beberapa jenis buah-buahan..

  • gula-gula semula jadi dan tiruan;
  • kekacang dalam apa jua bentuk;
  • semua biji;
  • kacang;
  • selulosa.

Rempah dan alkohol mesti dibuang 5 hari sebelum pemeriksaan. Sekiranya anda mengalami sakit perut yang sederhana hingga teruk, makanan yang disenaraikan di atas akan memakan masa lebih dari 24 jam untuk dicerna. Oleh itu, mereka perlu dikecualikan dari diet kira-kira 3-4 hari sebelum pemeriksaan..

Sakit perut

Sensasi menyakitkan di organ disebabkan oleh udara, yang dipompa ke dalam perut untuk melancarkan membran mukus. Dalam kebanyakan kes, kesakitan dan ketidakselesaan tidak memerlukan rawatan khas, kerana ia hilang dengan sendirinya setelah beberapa hari..

Sakit tekak

Ia berlaku semasa menelan dan dapat muncul sebagai perasaan mati rasa, yang disertai dengan penampilan suara serak dalam suara. Fenomena ini adalah salah satu akibat gastroskopi yang paling kerap berlaku, yang mungkin disebabkan oleh kerosakan mekanikal semasa perjalanan endoskopi. Dalam kes ini, perlu:

  • menghilangkan rasa panik, kerana terdapat kemungkinan besar normalisasi keadaan dalam beberapa hari;
  • untuk mengurangkan keadaan, gunakan lozenges yang dapat diserap;
  • bilas tekak dengan air suam dengan penambahan beberapa tetes yodium dan sedikit soda;
  • cuba kurang bercakap;
  • jika tanda-tanda kesakitan dan kekeringan stabil, ambil satu sendok teh minyak buckthorn laut sebelum makan;
  • sekiranya tidak ada kepekaan alergi terhadap madu, gunakan sebelum tidur pada waktu malam;
  • makan makanan yang lembut dan suam.

Mengapa perut sakit selepas EGD - dan adakah ia berbahaya?

"Gastroskopi" Mengapa selepas EGD perut boleh sakit - dan apa yang perlu dilakukan?

7 April 2017 Gastroskopi

EGD adalah prosedur yang menyebabkan kegelisahan pada banyak orang kerana ketidakselesaan yang ditimbulkannya. Tetapi dalam sebilangan besar kes, semuanya berlaku tanpa sedikit pun akibatnya. Walaupun begitu, ada pengecualian, kerana kadang-kadang pesakit mengadu bahawa selepas EGD perut sakit. Mari kita fikirkan apa yang boleh mencetuskan masalah ini - dan adakah perlu ditakuti gejala tersebut.

Apa nak buat?

Dalam kebanyakan kes, anda tidak boleh melakukan apa-apa, tunggu sahaja sehari. Kemungkinan besar, kesakitan akan hilang dengan sendirinya dan tidak akan pernah kembali..

Sekiranya tidak hilang dalam jangka masa yang cukup lama - atau tidak bertahan lama, tetapi sangat kuat, tidak tertahankan, maka anda perlu segera berjumpa doktor, anda mungkin perlu melakukan pembedahan rekonstruktif atau, jika penyebabnya adalah jangkitan, rawatan tambahan.

Perlu juga diperhatikan pendarahan yang menyertai kesakitan. Selalunya biopsi diambil. Dalam kes lain, ini adalah tanda bahawa anda perlu segera memperhatikan apa yang berlaku pada masa ini dalam tubuh orang dewasa atau kanak-kanak..

Apabila prosedur tidak sah?

Kadang-kadang rasa sakit boleh berlaku kerana fakta bahawa kontraindikasi untuk prosedur ini tidak dipatuhi, oleh itu perlu membiasakan diri dengan senarai mereka terlebih dahulu. Kontraindikasi utama adalah seperti berikut:

  • Kegemukan atau pembaziran pesakit yang teruk.
  • Penyakit berjangkit akut, terutamanya organ ENT, faringitis, radang amandel atau radang amandel).
  • Hemofilia.
  • Penyakit mental akut.
  • Masalah jantung (strok, serangan jantung, kegagalan jantung, dll.).

Sudah tentu, tidak semua kontraindikasi ini secara langsung berkaitan dengan fakta bahawa perut mungkin sakit, tetapi, pertama, semua kontraindikasi ini meningkatkan risiko prosedur dan kemudaratan yang tidak betul pada tubuh, dan, kedua, rasa sakit dapat dilokalisasi di kawasan lain, tetapi memberi tepat di perut.

Artikel Mengenai Hepatitis