Keadaan ketika buasir meradang - semua peringkat rawatan

Utama Limpa

Dalam buasir kronik, proses keradangan sering diperhatikan. Sekiranya buasir meradang teruk, seseorang merasakan kesakitan berterusan di dubur dan pendarahan yang disebabkan oleh trombosis urat hemoroid. Komplikasi penyakit ini didiagnosis pada lebih daripada separuh pesakit yang mengalami masalah rektum. Buasir yang meradang memerlukan terapi segera, selalunya doktor menetapkan rawatan pembedahan, di mana kerucut hemoroid dikeluarkan.

Mengapa buasir meradang??

Keradangan akut buasir berlaku kerana pelbagai sebab, yang, sebagai peraturan, dipengaruhi oleh gaya hidup pesakit yang tidak betul dan ketidakpatuhan terhadap cadangan doktor. Selalunya, buasir dalaman atau luaran menjadi radang semasa kehamilan pada trimester terakhir, yang dikaitkan dengan peningkatan tekanan pada organ dan saluran darah organ pelvis. Terdapat juga penyebab keradangan buasir:

  • sembelit, akibatnya najis keras keluar, merosakkan buasir;
  • kebersihan yang tidak mencukupi selepas pergerakan usus;
  • pemakanan terganggu, yang mengandungi minuman beralkohol dan makanan berlemak;
  • gaya hidup yang tidak aktif di mana darah bertakung, menyebabkan keradangan.

Mengangkat berat dikontraindikasikan pada pesakit dengan buasir yang tidak dirawat, kerana mana-mana kelebihan tekanan menyebabkan pemburukan patologi, diikuti dengan proses keradangan.

Gejala penolakan

Kerana peningkatan tekanan pada organ panggul, pesakit mengalami keradangan buasir dalaman atau luaran, yang ditunjukkan oleh gejala akut. Dilarang keras untuk merawat keradangan buasir sendiri, kerana ini mengancam komplikasi serius. Anda harus berjumpa doktor dengan segera sekiranya anda mengalami simptom berikut:

Proses keradangan disertai dengan gatal dan terbakar di kawasan dubur.

  • sindrom kesakitan yang teruk, diperburuk oleh pembuangan najis atau semasa berjalan;
  • pendarahan yang teruk;
  • gatal dan terbakar di kawasan dubur;
  • kemerahan buasir luar dan kawasan di sekitarnya;
  • perasaan buang air besar yang tidak lengkap.

Dengan keradangan, terdapat peningkatan ketara pada nod hemoragik, yang akan segera berubah menjadi kebiruan. Laman web itu sendiri dan kawasan di sekitarnya menjadi radang dan terdapat pembengkakan dan ketegangan yang ketara. Sekiranya doktor atau pesakit sendiri mula berdebar-debar di kawasan yang terkena, maka rasa sakit yang teruk akan muncul, yang bersifat tajam. Kawasan buasir, khususnya simpul, sering ditutup dengan retakan, dari mana cecair limfatik dan darah keluar.

Benjolan hemoroid yang meradang

Keradangan pada buasir sering disertai oleh prolaps sebahagian rektum, yang mengakibatkan kesakitan dan ketidakselesaan pada pesakit. Apabila kerucut buasir menjadi radang, maka pesakit cuba mengembalikannya sendiri, yang sama sekali tidak dapat dilakukan. Tindakan sedemikian tidak berkesan, kerana tidak lama lagi usus akan keluar lagi. Tetapi manipulasi seperti itu juga boleh membahayakan keadaan umum pesakit. Buasir yang meradang memerlukan rawatan perubatan segera, termasuk ubat anti-radang. Dalam kes yang teruk, penyakit ini dihilangkan dengan pembedahan.

Diagnostik

Nodul yang meradang kelihatan istimewa, jadi sukar untuk dilewatkan. Pesakit dapat mengenal pasti keradangan dengan sendirinya, tetapi untuk menetapkan rawatan yang tepat dan mengetahui keparahan komplikasi, perlu berjumpa doktor. Sebagai peraturan, pemeriksaan kawasan yang terkena dan pemeriksaan digital pada dubur sudah cukup. Tetapi jika doktor sukar membuat diagnosis, maka dia boleh menetapkan prosedur diagnostik berikut:

Kolonoskopi diresepkan apabila perlu untuk menjelaskan diagnosis.

  • anoskopi, yang melibatkan pemeriksaan rongga rektum yang terjejas melalui anoskop;
  • klonoskopi atau sigmoidoskopi;
  • ujian darah;
  • irrigoskopi.
Kembali ke senarai kandungan

Ciri terapi

Dadah

Untuk rawatan patologi, rawatan konservatif harus digunakan, yang diresepkan oleh doktor yang menghadiri, setelah prosedur diagnostik. Rawatan buasir luaran melibatkan penggunaan salap dan gel. Nod juga boleh terbentuk di dalam rektum, kemudian suppositori rektum digunakan. Tablet untuk proses keradangan diresepkan dalam kes-kes yang sangat teruk. Dianjurkan untuk minum pil untuk pesakit dengan buasir kronik untuk mengurangkan kemungkinan timbulnya keradangan. Sangat mustahak untuk menghilangkan keradangan di rektum dengan cepat agar komplikasi tidak timbul. Jadual menunjukkan ubat-ubatan tempatan utama yang digunakan untuk keradangan buasir.

Borang pelepasanNamaKesan
Suppositori rektum"Litovit-B"
  • menghilangkan keradangan;
  • nada urat;
  • menghentikan pendarahan;
  • mengurangkan sensasi yang menyakitkan.
"Hemoroidin"
Detralex
"Anusol"
"Proctosedil"
"Nigepan"
"Melegakan"
Salap"Proctoglivenol"
"Ultraprojek"
"Levomekol"
Salap Vishnevsky
"Melegakan"
"Proctosedil"

Salap buasir juga dapat digunakan untuk keradangan dalaman, sementara menggunakan aplikator khas, agen disuntik ke dalam dubur.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Sekiranya tidak mungkin menggunakan ubat, anda boleh menggantinya dengan ubat-ubatan rakyat. Sebelum menggunakan komponen apa pun, anda harus berjumpa doktor untuk mengelakkan akibat yang serius. Selalunya, keradangan buasir semasa kehamilan melegakan dengan ubat-ubatan rakyat yang tidak memberi kesan negatif pada tubuh ibu dan bayi. Terdapat resipi berikut untuk ubat anti-hemoroid yang boleh disediakan di rumah:

  • Suppositori rektal dari kentang. Komponen ini digunakan mentah dan mempunyai kesan anti-radang dan analgesik..
  • Lilin dan kompres dari madu dan propolis. Bahan ini menghilangkan kuman, mengurangkan keradangan dan menyembuhkan luka yang dihasilkan.
  • Lilin dan minyak buckthorn laut. Ubat ini digunakan untuk menghilangkan buasir luaran dan dalaman. Setelah menggunakan persediaan berdasarkan buckthorn laut, keradangan hilang, penyembuhan luka dipercepat.
  • Duduk mandi herba perubatan. Asas terapi merangkumi kulit kayu oak, tali, calendula, chamomile, cabang chestnut, dari mana infus disediakan.
Kembali ke senarai kandungan

Kaedah terapi moden

Sekiranya proses keradangan diperhatikan secara berterusan dan tidak sesuai dengan terapi ubat, maka kaedah terapi moden digunakan. Ini termasuk:

  • Skleroterapi. Cecair khas disuntik ke dalam buasir, yang mempunyai kesan sclerosing dan mengurangkannya.
  • Ligasi dengan cincin lateks. Cincin khas diletakkan pada nodul yang terbentuk, dengan bantuan darah berhenti mengalir ke formasi dan mereka mati.
  • Kaedah krioterapi. Nodul dibekukan dengan nitrogen cair selama 3-4 minit, selepas itu mati dan jatuh.
Kembali ke senarai kandungan

Makanan diet

Sangat penting bagi peradangan buasir untuk memerhatikan pemakanan yang betul untuk mempercepat proses penyembuhan. Anda harus memasukkan makanan yang lebih banyak serat, yang menormalkan fungsi usus dan mengelakkan sembelit. Dengan keradangan buasir, hidangan berikut dilarang:

  • ikan berlemak dan daging;
  • hidangan salai;
  • perasa, terutamanya pedas;
  • roti putih, roti dan pastri;
  • minuman beralkohol.

Dengan komplikasi seperti keradangan buasir luar, doktor mengesyorkan berpuasa selama 1-2 hari, tetapi penting untuk minum banyak cecair - sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Kemudian secara beransur-ansur masukkan bijirin ringan yang dimasak di dalam air ke dalam diet. Sayuran dan buah-buahan ringan yang tidak menyebabkan pengumpulan gas akan berguna. Semua makanan mesti hangat dan dimakan dalam bahagian kecil. Sup ringan mesti ada dalam makanan..

Cara mencegah keradangan?

Sekiranya pesakit sudah mengalami buasir, maka penting untuk segera merawatnya untuk mencegah keradangan dan komplikasi lain. Untuk melakukan ini, anda mesti mematuhi semua preskripsi perubatan doktor. Sangat penting untuk menyesuaikan gaya hidup dan diet anda. Semasa melakukan terapi, anda harus bergerak sebanyak mungkin dan melakukan latihan terapi khas yang menormalkan aliran darah di organ pelvis. Sangat penting untuk mengikuti cadangan pencegahan ini untuk wanita semasa kehamilan, yang sering mengalami keradangan dengan buasir..

Rawatan keradangan buasir

Buasir mempunyai kepemimpinan yang kuat dalam kekerapan di antara penyakit proktologi, dengan ketara mengurangkan kualiti hidup wakil wanita dan lelaki. Saluran vena yang melebar dari rektum membentuk simpulan atau lebam yang dapat bertindak secara asimtomatik, bahkan hilang, tetapi lebih kerap sepanjang hayat menyebabkan ketidakselesaan dalam bentuk gejala yang menyakitkan.

Tempoh penyakit ini disebabkan oleh prasyarat fisiologi: aliran darah yang terganggu di urat dinding usus tidak dapat dipulihkan sepenuhnya, dan sering kali gejala buasir mengganggu selama bertahun-tahun, kemudian memburukkan, kemudian menenangkan.

Peningkatan perjalanan penyakit ini dikaitkan dengan keradangan buasir, yang timbul kerana pelbagai sebab, dan fenomena ini dapat digambarkan sebagai buasir kronik.

Dalam keadaan ini, penyakit bertambah buruk beberapa kali sepanjang tahun, apabila simpul tidak hanya meradang, menyebabkan banyak kesulitan dalam bentuk rasa terbakar, gatal-gatal dan sakit yang teruk di kawasan dubur, tetapi juga berdarah.

Penyebab keradangan

Tidak selalu pada peringkat awal, terapi kompleks bahkan dapat melegakan seseorang dari buasir secara kekal. Oleh kerana faktor negatif, keradangan buasir itu terasa berulang kali.

Mari senaraikan sebab utama:

  1. Kedudukan badan yang duduk, sebagai elemen gaya hidup yang tidak aktif. Otot tidak mendapat beban yang betul, itulah sebabnya mereka berehat dan, kerana nada dinding vaskular yang berkurang, menimbulkan keadaan untuk pembentukan atau keradangan buasir yang sudah ada.
  2. Fenomena vaskular kongestif pada organ pelvis. Sekiranya berlaku peningkatan tekanan intra-abdomen secara tidak sengaja semasa pelbagai percubaan, dinding vaskular, kerana kelemahan, tidak dapat menahan dan menyumbang kepada penonjolan urat yang lebih besar, yang menyebabkan keradangan buasir dalaman. Gangguan buang air besar yang berterusan. Dengan kesukaran melewati tinja melalui usus, selaput lendir trauma, termasuk kawasan hemoroid, yang menyebabkan keradangan mereka.
  3. Dehidrasi badan. Dengan kekurangan cairan dalam usus, tinja terlalu keras terbentuk, yang mencederakan buasir ketika lewat.
  4. Diet yang tidak seimbang. Keutamaan dalam diet kemasinan, makanan halus, makanan pedas, penyalahgunaan alkohol dan kopi menyumbang kepada keradangan buasir.
  5. Kehamilan. Keradangan buasir semasa kehamilan adalah perkara biasa. Sehubungan dengan itu, trimester terakhir dan masa kelahiran penuh dengan akibatnya. Peningkatan beban pada kapal pelvis kecil dengan pertumbuhan intensif bayi, serta percubaan kuat semasa proses kelahiran, ketika aliran darah normal terganggu, sering menyebabkan kecacatan awal mereka dalam bentuk penonjolan, dan memprovokasi keradangan buasir postpartum..
  6. Mengangkat berat badan, aktiviti fizikal yang kuat adalah penyebab biasa pemburukan buasir kronik.
  7. Obesiti menimbulkan keradangan dengan meningkatkan tekanan intra-perut kerana berat badan yang meningkat.

Gejala keradangan

Keradangan buasir tidak mungkin tidak disedari kerana gejala yang ketara:

  • Kesakitan yang teruk di kawasan dubur bersifat berterusan, semasa dan di luar pergerakan usus.
  • Hiperemia dubur.
  • Prolaps buasir luar.
  • Gatal dan pembakaran dubur.
  • Sensasi benda asing di dubur kerana pembengkakan nod atau peningkatan ukurannya.
  • Peningkatan suhu badan.
  • Pendarahan dengan intensiti yang berbeza-beza, biasanya semasa buang air besar.

Gejala boleh menampakkan diri sebagai satu atau dua, atau dalam bentuk beberapa tanda sekaligus, semakin meningkat.

Diagnostik

Sekiranya tanda-tanda di atas dijumpai, perlu mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan, kerana berulang berulang boleh mengakibatkan komplikasi teruk, seperti paraproctitis, trombosis, trombophlebitis, anemia.

Keradangan akut buasir sangat berbahaya apabila, disebabkan oleh trombosis vena, pendarahan teruk, mengancam nyawa, dapat terjadi. Terdapat risiko terkena sepsis pada tahap 3 buasir.

Bahaya keganasan tisu, yaitu degenerasi kawasan yang meradang menjadi sel ganas, tidak dapat dikesampingkan. Seringkali terdapat kes-kes apabila, dengan pendarahan dari rektum, menyalah anggapnya sebagai pemburukan buasir, seseorang tidak melakukan pemeriksaan dan secara bebas berusaha menghentikan gejala, sehingga membuang masa untuk merawat penyakit onkologi yang timbul.

Pemeriksaan dimulakan dengan pengecualian penyakit lain yang disertai dengan gejala yang serupa - diverticulums, pencerobohan helminthik, polip, bisul, neoplasma malignan.

Kompleks penyelidikan merangkumi:

  • Pemeriksaan luaran.
  • Ujian makmal (darah, air kencing, koprogram).
  • Rectosigmoscopy.
  • FSH.
  • X-ray usus.
  • MRI.
  • Kolonoskopi.

Berdasarkan hasil yang diperoleh, setelah menentukan keparahan proses dan tidak termasuk lebih banyak keadaan yang mengancam nyawa, cara yang dapat diterima ditentukan untuk melegakan keradangan buasir dan menyembuhkan penyakit.

Cara merawat?

Taktik ubat rasmi untuk keradangan buasir melibatkan rawatan yang bertujuan untuk melegakan gejala dan menghilangkan fokus proses patologi.

Kaedah pembedahan invasif minimum telah dikembangkan, ditunjukkan untuk keadaan yang disertai dengan kehilangan darah yang ketara..

Ini termasuk:

  • Sclerotherapy urat, di mana bahan disuntik ke dalam nod, "parut" pada lumen vena. Selepas itu, simpul sclerosed keluar semasa buang air besar.
  • Pembekuan inframerah pembuluh darah, digunakan untuk simpul kecil. Dengan kaedah ini, vena dibekukan oleh radiasi, akibatnya penurunan aliran darah dicapai..
  • Ligation - ligasi arteri yang memberi makan buasir.
  • Fiksasi cincin lateks pada simpul, yang membantu menghentikan aliran darah di dalamnya, akibatnya simpul dikeluarkan.

Prosedur ini berkesan dan trauma rendah..

Dadah

Ubat-ubatan yang diresepkan untuk pemburukan buasir termasuk ubat-ubatan yang mempunyai kesan anti-radang, penenang, santai, anti-edematous dan antithrombotik yang kompleks..

Ini termasuk persediaan tablet dan supositoria untuk keradangan buasir:

Anusole mengandungi ekstrak belladonna, zink dan bismut, yang mempunyai kesan analgesik. Nigepan mempunyai kesan antitrombin yang meningkat dan biasanya diresepkan selari dengan Azulone, untuk diambil secara bergantian.

Salap untuk keradangan buasir, yang diresepkan oleh doktor, biasanya tidak hanya anti-radang, tetapi juga antitrombin, iaitu, menghilangkan kesesakan di urat, tindakan.

Salap mempunyai kesan yang sama:

Tempoh pengambilan ubat ini tidak boleh kurang dari seminggu.

Diet dan pemakanan

Yang sangat penting untuk melegakan eksaserbasi adalah peraturan najis dengan membetulkan diet..

Diet untuk buasir.

Diet untuk keradangan buasir harus merangkumi pengambilan serat dalam bentuk bijirin, sayur-sayuran dan buah-buahan, pengambilan cecair yang banyak, komponen yang mempercepat proses perjalanan melalui usus (bit, prun, aprikot kering, abu gunung, produk susu fermentasi).

Sekiranya kesannya tidak dicapai dengan pemakanan, disarankan untuk menggunakan julap farmasi ringan (Duphalac, Regulax).

etnosains

Dalam kes-kes yang teruk, doktor mengesyorkan rawatan di rumah - ubat-ubatan rakyat yang mudah dan berkesan.

Yang paling popular adalah:

  • Membantu melegakan bengkak dan memberi kesan menenangkan untuk masa yang lama dengan menggunakan mandian herba sejuk - chamomile, calendula St. John's wort, sage, oak bark, yang juga mempunyai kesan anti-radang.
  • Kompres dan mikrokliser biasa dari ramuan yang sama sesuai untuk melegakan keradangan dubur dan kawasan dalaman rektum. Untuk tujuan ini, infus herba dibuat: 1-2 sudu besar ramuan diseduh dengan 300 ml air mendidih, dan dimasukkan ke dalam mandi air selama setengah jam, selepas itu disejukkan dan digunakan dalam bentuk losyen atau douching.
  • Penyembuh mengesyorkan membuat supositoria anti-hemorrhoidal buatan sendiri untuk masalah ini, mencampurkan jus aloe, madu dan mentega dalam jumlah yang sama. Lilin yang sesuai ukurannya terbentuk dari ketebalan yang pekat dan dimasukkan ke dalam dubur sebelum tidur. Komposisi ini mempunyai kesan yang berkesan pada masalah simpul, melegakan kesakitan dan mengurangkan keradangan..
Lilin lidah buaya.
  • Tampon dan kompres madu akan membantu melegakan keradangan buasir luar dengan cepat: anda perlu membasahi serbet dengan madu cair hangat dan melekatkan pada dubur atau meletakkannya di dalamnya. Paling baik dilakukan pada waktu pagi dan malam. Prosedur dengan cepat menghilangkan rasa sakit dan terbakar dengan gatal-gatal.
  • Salap madu propolis buatan sendiri juga popular di kalangan orang untuk rawatan kerucut..
  • Susu bawang putih adalah ubat rumah untuk menipis darah, memperbaiki komposisinya, menguatkan saluran darah dan mencegah keradangan. Resipi: biarkan separuh kepala bawang putih tanpa kupas, kulitnya yang lain. Kemudian hancurkan segalanya, tuangkan 0.2 liter susu dan biarkan di tempat sejuk selama 3 jam. Ambil infusi ini 3 kali sehari, satu sudu teh selama seminggu. Ulangi setelah berehat beberapa hari. Mereka yang menderita gastritis, bisul, penyakit pankreas harus berhati-hati semasa mengambil bawang putih.
  • Minyak buckthorn laut membantu menguatkan saluran darah dan memulihkannya, melegakan kesakitan dan ketegangan di kawasan yang bermasalah. Sesuai untuk wanita hamil atau penghidap alergi yang dilarang menggunakan salap farmasi. Sebaiknya diminum secara lisan dalam satu sudu besar, sebaiknya semasa perut kosong dan digunakan sebagai losyen dan kompres pada kawasan yang terkena. Untuk melakukan ini, kapas boleh direndam dalam minyak dan dibiarkan semalaman di bahagian rektum..
  • Untuk keradangan akut buasir, anda boleh menggunakan kentang mentah, yang sangat baik untuk melegakan keradangan dan kesakitan. Dalam pembalut steril, kentang mentah yang dihancurkan, dikupas, diletakkan, sebiji kue kecil dibentuk dan disapukan pada buasir luaran yang meradang selama 10-15 minit. Dengan penyetempatan dalaman, ia tidak dihancurkan, tetapi dipotong dan dimasukkan ke dalam lapisan pembalut sehingga dapat dengan mudah dikeluarkan setelah 15 minit yang sama.

Pencegahan

Pencegahan pemburukan buasir didasarkan pada organisasi gaya hidup sihat yang betul: diet, aktiviti fizikal dan bidang psikoemosi.

Latihan sederhana ini dapat membantu dengan buasir.

  • Diet tanpa eksaserbasi harus meminimumkan penggunaan makanan pedas, asin, bumbu, dan mengandung susu fermentasi dan makanan kaya serat dalam jumlah banyak yang menyumbang kepada fungsi normal usus. Rezim minum: sekurang-kurangnya 1.5-2 liter air sehari. Penting untuk memantau kadar berat badan dan gula darah anda, kerana ini adalah faktor risiko yang meningkat untuk timbulnya..
  • Diperlukan untuk mengatur rejim motor yang betul, dalam bentuk aktiviti fizikal dan senaman biasa. Ketidakaktifan fizikal menyebabkan stagnasi peredaran darah di organ pelvis, menyumbang kepada buasir. Hanya berjalan kaki setiap hari selama 40 minit. Adalah berguna untuk melakukan senaman "birch", di mana, berbaring di punggung dan bersandar di siku, kaki memanjang setinggi mungkin dan darah mengalir dari pelvis. Semua latihan yang bertujuan untuk menguatkan otot-otot dubur dan otot perut sesuai.
  • Ketahanan terhadap tekanan dan persekitaran mental yang positif mengurangkan kemungkinan masalah pada rektum dan kesihatan secara umum.
  • Kebersihan kawasan dubur dan perineum adalah prasyarat untuk mencegah keradangan dan berulang penyakit. Sekiranya terdapat buasir, adalah wajar untuk meninggalkan kertas tandas, menggantinya dengan mencucinya setelah membuang air besar dengan air sejuk, atau menggunakan lap basah. Adalah perlu untuk memantau kebersihan dan keselesaan seluar dalam.

Sekiranya penyakit berlaku, penting untuk tidak menangguhkan rawatan, tetapi segera berjumpa doktor. Tahap awal dirawat dengan berkesan dan cepat, yang membolehkan anda mengelakkan komplikasi dan melupakan masalahnya selama-lamanya.

Apa yang perlu dilakukan di rumah jika buasir meradang? Kaedah rakyat terbaik

Masalah buasir adalah keseluruhan senarai kesukaran, termasuk ciri fisiologi dan psikologi. Tidak semua pesakit yang telah menemui tanda-tanda buasir pergi ke doktor. Pada satu kata "proctologist" banyak pesakit berpotensi menarik nafas, gegaran bermula, dan mereka tidak mahu mendengar lawatan ke klinik. Buasir dirawat mengikut cadangan penasihat rawak dan resipi dari Internet. Walaupun terdapat banyak maklumat berguna di rangkaian, anda harus dapat mengasingkan maklumat yang kompeten dari teks yang meragukan.

Sekiranya anda telah membaca perihalan resipi yang "membuat anda bangkit," "melegakan buasir dalam tiga hari," "menolong semua orang," tinggalkan sumber ini. Bagaimana untuk tidak berlama-lama di halaman, maklumat yang bersinar melalui permusuhan terhadap perubatan klasik dan kepatuhan kepada "perubatan rakyat bijak".

Keradangan buasir harus diatasi dengan ubat-ubatan moden yang telah terbukti yang anda tidak alah dan yang mana anda mempunyai petunjuk. Perjalanan ke doktor sejati tidak akan menggantikan teledoktor atau laman web khusus - tetapi mereka akan banyak membantu jika anda ingin dirawat, menjadi pesakit yang bijak dan bijaksana.

Mengapa buasir menjadi radang

Buasir selalu bermula dengan lemahnya nada dan kerosakan pada dinding vaskular rektum. Ini adalah akibat kegagalan peredaran sistemik. Kapal yang rosak tidak dapat mengatasi aliran darah, lama-kelamaan ia menjadi cacat, menebal dan bahkan keluar. Ini adalah bagaimana buasir terbentuk..

Pada fasa awal penyakit ini, buasir sebenarnya tidak mengganggu pesakit. Dia mungkin tidak tahu bahawa ada masalah dalam badan. Kursus asimtomatik tahap pertama buasir bukanlah perkara biasa. Namun demikian, kesabaran dan perhatian pesakit yang tidak mahu melihat masalahnya dan menyelesaikannya sering menimbulkan komplikasi..

Mengapa buasir menjadi radang:

  • Sembelit dan kerosakan seterusnya pada nodul kecil dengan tinja keras adalah penyebab keradangan pertama (manifestasi pertama penyakit ini);
  • Peningkatan mendadak dalam tekanan intra-perut - ini disebabkan oleh kerja fizikal yang lama atau pengangkatan berat (oleh itu, buasir disebut sebagai penyakit pekerjaan bagi banyak pengangkat berat badan);
  • Kehamilan dan kelahiran sendiri - bagi wanita, ini adalah salah satu penyebab keradangan buasir yang paling mendesak;
  • Pemakanan yang tidak betul dan suka makan dengan alkohol;
  • Kurangnya kebersihan yang betul di kawasan rektum.

Penerangan mengenai keradangan

Dengan keradangan, sejumlah gejala patologi timbul yang tidak dapat diabaikan. Mereka mendorong seseorang berjumpa doktor. Seseorang segera pergi ke proctologist, dan seseorang secara bebas mencari jawapan untuk persoalan bagaimana menghilangkan keradangan buasir.

  1. Kesakitan di kawasan dubur, yang meningkat semasa pergerakan usus dan semasa melakukan aktiviti fizikal;
  2. Gatal dan terbakar di kawasan masalah;
  3. Lendir korosif dari saluran rektum yang merengsakan tisu perineum;
  4. Rasa badan asing di dubur;
  5. Pendarahan dari saluran dubur;
  6. Benjolan yang ketara di sekitar dubur atau di dubur, kesakitan terasa dengan tekanan.

Pemeriksaan proctologi akan memberikan maklumat yang hebat mengenai perkembangan patologi. Dia akan mendapati bahawa buasir itu meradang, telah bertambah besar, terdapat pembengkakan dan kemerahan pada kulit (kadang-kadang sebaliknya - sianosis kulit). Pesakit merasa sakit semasa pemeriksaan digital. Juga, doktor memperbaiki retakan mikroskopik yang terbentuk di mana darah atau cecair limfa dilepaskan.

Mengapa keradangan berbahaya

Sekiranya buasir meradang, anda tidak hanya perlu menghilangkan gejala, tetapi secepat mungkin dapatkan bantuan. Akibat dan komplikasi yang tidak diingini boleh menjadi kejutan yang tidak menyenangkan bagi pesakit..

Komplikasi keradangan yang paling serius adalah:

  • Pendarahan besar-besaran penuh dengan perkembangan anemia;
  • Trombosis nod luaran atau dalaman adalah petunjuk langsung untuk pembedahan;
  • Abses pararectal - jika keradangan melepasi lapisan lemak subkutan tisu berdekatan, proses purulen boleh berkembang, yang berbahaya dengan sepsis;
  • Kehilangan simpul - nod yang meradang boleh melangkaui batas cincin dubur, yang boleh menyebabkan pukulan pangkal oleh otot injap rektum, ini adalah keadaan yang sangat menyakitkan;
  • Nekrosis adalah akibat langsung dari masalah atau trombosis di atas, tisu-tisu dari nodul yang tercekik mati, berubah menjadi hitam, ini disertai dengan bau yang tidak menyenangkan.

Semua keadaan yang dijelaskan sangat berbahaya, oleh itu, jika buasir meradang, anda perlu bertindak balas secara serius - jangan mengabaikan masalahnya, jangan gunakan kaedah rawatan yang meragukan.

Apa yang perlu dilakukan dengan keradangan buasir

Langkah pertama dan utama adalah dengan mengunjungi pakar. Gejala keradangan buasir adalah jelas, oleh itu anda tidak boleh melewatkannya, dan anda benar-benar dapat menanggungnya hanya hingga jangka waktu tertentu. Ahli proktologi akan melakukan pemeriksaan visual, menghantar anda ujian, dan dengan cepat anda akan mula dirawat. Biasanya, doktor menetapkan terapi konservatif, dan ini adalah ubat topikal yang paling kerap.

Pertama sekali, ini adalah lilin dan salap. Pilihan mereka luas, harga ubat seperti itu cukup berpatutan. Tablet dan suntikan diresepkan hanya dalam keadaan sukar, ketika sakitnya sangat teruk dan ini penuh dengan komplikasi serius..

Salap apa yang membantu melegakan keradangan:

  1. Salap Heparin;
  2. Salap Vishnevsky;
  3. Levomekol;
  4. Proctosan;
  5. Troxevasin;
  6. Ultraprojek;
  7. Hepatrombin G;
  8. Lega.

Terdapat salap, komposisi yang juga termasuk bahan hormon. Mereka agak cepat melegakan keradangan dan pembengkakan, tetapi ubat ini mempunyai kontraindikasi - contohnya, ubat ini tidak dapat digunakan oleh ibu hamil, dan juga wanita yang menyusu.

Cara melegakan keradangan dengan suppositori

Suppositori (atau suppositori rektum) membantu bukan sahaja melegakan manifestasi keradangan, tetapi juga melarutkan pembekuan darah, menghidupkan semula kawasan yang rosak pada membran mukus, mengurangkan pembakaran dan gatal, melegakan kesakitan.

Suppositori sangat mudah digunakan, dan selepas hanya beberapa suntikan, anda akan merasakan kesan yang diinginkan. Sekiranya keradangan tidak terlalu kuat, maka pilihlah lilin secara semula jadi, berasaskan tumbuhan - ini adalah supositoria dengan minyak laut buckthorn, ekstrak ichthyol, dan belladonna. Tetapi keradangan teruk memaksa penggunaan suppositori rektum gabungan..

Sudah tentu, adalah betul untuk berunding terlebih dahulu dengan doktor anda sebelum mengambil ubat..

Pil yang melegakan keradangan dengan buasir

Sekiranya buasir meradang, apa yang harus dilakukan - hanya menggunakan satu ubat atau keseluruhan kompleks? Sekiranya terdapat tanda-tanda keradangan akut, serangan sakit teruk, doktor boleh memberi ubat anti-radang bukan steroid dan beberapa analgesik kepada pesakit. Yang paling popular adalah Nise, Diclofenac, Ketonol, Ibuprofen, dll..

Suntikan penahan sakit jarang digunakan. Mereka diperlukan jika keradangan di zon anorektal begitu ketara sehingga mustahil dilakukan tanpa sekatan novocaine. Pakar akan memasukkan beberapa suntikan ke kawasan tulang ekor, yang akan melegakan kesakitan dengan cepat.

Ubat rumah untuk keradangan buasir

Dan kaedah ini boleh digunakan hanya jika keradangan tidak terlalu parah, rasa sakit tidak cerah dan gejala umum cukup ditanggung. Sekiranya anda tidak mahu menggunakan ubat-ubatan dengan keradangan seperti itu, anda boleh mencuba ubat tradisional (tetapi ini mesti dilakukan dengan berhati-hati).

Cara melegakan keradangan buasir tanpa ubat:

  1. Minyak buckthorn laut. Produk semula jadi ini sangat kerap digunakan untuk buasir yang meradang. Komposisi bahan berminyak ini mengandungi pelbagai bahan yang dapat meredakan keradangan, menghilangkan bakteria patogen, dan menyembuhkan kawasan yang terkena. Sekiranya buasir adalah luaran, maka nodul dilumasi dengan minyak, dan jika buasir itu dalaman, maka anda hanya boleh memasukkan tampon yang direndam dalam minyak buckthorn laut ke dalam saluran dubur.
  2. Madu dan propolis. Dan ini juga merupakan pejuang yang sangat terkenal untuk melawan buasir yang semula jadi. Madu kompres dan losyen, lilin buatan sendiri dan penyelesaian untuk tampon juga digunakan secara aktif dalam perubatan rumah untuk bentuk buasir yang tidak rumit.
  3. Kentang. Biasanya losyen dibuat berdasarkan kentang mentah. Umbi segar perlu disapu pada parutan terbaik, bungkus gruel ini dengan kain kasa bersih dan kemudian sapukan losyen ini selama 15 minit ke kawasan yang terkena. Hanya selepas akhir sesi, adalah mustahak untuk mencuci dubur dengan air sejuk.

Jangan lupa betapa bermanfaatnya pengambilan herba anti-radang ubat dalam pelbagai jenis. Chamomile, jelatang, sekam bawang dan kulit kayu oak sering digunakan dalam rawatan buasir, dan ia telah berjaya digunakan. Benar, dana ini berfungsi pada peringkat pertama penyakit ini, tahap berikutnya tidak sembuh tanpa ubat.

Rawatan keradangan selsema

Ini juga merupakan prosedur yang agak biasa, tetapi ia harus dilakukan dengan berhati-hati - dalam keadaan tertentu, ais hanya memperburuk patologi. Jangan bertindak cepat dan kasar: penyejukan secara tiba-tiba berbahaya bagi dinding vaskular yang lemah: ia boleh pecah dan menyebabkan pendarahan serius.

Selaput lendir saluran dubur mesti disediakan untuk terapi sejuk. Pertama, bukan sejuk, tetapi kompres sejuk harus digunakan pada nodul yang meradang, dan secara beransur-ansur mengurangkan suhu air. Dan setelah itu, setelah membiasakan diri, anda boleh menggunakan ais.

Sekiranya anda tidak menjinakkan buasir, maka ia akan mengambil alih hidup anda - anda harus menyesuaikan diri dengan kesulitan yang ditimbulkannya. Banyak perkara biasa yang hilang dari kehidupan mereka, anda bergantung pada eksaserbasi dan kekerapannya, ketagihan dadah, dll. Oleh itu, pada peringkat pertama buasir, pergi ke proctologist dan hentikan penyakit ini sementara masih mungkin untuk melakukannya..

Cara menyingkirkan buasir yang meradang

Sekiranya buasir meradang, apa yang perlu dilakukan? Orang menderita buasir selama bertahun-tahun. Kadang-kadang eksaserbasi hilang, setelah beberapa saat rasa sakit dan ketidakselesaan muncul kembali. Walau bagaimanapun, buasir tidak dapat sembuh sendiri tanpa terapi yang berkesan, dan ini harus diambil kira, kerana urat yang melebar tidak dapat menyusut..

Apa yang perlu dilakukan di rumah jika buasir meradang? Pertama sekali, perlu melakukan pemeriksaan dan mendapatkan nasihat doktor. Buasir adalah penyakit vena rektum. Apabila nodul hemoroid muncul, pemburukan buasir didiagnosis. Sekiranya buasir meradang teruk, apa yang harus dilakukan? Hanya doktor yang dapat menjawab soalan ini setelah mengenal pasti tahap patologi, menentukan tahap keparahan dan perjalanan penyakit ini..

Sukar untuk berpisah dengan buasir walaupun selepas rawatan yang berkesan. Kadang-kadang pesakit dengan buasir hanya sekali ditemui dan tidak lagi mengganggunya. Namun, dalam beberapa kes, penyakit ini sukar disamping rasa sakit, pembakaran, kemerahan dubur dengan pelepasan darah. Kadang-kadang, kerana kehilangan darah yang besar, pesakit menggunakan pembalut wanita.

Penyebab keradangan buasir

Mengapa buasir meradang? Terdapat beberapa faktor utama di mana berlakunya eksaserbasi hemoroid:

Bakar di paus

  • Penyakit vaskular - urat varikos pecah di dinding vaskular yang lemah. Apabila genangan terbentuk di organ-organ yang terletak di pelvis kecil, tekanan di dalam rongga perut meningkat sedikit, yang memprovokasi permulaan proses keradangan di dubur. Semasa pergerakan usus (cirit-birit atau sembelit), selaput lendir terluka pada pesakit, buasir menjadi radang.
  • Kehidupan yang tidak aktif adalah sebab serius mengapa buasir dapat meradang. Otot pelvis anda memerlukan rangsangan fizikal untuk melemahkannya.
  • Pemakanan yang tidak seimbang - kerana penyalahgunaan garam, pedas dan alkohol, kemerahan pada dubur diperhatikan. Makanan kering, makan makanan segera, makanan ringan memprovokasi dysbacteriosis - gejala di kawasan intim bertambah buruk.
  • Semasa kehamilan pada wanita dengan jangka masa panjang, buasir boleh meradang. Fenomena ini disebabkan oleh pembesaran rahim, yang menekan kapilari pada pelvis kecil, mengganggu peredaran mikro. Dengan buasir yang meradang, setelah dikosongkan, saluran dubur jengkel akibat penggunaan tisu tandas.

Bagi pemandu yang berpengalaman, buasir boleh meradang, ini adalah penyakit pekerjaan, kerana kebanyakan masa pemandu menghabiskan masa di belakang roda (kesesakan di organ pelvis).

Tanda-tanda keradangan buasir

Tanda pertama buasir yang memburuk adalah kemerahan di sekitar dubur. Tanda-tanda proses keradangan berbeza bagi setiap orang, bergantung kepada perjalanan penyakit dan sebab-sebab berlakunya. Gejala umum keradangan buasir termasuk sensasi terbakar dan rasa sakit, ruam pada dubur, bengkak, dan kemerahan. Rasa menggelitik merayap di dubur, semasa pemeriksaan rektum, formasi padat terasa. Terdapat keradangan pada kulit berhampiran dubur.

Semasa buang air besar, buasir dapat meradang, sementara pendarahan, beberapa pesakit mengadu kenaikan suhu:

Jalannya penyakit ini bersifat individu, namun, jika penyakit itu sudah sampai ke tahap 3, diperlukan rawatan segera di hospital, jika tidak, komplikasi yang lebih serius akan muncul yang berbahaya bukan hanya untuk kesihatan umum, tetapi juga bagi kehidupan pesakit.

Kemungkinan komplikasi

Walaupun kemerahan di sekitar dubur dan tanda-tanda lain dari buasir yang meradang, pesakit tidak segera mendapatkan bantuan perubatan.

Akibatnya, pesakit ditakdirkan mengalami komplikasi:

Faktor kejadian

  1. Sariawan berkembang di dubur - jangkitan kulat berbahaya oleh jangkitan organ dan sistem badan yang lain. Dalam kes ini, buasir boleh meradang..
  2. Kemerahan dubur sedikit menyebabkan kehilangan darah yang besar, yang berbahaya bagi perkembangan anemia.
  3. Menggelitik sederhana di dubur boleh menyebabkan trombosis buasir dalaman atau luaran. Keradangan yang dihasilkan pada urat yang rumit dalam bentuk gumpalan darah disertai dengan rasa sakit yang teruk, bengkak. Dalam beberapa kes, pembedahan ditunjukkan.
  4. Buasir boleh menjadi radang dan menjadi abses (pararectal). Keradangan pada lapisan lemak subkutan berbahaya oleh perkembangan proses purulen, berubah menjadi sepsis.
  5. Kehilangan nod - nod yang meradang, lama-kelamaan ia boleh jatuh dari saluran dubur, sementara pangkal otot injap rektum dilanggar. Fenomena ini sangat menyakitkan..
  6. Nekrosis tisu adalah akibat proses keradangan dengan trombosis. Urat simpul mati, bertukar menjadi hitam, bau busuk terasa dari saluran dubur.

Pada tanda-tanda pertama proses keradangan di saluran dubur, anda harus segera mendapatkan nasihat perubatan. Penyakit ini tidak dapat ditanggung akibat yang tidak diingini. Pakar yang berpengalaman, setelah menjalani pemeriksaan dan pemeriksaan, akan memilih terapi terapi yang berkesan.

Cara menyembuhkan keradangan buasir

Apa yang perlu dilakukan sekiranya buasir tiba-tiba meradang? Langkah pertama adalah menjalani pemeriksaan perubatan. Doktor akan memeriksa buasir yang meradang dan memberikan keputusan mengenai bagaimana merawat patologi. Untuk menghilangkan kemerahan di dekat dubur, ubat-ubatan tempatan biasanya diresepkan (terapi konservatif). Untuk melegakan buasir di rumah dengan cepat, proctologists menetapkan penggunaan supositoria atau salap untuk melegakan proses keradangan.

Dalam kes yang teruk, penyakit yang diperburuk dengan gejala kesakitan yang teruk dirawat dengan pil dan suntikan anestetik. Apa lagi buasir yang dirawat di rumah? Jaringan farmasi menawarkan pelbagai jenis ubat antihemoroid, jadi hanya doktor yang membuat preskripsi, dengan mengambil kira keunikan perjalanan patologi, usia pesakit, keluhan, gejala yang ada.

Salap anti-radang

Sekiranya buasir meradang teruk, rawatan luaran ditetapkan. Untuk menghilangkan keradangan buasir, disarankan menggunakan ubat anti-radang nonsteroid (nvps, npvp).

Untuk rawatan buasir, ubat berikut diresepkan dalam bentuk salap:

Salap penyembuhan

  • Heparin;
  • Vishnevsky;
  • Troxevasin;
  • Levomekol;
  • Proctosan;
  • Hepatrombin G;
  • Ultraprojek;
  • Lega.

Salap digunakan untuk merawat buasir luaran dan dalaman. Di dalamnya, salap digunakan menggunakan aplikator yang melekat padanya. Beberapa ubat membantu melegakan keradangan, melegakan kesakitan, menghentikan pendarahan, dan menguatkan dinding vaskular. Temujanji dibuat oleh doktor yang hadir secara individu. Terdapat juga ubat hormon untuk menghilangkan cepat bengkak dan penghapusan proses keradangan, kumpulan ubat seperti ini dikontraindikasikan untuk wanita hamil dan menyusui.

Suppositori anti-radang

Untuk gejala buasir yang meradang di dalam rektum, supositoria rektum lebih sesuai untuk rawatan. Suppositori rektal bukan sahaja melegakan keradangan, tetapi juga melarutkan pembekuan darah yang terbentuk, memulihkan tisu mukosa. Gatal-gatal usus dan terbakar di rektum cepat hilang. Sensasi terbakar dan sakit usus dengan cepat dihilangkan oleh suppositori, kerana agen tersebut segera memasuki tisu yang rosak dan mula bertindak. Bagaimana merawat buasir yang meradang dan bagaimana menghilangkan keradangan? Keradangan hemoroid dapat disembuhkan dengan persiapan semula jadi dalam bentuk supositoria. Untuk tujuan ini, rantai farmasi menjual lilin dengan ichthyol, minyak buckthorn laut, ekstrak belladonna.

Dengan kerosakan teruk pada mukosa rektum, pakar menetapkan pelbagai jenis agen. Suppositori ini merangkumi:

Suppositori rektum

  • Proctosan;
  • Kelegaan (ultra);
  • Proctosedil;
  • Ultraprojek;
  • Kelegaan;
  • Hepazolone.

Ubat anti-radang dalam bentuk supositoria diresepkan oleh doktor selepas pemeriksaan. Dengan sangat berhati-hati dalam memilih ubat-ubatan, perlu merawat wanita hamil dan pesakit dengan patologi kronik di dalam badan.

Pil anti-radang

Bagaimana merawat buasir yang meradang? Dengan buasir yang diperburuk, ubat anti-radang diresepkan, juga dalam bentuk tablet.

Ubat bukan steroid terbaik:

Ubat sakit

  • Ibuprofen;
  • Nise;
  • Ketonol;
  • Diclofenac.

Mengapa buasir pada wanita menjadi radang dan bagaimana merawatnya? Sekiranya penyebab penyakit hemoroid adalah urat varikos pada urat hemoroid, pakar menetapkan ubat dengan kesan venotonik. Tablet ini termasuk Detralex, Phlebodia 600, Venarus, Troxevasin.

Buasir wanita, yang dimulai pada latar belakang kehamilan, dirawat dengan ubat-ubatan atau ubat-ubatan rakyat. Untuk melegakan gejala yang menyakitkan dengan latar belakang proses keradangan organ genital atau penyakit kulat, suntikan anestetik dalam kombinasi dengan ubat antimikroba disyorkan. Dengan bantuan suntikan, anda dapat dengan cepat menghilangkan rasa sakit di zon anarektal. Suntikan mengandungi novocaine, yang menghilangkan rasa sakit setelah beberapa manipulasi. Suntikan dibuat di kawasan tulang ekor.

Cara melegakan keradangan buasir di rumah

Bagaimana melegakan keradangan buasir di rumah? Terdapat ubat alternatif untuk ini..

Kaedah 1. Bagaimana cara menghilangkan keradangan buasir di rumah dengan cepat? Hanya sedikit orang yang tahu bahawa mustard adalah rawatan yang berkesan untuk buasir. Rawatan buasir dengan mustard biasa adalah kerana penggunaan mandi ubat dengan produk ini. Untuk tujuan ini, bahan mentah kering digunakan, dijual di farmasi..

Untuk menyediakan mandi, anda mesti:

  • mustard kering - 4 sudu besar;
  • balang kaca dengan isipadu 3 liter;
  • kotak-kotak atau selimut;
  • tuala;
  • baldi (enamel).

Bagaimana prosedur dijalankan? Mustard dituangkan ke dalam balang kaca, yang harus dituangkan ke bahagian atas dengan air rebus. Baldi enamel dililit di tepi dengan tuala, dan larutan mustard yang disiapkan dari balang tiga liter dituangkan ke dalam. Pesakit mesti duduk di atas baldi di atas wap. Stim mesti masuk ke dalam saluran dubur. Untuk mengelakkan wap menguap dari baldi, pesakit ditutup dengan selimut atau selimut, dibungkus hingga ke pinggang.

Tempoh sesi pertama tidak boleh melebihi seperempat jam. Pada mulanya, pesakit mengadu sakit semasa prosedur, tetapi anda boleh menahannya. Sesi seperti itu dilakukan 3-4 hari berturut-turut. Sebelum memulakan sesi rawatan dengan mustard, anda harus berjumpa dengan proctologist. Terdapat patologi di mana prosedur terma dilarang..

Kaedah 2. Bilakah buasir meradang daripada dirawat di rumah? Ramai pesakit merawat buasir dengan tembakau. Bahan aktif utama agen ini adalah asid nikotinik. Asid nikotinik membantu dengan buasir. Tembakau dengan cepat mengatasi pertumbuhan semula tisu, meningkatkan peredaran mikro. Berkat asid nikotinik, proses pencernaan pesakit dinormalisasi, yang mencegah sembelit, memperbaiki peristalsis usus.

Dengan penggunaan luaran produk berasaskan tembakau, mikroflora patogen dihancurkan, jangkitan dihapuskan. Tumbuhan ini mempunyai kesan dekongestan, analgesik, anti-radang. Bentuk buasir lama dirawat dengan prosedur tidak aktif di tempat mandi dengan penambahan tembakau.

Dulang untuk buasir

Daun tembakau - 3-4 pcs. dituangkan dengan 2 liter air rebus, larutan menyejuk hingga 36 darjah. Komposisi selesai dituangkan ke dalam lembangan, pesakit direndam dalam infusi tembakau selama 15 minit. Selepas sesi, dubur dilumasi dengan salap ubat yang disediakan atau dibeli khas. Penyelesaiannya tidak perlu dicurahkan setelah prosedur, ia dibenarkan menggunakannya hingga 3 kali.

Keberkesanan terbaik rawatan tersebut dicapai dengan penggunaan gabungan bahan mentah herba. Contohnya, campuran herba disediakan dari warna chamomile, daun tembakau, pisang dengan celandine. Semua ramuan diambil dalam kuantiti yang sama. Komposisi ubat untuk mandi disediakan dari 2 liter air rebus dan 4 sudu besar. l. campuran herba siap pakai (kering) Infusi mendidih di atas api selama 8 minit, selepas itu menyejuk ke suhu yang boleh diterima untuk mandi.

Tindakan pencegahan

Apa yang perlu dilakukan di rumah jika buasir meradang? Sekiranya buasir meningkat dan sering menjadi radang, maka mesti ada ubat anti-radang di rumah, jika ubat tersebut tidak terdapat di peti pertolongan cemas di rumah, maka perlu dibeli. Bagaimana melegakan kesakitan dengan buasir yang meradang? Soalan ini harus diajukan kepada doktor anda. Jangan lupa bahawa penggunaan ubat-ubatan rakyat tidak sesuai untuk semua orang, buasir yang sering meradang memerlukan rawatan yang cepat dan konservatif. Kemudian pesakit akan dapat mengelakkan bentuk patologi kronik..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya buasir meradang?

Penyakit yang berkaitan dengan rektum dan dubur selalu tidak menyenangkan dalam diri mereka. Keradangan buasir dicirikan oleh peningkatan saluran darah, genangan darah di rektum, dan kesakitan tempatan. Tisu yang berdekatan mungkin terjejas, menyulitkan masalah dengan ketara.

Selepas pengesanan penyakit seperti itu, seseorang mengalami ketidakselesaan dan rasa janggal. Soalan timbul: “Apa yang harus dilakukan jika simpul meradang? Bagaimana dengan cepat menghilangkan bengkak? Bagaimana keradangan dirawat? Bagaimana cara menghilangkan keradangan buasir di rumah? " Teks berikut akan menjawab soalan ini dan lain-lain..

Sebab-sebab pemburukan

Untuk menjawab soalan: "Mengapa buasir menjadi radang?", Perlu mengkaji etiologi penyakit ini. Sekiranya kita mempertimbangkan proses keradangan buasir dalaman, maka diketahui bahawa ia disebabkan oleh pengaruh faktor luaran yang mempengaruhi. Penyakit ini tidak berlaku dalam sekelip mata. Penyakit ini berlanjutan di dalam tubuh manusia selama bertahun-tahun, secara beransur-ansur mendapat momentum. Vena pelvis kecil yang melebar tidak dapat kembali ke bentuk sebelumnya, darah berkumpul di dalamnya, membentuk gumpalan. Penyebab keradangan buasir dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti:

  • gaya hidup yang tidak aktif, otot-otot pelvis yang lemah dan badan secara keseluruhan;
  • pemakanan yang tidak betul menimbulkan tekanan intra-perut. Keradangan di dubur meningkat setelah makan makanan pedas, masin atau minum terlalu banyak alkohol;
  • kehamilan. Pada masa yang sama, rahim membesar, menekan dengan berat pada saluran, masing-masing, peredaran darah menjadi perlahan;
Kehamilan boleh menyebabkan buasir
  • kehadiran penyakit vaskular menyumbang kepada pengurangan keanjalan dinding, penurunan aliran darah melalui vena kavernosa. Akibatnya, buasir dalaman dan luaran muncul, ukuran nod meningkat;
  • sembelit berulang atau cirit-birit juga boleh menimbulkan keradangan buasir.

Semua faktor di atas, dengan kesan yang tidak menguntungkan atau kerana pengaruh yang berterusan, menyebabkan otot-otot memegang buasir pada peregangan dubur, dan perubahan yang tidak dapat dipulihkan berlaku di dalamnya. Ini adalah keadaan dalam bahasa perubatan yang disebut buasir..

Tanda-tanda nod yang meradang

Tidak mungkin terlepas dari berlakunya tanda-tanda ketika keradangan buasir berada di puncaknya.

Gejala boleh seperti berikut:

  • peningkatan kesakitan;
  • buasir jatuh;
  • gatal-gatal yang teruk di dubur;
  • semasa buasir meradang, pendarahan mungkin berlaku semasa perbuatan buang air besar.

Apa yang boleh dilakukan untuk melegakan keradangan dengan cepat? Apa yang perlu dilakukan di rumah? Bagaimana untuk merawat pemburukan buasir? Ubat-ubatan rakyat untuk keradangan buasir berfungsi dengan baik, membantu orang menghilangkan rasa sakit akut di kawasan pelvis. Pelbagai tanaman ubat mempunyai kesan antiseptik dan anti-radang.

Gatal-gatal yang teruk di dubur adalah salah satu gejala buasir

Mandi dengan pelbagai ramuan perubatan selalu digunakan untuk memburukkan lagi penyakit. Kesan positif dari kos adalah kerana prosedur air memberi kesan yang santai. Sfinkter tidak begitu tegang ketika duduk, sediaan ubat masuk ke dubur tanpa gangguan, sehingga membasmi kuman dan membius kawasan rektum.

Sekiranya buasir meradang, maka decoctions chamomile dan oak akan menjadi kaedah yang sangat baik untuk melegakan eksaserbasi. Sebaiknya gunakan herba yang dikumpulkan sendiri (chamomile, kulit kayu oak, thyme, biji chestnut kuda), campurkan dan sediakan rebusan. Selepas itu, sejukkan ke suhu bilik dan rendam pantat di dalam tab mandi. Penggunaan tanaman ubat ini secara berkala membantu melegakan keradangan semasa berlakunya penyakit..

Enema minyak buckthorn laut dapat mengurangkan proses radang di dalam dan di luar dubur dengan ketara. Ubat itu mesti dipanaskan ke suhu yang boleh diterima, diambil dengan mentol getah, dan kemudian, berbaring di sisinya, menyuntikkan minyak ke dubur. Ini akan membantu melegakan keradangan pada buasir, mengurangkan kesakitan dan pembengkakan dengan ketara..

Madu dan propolis meningkatkan aliran darah rektum, yang menghalang genangan dan pembentukan buasir. Cara pengeluaran lebah mesti dicampurkan dengan mentega dan lilin mesti dibentuk, dan kemudian dibekukan, sehingga lebih mudah memasukkannya ke dalam dubur. Lilin lebah adalah antibiotik semula jadi yang akan melawan jangkitan. Propolis akan menghentikan pendarahan dan mengurangkan bengkak.

Suppositori kentang sangat popular untuk memburukkan lagi buasir dalaman. Kerana kandungan kanji, mereka mempunyai sifat menyelimuti dan analgesik. Semasa penggunaan lilin kentang, terdapat pertumbuhan semula kulit yang cepat dan penghapusan keradangan.

Lilin kentang untuk buasir

Dengan peningkatan penyakit ini, perlu menjaga pemakanan anda. Melembutkan najis akan memudahkan proses buang air besar, dinding kapal tidak akan rosak oleh tinja. Beberapa petua:

  • Keutamaan makanan tumbuhan harus menjadi peraturan hidup tanpa syarat bagi seseorang yang menderita buasir. Contohnya, prun dan bit dapat membantu melembutkan najis..
  • Sekiranya buasir meradang, minum banyak cecair sepanjang hari akan menjadi pencegahan sembelit yang sangat baik..
  • Produk susu fermentasi yang diperkaya dengan bifidobakteria harus menjadi pendamping berterusan.
  • Bubur, serta makanan yang dihancurkan, dirancang untuk melembutkan najis di rektum.

Jangan gunakan kertas tandas setelah pergi ke tandas. Sekiranya terdapat keradangan buasir, lebih baik mencuci dubur dengan air sejuk.

Ubat tradisional

Perlu difahami bahawa ubat-ubatan rakyat tidak boleh menjadi mujarab untuk buasir sebagai penyakit. Mereka hanya dapat menghilangkan tanda-tanda keradangan dan mengurangkan keadaan umum pesakit. Anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor, kerana penyakit ini mungkin bertambah buruk, dan rawatan akan berlanjutan. Namun, jika buasir meradang, apa yang harus dilakukan dalam kes ini? Cara melegakan keradangan?

Selepas pemeriksaan dan diagnosis, ahli proktologi boleh menetapkan ubat berikut untuk keradangan buasir:

  • analgesik - direka untuk menghilangkan rasa sakit pada pesakit. Mereka menyekat reseptor sensitif;
  • ubat bukan steroid - mempunyai kesan anti-radang jangka panjang, yang juga membantu melegakan keradangan pada buasir;
  • antispasmodik - melonggarkan rektum, memberi rasa selesa;
Supositoria Anusol untuk buasir
  • agen hemostatik - menghentikan pendarahan;
  • ubat vasoconstrictor - bertujuan menormalkan peredaran darah
  • lilin (suppositori) dan salap yang berbeza dalam tindakannya memberikan kesan gabungan.

Sekiranya buasir meradang, apabila ubat konservatif tidak dapat memberikan hasil yang positif, anda harus memperhatikan kaedah penyembuhan moden:

  • Pembekuan inframerah adalah rawatan yang berkesan terhadap buasir yang meradang. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan. Sinar laser memotong gumpalan yang dihasilkan dan pada masa yang sama menutupnya dengan segera tanpa membiarkan luka terbuka. Selepas pembedahan, anda boleh kembali ke kehidupan seharian.
  • Sclerotherapy digunakan pada peringkat pertama dan kedua penyakit ini. Selepas pengenalan anoskop ke dubur pesakit, doktor menuangkan ubat khas ke "benjolan" buasir melalui jarum suntik, yang menyebabkan penyerapan semula atau kematiannya.
Sclerotherapy dalam rawatan buasir
  • Cincin lateks dirancang untuk menekan "lebam", akibatnya ia mati. Ia memakan masa yang cukup lama (sekitar 2 minggu). Selepas operasi, pengawasan perubatan yang ketat diperlukan.
  • Paduan proksimal dilakukan menggunakan anoskop untuk pemeriksaan dubur pesakit dengan mudah. Tetapi dengan prosedur ini, buasir luaran dikeluarkan dengan alat khas..

Sekiranya buasir meradang, pertarungan yang berjaya harus dilakukan di bawah pengawasan proctologist. Doktor akan dapat menetapkan rawatan yang optimum, dipilih secara individu untuk setiap pesakit.

Artikel Mengenai Hepatitis