Sindrom usus yang merengsa

Utama Enteritis

Sindrom usus yang mudah marah adalah disfungsi usus yang mengalami sakit perut dan / atau pergerakan usus yang lemah.

Sindrom iritasi usus berkembang akibat pengaruh psikologi dan pengaruh lain pada usus yang terlalu banyak bereaksi. Ini adalah penyakit organ dalaman yang paling biasa. Ia dapat menampakkan diri pada usia berapa pun, termasuk kanak-kanak. Pada wanita, penyakit ini berlaku 2-3 kali lebih kerap. Walaupun terdapat sindrom iritasi usus yang melampau, kira-kira 75% penduduk dewasa tidak menganggap diri mereka sakit dan tidak mendapatkan bantuan perubatan.

Gangguan psychoemotional berperanan dalam permulaan dan perkembangan penyakit ini..

Sejarah penyakit ini

Sejarah kajian IBS bermula pada abad ke-19, ketika W. Gumming (1849) menggambarkan gambaran klinikal khas pesakit dengan sindrom ini, dan kemudian William Osler (1892) menetapkan keadaan ini sebagai kolitis mukosa. Selepas itu, terminologi penyakit ini diwakili oleh definisi seperti kolitis spastik, neurosis usus, dan lain-lain. Istilah "sindrom iritasi usus" diperkenalkan oleh De-Lor pada tahun 1967.

Dengan mementingkan isu-isu diagnostik dan rawatan IBS, Organisasi Gastroenterologi Dunia telah mengisytiharkan 2009 sebagai tahun sindrom iritasi usus..

Punca berlakunya

Bilangan pesakit yang menderita sindrom iritasi usus meningkat setiap tahun, para pakar mengaitkan peningkatan jumlah kes dengan perubahan gaya hidup orang di bandar-bandar besar, dan hari ini penyakit ini telah secara rasmi diakui sebagai psikosomatik, iaitu, berkembang kerana pelanggaran keadaan psiko-emosi seseorang.

  1. Pelanggaran persarafan - dengan IBS, hubungan antara korteks serebrum, bahagian bawah sistem saraf dan usus terganggu. Akibatnya, isyarat "dari kepala" tidak sampai pada waktu yang tepat ke usus, yang mengganggu fungsinya..
  2. Gangguan pergerakan - pecutan atau perlambatan pergerakan usus menyukarkan pergerakan makanan, asimilasinya dan pengosongan usus tepat pada masanya. Kerana pergerakan yang terlalu cepat, tubuh manusia tidak mempunyai waktu untuk menerima semua nutrien yang terdapat dalam makanan, dan ketika evakuasi melambat, sisa makanan mulai berfermentasi, menyebabkan peningkatan pembentukan gas dan kerosakan pada lapisan dalam usus..
  3. Perubahan kepekaan. Pada orang yang menderita gangguan fungsi, kepekaan rasa sakit dapat berubah, disebabkan mereka mulai merasa sakit walaupun dengan sedikit penyusutan gelung usus dengan gas atau gumpalan makanan.
  4. Perubahan bilangan dan komposisi bakteria dalam usus. Peningkatan mikroorganisma oportunistik atau patogen di bahagian atas dan bawah usus juga boleh menyebabkan perkembangan IBS.
  5. Gangguan hormon pada saluran pencernaan. Kerja saluran pencernaan, serta organ-organ lain, diatur oleh hormon-neurotransmitter, perubahan kuantiti mereka dapat menyebabkan perkembangan kekurangan fungsi.

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab patofisiologi untuk perkembangan gangguan fungsi usus, ada juga faktor risiko yang meningkatkan kemungkinan penyakit ini..

  • tekanan;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • makan berlebihan;
  • hypodynamia;
  • kecenderungan keturunan;
  • penyakit endokrin;
  • patologi lain dari sistem pencernaan.

Berapa lama sindrom iritasi usus berterusan??

Definisi sindrom usus yang mudah marah, yang dicadangkan oleh pakar dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), menganggap jangka masa penyakit ini sekurang-kurangnya 6 bulan. Dengan kata lain, sebarang gejala (sakit perut, kembung, dan lain-lain) yang berlangsung kurang dari tempoh ini tidak akan dikaitkan dengan sindrom ini. Doktor akan mencari penyebab penampilan mereka yang lain dan tidak termasuk patologi usus yang serupa. Namun, ini tidak bermaksud bahawa pesakit akan mengalami masalah usus selama enam bulan. Mereka boleh muncul secara berkala, misalnya, selama beberapa hari setiap bulan. Keteraturan penampilan masalah tersebut dan kesamaan manifestasi adalah penting..

Walau bagaimanapun, dalam sebilangan besar pesakit, sindrom iritasi usus berlangsung lebih lama daripada enam bulan. Secara umum, penyakit ini dicirikan oleh ketiadaan perubahan patologi serius dalam usus. Terdapat gangguan kerja dalam sekejap, kerana gejala tidak berterusan. Penyakit ini menjadi kambuh dengan pengampunan yang lama (tanpa gejala). Semakin parah perjalanannya, semakin kerap berlaku pemburukan dan semakin lama ia berlanjutan. Sekiranya anda cuba mengira masa yang berlalu dari eksaserbasi pertama hingga yang terakhir, ternyata penyakit ini sering berlanjutan selama bertahun-tahun dan dekad. Walau bagaimanapun, penderitaan itu sendiri sering dicetuskan oleh faktor luaran tertentu..

Secara umum, dapat disimpulkan bahawa sindrom iritasi usus dapat bertahan selama bertahun-tahun (kadang-kadang sepanjang hayat pesakit). Selalunya, penyakit ini membuat dirinya terasa dalam jangka masa 20 hingga 45 tahun. Pada orang tua, selalunya mereda atau mengalami disfungsi usus yang lain. Rawatan simptomatik yang bertujuan untuk menghilangkan sembelit (sembelit), cirit-birit (cirit-birit), perut kembung (perut kembung) boleh berjaya, tetapi tidak boleh dianggap pemulihan akhir. Untuk mengatasi penyakit ini dengan cepat (dalam 6 - 12 bulan) adalah mungkin bagi pesakit yang secara radikal mengubah gaya hidup dan diet mereka, telah menghilangkan situasi tertekan atau telah pulih dari gangguan saraf dan mental. Dalam setiap kes tertentu, kita membicarakan sebab-sebab tertentu, penghapusan yang harus ditangani.

Gejala

Gejala IBS cenderung menjadi lebih teruk selepas makan dan muncul dalam paroxysms. Sebilangan besar orang mengalami gejala yang berterusan selama 2 hingga 4 hari, selepas itu menjadi ringan atau hilang.

Gejala yang paling biasa adalah:

  • Sakit perut dan kekejangan yang hilang selepas buang air besar.
  • Cirit-birit atau sembelit selalunya boleh bergantian.
  • Kembung dan pembengkakan perut.
  • Gas berlebihan (kembung perut).
  • Tiba-tiba perlu ke tandas.
  • Rasa kenyang, walaupun anda baru sahaja pergi ke bilik mandi.
  • Rasa seperti anda belum mengosongkan usus anda sepenuhnya.
  • Perkumuhan lendir dari dubur (lendir bersih yang dihasilkan oleh usus biasanya tidak boleh dikeluarkan).

Memandangkan adanya gejala ini, terutama kesakitan dan ketidakselesaan, banyak orang dengan IBS sering mengalami gejala kemurungan dan kegelisahan..

Tiga corak utama gejala usus di IBS adalah:

  • IBS mengalami cirit-birit apabila anda mengalami cirit-birit berulang,
  • IBS dengan sembelit (sembelit) apabila anda mengalami sembelit berterusan,
  • IBS bercampur, apabila serangan cirit-birit dan sembelit bergantian.

Corak ini tidak kekal, mereka boleh bergantian dalam jangka masa yang panjang dengan rehat asimtomatik kecil.

Pilihan aliran IBS

Amalan jangka panjang menunjukkan bahawa terutamanya pada pesakit, sindrom iritasi usus terserlah mengikut salah satu model berikut:

  • Sindrom usus yang merengsa dengan cirit-birit. Dalam kes ini, dorongan yang tidak dapat ditahan untuk membuang air besar hingga inkontinensia berlaku secara tiba-tiba semasa makan atau segera setelahnya, terutama jika pesakit makan dengan cepat. Lebih-lebih lagi, setiap serangan disertai dengan rasa sakit dan kembung, dan pada waktu malam tidak ada keinginan untuk membuang air besar dalam kebanyakan kes..
  • Sindrom usus yang merengsa dengan sembelit. Dalam situasi seperti itu, pesakit mengadu paroxysmal, seperti kolik, atau, sebaliknya, rasa sakit yang berterusan di bahagian yang berlainan dari pengekalan usus besar dan najis. Dalam kes ini, tinja, sebagai peraturan, mengandung lendir putih, dan rasa sakit terjadi setelah makan. Juga dalam kes seperti ini, kembung perut, kembung, pedih ulu hati dan loya adalah perkara biasa..
  • Bercampur. Dalam kes ini, pesakit secara bergantian mengalami cirit-birit dan sembelit..

Tetapi pembahagian mengenai model penyakit ini tidak muktamad. Seperti yang disebutkan di atas, gejala IBS dapat mereda untuk sementara waktu, oleh itu, setelah jangka masa tenang yang lain, model IBS dengan sembelit dapat diganti dengan serangan cirit-birit berulang..

Komplikasi

IBS berbeza dengan penyakit lain kerana, walaupun tidak selesa, sindrom ini tidak mengancam nyawa dan tidak boleh menyebabkan komplikasi serius, seperti pendarahan atau nekrosis mukosa usus..

Walau bagaimanapun, mengabaikan gejala akan meningkatkan intensiti mereka. Kita tidak boleh melupakan aspek psikologi penyakit ini. Bagaimanapun, ketidakselesaan perut yang berterusan, keperluan untuk berlari dan mencari tandas setiap saat adalah kenyataan bagi pesakit dengan IBS. Semua ini mempengaruhi kualiti hidup, hubungan peribadi dan profesional dengan ketara..

Pesakit dengan sindrom iritasi usus dengan dominan sembelit berterusan cenderung mengalami coprostasis.

Diagnostik

Sindrom iritasi usus dapat didiagnosis berdasarkan manifestasi khas jika tidak ada penyakit usus lain, yang tidak termasuk dalam penyelidikan tambahan.

Pada masa ini, "Rome II Criteria II" (2000) digunakan untuk mendiagnosis sindrom iritasi usus pada orang dewasa: sekurang-kurangnya 12 minggu (tidak semestinya mengikuti satu demi satu), ketidakselesaan perut atau kesakitan yang sekurang-kurangnya dua daripada tiga ciri berikut:

  • menurun selepas pergerakan usus;
  • permulaan dikaitkan dengan perubahan frekuensi najis;
  • permulaan dikaitkan dengan perubahan bentuk najis.

Sindrom iritasi usus hanya didiagnosis apabila terdapat hubungan antara rasa sakit dan ketidakselesaan di perut dengan najis. Kesakitan muncul sebelum najis dan mereda selepas buang air besar, dan terdapat pergantungan pada perubahan kerapuhan atau konsistensi najis.

Sejumlah tanda yang tidak biasa dari sindrom iritasi usus yang mungkin menunjukkan adanya penyakit lain.

  • Pendarahan rektum
  • Mengurangkan berat badan
  • Cirit-birit kronik
  • Anemia
  • Demam
  • Permulaan penyakit pada orang berusia lebih dari 50 tahun
  • Keturunan yang rumit (barah dan penyakit radang usus pada ibu bapa)
  • Kemunculan kesakitan dan cirit-birit pada waktu malam

Pendarahan rektum mungkin disebabkan oleh buasir; penurunan berat badan dan demam rendah - manifestasi kemurungan atau sindrom hypochondriacal.

Rawatan Sindrom Usus Kerengsaan

Oleh kerana manifestasi sindrom iritasi usus pada orang dewasa agak pelbagai, dan perubahan yang menyakitkan dalam usus tidak dapat dikesan, terapi lebih bertujuan untuk menekan gejala patologi ini..

Namun, sebelum memulai penggunaan ubat-ubatan, seseorang harus mengingat teori Ahli Akademik Pavlov bahawa sistem saraf yang tidak sihat adalah penyebab semua penyakit. Walaupun populariti konsep ini agak pudar baru-baru ini, ini tidak berlaku dengan sindrom iritasi usus. Dalam kes ini, andaian saintifik akademik sangat sesuai dan disahkan oleh perubatan praktikal, yang telah membuktikan kesan menguntungkan dari pelbagai langkah yang bertujuan untuk menormalkan keadaan psikoemosi pesakit dengan sindrom iritasi usus..

Oleh itu, jika seseorang yang menderita IBS tidak dapat mengatur keadaan psikologisnya sendiri, untuk mengatasi masalah di tempat kerja, dalam keluarga, dan tekanan kronik, maka dia disarankan untuk mendapatkan bantuan daripada pakar yang berkelayakan dalam bidang psikologi. Sekiranya masalah itu semakin jauh dan berkembang menjadi keadaan fobik yang disebabkan oleh rasa takut akan kesakitan, buang air besar secara sukarela, atau kemurungan somatik, maka pertama-tama adalah perlu untuk menangani masalah ini dengan sokongan ahli neuropatologi dan psikiatri..

Dalam kes yang lebih ringan, sebelum memulakan rawatan ubat, disyorkan:

  • terlibat dalam kerja fizikal yang layak dan berjalan lebih banyak;
  • melepaskan tembakau dan alkohol;
  • sesuaikan diet;
  • pertimbangkan semula gaya hidup anda sendiri.

Berkat kompleks langkah-langkah mudah ini, anda dapat mengimbangi sistem saraf anda sendiri dan membebaskan usus dari pengaruh kepala yang terlalu "memutar".

Ubat IBS

Pelbagai ubat digunakan untuk gejala penyakit yang teruk, untuk meringankan keadaan pesakit:

  1. Antispasmodik - ubat ini mengurangkan kekejangan otot dan ketegangan, sehingga mengurangkan rasa sakit, pembentukan gas di usus. Dalam rawatan IBS, ubat-ubatan seperti Duspatolin, Mebeverin, Niaspam dan Sparex digunakan. Menurut ulasan, Duspatolin sangat popular, ubat yang mempunyai kesan ringan tetapi kuat. Ubat ini dikontraindikasikan pada kehamilan..
  2. Pencahar Dengan sembelit yang kerap dan menyakitkan, ubat-ubatan berikut digunakan: Laktulosa, sediaan magnesium, Senna, Bisacodyl, serta Metamucil dan Citrucel - ubat yang menyimpan cecair di dalam tinja, kerana pengosongan usus lebih menyakitkan.
  3. Ubat antidiarrheal - ubat dalam kumpulan ini mempunyai kesan pada peristalsis usus, meningkatkan masa antara keinginan untuk membuang air besar, dan menebal najis. Popular: Imodium, Lopremid, Trimedat.
  4. Antidepresan - Sekiranya gangguan pencernaan disertai dengan gejala kemurungan, lebih baik memulakan rawatan dengan ubat-ubatan dalam kumpulan ini. Biasanya, amitriptyline atau imipramine diresepkan, serta ubat generasi terbaru: fluoxetine atau citalopram. Tetapi penggunaannya dilarang untuk IBS dengan cirit-birit dan hanya boleh dilakukan di bawah pengawasan doktor..
  5. Antibiotik Apabila mikroorganisma patogen dikesan di dalam usus, mereka diresepkan: Furazolidone, Enterofuril, Stop-diar atau ubat lain dengan kesan yang serupa.
  6. Enterosorben - untuk memperbaiki keadaan usus diresepkan: Lactofiltrum, Filtrum, Enterosgel. Ubat ini digunakan dengan berhati-hati untuk sembelit dan tidak digunakan untuk cirit-birit, jadi jangkauan penggunaannya untuk IBS agak terhad..

Rawatan untuk mengatasi cirit-birit

Mengambil ubat antidiare sepanjang masa adalah berbahaya - ini boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan dengan mendapatkan rawatan pesakit dalam. Oleh itu, hanya doktor yang boleh menetapkan ubat untuk sindrom iritasi usus yang didiagnosis dengan dominan cirit-birit setelah pemeriksaan penuh pesakit..

Biasanya, semasa tempoh penyakit yang diperburuk, apabila mustahil untuk menyingkirkan cirit-birit walaupun setelah menyesuaikan diet, ubat-ubatan berikut diresepkan:

Dari ubat-ubatan rakyat, anda boleh menggunakan kulit buah delima, buah ceri, kulit alder dan buah ceri burung untuk merawat cirit-birit. Produk ini disediakan dalam bentuk decoctions dan diambil selama 1-2 hari sehingga usus pulih sepenuhnya..

Rawatan sembelit

Terdapat banyak ubat yang membantu menghilangkan sembelit dan menormalkan fungsi usus. Berikut adalah beberapa yang paling popular / terkenal:

  • Ubat pilihan untuk IBS yang meningkatkan jumlah kandungan usus: berdasarkan pisang kutu (Naturolax, Mukofalk 350 rubel, Solgar Psyllium 1200 rubel, Metamucil, Fiberlex 150 rubel, Isagol 250 rubel), agar, kelp dan selulosa sintetik (Citrucel, Polycarbophil, Fiberal, Fiberkon) bertindak 10 jam selepas penerimaan.
  • Laktulosa - dalam varian dengan pengekalan najis, standard emas yang ditunjukkan kepada pesakit pada setiap usia adalah laktulosa alkohol polihidrat (Duphalac, Normase, Romfalak, Portolac, Goodluck). Tanpa diserap dalam usus dan tanpa merengsakan selaput lendirnya, ubat ini dapat menyelesaikan masalah dengan najis.
  • Polietilena glikol - ubat lain dari kumpulan pencahar osmotik mempunyai kesan yang serupa dan mula berfungsi selepas 3-6 jam (Macrogol, Forlax 200 rubel, Fortrans 500 rubel, Lavacol 200 rubel, Tranzileg, Osmogol, Relaxan) dan laktiol (Eksportal).
  • Pencahar emolien - minyak sayuran dan vaseline, Norgalax, Natrium picosulfate (Guttasil, Laxigal 350 rubel, Guttalax turun 300 rubel, Regulax Picosulfate 150 rubel. Slabikap, Slabilen turun 100 rubel).
  • Modulator Serotonin Tegaserod, Prucaloprid juga berkesan..
  • Bersantai air mineral dengan ion magnesium - Essentuki No. 17, dll..

Untuk kesakitan dan kekejangan

Kesesuaian penggunaan antispasmodik dan ubat penahan sakit harus ditentukan oleh pesakit itu sendiri dan doktornya. Faktanya adalah bahawa selepas perbuatan membuang air besar, kekejangan di usus biasanya hilang. Tetapi dalam beberapa kes, sensasi yang tidak selesa seperti itu tetap lama - ubat khusus akan membantu.

Apa yang dicadangkan oleh pakar:

  • Hyoscyamine;
  • Tidak-shpa;
  • Zamifenacin;
  • Drotaverine hidroklorida;
  • Kekejangan;
  • Dimethicone;
  • Polysilane.

IBS dan dysbiosis

Perjalanan sindrom iritasi usus boleh diperburuk oleh disbiosis gastrointestinal bersamaan. Pada masa yang sama, pertumbuhan patogen yang berlebihan dan kekurangan lacto- dan bifidumbacteria menyumbang kepada peningkatan kesakitan, kembung dan gangguan najis. Oleh itu, masuk akal untuk memberi tumpuan kepada rawatan dysbiosis usus.

Mula-mula anda perlu menekan bakteria berbahaya:

  • Untuk ini, derivatif nitrofuran digunakan secara tradisional: Furazolidone, Enterofuril, Stop-diar. Kursus ini berlangsung dari 5 hingga 7 hari.
  • Dalam bentuk yang lebih ringan, probiotik dengan tindakan antibakteria Enterol, Bactisuptil, bacteriophages digunakan.
  • Menurut petunjuk, mungkin menggunakan fluoroquinolones (Ciprofloxacin, Cefloxacin), Metronidazole (Trichopol), Intetrix antiseptik usus, ubat antimikroba usus Rifaximin (Alpha-normix).

Enterosorben digunakan dalam terapi kompleks: Laktofiltrum, Filtrum, Enterosgel.

Kemudian tiba giliran eubiotik (sediaan yang mengandungi pelbagai kombinasi lacto, bifidobacteria, enterococci dan Escherichia coli) dan prebiotik, yang mewujudkan keadaan untuk pemakanan mikroba bermanfaat.

  • Dalam kumpulan pertama, Linex, Premadophilus, Bifidumbacterin, Normoflorin, Bifikol adalah yang paling berkesan (lihat semua probiotik, senarai). Kursus eubiotik sekurang-kurangnya 4 minggu.
  • Dari kumpulan kedua, prebiotik paling kerap digunakan - Laktulosa dan Hilak-forte.

Antidepresan untuk IBS

Telah lama diketahui bahawa gangguan najis dan episod sakit perut berulang di IBS sering kali disebabkan oleh masalah psikologi yang sangat tersembunyi. Pada gilirannya, sindrom iritasi usus sendiri mampu mendorong seseorang yang seimbang sepenuhnya ke keadaan tertekan. Oleh itu, antidepresan trisiklik semakin banyak digunakan untuk merawat penyakit ini..

Mekanisme tindakan ubat-ubatan ini dalam kes ini dikurangkan untuk menekan pengaruh korteks yang berlebihan terhadap persepsi kesakitan, dan juga menormalkan bekalan impuls saraf dari otak dan saraf tunjang ke usus, yang mengurangkan pengecutannya yang tidak rata, yang menyebabkan sakit dan gangguan najis.

  • Secara tradisinya, pelantikan amitriptyline, doxepin, nortriptyline, imipramine, trimipramine.
  • Hari ini, keutamaan diberikan kepada perencat monoamine oxidase: Betol, Pyrazidol, Fenelzine, Moclobemide, yang lebih ringan pada gangguan psiko-somatiknya..

Diet dan pemakanan

Kaedah rawatan bukan ubat utama adalah diet. Diet untuk IBS tidak semestinya ketat. Pertama sekali, ia harus ditujukan untuk sistematisasi dan menyelaraskan proses pemakanan, memberikan watak yang tetap, serta meningkatkan keseimbangan antara pelbagai produk. Makanan harus diambil dalam bahagian kecil, makan berlebihan harus dielakkan.

Pemilihan diet bergantung pada jenis penyakit yang diperhatikan pada pesakit. Sekiranya cirit-birit berlaku, maka bahagian makanan yang menyebabkannya harus dikurangkan dalam diet - misalnya, buah-buahan dan sayur-sayuran, produk susu yang ditapai. Sekiranya sembelit paling kerap diperhatikan, maka anda harus menghadkan jumlah makanan berlemak dan masin. Minum lebih banyak air juga disyorkan untuk sembelit. Orang yang mengalami perut kembung perlu mengehadkan penggunaan minuman berkarbonat, kekacang. Tetapi tidak masuk akal untuk melepaskan sepenuhnya jenis makanan tertentu, terutama sayur-sayuran dan buah-buahan.

Kadang-kadang terdapat cadangan untuk menambahkan lebih banyak serat tumbuhan ke makanan. Walau bagaimanapun, banyak saintis percaya bahawa mengikuti garis panduan tersebut tidak mengurangkan intensiti gejala. Lebih-lebih lagi, dalam kes IBS dengan cirit-birit, peningkatan pengambilan serat hanya dapat meningkatkan serat. Sudah tentu, anda tidak boleh meninggalkan serat sepenuhnya, kerana ia memainkan peranan penting dalam fungsi usus yang betul dan dalam pencegahan banyak penyakit, bagaimanapun, peningkatan mekanikal dalam penggunaannya tidak masuk akal..

Secara amnya, diet harus disesuaikan secara individu. Diet yang sesuai untuk satu pesakit tidak akan selalu membantu orang lain. Oleh itu, lebih baik diperhatikan selepas makanan apa yang paling sering diperhatikan penampilan sensasi dan gejala yang tidak menyenangkan dan mengecualikannya dari diet. Rundingan dengan pakar diet profesional juga bermanfaat..

Ubat rakyat

Di rumah, rawatan boleh dilakukan dengan ekstrak herba yang dibeli dari farmasi atau disediakan secara bebas.

  1. Penyerapan daun duri untuk sembelit. Tuangkan satu sudu besar bahan mentah ke dalam termos, kemudian tuangkan segelas air mendidih ke dalamnya. Biarkan produk curam, kemudian minum setengah gelas tiga kali sehari sekurang-kurangnya seminggu.
  2. Biji pisang dapat membantu sembelit. Untuk melakukan ini, 2 sudu biji pencuci mulut mesti direndam dalam 100 ml air selama 30 minit, selepas itu mereka mesti dimakan.
  3. Berkesan mempengaruhi keadaan pesakit dengan akar licorice, biji rami, akar burnet, kulit buckthorn, buah ceri burung, daun blueberry, biji ramuan dan dill, biji jintan.
  4. Dengan rasa mual, muntah dan kolik usus, jus kentang yang baru diperah dapat membantu. Merebus campuran pudina, chamomile, hydrastis, marshmallow, dioscorea akan membantu melegakan keradangan dinding, merehatkan otot-otot usus yang tegang.
  5. Untuk cirit-birit, infus kulit buah delima kadang-kadang digunakan. Tuangkan satu sudu besar kerak kering dengan 250 ml air mendidih dan biarkan hingga merah jambu. Harus dimakan dalam satu masa.

Fisioterapi

Latihan diabaikan oleh banyak pesakit dan doktor. Sementara itu, gimnastik pemulihan membantu:

  • memulihkan peraturan usus yang terganggu;
  • meningkatkan proses metabolik;
  • menghilangkan sembelit;
  • menstabilkan sistem saraf;
  • mempunyai kesan tonik.

Pesakit merangkumi keseluruhan latihan untuk badan (pusingan, selekoh), tekan perut (selekoh, kenaikan kaki, dll.). Di samping itu, senaman pernafasan (termasuk latihan untuk merangsang pernafasan diafragmatik), sfingter dubur (peri) ditekan secara berirama. Berjalan secara sistematik, permainan sukan luar, berenang, berlari mempunyai kesan yang baik.

Bagi pesakit dengan sembelit yang berasal dari psikogenik, kaedah khas telah dikembangkan - gimnastik Trysso-Bergman, yang menggabungkan latihan pernafasan dengan pergerakan sukarela (penonjolan-penarikan) dinding perut dan ketegangan.

Pencegahan

Pencegahan penyakit bertujuan mencegah manifestasi gejalanya. Ini, pertama sekali, pendekatan pemakanan yang betul. Bergantung pada kelaziman gejala (sembelit, cirit-birit), prinsip pemakanan yang dinyatakan di atas harus dipatuhi.

Rejimen minum setiap hari adalah penting: minum sekurang-kurangnya enam gelas air sehari akan membantu menormalkan keadaan usus. Walau bagaimanapun, air tidak boleh diminum semasa makan. Di samping itu, anda harus menjalani gaya hidup yang tenang, jika boleh mengelakkan situasi tertekan, selalu melakukan aktiviti fizikal. Walaupun berjalan kaki di udara segar, yang berlangsung sekurang-kurangnya tiga puluh minit, dapat memperbaiki keadaan sekiranya terdapat masalah dengan fungsi usus. Walau bagaimanapun, anda mesti berjalan kaki setiap hari..

Anda memerlukan rehat yang berkualiti, kemampuan untuk berehat sepenuhnya dan mengembalikan keseimbangan emosi. Semasa mengambil sebarang ubat, penting untuk memantau keadaan usus. Sekiranya terdapat pelanggaran, anda harus berbincang dengan doktor mengenai kemungkinan penggantian ubat tersebut.

Ramalan

Kehadiran IBS sama sekali tidak mempengaruhi jangka hayat. Kemungkinan penyakit onkologi pada pesakit dengan IBS tidak berbeza dengan risiko penyakit ini pada orang yang sihat.

Penyakit ini tidak berkembang selama bertahun-tahun, tetapi penyakitnya kronik dengan pembaharuan berkala dari gejala yang ada. Tetapi mungkin untuk mencapai penghilangan penyakit yang lengkap dan terakhir atau pengampunan stabil jangka panjang hanya pada sepertiga pesakit tersebut.

Kristina

Artikelnya bagus, tetapi katakanlah semua ubat yang disenaraikan, separuh, katakanlah, sama sekali tidak membantu saya. Dan jika ia membantu, maka untuk jangka masa yang singkat. Kadang-kadang saya mengalami kekejangan dan kembung. Tapi ambillah - dia menolong saya, tetapi tidak lama. Dan saya tidak makan makanan yang menyebabkan peningkatan pembentukan gas, tetapi masalahnya masih ada. Jika tidak, sudah tentu semuanya ditulis dengan betul. Dan bagi saya, dalam kebanyakan kes, ini semua mengenai makanan dan saraf kita.

Alexander

Sekiranya kesakitan tidak teratur, rebusan chamomile dan aromaterapi dengan minyak pudina dapat membantu anda, terutamanya jika penyebab masalahnya terletak pada kegembiraan saraf yang kuat..

Maria

Saya juga selalu sakit perut, kembung dari gas dan berasa mual. Perubatan tradisional tidak membantu, jadi saya mendapat rawatan biasa. Saya minum colofort, ia membantu saya dengan baik, jadi jangan berlengah dengan masalah ini, semuanya dapat diselesaikan.

Sindrom usus yang merengsa

Maklumat am

Sindrom iritasi usus adalah keadaan yang didefinisikan sebagai gangguan usus yang berfungsi yang mempunyai sifat biopisikososial. Asas bagi manifestasi penyakit ini adalah interaksi dua mekanisme yang berbeza. Ini adalah tindakan psikososial dan disfungsi sensorimotor, yang dicirikan oleh masalah dengan aktiviti motor dan kepekaan usus viseral. Untuk memberikan rawatan berkualiti tinggi terhadap keadaan ini, diperlukan pendekatan khas untuk diagnosis, diagnosis pembezaan, dan juga memastikan terapi yang betul untuk penyakit ini..

Prevalensi Sindrom Usus Kerengsaan

Selalunya mereka menderita penyakit ini pada usia bekerja: ini adalah orang yang berumur 25 hingga 40 tahun. Pada masa yang sama, kehadiran gejala penyakit ini pada orang yang telah melewati tonggak enam puluh tahun membuat pakar meragui diagnosis seperti itu..

Sindrom iritasi usus adalah penyakit dengan kejadian tinggi di banyak negara. Walau bagaimanapun, kira-kira dua pertiga orang yang mengadu gejala penyakit ini sama sekali tidak mendapatkan rawatan yang berkelayakan. Penyakit ini sama biasa berlaku pada kedua-dua jantina..

Gejala Sindrom Usus Kerengsaan

Sindrom usus yang merengsa harus difahami sebagai adanya gangguan gangguan fungsi yang berterusan selama sekurang-kurangnya dua belas minggu sepanjang tahun lalu. Mereka dinyatakan oleh rasa sakit dan perasaan ketidakselesaan tertentu di perut. Dengan sindrom iritasi usus, pesakit mengalami sakit perut. Keamatannya boleh jadi tidak terlalu tinggi (sakitnya cukup tahan dan tidak stabil), atau sangat sengit (rasa sakit kadang-kadang tidak tertahankan, menyerupai kolik usus). Selalunya, rasa sakit itu muncul setelah makan, kembung berlaku, dan peristalsis meningkat. Selepas buang air besar dan buang air besar, rasa sakit sering hilang. Pada waktu malam, dia kebanyakannya tidak mengganggu pesakit.

Di samping itu, seseorang mempunyai perubahan selari dalam konsistensi dan kekerapan najis. Selama 25% masa sakit, tanda-tanda ini disertai oleh sekurang-kurangnya dua gejala kekal disfungsi usus. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai perut kembung, kehadiran lendir dalam tinja, perubahan dalam proses buang air besar (kehadiran tenesmus, dorongan penting, perasaan pengosongan usus yang tidak lengkap, perlunya usaha semasa perbuatan buang air besar).

Juga, bagi seseorang yang mengalami sindrom iritasi usus, manifestasi beberapa tanda lain adalah ciri. Oleh itu, aduannya sering berubah dan berulang; tidak ada perkembangan penyakit yang diperhatikan, orang itu tidak menurunkan berat badan, dia tidak mengalami anemia, demam, namun, di bawah pengaruh keadaan tertekan, gangguan ini dapat memburuk.

Di samping itu, ada kemungkinan sindrom ini dikaitkan dengan gangguan fungsi lain, misalnya, dengan sindrom asthenia autonomi, sindrom perut yang mudah marah, neurosis, sindrom pundi kencing yang mudah marah dan keadaan lain..

Sindrom iritasi usus dicirikan oleh penyakit kronik dengan kambuh, namun, tanpa perkembangan. Sebagai peraturan, penyakit ini tidak menimbulkan komplikasi serius. Hasilnya, kita bercakap mengenai prognosis yang baik. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa penyakit ini secara signifikan mempengaruhi kualiti hidup seseorang, menurunkan kemampuannya untuk bekerja, mengganggu tidur, rehat, kehidupan seks..

Hari ini, penyakit ini dianggap sebagai penyakit yang meluas di kalangan orang. Tetapi kerana kesamaran gejalanya, sangat kerap pesakit tidak beralih kepada pakar sama sekali, sehingga memperburuk keadaan.

Diagnosis Sindrom Usus Kerengsaan

Sudah menjadi kebiasaan untuk menentukan tiga jenis sindrom iritasi usus besar, bergantung kepada gejala yang mendominasi. Ini adalah penyakit di mana perut kembung dan sakit perut mendominasi; penyakit dengan sembelit yang dominan; sindrom iritasi usus, di mana cirit-birit berlaku.

Dalam proses menetapkan diagnosis, pakar pada mulanya mesti mengecualikan penyebab kerengsaan usus yang paling biasa. Ini, pertama sekali, kesan kronik dari diet tidak sihat, pengambilan ubat. Makanan yang mempengaruhi usus sebagai perengsa termasuk alkohol, makanan berlemak, kopi, dan makanan penghasil gas. Juga, terlalu banyak pengambilan makanan semasa jamuan, perubahan dalam pendekatan pemakanan yang biasa disebabkan perjalanan dan perjalanan boleh memberi kesan negatif terhadap fungsi usus. Di antara ubat-ubatan tersebut, usus sering dijengkelkan oleh julap, zat besi, kalium, sediaan asid hempedu, antibiotik, dll..

Di samping itu, gejala sindrom iritasi usus berlaku pada wanita dalam keadaan fizikal tertentu - pada tempoh sebelum haid, semasa kehamilan, semasa menopaus..

Tanda-tanda penyakit ini juga muncul setelah tekanan intelektual dan emosi yang kuat, kegembiraan, ketakutan. Tetapi, apabila keadaan mental seseorang dinormalisasi, mereka hilang..

Oleh itu, pakar mesti melakukan tinjauan terperinci terhadap pesakit dan menilai kehadiran gejala klinikal yang berterusan. Secara kerap, kita membicarakan kesakitan di bahagian bawah abdomen, yang digabungkan dengan gangguan dalam fungsi usus distal dan tidak dapat dijelaskan oleh gangguan yang bersifat morfologi atau metabolik. Oleh itu, patologi organik dikecualikan.

Sebagai gejala yang harus diberi perhatian oleh doktor ketika menentukan perjalanan penyakit ini, pelanggaran transit dan tindakan buang air besar harus diperhatikan. Jadi, patologi harus dianggap sebagai kerusi yang berlaku lebih dari tiga kali sehari atau kurang dari tiga kali seminggu. Sebagai peraturan, dengan sindrom iritasi usus, cirit-birit sering berlaku pada separuh pertama hari, setelah seseorang makan sarapan pagi. Pada masa yang sama, kira-kira separuh daripada pesakit menyatakan bahawa lendir terdapat di dalam tinja. Pada masa yang sama, cirit-birit pada waktu malam, kehadiran darah di dalam najis, penurunan berat badan seseorang secara tiba-tiba tidak termasuk diagnosis sindrom iritasi usus.

Ketika berjumpa doktor, pesakit, biasanya, menyatakan keluhan yang dapat dikaitkan dengan tiga kumpulan secara bersyarat.

Pertama, terdapat gangguan neurologi dan autonomi: tidur yang lemah atau mengantuk, migrain, rasa benjolan di kerongkong, mati pucuk, senggugut, dan lain-lain. Keadaan seperti ini khas untuk kira-kira separuh pesakit.

Kira-kira lapan puluh peratus pesakit mengadu tanda-tanda penyakit sistem pencernaan: mereka mengalami mual dan muntah, bersendawa, rasa sakit di hipokondrium yang betul, dll..

Sebilangan kecil pesakit (15-30%) mengadu gangguan psikopatologi - kegelisahan, kemurungan, histeria, fobia, serangan panik, dll..

Sekiranya terdapat aduan tersebut dan, dengan demikian, kecurigaan sindrom iritasi usus, pesakit diberi kolonoskopi dan sigmoidoskopi. Kajian sedemikian memungkinkan untuk mengecualikan banyak gangguan morfologi dan metabolik. Kadang-kadang biopsi membran mukus juga diresepkan untuk menyingkirkan penyakit lain..

Secara umum, diagnosis penyakit ini adalah proses yang agak rumit, oleh karena itu, secara umum, penyakit ini dilakukan secara bertahap..

Jadi, pada peringkat pertama, doktor menentukan diagnosis awal. Selanjutnya, penting untuk mengetengahkan gejala yang mendominasi, dan dengan demikian menentukan apakah fasa klinikal penyakit ini. Tahap ketiga diagnosis adalah diagnosis pembezaan. Selanjutnya, doktor menetapkan sejumlah ujian: ujian darah klinikal dan biokimia, pemeriksaan scatologi ultrasound organ pelvis dan rongga perut, kolonoskopi dan irrigoskopi.

Setelah menjalankan semua kajian, pesakit diberi rawatan terapi, yang dikira sekurang-kurangnya enam minggu. Selepas itu, doktor yang hadir menilai semula diagnosis. Jadi, jika rawatan memberikan kesan yang diinginkan, maka kita bercakap mengenai diagnosis akhir. Sekiranya tidak ada kesan seperti itu, maka ada keperluan untuk penyelidikan tambahan..

Rawatan Sindrom Usus Kerengsaan

Pada dasarnya, program terapi penyakit terdiri daripada dua komponen. Pada mulanya, doktor yang hadir menetapkan rawatan utama, dan pada tahap kedua, terapi asas dijalankan.

Pesakit perlu mengikuti terapi jangka panjang. Jadi, kursus utama berlangsung sekitar 6-8 minggu, tahap kedua boleh memakan masa sekitar tiga bulan. Doktor menentukan ubatnya, dipandu oleh keparahan penyakit, gejala utamanya, dan keadaan mental pesakit.

Untuk rawatan yang berkualiti dan berkesan, adalah penting bahawa pesakit mematuhi prinsip pemakanan diet tertentu. Jadi, dietnya tidak boleh mengandungi kafein, fruktosa, laktosa, minuman beralkohol, makanan pedas, cuka, sorbitol. Produk yang memprovokasi gas tinggi juga tidak termasuk. Di samping itu, cirit-birit sering disebabkan oleh merokok. Oleh itu, disarankan untuk membuang tabiat buruk ini. Bagi penghidap sembelit, diet berasaskan tumbuhan adalah kaedah pemakanan yang paling optimum. Penting untuk memasukkan serat dalam makanan harian anda, minum cukup cairan. Buah-buahan, beberapa sayur-sayuran, dedak gandum mengandungi banyak serat. Pada masa yang sama, anda harus selalu makan di lingkungan yang betul, jangan terburu-buru mengambil makanan. Kadang-kadang pesakit disarankan untuk mengambil makanan tambahan yang mengandungi serat.

Oleh itu, pesakit harus menyedari bahawa tidak ada diet khas yang mesti diikuti dalam setiap kes. Walau bagaimanapun, anda dapat mengawal manifestasi sindrom iritasi usus dengan mengecualikan dari makanan makanan yang memprovokasi timbulnya gejala - cirit-birit, sembelit, dll..

Dalam beberapa kes, sokongan dan diet psikososial adalah rawatan yang berkesan untuk sindrom iritasi usus, dan tidak memerlukan ubat lebih lanjut..

Pada awal rawatan dalam kes-kes yang lebih teruk, penekanan adalah untuk menghilangkan gejala penyakit, dan juga memeriksa kebenaran diagnosis primer. Dalam proses rawatan asas berikutnya, ubat dipilih bergantung pada gejala mana yang berlaku pada pesakit. Pada dasarnya, ubat digunakan yang mempunyai kesan antispasmodik, antidiarrheal atau pencahar. Dosis kecil antidepresan trisiklik kadang-kadang berkesan. Sebilangan pakar mengamalkan resep probiotik, iaitu ubat yang mengandungi mikroorganisma bermanfaat.

Selalunya pada peringkat ini, kaedah fisioterapi, latihan fisioterapi khas, dan lain-lain juga digunakan. Peranan penting dimainkan oleh penggunaan psikoterapi, kaedah santai.

Walau bagaimanapun, prinsip yang paling penting dalam rawatan sindrom iritasi usus adalah pendekatan yang diperibadikan. Bagaimanapun, tidak ada rejimen rawatan tunggal untuk penyakit ini..

Selain itu, beberapa kaedah terapi tradisional digunakan untuk merawat sindrom iritasi usus. Jadi, dengan menggunakan minyak pudina, anda dapat melegakan kekejangan usus dengan cepat. Sebagai tambahan, untuk rawatan, anda boleh menyediakan koleksi herba yang terdiri daripada bahagian valerian yang sama, wort St. John, yarrow, chamomile, pudina. Herba ini perlu dicurahkan dengan air mendidih dan berkeras semalaman. Anda perlu menggunakan infus dalam bahagian kecil beberapa kali sehari. Juga, perubatan tradisional menunjukkan penggunaan ramuan lain untuk penyediaan decoctions dan infusions. Berkesan mempengaruhi keadaan pesakit dengan akar licorice, biji rami, akar burnet, kulit buckthorn, buah ceri burung, daun blueberry, biji ramuan dan dill, biji jintan.

Sindrom usus yang merengsa

Antara 3% dan 20% penduduk dunia mengalami gejala sindrom iritasi usus (IBS).

Keadaan ini mempengaruhi wanita lebih banyak berbanding lelaki. Beberapa orang dengan IBS mempunyai gejala ringan. Walau bagaimanapun, bagi orang lain, gejala itu ketara dan mengganggu kehidupan seharian..

Apa itu sindrom usus yang mudah marah?

IBS juga dikenali sebagai kolon spastik, kolon yang mudah marah, kolitis mukosa, dan kolitis spastik. Ini adalah keadaan yang terpisah dari penyakit radang usus dan tidak dikaitkan dengan penyakit usus lain.

IBS adalah sekumpulan gejala usus yang biasanya berlaku bersama. Gejala berbeza dalam keparahan dan tempoh dari orang ke orang. Walau bagaimanapun, mereka bertahan sekurang-kurangnya tiga bulan sekurang-kurangnya tiga hari sebulan.

IBS boleh menyebabkan kerosakan pada usus dalam beberapa kes. Walau bagaimanapun, ini tidak kerap.

IBS tidak meningkatkan risiko anda terkena barah gastrousus, tetapi ia masih boleh memberi kesan yang besar kepada kehidupan anda.

Gejala Sindrom Usus Kerengsaan

Gejala IBS biasanya merangkumi:

  • kekejangan
  • sakit perut
  • kembung dan gas
  • sembelit
  • cirit-birit

Tidak jarang orang dengan IBS mengalami episod sembelit dan cirit-birit. Gejala seperti kembung dan gas biasanya hilang setelah anda mengalami buang air besar.

Gejala IBS tidak selalu berterusan. Walau bagaimanapun, sebilangan orang mempunyai gejala yang berterusan..

Gejala sindrom usus yang merengsa pada wanita

Wanita mungkin mengalami simptom dalam tempoh mereka, atau mereka mungkin mempunyai lebih banyak gejala selama ini. Wanita menopaus mempunyai simptom yang lebih sedikit daripada wanita yang belum memulakan haid. Sebilangan wanita juga melaporkan bahawa gejala tertentu bertambah buruk semasa kehamilan..

Gejala Sindrom Usus Kerengsaan pada Lelaki

Gejala IBS pada lelaki adalah sama seperti pada wanita. Walau bagaimanapun, lebih sedikit lelaki yang melaporkan gejala mereka dan mendapatkan rawatan..

Sindrom usus dan kesakitan

Rasa sakit dari IBS terasa seperti kekejangan. Dengan kekejangan ini, anda juga akan mempunyai sekurang-kurangnya dua daripada peristiwa berikut:

  • sedikit melegakan kesakitan selepas buang air besar
  • perubahan seberapa kerap anda mengalami pergerakan usus
  • perubahan pada penampilan kerusi anda

Sindrom usus dan diet yang mudah marah

Bagi sesetengah orang, perubahan diet dapat membantu melegakan gejala. Oleh kerana gejala IBS berbeza-beza dari orang ke orang, pendekatan untuk perubahan diet harus berbeza..

Ubat rumah untuk sindrom usus yang mudah marah

Ubat rumah atau perubahan gaya hidup tertentu dapat membantu melegakan gejala IBS tanpa ubat. Contoh perubahan gaya hidup ini termasuk:

  • melakukan senaman secara berkala
  • mengurangkan minuman berkafein yang merangsang usus
  • makan lebih sedikit makanan
  • mengurangkan tekanan (terapi bercakap boleh membantu)
  • mengambil probiotik (bakteria "baik" yang biasanya terdapat di dalam usus) untuk membantu mengurangkan gas dan kembung
  • mengelakkan makanan bergoreng atau pedas

Makanan yang Harus Dielakkan dengan Sindrom Usus Yang Mengiritasi

Menguruskan diet anda ketika anda mempunyai IBS boleh memakan masa lebih lama, tetapi sering kali perlu dilakukan. Mengubah jumlah atau menghilangkan makanan tertentu, seperti tenusu, makanan goreng, gula yang tidak dicerna, dan kacang, dapat membantu mengurangkan pelbagai gejala..

Bagi sesetengah orang, menambahkan rempah dan ramuan seperti halia, pudina dan chamomile telah membantu mengurangkan beberapa gejala IBS..
Ketahui lebih lanjut mengenai bagaimana makanan tertentu berinteraksi dengan gejala IBS.

Proses fizikal yang terlibat dalam IBS juga boleh berbeza-beza, tetapi dapat terdiri dari:

  • pergerakan usus yang perlahan atau spastik, menyebabkan kekejangan yang menyakitkan
  • tahap serotonin yang tidak normal di usus besar, mempengaruhi kemahiran motor dan pergerakan usus
  • penyakit seliak ringan, yang merosakkan usus, menyebabkan gejala IBS

Sindrom usus yang merengsa dengan tekanan

Pergerakan atau pergerakan automatik sistem pencernaan anda banyak dikendalikan oleh sistem saraf anda. Tekanan boleh mempengaruhi saraf anda, menjadikan sistem pencernaan anda terlalu aktif.

Sekiranya anda menghidap IBS, usus besar anda mungkin terlalu sensitif hingga gangguan pencernaan ringan.
IBS juga dianggap dipengaruhi oleh sistem imun, yang dipengaruhi oleh tekanan..

Sindrom usus yang merengsa dengan penurunan berat badan

IBS tidak mempengaruhi berat badan setiap orang dengan keadaannya. Namun, ini boleh menyebabkan penurunan berat badan jika anda tidak makan cukup untuk menjaga berat badan untuk mengelakkan gejala..

Kekejangan boleh berlaku lebih kerap selepas makan. Sekiranya cirit-birit yang kerap adalah salah satu gejala anda, badan anda mungkin tidak mendapat semua nutrien dari makanan yang anda makan. Berat badan anda mungkin menurun.

Sindrom usus yang merengsa dengan cirit-birit

IBS dengan cirit-birit adalah jenis IBS tertentu. Ini terutamanya mempengaruhi usus besar. Gejala IBS yang biasa dengan cirit-birit termasuk pergerakan usus yang kerap dan loya. Beberapa orang yang menghidap IBS dengan cirit-birit kadang-kadang kehilangan kawalan usus.

Sindrom usus yang merengsa dengan sembelit

IBS dengan sembelit adalah sejenis IBS yang biasanya mempengaruhi remaja dan dewasa muda. Najis keras, yang kurang biasa, dan sembelit adalah gejala IBS jenis ini yang paling biasa..

Petunjuk ke permohonan:

  • Penyakit gastrousus, termasuk sembelit, cirit-birit
  • Obesiti, berat badan berlebihan
  • Diabetes
  • Pencegahan onkologi usus besar dan rektum, barah payudara
  • Penyakit jantung
  • Buasir
  • Apendiks
  • Hipertensi
  • Alahan
  • Prostatitis
  • Penyakit wanita

Sindrom Usus Kerengsaan (IBS)

Penyebabnya mungkin IBS, yang gejalanya dijumpai di lebih daripada 20% populasi. Penyakit ini betul dianggap salah satu yang paling kerap berlaku di dunia 1. Pada masa yang sama, rasa sakit, kekejangan dan pembentukan gas mungkin muncul di perut bersamaan dengan gangguan najis - cirit-birit atau sembelit.

Mengapa "sindrom"?

Kita terbiasa berfikir bahawa kata "sindrom" merujuk kepada penyakit yang teruk, kronik atau kongenital. Sebenarnya, sindrom iritasi usus adalah kompleks gejala ciri penyakit tertentu. Maksudnya, semua ciri khas dari keadaan ini disatukan dengan satu nama 2.

Mengapa "kesal"

Kerengsaan juga bukanlah gambaran biasa bagi apa yang sebenarnya dialami oleh organ ini. Kita terbiasa dengan fakta bahawa kerengsaan dikaitkan dengan keradangan, pembakaran dan gatal, dan kadang-kadang dengan bisul. Dengan Irritable Bowel Syndrome, organ memberi isyarat masalah dengan sejumlah gejala yang tidak dapat diubah yang tidak berkaitan dengan kerosakan tisu - bisul, abses, neoplasma, tumor, dll. Dalam rawatan IBS, kaedah yang digunakan untuk penyakit radang tidak berkesan.

Sebab IBS

Mengapa gejala tidak menyenangkan berlaku?
Ini mungkin merupakan persoalan utama yang diajukan oleh setiap orang yang menemui mereka..

Adakah mereka disebabkan oleh tekanan? Bagaimana jika masalah di perut adalah akibat kekurangan zat makanan atau gangguan mikroflora usus?

Kemunculan gejala IBS dikaitkan dengan beberapa sebab 3:

  1. 1. Beban emosi yang berterusan: situasi tertekan, kemurungan, kegelisahan dan keletihan
  2. 2. Gangguan makan
  3. 3. Jangkitan dan gangguan gastrousus yang lalu
Apa yang anda tahu mengenai IBS?

Secara umum, boleh dikatakan bahawa sindrom iritasi usus besar tidak dapat dipisahkan dengan gaya hidup seseorang. Ia paling kerap dijumpai di kalangan orang muda berusia antara 25 hingga 45 tahun. Zaman ini dicirikan oleh beban emosi, digabungkan dengan makan yang tidak teratur dan gaya hidup yang tidak aktif. Kekurangan masa untuk makan dan rehat yang sihat boleh menimbulkan rasa tidak selesa walaupun pada orang yang aktif..

Secara berasingan, perlu diperhatikan bahawa wanita muda paling sering mengalami gejala IBS. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sistem saraf wanita pada mulanya mempunyai peningkatan kegembiraan berbanding lelaki itu. Secara semula jadi wanita lebih emosional, mudah mengalami perubahan mood dan kegelisahan..

Gejala IBS

Sekarang mari kita membincangkannya dengan lebih terperinci. Gejala khas termasuk kekejangan, kekejangan usus, atau sakit perut. Sensasi menyakitkan semestinya disertai oleh gangguan najis - cirit-birit atau sembelit.

Kekejangan adalah penguncupan secara tiba-tiba sel otot licin usus yang tidak diikuti dengan kelonggaran. Dalam kes ini, orang itu mengalami sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan dan tajam. Sakit dengan Irritable Bowel Syndrome sering berumur pendek, berubah-ubah dalam intensiti, sifat dan lokasi. Mereka boleh hilang untuk waktu yang lama, dan kemudian muncul kembali dan meningkat setelah pelanggaran diet, dengan lonjakan emosi, dengan latar belakang kerja saraf dan fizikal. Di samping itu, ketiadaan kesakitan dan gejala lain yang hampir lengkap pada waktu malam adalah ciri..

Sembelit berlaku apabila dinding organ tidak dapat memberikan pergerakan isi yang diperlukan..

Kembung lebih kerap berlaku pada sembelit. Kehadiran kandungan jangka panjang memprovokasi proses penapaian, evolusi gas dan, sebagai akibatnya, perasaan kembung.

Cirit-birit (cirit-birit) adalah akibat dari peningkatan kemahiran motor. Apabila dinding mula menguncup dengan kuat, kandungan bergerak terlalu cepat di sepanjangnya.

IBS boleh dibahagikan kepada beberapa jenis bergantung kepada gejala utama:

  • IBS dengan cirit-birit
  • sembelit
  • dengan cirit-birit dan sembelit yang bergantian

Sekarang mari kita bincangkan dengan lebih terperinci mengenai mengapa usus menunjukkan "kerengsaan" dengan cara ini.

Seperti mana-mana organ, usus mempunyai fungsi tersendiri dalam tubuh manusia. Di sinilah proses pencernaan selepas makan dan penyerapan nutrien berlaku. Agar proses pencernaan dapat berjalan tanpa gangguan, kandungannya mesti dikacau dan dipindahkan ke sepanjang usus. Dengan cara ini, dia melakukan fungsi motor..

Pergerakan ini disebabkan oleh sel-sel otot licin yang membentuk dinding. Sel-sel ini mempunyai fungsi khas: sel-sel tersebut berkontraksi dan berehat secara bergantian, sehingga usus bergerak. Walau bagaimanapun, dengan IBS, pergerakan usus terganggu. Akibatnya, tubuh memberi isyarat sensasi menyakitkan, dan makanan bergerak terlalu cepat atau terlalu perlahan, di samping memprovokasi perut kembung, kembung.

Gejala Sindrom Usus Gatal juga boleh disertai dengan malaise umum:

Rawatan Sindrom Usus Kerengsaan

Apabila kita berhadapan dengan keadaan usus yang "mudah marah", sukar untuk menggabungkan gejala menjadi satu masalah. Tetapi kejayaan menghilangkan rasa tidak selesa bergantung pada ini. Mengubati gejala individu IBS tidak berfungsi lama, dan masalah berulang berulang 4.

Apa nak buat?

Adalah mungkin untuk memperbaiki keadaan bukan hanya dengan ubat-ubatan, tetapi juga dengan beberapa perubahan gaya hidup. Pertama sekali, disyorkan untuk memikirkan diet dan penstabilan keadaan emosi..

Dianjurkan untuk mengelakkan situasi tertekan dan bertindak balas dengan lebih tenang terhadap masalah.

Bermula dengan mengubati Sindrom Usus Kencing adalah dengan mengikuti diet yang betul. Ini adalah syarat penting untuk meningkatkan kesejahteraan dan mencegah tanda-tanda penyakit yang tidak menyenangkan..

Pada masa yang sama, tidak perlu menyiapkan diet dengan pengertian yang biasa dari perkataan. Untuk rawatan IBS, rejimen diet khas digunakan, yang melibatkan pengurangan diet makanan yang mengandung sejumlah besar lemak dan karbohidrat. Sama pentingnya memiliki sedikit lebih disiplin untuk mengikuti diet pecahan, serta sedikit pemerhatian reaksi tubuh terhadap makanan tertentu untuk membuat diet yang sesuai. Menggunakan buku harian makanan dapat membantu..

Dengan bantuan pelbagai resipi, anda dapat mencapai usus yang "tenang". Anda hanya perlu ingat bahawa beberapa makanan (kekacang, susu, kubis) mendorong penapaian. Lebih baik menolaknya atau membatasi penggunaannya, agar tidak menimbulkan gejala IBS sekali lagi..

Dalam rawatan IBS, ubat-ubatan diresepkan hampir selalu, terutamanya apabila irama kehidupan yang biasa terganggu oleh kekejangan dan sakit perut, gangguan najis, dan kembung. Sudah tentu, ini tidak bermakna pengambilan ubat adalah satu-satunya cara untuk merawat sindrom tersebut. Banyak faktor luaran yang menimbulkan kegagalan tidak dapat dihapuskan dari sekelip mata. Sama ada tekanan atau pemakanan yang buruk, kerja jangka panjang pada diri dan gaya hidup anda perlu. Lebih mudah untuk melakukan ini apabila usus mempunyai pembantu yang boleh dipercayai yang menghalangnya daripada menunjukkan "kerengsaannya" dengan gejala yang tidak menyenangkan berulang.

Agar rawatan Irritable Bowel Syndrome berjaya, ubat mesti menyediakan pendekatan bersepadu, iaitu atasi beberapa gejala sekaligus - menghilangkan kekejangan dan sakit perut, gangguan najis atau kembung. Ini hanya dapat dicapai apabila ubat tersebut mempunyai kesan pemulihan pada kemahiran motor. Pemulihan pergerakan memerlukan pentadbiran kursus, yang bermaksud bahawa ubat itu mesti selamat untuk penggunaan kursus bebas.

Duspatalin ® 135 mg direka untuk penyelesaian yang komprehensif untuk masalah usus "jengkel": dengan cepat melegakan kekejangan dan sakit di perut dan gejala lain, dan apabila diambil sebagai kursus, ia dapat memulihkan fungsi usus 1.

Kursus rawatan yang disyorkan untuk IBS dari 28 hari 2.

  • Dadah
  • Usus yang mudah marah
  • Arahan
  • Informasi berguna
  • Maklum balas
  • Syarat Penggunaan Dalam Talian
  • Dasar data peribadi

Maklumat yang disajikan di laman web ini bertujuan untuk dilihat oleh orang dewasa sahaja. Bahan ini dikembangkan dengan sokongan Abbott Laboratories LLC untuk memberi maklumat kepada pesakit mengenai penyakit ini. Maklumat dalam bahan ini tidak menggantikan nasihat profesional kesihatan. Jumpa doktor anda. RUS239708 mulai 11/27/2019

Artikel Mengenai Hepatitis