Mengapa kerap buang air besar, tetapi tidak cirit-birit, sebab dan gejala, jika anda sering ke tandas

Utama Enteritis

Setiap orang mempunyai cara pengosongan usus secara individu, bergantung pada jumlah makanan yang dimakan, keadaan saluran gastrousus, usia, dan faktor lain. Apabila frekuensi najis biasa berubah, banyak orang keliru percaya bahawa cirit-birit telah muncul, tetapi ini tidak sepenuhnya benar. Dengan cirit-birit, tinja dilepaskan bukan hanya dalam mod dipercepat, tetapi juga berbeza dalam konsistensi berair. Oleh itu, pergerakan usus yang kerap tidak dianggap sebagai tanda keadaan patologi badan yang jelas. Namun demikian, perlu untuk menjelaskan alasan kemunculannya, kerana ini hanya merupakan isyarat pertama yang menunjukkan gangguan pada kerja saluran gastrointestinal, yang pada masa akan datang dapat mengakibatkan perkembangan penyakit serius sistem pencernaan. Artikel itu membincangkan simptomnya, jika anda selalu mahu ke tandas dalam jumlah besar, apa maksudnya dan apa yang harus ditunjukkan.

Kandungan artikel:

Najis yang kerap, tetapi bukan cirit-birit pada kanak-kanak atau orang dewasa, dapat menunjukkan penyebab yang sama sekali berbeza, mulai dari fisiologi (penyebab najis yang tidak berbahaya, tetapi najis yang longgar) dan berakhir dengan patologi (penyakit dan penyakit). Seberapa sering seseorang boleh berjalan dalam skala besar secara normal, berapa kali sehari dia harus membuang ini menjadi kebiasaan? Kekerapan membuang air besar pada orang yang sihat mestilah dalam 1 kali sehari, 2 hari dan berakhir 2 kali sehari. Sekiranya seseorang pergi ke tandas kurang dari 1 kali dalam 2 hari, maka ini sudah boleh dianggap sebagai gejala sembelit, cirit-birit. Sekiranya seseorang pergi ke tandas lebih dari 2 kali sehari sebanyak 3, 4, 5 kali, maka ini sudah boleh dianggap sebagai gejala penyimpangan dari norma. Perlu diperhatikan bahawa walaupun seseorang membuang 3, 4, 5, 6 kali dalam 1 hari, dan tinja tidak cair, maka ini tidak boleh dianggap sebagai gejala cirit-birit atau tanda-tanda cirit-birit. Najis yang kerap, jika seseorang pergi ke tandas untuk sebilangan besar 3, 4, 5 kali dalam 1 hari, tetapi selepas itu najis dan kekerapannya telah normal, tidak dianggap sebagai patologi atau penyebab berbahaya, kemungkinan terdapat pelanggaran diet atau produk berkualiti rendah., Lain-lain sebab fisiologi. Selanjutnya dalam artikel, secara terperinci mengenai apa yang mungkin menjadi sebab pergerakan usus yang kerap, yang boleh mempengaruhi frekuensi pergerakan usus ketika tidak ada cirit-birit, tetapi sering kali anda ingin ke tandas dengan banyaknya.

Sebab-sebab kerap buang air besar, tetapi tidak ada cirit-birit, mengapa selalu ke tandas

Apa yang menentukan kekerapan buang air besar pada kanak-kanak dan orang dewasa, yang boleh mempengaruhi seberapa kerap anda pergi ke tandas dalam jumlah besar. Semasa mengubah kekerapan najis, anda perlu memperhatikan musiman fenomena ini, kerana pada musim panas, banyak orang beralih ke diet buah dan sayur yang kaya dengan serat, yang dapat memprovokasi peningkatan pergerakan usus. Sekiranya fenomena serupa diperhatikan tanpa mengira waktu tahun ini, perlu diingat apakah masalahnya bermula berkaitan dengan peralihan ke beberapa jenis diet khas. Sebagai contoh, pesakit yang telah mengubah diet biasa mereka dan beralih ke diet makanan mentah dan vegetarian melihat peningkatan jumlah pergerakan usus setiap hari, tetapi tidak mengadu cirit-birit. Ini kerana pengambilan sejumlah besar serat tumbuhan dengan makanan merangsang peristalsis usus, mempercepat pergerakan kandungan usus melalui saluran pencernaan.

Sekiranya perubahan dalam frekuensi najis bukan satu kali, tetapi yang biasa, ada baiknya memeriksa kerja sistem pencernaan. Untuk melakukan ini, anda perlu lulus ujian dan diperiksa oleh ahli gastroenterologi. Sebab-sebab peningkatan frekuensi buang air besar mungkin terletak pada gangguan saluran pencernaan, yang ditunjukkan oleh patologi. Najis yang kerap pada waktu pagi, petang atau petang pada orang dewasa boleh disebabkan oleh penyakit seperti:

Pergerakan usus yang kerap disertai oleh beberapa gejala yang menyakitkan, termasuk: rasa berat di perut, perasaan pemindahan berterusan, dan gangguan pada usus. Apabila perut menggeram, dorongan palsu untuk membuang air besar sering muncul, memaksa pesakit untuk sentiasa dekat dengan tandas. Oleh kerana itu, ketegangan saraf semakin meningkat, yang dapat memperburuk keadaan. Sekiranya pesakit tidak mengubah konsistensi tinja semasa pengosongan, tetapi sejumlah manifestasi dyspeptik meningkat (belching, pedih ulu hati, mual, ketidakselesaan epigastrik), alasan harus dicari:

Jika anda sering ke tandas pada waktu siang, maka alasannya mungkin gangguan fungsi saluran pencernaan;

2 jika saya pergi ke tandas untuk waktu yang lama, tetapi setelah beberapa lama saya mahu sekali lagi dan sehingga diulang beberapa kali, masalahnya mungkin tidak mencukupi rembesan enzim yang diperlukan untuk pencernaan;

3 jika ada perasaan bahawa anda masih ingin buang air kecil, sebaik sahaja anda pergi ke tandas untuk sejumlah besar, sebabnya mungkin akibat ketegangan saraf, tekanan, masalah psikologi;

4 jika anda sering ingin pergi ke tandas kerana banyak perkara, tetapi jika seseorang tidak dapat pergi, dan perasaan bahawa anda ingin pergi ke tandas selalunya masih ada, mungkin terdapat masalah dengan pergerakan tinja melalui usus..

Dalam sindrom iritasi usus, keinginan untuk mengosongkan berlaku segera setelah makan. Sekiranya kekurangan rembesan enzim pencernaan, yang dihasilkan terutamanya oleh pankreas, sebahagian daripada jisim makanan tidak dicerna sepenuhnya dan meninggalkan lumen usus dalam mod yang dipercepat.

Oleh kerana pengalaman dan kejutan saraf, tekanan yang kerap, orang sering mengadu peningkatan frekuensi najis, tetapi tanpa cirit-birit. Ini disebabkan oleh peningkatan pemeliharaan ujung saraf autonomik di dinding usus disebabkan oleh reaksi sistem saraf pusat dalam keadaan overtrain saraf.

Betapa berbahayanya pergerakan usus yang kerap, apa maksudnya

Pergerakan usus yang kerap tidak berbahaya, tetapi dengan pergerakan usus yang kerap:

1 bahagian nutrien, unsur surih dan vitamin yang penting dikeluarkan dari badan bersama dengan jisim tinja;

2 usus terdedah kepada tekanan yang berlebihan kerana mengisi dengan sisa makanan yang belum diproses kerana kekurangan rembesan enzim yang mencukupi;

3 kehilangan vitamin dan mineral menyebabkan perkembangan kekurangan vitamin dan peningkatan anemia;

4 dengan kekurangan jumlah asid hempedu yang mencukupi, tinja memperoleh konsistensi berminyak, kerana komponen lemak makanan tidak terurai sepenuhnya;

5 otot sfinkter dubur berfungsi dengan tekanan yang meningkat, nadanya secara beransur-ansur dapat melemah, dan epitelium dubur selalu cedera oleh massa tinja, yang boleh menyebabkan pendarahan.

6 Perasaan lemah, rasa tidak enak badan semakin meningkat.

Perhatian khusus harus diberikan kepada gejala jika najis seseorang sangat kerap dilakukan pada waktu pagi, petang atau petang, pada waktu malam dan terdapat rasa sakit di perut atau usus. Dorongan untuk berlari ke tandas selalunya disebabkan oleh sakit teruk di bahagian bawah abdomen di sebelah kiri atau kanan, di pangkal paha dan alat kelamin, atau di dekat pinggang (sekiranya terdapat masalah usus). Anda juga harus memperhatikan tinja jenis apa yang keluar dengan najis yang sangat cepat. Sekiranya terdapat bintik-bintik atau lendir lendir di dalam tinja (lendir putih, telus, kuning atau hijau), terdapat darah (kemerahan, darah hitam atau kemasukan berdarah), nanah, semua ini adalah gejala yang sangat berbahaya dari pelbagai jenis patologi. Najis semestinya berwarna coklat muda, tetapi warna najis sangat bergantung pada diet seseorang. Sekiranya najis berwarna kuning muda atau kuning tua sepanjang masa, jika sering berwarna hijau atau kekuningan, kemungkinan besar terdapat banyak hempedu di dalam najis. Najis cepat yang sangat ringan atau hampir putih mungkin muncul kerana masalah hati.

Masalah psikologi sebagai penyebab pergerakan usus yang kerap

Kadang-kadang orang yang mencurigakan berhadapan dengan persoalan mengapa, ketika saya bimbang, saya ingin pergi ke tandas untuk sebahagian besarnya. Ketidakstabilan mood psychoemotional pesakit memberi kesan negatif terhadap fungsi sistem pencernaan. Najis yang kerap berlaku pada pesakit dengan ambang toleransi tekanan rendah. Kegelisahan, kewaspadaan berlebihan, peningkatan kerengsaan menyebabkan gangguan dalam proses pencernaan, kerana ia dikendalikan sepenuhnya oleh sistem saraf pusat. Dan keadaannya yang tidak stabil kerana keterlaluan dan kecurigaan pesakit memberi kesan negatif terhadap reaksi ujung saraf yang mana organ saluran pencernaan tepu.

Oleh kerana pengalaman dan tekanan peribadi terhadap latar belakang tindakan pengosongan yang kerap, pesakit tidak dapat menilai kesihatannya dengan tidak baik, "mencipta" penyakit untuk dirinya sendiri, yang semakin memperburuk keadaan. Kes seperti ini sering menyebabkan fakta bahawa terdapat cirit-birit berdasarkan kegelisahan, cirit-birit akibat tekanan, pengalaman emosi yang berpanjangan, ketegangan saraf. Dalam kes yang lebih rumit, cirit-birit yang disebabkan oleh saraf dapat berubah menjadi najis yang kerap, pergerakan usus yang kerap, hingga pembersihan usus yang hampir lengkap. Mengapa cirit-birit semasa anda gugup? Ini adalah bagaimana tubuh bertindak balas terhadap persekitaran yang tertekan untuknya. Tubuh berusaha membebaskan sumbernya untuk keadaan tertekan dan membebaskan usus agar tidak membuang tenaga untuk pencernaan.

Apa yang perlu dilakukan jika terdapat cirit-birit berdasarkan kegelisahan, apa yang harus dilakukan jika anda sering ingin ke tandas kerana terlalu banyak psikologi? Dalam kes sedemikian, pertolongan psikologi atau psikoterapis sangat diperlukan. Beberapa sesi psikoterapi, kursus antidepresan yang dipilih oleh doktor sudah cukup untuk menghilangkan berlebihan sistem saraf pusat, mengurangkan tahap emosi yang berlebihan dan menstabilkan mood psiko-emosi. Berikutan ini, fungsi pencernaan harus dinormalisasi, dan kekerapan najis harus memasuki irama biasa..

Diet, apa yang anda perlu makan untuk memperbaiki najis, yang tidak boleh anda makan dengan najis yang kerap?

Pelanggaran kerap terhadap prinsip pemakanan sihat secara beransur-ansur menyebabkan munculnya kerosakan dalam fungsi sistem pencernaan. Pergerakan usus yang terlalu kerap sering berlaku kerana memakan makanan yang tidak serasi, makanan berkualiti rendah, terlalu berlemak, pedas, masin, makanan salai dan makanan yang tidak dapat dicerna. Sukar dicerna dan makanan berat membebankan perut dan usus, memerlukan peningkatan pengeluaran enzim dan hempedu, yang memaksa pankreas dan pundi hempedu bekerja keras. Ini menyebabkan kerengsaan tisu organ yang berlebihan, dan sisa makanan yang kurang dicerna menyumbang kepada perkembangan proses penapaian dan proses pembusukan. Usus dalam keadaan seperti ini berusaha dengan cepat menyingkirkan produk kerosakan jisim makanan yang menjengkelkan dindingnya, akibatnya kekerapan najis meningkat.

Apa yang tidak boleh dimakan dengan najis yang kerap atau kerap? Kandungan bahan pengawet, bahan tambahan buatan, pewarna sintetik, semua jenis penambah rasa memberi kesan negatif terhadap kerja saluran pencernaan, yang, menyesuaikan diri dengan diet seperti itu, mengurangkan fungsi motornya, dan peristaltik terganggu. Apa yang perlu dilakukan sekiranya najis kerap berlaku? Dengan perbuatan buang air besar yang lebih kerap, keseluruhan diet, termasuk rejim minum, perlu disemak semula. Makanan harus lembut, mudah dicerna, tanpa lemak haiwan yang berlebihan, anda perlu makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, lebih suka daging dan daging tanpa lemak, meminimumkan penggunaan produk yang tepu dengan fruktosa dan laktosa (gula-gula, pastri, susu, krim masam).

Lebih baik minum teh herba, misalnya, teh chamomile atau pudina, tidak termasuk minuman soda dan tenaga, serta alkohol. Dan jika seseorang mengatakan bahawa dia selalu ingin ke tandas dalam jumlah besar, tetapi tidak dapat pergi, seseorang harus berjumpa pakar. Masalah dengan stagnasi najis dalam usus boleh menyebabkan komplikasi serius jika tidak ditangani dengan segera.

Menu yang disyorkan sekiranya seseorang sering ke tandas dalam jumlah yang banyak

Dengan gangguan fungsi pencernaan dan najis yang kerap, anda perlu meninggalkan makanan goreng dan memasak makanan terutamanya dengan cara rebus, rebus, bakar. Disyorkan:

1 sup sayur-sayuran, sayur-sayuran rebus;

2 ekor daging sapi rebus, daging ayam, ikan tanpa lemak;

3 biji telur rebus;

4 untuk pencuci mulut - souffle epal dan pisang bakar, kaserol curd dengan kismis;

5 keropok atau biskut dan bukannya roti segar.

Anda perlu minum teh hitam yang baru diseduh, agar-agar dengan jumlah minimum gula, infusi buah kering.

Apa yang perlu dilakukan, bagaimana merawat pergerakan usus yang sangat kerap apabila tidak ada gejala cirit-birit atau tanda-tanda cirit-birit

Apa yang perlu dilakukan, bagaimana merawat keinginan berterusan untuk pergi ke tandas dalam jumlah besar, apabila pergerakan usus yang kerap pada orang dewasa atau kanak-kanak muncul disebabkan oleh penyakit saluran gastrousus? Keadaan gastritis, kolitis, kolesistitis yang didiagnosis dikenakan rawatan oleh ahli gastroenterologi yang berkelayakan.

Kekurangan enzim sebagai penyebab pergerakan usus yang sangat kerap

Berdasarkan hasil analisis pesakit, doktor akan menentukan tahap kekurangan enzim tertentu yang dihasilkan oleh pankreas dan dihantar ke duodenum (protease, lipase, amilase). Terapi pesakit yang didiagnosis dengan pankreatitis kronik terdiri daripada membetulkan tahap enzim yang diperlukan. Sesuai dengan ini, persiapan enzim dipilih untuk mengimbangi kekurangannya. Apakah rawatan yang harus dilakukan sekiranya anda tiba-tiba pergi ke tandas untuk beberapa kali dalam 1 hari, tetapi ini bukan gejala cirit-birit atau najis yang kerap dan longgar? Diet dan ubat-ubatan yang ketat, yang juga memasukkan enzim yang hilang ke dalam proses pencernaan, menormalkan pencernaan dan menghilangkan najis yang kerap.

Sekiranya seseorang sering ke tandas dalam jumlah besar, ini mungkin merupakan gejala gastritis

Etiologi keadaan gastritis adalah pelbagai, secara klinikal mereka ditunjukkan oleh sejumlah gejala dyspeptik (bersendawa, pedih ulu hati, senak). Rembesan pepsin gastrik yang terganggu menyebabkan pemprosesan makanan yang masuk tidak mencukupi, akibatnya ia kurang terurai di dalam usus. Pesakit bimbang akan kembung berterusan, gas tidak berjalan dengan baik. Jisim makanan yang tidak dicerna dipindahkan dengan cepat. Untuk menghilangkan pergerakan usus yang kerap dengan gastritis, ahli gastroenterologi memilih ubat yang bertujuan untuk mengatur fungsi enzim gastrik dan menghilangkan proses keradangan pada epitel gastrik. Ini membantu melegakan sindrom kesakitan, yang sering diperhatikan dengan gastritis, dan juga untuk menormalkan pencernaan makanan di perut..

Dysbacteriosis, kolitis, sindrom usus yang mudah marah - penyebab gangguan najis

Patologi yang berkaitan dengan kerengsaan dan keradangan dinding usus memerlukan terapi pesakit yang kompleks. Kolitis pelbagai sifat adalah proses keradangan pada tisu usus besar, yang dihilangkan oleh agen antibakteria. Dengan sindrom iritasi usus, selalunya perlu menghilangkan tanda-tanda tekanan berlebihan saraf pesakit, dan kemudian menjalani rawatan utama, yang membolehkan pesakit menyingkirkan kekejangan dan kolik yang menyakitkan (Papaverine, Drotaverin) dan menstabilkan fungsi motor usus (Tribudat, Duspatalin, Neobutin).

Sekiranya sebelum ini dirawat dengan antibiotik, ini akan memberi kesan negatif terhadap keseimbangan flora usus. Penurunan jumlah lactobacilli yang bermanfaat dan penguasaan flora oportunistik menyumbang kepada peningkatan frekuensi buang air besar. Untuk menormalkan persekitaran usus, kursus probiotik ditetapkan: Linex, Bifidum, Normobact, Enterol. Ingat: pergerakan usus yang kerap bukanlah patologi yang terpisah, tetapi salah satu gejala yang membimbangkan yang memerlukan perhatian dan tindakan yang mencukupi berkaitan dengan kesihatan anda.

Apa yang berlaku jika anda bertahan ketika anda ingin menggunakan tandas dengan cara yang besar

Seberapa berbahaya untuk menahan keinginan untuk menggunakan tandas? Mari kita fikirkan.

Selalunya, seseorang harus bertahan ketika seseorang tidak menyukai tandas awam, ketika dalam perjalanan, ketika dia sangat sibuk atau ketika tidak ada tandas dalam jarak berjalan kaki..

Senarai perkara yang boleh berlaku sekiranya anda tidak pergi ke bilik mandi jauh lebih lama daripada yang anda fikirkan. Tidak ke tandas tepat pada waktunya, anda berisiko mendapat buasir dan sembelit kronik, serta penyakit yang lebih serius yang memerlukan campur tangan pembedahan.

Bahkan ada satu kematian kerana fakta bahawa seseorang tidak pergi ke tandas terlalu lama, tetapi lebih banyak lagi kemudian. Mesej utamanya jelas: jika badan mengatakan sudah waktunya, segera lakukannya.

Dari mana kerusi kita dibuat?

Najis kira-kira 75 peratus air. Selebihnya adalah bakteria mati yang membantu mencerna makanan, bakteria hidup, protein, makanan yang tidak dicerna, sisa makanan, lemak, garam dan bahan yang dirembes oleh usus dan hati.

Jumlah air di dalam najis anda berbeza-beza. Semakin lama najis kekal di dalam usus, semakin sedikit air yang akan dikandungnya.

Untuk menentukan seberapa sihat najis anda, Bristol Stool Shape Scale dikembangkan, yang mengenal pasti 7 jenis najis utama:

Jenis 1: benjolan yang longgar dan keras seperti kacang (sukar dilalui) - sembelit yang teruk

Jenis 2: Najis berbentuk seperti sosej, tetapi dengan ketulan - sembelit ringan

Jenis 3: Seperti sosej, tetapi dengan retakan di permukaan - normal

Jenis 4: Sosej atau berbentuk ular, halus dan lembut - normal

Jenis 5: Benjolan lembut dengan tepi yang jelas (mudah dilalui) - kekurangan serat

Jenis 6: Potongan longgar dengan tepi kasar, cirit-birit ringan - ringan

Jenis 7: Najis berair, tidak ada kepingan keras, cair sepenuhnya - cirit-birit yang teruk

Seperti yang anda lihat, jenis 1 dan 2 adalah hasil sembelit, jenis 3, 4 dan 5 berada dalam julat normal, dan jenis 6 dan 7 menunjukkan cirit-birit..

Bangku yang ideal (jenis 4) mestilah berwarna coklat gelap, senang dilalui (dengan sedikit atau tanpa usaha), dan dibentuk seperti kayu atau dua batang yang berterusan. Diameternya kira-kira sepadan dengan lilitan yang boleh anda bentuk dengan jari telunjuk dan ibu jari anda..

Najis yang sihat harus tenggelam, dan jika terapung, ini adalah tanda penyerapan nutrien atau gas berlebihan.

Apa yang berlaku pada badan anda apabila anda terus ke tandas secara besar-besaran

© belchonock / Getty Images Pro

Dalam beberapa jam

Sangat sukar bagi anda untuk menahan diri dan untuk ini anda harus menekan sfinkter dengan usaha yang disengajakan. Perkara pertama yang anda mula rasakan adalah tekanan di perut anda. Sebilangan orang membandingkannya dengan kekejangan, sementara yang lain merasa mendesak. Dengan kata lain, jika anda bertoleransi, anda akan mengalami kembung dan gas di perut, yang sangat sukar untuk disingkirkan..

Pada masa ini, pelbagai proses akan mula berlaku yang mempengaruhi kerusi tidak menjadi lebih baik. Tubuh anda menyerap lebih banyak air dari najis anda, menjadikannya lebih sukar untuk membuangnya. Kemungkinan besar, anda tidak akan lagi merasa ingin menggunakan tandas, tetapi mereka tidak akan hilang. Sebenarnya, di sinilah masalah sembelit bermula..

Semakin lama najis kekal di dalam badan, semakin sukar. Perut membengkak dan anda tidak akan dapat meratakannya tidak kira sekeras mana anda mencuba kerana peningkatan tekanan di bahagian perut. Semasa anda pergi ke bilik mandi, pengalaman itu menjadi tidak menyenangkan, menyebabkan kesakitan, pendarahan, dan bahkan air mata kecil di dubur..

Selepas 12 jam atau lebih

Semakin lama najis berada di dalam, semakin sukar. Dengan sengaja menahan najis boleh menyebabkan penyumbatan najis, yang menyebabkan najis besar dan keras yang tersekat di usus begitu keras sehingga anda tidak dapat menolaknya.

Selalunya, dalam situasi seperti ini, anda harus menggunakan enema atau membuang najis secara manual atau pembedahan di bahagian. Sekiranya tidak ada yang dilakukan, akibatnya boleh menjadi sangat serius dan membawa kepada penyakit serius dan juga kematian..

Akibat najis menahan

© KittisakJirasittichai / Getty Images Pro

1. Sukar bagi anda untuk pergi ke tandas

Mengekang keinginan untuk mengosongkan boleh mempengaruhi perjalanan anda seterusnya ke bilik mandi. Sekiranya najis berada di dalam usus untuk waktu yang sangat lama, air diserap daripadanya, dan akibatnya, lebih sukar bagi anda untuk pergi ke tandas, kerana ini menyebabkan kesukaran dan sensasi yang menyakitkan.

2. anda menderita sembelit

Semasa anda bertahan, kerosakan saraf di dalam usus dapat terjadi dan otak anda berhenti bertindak balas terhadap najis dengan secukupnya. Ini mengancam dengan penurunan kepekaan, di mana penerimaan rektum menurun, dan otak mula menghantar isyarat hanya apabila lebih banyak najis terkumpul. Otot-otot pada dubur anda mengendur dan bukannya memberi isyarat kepada otak anda untuk tidak bertindak balas, menjadikan anda cenderung untuk pergi ke tandas.

3. Anda mungkin mendapat buasir

Buasir boleh menjadi kesan sampingan lain dari pengekalan najis dan juga sembelit kronik. Keadaan di mana urat rektum menjadi melebar dan meradang, menyebabkan ketidakselesaan dan kesakitan semasa buang air besar.

Terdapat dua jenis buasir: dalaman dan luaran. Buasir dalaman biasanya tidak menyakitkan, tetapi pendarahan mungkin berlaku setelah pergi ke tandas. Dengan buasir luar yang terletak di bawah kulit di sekitar dubur, pembengkakan mungkin berlaku, disertai dengan rasa sakit, gatal dan pendarahan ketika mengosongkan najis.

4. Anda menyimpan produk buangan di dalam badan anda

Ingat bahawa najis terdiri daripada bahan yang ingin disingkirkan oleh badan anda. Apabila anda bertahan, produk buangan hanya tinggal di dalam badan anda. Sekiranya mereka mengalami luka atau retak di rektum, ia mengancam jangkitan bakteria.

5. Masalah pengosongan pada masa akan datang

Kelewatan pergi ke tandas akan memburukkan lagi masalah pengosongan dalam masa terdekat. Faktanya ialah dari masa ke masa, rektum dapat berubah bentuk. Tambahan lagi, semasa anda bertahan, otot usus anda meregang dan menghantar isyarat untuk berhenti bertindak balas terhadap desakan untuk menggunakan tandas, dan usus anda lebih perlahan untuk membuang produk buangan..

6. Anda mungkin mengalami pembesaran rektum yang ketara

Mengekang dorongan untuk menggunakan tandas boleh menyebabkan akibat yang lebih teruk, seperti megarectum - pengembangan rektum yang ketara.

Terdapat kes yang diketahui ketika seorang lelaki berusia 24 tahun dimasukkan ke Newham University Hospital di London, yang ususnya, dipenuhi najis, membesar 17 cm.

Pesakit autistik telah mengadu sembelit selama 4 tahun yang lalu. Analisis dan komputasi tomografi menunjukkan bahawa lelaki itu mengalami radang usus berbahaya - peritonitis, dan juga mempunyai "perforasi usus" yang ketara..

Pesakit dikendalikan dengan segera dan, untungnya, dia pulih, tetapi keadaan ini sangat berbahaya..

7. Anda boleh mati

Dalam senario terburuk, mengabaikan keinginan untuk menggunakan tandas boleh mengakibatkan kematian.

Terdapat kes dilaporkan seorang remaja perempuan dari Cornwall di England yang meninggal dunia setelah 8 minggu tidak mengalami buang air besar. Gadis itu menderita fobia tandas dan autisme ringan, dan setelah bedah siasat, terdapat pembesaran usus yang ketara, yang meremas dadanya dan memindahkan organ dalaman.

Berapa kerap anda perlu ke tandas semasa anda memerlukannya??

© yanyong / Getty Images Pro

Pergerakan usus adalah keperluan penting dalam membantu kita membuang sampah. Walaupun semua orang pergi ke tandas, kekerapan buang air besar sangat berbeza..

Pakar mengatakan bahawa najis boleh dianggap normal dari 3 kali sehari hingga 3 kali seminggu. Sekiranya anda merasa ingin menggunakan tandas selepas setiap kali makan, tidak ada masalah untuk dikhuatiri, kerana sistem pencernaan setiap orang berbeza. Anda juga boleh berjalan sekali sehari, setiap hari, atau setiap 3-4 hari..

Beberapa faktor mempengaruhi kekerapan pengosongan, seperti ubat, tahap aktiviti, tahap tekanan, kehamilan dan haid, dan tentu saja pemakanan..

Dalam kes ini, konsistensi memainkan peranan yang lebih besar daripada kekerapan najis. Bagi kebanyakan orang, rejimen diatur dengan baik dan walaupun dapat berubah berdasarkan aktiviti atau diet, itu cukup dapat diramalkan..

Sekiranya anda merasa baik, walaupun dengan najis tiga kali seminggu, maka kemungkinan besar semuanya baik-baik saja. Tetapi jika pada masa yang sama anda diseksa oleh kembung yang tidak menyenangkan, ketidakselesaan, sakit perut, maka anda harus memperhatikan kesihatan anda.

Cara pergi ke tandas secara besar-besaran?

Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk mengosongkan usus, petua berikut akan membantu anda:

1. Sertakan Lebih Banyak Serat dalam Makanan Anda

Fiber adalah sahabat baik usus anda. Ia dapat larut (larut dalam air) atau tidak larut (tetap tidak berubah dalam air), tetapi keduanya meningkatkan pencernaan. Bayangkan kerusi anda sebagai bantal. Sekiranya anda tidak mendapat cukup serat, seperti menekan bantal, melepaskan semua udara darinya, menjadikannya lebih sukar dan tidak selesa. Fiber adalah penolong untuk membantu mengemaskan bantal, menjadikannya lembut dan selesa.

Sumber serat terbaik adalah buah-buahan dan sayur-sayuran, kacang-kacangan, biji-bijian, dan kekacang. Untuk pengosongan biasa, anda perlu makan 5-7 hidangan serat setiap hari. Tambahkan secara beransur-ansur untuk mengelakkan kembung dan masalah lain..

2. Minum banyak air

Air sangat penting untuk penghapusan produk buangan. Seperti serat, kebanyakan orang tidak minum air secukupnya. Pakar mengesyorkan minum sekurang-kurangnya 4-6 gelas air sehari. Sekiranya anda hamil atau melakukan aktiviti fizikal yang kuat, anda perlu minum lebih banyak. Mulakan hari anda dengan segelas air lemon yang suam. Cecair hangat dan jus lemon merangsang peristalsis dan meningkatkan pencernaan.

3. Sertakan Lebih Banyak Probiotik

Probiotik membantu pencernaan dan mendorong pertumbuhan bakteria bermanfaat dalam usus. Bakteria ini membantu memecah makanan dalam sistem pencernaan dan merangsang pergerakan usus. Sumber probiotik terbaik adalah kefir, yogurt tanpa gula, dan sauerkraut, dan suplemen probiotik khas.

4. Hadkan makanan tertentu

Makanan yang paling sering menyebabkan masalah usus termasuk: produk tenusu, minuman berkafein, sosis dan daging asap, makanan pedas dan berlemak, alkohol, daging merah, produk tepung, dan kesemek. Mula hadkan makanan yang mempromosikan sembelit dan lihat bagaimana pencernaan anda bertambah baik.

5. Lakukan aktiviti fizikal secara berkala

Senaman adalah kaedah lain yang berkesan untuk mengatasi pergerakan usus yang tidak teratur. Faktanya ialah aktiviti fizikal meningkatkan peredaran darah dan mengontrak otot dalaman. Akibatnya, najis bergerak bebas melalui sistem pencernaan, dan anda semakin kurang memikirkan masalah sembelit..

6. Belajar duduk dengan betul

Ramai pakar berpendapat bahawa tandas moden memberi tekanan yang tidak perlu pada rektum seseorang. Cara yang paling semula jadi untuk membuang air besar adalah kedudukan mencangkung. Sekiranya tandas tidak membenarkan anda, cuba letakkan kerusi kecil di bawah kaki anda..

Perasaan yang saya mahukan sentiasa besar

Soalan Berkaitan dan Disyorkan

22 jawapan

Pencarian laman web

Bagaimana jika saya mempunyai soalan yang serupa tetapi berbeza?

Sekiranya anda tidak menemui maklumat yang anda perlukan di antara jawapan untuk soalan ini, atau jika masalah anda sedikit berbeza dengan yang dikemukakan, cuba ajukan soalan tambahan kepada doktor di halaman yang sama jika berkaitan dengan soalan utama. Anda juga boleh mengemukakan soalan baru, dan setelah beberapa lama doktor kami akan menjawabnya. Ianya percuma. Anda juga boleh mencari maklumat yang relevan dalam soalan serupa di halaman ini atau melalui halaman carian laman web. Kami akan sangat berterima kasih jika anda mengesyorkan kami kepada rakan anda di rangkaian sosial..

Medportal 03online.com menjalankan rundingan perubatan dalam cara berkomunikasi dengan doktor di laman web ini. Di sini anda mendapat jawapan dari pengamal sebenar di bidangnya. Pada masa ini, di laman web ini, anda boleh mendapatkan nasihat dalam 50 bidang: alergis, ahli anestesiologi-resuscitator, venereologist, gastroenterologist, hematologist, genetics, gynecologist, homeopath, dermatologist, pediatric gynecologist, pediatric neurologist, pediatric urologist, pediatric endocrine endologist, pediatric endocrine, pakar penyakit berjangkit, pakar kardiologi, ahli kosmetik, ahli terapi pertuturan, pakar THT, pakar mamologi, peguam perubatan, ahli narkologi, pakar neuropatologi, pakar bedah saraf, ahli nefrologi, pakar pemakanan, ahli onkologi, ahli onkologi, ahli ortopedis-traumatologi, pakar oftologi, pakar pediatrik, pakar bedah plastik, pakar rheumatologi, psikologi, ahli radiologi, ahli seksologi-andrologi, doktor gigi, ahli trikologi, ahli urologi, ahli farmasi, phytotherapist, phlebologist, pakar bedah, ahli endokrinologi.

Kami menjawab 96.6% soalan.

Penyebab dorongan palsu yang paling biasa untuk membuang air besar

Pergerakan usus yang tidak lengkap adalah sindrom yang biasa berlaku pada banyak penyakit usus dan gangguan pencernaan yang berfungsi. Hampir semua orang lambat laun menghadapi masalah ini, yang menandakan disfungsi usus dan memerlukan penggunaan terapi dan langkah pencegahan.

Selalunya, penduduk bandar besar menderita sindrom pergerakan usus yang tidak lengkap, yang dikaitkan dengan aktiviti fizikal yang rendah dan makanan yang berkualiti rendah. Tetapi penduduk di kawasan luar bandar, yang makan makanan segar dan berkualiti tinggi dan banyak bergerak, jarang menderita bukan sahaja dari sindrom ini, tetapi juga penyakit gastrousus lain..

Apakah sebab-sebab pergerakan usus yang tidak lengkap?

  • Sindrom usus yang merengsa;
  • Buasir;
  • Polip kolon;
  • Tumor usus malignan.

Artikel ini bukan panduan untuk bertindak. Dengan bantuannya, kami ingin menarik perhatian pesakit akan pentingnya gejala yang tidak menyenangkan, dan menekankan bahawa pencegahan dan rawatan penyakit yang tepat pada masanya akan membantu menjaga kesihatan selama bertahun-tahun..

Sindrom usus yang merengsa adalah penyebab utama perasaan pengosongan yang tidak lengkap

Perasaan buang air besar yang tidak sempurna selalunya merupakan komponen sindrom iritasi usus. Ini adalah keadaan di mana tidak ada perubahan organik dalam usus, tetapi di bawah pengaruh tekanan dan tekanan emosi yang berterusan, pemarafan usus yang betul terganggu, yang ditunjukkan oleh sindrom pengosongan dan cirit-birit yang tidak lengkap, diikuti oleh sembelit.

Selain tekanan, patologi boleh disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

  • Kerap makan berlebihan. Limpahan dan distensi usus meningkatkan kepekaan reseptor saraf.
  • Ketidakseimbangan hormon. Wanita dengan patologi ini menyedari peningkatan atau kemunculan gejala sindrom iritasi usus pada hari-hari pertama haid..
  • Pemakanan yang tidak betul. Penggunaan makanan berlemak dan asap, serta minuman berkarbonat, menimbulkan gangguan usus pada individu dengan kecenderungan untuk mengembangkan sindrom iritasi usus.
  • Dysbacteriosis, jangkitan usus dapat berfungsi sebagai pencetus untuk munculnya perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap.
  • Kecenderungan keturunan dalam perkembangan patologi usus juga memainkan peranan penting.

Dalam penyakit ini, perasaan buang air besar tidak lengkap disertai dengan sakit perut dan kembung, yang mendahului keinginan untuk menggunakan tandas. Gejala pengosongan yang tidak lengkap meningkat dan dorongan menjadi lebih kerap, selalunya dengan tekanan.

Rawatan pergerakan usus yang tidak lengkap untuk sindrom iritasi usus

Bagaimana untuk menghilangkan perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap jika tidak ada sebab objektif untuk perkembangannya? Perubahan gaya hidup harus dilakukan. Dianjurkan untuk berehat lebih banyak, berjalan di udara segar, dalam kes yang teruk, doktor mungkin menasihati anda untuk menukar pekerjaan untuk menghilangkan sumber tekanan.

Nasihat: Gangguan dari masalah akan menghilangkan mekanisme patogenetik utama pengosongan usus yang tidak lengkap - pelanggaran peraturan saraf. Juga disyorkan untuk mengambil ubat penenang berdasarkan ekstrak herba (ekstrak valerian, glisin).

Artikel yang bermanfaat? Kongsi pautan

Dan bahagian kedua, penting dari rawatan pergerakan usus yang tidak lengkap adalah mengubah sifat diet. Anda perlu sering makan dan dalam bahagian kecil, lebih suka sup, produk kukus atau bakar, tingkatkan pengambilan jenis ikan dan daging rendah lemak, sayur-sayuran dan buah-buahan yang khas untuk rantau ini pada waktu ini tahun.

Buasir

Buasir adalah urat varikos progresif di dubur. Penyebab utama penyakit ini adalah genangan darah kronik di pelvis kecil. Selalunya ini difasilitasi oleh gaya hidup pesakit yang tidak aktif. Perkembangan penyakit ini disertai dengan ulserasi, pendarahan, indurasi dan trombosis urat rektum yang terjejas.

Pergerakan usus yang tidak lengkap dengan buasir digabungkan dengan kesakitan semasa buang air besar. Dan buasir yang berdarah menyebabkan munculnya darah merah di permukaan najis. Diagnosis penyakit ini dilakukan oleh proctologist berdasarkan pemeriksaan, kolonoskopi, radiologi dan ultrasound.

Penting: Hari ini, rawatan buasir tidak sukar, dan dengan diagnosis awal, doktor menggunakan kaedah intervensi pembedahan yang minimum invasif..

Secara amnya, rawatan pergerakan usus yang tidak lengkap untuk buasir dikurangkan kepada langkah-langkah berikut:

  • Normalisasi pencernaan dan rawatan sembelit;
  • Terapi ubat untuk buasir (ubat tonik, ubat penghilang rasa sakit dan ubat anti-radang);
  • Menghindarkan campur tangan pembedahan: ligasi dengan cincin lateks, sclerotherapy, electrocoagulation, laser treatment, radio coagulation;
  • Pembedahan radikal klasik dengan pemotongan mukosa rektum dan buasir (digunakan pada peringkat lanjut).

Selepas rawatan, pesakit harus diperhatikan secara berkala oleh pakar bedah yang dapat mengenal pasti kambuh tepat pada masanya.

Polip kolon

Polip kolon adalah pertumbuhan membran mukus yang jinak yang menyebabkan disfungsi usus. Polip tunggal dan kecil boleh tanpa gejala selama bertahun-tahun, dan pesakit tidak akan menyedari kehadirannya. Dalam kes ini, polip tidak dikenakan pembuangan pembedahan: pesakit disyorkan untuk dipantau secara berkala dan, jika perlu, dikeluarkan secara pembedahan..

Walau bagaimanapun, jika polip mengganggu fungsi gastrointestinal dan usus tidak kosong sepenuhnya, ia harus dikeluarkan melalui pembedahan. Operasi dilakukan tanpa membuka rongga perut melalui dubur. Selepas penyingkiran polip, fungsi usus dipulihkan dan perasaan pengosongan yang tidak lengkap berlalu. Kaedah lain tidak dapat menghilangkan gejala ini yang disebabkan oleh polip..

Tumor usus malignan

Perasaan buang air besar yang tidak lengkap dapat menemani penyakit yang sangat berbahaya, seperti barah usus. Oleh itu, kami sekali lagi menekankan pentingnya menghubungi pakar dengan tepat pada masanya. Formasi malignan dapat dirawat dengan baik pada peringkat awal, jadi diagnosis awal adalah kunci untuk penyembuhan lengkap.

Selain perasaan buang air besar, barah usus disertai dengan gejala berikut:

  • Cirit-birit bergantian dengan sembelit;
  • Darah di dalam najis
  • Kelemahan, prestasi menurun;
  • Kenaikan suhu yang tidak munasabah;
  • Berpeluh malam.

Diagnosis sedemikian disahkan hanya dengan bantuan pemeriksaan histologi - semasa kolonoskopi, kawasan kecil tumor yang dikesan dikeluarkan. Tisu yang dikeluarkan diperiksa di bawah mikroskop untuk kehadiran sel-sel ganas. Rawatan bergantung pada tahap tumor dan termasuk pembedahan bersama dengan rawatan radiasi atau kemoterapi.

Petua: Seperti yang anda lihat, merasa tidak dapat mengosongkan usus anda tidak selalu menjadi gejala yang tidak berbahaya, jadi berjumpa dengan doktor anda secepat mungkin. Oleh kerana penyebaran onkologi yang meluas, pemeriksaan pencegahan tidak akan membahayakan sesiapa pun.

Punca lain dari pengosongan yang tidak lengkap

Sebab lain untuk merasakan pergerakan usus yang tidak lengkap termasuk gaya hidup yang tidak aktif, berat badan berlebihan, diet tidak sihat, sindrom pramenstruasi, diabetes mellitus. Walau bagaimanapun, setelah menetapkan satu set pemeriksaan standard (analisis tinja, sinar-X organ perut, endoskopi) dan tidak menemui patologi yang dapat dilihat, doktor masih akan mendiagnosis sindrom iritasi usus..

Penting: Klasifikasi Penyakit Antarabangsa tidak membezakan penyakit seperti pergerakan usus yang tidak lengkap. Diagnosis akan terdengar seperti sindrom iritasi usus.

Dalam kes ini, rawatan buang air besar yang tidak lengkap akan terdiri daripada perubahan gaya hidup dan tabiat diet, serta terapi ubat untuk tekanan, gangguan pergerakan usus dan dysbiosis..

Pencegahan pembangunan

Untuk mengelakkan pergerakan usus yang tidak lengkap dan penyakit yang menyebabkannya, anda harus mengikuti peraturan pemakanan:

  • Makanan pecahan yang kerap (dalam bahagian kecil 4-5 kali sehari);
  • Penghapusan makanan ringan semasa lari;
  • Penolakan makanan segera dan minuman berkarbonat: kuki dengan kefir akan memuaskan rasa lapar;
  • Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mencukupi;
  • Peningkatan dalam diet makanan cair, serta makanan yang dimasak dalam wap atau di dalam ketuhar.

Cadangan: Bergerak setiap hari. Berjalan setengah jam akan menenangkan badan, menyegarkan kepala dan memperbaiki mood anda. Beristirahatlah dari aktiviti seharian agar masalah seharian tidak mengganggu keadaan emosi anda. Ini adalah langkah terbaik untuk mencegah bukan sahaja perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap, tetapi juga patologi saraf dan somatik yang lain..

Dorongan Imperatif - gangguan dalam badan yang berkaitan dengan keinginan yang tajam dan tidak dapat ditahan untuk membuang air kecil atau buang air besar. Fenomena ini adalah gejala penyakit sistem genitouriner dan usus..

Pelanggaran kencing

Desakan mendesak untuk membuang air kecil menyebabkan ketidakselesaan seseorang dan mengganggu kehidupan yang memuaskan. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa setelah mengosongkan pundi kencing, setelah beberapa saat, seseorang merasakan keinginan yang tajam untuk pergi ke tandas semula. Terdapat perasaan bahawa kencing akan berlaku dengan segera, dan ada ketakutan bahawa tidak mungkin mengendalikannya.

Kadang-kadang ini berlaku: dalam beberapa kes, gejala disertai dengan ketidaksinambungan kencing. Biasanya fenomena seperti itu adalah tanda proses keradangan saluran kencing, lebih jarang penyebabnya adalah peningkatan tekanan intravena, dan jangkitan genital, operasi dan juga kecederaan saraf tunjang dan kecederaan tulang belakang dapat memprovokasi penyakit ini..

Segera

Dorongan yang mendesak (mendesak) menghantui seseorang yang mengalami gangguan kencing secara berterusan, menghalangnya daripada menumpukan perhatian pada urusan seharian biasa. Dorongan kuat untuk membuang air kecil tidak boleh dikelirukan dengan urgensi. Apabila ia muncul, segera menjadi jelas bahawa tidak semuanya tertib dalam badan. Ini dicirikan bukan hanya oleh desakan yang sangat kuat, tetapi juga oleh kejadian mereka yang sangat kerap. Gejala seperti itu tidak dapat dikawal, mereka selalu mengganggu, tidak kira waktu, jantina dan usia. Sebelum ini, statistik menyebutkan kerentanan yang lebih kerap terhadap penyakit orang tua, kini fenomena ini semakin kerap berlaku di kalangan orang muda.

Terdapat kes-kes apabila urgensi disertai oleh nokturia (terutamanya kencing pada waktu malam) atau inkontinensia. Selalunya urgensi membawa seseorang ke keadaan tidak beroperasi. Di antara gangguan kencing, urgensi adalah yang paling biasa, dan antara penyakit lain ia menempati kedudukan yang agak tinggi. Sekiranya terdapat, mereka bercakap mengenai pundi kencing yang terlalu aktif (OAB).

Sebab-sebabnya

Sebelum ini, keadaan mendesak paling sering disebabkan oleh penyakit urologi dan ginekologi, dan ia juga boleh menjadi akibat operasi tersebut. Kini, kaedah penyelidikan moden memungkinkan untuk membuktikan bahawa penyebab utama gejala desakan tidak terkawal adalah sindrom OAB. Pundi kencing yang terlalu aktif menunjukkan aktiviti pundi kencing yang tidak normal yang boleh menjadi kronik. Sebabnya tidak dapat difahami sepenuhnya, tetapi penyakit yang memprovokasi penampilan OAB telah dikenal pasti, dan ini bukan sahaja penyakit pada sistem genitouriner (sistitis akut, adenoma, barah prostat, tumor leher pundi kencing). Provokator tersebut termasuk kegagalan jantung, diabetes mellitus, gangguan neurologi, menopaus, perubahan berkaitan dengan usia, sklerosis berganda.

Diagnostik

Orang yang mengalami urgensi berterusan diperiksa secara komprehensif, dalam beberapa tahap, sehingga doktor dapat mendiagnosis penyebab sebenar manifestasi ini. Untuk mengenal pasti penyakit bersamaan, pesakit menjalani ultrasound organ dalaman - pundi kencing, prostat, buah pinggang. Seterusnya, analisis air kencing, sedimennya, kultur untuk kemandulan diperiksa, doktor melakukan pemeriksaan fizikal (termasuk pemeriksaan umum, palpasi).

Diari kencing pesakit dikaji, berdasarkan kesimpulan yang dapat dibuat kesimpulan mengenai diagnosis, GMF ditetapkan jika terdapat lebih dari lapan kencing setiap hari dan lebih dari satu per malam. Untuk mengenal pasti punca hiperaktif, sistometri dilakukan (mengukur isipadu pundi kencing), ujian dengan air dan "Lidocaine" - teknik yang digunakan untuk mengecualikan sebab-sebab neurologi yang mempengaruhi fungsi detrusor (otot pundi kencing).

Rawatan

Rawatan mendesak, di mana kencing kerap dan tidak tertahankan, harus dilakukan secepat mungkin. Bagaimanapun, menjalani kehidupan yang penuh dengan gejala seperti itu adalah mustahil, seseorang tidak hanya mengalami kesulitan fizikal, tetapi juga tekanan yang berterusan. Matlamat rawatan adalah untuk mengawal pengumpulan cecair di pundi kencing. Untuk ini, ubat antikolinergik digunakan. Mereka menyekat impuls saraf yang menyebabkan urin mendesak secara berterusan.

Di samping itu, antispasmodik digunakan dalam rawatan, yang mengurangkan nada otot saluran kencing. Di antara ubat-ubatan tersebut, Spazmex sangat popular, yang tidak mengecualikan gabungan dengan ubat lain dan praktikalnya tidak menyebabkan kesan sampingan. Sebagai tambahan kepada terapi ubat, untuk hasil rawatan yang lebih berkesan, latihan Kegel (ketegangan bergantian dan kelonggaran otot yang bertanggungjawab untuk membuang air kecil) dan terapi tingkah laku (mengunjungi tandas dengan ketat mengikut jadual) digunakan.

Rawatan bukan ubat. Terapi tingkah laku

Gabungan ubat dan terapi alternatif telah terbukti berkesan dalam memerangi gangguan kencing. Bahagian utama rawatan bukan ubat adalah menguatkan otot pundi kencing, dan juga dapat mengawal lawatan ke tandas. Terapi tingkah laku melibatkan mengehadkan pengambilan cecair jika melebihi norma, membetulkan rejim minum, menghilangkan minuman beralkohol dan mengandung kafein, dan menolak minum sebelum tidur. Sebilangan besar cecair yang masuk ke dalam badan pada siang hari harus bersih, air pegun. Jumlahnya ditentukan secara murni secara individu, dengan mengambil kira usia dan penyakit bersamaan. Terapi tingkah laku melibatkan menetapkan jadual pergi ke tandas pada waktu yang diperuntukkan dengan ketat untuk melatih pundi kencing. Pendekatan ini membantu mengurangkan urgensi menjadi dua..

Latihan Kegel untuk wanita

Ini adalah satu set latihan untuk wanita yang dirancang untuk menguatkan otot-otot dasar pelvis. Seperti yang anda ketahui, wanita lebih cenderung mengalami inkontinensia, termasuk stres inkontinensia (ketika ketawa, bersin, batuk). Bersenam secara teratur dapat membantu mengurangkan keinginan untuk membuang air besar dan belajar mengawal otot pelvis. Kompleks ini sangat ringkas, mudah digunakan dan mudah diakses oleh mana-mana wanita.

Latihan melatih otot yang bertanggungjawab untuk pundi kencing, rektum, rahim, dan uretra. Mereka membantu mengatasi inkontinensia wanita hamil dalam 70% kes, melegakan keadaan wanita tua. Latihan Kegel meningkatkan peredaran darah di kawasan pelvis dan rektum, mempercepat pemulihan setelah melahirkan, dan mencegah perkembangan buasir..

Gangguan Urin pada Kanak-kanak

Permintaan anak yang kerap "untuk pergi ke tandas" harus memberi amaran kepada ibu bapa, terutamanya jika kencing tidak berlaku (dorongan palsu). Sekiranya bayi meminta untuk pergi ke tandas hampir setiap 15 minit, ini adalah alasan untuk berjumpa doktor untuk mengetahui punca manifestasi tersebut dan penghapusan awalnya. Terdapat beberapa sebab mengapa desakan penting berlaku pada kanak-kanak:

  • balanoposthitis pada kanak-kanak lelaki;
  • vulvovaginitis pada kanak-kanak perempuan;
  • uretritis (keradangan saluran kencing);
  • sistitis (keradangan pundi kencing);
  • pielonefritis, penyakit buah pinggang.

Penyakit seperti itu disebabkan oleh jangkitan atau hipotermia. Tetapi ini bukan satu-satunya alasan, dalam beberapa kes terdapat anomali dalam perkembangan organ genitouriner atau penyakit sistem saraf, termasuk kecacatan dan kecederaan kongenital, penyakit psikiatri, neurosis.

Mendesak untuk membuang air besar

Dengan keperluan fisiologi untuk mengosongkan usus, seseorang mempunyai keinginan untuk membuang air besar. Sekiranya berfungsi normal, fenomena seperti itu tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Sekiranya terdapat kerosakan fungsi usus, dorongan penting untuk membuang air besar mungkin berlaku. Mereka disebabkan oleh penguncupan otot usus yang kejang, biasanya disertai dengan rasa sakit. Gejala seperti itu boleh berlaku akibat sindrom iritasi usus (IBS). Selain kerap membuang air besar, ia mungkin disertai dengan cirit-birit (lebih daripada tiga kali sehari), sembelit (najis kurang dari tiga kali seminggu), sakit perut, perut kembung.

Selepas najis terdapat perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap. Untuk rawatan, ubat antispasmodik digunakan, contohnya "Dicyclomine". Prasyarat untuk terapi adalah mematuhi diet, penolakan makanan berlemak, pedas dan goreng yang merengsakan usus. Salah satu jenis penyakit ini adalah tenesmus. Ini adalah dorongan yang terlalu kuat, disertai dengan pengecutan otot rektum dan kesakitan, tetapi buang air besar tidak berlaku. Dalam kes ini, mereka juga membicarakan hasrat palsu. Ini boleh disebabkan oleh pembengkakan rektum, jangkitan, kolitis kronik atau akut..

Penyebab utama dorongan palsu untuk membuang air besar (rektum tenesmus) adalah keadaan patologi di mana terdapat dorongan sia-sia untuk mengosongkan usus. Gejala pelbagai penyakit ini agak menyakitkan dan tidak menyebabkan perbuatan buang air besar sepenuhnya: ia berakhir dengan pembebasan hanya sejumlah kecil najis. Tenesmus sangat penting untuk kehidupan seseorang - mereka menyekat kebebasan bergerak, memaksa untuk membuat penyesuaian terhadap rancangan percutian. Dorongan palsu untuk membuang air besar disertai dengan gangguan sistem pencernaan: peningkatan pengeluaran gas dan gangguan pergerakan usus.

Patogenesis penyakit

Di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi, kegembiraan sistem saraf autonomi terganggu, yang menjadi penyebab kekejangan otot otot licin usus. Dorongan palsu untuk membuang air besar paling kerap berlaku akibat pengecutan spastik dinding otot sigmoid dan (atau) rektum. Proses patologi mempengaruhi dinding perut, organ pelvis dan perineum - nada otot mereka meningkat dengan cepat. Pengecutan spastik tidak produktif:

  • kandungan usus tidak bergerak;
  • najis tidak dikeluarkan dari badan.

Pengecutan adalah huru-hara dan tidak terkoordinasi. Dalam keadaan ini, peristalsis normal adalah mustahil, yang menyebabkan tenesmus usus. Patologi disertai dengan perkembangan sembelit kronik. Penyakit ini dicirikan oleh keradangan buasir dan gangguan bekalan darah ke organ pelvis. Orang yang menjalani gaya hidup tidak bergerak sering mengalami dorongan palsu untuk membuang air besar. Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, keparahan gejala meningkat:

  • berubah, menggelapkan warna kulit di sekitar dubur;
  • hakisan berkembang;
  • fisur dubur muncul.

Jangkitan bakteria sering melekat pada membran mukus rektum yang rosak, yang meningkatkan penyebaran proses keradangan. Untuk mengelakkan perkembangan kejadian seperti senario negatif seperti itu, anda harus membuat temu janji dengan ahli gastroenterologi pada tanda-tanda pertama dorongan palsu untuk membuang air besar.

Punca proses patologi

Rectal tenesmus adalah salah satu gejala penyakit pada sistem pencernaan. Sekiranya tidak ada patologi seperti itu yang dikesan pada pesakit, maka ahli neuropatologi dihubungkan dengan rawatan. Selalunya keinginan palsu diprovokasi oleh gangguan fungsi sistem saraf pusat atau autonomi tubuh manusia.

Jangkitan usus

Selepas penembusan virus atau bakteria patogen ke dalam lumen usus, mereka mula membiak secara aktif. Dalam proses aktiviti penting, mikroba menghasilkan sejumlah besar produk toksik. Bahan berbahaya tidak hanya menyebabkan keracunan umum pada tubuh, tetapi juga kerosakan pada mukosa usus. Akibat gangguan pencernaan, manifestasi dyspeptik berlaku:

  • gemuruh dan menggelegak di perut;
  • sakit masam, pedih ulu hati;
  • kembung.

Ejen penyebab tenesmus rektum termasuk: salmonella, staphylococcus, colibacillus dan Pseudomonas aeruginosa, shigella, streptococcus. Mereka memasuki tubuh manusia bersama dengan makanan yang manja - susu, daging, sayur-sayuran.

Amaran: "Jika seseorang sembrono tentang keracunan makanan, lebih suka ubat-ubatan sendiri, maka tidak menghairankan bahawa tidak lama lagi dia akan mengalami proses keradangan di bahagian kecil atau besar usus.".

Kerosakan yang berlaku di rektum menyebabkan cirit-birit, sindrom kesakitan dan dorongan palsu untuk mengosongkan usus. Gambaran klinikal dirumitkan oleh demam, mual, muntah, kelemahan.

Penyakit rektum

Sekiranya selaput lendir usus bawah rosak, maka buang air besar akan terganggu. Penyebab utama tenesmus adalah:

  • buasir;
  • retakan di rektum;
  • bentuk paraproctitis kronik, yang dicirikan oleh pembentukan saluran patologi mendalam.

Penyakit seperti itu disertai dengan sembelit, sakit pada setiap pergerakan usus, munculnya gumpalan darah, lendir, nanah di dalam tinja. Tenesmus berlaku kerana perkembangan dan perkembangan proses keradangan yang mempengaruhi tisu rektum atau pararektal.

Tumor malignan dan jinak

Selepas pembentukan tumor pada selaput lendir atau di lapisan usus yang lebih dalam, peristalsis merasa marah, ada dorongan untuk membuang air besar tanpa najis. Kanser kolon membunuh puluhan ribu orang setiap tahun. Bahaya patologi terletak pada ketiadaan gejala pada peringkat awal. Selepas pertumbuhan tumor secara beransur-ansur, rasa sakit muncul semasa pengosongan usus, darah dan nanah dilepaskan bersama dengan tinja.

Sebab utama perkembangan neoplasma rektum adalah penyakit prakanker:

  • satu atau lebih polip di dalam usus;
  • sembelit kronik;
  • luka ulseratif rektum;
  • penurunan imuniti;
  • kecenderungan genetik.

Amaran: "Ahli gastroenterologi, proctologist dan pakar bedah tidak pernah jemu mengulangi bahawa rawatan fisur dan buasir dubur tepat pada masanya adalah bahagian penting dalam pencegahan barah rektum.".

Neoplasma memprovokasi terjadinya kontraksi spastik, pergerakan tinja yang perlahan, pembebasan sejumlah kecil najis atau ketiadaannya sepenuhnya. Selalunya penyebab masalah dengan pergerakan usus bukanlah tumor itu sendiri, tetapi metastasis yang dihasilkan. Sel tumor menyebar dengan aliran darah atau limfa ke kawasan rektum yang sihat, di mana ia mula tumbuh dengan cepat. Selalunya, metastasis melebihi ukuran pembentukan malignan awal.

Dysbacteriosis

Disbiosis usus sering menimbulkan bukan sahaja sembelit kronik, pencernaan, tetapi juga tenesmus rektum. Penyakit ini berkembang selepas penembusan patogen patogen ke saluran gastrointestinal atau pengaktifan bakteria oportunistik. Seseorang mempunyai tanda-tanda negatif berikut:

  • sakit perut;
  • cirit-birit kronik;
  • kemunculan garis-garis darah atau gumpalan di dalam najis.

Selepas terapi antibiotik, pesakit boleh mengalami dysbiosis. Untuk mengelakkannya, doktor mengesyorkan agar pesakit mengambil probiotik dan (atau) prebiotik yang mengandungi lacto- dan bifidobacteria, saccharomycetes. Dysbacteriosis boleh diprovokasi oleh keracunan makanan, racun dari tumbuhan dan haiwan, logam berat, alkali kaustik dan asid. Dorongan palsu untuk membuang air besar dalam kes ini hilang setelah terapi detoksifikasi..

Patologi autoimun

Kolitis ulseratif dan penyakit Crohn adalah patologi radang autoimun, salah satu gejalanya adalah dorongan berterusan untuk membuang air besar. Etiologi perkembangan penyakit kurang difahami. Sebilangan besar saintis cenderung untuk mempercayai bahawa proses keradangan pada mukosa usus berlaku akibat penurunan aktiviti fungsional sistem kekebalan tubuh manusia. Gejala kolitis nonspesifik dan penyakit Crohn yang menyertai tenesmus rektum adalah penurunan berat badan yang tajam, anemia kekurangan zat besi, serta kekurangan vitamin dan unsur surih kerana pelanggaran penyerapannya.

Gangguan sistem saraf pusat

Sebab-sebab dorongan untuk membuang air besar, yang tidak membawa kelegaan kepada seseorang, adalah gangguan sistem saraf pusat:

  • keadaan neurotik;
  • gangguan mental;
  • reaksi khusus terhadap situasi yang tertekan;
  • ketidakstabilan emosi.

Baru-baru ini, pesakit sering didiagnosis dengan "sindrom iritasi usus", yang boleh memprovokasi penyakit pada sistem saraf pusat. Di jantung patogenesis tenesmus adalah pelanggaran penularan impuls saraf di usus besar..

Diagnostik dan rawatan

Diagnosis tenesmus rektum bermula dengan menemu ramah pesakit, menilai keadaan kesihatan umum, dan mengkaji penyakit dalam sejarah. Sekiranya disyaki jangkitan bakteria, sampel biologi diinokulasi ke dalam medium nutrien untuk mengenal pasti jenis patogen dan kepekaannya terhadap antibiotik. Analisis makmal dan biokimia akan membantu mengesan perubahan kualitatif dan kuantitatif dalam komposisi darah. Untuk membuktikan penyebab dorongan palsu untuk membuang air besar, kajian instrumental dilakukan:

  • Pengimejan resonans magnetik;
  • prosedur ultrasound;
  • Imbasan CT;
  • Pemeriksaan sinar-X.

Rawatan tenesmus usus bertujuan untuk menghilangkan penyebabnya. Untuk ini, pesakit ditunjukkan terapi ubat, dan sekiranya pengesanan tumor jinak atau malignan, pembedahan. Paling kerap digunakan dalam rawatan etiotropik:

  • antibiotik;
  • ubat antimikrob;
  • probiotik dan prebiotik;
  • ubat anti-ulser;
  • ubat hemostatik;
  • penjerap dan enterosorben;
  • ubat untuk mengurangkan pengeluaran gas berlebihan dengan simethicone.

Untuk mengurangkan keparahan tenesmus, antispasmodik digunakan - Drotaverin atau analognya No-shpa dalam bentuk tablet atau penyelesaian untuk pentadbiran parenteral. Mereka mempunyai keupayaan untuk menormalkan kerja otot otot licin usus, menghilangkan sistem kesakitan dan mencegah tenesmus..

Amat berbahaya untuk merawat dorongan palsu untuk membuang air besar sendiri. Sekiranya anda selalu menangguhkan lawatan ke doktor dan mengambil ubat farmakologi secara rawak, maka penyakit yang mendasari akan mulai berkembang dengan cepat. Lawatan tepat pada masanya ke doktor sering menyelamatkan nyawa seseorang..

Artikel Mengenai Hepatitis