Tonton video Sigmoidoscopy dalam talian

Utama Enteritis

Dalam 9 daripada 10 kes, setelah sigmoidoskopi, adalah mungkin untuk mengenal pasti penyakit rektum pada peringkat awal dan dalam bentuk lanjut. Sigmoidoscopy (rektoskopi) adalah kaedah pemeriksaan endoskopi yang dilakukan melalui dubur dengan tiub khas - sigmoidoscope. Pemeriksaan membolehkan anda menilai keadaan mukosa rektum dan secara visual menutup bahagian bawah kolon sigmoid.

Kaedah diagnostik ini dianggap paling dipercayai, dan merupakan tahap wajib pemeriksaan proktologi. Sigmoidoskopi meliputi jarak hingga 35 cm dari dubur menuju kolon sigmoid, dan dengan pengendalian proktologi yang mahir, tidak menyakitkan bagi pesakit. Semakin banyak, rektoskopi diresepkan untuk tujuan pemeriksaan pencegahan bagi orang yang telah mencapai usia 40 tahun dan berisiko. Petunjuk lain berkaitan dengan penyakit keradangan dan gejala yang tidak menyenangkan.

Teknik prosedur

Mari kita menganalisis apakah tabung pemeriksaan dan untuk tujuan apa doktor menggunakannya? Rectoromanoscope adalah alat untuk diagnostik endoskopi. Ia terdiri daripada tiub logam dengan panjang 25 cm dan diameter 20 mm. Tiub ini merangkumi alat pencahayaan dan sistem bekalan udara. Apabila usus besar siap diperiksa, bekalan udara terputus dan diganti dengan cermin mata. Dalam bentuk ini, alat ini siap menjalankan fungsinya, dan proctologist memulakan pemeriksaan.

Oleh itu, doktor dapat menilai secara visual keadaan membran mukus, saluran darah, warna dan kilauan usus. Retakan kecil, nodul dan juga pembengkakan dapat dilihat pada pemeriksaan usus. Sekiranya terdapat kecurigaan terhadap tumor, ada petunjuk untuk mengambil sepotong kecil selaput lendir untuk menjelaskan diagnosis.

Semua ini berlangsung tidak lebih dari lima minit dan dilakukan berdasarkan pesakit luar mengikut skema standard.

  1. Pesakit diletakkan di sofa tinggi dalam kedudukan siku lutut, telanjang sepenuhnya di bawah pinggang.
  2. Proktologi melakukan pemeriksaan rektum-digital awal.
  3. Kemudian tiub rektoskop dilincirkan dengan jeli petroleum dan dimasukkan ke dalam rektum dengan lembut sebanyak 4 cm.
  4. Pakar menukar obturator menjadi lensa mata dan memeriksa usus, menandakan kawasan patologi.
  5. Rectoromanosom dikeluarkan dari usus dan selepas beberapa ketika pesakit dilepaskan pulang.

Setelah membongkar keseluruhan skema peperiksaan, seseorang dapat memahami bahawa prosedur itu tidak memerlukan anestesia, semuanya tidak menyakitkan. Pengecualian mungkin adalah keradangan usus yang teruk dan sensasi yang menyakitkan mungkin berlaku apabila dijengkelkan oleh sigmoidoscope..

Apabila sigmoidoskopi diperlukan?

Sekiranya pesakit datang ke proktologi dengan keluhan sakit dan gangguan najis, ini sudah menjadi petunjuk untuk pemeriksaan endoskopi..

Aduan boleh merangkumi:

  • pendarahan dari saluran dubur;
  • sakit di kawasan usus;
  • pelepasan dari rektum yang tidak tentu;
  • buasir gabungan kursus kompleks.

Semasa pendarahan dari rektum, pesakit lebih kerap dimasukkan ke ambulans, dan setelah pendarahan dihentikan, pesakit menunggu pemeriksaan penuh untuk mengenal pasti punca. Perkara yang sama berlaku dengan aduan lain, kecuali keadaan akut. Pertama, pesakit dibawa kembali normal, dan barulah semua langkah diagnostik ditetapkan.

Terdapat banyak aduan tidak spesifik yang membimbangkan, tetapi tidak selalu secara langsung menunjukkan perlunya pemeriksaan tambahan. Termasuk klinik buasir.

Buasir dan sigmoidoskopi

Buasir luar masih dapat dikenali semasa pemeriksaan dan mula sembuh. Tetapi mengapa rawatan sering kali tidak berjaya? Ini kerana buasir luaran menjadi lebih rumit dari masa ke masa, ia menjadi bentuk gabungan. Buasir dalaman lebih sukar dilihat tanpa alat tambahan. Mungkin terdapat beberapa di antaranya di dinding rektum, dan ini bukan perkara terburuk..

Di bawah penutup buasir, mungkin tidak ada keradangan sama sekali, tetapi retak, polip, tumor rektum. Mustahil untuk mengatakan dengan pasti bahawa ia adalah buasir sehingga gambaran sebenar dapat dilihat. Dan ini hanya mungkin dilakukan setelah sigmoidoscopy atau kolonoskopi dilakukan.

Jangan ragu-ragu dengan masalah ini dan panggil buasir sebagai penyakit yang tidak berbahaya. Kita hanya perlu mempertimbangkan simptomnya - sakit, masalah dengan buang air besar, pendarahan. Dan di sini adalah penting untuk memikirkan sama ada buasir sahaja yang menyebabkan aduan tersebut?

Buasir, tidak diragukan lagi, adalah antara petunjuk utama, terutamanya rumit dalam bentuk gabungan. Dan mengambil julap dalaman (Microlax, Fleet) menyembunyikan gejala, menghilangkan manifestasi, dan hanya memperburuk penyakit yang mendasari. Dan rawatan simptomatik seperti itu, seperti yang saya tunjukkan ulasan, boleh berakhir dengan apa sahaja.

Kontraindikasi

Ini jauh dari kaedah universal dan sebahagian besarnya dipintas oleh kolonoskopi. Dalam beberapa kes, untuk mendapatkan maklumat, tidak cukup untuk melihat 35 cm usus, dan kadang-kadang tidak ada yang dapat dilihat. Menjalankan sigmoidoskopi adalah mustahil dalam keadaan akut, pendarahan yang mendalam, paraproctitis, fisura akut dan penyempitan saluran rektum. Tetapi kontraindikasi ini relatif, dan jika pemeriksaan dapat dikaitkan untuk beberapa waktu, pesakit dibawa keluar dari tahap akut, setelah itu tidak ada halangan untuk diagnosis.

Mengabaikan ini atau tidak mengetahui gambaran sebenar boleh membawa kepada akibat yang tidak menyenangkan. Rektoskopi tidak selalu berjalan lancar dan tanpa rasa sakit, dan perkara paling berbahaya yang dapat dijangkakan pesakit secara fizikal adalah perforasi usus.

Kesakitan tetap menjadi penghalang psikologi terbesar pesakit. Ketakutan akan kesakitan yang mengganggu persiapan yang betul, kerana tugas doktor juga adalah untuk menjelaskan bahawa tidak ada yang mengerikan akan berlaku semasa pemeriksaan. Dan sekiranya ia berlaku? Dalam kes ini, pesakit akan menerima trauma psikologi dan ketidakpercayaan doktor sepanjang hayatnya. Kanak-kanak yang harus menjalani prosedur yang tidak menyenangkan ini juga harus diambil kira..

Perkara ini sangat jarang berlaku, seperti yang ditunjukkan oleh ulasan, tetapi anda harus bersedia untuk semuanya dan melakukan segala-galanya untuk menghilangkan kejadian tersebut.

Persiapan untuk peperiksaan

Tahap persediaan selalu memerlukan lebih banyak masa daripada sigmoidoskopi itu sendiri, dan ini sangat betul. Rektoskopi harus berlalu dengan cepat, yang bermaksud bahawa tidak ada yang mengganggu sigmoidoscope.

Persiapan yang betul untuk sigmoidoskopi dilakukan dalam tiga hari, semuanya bermula dengan diet, berakhir dengan pembersihan usus.

  1. Tiga hari sebelum pemeriksaan, perlu mengecualikan makanan berat - daging merah, cendawan. Semua sayur-sayuran dan buah-buahan juga dibuang. Mereka mengandungi serat makanan, yang menyumbang kepada pembentukan tinja, dan ini tidak diperlukan sebelum pemeriksaan..
  2. Pada hari pemeriksaan, enema pembersihan dilakukan. Oleh itu, tidak mencukupi, penyucian dilakukan sehingga air bersih dan jernih mengalir..
  3. Untuk membantu pesakit dengan julap - Duphalac, Microlax. Mereka membersihkan usus tanpa penyertaan enema, dan pembersihan seperti itu lebih selesa bagi pesakit..

Mematuhi tahap penyediaan adalah wajib dan, jika tidak dapat mengekang diet, proctologist akan menangguhkan pemeriksaan.

Penilaian keputusan peperiksaan

Rektoskopi sigmoid dan rektum adalah alat utama untuk menerangkan proses usus jinak dan malignan. Ahli proktologi sangat mengesyorkan agar semua orang yang berumur 40 tahun ke atas menjalani diagnostik, tanpa mengira kehadiran kompleks gejala.

Sebagai tambahan kepada onkologi, rektoskopi mendedahkan proses erosif dan ulseratif, tetapi ini adalah keadaan prakanker yang memerlukan rawatan segera. Pengumpulan bahan patologi sangat penting untuk diagnostik, dan rektoskopi juga mengatasi masalah ini. Berkat teknik seperti itu, adalah mungkin untuk memulakan rawatan rektum tepat pada masanya dan sentiasa memantau keberkesanan terapi..

Kaedah alternatif

Sigmoidoskopi tidak selalu sesuai untuk pemeriksaan usus penuh. Kolonoskopi lebih kerap diresepkan untuk pesakit dengan gambaran klinikal yang tidak pasti, dan pemeriksaan seperti itu lebih berkesan untuk proctologist. Oleh itu, ada peluang untuk melihat sebahagian besar usus dan membuat diagnosis yang tepat..

Tidak ada keraguan bahawa rektoskopi akan mendedahkan penyakit ini, tetapi tidak ada jaminan bahawa proses patologi terbatas pada 35 cm usus. Petunjuk untuk diagnosis usus meningkat setiap tahun, dan kolonoskopi tetap menjadi kaedah yang paling bermaklumat..

Tidak perlu menderita kesakitan dan menunggu pendarahan, kerana sigmoidoscopy juga merupakan langkah pencegahan yang berkesan. Berkat prosedur ini, orang yang mempunyai kecenderungan untuk onkologi dapat diperiksa secara berkala dan merasa selamat..

7 minit Pengarang: Lyubov Dobretsova 19522

Dengan penyakit usus, mustahil untuk membuat diagnosis yang tepat tanpa kaedah diagnostik endoskopi dan instrumental. Sigmoidoscopy adalah teknik yang paling sering digunakan oleh proctologist ketika memeriksa pesakit mereka. Namun, tidak semua orang tahu apa itu sigmoidoskopi usus dan sangat berminat dengan bagaimana sigmoidoskopi dilakukan. Khayalan banyak pesakit membayangkan penyeksaan sebenar yang menanti mereka di pejabat proctologist. Tetapi adakah begitu?

Nilai prosedur

Rectomanoscopy adalah prosedur invasif yang memeriksa usus bawah. Pemeriksaan visual dilakukan menggunakan alat perubatan, sigmoidoscope, dimasukkan melalui dubur. Ahli kolonoproctologi menganggap kaedah ini sebagai kajian wajib yang diperlukan untuk diagnosis yang tepat..

Sigmoidoscopy membolehkan visualisasi rektum dan kolon sigmoid distal. Jarak dari dubur ke titik akhir boleh mencapai 35 cm. Jika, ketika diperiksa, mereka mencapai kolon sigmoid, prosedur ini disebut rektosigmoskopi. Semasa pemeriksaan, doktor dapat menilai dinding usus, termasuk warna, keanjalan, kelegaan, nada dan corak vaskularnya..

Ahli proktologi sangat mengesyorkan agar semua pesakit yang berumur lebih dari 40 tahun menjalani pemeriksaan sedemikian untuk tujuan pencegahan. Sigmoidoskopi dapat mendedahkan walaupun neoplasma kecil yang masih tersembunyi semasa prosedur diagnostik lain. Kanser kolorektal meragut nyawa semakin banyak dan sebahagian besarnya disebabkan oleh pengesanannya yang lewat. Oleh itu, sekiranya terdapat gejala yang mencurigakan, adalah mustahil untuk menangguhkan lawatan ke proctologist.

Petunjuk dan kontraindikasi

Sigmoidoskopi usus mempunyai petunjuk berikut:

  • kesakitan berpanjangan di kawasan anorektal;
  • sembelit yang kerap, yang boleh bergantian dengan gangguan najis;
  • pergerakan usus yang menyakitkan dan sukar;
  • kehadiran buasir pendarahan;
  • kehadiran nanah, lendir dan jalur darah di dalam najis;
  • sindrom iritasi usus;
  • kepuasan yang tidak lengkap setelah perbuatan buang air besar, perasaan badan asing di dubur;
  • kolitis kronik, enterokolitis, gejala dysbiosis yang teruk, yang berlaku tanpa sebab objektif;
  • kecurigaan onkopatologi.

Dengan bantuan pemeriksaan ini, adalah mungkin untuk mendiagnosis pecahnya mukosa rektum, keradangan kronik mukosa dengan pembentukan proses ulseratif, malformasi kongenital usus distal, polip dan onkopatologi..

Terdapat kontraindikasi untuk rektoskopi:

  • fisur dubur dalam bentuk akut;
  • penyempitan lumen usus yang ketara;
  • pendarahan rektum yang teruk;
  • proses keradangan akut di rongga perut;
  • pemerhatian pesakit oleh psikiatri;
  • gangguan teruk dalam kerja jantung dan paru-paru;
  • keradangan tisu akut yang terletak di sekitar rektum;
  • keadaan serius pesakit.

Latihan

Pemeriksaan rektum dilakukan hanya selepas persiapan awal. Ahli proktologi dengan senang hati akan membiasakan pesakit dengan algoritma penyediaannya. Anda perlu memulakan persiapan untuk prosedur 2-3 hari lebih awal. Perkara utama yang perlu dilakukan adalah mematuhi diet khas dan membebaskan lumen usus besar dari tinja. 2-3 hari sebelum pemeriksaan, perlu mengecualikan makanan diet yang meningkatkan kembung dan menyebabkan proses penapaian.

Dari diet dalam 48 jam tanpa gagal, kecualikan: semua jenis kekacang, jenis lemak ikan dan daging, sauerkraut dan acar lain, susu keseluruhan dan produk berdasarkannya, roti hitam, gula-gula dan pastri dengan ragi, kvass, minuman berkarbonat, segar buah-buahan dan sayur-sayuran, alkohol.

Dalam kes ini, pesakit berminat - apa yang boleh anda makan? Sebenarnya terdapat banyak sekatan, tetapi ada juga banyak produk yang diluluskan. Anda boleh makan daging tanpa lemak atau ikan dalam bentuk rebus atau bakar, produk tenusu, roti garing, biskut kering, teh chamomile. 24 jam sebelum pemeriksaan yang dijadualkan, perlu membersihkan usus.

Ini boleh dilakukan dengan cara berikut:

  • Membersihkan enema. Seluruh siri enema dilakukan - 2 malam sebelumnya, dan kemudian 2 pada hari prosedur. Sekiranya selepas buang air besar terakhir pesakit melihat air hampir bersih, maka dia melakukan semuanya dengan betul dan membersihkan usus dengan teliti.
  • Julap oral. Selalunya, sebelum sigmoidoskopi, ahli proktologi menetapkan Fortrans. Lavacol atau Armada boleh digunakan sebagai analog. Kandungan 1 sachet Fortrans dilarutkan dalam 1 liter air suam. Selepas mengambil ubat, kesan pencahar harus berlaku dalam 60 minit. Pada hari diagnosis, ubat harus diambil selewat-lewatnya 3-4 jam sebelum pemeriksaan.
  • Penggunaan mikrokliser farmasi. Microlax adalah ubat yang popular. Produk ini dijual dalam botol yang mudah digunakan dengan hujung yang dimasukkan dengan betul. Sehari sebelum prosedur, sebelum tidur, anda perlu meletakkan 2 enema seperti itu dengan rehat antara setiap 20 minit. Kesan pencahar muncul dengan cepat - dalam beberapa kes seawal 5 minit. Pada waktu pagi, manipulasi diulang.

Menjalankan

Setelah memahami intipati prosedur, pesakit sangat risau bagaimana ia dilakukan. Walaupun tidak ada yang mengerikan dan kritikal dalam pelaksanaannya. Teknik sigmoidoskopi dijelaskan di bawah. Beberapa jam sebelum kajian, usus dibersihkan dengan enema mikro. Sebelum memasuki pejabat proctologist, anda harus mengosongkan pundi kencing. Di pejabat, pesakit menanggalkan pakaian, menanggalkan seluar dalamnya dan memakai seluar dalam diagnostik khas.

Pejabat moden mempunyai kerusi yang selesa menyerupai klinik ginekologi. Pesakit diletakkan di atasnya atau, jika lebih senang untuk doktor, mengambil posisi siku lutut. Proktologis melakukan pemeriksaan digital pada dubur, melumasi dubur dengan petroleum jelly dan kemudian memasukkan rectoroscope hingga kedalaman 4-5 cm. Udara dipam ke dalam tiub, dengan bantuan lipatan semula jadi dan lengkungan usus diluruskan..

Apabila doktor memajukan instrumen pada jarak 10-15 cm, maka kawasan yang bermasalah dicapai - kelengkungan usus semula jadi (garis lurus menjadi sigmoid). Semasa doktor melalui kawasan ini, pesakit perlu berusaha untuk berehat sebisa mungkin. Pada akhir prosedur, rectoroscope dikeluarkan dengan teliti.

Biasanya sigmoidoscopy dilakukan tanpa menghilangkan rasa sakit. Tetapi kanak-kanak kecil dan gelisah, serta dalam kes melakukan manipulasi pembedahan, menjalani prosedur di bawah anestesia jangka pendek. Bagi bayi, manipulasi dilakukan terutamanya pada kedudukan terlentang. Kanak-kanak yang lebih tua (10-14 tahun) duduk di kerusi proctology atau diminta untuk mengambil posisi siku lutut. Kadang-kadang semasa sigmoidoskopi, penyedut elektrik digunakan untuk membuang darah, nanah dan lendir..

Kesan

Komplikasi yang paling berbahaya selepas prosedurnya adalah perforasi dinding usus. Sekiranya prosedur dijalankan dengan cuai, alat ini dapat merosakkan dinding usus, dan ini akan memprovokasi masuknya kandungannya ke dalam rongga perut. Tetapi sebagai peraturan, ini jarang berlaku, jika anda dengan bijak memilih pilihan pakar yang akan menjalankan prosedur.

Sekiranya berlubang tidak dapat dielakkan, maka pesakit segera dimasukkan ke hospital dan intervensi pembedahan dilakukan. Lebih kerap, selepas sigmoidoskopi, pesakit mempunyai aduan berikut:

  • peningkatan pembentukan gas;
  • kekejangan perut;
  • loya ringan.

Sekiranya pesakit mula mengalami demam atau dia mendapati terdapat darah di dalam najis, maka perlu segera memaklumkan kepada proctologist yang melakukan rektoromanoskopi..

Ulasan

Sigmoidoskopi menyebabkan banyak ketakutan pada pesakit dan bahkan ulasan, yang disusun secara positif, tidak menenangkan mereka.

Sigmoidoskopi dapat diakses oleh semua orang, diagnostik yang agak tidak selesa, yang memungkinkan untuk mengesan banyak keadaan patologi berbahaya pada peringkat awal. Untuk pemeriksaan berkualiti tinggi dengan cara ini, diperlukan sikap psikologi dan persiapan berkualiti tinggi..

Rektoskopi rektum dianggap sebagai salah satu pemeriksaan instrumental yang paling tepat untuk memvisualisasikan permukaan kolon bawah. Pemeriksaan ini disyorkan untuk pesakit yang datang ke proktologi dengan keluhan inkontinensia tinja atau sakit. Dengan bantuan rektoskop, sigmoidoskop atau kolonoskop, doktor dapat mengesan kelainan seperti saluran cicatricial, radang, pembentukan seperti tumor, dan lain-lain. Sigmoidoscopy adalah kajian yang dilakukan jika terdapat kecurigaan kolitis ulseratif, penyakit Crohn, kolorektal pendidikan, dll. Kos prosedur dan keterangannya - dalam artikel kami.

Untuk siapa kajian instrumental dijalankan

Doktor mengatakan bahawa sigmoidoskopi usus adalah kajian wajib bagi mereka yang berumur lebih dari 40 tahun. Sigmoidoscopy mempunyai indikasi dan kontraindikasi sendiri. Selain itu, ia mesti disiapkan sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan. Ini dilakukan untuk mengecualikan kemungkinan neoplasma di rektum. Sigmoidoscopy dilakukan untuk mengesan perubahan patologi terkecil yang tidak dapat dikesan dengan kaedah penyelidikan lain. Bagaimana ia dilakukan, algoritma prosedur dan penerangan mengenai proses penyediaan boleh didapati di bawah..

Sigmoidoskopi usus - apakah itu dan kepada siapa ia ditunjukkan? Diagnosis ini disyorkan untuk mereka yang menunjukkan gejala ciri perubahan patologi pada rektum dan kolon sigmoid:

  • Kesakitan pada bahagian dubur.
  • Cirit-birit dan sembelit yang teruk. Mereka sering bergantian tanpa sebab yang jelas..
  • Kesukaran membuang air besar.
  • Pelepasan berdarah, bernanah, atau lendir dari rektum.
  • Rasa tidak selesa di dubur.
  • Onkologi yang disyaki.
  • Buasir kronik dan radang usus.

Sigmoidoscopy adalah kajian sederhana dan tidak menyakitkan yang secara praktikalnya tidak mempunyai kontraindikasi. Tetapi doktor sering menangguhkan penyelidikan kerana beberapa sebab dan hanya diresepkan setelah menjalani kursus terapi tertentu..

Sigmoidoskopi ditangguhkan sekiranya:

  1. Terdapat pendarahan berat dari dubur.
  2. Fisur dubur besar dijumpai.
  3. Lumen usus disempitkan.
  4. Dengan proses keradangan yang kuat pada peritoneum.

Orang yang mempunyai gangguan mental dan dalam keadaan kesihatan yang serius harus menolak sigmoidoskopi.

Cadangan untuk mempersiapkan prosedur

Persiapan pesakit untuk sigmoidoskopi bermula 2 hari sebelum kajian. Ini terdiri daripada membersihkan usus sepenuhnya dengan menggunakan makanan khas. Anda harus melepaskan sejumlah produk - roti rai, produk tepung dan gula-gula, daging dan produk ikan dengan kandungan lemak tinggi, minuman dengan gas atau alkohol, kopi. Menu sebelum sigmoidoscopy harus merangkumi:

  • Daging atau ikan rebus tanpa lemak.
  • Crouton roti.
  • Kuki Diet.
  • Bubur di atas air - nasi, semolina.
  • Kaldu sayur, daging dan ikan rendah lemak.

Pesakit yang bersiap untuk prosedur tidak boleh minum cecair yang mengandungi pewarna merah atau ungu. Di dalam usus, zat ini kelihatan seperti darah..

Sebelum prosedur, pastikan membersihkan usus dengan enema atau pencahar!

Pada siang hari anda perlu mula membersihkan usus dengan enema. Pada malam kajian, pada waktu petang, enema dilakukan dengan selang 1 jam, menuangkan 1-1,5 liter air suam ke dalam usus. Pada hari kajian, pada waktu pagi, terus membilas usus sehingga air menjadi jernih.

Persiapan pesakit untuk sigmoidoskopi dapat dilakukan dengan bantuan julap. Selalunya, doktor menetapkan Fleet, Lavacol, Mikrolax dan lain-lain. Peraturan penggunaan dana dapat dibaca dalam petunjuk penggunaan, yang terdapat dalam setiap bungkusan. Di samping itu, doktor yang hadir pasti akan memberikan cadangannya..

Salah satu ubat yang paling popular yang digunakan semasa mempersiapkan rektoskopi adalah Microlax. Ini adalah julap yang digunakan secara eksklusif secara rektal. Ia dilepaskan dalam bentuk tabung tertentu, dengan bantuan Mikrolax dengan mudah memberikan enema kepada pesakit di rumah. Persiapan untuk sigmoidoskopi dengan Mikrolax adalah bahawa pada malam sebelum pemeriksaan, pada sebelah petang, anda perlu menggunakan 2 tiub dengan selang waktu 20 minit. Aktiviti pagi mesti sama.

Persiapan untuk penyelidikan dapat dilakukan dengan bantuan Fortrans. Satu sachet produk dicairkan dalam satu liter air rebus pada suhu bilik dan diminum dalam teguk kecil. Bahan tersebut bertindak dalam masa satu jam. Pada waktu petang, anda perlu minum 4 liter larutan (4 sachet). Bahagian terakhir kemasukan harus dilakukan pada waktu pagi 3-4 jam sebelum kajian.

Doktor yang bersiap untuk sigmoidoskopi usus harus bertanya mengenai penyakit kronik, penyakit kongenital dan kongenitalnya. Anda tidak boleh melakukan sigmoidoskopi semasa mengandung dan menyusui. Doktor harus mengetahui mengenai:

  1. Mengalami masalah jantung, vaskular, atau paru-paru yang serius.
  2. Reaksi alahan terhadap kumpulan bahan.
  3. Diabetes mellitus.
  4. Kontraindikasi untuk mengambil ubat yang berbeza.

Anda boleh mempersiapkan sigmoidoskopi dengan betul sekiranya anda secara praktikal menolak untuk mengambil makanan pejal sehari sebelumnya, dan membatalkan makan malam dan sarapan sama sekali. Ia dibenarkan minum teh hijau dan air. Anda tidak boleh makan sebelum sigmoidoskopi sama sekali. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada saat alat ini masuk ke dalam rektum, pesakit mungkin merasa ingin membuang air besar. Persiapan untuk prosedur adalah proses yang sangat penting yang akan membolehkan doktor menjalankan diagnosis tanpa kesukaran, dan tidak menangguhkannya untuk kali berikutnya.

Algoritma lakuan

Sigmoidoskopi bermula dengan pesakit diminta membuang semua pakaian di bawah pinggang. Pemeriksaan dilakukan ketika seseorang berbaring di sebelah mereka dengan lutut bengkok atau berdiri di sofa dalam posisi siku lutut. Cara melakukannya dengan betul ditunjukkan dalam foto..

Sigmoidoskopi dilakukan hanya setelah doktor memeriksa rektum dengan jarinya. Tiub sigmoidoscope dilumasi dengan petroleum jelly atau minyak perubatan lain dan dimasukkan dengan teliti ke dalam dubur pesakit hingga kedalaman 5 sentimeter. Doktor meminta pesakit untuk meneran dan secara beransur-ansur menolak alat itu ke dalam.

Dengan pakar yang berkelayakan, prosedurnya cepat dan tidak menyakitkan! Mungkin ada sedikit ketidakselesaan.

Selepas itu, obturator ditanggalkan, hanya meninggalkan bahagian mata optik dan dinding dalaman usus diperiksa secara visual. Pada masa yang sama, tugas utama doktor dan jururawat adalah memastikan tiub tidak bertentangan dengan dinding usus dan tidak menyebabkan kecederaan. Pada masa yang sama, jisim udara disuntikkan, yang meluruskan dinding organ, meluruskan lipatan.

Sekiranya sisa-sisa kotoran mengganggu laluan tiub lebih jauh, ia dikeluarkan, saluran dibersihkan dengan kapas dan kajian diteruskan. Lendir, darah, nanah dikeluarkan dengan penyedut elektrik. Sekiranya terdapat polip kecil di usus, doktor akan membuangnya dengan mudah semasa prosedur. Neoplasma dikeluarkan dan dihantar untuk pemeriksaan histologi.

Selepas sigmoidoskopi, peranti dikeluarkan dengan teliti dari dubur dan prosedurnya berakhir. Diagnostik memerlukan sedikit masa, lamanya pemeriksaan bergantung kepada kesihatan pesakit. Proktologi yang berkelayakan tinggi akan dapat melakukan sigmoidoskopi dengan betul tanpa rasa sakit dan cepat. Sekiranya anda membaca ulasan pesakit, proses diagnostik yang dilakukan tidak memerlukan banyak masa dan tidak masuk akal untuk melakukannya di bawah anestesia.

Apabila ditanya sama ada ia menyakitkan dan bagaimana prosedurnya dilakukan, jawapannya juga tidak jelas - ada sedikit rasa tidak selesa, mengingatkan pada sensasi selepas enema. Tertakluk kepada semua peraturan, pemeriksaan dapat dilakukan dalam 5-7 minit. Pada masa ini, pesakit harus mengikuti dengan jelas semua arahan doktor. Untuk mengelakkan hipotensi ortostatik, seseorang diletakkan dalam kedudukan mendatar selama beberapa minit selepas pemeriksaan. Rektoskopi usus pada wanita dan lelaki dilakukan dengan cara yang sama.

Sigmoidoskopi untuk kanak-kanak hanya dilakukan di bawah anestesia umum. Untuk kajian ini, digunakan rektoskop yang lebih kecil. Proses penyediaan rektoskopi tidak berbeza dengan orang dewasa. Mereka juga mempersiapkan sigmoidoskopi dengan Fortrans atau dengan bantuan Mikrolax, anak itu diberi enema di rumah.

Sigmoidoskopi ditunjukkan untuk kanak-kanak yang mengalami pendarahan usus, formasi seperti tumor, buasir dan patologi lain yang mempengaruhi usus dan rektum sigmoid. Kajian ini berlangsung selama orang dewasa.

Hasil tinjauan

Sigmoidoscopy dan rektosigmoskopi dianggap sebagai penyelidikan yang sama, hanya Rectosigmoscopy yang dilakukan dengan tiub plastik nipis, ia dianggap lebih lembut dan bermaklumat. Ramai orang berpendapat bahawa anoskopi dan sigmoidoskopi adalah kajian yang sama. Kita boleh mengatakan bahawa ini adalah kaedah diagnostik, tetapi perbezaannya adalah bahawa ia dibuat dengan alat yang berbeza dan mendiagnosis penyakit yang berbeza. Kolonoskopi boleh digunakan untuk memvisualisasikan keseluruhan usus besar. Hasil dalam bentuk diagnosis akan dikeluarkan kepada pesakit di atas kertas.

Oleh itu, apakah prosedur yang ditunjukkan? Hasil kajian, doktor dapat mendiagnosis:

  • Proses keradangan.
  • Kehadiran polip.
  • Tisu usus yang tidak betul.

Sekiranya semasa rektoskopi biomaterial diambil, doktor pasti akan memberi nasihat kedua pesakit. Sekiranya hasilnya positif untuk kehadiran tumor barah atau jika kualiti gambarnya buruk, doktor akan menawarkan untuk memeriksa semula. Sekiranya prosedur tidak menunjukkan kelainan dan semuanya berjalan lancar dan berada dalam jangkauan normal, pesakit akan ditawarkan untuk menjalani prosedur berikutnya hanya selepas 5 tahun. Jumlah kajian untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai akan ditentukan oleh doktor.

Sekiranya anda mengikuti semua arahan doktor semasa prosedur, semuanya akan berjalan dengan cepat dan tanpa rasa sakit.!

Harga dan kemungkinan komplikasi

Terdapat banyak institusi perubatan di mana anda boleh menggunakan perkhidmatan proctologist ini. Di klinik kerajaan, rektoskopi boleh dilakukan secara percuma. Di institusi perubatan swasta, harga perkhidmatan bergantung pada tahap pusat dan kelayakan proctologist. Kos prosedur ini rata-rata kira-kira 2,000 rubel. Walau bagaimanapun, sangat penting bagi pesakit untuk mencari pakar yang berkelayakan yang akan melakukan pemeriksaan dengan betul dan membuat diagnosis yang tepat..

Satu-satunya komplikasi yang dapat diberikan oleh diagnostik adalah perforasi dinding usus. Tetapi perkara ini jarang berlaku sekiranya pesakit taat kepada doktor dalam segala hal. Dan pakar yang kompeten tidak akan membiarkan komplikasi. Sekiranya berlubang, diperlukan rawatan di hospital dan pembedahan.

Setiap ahli proktologi mengesyorkan agar pesakitnya menjalani pemeriksaan berkala sekiranya terdapat kes barah kolorektal dalam sejarah keluarga. Sekiranya anda diperiksa tepat pada masanya, dalam 80 daripada 100 kes, akibat negatif dapat dielakkan. Lebih-lebih lagi, jika barah menunjukkan dirinya pada tahap gejala, maka tidak ada doktor yang dapat menjamin hasil yang baik..

Ulasan

Saya telah menderita buasir yang berterusan selama lebih dari 10 tahun. Penyakit ini juga diserang keretakan. Eksaserbasi berlaku secara berkala. Pada saat-saat ini, kehidupan berubah menjadi neraka. Oleh itu, saya menjalani rektoskopi secara berkala - sekali setiap 6-7 bulan. Kali terakhir polip dikeluarkan. Tidak menyenangkan tetapi tidak membawa maut.

Elena, 54 tahun, Saratov

Selama beberapa bulan berturut-turut, saya merasa sukar untuk mengosongkan, seolah-olah ada sesuatu di jalan. Saya beralih kepada proctologist berbayar dan memberi saya 1,500 rubel. Prosedur itu sendiri mudah, sedikit tidak menyenangkan. Perkara utama adalah melakukan apa sahaja yang dikatakan oleh doktor, dan tidak akan menyakitkan. Tidak ada yang salah di sana, saya dirawat dengan ubat yang ditetapkan oleh doktor.

Svetlana, 37 tahun

Prosedur yang tidak menyenangkan, tetapi ia benar-benar menyelamatkan saya dari masalah besar. Sekiranya tidak kerana doktor yang berkeras untuk diagnostik, dia mungkin sekarang akan berada di hospital.

Persediaan untuk sigmoidoskopi

Sigmoidoscopy adalah kaedah diagnostik endoskopi yang membolehkan anda memeriksa rektum dan sebahagian kolon sigmoid menggunakan rektoskop. Semasa prosedur, doktor dapat memeriksa hingga 35 cm mukosa usus.

Agar pemeriksaan seefektif mungkin, persiapan sigmoidoskopi perlu dilakukan dengan teliti. Ketika pesakit menghadapi pemeriksaan seperti itu untuk pertama kalinya, dia ingin mengetahui semua perincian bagaimana mempersiapkan sigmoidoskopi. Persediaan di rumah harus merangkumi pemakanan dan pembersihan usus yang betul.

Diet

Persiapan untuk kajian harus bermula 2-3 hari sebelum diagnosis yang dijadualkan. Pemakanan pesakit sebelum sigmoidoskopi usus harus berdasarkan prinsip diet bebas sanga. Ini bermaksud mengelakkan makanan kasar dan berserat. Menu ini mestilah terdiri daripada makanan yang mudah dicerna dan cepat dicerna.

Diet sebelum sigmoidoscopy mengenakan larangan sementara untuk produk tersebut:

  • ikan berlemak dan daging;
  • kentang dan sayur-sayuran berkanji lain;
  • pasta
  • semua jenis kekacang;
  • gula-gula dan roti bakar;
  • roti tepung rai;
  • produk yang mengandungi biji koko (coklat, gula-gula, roti bakar);
  • teh hitam yang kuat, kopi;
  • susu keseluruhan dan produk berdasarkannya;
  • minuman alkohol dan karbon dioksida, jus kedai yang dibungkus;
  • rempah panas.

Menu contoh

Persiapan untuk tinjauan boleh mengambil contoh menu, yang dirancang selama 3 hari. Tiga hari sebelum diagnosis:

  • Pada waktu pagi - oatmeal dimasak di dalam air dengan sesudu madu, sebiji keju dan teh hijau.
  • Sarapan pagi kedua - segelas susu panggang rendah lemak atau kefir dengan 2 biskut.
  • Makan Siang - kaldu rendah lemak (ayam, ayam belanda, daging sapi muda), 2 bakso, dan salad timun segar.
  • Snek petang - kaserol keju kotej dan buah kering COMPOT.
  • Makan malam - 200 ml susu panggang rendah lemak dan 3 biskut.

Dua hari sebelum peperiksaan:

  • Makan pagi - bubur soba dan sepotong dada ayam rebus dan segelas teh hijau dengan lemon.
  • Makanan ringan pertama - 200 ml kefir tanpa lemak.
  • Makan tengah hari - sepotong ikan kod rebus (anda boleh membakarnya), bubur nasi, tanpa minyak dan segelas jus epal yang telah dijernihkan.
  • Makanan ringan kedua - segelas yogurt rendah lemak tanpa bahan tambahan.
  • Makan malam - semolina direbus dalam air, segelas teh hijau dengan sesudu madu.

Sehari sebelum peperiksaan:

  • Sarapan pagi - 1 telur ayam rebus, sebiji roti keju rendah lemak, segelas kompot buah kering.
  • Makan tengah hari - kaldu ayam rendah lemak, teh hijau, biskut biskut.
  • Anda harus menolak makanan ringan dan makan malam, dan selepas 2-4 jam selepas makan tengah hari, pesakit perlu membersihkan usus dengan enema.

Pencucian

Menyiapkan pesakit untuk sigmoidoskopi juga merangkumi langkah penting kedua - pembersihan usus. Ini dapat dicapai dengan kaedah mekanikal atau dengan bantuan persediaan farmasi..

Enemas

Penemuan ini, yang diuji masa oleh lingkaran Esmarch, memudahkan tugas ini sampai tahap tertentu. Anda perlu mengambil enema 2 kali - pada waktu petang hari sebelumnya dan pada waktu pagi prosedur. Algoritma untuk menetapkan enema adalah seperti berikut. 120 minit sebelum permulaan manipulasi, anda harus minum 30 ml minyak jarak atau 150 ml magnesia. Prosedur ini disarankan untuk dilakukan dalam posisi terlentang di sebelah kiri dengan kaki dibengkokkan di lutut. Tuangkan 1.5 liter air rebus ke dalam cawan, disejukkan hingga 25 ° C.

Perlu dibuat dengan struktur tinggi (hingga 1 m) untuk menggantung cawan Esmarch. Tiub dengan hujung mesti diturunkan ke bawah dan udara dilepaskan. Hujungnya mesti dilincirkan dengan petroleum jelly dan dimasukkan dengan teliti ke dalam dubur. Apabila hujungnya cukup dalam, anda boleh membuka keran untuk membekalkan air.

Akan lebih baik jika pesakit disokong semasa enema oleh seseorang yang dekat dengannya yang dapat mengatur tekanan air. Walaupun usus dipenuhi dengan cecair, membelai perut dengan gerakan bulat akan membantu mengurangkan rasa tidak selesa. Agar tidak membiarkan udara masuk ke dalam usus, penting untuk memastikan tidak semua air disalirkan dari cawan. Dorongan untuk menggunakan tandas akan muncul dengan segera, tetapi anda perlu berusaha menyimpan air di usus sekurang-kurangnya seperempat jam..

Fortrans

Fortrans dapat membantu menyiapkan usus untuk prosedur. Ini adalah persediaan farmakologi lembut yang membersihkan usus dengan lembut tanpa mengganggu mikroflora semula jadi organ ini. Ia tidak diserap ke dalam aliran darah dan meninggalkan tubuh sepenuhnya bersama dengan najis.

Fortrans mengurangkan kadar penyerapan air dengan mengekalkan cecair di dalam usus. Oleh itu, ia mencairkan dan menghilangkan kotoran dan batu tinja, yang dapat terkumpul dalam waktu lama di lumen usus. Kelebihan utama ubat adalah bahawa ia tidak menyebabkan sakit perut semasa penggunaan dan semasa buang air besar. Dalam kes yang sangat jarang berlaku, terdapat reaksi alergi terhadapnya..

Ubat itu mesti digunakan dengan betul, dengan fokus pada masa sigmoidoskopi yang dirancang. Sekiranya peperiksaan dijadualkan pada waktu pagi, maka Fortrans mula minum dari jam 17:00 hingga 21:00. Jeda antara dos mestilah 1 jam. Sebagai peraturan, 2 jam selepas bahagian pertama, pesakit akan mempunyai keinginan untuk mengosongkan usus. Dan keinginan ini akan datang kepadanya lebih dari sekali dalam masa 4 jam selepas dos terakhir..

Sekiranya prosedur dilakukan pada waktu petang, maka 2 sachet ubat diambil pada malam sebelumnya, dan selebihnya bahagian itu diminum pada waktu pagi. Setelah mengambil Fortrans, keinginan untuk pergi ke tandas muncul semula setelah 30 minit. Selepas kaedah membersihkan usus ini, najis longgar dapat diperhatikan selama 2-3 hari lagi, tetapi semuanya kembali normal.

Microlax

Anda juga berjaya membersihkan usus dengan Microlax. Ia dijual sebagai enema mikro yang selesa. Ini adalah penemuan sebenar bagi mereka yang tidak berkawan dengan cawan Esmarch. Sehari sebelum diagnosis, anda perlu menghadkan pengambilan makanan, dan pada malam sebelumnya, anda perlu memperkenalkan 2 mikrokliser dengan selang waktu 15 minit. Lakukan perkara yang sama pada waktu pagi. Dorongan untuk menggunakan tandas berlaku seperempat jam selepas suntikan.

Apa sahaja julap yang diambil pesakit, dia akan mengurangkan keadaannya secara signifikan dan meningkatkan pergerakan usus yang lebih baik jika dia bergerak dan melakukan urutan perut sendiri..

Sebagai peraturan, tidak sukar bagi pesakit untuk mengubah tabiat makannya selama beberapa hari. Tetapi dengan pembersihan usus, ada lebih banyak masalah. Tetapi sehingga jauh dari prosedur yang paling menyenangkan, rektromanoskopi tidak perlu dilakukan lagi, anda perlu mencuba persiapan dengan berhati-hati pada kali pertama.

Pemeriksaan rektum untuk wanita

Pemeriksaan rektum - Urologi (dalam bahasa Kazakh)

Pemeriksaan rektum - Urologi (dalam bahasa Kazakh) Ini adalah kemahiran untuk pelajar perubatan. Kerana lulus OSKE.

Pemeriksaan jari. Bagaimana dia boleh membahayakan

Pemeriksaan jari. Bagaimana dia boleh membahayakan Maryana Abritsova - pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2HbIWoY Daftar.

Maxim Tertychny yang berusia 5 tahun bimbang tentang pendidikan

Maxim berumur 5 tahun. Dia dibesarkan oleh ibunya, ayah lelaki itu mempunyai keluarga yang berbeza dan dia tidak berminat dengan kehidupan anaknya. Mama pra.

Pemeriksaan wanita hamil pada trimester ketiga, ujian kehamilan © Pemeriksaan hamil

https://www.youtube.com/user/1MGMU/playlists?view=50&sort=dd&shelf_id=22 Pemeriksaan hamil pada trimester ketiga, ujian kehamilan 1980.

Martabat lelaki | Program Normalisasi Potensi | Teknik Urut | Pusat "Nega" Ufa

Kekuatan lelaki. Normalisasi potensi dengan teknik urutan khas. Datang ke Pusat "Nega" Ufa Cara meningkatkan.

Apa yang dilakukan oleh ahli urologi

Pemeriksaan oleh proctologist. Bagaimana janji dengan proctologist. Jawapan pada soalan

Pemeriksaan oleh proctologist. Bagaimana pemeriksaan oleh proctologist? Maryana Abritsova - pakar bedah-koloproktologi menjawab.

Pemeriksaan

Saya malu dengan badan saya. Musim 5. Keluaran 9 pada 29/03/2018

Pada masa ini, dalam projek saya akan merosakkan badan saya sendiri, anda akan melihat Solomiyka yang berusia lima tahun. Gadis itu mempunyai penyakit genetik.

Pemeriksaan wanita hamil utama, kontraksi © Sakit semasa melahirkan anak, Analgesia

https://www.youtube.com/user/1MGMU/playlists?view=50&sort=dd&shelf_id=22 (hidupkan kapal selam Bahasa Inggeris) Pemerhatian badan pertama, kekejangan, Sakit semasa.

penitis rektum

Keperluan untuk menyuntik campuran makanan secara rektal mungkin berlaku dengan muntah berterusan sebagai alternatif.

Melalui tempat ini.

"Dan apa kebaikannya?" - frasa dari anekdot terkenal. Walau bagaimanapun, lihat di sana dari semasa ke semasa.

653 Pemeriksaan oleh pakar urologi

Pemeriksaan oleh pakar urologi menakutkan banyak, sering kali perjalanan ke doktor seperti itu ditangguhkan untuk waktu yang lama. Ini adalah kerana.

Ginekologi. Kemahiran praktikal asas. Secara ringkas

Kemahiran praktikal asas untuk peperiksaan akhir ginekologi (tidak termasuk obstetrik). Pemeriksaan di cermin.

Pemeriksaan di cermin

Wanita itu mengalami koma setelah pemeriksaan: saudara-mara mengemukakan kepada polis

Bagaimana pemeriksaan selepas keganasan

Pada contoh filem "The Accused"

Seks dubur. Kebenaran Keseluruhan Mengenai Seks dubur

Seks dubur. Keseluruhan kebenaran mengenai seks dubur. Maryana Abritsova adalah pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2HbIWoY Daftar.

urut rektum 2

Urut prostat

Instagram saya: https://www.instagram.com/bagiranoire/ ✓ Beli Meditasi: http://mshitova.com/thing/ ✓ Jadual Latihan: http://mshitova.com/event/.

Tanda, gejala, diagnosis dan pencegahan barah rektum

Kanser rektum adalah tumor yang berkembang di sigmoid atau rektum. Sejak sigmoid.

Pemeriksaan oleh proctologist: mungkin buasir!

Peringatan pesakit: apakah tanda-tanda yang akan digunakan oleh doktor untuk menentukan kemungkinan adanya buasir? (ru)

Pengecutan fistula rektum

Klinik kami adalah pusat perubatan besar yang dilengkapi dengan teknologi terkini. Kelebihan penting.

Pemeriksaan oleh proctologist. Temujanji pertama dengan proctologist

Mengenai bagaimana janji temu pertama dengan proctologist berlaku. Ahli bedah-koloproktologi Vitalina Vasilievna Petrova menjawab.

Kesihatan. Kolonoskopi. Apa prosedur ini dan siapa yang perlu menjalani? (29.01.2017)

Kolonoskopi adalah prosedur untuk memeriksa keadaan usus. Mengapa tinjauan ini dipertimbangkan.

pemeriksaan bimanual

Pemeriksaan jari

ANAL (seks). Menyiapkan dubur untuk seks: kaedah 1. Teknik untuk menyediakan SEKS dubur! pelajaran seks.

ANAL (seks). Menyiapkan dubur untuk seks: kaedah 1. Teknik untuk menyediakan SEKS dubur! Cara penyediaan dengan betul.

Bagaimana pemeriksaan oleh proctologist?

Peralatan diagnostik moden membolehkan anda memeriksa proctologist tanpa rasa sakit dan tidak selesa.

Mengapa urut testis. Jawapan doktor!

Cara memanjangkan hubungan seks dan melupakan masalah ejakulasi dini selama-lamanya - https://cutt.ly/ZrRWS6Z Lengkap.

Saya malu dengan badan saya. Musim 4. Keluarkan 8.Bahagian 1 dari 2 dari 23/03/17

Bahagian 2: https://youtu.be/A79CRwzA7UE Penderita masalah ini ialah Sonia Kravchenko yang mengalami masalah pertumbuhan - seorang gadis dalam dirinya.

PEMERIKSAAN OLEH GYNECOLOGIST 1961

Langgan saluran saya: https://www.youtube.com/channel/UCAvNIPOUYsyijzLKR7boJZA Semua hak untuk bahan yang diterbitkan: muzik.

Cara menyuntik salap ke saluran dubur?

Bagaimana cara menyuntik salap ke saluran dubur? Maryana Abritsova adalah pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2HbIWoY Buat Janji Temu.

★ Sekarang saya tidak takut dengan COLONOSCOPY. Sesiapa sahaja Boleh Mencegah KANSER RETAL

Tutorial video ini akan membincangkan mengenai prosedur kolonoskopi Di Jerman, setiap penghuni yang telah mencapai usia 47 tahun.

Fistula rektovaginal. Diagnostik

Fistula rektovaginal. Diagnostik Maryana Abritsova - pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2HbIWoY Mendaftar untuk.

Urologi dengan Dr. Mazurenko. Latihan teknologi laser dalam urologi

16-04-2019 17:05 Latihan dalam teknologi laser dalam urologi Moderator: Denis Mazurenko (http://radio.mediametrics.ru/presenter/751).

Kemandulan lelaki. Punca dan rawatan kemandulan lelaki

Dalam video ini, anda akan mempelajari semua perkara mengenai penyebab kemandulan lelaki, statistik penyakit, diagnosis kemandulan.

Inseminasi tiruan lembu

Inseminasi tiruan lembu di ladang kami. Sedikit kisah doktor mengenai dari mana benih itu dibawa.

Rzhach! Lucu! Pelajar dalam peperiksaan.

Pemeriksaan doktor yang sejuk.

AMALAN GYNECOLOGY. KEMAHIRAN PRASEKOLAH ASAS. PEPERIKSAAN GYNECOLOGICAL

PEPERIKSAAN VAGINAL BIMANUAL. KAJIAN GYNECOLOGICAL. PEPERIKSAAN GYNECOLOGICAL. INSTRUM.

Saya teragak-agak untuk bertanya: soalan kepada ahli urologi. Doktor Y.

Menurut statistik, 63% orang Rusia mengubati diri sendiri. ❗Langgan saluran - http://bit.ly/TVcentr_Subscribe.

Penerimaan ahli proktologi. Bagaimana dan bila melakukan enema

Penerimaan ahli proktologi. Bagaimana dan kapan untuk melakukan enema Maryana Abritsova - pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2HbIWoY Daftar.

Fibroid, sista, prostatitis, adenoma prostat ❤ Kursus kesihatan pembiakan

Kesihatan sistem pembiakan wanita dan lelaki ❤️ ○ Dalam video ini saya akan membincangkan mengenai sebab-sebab utama.

Urut prostat untuk pencegahan

Urut prostat untuk profilaksis Soalan: “Adakah wajar melakukan urutan prostat untuk profilaksis, misalnya.

ANOSCOPY: apa itu?

ANOSCOPY: apa itu? Maryana Abritsova adalah pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2HbIWoY Buat Janji Temu dengan Mariana Abritz.

Anoskopi. Rektoskopi. Kolonoskopi. Apakah perbezaannya?

Anoskopi. Rektoskopi. Kolonoskopi. Apakah perbezaannya? Maryana Abritsova adalah pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2HbIWoY.

Pemeriksaan sekolah oleh pakar sakit puan di kelas 9 | Bagaimana ia berjalan?

PERSEDIAAN PEPERIKSAAN OLEH PROCTOLOGIST: Keselesaan maksimum

Bagaimana persediaan untuk menjalani pemeriksaan oleh proctologist? Prosedur wajib adalah menetapkan enema pembersihan.

Semua mengenai buasir luar

Semua mengenai buasir luar Maryana Abritsova adalah pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2HbIWoY Buat Janji Temu dengan Maryana.

HD rektum sapu

VLAD A4 - 24 JAM SAYA BICARA TIADA CABARAN

Komen Keluar # 21 / Anita Tsoi x Anatoly Tsoi

MALAM DI BALON DI AIR // bersama VASILISA DAVANKOVA

CELAR YANG BENAR DALAM KAMP YANG DIHILANGKAN DI HUTAN. BAHAGIAN 2

Sobyanin bekerjasama dengan Bill Gates? Datuk Bandar dituduh melakukan konspirasi dan penjarahan dunia

PI Pirogov Musim 3 Episod 8.

Pertunjukan baru Improvisasi. Perintah (Pelepasan juruterbang)

SIAPA YANG LEBIH BAIK UNTUK MEMBINA RUMAH DARI KISAH CABARAN !

Lemon bergerak ke halaman

CARP FISHING, yang pertama dalam 2 bulan. BAGUS SANGAT BAIK. Terapung dari dekat.

Tentera Baru - Kartun mengenai kereta kebal

Kawalan akses telah berubah di Moscow - Moscow 24

05/26/2020 Borussia Dortmund - Bayern Munich - 0: 1. Ulasan padanan

Billie Eilish - BUKAN TANGGUNGJAWAB SAYA - sebuah filem pendek

KELAS SAYA 3

Ingin bersenang-senang menonton video? Di portal video kami, anda akan menemui video untuk setiap selera, video lucu, video mengenai haiwan, siaran video dan banyak lagi.

Video

Video

rektoskopi

Anoskopi. Rektoskopi. Kolonoskopi. Apakah perbezaannya?

Anoskopi. Rektoskopi. Kolonoskopi. Apakah perbezaannya? Maryana Abritsova adalah pakar bedah koloproktologi. http://bit.ly/2Hb.

Rektoskopi rektum: apa itu, persiapan pesakit

Kajian yang digunakan untuk mendiagnosis bahagian akhir usus besar disebut rektos.

Sigmoidoscopy - bagaimana kita melakukannya!

Sigmoidoscopy - bagaimana kita melakukannya! Doktor yang bertugas - Lev Karapetovich Baghdasaryan, pakar bedah-koloproktologi.

Rektoromanoskopi

Irrigoskopi

Perniagaan saya adalah untuk menerangkan. Milik anda, analisis dan tentukan. Kad 5469 5500 3901 2445 Saya harap ia akan diberikan kepada seseorang.

Kolonoskopi adalah mengenai prosedur. Persiapan untuk kolonoskopi, petunjuk bagaimana prosedur dilakukan

Kolonoskopi adalah mengenai prosedur - statistik kanser kolon, apa itu kolonoskopi. Ditunjukkan.

IRRIGOSKOP INTESTINAL BAGAIMANA IA MELAKUKAN? Pengalaman Peribadi Saya dengan Pemeriksaan Usus | Ulasan sebenar!

Irrigoskopi, atau sinar-X usus dengan suntikan agen kontras, bukanlah prosedur yang paling menyenangkan. Tetapi bagaimana.

Kesihatan. Kolonoskopi. Apa prosedur ini dan siapa yang perlu menjalani? (29.01.2017)

Kolonoskopi adalah prosedur untuk memeriksa keadaan usus. Mengapa tinjauan ini dipertimbangkan.

PERSEDIAAN PEPERIKSAAN OLEH PROCTOLOGIST: Keselesaan maksimum

Bagaimana persediaan untuk menjalani pemeriksaan oleh proctologist? Prosedur wajib adalah menetapkan enema pembersihan.

Rektoromanoskopi.

Rawatan sclerotheraphy EN

Rawatan sebenar sclerotheraphy (Tahap II) di Klinik Poland dengan menggunakan alat videoanoskop yang dihasilkan oleh BOB Optic.

Polip usus kecil. Penyingkiran. Cherepovets

Polipektomi "Sejuk" pada pesakit berusia 42 tahun. Kesimpulan histologi: serpihan adenomatous sederhana.

FORTRAN! Cara minum dengan betul. Semua cadangan dan proses nakal! Ini penting untuk diketahui! Bahagian 1 LITER PERTAMA

Mari minum FORTRAN bersama! Saya akan memberitahu anda cara minum FORTRANS dengan betul, bagaimana mengurangkan rasa tidak selesa.

Tanda, gejala, diagnosis dan pencegahan barah rektum

Kanser rektum adalah tumor yang berkembang di sigmoid atau rektum. Sejak sigmoid.

10 soalan bodoh kepada PROCTOLOGIST

Tetamu baru "10 soalan bodoh" - calon sains perubatan, pakar bedah-koloproktologi Maryana Abritsova. kami.

Semua mengenai kolonoskopi - petunjuk, persediaan untuk kolonoskopi, melakukan, pemulihan

Kolonoskopi - petunjuk untuk prosedur, persiapan untuk kolonoskopi, pelaksanaan, pemulihan selepas prosedur.

KOLONOSKOPI DAN GASTROSKOPI. Pengalaman dan kesan saya mengenai prosedur yang dilakukan.

Sertai kami! Kumpulan VK saya: https://vk.com/irinapavlova888 Tidak ada yang perlu ditakutkan! Pastikan untuk diperiksa, sejak.

IRRIGOSCOPY sudah HARI INI! Peringkat persiapan terakhir. FORTRANS untuk pembersihan usus. Saya minum liter ketiga

Hari ini saya mempunyai IRRIGOSCOPY. Ini adalah pemeriksaan sinar-X usus. Semua persiapan untuk prosedur ini.

Bagaimana kolonoskopi usus dilakukan: video tanpa anestesia, ulasan mereka yang telah menjalani prosedur

Penyakit sistem pencernaan hari ini didiagnosis semakin kerap, jadi banyak pesakit mengemukakan soalan mengenai bagaimana melakukan kolonoskopi video usus tanpa anestesia.

Ketiadaan keperluan untuk anestesia dalam kes ini disebabkan oleh fakta bahawa prosedur ini tidak menyakitkan. Pesakit mengalami sedikit ketidakselesaan hanya pada saat hujung alat pemeriksaan endoskopi dimasukkan ke dalam duburnya atau ketika udara dipam ke dalam usus untuk meluruskan lipatannya. Tetapi sensasi yang tidak menyenangkan cukup ditoleransi jika seseorang dapat merehatkan otot dan tidak bergerak..

Kolonoskopi video tanpa anestesia

Sebagai peraturan, penggunaan kaedah endoskopi seperti itu tidak disertai dengan kesakitan yang teruk. Kadang-kadang terdapat sedikit sensasi kesemutan atau distensi usus, yang cukup ditoleransi.

Hanya sebilangan kecil pesakit yang memerlukan anestesia. Ini termasuk pembentukan proses pelekat, trauma pada membran mukus, ulser, neoplasma atau polip.

Dalam kes sedemikian, pesakit diberi anestesia am atau tempatan.

Apakah kolonoskopi video usus

Prosedurnya adalah pemeriksaan endoskopi untuk mengesan penyakit gastrousus. Untuk pelaksanaannya, diperlukan alat elastik, peralatan video dan peralatan untuk suntikan udara..

Pakar memeriksa permukaan dalaman usus pada skrin monitor dan membuat rakaman, yang disimpan dan digunakan untuk tujuan diagnostik atau untuk memantau rawatan.

Dengan bantuan kolonoskop, anda juga dapat melakukan biopsi tisu untuk pemeriksaan histologi atau sitologi dalam menentukan sifat pelbagai neoplasma atau menentukan penyebab proses ulseratif..

Kelebihan utama kolonoskopi video adalah:

  1. Keupayaan untuk memeriksa tempat yang sukar dijangkau di permukaan dalamnya.
  2. Buat perincian kontur.
  3. Pemeriksaan resolusi tinggi.
  4. Kandungan maklumat tinggi.
  5. Pelaksanaan prosedur endoskopi tambahan.
  6. Pesakit tidak berbahaya.
  7. Kemandulan peralatan yang lengkap.
  8. Peranti pemeriksaan usus yang fleksibel.
  9. Tiada kesakitan.
  10. Penggunaan peralatan paling moden generasi terkini.

Video kolonoskopi memungkinkan untuk diagnosis awal neoplasma ganas dan memulakan rawatan mendesak mereka.

Bila perlu melakukan pemeriksaan usus tanpa bius

Anestesia tidak selalu digunakan untuk pemeriksaan endoskopi jenis ini. Dalam beberapa kes, ia dikontraindikasikan..

Ini paling kerap merangkumi:

  • alahan terhadap ubat untuk anestesia;
  • mengalami serangan jantung atau strok;
  • sepanjang tempoh melahirkan anak;
  • peningkatan kesediaan sawan;
  • trombositopenia;
  • penyakit jantung;
  • ancaman embolisme;
  • gangguan mental yang teruk, dll..

Pesakit mempunyai hak untuk menolak menggunakan anestesia jika dia berpendapat bahawa ia boleh membahayakan tubuhnya.

Sebilangan orang takut kemungkinan kecederaan pada mukosa usus, yang tidak akan disedari semasa kolonoskopi video dan oleh itu juga enggan menggunakan anestesia.

Sekiranya pesakit ingin kolonoskopi berlaku walaupun tanpa rasa sakit sedikit pun, prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan, jika kontraindikasi tidak dinyatakan dan setelah mendapat persetujuan bertulis dari orang tersebut.

Kadang-kadang doktor memutuskan untuk menggunakan anestesia jika bahaya dari ketiadaannya lebih ketara daripada penggunaannya..

Sekatan dalam pemeriksaan usus tanpa anestesia

Dalam beberapa kes, penggunaan anestesia menjadi perlu..

Ini termasuk:

  • Penyakit Crohn;
  • kolitis ulseratif;
  • pendarahan ke rongga usus;
  • poliposis;
  • sembelit spastik;
  • kembung perut;
  • cachexia;
  • kecenderungan keturunan terhadap neoplasma malignan;
  • menjalani pembedahan membuang tumor;
  • disyaki barah;
  • rasa gangguan berterusan dalam usus;
  • cirit-birit yang kerap;
  • Anemia kekurangan zat besi;
  • menurunkan angka petunjuk hemoglobin, dll..

Oleh itu, pesakit yang berminat untuk melakukan kolonoskopi tanpa anestesia terlebih dahulu harus menghubungi doktor yang hadir untuk pemeriksaan lengkap dan nasihat mengenai penggunaannya..

Penyediaan kolonoskopi

Agar prosedur membawa kesan maksimum, peraturan tertentu mesti dipatuhi..

Anda perlu mengikuti diet. Sudah dalam tiga hari, bubur, makanan dalam tin, acar, hati, daging berlemak, ikan, sayur-sayuran, rempah-rempah, buah-buahan, roti harus dikecualikan dari diet. Tidak dibenarkan mengambil susu, air mineral dengan gas, limun, nektar dari pekat, minuman beralkohol.

Perlu memberi keutamaan kepada kentang tumbuk, pasta, nasi, telur rebus, kaldu daging tanpa lemak, mentega lembu, roti. Sebaiknya minum makanan dengan jeli atau jus semula jadi.

Pada menjelang kajian, perlu membersihkan usus sepenuhnya dengan enema pembersih. Di samping itu, perlu mengambil julap, serta bahan yang menghalang pembentukan gas berlebihan..

Sebelum kolonoskopi video, anda perlu mengambil sekurang-kurangnya dua liter air minuman bersih tanpa gas. Keesokan harinya, anda harus mengambil jumlah cecair yang sama. Sekiranya prosedur itu dilakukan pada awal pagi, maka empat liter diperlukan untuk diminum pada waktu petang..

Apabila anestesia dirancang, ia disediakan untuknya tepat sebelum kajian..

Pesakit mesti membuat janji dengan ketat semasa perut kosong. Lebih baik menanggalkan kanta lekap dan gigi palsu terlebih dahulu.

Video berguna

Apa yang penting untuk mengetahui prosedur boleh didapati dalam video ini.

Cara melakukan kolonoskopi video usus tanpa anestesia

Kajian diagnostik tidak terlalu sukar. Orang yang perlu melaksanakannya, menanggalkan semua pakaian di bawah pinggang dan berbaring di sofa dengan posisi di sebelah kiri. Lutut mesti dibengkokkan dan dinaikkan ke dada.

Adalah perlu untuk membincangkan secara terperinci mengenai bagaimana kolonoskopi usus dilakukan tanpa anestesia. Kawasan dubur pesakit dirawat dengan larutan pembasmi kuman, dan kemudian ujung kolonoskop dimasukkan ke dalamnya. Doktor kemudian perlahan-lahan menolaknya ke usus besar. Imej terperinci permukaan dalaman muncul di skrin monitor dan seorang pakar memeriksanya dengan teliti.

Sekiranya pandangan penuh tidak mungkin, jisim udara dipam untuk meluruskan permukaan usus. Secara beransur-ansur, doktor memeriksa keseluruhan organ.

Sekiranya tidak perlu menggunakan anestesia dan semasa prosedur biasa, tidak memerlukan lebih dari seperempat jam. Sekiranya pada masa yang sama perlu melakukan biopsi atau prosedur endoskopi, maka diperlukan jangka masa yang lebih lama.

Menurut tinjauan pesakit, pemeriksaan endoskopi usus besar tidak terlalu membebankan badan. Sekiranya tidak ada anestesia, ia boleh diterima dengan baik. Ramai orang yang mengalaminya menyatakan bahawa hanya apabila udara dipam di dalamnya terdapat sensasi yang tidak menyenangkan, tetapi mereka cepat melepasi.

Harga kolonoskopi video tanpa penggunaan anestesia di Moscow adalah kira-kira empat setengah ribu rubel. Sekiranya pelaksanaannya, serta pelaksanaan prosedur diagnostik atau perubatan, biaya akan meningkat.

Artikel Mengenai Hepatitis