Dyskinesia pundi hempedu

Utama Pankreatitis

Dyskinesia pundi hempedu - pelanggaran pergerakan hempedu.

Terdapat beberapa jenis patologi - dengan aktiviti pundi hempedu yang berlebihan, proses bertakung. Pembentukan penyakit ini dikaitkan dengan struktur organ yang tidak normal, penyakit kronik, gangguan dalam kerja pelbagai sistem, dan kesan faktor luaran. Dyskinesia menampakkan diri pada usia berapa pun, termasuk pada kanak-kanak.

Terapi dijalankan dengan ubat-ubatan, ubat-ubatan rakyat, dan pembedahan. Sangat penting untuk mematuhi diet yang sihat, menjalani gaya hidup aktif, tetapi tidak terlalu banyak bekerja secara fizikal, emosi.

Pengelasan

Terdapat 3 jenis DWP:

  1. Hipokinetik (hipomotor, hipotonik). Dalam kes ini, terdapat penurunan nada pundi hempedu, penurunan aktiviti motor saluran..
  2. Hyperkinetic (hipertensi, hipermotor). Fenomena spastik, peningkatan kontraktilitas organ berlaku di sini..
  3. Bercampur. Dalam bentuk campuran, terdapat perubahan nada dan sakit kolik.

Mekanisme pembentukan hempedu

Rembesan hempedu dari pundi hempedu diatur oleh faktor neurohumoral berikut:

  1. Sistem saraf viseral (ANS) mengatur fungsi banyak organ. Apabila saraf vagus diaktifkan, pundi hempedu menguncup dan sfinkter Oddi mengendur. Apabila fungsi ANS terganggu, proses ini terganggu.
  2. Hormon usus dihasilkan oleh organ pencernaan semasa makan. Cholecystokinin memprovokasi pengecutan pundi hempedu dan kelonggaran sfinkter Oddi.
  3. Neuropeptida adalah sejenis molekul protein yang terbentuk di sistem saraf pusat dan sistem saraf periferal dan mempunyai sifat hormon. Mereka mengelakkan pengecutan pundi hempedu.

Faktor-faktor ini saling berinteraksi dan memprovokasi pengecutan otot pundi hempedu semasa makan, peningkatan tekanan di dalamnya. Akibatnya, sfinkter Lutkens melonggarkan, dan rembesan hepatik memasuki saluran pundi kencing. Kemudian memasuki saluran empedu biasa, dan kemudian melalui sfinkter Oddi ke dalam duodenum. Apabila penyakit berlaku, mekanisme ini terganggu..

Di bawah pengaruh hempedu, pepsin di duodenum kehilangan sifatnya. Selain itu, rembesan hepatik memprovokasi pemisahan dan penyerapan lemak, meningkatkan pergerakan jejunum, meningkatkan selera makan, mengaktifkan pengeluaran hormon lendir dan usus..

Sebab pembangunan

Bergantung pada faktor yang menyebabkan diskinesia pundi hempedu dan saluran empedu, penyakit ini terbahagi kepada primer dan sekunder.

Sumber pengembangan jenis penyakit yang paling biasa adalah:

  • menggandakan atau menyempitkan organ ini atau saluran sista;
  • pembentukan parut dan penyempitan;
  • aktiviti motor sel otot licin yang tidak betul;
  • disfungsi ANS, yang boleh berkembang kerana tekanan akut atau kronik;
  • peningkatan atau penurunan pengeluaran kolesistokinin;
  • kegagalan kongenital otot pundi hempedu dan saluran empedu;
  • diet yang buruk, terutamanya makan berlebihan, makanan tidak teratur, atau ketagihan berlebihan terhadap makanan berlemak. Atas sebab ini, menjaga pemakanan untuk dyskinesia bukanlah tempat terakhir dalam rawatan;
  • sama ada seseorang mempunyai tahap kegemukan atau, sebaliknya, kekurangan berat badan;
  • gaya hidup yang tidak menetap.

DVP sekunder berkembang dengan latar belakang penyakit yang sudah terjadi di dalam tubuh manusia, yang menjadikannya sukar untuk menentukan diagnosis yang tepat, kerana gejala penyakit utama berlaku atas tanda-tanda kerosakan fungsi pundi hempedu.

Oleh itu, sumber patologi penyakit ini ditunjukkan:

  • pelbagai gangguan alahan, seperti asma bronkial, alahan makanan atau urtikaria kronik;
  • penyakit gastroenterologi, khususnya lesi ulseratif duodenum atau perut, gastritis dan duodenitis, kolitis dan enteritis, serta atrofi mukosa gastrousus;
  • perjalanan keradangan kronik pada organ rongga perut dan pelvis - ini harus merangkumi pyelonephritis dan adnexitis, solaritis dan tumor ovari kistik;
  • patologi empedu lain - hepatitis dan kolangitis, kolesistitis dan penyakit batu empedu, sirosis hati dan penyakit seliak;
  • pengaruh patologi bakteria patogen, cacing dan parasit;
  • penyakit sistem endokrin;
  • pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal, iaitu kontraseptif dan prostaglandin.

Di samping itu, ahli gastroenterologi telah mengemukakan teori bahawa perkembangan penyakit seperti itu dapat dipengaruhi oleh fungsi sel hati yang tidak betul, itulah sebabnya mereka pada mulanya menghasilkan hempedu dengan komposisi yang berubah.

Gejala dan jenis dyskinesia pundi hempedu

Bergantung pada nada dinding pundi hempedu dan salurannya, tiga bentuk diskinesia dibezakan: hipertensi (hipermotor), hipotonik (hipomotronik) dan bercampur. Setiap bentuk mempunyai simptom tersendiri.

Gejala dyskinesia hipermotor pundi hempedu

  1. Rasa sakit adalah akut, kolik, timbul dengan mendadak di hipokondrium kanan. Faktor yang memprovokasi: tekanan (paling kerap), lebih jarang berlaku setelah kesilapan dalam pemakanan (contohnya makanan berlemak) atau aktiviti fizikal. Serangan berlangsung sekitar 20-30 minit. Rasa sakit sering memancar ke bahu dan lengan kanan, dan kadang-kadang memancar ke kawasan jantung, mensimulasikan serangan angina pectoris.
  2. Selera makan menurun disebabkan oleh aliran hempedu yang tidak rata ke dalam lumen usus kecil (terlalu banyak atau terlalu sedikit) antara waktu makan.
  3. Penurunan berat badan berkembang dengan jangka panjang penyakit ini kerana pelanggaran proses pencernaan dan penyerapan protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral yang tidak mencukupi.
  4. Mual dan / atau muntah semasa serangan (paling biasa).
  5. Najis longgar muncul sama ada semasa serangan atau tidak lama selepas makan semasa eksaserbasi.
  6. Gejala gangguan dalam kerja sistem saraf autonomi. Di luar serangan - mudah marah, keletihan, peningkatan tekanan darah, sakit di jantung dan lain-lain. Semasa serangan - degupan jantung yang cepat, berkeringat, sakit kepala, kelemahan umum yang teruk, tekanan darah tinggi.

Gejala dyskinesia hipomotor pundi hempedu

  1. Kesakitannya berterusan, membosankan dan berpanjangan, meresap. Terletak di perut kanan atas. Terburuk oleh tekanan atau kekurangan pemakanan (paling biasa).
  2. Belching berlaku terutamanya selepas makan, tetapi kadang-kadang antara waktu makan.
  3. Mual dan / atau muntah berlaku selepas kesalahan diet: makanan berlemak, makanan segera, makan berlebihan, dan sebagainya.
  4. Kepahitan di mulut paling kerap berlaku pada waktu pagi atau selepas bersenam.
  5. Selera makan berkurang, yang dikaitkan dengan aliran hempedu yang tidak mencukupi ke dalam lumen usus kecil.
  6. Kembung berlaku pada waktu kerja maksimum saluran gastrointestinal, disertai dengan rasa sakit, yang berkurang setelah berlalunya gas.
  7. Cirit-birit jarang timbul, biasanya muncul selepas makan.
  8. Sembelit. Tidak ada najis selama lebih dari 48 jam atau pergerakan usus tidak mencukupi. Pada masa yang sama, ketumpatan najis meningkat (menjadi kering), sehingga pembuangannya lebih sukar. Bulatan setan terbentuk.
  9. Berat badan berlebihan (obesiti) berkembang kerana pelanggaran proses pemecahan lemak. Walau bagaimanapun, kadang-kadang ia berlaku bahkan sebelum bermulanya penyakit.
  10. Gangguan pada sistem saraf autonomi: tekanan darah rendah, penurunan kadar jantung, tidur yang buruk, peningkatan air liur.

Tanda bentuk bercampur

Gejala yang diperhatikan dengan kedua-dua bentuk dyskinesia:

  1. Plak pada lidah boleh berwarna putih atau sedikit kekuningan (jika terdapat hempedu dari 12 PC ke dalam perut, dan dari dalamnya ke rongga mulut). Pesakit mungkin mengadu rasa lidah yang membakar dan rasa kusam..
  2. Kekuningan kulit dan membran mukus yang kelihatan (sclera). Dalam kes ini, sebagai peraturan, air kencing menjadi gelap, dan tinja menjadi tidak berwarna..

Diagnostik

Mendiagnosis bentuk utama penyakit tidak selalu mudah. Imbasan ultrasound membantu mengenal pasti kelainan sistem hempedu. Tetapi perubahan yang berlaku semasa perkembangan penyakit dapat diperhatikan hanya lama setelah bermulanya penyakit..

Dengan dyskinesia sekunder, ultrasound juga ditunjukkan. Kaedah ini membolehkan anda menilai ukuran organ hempedu, memeriksa kandungannya, memastikan ada atau tidak ada kelainan. Pada masa prosedur diagnostik, fungsi kontraktil dinding saluran empedu dinilai.

Petunjuk untuk pemeriksaan ultrasound adalah:

  • pesakit mengadu sakit kerap di bahagian kanan;
  • warna kulit berwarna kuning;
  • pengesanan meterai di perut semasa palpasi;
  • peningkatan ukuran hati, limpa.

Sebagai tambahan kepada ultrasound, ujian makmal ditetapkan:

  • ujian darah am dan biokimia;
  • analisis tinja untuk telur cacing, lamblia.

Dalam bentuk utama penyakit ini, jumlah darah tidak berubah. Sekiranya terdapat parasit, jumlah eosinofil meningkat, telur dijumpai dalam tinja. Sekiranya terdapat proses keradangan, ESR meningkat. Ujian darah biokimia akan menentukan pankreatitis, genangan hempedu, gangguan metabolisme lipid.

Sebagai tambahan kepada kaedah ini, penyelidikan tambahan sedang dilakukan. Mereka bertujuan untuk mengenal pasti perubahan yang berlaku dalam sistem bilier:

  1. Kolesistografi. Dilantik untuk mengesan batu di pundi kencing. Selain itu, mereka mengkaji kecekapan dan kepanjangan pundi hempedu.
  2. Manometri sfinkter. Dilakukan untuk menentukan ketegangan dan fungsi sfinkter Oddi.
  3. Cholangiografi. Dijalankan untuk memeriksa saluran empedu.

Intubasi duodenum dilakukan untuk mengkaji komposisi hempedu dan fungsi saluran empedu. Selain itu, dengan jenis diagnosis ini, doktor berjaya mengesan perubahan patologi bersamaan pada organ sistem pencernaan..

Tomografi yang dikira atau pencitraan resonans magnetik organ bilier dan saluran ekskresi mungkin diperlukan untuk mendapatkan gambaran klinikal yang lengkap..

Komplikasi

DWVP bukan keadaan normal bagi badan. Rawatan harus dijalankan sepenuhnya. Jika tidak, komplikasi berikut mungkin timbul:

  • kolesistitis - proses keradangan yang melibatkan pundi hempedu;
  • penampilan calculi di pundi hempedu;
  • pankreatitis akut dan kronik;
  • duodenitis - proses keradangan di duodenum.

Rawatan dyskinesia bilier

Pendekatan bersepadu dipertimbangkan. Matlamat utama rawatan dyskinesia saluran empedu adalah untuk memastikan fungsi pundi hempedu berfungsi sepenuhnya, untuk mencegah komplikasi.

  1. Diet;
  2. Gaya hidup yang betul;
  3. Mengambil ubat;
  4. Homeopati, ubat-ubatan rakyat;
  5. Prosedur perubatan.

Sekiranya terdapat gangguan autoimun, diperlukan agen hormon, hepatitis virus dirawat dengan agen antivirus, dan mikroorganisma berbahaya, helminths dibuang dengan ubat antiparasit, antibiotik. Dalam setiap kes, pendekatan individu diperlukan, tetapi sangat penting untuk mengikuti diet, menjalani gaya hidup yang sihat.

Kaedah terapi tambahan:

  1. Akupunktur;
  2. Elektroforesis;
  3. Tiub;
  4. Terapi lintah;
  5. Akupresur.

Tubage dijalankan di rumah. Prosedur ini mengaktifkan aliran keluar hempedu, meningkatkan fungsi hati dan pundi hempedu. Pada waktu pagi, semasa perut kosong, minum 1 liter air mineral. Tidur di sebelah kiri, letakkan pad pemanasan hangat di sebelah kanan selama 1-2 jam. Mereka bangun, melakukan senaman ringan - selekoh badan, jongkok. Najis hitam dengan bau yang menyakitkan menunjukkan penyucian saluran. Prosedurnya dilakukan sebulan sekali, dilarang sekiranya terdapat penyakit batu empedu.

Rawatan ubat

Ubat-ubatan untuk rawatan dyskinesia bilier diresepkan oleh ahli gastroenterologi bergantung pada bentuk penyakit ini.

Dalam rawatan dyskinesia hiperkinetik pundi hempedu, berikut digunakan:

  • ubat koleretik yang tergolong dalam kumpulan kolekinetik (Gepabene, Holosas, Flamin, Mannitol, Sorbitol, Oxafenamide) - memperbaiki aliran keluar hempedu;
  • cholespasmolytics (Drotaverin, Papaverin, No-shpa) - melegakan kesakitan;
  • penenang (Novopassit, motherwort atau valerian tincture).

Dengan bentuk hipokinetik dyskinesia pundi hempedu, berikut ditetapkan:

  • ubat koleretik yang tergolong dalam kumpulan koleretik (Allochol, Holenzym, Tanacehol, Lyobil);
  • antispasmodik myotropik (Odeston, Duspatalin);
  • persiapan enzim (Penzital, Creon, Mezim) - digunakan untuk sindrom dyspeptik yang teruk (perut kembung, sembelit atau cirit-birit, kepahitan di mulut);
  • tonik (tingtur eleutherococcus, ginseng).

Dengan campuran dyskinesia, ubat-ubatan dengan kesan prokinetik dan antiemetik ditetapkan untuk kemasukan - Motilium, Cerucal. Papaverine, No-shpa sesuai untuk melegakan kekejangan yang menyakitkan. Untuk semua bentuk patologi dengan mendahului gejala VSD, antidepresan (Melipramine, Elivel, Sertralin) dan ubat penahan sakit - Ketorolac, Dexamethasone, Anaprilin diperlukan.

Ubat rakyat

Rawatan dijalankan dengan ramuan perubatan, biji, sayur-sayuran, buah-buahan. Semasa memilih ubat yang berkesan, anda perlu mengambil kira jenis dyskinesia, sifat komponen ubat tersebut.

Sekiranya dyskinesia berkembang pada jenis hipertensi, pilihan berikut sesuai:

  1. Pudina. Untuk meredakan kekejangan, menghilangkan loya, meningkatkan selera makan dan mengaktifkan saluran gastrointestinal, daun segar atau kering diseduh pada kadar 10 gram per segelas air mendidih. Selepas setengah jam infus, minum 80 ml ubat dua kali sehari 20 minit sebelum makan.
  2. Akar Liquorice. Kaldu disediakan sama dengan pilihan di atas, disejukkan, ditapis dan jumlah keseluruhannya meningkat hingga 200 ml dengan air rebus. Selepas pengambilan, kelonggaran otot saluran dan pundi kencing itu berkesan.

Dengan gangguan hipotonik, resipi berikut dipilih:

  1. Bunga Helichrysum untuk menormalkan komposisi hempedu, pembasmian kuman tempatan dan memperbaiki peristalsis. 3 sudu besar herba dituangkan ke dalam kuali enamel dan 250 ml air mendidih ditambah. Pemanasan dalam mandi air dilanjutkan selama setengah jam dengan kacau berterusan. Kemudian kuahnya disejukkan, ditapis. Mereka minum 100 ml ubat tiga kali sehari sebelum makan selama 21 hari.
  2. Sutera jagung, yang membantu mencairkan hempedu, menurunkan kadar bilirubin, kolesterol. Untuk menyiapkan infus, satu sendok teh herba cincang dituangkan dengan segelas air mendidih, dibiarkan selama 30 minit, ditapis. Komposisi siap diminum 3 kali sehari sebelum makan, mengekalkan selang setengah jam.
  3. Oregano untuk menormalkan sistem saraf, melegakan keradangan, meningkatkan aliran hempedu. Untuk 200 ml air mendidih, ambil 30 gram bahan mentah. Infusi disimpan sekurang-kurangnya 20 minit. Ubat ini diambil dengan cara yang sama seperti preskripsi sebelumnya..

Diskinesia disyorkan untuk makan biji labu, limau gedang, aprikot, minum jeli, kompot buah kering, susu.

Fisioterapi

Untuk meningkatkan keberkesanan terapi, rejimen rawatan dilengkapi dengan prosedur khas:

  • Untuk memperbaiki gangguan hipomotor, elektroforesis dilakukan menggunakan Pilocarpine. Dan mereka juga menjalankan terapi amplipulse.
  • Sekiranya diskinesia hipertensi didiagnosis, Papaverine, Platifillin diambil untuk elektroterapi. Aplikasi laser dan parafin diperkenalkan ke dalam skema.

Dengan hipotensi, terapi senaman ditetapkan dengan satu set latihan untuk menguatkan otot perut. Apabila pengampunan berlaku, mereka merancang kursus di sanatorium dengan terapi air mineral.

Diet

Rawatan dyskinesia saluran hempedu dan perkumuhan yang berjaya adalah mustahil tanpa mematuhi diet, yang diresepkan untuk jangka masa yang agak lama - dari 3 hingga 12 bulan. Tujuannya adalah pemakanan yang lembut dan normalisasi fungsi hati, saluran empedu, dan organ sistem pencernaan..

Diet untuk dyskinesia pundi hempedu apa pun melibatkan pemakanan yang betul dengan pengecualian makanan seperti:

  1. Makanan pedas, masam, masin, berlemak, goreng dan salai;
  2. Minuman beralkohol;
  3. Kuah yang kaya;
  4. Bawang putih, bawang, perasa dan rempah;
  5. Sorrel dan lobak;
  6. Ikan berlemak, daging;
  7. Susu dan krim keseluruhan;
  8. Makanan dalam tin dan perap;
  9. Produk yang meningkatkan pembentukan gas - roti rai dan kekacang;
  10. Koko, kopi hitam, dan minuman berkarbonat;
  11. Coklat;
  12. Pastri dan pastri dengan krim.

Makanan mestilah pecahan, sekurang-kurangnya 5-6 kali sehari, bahagiannya mestilah kecil. Pada hari-hari pertama setelah pemburukan, produk harus dimakan dalam bentuk cair, disapu atau cincang, kemudian, apabila gejala akut diskinesia bilier dan dyskinesia pundi hempedu hilang, dalam rebus, panggang atau kukus. Dianjurkan untuk mengurangkan pengambilan garam hingga 3 g sehari untuk mengurangkan pengekalan cecair di dalam badan.

Produk dibenarkan untuk penggunaan:

  • sup dengan sup sayur-sayuran;
  • unggas rendah daging, daging dan ikan;
  • pasta;
  • sebarang bijirin;
  • kuning telur rebus;
  • lemak mentega dan sayur-sayuran;
  • produk asid laktik;
  • roti semalam;
  • sayur-sayuran dalam bentuk apa pun;
  • madu, gula-gula, marmalade, karamel;
  • buah-buahan dan buah beri yang tidak berasid;
  • jus sayur-sayuran dan buah-buahan.

Dengan dyskinesia hipermotor saluran empedu, perlu dikecualikan dari senarai ini:

  • sayur-sayuran segar, beri dan buah-buahan;
  • daging lembu dan daging babi;
  • kuning telur;
  • gula dan karamel.

Pencegahan dyskinesia juga mengenai pemakanan yang betul..

Cara hidup

Anda harus meninggalkan tabiat buruk, menguatkan sistem ketahanan badan, mengutamakan pemakanan yang betul, mengikuti diet. Mengawal berat badan, mencegah keletihan saraf. Pastikan anda terlibat dalam pendidikan jasmani, melakukan senaman sederhana, gimnastik.

Gaya hidup yang tidak aktif mengganggu peredaran darah, menyebabkan proses stagnan, dan menyumbang kepada pengumpulan hempedu. Kegiatan fizikal yang melampau merangsang pergerakan hempedu, yang juga bukan norma.

Pencegahan

Pencegahan dyskinesia pundi hempedu merangkumi langkah-langkah berikut:

  1. Kuatkan sistem saraf anda dengan segala cara, cuba jaga diri anda.
  2. Rejimen makanan diperlukan (jangan makan ketika sia-sia, buang semua makanan berbahaya yang diisi dengan sanga).
  3. Diet tetap sepanjang hayat anda.
  4. Makan perlahan-lahan, kunyah makanan anda dengan baik.
  5. Makan dengan kerap, tetapi buat bahagian kecil, hempedu akan berhenti bertakung.
  6. Masukkan minyak sayuran ke dalam salad, ia adalah koleretik.
  7. Protein (haiwan, sayur-sayuran) bermanfaat.
  8. Makan terakhir kira-kira 2.5 jam atau tiga jam sebelum tidur.
  9. Sebelum tidur, minum segelas kompot, jeli, yogurt.

Rawatan dyskinesia pundi hempedu adalah kekal dan sepanjang hayat - ini mesti difahami. Anda terbiasa dengan segala-galanya, dan membiasakannya. Terapi adalah wajib agar tidak menghadapi komplikasi yang lebih serius.

Ramalan

Ramalannya baik. Walaupun patologi bersifat kronik, namun rawatan yang betul dan tepat pada masanya, mengekalkan gaya hidup sihat dan mematuhi diet membantu mencegah berlakunya pemburukan..

Diskinesia bilier: gejala, rawatan, penyebab dyskinesia saluran empedu pada kanak-kanak dan orang dewasa

Dyskinesia bukanlah kelengkungan atau kelengkungan pundi hempedu atau jalan yang menghalaunya, seperti yang dipercayai oleh kebanyakan orang. Istilah ini berasal dari kata Yunani kinesis, yang bermaksud pergerakan, dan awalan bermaksud gangguan. Oleh itu, diskinesia bilier adalah keadaan di mana nada atau pergerakan sistem yang membawa hempedu dari hati ke duodenum terganggu. Ini menyebabkan rasa sakit di hipokondrium kanan, masalah dengan najis, dan kadang-kadang kepahitan di mulut, tetapi tidak ada kerosakan pada organ ini semasa pemeriksaan.

Selalunya, dyskinesia berlaku pada orang yang mengalami anomali dalam perkembangan organ empedu, yang suka akan pemakanan yang tidak seimbang, dan juga pada orang yang sering terdedah kepada pelbagai situasi traumatik. Terdapat sebab lain untuk keadaan ini. Wanita paling mudah terdedah kepada patologi ini. Rawatan untuk dyskinesia bertujuan untuk melegakan simptom dan - terutamanya jika saluran empedu mempunyai kelajuan pergerakan yang perlahan atau kontraktil yang lemah - untuk mencegah pembentukan batu.

Sedikit mengenai anatomi dan fisiologi

Bile adalah cecair berwarna kuning kecoklatan yang penting untuk pencernaan. Fungsi utamanya adalah untuk memisahkan lemak dari makanan antara satu sama lain, meningkatkan luas permukaannya. Kemudian diproses dengan baik oleh enzim lipase, akibatnya bahagian-bahagian penyusun lemak - asid lemak - diserap ke dalam darah. Selain itu, hempedu mempengaruhi penyerapan protein dan karbohidrat. Di bawah pengaruh bahan ini, yang dihasilkan oleh hati oleh ¾, dan oleh ¼ - oleh saluran hati, usus kecil berfungsi seperti biasa: proses penyerapan nutrien, serta pembelahan dan kematian sel-selnya sendiri, berlaku..

Untuk semua proses di atas berlaku dengan betul, hempedu mestilah berkepekatan normal. Pundi hempedu terlibat dalam hal ini, yang "memberi" lebihan air ke kapal. Sekiranya hempedu tidak tinggal di pundi kencing, ia masuk ke dalam usus dalam bentuk yang cair dan menjengkelkannya, menyebabkan cirit-birit. Sekiranya terdapat hempedu yang terlalu lama di dalam pundi kencing, ia masuk terlalu pekat, yang juga tidak berguna.

Hempedu terbentuk di hati. Selanjutnya, ia mesti melalui saluran empedu ke pundi hempedu, dan dari dalamnya untuk memasuki duodenum. Pergerakan rembesan diberikan oleh perbezaan tekanan pada saluran empedu, yang berlaku disebabkan oleh kerja otot bulat - sfinkter. Oleh itu, sfinkter, yang mengalir hempedu ke pundi hempedu, ditutup - ia mengalir dari hati. Kemudian terbuka, dan rahsia mengalir ke gelembung, yang hampir kosong, dan di mana tekanannya kurang daripada saluran. Apabila makanan berlemak memasuki duodenum, pundi hempedu, yang merupakan organ yang dilengkapi dengan otot, berkontraksi. Dalam kes ini, sfinkter di leher pundi kencing terbuka, dan sfinkter di mana pintu masuk ke duodenum bermula ditutup, dan ia dibuka ketika yang pertama ditutup. Pengecutan saluran empedu mengatur sistem saraf simpatik dan beberapa bahan yang dihasilkan di perut dan pankreas.

Apa itu dyskinesia, jenisnya

Setelah mempertimbangkan anatomi, anda dapat menerangkan intipati patologi dengan lebih terperinci. Oleh itu, dyskinesia adalah keadaan:

  • jika sfinkter (satu atau lebih) yang terletak di saluran empedu tidak berehat dalam masa;
  • atau, sebaliknya, walaupun makan, sfinkter tidak mahu berehat;
  • jika terdapat pengecutan pundi hempedu yang kuat;
  • jika pundi hempedu atau saluran menguncup dengan perlahan, mengurangkan kadar aliran keluar hempedu.

Bergantung pada gangguan fungsi dan nada motor, dyskinesia boleh menjadi:

  • hipertensi: nada sfinkter meningkat;
  • hipotonik: nada, sebaliknya, dikurangkan;
  • hipokinetik: pergerakan saluran empedu diperlahankan, hempedu dilepaskan perlahan;
  • hiperkinetik: aliran keluar hempedu aktif, bahagiannya dibuang dengan tajam.

Biasanya, peningkatan nada digabungkan dengan peningkatan kemahiran motorik, membentuk jenis dyskinesia hipertensi-hiperkinetik (atau spastik). Perkara yang sama berlaku dalam keadaan yang berlawanan: dengan pergerakan yang lemah, nada saluran empedu melemah - jenis hipotonik-hipokinetik (atonik). Terdapat juga jenis campuran.

Diskinesia spastik adalah ciri peningkatan nada bahagian parasimpatik. Jenis penyakit atonik berkembang dengan adanya pengaruh bahagian simpatik sistem saraf autonomi.

Punca penyakit

Sebab berikut menyebabkan pelanggaran nada atau pergerakan saluran empedu:

  • Kecacatan kongenital saluran empedu dan pundi hempedu:
    • penggandaan saluran empedu;
    • kelemahan kongenital dinding pundi kencing;
    • pundi hempedu intrahepatic;
    • kekejangan pundi hempedu;
    • pundi hempedu septate;
    • injap di saluran hempedu;
    • pundi hempedu aksesori;
    • gelembung bergerak;
    • gelembung yang tidak normal.

Semua patologi ini menyebabkan dyskinesia disebut "primer". Seterusnya, kami menyenaraikan penyakit yang diperoleh (timbul semasa hidup) yang boleh menyebabkan dyskinesia sekunder saluran empedu.

  • Tabiat makan: berpuasa dalam jangka masa yang panjang, menghindari lemak sayuran, atau sebaliknya, makan makanan berlemak, asap dan pedas dalam jumlah besar.
  • Tekanan berterusan atau keadaan trauma.
  • Pankreatitis sebelumnya atau patologi keradangan lain pada saluran gastrousus atau organ wanita.
  • Kolesistitis kronik.
  • Neurocirculatory dystonia, apabila kawalan urutan normal kontraksi saluran empedu terganggu.
  • Fokus jangkitan yang berterusan di dalam badan (karies, tonsilitis kronik).
  • Penyakit organ endokrin: kegemukan, diabetes mellitus, tirotoksikosis.
  • Alahan makanan.
  • Hepatitis virus yang ditangguhkan.
  • Penyakit helminthik.
  • Giardiasis, di mana protozoa flagellate menjajah pundi hempedu.
  • Tempoh menopaus, ketika peraturan kontraktilitas saluran empedu terganggu.
  • Dysbacteriosis.
  • Jangkitan usus sebelumnya.

Tanda-tanda penyakit

Gejala dyskinesia bilier berbeza bergantung pada jenis patologi: sama ada hiperkinetik atau hipokinetik.

Perbezaan utama antara jenis utama penyakit ini adalah sakit di dyskinesia:

Mual, muntah, air kencing dalam jumlah besar, sembelit / cirit-birit.

Terhadap latar belakang serangan, mungkin ada: mudah marah, berkeringat, tekanan darah rendah, sakit kepala

Ciri-ciri kesakitanJenis hiperkinetikJenis hipotonik
PenyetempatanDi hipokondrium yang betulDi hipokondrium di sebelah kanan
PerwatakanTajam, kolikKusam, sakit, tidak sengit. Boleh digambarkan sebagai berat atau peregangan kawasan di bawah tulang rusuk
Di mana ia memberiKe bilah bahu dan bahu kananHanya terasa di bawah tulang rusuk
Apa yang memprovokasiSenaman, tekanan, selepas makanan berlemakEmosi yang kuat, kesilapan diet
Apa simptom lain yang disertai dengan kesakitanKepahitan di mulut, loya, hilang selera makan, sendawa, rasa kembung, sembelit / cirit-birit
Apa yang dihapuskanDengan ubat "No-shpa", "Buscopan"Berlalu dengan sendirinya
Dalam tempoh di luar seranganTidak perlu risau, hanya kesakitan jangka pendek yang muncul di hipokondrium yang betul, "di bawah sudu", berhampiran pusarPenyakit ini secara semula jadi mengubah keperibadian seseorang: dia menjadi berkulit putih, mudah marah, cepat letih, perubahan mood diperhatikan. Di luar serangan, tidak ada yang menyakitkan

Kedua-dua jenis dyskinesia boleh menyebabkan gejala lain:

  • mudah marah;
  • peningkatan berpeluh;
  • sakit kepala berulang;
  • nafas berbau;
  • kembung;
  • penurunan selera makan;
  • kepahitan di mulut;
  • plak kuning di lidah;
  • penurunan libido pada lelaki;
  • sebilangan wanita mengalami ketidakteraturan haid.

Manifestasi ekstrem dari varian hiperkinetik adalah kolik bilier. Ia dimanifestasikan oleh rasa sakit yang teruk secara tiba-tiba di sebelah kanan bawah tulang rusuk, yang disertai dengan degupan jantung yang cepat, serangan panik, mati rasa anggota badan.

Manifestasi maksimum dyskinesia hipokinetik adalah kolestasis - genangan hempedu di saluran empedu. Ini ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • gatal-gatal yang teruk pada keseluruhan kulit;
  • menguning kulit dan putih mata;
  • kegelapan air kencing;
  • tinja menjadi kuning muda atau bahkan berwarna kelabu.

Diagnostik

Gejala sahaja tidak cukup untuk membuat diagnosis, kerana gejala serupa dapat berkembang dengan penyakit hati yang lebih serius. Kedua, perlu diketahui penyebabnya (misalnya, kerosakan saluran empedu), yang menyebabkan penyakit ini, untuk kemudiannya menghapuskannya.

Dyskinesia saluran empedu adalah keadaan di mana struktur organ-organ ini tidak terganggu. Maksudnya, diagnosis dibuat berdasarkan pelanggaran kontraktilitas atau nada dalam perjalanan dari hati ke duodenum. Bagaimana untuk melihatnya?

Setelah melakukan ultrasound pundi hempedu dengan sarapan koleretik. Pertama, setelah mengikuti diet tiga hari, ultrasound perut "normal" dilakukan. Dengan pertolongannya, jumlah, ukuran, ubah bentuk, anomali saluran empedu dinilai, dan pemeriksaan dibuat untuk batu empedu. Seterusnya, seseorang mengambil produk yang seharusnya menyebabkan pelepasan hempedu ke dalam duodenum (ini boleh jadi: 100 gram krim atau krim masam berlemak, yogurt berlemak, coklat atau sebilangan pisang), dan doktor melihat urutan dan bagaimana hempedu bergerak.

Intubasi duodenum

Dengan menilai bahagian kandungan duodenum. Untuk ini, satu kajian dilakukan yang disebut "intubasi duodenum": seseorang perlu menelan probe nipis, dari mana, setelah mencapai duodenum, kandungannya akan diperoleh. Kajian ini dilakukan semasa perut kosong. Pertama, sebahagian daripada kandungan usus yang normal diperoleh dari probe, yang terdiri daripada hempedu, cairan yang dikeluarkan oleh pankreas dan jus duodenum itu sendiri. Seterusnya, ubat koleretik, magnesia sulfat, disuntik ke dalam probe. Pundi hempedu berkontraksi, dan hempedu yang terkandung di dalamnya memasuki usus. Dia juga dibawa untuk penyelidikan. Selepas beberapa ketika, hempedu mengalir di sini, yang sebelumnya berada di saluran empedu intrahepatik. Dia juga dibawa untuk analisis. Untuk membuat diagnosis dyskinesia, masa yang berlalu dari saat cholagogue diperkenalkan ke bahagian kedua dan kemudian bahagian ketiga adalah penting. Kandungan pelbagai lipid dalam dua hidangan terakhir juga penting..

Kolesistografi

Dengan bantuan kaedah radiografi kontras - kolesistografi (saluran empedu extrahepatic diperiksa) dan kolangiografi (saluran empedu intrahepatik diperiksa). Dalam kes pertama, seseorang perlu mengambil bahan radiopaque melalui mulut, selepas itu akan dapat dilihat dalam sinar-X bagaimana kontras mencapai pundi hempedu, bagaimana ia meninggalkannya, dalam urutan apa sfinkter berkontraksi dan berehat. Kaedah kedua melibatkan suntikan: bahan radio-legap disuntik terus ke saluran empedu, dan selepas itu ahli radiologi memantau perkembangannya di sepanjang saluran empedu.

ERCP

Semasa melakukan ERCP (endoskopi retrograde cholangiopancreatography), apabila probe dengan serat optik dimasukkan ke dalam duodenum, dan melaluinya terus ke saluran empedu, agen kontras disuntik, retrograde (iaitu kebalikan arus normal), kemajuan yang diperiksa menggunakan sinar-X.

Cholescintigraphy

Dengan penyelidikan radiologi - cholescintigraphy, di mana penyediaan radioisotop disuntik ke dalam tubuh, dan dengan cahaya radiasi khas, visualisasi berlaku ketika ia masuk ke hati, dilepaskan ke saluran empedu, pergi ke saluran empedu, dan kemudian mencapai duodenum.

Kolangiografi resonans magnetik

Dalam kes-kes yang sukar, prestasi kolangiografi resonans magnetik ditunjukkan - kaedah penyelidikan yang tidak invasif, apabila agen kontras disuntik ke dalam badan, dan jalannya diperhatikan dalam pencitraan resonans magnetik. Untuk menjalankan diagnosis seperti itu, seseorang perlu berada di kamera alat selama kira-kira 40-50 minit, memerhatikan keadaan tidak bergerak.

Ujian darah untuk lipid dan bilirubin dengan pecahannya, analisis tinja untuk dysbacteriosis, telur helminth dan koprogram adalah kaedah untuk menentukan keselamatan fungsi saluran empedu, dan juga untuk mengecualikan kemungkinan penyebab penyakit ini - cacing. Ujian ini tidak didiagnosis..

Rawatan

Rawatan untuk diskinesia bilier terdiri daripada:

  • terapi diet: ia berbeza dalam bentuk patologi hipo dan hiperkinetik;
  • mengambil decoctions atau infus dari pelbagai ramuan: ia diresepkan oleh ahli gastroenterologi, dengan mengambil kira jenis penyakit, merupakan bahagian penting dalam rawatan;
  • terapi ubat: diresepkan dalam kursus, bertujuan menghentikan serangan, mencegah kejadiannya di masa depan, dan juga untuk mencegah komplikasi.

Terapi diet

Pemakanan untuk dyskinesias adalah "paus" utama rawatan. Hanya dia, dengan mematuhi peraturan yang ketat, yang membolehkan anda menghindari kejang dan mencegah komplikasi pembedahan seperti kolesistitis akut dan kolelitiasis.

Diet untuk dyskinesias mengandungi peraturan pemakanan umum, tetapi ada juga saat-saat yang sangat berbeza dalam varian hipokinetik dan hiperkinetik.

Peraturan umum

Anda perlu makan supaya pundi hempedu dikosongkan sepenuhnya, tetapi tidak ada serangan sakit. Untuk ini:

  • makan sedikit, 4-5 kali sehari;
  • makan makanan kecil;
  • amati selang 3-4 jam antara waktu makan;
  • makan malam 2-3 jam lebih awal, dan jangan makan daging pada waktu malam;
  • makan produk tenusu rendah lemak pada waktu pagi dan petang;
  • elakkan makan makanan sejuk atau terlalu panas;
  • jangan panaskan makanan pada haiwan atau lemak trans seperti marjerin, daging babi, angsa, atau anak domba.
Menghilangkan sepenuhnyaMenghilangkan hanya sekiranya berlaku pemburukanKamu boleh makan
  • sup daging;
  • sosej;
  • makanan segera;
  • rangup;
  • bubur millet;
  • kacang masin;
  • makanan goreng;
  • daging berlemak dan ikan;
  • makanan dalam tin;
  • kuah ikan;
  • penaik;
  • kekacang;
  • cendawan;
  • lemak mana-mana haiwan atau burung;
  • coklat;
  • ais krim;
  • hidangan pedas;
  • minuman sejuk dengan gas;
  • alkohol;
  • gula-gula getah.
  • bawang;
  • lada;
  • sawi;
  • kuah cendawan;
  • makanan masin;
  • lobak dan lobak;
  • kesedihan;
  • sos panas;
  • lobak kuda;
  • Roti rai.
  • sup vegetarian;
  • borscht rendah lemak;
  • sup susu dengan bijirin;
  • daging tanpa lemak rebus, bakar atau kukus, ayam atau ikan;
  • bubur: soba, nasi - di dalam air atau susu;
  • sayur-sayuran: bakar, rebus, rebus;
  • produk tenusu rendah lemak;
  • telur rebus dan telur dadar kukus;
  • biskut biskut;
  • bunga matahari dan minyak zaitun;
  • sedikit mentega. Sebahagian kecil dari itu harus diambil pada waktu pagi, sebagai sandwic;
  • roti adalah semalam;
  • keju: tidak masin dan ringan;
  • buah-buahan dan buah beri: masak, manis;
  • teh lemah;
  • gula-gula: madu, marmalade, marshmallow, karamel, marshmallow, jem;
  • jus - diperah segar, dicairkan dengan air

Ciri-ciri pemakanan dengan hypkinotor dyskinesia

Diet mesti mengandungi makanan yang merangsang pergerakan saluran empedu:

  • buah-buahan;
  • sayur-sayuran (bakar, rebus, rebus);
  • mentega dan minyak sayuran;
  • krim masam;
  • roti hitam;
  • telur;
  • krim.

Ciri-ciri pemakanan dengan dyskinesia hipermotor

Dengan bentuk penyakit ini, adalah mustahak untuk mengecualikan dari produk diet yang merangsang pembentukan hempedu dan rembesan hempedu: lemak haiwan, roti hitam, produk susu berlemak dan susu masam, sayur-sayuran segar, kaldu dan soda.

Terapi ubat

Ia juga mempunyai tujuan umum dan juga dibina berdasarkan jenis dyskinesia.

Cadangan umum

Oleh kerana dyskinesia dianggap sebagai penyakit, penyebab utamanya adalah peraturan saraf, yang bergantung secara langsung pada jiwa. Oleh itu, sebelum merawat pelanggaran aktiviti motorik saluran empedu dengan bantuan ubat koleretik, anda perlu memulakan dengan pemulihan latar belakang mental. Sekiranya patologi timbul dengan latar belakang keadaan depresi, ubat antidepresan ringan ditetapkan. Sekiranya pelanggaran rembesan hempedu diprovokasi oleh neurosis, dinyatakan kegelisahan, disarankan untuk memulakan dengan ubat penenang atau antipsikotik.

Pelantikan sedemikian dibuat oleh psikoterapi atau psikiatri..

Di samping itu, rawatan penyebab diskinesia dilakukan: terapi antihelminthik, rawatan alahan, penghapusan hipovitaminosis, pembetulan dysbiosis.

Bentuk hipotonik-hipokinetik

Dalam kes ini, ubat koleretik diperlukan, yang:

  • akan meningkatkan nada pundi hempedu: magnesium sulfat, xylitol;
  • meningkatkan motilitas saluran empedu: contohnya, cholecystokinin, pancreozymin.

Sebagai tambahan kepada koleretik, persiapan tonik juga diperlukan: warna ginseng, ekstrak eleutherococcus, warna serai.

Bentuk hipertensi-hiperkinetik

Di sini kita memerlukan ubat-ubatan yang meningkatkan pembentukan hempedu: akan ada lebih banyak lagi, saluran empedu akan berfungsi lebih lama, dan tidak cepat menguncup, menyebabkan serangan sakit. Ini adalah ubat-ubatan seperti ocafenamide, flamin, nicodine..

Juga, jika sfinkter terlatih, mereka santai. Ini dilakukan dengan ubat antispasmodik: no-shpa, buscopan.

Sebagai tambahan, kita memerlukan dana yang menormalkan keseimbangan sistem parasimpatis dan simpatik: tincture valerian, potassium bromide, tinwur motherwort.

Rawatan dengan kaedah rakyat

Dyskinesia bilier adalah patologi dalam rawatan yang mana ubat-ubatan rakyat adalah tambahan yang baik untuk terapi ubat, dan kadang-kadang satu-satunya komponennya (contohnya, pada kanak-kanak).

Bentuk hipertensiBentuk hipotonik
Herba dari mana rebusan dibuat
  • bunga chamomile;
  • rumput motherwort;
  • pudina;
  • akar likuoris;
  • akar valerian;
  • buah dill
  • sutera jagung;
  • bunga chamomile;
    daun jelatang;
  • buah mawar anjing;
  • St. John's wort;
  • bunga immortelle;
  • oregano
Air mineralMineralisasi air yang rendah, yang mesti diambil suam:

  • Smirnovskaya;
  • Essentuki 4 dan 20;
  • Slavyanovskaya;
  • Narzan
Mineralisasi air yang tinggi:

  • Arzni;
  • Essentuki 17

Sekiranya ujian menunjukkan adanya kolestasis (genangan hempedu), dan tisu hati tidak menderita (tahap ALT dan AST tidak meningkat dalam analisis "ujian hati"), pemeriksaan buta dilakukan: penyelesaian sorbitol, air mineral mineralisasi tinggi atau magnesium sulfat diminum semasa perut kosong. Kemudian anda perlu berbaring di sebelah kanan dan meletakkan pad pemanasan hangat di bawahnya. Anda perlu berbaring seperti ini selama 20-30 minit.

Rawatan pelengkap

Dalam rawatan dyskinesia bilier, berikut digunakan:

  • fisioterapi: arus diadynamic, elektroforesis, gelombang mikro;
  • akupunktur;
  • akupresur;
  • terapi lintah;
  • rawatan di sanatorium profil gastroenterologi, di mana terapi air mineral dijalankan.

Komplikasi diskinesia bilier

Kerosakan fungsi ini boleh mengakibatkan akibat berikut:

  • pembentukan keradangan kronik dinding pundi hempedu (kolesistitis kronik);
  • keradangan saluran empedu intrahepatik (kolangitis);
  • cholelithiasis;
  • keradangan pankreas;
  • gastritis, gastroduodenitis - keradangan perut atau perut, atau 12 ulser duodenum. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hempedu yang tidak pekat sering dibuang ke perut dan duodenum dalam penyakit ini, yang menyebabkan keradangan mereka;
  • alahan badan, yang ditunjukkan oleh ruam kulit;
  • penurunan berat badan, gangguan metabolik, yang berlaku kerana pelanggaran penyerapan bahan yang diperlukan tanpa pemprosesan yang betul dengan hempedu.

Pencegahan dan prognosis penyakit

Untuk mengelakkan patologi berkembang, patuhi peraturan berikut:

  1. tidur sekurang-kurangnya 8 jam;
  2. tidur selewat-lewatnya jam 11 malam;
  3. tenaga kerja mental dan fizikal gantian;
  4. berjalan di udara segar;
  5. makan dengan baik: makan lebih banyak makanan tumbuhan, bijirin, produk haiwan rebus, daging atau ikan yang kurang digoreng;
  6. tidak termasuk situasi traumatik.

Sekiranya patologi telah berkembang, perlu mengikuti cadangan ahli gastroenterologi anda, perhatikan latar belakang psiko-emosi.

Dyskinesia saluran empedu tidak mengurangkan jangka hayat, tetapi mempengaruhi kualitinya.

Dyskinesia pada kanak-kanak

Dyskinesia saluran empedu pada anak kecil berkembang kerana strukturnya yang tidak normal. Selalunya ia adalah selekoh pundi hempedu atau kehadiran partisi di dalamnya, lebih jarang - lokasi berlipat ganda atau tidak normal dari saluran empedu.

Pada kanak-kanak yang lebih tua, tekanan emosi menjadi penyebabnya. Ini adalah pertengkaran ibu bapa, dan perpindahan keluarga, dan kolektif di tadika dan sekolah, dan beban akademik yang besar.

Penyebab dyskinesia lain adalah:

  • kecederaan kelahiran;
  • hipoksia atau asfiksia semasa melahirkan anak;
  • sinusitis yang kerap, tonsilitis kronik;
  • hepatitis A yang dipindahkan, disentri, salmonellosis;
  • pencerobohan helminthic: giardiasis, cacing gelang;
  • penyakit alahan;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • neurosis;
  • diatesis neuro-arthritic.

Dyskinesia pada kanak-kanak adalah penyakit yang lebih berbahaya: tanpa pengemulsian lemak yang normal, jumlah asid lemak dan bahan lain yang mencukupi untuk tubuh tidak akan diserap, serta vitamin larut lemak - A, D, E dan K, yang masing-masing penting untuk pertumbuhan badan.

Sekiranya ibu bapa memperhatikan bahawa anak itu ditarik, mudah marah, cepat letih atau menangis kerana sedikit pun, ada baiknya menghubungi pakar gastroenterologi pediatrik untuk mengecualikan diskinesia bilier. Sekiranya pada masa ini tidak dapat dikesan, maka ini tidak bermaksud bahayanya telah berlalu; ini menunjukkan bahawa ada kecenderungan untuk itu, tetapi patologi belum mempunyai masa untuk memulakan. Dalam kes ini, anda harus memberi perhatian khusus kepada diet dan rutin harian anak untuk mengelakkan pembentukannya..

Gejala berikut menunjukkan bahawa patologi telah berkembang:

  • penggantian sembelit dan cirit-birit;
  • secara berkala - terutamanya selepas makan makanan berlemak atau goreng - penampilan kesakitan di hipokondrium yang betul;
  • gatal pada kulit, yang muncul dengan alasan yang tidak diketahui, bukan setelah suntikan, bukan setelah gigitan, mengambil makanan baru atau ubat baru.

Diagnosis patologi dijalankan mengikut ultrasound dengan sarapan koleretik. Kontras sinar-X, dan lebih-lebih lagi, teknik radioisotop pada kanak-kanak dilakukan mengikut petunjuk yang ketat, dan dengan adanya kolangiografi resonans magnetik, mereka hampir tidak pernah dilakukan.

Rawatan pada kanak-kanak

Untuk terapi pada kanak-kanak, persediaan herba lebih disukai. Mereka dipilih bergantung pada jenis patologi.

Oleh itu, dengan dyskinesia hipomotor, berikut ditetapkan:

  • ubat-ubatan yang merangsang pembentukan hempedu: cholagol, holosas, allochol, liobil;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan nada saluran empedu: magnesium sulfat, sorbitol atau xylitol;
  • terapi herba: decoctions dari dandelion, pinggul mawar, stigma jagung, pudina;
  • "Pemeriksaan buta" dengan sorbitol atau xylitol;
  • perairan mineral: "Essentuki 17".

Dengan dyskinesia hipermotor, rawatan dijalankan:

  • ubat antispasmodik: aminophylline, riabal;
  • terapi herba: decoctions of St. John's wort, chamomile, jelatang dioecious;
  • perairan rendah mineral: "Slavyanovskaya", "Smirnovskaya";
  • elektroforesis dengan novocaine di kawasan pundi hempedu.

Setelah menghentikan serangan, pemulihan dilakukan di sanatorium, di mana perairan mineral diresepkan, prosedur fisioterapi lain:

  • Terapi gelombang mikro;
  • kolar galvanik menurut Shcherbak;
  • mandian natrium klorida;
  • untuk menghilangkan kekejangan saluran empedu: magnetoterapi, elektroforesis antispasmodik (no-shpy, papaverine) di kawasan saluran empedu;
  • dengan tujuan penenang: mandi konifer, bromelectrosleep;
  • untuk meningkatkan aktiviti motorik saluran empedu: terapi CMT, elektroforesis magnesium sulfat.

Diet yang dinyatakan di atas sepenuhnya digunakan untuk kanak-kanak. Diet yang ketat ditetapkan selama satu tahun, maka - jika tidak ada serangan kolik bilier - anda secara beransur-ansur dapat memperluas diet.

Kanak-kanak dengan diskinesia berdaftar dengan ahli gastroenerologi pediatrik, pakar neurologi dan pakar pediatrik. Mereka dijadualkan untuk imbasan ultrasound dua kali setahun. Juga, setiap 6 bulan sekali, kursus terapi koleretik dijalankan. Sekali atau dua kali setahun, anak diberi arahan untuk rawatan spa.

Dyskinesias saluran empedu dan usus

Maklumat am

Dyskinesia saluran empedu adalah kehadiran seseorang dari keseluruhan gangguan gangguan sistem empedu, yang timbul berkaitan dengan gangguan fungsi motor saluran empedu dan saluran empedu. Lebih-lebih lagi, tidak ada perubahan organik pada organ ini. Pada pesakit sangat kerap terdapat pengecutan pundi hempedu yang terlalu kuat atau tidak mencukupi.

Amalan perubatan menunjukkan bahawa wanita lebih mudah terkena dyskinesias. Terdapat bukti bahawa dyskinesi bilier pada wanita 10 kali lebih biasa daripada pada lelaki. Dengan diskinesia bilier, hempedu tidak memasuki duodenum dalam jumlah yang mencukupi, akibatnya pesakit mengalami kesakitan di hipokondrium yang betul. Dyskinesia biasanya dibahagikan kepada hiperkinetik (jika keadaan tersebut menimbulkan aktiviti kontraktil sistem bilier yang terlalu tinggi) dan hipokinetik (jika keadaan tersebut menimbulkan aktiviti kontraktil sistem bilier yang terlalu rendah). Telah diperhatikan bahawa kejadian dyskinesia hiperkinetik lebih sering diperhatikan pada orang muda, dan dyskinesia hipokinetik adalah tipikal bagi mereka yang sudah berusia empat puluh tahun, dan juga berkembang pada orang yang menderita ketidakstabilan mental.

Punca diskinesia bilier

Dyskinesia hampir selalu didiagnosis sebagai penyakit sekunder. Ia menjelma pada manusia sebagai akibat dari faktor-faktor tertentu yang menyebabkan gangguan pada saluran empedu.

Oleh itu, penyakit ini berlaku pada orang yang pernah menderita hepatitis virus akut, disfungsi peredaran darah. Pada kanak-kanak, dyskinesia dapat berkembang kerana beberapa ciri perlembagaan anak, dengan dystonia vegetatif, dengan gaya hidup yang terlalu tidak aktif, kerana saraf, alergi makanan, patologi gastrousus, dengan adanya fokus jangkitan di dalam badan. Selain itu, kekurangan zat makanan dan sejumlah penyakit endokrin dapat mempengaruhi perkembangan dyskinesia bilier. Sebagai peraturan, dengan gaya hidup yang tidak bergerak, asthenia, kekurangan zat makanan, pesakit mengalami dyskinesia hipokinetik.

Diskinesia bilier pada kanak-kanak dan orang dewasa dianggap sebagai penyakit psikosomatik, yang dapat diprovokasi oleh trauma mental, dan juga tekanan yang teruk. Telah terbukti bahawa aktiviti motor pundi hempedu secara langsung bergantung pada tekanan dan emosi negatif yang kuat: dalam kes ini, ia melambatkan dengan ketara, dan hempedu terhenti di pundi hempedu. Selalunya, ketika mengkaji sejarah kes pesakit seperti itu, ternyata pada satu masa mereka mempunyai masalah psikologi yang pelbagai..

Di samping itu, gangguan saraf pundi hempedu yang terganggu, tempoh menopaus, kekurangan fungsi kelenjar endokrin dapat menjadi pencetus perkembangan dyskinesia pundi hempedu..

Terdapat juga kemungkinan dyskinesia menyertai penyakit batu empedu, kolesistitis. Pada pesakit dengan penyakit ulser peptik, radang usus buntu, terdapat penampilan refleks hipkinkin dyskinesia. Bentuk penyakit ini juga mengancam mereka yang makan secara tidak teratur, terlalu sering makan makanan pedas yang merengsakan selaput lendir.

Diskinesia yang teruk pada saluran empedu dan saluran empedu diperhatikan apabila dijangkiti cacing dan parasit lain yang mempengaruhi saluran pencernaan.

Gejala dyskinesia bilier

Gejala utama diskinesia bilier muncul bergantung pada faktor mana yang mencetuskan perkembangan dyskinesia. Sebagai peraturan, kebanyakan orang yang menderita penyakit ini mengadu tentang manifestasi kompleks gejala saraf. Ini adalah tahap keletihan yang terlalu tinggi, serangan air mata dan kerengsaan, berdebar-debar, berkeringat, sakit kepala berulang. Dalam kes ini, pesakit merasa sakit pada hipokondrium yang betul. Sekiranya kita bercakap mengenai dyskinesia hipertensi, maka rasa sakit seperti itu dicirikan oleh watak paroxysmal. Dalam kes ini, rasa sakitnya cukup akut, tetapi ia berlangsung dalam jangka masa yang singkat. Sensasi kesakitan dapat diberikan pada bahu kanan atau bilah bahu. Terutama, serangan seperti itu berlaku setelah memakan makanan berlemak, tekanan yang kuat, baik fizikal dan emosi. Selalunya pesakit dengan dyskinesia hipertensi memperhatikan manifestasi kepahitan di mulut, yang paling sering berlaku pada waktu pagi.

Sekiranya pesakit mengalami manifestasi dyskinesia hipotonik, maka keadaan ini dicirikan oleh rasa sakit yang membosankan dan sakit, di mana terdapat juga perasaan pecah di hipokondrium yang betul. Kesakitan seperti itu selalu mengganggu pesakit, sementara selera makannya berkurang, orang itu sering mual, dan bersendawa terserlah. Kenaikan suhu badan tidak diperhatikan, ujian darah klinikal juga tidak menunjukkan adanya penyimpangan.

Di samping itu, gejala dyskinesia bilier pada lelaki mungkin termasuk penurunan aktiviti seksual. Pada masa yang sama, pada wanita, kitaran bulanan mungkin terganggu. Tanda-tanda dyskinesia yang biasa adalah kemurungan, kelemahan emosi dan fizikal. Semasa serangan kolik bilier, pesakit mungkin mengalami degupan jantung yang kuat atau perasaan serangan jantung. Mungkin disertai dengan perasaan takut, mati rasa anggota badan.

Penyakit ini berlanjutan untuk jangka masa yang panjang, sementara secara berkala terdapat eksaserbasi kuat yang menimbulkan tekanan dan gangguan asas lain. Selepas serangan itu, terdapat kelegaan secara berkala dari keadaan tersebut. Selepas masa tertentu, dyskinesia dapat menimbulkan keradangan pada pundi hempedu dan saluran, dan juga menyebabkan pembentukan batu empedu..

Diagnosis dyskinesia bilier

Dalam proses mendiagnosis dyskinesia bilier, salah satu perkara yang paling penting adalah pemeriksaan pesakit. Doktor meraba kawasan pundi hempedu untuk mengesan kelembutan. Sangat mungkin untuk menentukan kehadiran kesakitan semasa palpasi dalam semasa penyedutan. Sekiranya keputusan pemeriksaan sedemikian tidak dapat menunjukkan dengan jelas adanya kesakitan, maka doktor akan memeriksa hasil pemeriksaan dari masa ke masa. Kegiatan sistem saraf pusat dan pembahagian autonominya juga dinilai. Diagnosis dyskinesia bilier melibatkan pencarian fokus jangkitan kronik di dalam badan, serta pengenalpastian parasit.

Untuk menentukan bentuk dyskinesia secara tepat, pemeriksaan ultrasound pada rongga perut dilakukan, serta kolesistografi kontras. Ujian darah makmal ditetapkan. Untuk menentukan apa yang berlaku dalam aktiviti kontraktil fungsi saluran empedu (terlalu tinggi atau terlalu rendah), pesakit diberi intubasi duodenum atau pemeriksaan ultrasound, sebelum itu penting untuk mengambil sarapan pagi koleretik.

Rawatan dyskinesia bilier

Perlu diingat bahawa rawatan dyskinesia bilier secara langsung bergantung pada apa yang sebenarnya menyebabkan manifestasi penyakit ini. Semasa menetapkan terapi, adalah perlu untuk mempertimbangkan fakta bahawa dyskinesias diklasifikasikan sebagai penyakit psikosomatik. Oleh itu, langkah psikoterapi penting dalam rawatannya. Walau bagaimanapun, rawatan sedemikian hanya boleh diresepkan oleh pakar psikoterapi pakar. Walau bagaimanapun, pesakit menganggap masalah mereka secara eksklusif somatik, oleh itu mereka jarang berjumpa doktor dengan profil ini. Sekiranya pesakit mempunyai gejala keadaan depresi, maka pesakit sering diberi rawatan dengan ubat penenang, antidepresan, antipsikotik ringan.

Semua kaedah selanjutnya untuk mengubati dyskinesia secara langsung bergantung kepada bentuk penyakit yang didiagnosis pada pesakit. Sekiranya pesakit menghidap dyskinesia hipokinetik, dia harus mengikuti diet khas yang merangkumi makanan dengan kesan koleretik dan tinggi mineral tertentu.

Semasa menjalani terapi, pesakit ditetapkan penggunaan air mineral jenis tertentu secara berkala. Mereka mesti diminum satu gelas kira-kira tiga kali sehari, kira-kira setengah jam sebelum makan. Di samping itu, dengan diskinesia saluran empedu, penggunaan senaman urut dan fisioterapi adalah berkesan. Rawatan spa berkala juga disyorkan. Kadang-kadang disarankan bagi pesakit untuk menetapkan intubasi duodenum untuk membebaskan pundi hempedu dari hempedu. Terdapat juga teknik yang disebut "tiub tertutup", yang dapat dilakukan oleh pesakit sendiri, sehingga merangsang pengecutan pundi hempedu.

Sekiranya pesakit menderita manifestasi dyskinesia hiperkinetik, maka penting baginya untuk mematuhi diet, yang dicirikan oleh pembatasan makanan yang merengsa, lemak. Untuk menghilangkan keadaan akut, pesakit ditunjukkan penggunaan ubat antispasmodik, perairan mineral. Kaedah pembedahan dalam kes ini tidak berkesan.

Secara umum, untuk memperbaiki keadaan pesakit, disarankan untuk menormalkan diet, istirahat dan bekerja, untuk mengecualikan sejumlah produk dari diet. Anda juga boleh menggunakan beberapa ubat tradisional, khususnya teh herba. Untuk rawatan dyskinesia, digunakan decoctions ketumbar, anise, stigma jagung, wort St. John, pudina, sage, celandine, akar valerian, dan ramuan immortelle. Juga, ubat tradisional mengesyorkan penggunaan jus limau gedang untuk beberapa waktu sebelum makan..

Para doktor

Aminova Alfiya Irshadovna

Gredasova Zinaida Viktorovna

Churakova Reseda Timergaleevna

Ubat-ubatan

Diet, pemakanan untuk diskinesia bilier

Diet untuk diskinesia bilier

  • Kecekapan: kesan penyembuhan selepas 14 hari
  • Syarat: dari 3 bulan atau lebih
  • Kos makanan: 1300-1400 rubel seminggu

Walaupun diskinesia bilier adalah penyakit yang tidak tergolong sebagai penyakit berbahaya, diet sangat penting untuk mencegah perkembangan kolesistitis dan penyakit berbahaya yang lain. Diet untuk diskinesia bilier diikuti bergantung pada bentuk penyakit apa yang berlaku. Walau bagaimanapun, secara amnya, pemakanan harus menyumbang kepada normalisasi fungsi motor saluran empedu. Sekiranya pesakit menderita manifestasi dyskinesia hipertensi, dia perlu mengurangkan kandungan makanan dalam makanan dengan ketara, penggunaannya menyumbang kepada pengecutan pundi hempedu. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai kaldu yang terlalu kaya, lemak haiwan, minyak sayuran. Tetapi kaldu yang tidak terlalu kaya, sup ikan, minyak sayuran, produk tenusu membentuk diet dengan perkembangan dyskinesia hipotonik.

Diet untuk diskinesia bilier, yang bersifat hipertensi, tidak termasuk penggunaan makanan salai, goreng, alkohol, dan makanan pedas. Anda tidak boleh makan ais krim atau minum minuman berkarbonat. Makanan seperti itu boleh mencetuskan kekejangan saluran empedu yang teruk. Penting untuk selalu makan makanan suam dan segar sahaja. Diet harus mengandungi banyak sayur-sayuran, tetapi disarankan untuk membatasi jumlah hidangan daging. Adalah perlu untuk mematuhi tabiat pemakanan sedemikian untuk jangka masa yang panjang..

Anda perlu mengambil makanan dalam bahagian kecil, melakukannya hingga 6 kali sehari. Sebaiknya makan makanan ringan sebelum tidur. Secara umum, diet untuk penyakit ini serupa dengan prinsip pemakanan di negara-negara Mediterranean: sayur-sayuran, buah-buahan, dan hidangan ikan mendominasi di dalamnya. Ngomong-ngomong, dedak mempunyai kesan yang sangat baik terhadap keadaan pergerakan saluran empedu: mereka mesti diambil dengan menambahkan 1 sudu makan pada makanan sehari-hari.

Pencegahan diskinesia bilier

Untuk mengelakkan manifestasi penyakit yang tidak menyenangkan ini, seseorang harus, tanpa berlengah, merawat semua gangguan neurotik, mengelakkan situasi tekanan yang serius, makan secara teratur pada waktu yang sama setiap hari. Tidur dan rehat yang normal, betul juga lebih penting..

Diskinesia usus

Pelbagai gangguan fungsi usus besar adalah penyakit yang sangat meluas pada masa kini. Diskinesia usus (penyakit ini juga disebut sindrom iritasi usus, kolitis spastik) adalah keadaan di mana fungsi motor usus terganggu. Diskinesia usus besar ditunjukkan pada tahap yang lebih besar, diskinesia usus kecil ke tahap yang lebih rendah. Lebih-lebih lagi, luka organik tidak tipikal untuk penyakit ini. Pada pesakit dengan dyskinesia usus, rasa sakit ditunjukkan, dan fungsi pentadbiran usus berubah dengan ketara. Dalam beberapa kes, terdapat juga tahap pengeluaran lendir yang terlalu tinggi: fenomena serupa adalah ciri kira-kira separuh daripada semua pesakit.

Diskinesia usus berkembang akibat beberapa gangguan neurotik, situasi tekanan yang serius, konflik, dystonia sistem saraf autonomi, gangguan endokrin. Juga, faktor yang mempengaruhi manifestasi diskinesia usus adalah keturunan turun temurun terhadap penyakit ini. Seperti kes dyskinesia bilier, dengan penyakit ini, perubahan hiperkinetik (spastik) dan hipokinetik (atonik) adalah mungkin. Selalunya, kedua-dua jenis gangguan ini berlaku sekaligus..

Seorang pesakit dengan diskinesia usus yang progresif sangat sering bimbang tentang sakit di perut, yang dicirikan oleh ketiadaan penyetempatan yang dinyatakan dengan jelas. Gangguan najis juga mungkin berlaku, pengeluaran lendir yang terlalu aktif. Rasa sakitnya mungkin berbeza-beza: kadang-kadang ada tekanan perasaan di bahagian bawah perut, tekanan di bahagian bawah perut, kadang-kadang kolik agak teruk. Mereka boleh bertahan selama beberapa minit atau selama beberapa hari. Sering kali, pesakit merasakan kolik seperti permulaan serangan radang usus buntu. Dalam beberapa kes, malah berlaku campur tangan pembedahan kerana disyaki radang usus buntu. Kadang-kadang pesakit dengan diskinesia usus mencatat perubahan sembelit dan cirit-birit secara berkala. Terutama cirit-birit menimpa seseorang pada waktu pagi, setelah dia mengambil makanan. Pada masa yang sama, najis sering keluar dengan kekotoran lendir..

Diagnosis dyskinesia usus memberikan, pertama sekali, pengecualian penyakit organik yang mungkin, gejala yang serupa dengan penyakit dyskinesia. Pesakit diberikan endoskopi, yang mendedahkan hiperemia membran mukus usus besar. Pemeriksaan mikroskopik najis tidak menunjukkan perubahan.

Rawatan penyakit ini melibatkan pembetulan diet. Penting untuk tidak membiarkan monotoni diet, serta sekatan diet yang terlalu serius. Sebagai rawatan ubat, terapi dengan ubat penenang, dan juga ubat penenang, diamalkan. Oleh itu, bromida, valerian, Elenium, motherwort, Trioxazin, dan lain-lain digunakan. Juga, rawatan kompleks penyakit ini termasuk pengambilan vitamin, perairan mineral, ubat-ubatan herba. Penggunaan haba secara berkala pada perut, mandi terapeutik, penggunaan ozokerite dan parafin di bahagian bawah abdomen adalah disyorkan. Diskinesia usus juga dirawat dengan akupuntur electrosleep.

Penting bagi semua pesakit untuk menjaga gaya hidup yang sihat, untuk mengelakkan ketidakaktifan fizikal. Sekiranya seseorang selalu mengalami sembelit, dia disarankan untuk memasukkan bubur gandum, produk susu yang diperam, epal bakar ke dalam makanan..

Senarai sumber

  • Sherlock Sh. Penyakit hati dan saluran empedu / Sh. Sherlock - M.: GEOTAR-MED, 2002;
  • Penyakit hati dan saluran empedu: Panduan untuk doktor / Ed. V.T. Ivashkina. - M., 2002;
  • Ilchenko A.A. Cholelithiasis. M.: Anacharsis, 2004;
  • Maev I.V., Samsonov A.A., Salova L.M. dan Diagnostik dan rawatan penyakit saluran empedu lain: buku teks. - M.: GOU VUNMTs MZ RF, 2003;
  • Ilchenko A.A. Penyakit saluran hempedu dan saluran empedu: Panduan untuk doktor. M.: Ana-kharsis, 2006.

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama I. M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan sijil dan perbezaan selama bertahun-tahun dan kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Komen

terima kasih! artikel yang sangat berharga. Serangan pertama berlaku ketika, pada usia sekitar 1 tahun, anak perempuan saya jatuh, dan saya tidak sempat menangkapnya. Tekanan benar-benar bergelombang di lantai, rasa sakit tidak hilang. Ubat perut tidak membantu. Sehingga 1-2 kali setahun "dari awal" (sekarang saya faham kerana keadaan tertekan). doktor tidak dapat mendiagnosis dengan cara apa pun. kemudian dia menghilangkan rasa sakit dengan tempalgin. Anak perempuan saya sekarang berumur 11 tahun. Kesihatan kepada anda dan orang tersayang.

Nampaknya awak menyelamatkan saya! Selama hampir 2 tahun selepas melahirkan, saya tidak dapat memahami apa yang berlaku kepada saya. Saya harap sekarang, dengan rawatan yang betul, saya dapat menjalani kehidupan yang normal.!

Terima kasih banyak untuk artikel itu, sekarang saya akan tahu bahawa saya mengalami mimpi buruk. Diagnosis dibuat bertahun-tahun yang lalu, tetapi doktor merawat saya untuk semuanya, bukan hanya untuk ini. Selepas semua rawatan, saya biasanya menyelamatkan diri dengan magnesium sulfat. Selepas itu, pada hari kedua, saya menghidupkan dan seterusnya selama kira-kira 4-5 bulan, dan sekali lagi berulang lagi.

Mengenai fakta bahawa penyakit ini tidak berbahaya, saya tidak begitu pasti, ia boleh mencetuskan reaksi berantai yang lebih serius di dalam badan, yang boleh menyebabkannya tidak begitu selamat, jadi jangan memandang rendah keparahan masalah ini

Saya telah menderita penyakit ini selama bertahun-tahun, dan baru sekarang saya menyedari apakah penyakit ini. Saya akan mematuhi semua cadangan dan arahan doktor saya. Sebelum itu, saya gagal menjelaskan keadaan saya kepada doktor. Ya, semua ini berkaitan dengan keadaan psikologi.

Saya sangat berterima kasih atas maklumat yang diterima. Saya didiagnosis beberapa tahun yang lalu, tetapi mengetahui bahawa penyakit ini tidak berbahaya, saya secara jujur ​​tidak mengaitkan gejala-gejala yang timbul dengan diskenesia. Saya mematuhi diet, kerana saya menderita hipotiroidisme. Dan penemuan yang sama sekali tidak disangka-sangka bagi saya ialah keadaan kemurungan, keletihan, ketakutan terhadap latar belakang ujian hormon yang baik, adalah gejala diskenesia! Sekarang, dengan mengetahui musuh dengan penglihatan, saya akan bertarung dengannya.

Artikel Mengenai Hepatitis