Membersihkan enema di rumah: lakukan sendiri

Utama Gastrik

Usus yang sihat bermaksud metabolisme yang baik, kulit yang bersih, kecantikan dan keharmonian. Agar dia berfungsi seperti jam, dia perlu dibantu secara berkala, menyingkirkan sisa buangan yang terkumpul di sana. Terdapat banyak cara untuk melakukan ini, tetapi enema pembersihan dianggap sebagai salah satu yang paling berkesan. Kami akan memberitahu anda siapa yang menunjukkan kaedah ini, bagaimana membuat enema pembersih di rumah, apa yang harus dicari agar tidak membahayakan tubuh anda sendiri.

Siapa yang memerlukannya: enema sebagai ubat mujarab

Sebelum memberitahu bagaimana meletakkan enema pembersih di rumah, mari kita bincangkan mengenai prosedur ini yang biasanya sesuai untuk ini. Bagaimanapun, ubat yang paling berguna malah boleh memudaratkan jika digunakan di luar tempat. Oleh itu, perkara pertama yang harus anda perhatikan adalah siapa sebenarnya mereka sesuai.

Masalah berikut menunjukkan bahawa prosedur tidak diperlukan:

  • pergerakan usus yang tidak teratur (cirit-birit, sembelit);
  • bau mulut atau bau badan, walaupun dengan kebersihan yang baik;
  • kelemahan dalam badan, mengantuk berterusan;
  • kembung dan pembentukan gas;
  • selsema biasa.

Adakah anda menemui sekurang-kurangnya satu simptom? Jadi enema pembersihan adalah apa yang diperintahkan oleh doktor. Bercakap tentang doktor, adalah berguna untuk membincangkan keperluan enema dengan doktor anda. Oleh itu, anda boleh yakin bahawa anda melakukan semuanya dengan betul..

Ia menarik:
Cara lain untuk membersihkan usus dari toksin:
https://www.fitnessera.ru/chistka-kishechnika-ot-shlakov.html
Kaedah yang berkesan untuk mengatasi selera makan dan makan berlebihan:
https://www.fitnessera.ru/chem-snizit-appetit.html

Bagaimana Ia Berfungsi: Keberkesanan Enema

Biasanya persoalan bagaimana membuat enema pembersihan di rumah untuk diri sendiri jauh dari satu-satunya yang menarik minat banyak orang. Topik yang sama membakarnya adalah apa hasil yang dapat dicapai.

Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, secara berkala, pada akhirnya anda akan mendapat hasil yang baik:

  • Usus akan dibersihkan dari pelbagai bahan berbahaya dan tidak akan selalu terganggu. Anda tidak lagi terganggu oleh sembelit atau cirit-birit, pencernaan akan bertambah baik.
  • Darah akan menjadi lebih bersih. Ini secara automatik akan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan, sakit kepala akan berlalu, tekanan akan kembali normal..
  • Kulit akan dibersihkan. Kedutan kecil akan melicinkan, jerawat, pelbagai ruam akan hilang.
  • Rambut akan menjadi lebih bersinar dan lebih sihat, akan berhenti gugur.
  • Mobiliti sendi akan meningkat. Seperti yang dikatakan sendiri oleh mereka yang telah melakukan enema pembersihan di rumah, setelah melalui beberapa prosedur, sakit lutut sering berhenti mengganggu..

Sebagai bonus, kita dapat mengatakan bahawa setelah prosedur seperti itu, mood bertambah baik. Anda akan merasakan lonjakan tenaga, akan melakukan tugas harian dengan semangat yang diperbaharui.

Cara betul melakukan enema untuk membersihkan usus di rumah

Peraturan untuk memilih cawan Esmarch

Sebelum meneruskan prosedur, masuk akal untuk mengetahui cara memilih peralatan yang sesuai untuk ini. Ia dipanggil cawan Esmarch. Inilah yang mesti anda katakan di farmasi supaya anda difahami dengan betul. Perhatikan perincian dan nuansa yang akan menjadikan tugas anda lebih mudah di masa hadapan..

  • Enema harus mempunyai bekas yang cukup besar untuk cecair sehingga anda dapat menyesuaikan isipadu yang diperlukan secara bebas..
  • Pastikan ada alat gantung di kapal, ini sangat memudahkan manipulasi bebas.
  • Ambil cawan, tiub di mana telus dan melaluinya anda akan melihat bagaimana cecair bergerak.
  • Terdapat enema dengan pelbagai petua yang berbeza, ini adalah yang terbaik. Pastikan bahawa mereka mempunyai bentuk yang paling ergonomik, maka prosedurnya akan membawa kesulitan yang lebih sedikit.

Anda tidak memerlukan resipi untuk membeli cawan Esmarch. Walau bagaimanapun, pasti tidak ada salahnya pergi ke doktor terlebih dahulu. Hanya doktor yang boleh mengatakan dengan yakin sama ada prosedur sedemikian akan membahayakan anda. Sekiranya semuanya teratur, anda boleh terus ke prosesnya.

Peringkat utama

Maka tinggal memilih hari yang sesuai. Prosedurnya, terutamanya jika yang pertama, dijadualkan pada hujung minggu - semakin banyak masa lapang yang anda ada, semakin baik. Masa terbaik untuk enema ialah 5-6 pagi atau petang. Dalam tempoh ini, tubuh diselaraskan untuk penyembuhan..

  • Selain enema itu sendiri, anda memerlukan air suhu bilik, sekitar 2 hingga 3 liter. Pastikan air tidak terlalu panas. Jika tidak, anda berisiko membakar organ dalaman anda..
  • Setelah mengisi cawan Esmarch dengan air, gantungkannya di atas katil. Kemudian ambil kedudukan siku lutut dan perlahan-lahan masukkan hujung selang ke dubur. Anda tidak perlu masuk dalam, beberapa sentimeter sudah cukup. Setelah selang berada di dalam, anda perlahan-lahan boleh mula menuangkan air. Kepala sedikit condong..
  • Setelah memasukkan sekurang-kurangnya 2 liter air ke dalam usus, cubalah menahannya sekurang-kurangnya 10 minit.

Sekiranya anda masih tidak memahami cara membuat enema pembersih di rumah dengan betul, video akan memberitahu anda mengenai semua selok-beloknya..

Sekiranya anda berminat dengan enema pembersihan pir di rumah, maka prosedurnya hampir sama. Hanya dalam kes ini, jumlahnya lebih kecil, kesannya tidak begitu kuat. Jangan lupa untuk mengeluarkan udara berlebihan dari pir sebelum prosedur, jika tidak, anda tidak boleh melakukan tanpa sensasi yang tidak menyenangkan.

Cara membuat enema pembersih: penyelesaian

Cara melakukan enema di rumah untuk membersihkan usus, anda mungkin sudah tahu. Tetapi penyelesaian mana yang harus anda gunakan untuk prosedur yang rumit? Mari perbaiki pengawasan ini sekarang.

Air dan herba

Anehnya, penyelesaian yang paling popular untuk membersihkan enema adalah air rebusan Soviet biasa. Ngomong-ngomong, dialah yang disyorkan untuk digunakan untuk anak-anak. Tetapi jika anda mahukan sesuatu yang lebih asli, berkesan dan cekap - tidak ada masalah. Sekarang kami akan memberitahu anda bagaimana membuat enema pembersih dengan ramuan di rumah, yang bukan sahaja akan membuang semua bahan berbahaya dari usus, tetapi juga meneutralkan peradangan mikro di dindingnya. Resepinya mudah: anda perlu mencampurkan rebusan pudina, bijak atau chamomile ke dalam air enema. Sediakan kuahnya seperti berikut: untuk dua sudu herba - dua gelas air mendidih. Kemudian tapis, sejukkan dan masukkan ke dalam air.

Jus lemon

Cara lain untuk melakukan enema pembersih dua kali ganda adalah dengan menggunakan jus lemon. Ia akan membantu memecahkan najis yang mengeras, sehingga menjadikan proses pembersihan menjadi lebih berkesan. Resipi penyelesaiannya mudah: tambahkan jus dari dua lemon bersaiz sederhana ke dalam air siap. Anda boleh mengganti sitrus dengan cuka sari apel dengan menggunakan dua sudu asam dalam dua liter air.

Lemon dan madu

Selain cuka dan jus lemon, anda boleh menggunakan sitrus eksotik semula jadi yang paling biasa, dan juga madu lebah. Penyelesaian ini akan membantu bukan sahaja fungsi membersihkan usus, tetapi juga memulihkan mikroflora, menghilangkan gejala dysbiosis, dan menghilangkan bengkak. Anda memerlukan jus satu sitrus dan satu sudu besar madu untuk dua liter air bersih.

Garam

Resipi lain yang sangat berguna adalah mencairkan garam meja biasa dalam ode. Terdapat sekurang-kurangnya satu sudu teh garam per liter cecair. Doktor memanggil penyelesaian itu sebagai fisiologi. Ia bukan sahaja dapat membantu membuang najis yang terkumpul, tetapi juga menghilangkan edema dalaman, yang tidak begitu mudah dilakukan dengan kaedah bebas dadah yang lain..

Beet merah meja

Penyelesaian ini dibezakan dengan kecekapan yang baik, yang mana setiap ibu rumah tangga dapat dengan mudah menyiapkannya dengan cara improvisasi, yaitu dari bit merah biasa, biasanya digunakan untuk menyiapkan salad "Penyapu".

Parut sayur akar segar pada parutan sederhana, masukkan ke dalam bekas yang dalam, tuangkan air mendidih ke atasnya. Letakkan bekas di atas api dan didihkan cecair. Keluarkan segera dari dapur sebaik sahaja anda melihat gelembung naik. Biarkan cecair selama satu atau dua jam untuk meresap dan sejuk pada suhu bilik. Setelah itu, kuahnya boleh disaring dan digunakan seperti yang diarahkan..

Apa itu enema yang dibuat untuk membersihkan usus

Untuk enema, anda memerlukan cawan Esmarch, atau pad pemanasan gabungan, atau picagari besar.

Pelbagai posisi digunakan: berbaring di sebelah kiri dengan lutut dibawa ke perut, berjongkok, berdiri, membongkok dengan telapak tangan di lutut dan berbaring di belakang. Pada kedudukan terakhir, kaki dibengkokkan di lutut, sedikit bercerai dan terangkat. Pinggul bergerak lebih dekat ke perut, tetapi semua otot tetap santai. Dalam kedudukan ini, pengisian usus besar tercapai. Di samping itu, lebih mudah untuk melakukan enema sendiri..

Mug Esmarch boleh digantung atau dipegang di tangan anda, menaikkan dan menurunkan sesuka hati. Sebelumnya, lebih baik melepaskan udara dari tiub, tunggu air mengalir, dan matikan paip.

Hujung yang dicuci dimasukkan ke dalam dubur dan keran dibuka atau air diperah keluar dari jarum suntik. Kadang-kadang hujungnya dilumurkan dengan jeli petroleum, tetapi anda harus memegangnya sepanjang masa. Sekiranya air tidak mengalir, anda boleh menggerakkan hujungnya, memberikan tekanan tinggi, dalam kes yang melampau, lihat apakah lubang itu tersumbat.

Tidak boleh ada rasa sakit ketika mengisi. Kesakitan menunjukkan bahawa usus sedang meregang. Dalam kes ini, perlu untuk mengurangkan tekanan dan tunggu sehingga air diedarkan dan rasa sakit berlalu. Sekiranya tidak hilang, maka sudah waktunya untuk menyelesaikannya, walaupun volume yang diinginkan jauh dari tercapai, lebih baik mengulang enema, tetapi anda tidak dapat bertahan dan melakukannya dengan paksa.

Selepas enema, air biasanya memenuhi rektum dan kolon sigmoid, paling tidak, adalah bahagian kolon menurun, untuk memberikan pembilasan yang lebih baik dan menaikkan air sejauh mungkin ke dalam usus, setelah mengisi adalah baik untuk melakukan penarikan perut beberapa kali (Lihat penerangan teknik pembersihan dengan cara gajah ms 3). Sekiranya latihan ini dilakukan dengan teliti selama satu hingga dua minit, air bahkan dapat mengisi kolon melintang.

Lebih baik mengambil air untuk enema mentah, diselesaikan atau direbus, pada suhu bilik. Air suam hanya digunakan untuk sembelit spastik. Air sejuk meningkatkan peristaltik, tetapi boleh menyebabkan kekejangan.

Enema lemon sangat berkesan. Perah kira-kira separuh daripada lemon rata-rata per liter air (tetapi anda juga boleh memerah lemon keseluruhan). Penyelesaian seperti itu dengan cepat melembutkan sisa termampat..

Kadang kala enema berganda digunakan. Untuk melakukan ini, mula-mula letakkan enema biasa, dan kemudian lakukan enema dengan air yang sangat panas (suhu sehingga panas ke tangan). Setelah mengisi usus untuk kedua kalinya, mereka terbaring di perut selama 5-10 minit dan kemudian pergi ke tandas. Selepas beberapa enema berganda, tinja yang telah lama kering direndam..

Enema malam disyorkan untuk membersihkan serpihan. Ia dilakukan sebelum tidur. Sekiranya tugasnya adalah untuk menormalkan fungsi usus, mencapai keteraturan, maka enema paling baik diamalkan pada saat harus ada kerusi.

Terapi enema yang sama adalah membersihkan usus selama lima minggu..

Teknik menjalankan terapi enema. Sediakan 4 liter air rebus pada suhu bilik. Pertama, lakukan enema awal dengan dua liter air (lebih baik melakukan dua enema berturut-turut, setiap liter air, daripada satu enema selama dua liter) di tandas dengan cara biasa.

Kemudian enema utama (pembersihan) dilakukan. Baginya, dua liter air rebus diambil dengan penambahan satu sudu jus lemon ke dalamnya (dan di sini, lebih baik mempunyai dua enema berturut-turut per liter daripada satu per dua liter). Sebagai ganti jus, anda boleh menggunakan kefir whey (100-150 gram whey per 1.5 liter air). Lakukan enema sama ada pada waktu pagi (jam 5-7 pagi), atau sebelum tidur. Selepas setiap prosedur, rebus hujung enema (basuh dengan air panas dan sabun) dan pelincirkan dengan minyak.

Metodologi untuk menjalani terapi enema

Beri enema setiap hari untuk minggu pertama.

Yang kedua - setiap hari. Pada yang ketiga, dua hari kemudian. Pada hari keempat, tiga hari kemudian. Kelima - seminggu sekali. Enema terakhir paling baik dilakukan dengan serum kefir - ini memulihkan mikroflora usus.

Sudah tentu, dengan peralihan ke diet yang sihat, keperluan untuk enema berkala berkurang..

Enema tidak diresepkan untuk penyakit radang akut pada dubur, buasir berdarah, tumor pada peringkat pembusukan, kolitis akut, pendarahan perut dan usus..

Penyucian dengan pencahar (seperti yang dijelaskan oleh Ar Eddar)

Bersama dengan enema, julap digunakan secara meluas untuk pembersihan. Tetapi jika enema bertindak pada usus besar, secara aktif membuang kotoran yang dimampatkan, maka pencahar membersihkan terutamanya usus kecil, walaupun, tentu saja, usus besar juga dikosongkan. Namun demikian, jisim yang menempel pada permukaan kolon dikeluarkan pada tahap yang lebih rendah daripada dengan enema, kerana selalu ada laluan bebas di tengah-tengah usus besar..

Julap berbeza. Magnesia (atau garam Barbara atau garam Epsom pahit) digunakan secara meluas untuk pembersihan yang berkesan sekali (contohnya, sebelum berpuasa).

Dari 30 hingga 50 gram garam (kira-kira dua pertiga sudu besar) dilarutkan dalam 500 ml air. Air pada suhu bilik atau suam-suam kuku. Sebarang air mineral berfungsi dengan baik.

Garam diminum hanya semasa perut kosong. Sekurang-kurangnya 5-6 jam selepas makan ringan.

Selepas 2-4 jam, julap akan berfungsi. Tandas mesti dikunjungi beberapa kali, jadi prosedurnya sebaiknya dilakukan pada hujung minggu. Setelah setiap buang air besar, disarankan untuk mencuci untuk mengelakkan kegatalan..

Lebih baik jangan makan apa-apa lagi pada hari itu. Sekiranya selera makan berlebihan, maka dalam 5-6 jam makanan yang paling sesuai adalah salad sayur dan nasi rebus (dalam air) dengan mentega.

Sekiranya seseorang mula-mula melakukan pembersihan dengan serius, adalah baik untuk mengulangi prosedur beberapa kali dengan selang mingguan. Walau bagaimanapun, gangguan seperti ini masih kuat dan tidak boleh dilakukan tanpa keperluan khas..

Dari pencahar mineral lain, garam Karlovy Vary kadang-kadang diresepkan, terutama untuk pesakit hati, tetapi ia bertindak sangat keras dan memberi kesan buruk kepada mikroflora. Anda juga boleh menggunakan garam Glauber.

Julap herba juga banyak digunakan. Mereka digunakan terutamanya oleh mereka yang mengalami sembelit. Berikut adalah beberapa resipi pencahar.

Teh pencahar No. 1.

1. Kulit kayu Buckthorn - 3 bahagian.

2. Yarrow (ramuan) - 1 bahagian.

3. Jelatang (daun) - 2 bahagian.

Rebus satu sudu teh campuran dalam satu gelas air selama 10 minit. Apabila sejuk, tapis dan minum semalaman.

Teh pencahar No. 2.

1. Daun Senna - 6 bahagian.

2. Kulit kayu Buckthorn - 5 bahagian.

3. Joster (beri) - 5 bahagian.

4. Anise (buah) - 2 bahagian.

5. Akar licorice - 2 bahagian.

Tuangkan satu sendok teh campuran dengan segelas air mendidih, biarkan selama 20-30 minit, tapis dan minum semalaman.

Teh pencahar No. 3.

1. Kulit kayu Buckthorn - 8 bahagian.

2. Akar licorice - 1 bahagian.

3. Ketumbar (buah) - 1 bahagian.

Satu atau dua sudu teh campuran dalam segelas air, rebus selama 10 minit, sejuk, saring, minum semalaman.

Teh pencahar No.4.

1. Kulit kayu Buckthorn - 6 bahagian.

2. Daun Tripoli - 2 bahagian.

3. Yarrow (ramuan) - 2 bahagian.

4. Jintan (buah) - 1 bahagian.

Rebus satu atau dua sudu teh campuran dalam satu gelas air selama 10 minit. Apabila sejuk, tapis dan minum semalaman.

1. Elderberry (bunga) - 1 bahagian.

2. Adas (buah) - bahagian 2.

3. Akar licorice - 2 bahagian

4. Violet tricolor (rumput) - 3 bahagian.

5. Chamomile (ramuan) - 2 bahagian.

6. Birch (daun) - 1 bahagian.

7. Buckthorn bark - 3 bahagian.

Tuangkan satu sudu campuran dengan segelas air mendidih, rebus selama 5-10 minit. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari (40-60 minit sebelum makan).

Semasa menghilangkan sembelit, julap diambil tidak lebih daripada yang diperlukan untuk membuang air besar. Pada awalnya, anda boleh fokus pada dos yang ditunjukkan. Pada masa akan datang, pilih kepekatan teh secara individu.

Untuk penyucian yang lebih lengkap, dos herba harus ditingkatkan sebanyak 2-3 kali.

Prakshalana (seperti yang dijelaskan oleh Ar Eddar)

Nama India untuk kaedah pembersihan yang luar biasa ini, yang tidak mempunyai analog, sangat tepat menggambarkan intinya. Shank Prakshalana bermaksud "tindakan keong" seperti dalam prosedur ini, air mengalir dengan bebas melalui saluran gastrointestinal seperti keong. Kaedah ini terdiri daripada fakta bahawa air yang anda minum ditolak dengan bantuan latihan khas ke seluruh bahagian usus dan dikeluarkan melalui dubur.

Semua kaedah pemurnian yang dijelaskan sebelumnya adalah penggunaan terhad. Enemas tidak berfungsi pada usus kecil. Pencahar tidak cukup berkesan untuk membersihkan usus besar. Sementara itu, kesihatan, kesejahteraan dan prestasi sangat bergantung pada keadaan usus. Ini bukan senarai lengkap penyakit, kejadiannya disebabkan oleh penguraian massa tinja yang berlarutan, ulser gastrik dan duodenum, sirosis hati, arthritis kronik, barah, anemia, disentri kronik, batu ginjal, neuritis, alergi, jangkitan kronik alat kelamin dan pundi kencing, kronik dan apendisitis akut, hipertrofi limpa dan hati, gangguan saraf dan mental, insomnia, urat varikos, buasir, banyak penyakit kulit.

Shank Prakshalana membersihkan semua bahagian saluran gastrousus. Usus yang paling tersumbat dengan najis dan palam gas menjadi hampir steril selepas dua atau tiga prosedur.

Dengan penyakit helminthic, kebanyakan helminths dikeluarkan, kadang-kadang mengejutkan orang yang tidak curiga. Penyembuhan lengkap dicapai dengan penyucian berulang atau meningkatkan jumlah air yang dilalui.

Prakshalana dilakukan hanya pada waktu perut kosong, biasanya pada waktu pagi. Ia memerlukan masa satu hingga tiga jam. Di samping itu, perlu menahan waktu makan pertama dengan tepat, dan kadang-kadang anda harus pergi ke tandas selama beberapa jam lagi. Oleh itu, lebih baik mengamalkan prosedur pada hujung minggu..

Pembilasan dilakukan dengan air garam. Air harus suam-suam kuku atau pada suhu bilik (untuk orang yang sihat). Satu sudu teh garam meja dilarutkan dalam satu liter air. Lebih mudah memasak dua atau tiga liter sekaligus, kerana dengan kuantiti yang lebih sedikit akan kehilangan kelajuan. Air masin untuk menghadkan penyerapan di perut dan usus.

Mendorong air melalui saluran pencernaan dicapai melalui latihan khusus. Terdapat empat latihan seperti itu, yang harus dilakukan satu demi satu tanpa berhenti. Teknik senaman adalah mudah dan mudah diakses oleh semua orang yang melakukan sekurang-kurangnya latihan pagi.

Latihan 1. Selekoh sisi
Teknik pelaksanaan.

1. Berdiri tegak. Sebarkan kaki selebar 30-35 cm. Jaga kaki selari antara satu sama lain. Di antara kaki hendaklah tepat 30-35 cm. Bergantung pada ketinggian, ini penting.

2. Jalinkan jari anda tanpa menyambungkan telapak tangan anda dan angkat tangan anda di atas kepala anda, telapak ke atas. Regangkan sedikit,

3. Bersandar ke kanan, cerun mestilah tegak di satah menegak, tanpa membongkok ke hadapan.

4. Tanpa berhenti, kembali ke posisi awal dan segera bersandar ke kiri. Kepala sentiasa di antara tangan. Pada kedudukan yang melampau, permukaan lateral badan meregangkan sedikit.

5. Dengan pantas, tanpa berhenti, bersandar ke kanan dan kiri, empat kali ke setiap arah. Tidak akan melebihi 10 saat.

Semasa memiringkan, pilorus terbuka dan air mengalir dari perut ke duodenum.

Latihan 2. Pusing sisi

1. Berdiri tegak dan rentangkan kaki anda 30-35 cm. Jaga kaki anda selari antara satu sama lain. Sekiranya kaki anda melebar terlalu lebar atau, sebaliknya, letakkan terlalu dekat, kesan yang diinginkan mungkin tidak dapat dicapai..

2. Angkat lengan kiri lurus ke arah bahu ke paras bahu. Angkat tangan kanan anda, bengkokkan pada siku, dan letakkan jari anda di tulang selangka kiri. Siku kanan berada di paras bahu.

3. Pusingkan badan ke kiri, dengan mengambil tangan kiri ke belakang. Pusingkan kepala ke kiri, lihat hujung jari anda.

4. Tanpa berhenti di posisi kiri yang melampau, pusing ke arah lain. Melepasi kedudukan permulaan, bertukar tangan. Sekarang lengan kanan dilanjutkan ke sisi, dan kiri berada di tulang selangka kanan..

5. Dengan pantas, tanpa gangguan, ulangi belok kiri dan kanan, empat kali ke setiap arah. Lakukan semua pergerakan dalam masa 10 saat.

Semasa menikung, air dari duodenum melewati jejunum.

Latihan 3. Putaran dalam posisi berbaring

1. Berbaring di lantai di perut anda. Letakkan telapak tangan anda di lantai di sisi dada. Letakkan kaki anda dengan jarak 30-35 cm, bersandar pada jari kaki.

2. Luruskan lengan anda, angkat batang tubuh anda dan bengkok ke belakang. Pada masa yang sama, pelvis tetap di bawah, tetapi tidak menyentuh lantai. Hanya tapak tangan dan jari kaki yang terletak di lantai. Angkat kepala, lihat siling.

Ini adalah kedudukan permulaan. Pada masa akan datang, ia boleh diambil tanpa berbaring di lantai.

3. Putar kepala, bahu dan batang badan anda ke kanan untuk melihat tumit kiri di belakang punggung anda. Bahu kanan juga berpusing ke kanan, tulang belakang melengkung. Mampatan dirasakan di kawasan lumbar.

4. Tanpa berhenti, kembali ke posisi awal dengan punggung cekung dan segera berpusing ke kiri.

5. Giliran giliran kiri dan kanan empat kali ke setiap arah. Semua ini akan memakan masa dari 10 hingga 15 saat.

Latihan menggerakkan air melalui usus kecil.

Latihan 4. Memicit perut

1. Berdiri tegak. Sebarkan kaki kira-kira satu setengah kali lebih lebar daripada bahu, putar kaus kaki sedikit ke dalam.

2. Bengkokkan lutut sedikit dan letakkan tangan kiri di lutut kiri.

Lengan sedikit bengkok di siku. Tangan yang lain sedikit ke sisi.

3. Duduk sambil memusingkan badan ke kiri, membongkok ke bawah dan membawa tangan kanan ke lantai di luar kaki kiri. Jangan angkat kaki dari lantai. Cuba paha kiri menekan perut semasa memiringkan.

4. Segera kembali ke posisi awal, bertukar tangan di mana sahaja. Yang kanan jatuh ke satu lutut, yang kiri naik. Ulangi kecondongan ke kanan, sekali lagi menekan pinggul pada perut.

5. Lakukan senaman empat kali di setiap sisi. Pergerakan ini mengambil masa sekitar 15 saat..

Air mengalir melalui usus besar.

Keempat-empat latihan mesti dikuasai sebelum prosedur, agar tidak keliru di masa depan. Selalunya cukup untuk mengulanginya beberapa kali..

Penerangan Proses Shank Prakshalana

1. Minum segelas air garam suam dan segera lakukan satu siri latihan. Keempat-empat latihan dilakukan secara berturut-turut satu demi satu..

2. Minum segelas air kedua dan ulangi semua pergerakan. Oleh itu, minum enam gelas berturut-turut, mengulangi keempat-empat latihan selepas setiap satu..

3. Kosongkan usus.

4. Minum segelas air lain dan lakukan beberapa pergerakan. Sekiranya anda tidak mahu ke tandas, minum gelas dan bersenam.

5. Minum air, lakukan satu pergerakan selepas setiap gelas yang anda minum dan lawati tandas sesuka hati. Sebagai peraturan, mereka cuba mengosongkan diri setelah setiap gelas..

Ini dilakukan sehingga air yang dikeluarkan menjadi jernih sepenuhnya. Ini boleh mengambil 8 hingga 15 gelas air, bergantung pada seberapa kotornya..

6. Setelah mencapai hasil yang diinginkan, minum dua hingga tiga gelas air tanpa garam pada suhu bilik dan menyebabkan muntah. Ini akan membersihkan perut dan mematikan sfinkter.

7. Setelah mencuci perut sekurang-kurangnya 30 minit, tetapi tidak lebih dari satu jam, jangan makan apa-apa. Walau bagaimanapun, dalam selang waktu antara setengah jam dan satu jam selepas akhir prosedur, anda mesti makan.

1. Kadang-kadang tidak mungkin membuka silang. Kemudian air tidak meninggalkan perut, terasa berat, ada gatal. Dalam kes ini, anda boleh mengulang kompleks dua atau tiga kali berturut-turut. Bahkan berlaku bahawa latihan harus dilakukan dua kali selepas setiap gelas..

Kadang kala boleh memudahkan perjalanan air dengan minum 0.5 liter air suam (bukan teh!) 30 minit sebelum permulaan prosedur dengan 2-3 sudu teh madu.

2. Biasanya evakuasi pertama berlaku dengan sendiri, anda juga terpaksa menahannya. Walau bagaimanapun, kebetulan kunci gas atau pengumpulan najis mengganggu pembersihan biasa. Sekiranya beberapa minit selepas lawatan pertama ke tandas tidak ada hasil, anda harus, tanpa minum air, melakukan satu atau dua kompleks berturut-turut dan mengambil pose "Birch" (berdiri di bahu) selama satu minit.

Sekiranya selepas ini tidak ada najis, anda perlu melakukan enema kecil. Sebaik sahaja sfinkter diaktifkan untuk pertama kalinya, tidak ada lagi masalah dan pengosongan seterusnya dilakukan secara automatik.

3. Ada cara lain. Sekiranya air berterusan, walaupun keluar dari perut, anda boleh terus minum air dan bersenam. Sekiranya perut kenyang, jangan minum air, tetapi bersenam. Apabila letih, anda boleh berbaring selama beberapa minit, berehat, dan kemudian teruskan. Cepat atau lambat (bergantung kepada keadaan usus), hasilnya pasti akan tercapai. Sekiranya seseorang berputus asa, anda boleh mengganggu prosedur dan membersihkan perut dengan muntah, atau tidak melakukan apa-apa dan tunggu sehingga air diserap sendiri.

4. Selepas setiap lawatan ke tandas, disarankan untuk mencuci dengan air suam. Sekiranya membran mukus dubur terganggu oleh garam, maka setelah mencuci, anda boleh melumasi dubur dengan minyak sayuran atau krim berkhasiat,

5. Pada akhir prosedur, masih ada air di usus, jadi dalam beberapa jam ke depan anda harus mengunjungi tandas beberapa kali. Tidak dianjurkan minum sekurang-kurangnya sehingga makan pertama, jika tidak, air yang diminum itu sendiri akan melalui seluruh usus dan akan dikeluarkan. Dan walaupun selepas makan, lebih baik menahan diri daripada minum sebentar..

6. Saluran pencernaan tidak boleh dibiarkan kosong selama lebih dari satu jam. Sesungguhnya, semasa mencuci dengan garam, lendir bahkan dikeluarkan, yang melindungi dinding usus daripada melekat. Hidangan pertama biasanya terdiri daripada nasi dengan atau tanpa ghee. Nasi direbus di dalam air, tanpa susu, garam dan gula. Biji-bijian harus direbus dengan baik, lebih baik membuat noda. Anda boleh menambah sedikit tomato atau sos "Korea". Tidak ada yang lain kali ini.

7. Air garam menyebabkan cecair tertarik ke dinding usus sebagai sebahagian daripada pembersihan. Oleh itu, jika dahaga tidak terlalu mengganggu, disarankan untuk tidak meminum apa-apa selepas makan selama 1-2 jam. Kemudian anda boleh menggunakan air, infus herba lemah (pudina, linden, chamomile, dll.), Air mineral, teh lemah, dll. Lebih baik menolak kopi dan koko pada hari ini..

8. Lebih baik makan kali kedua tidak lebih awal daripada tiga jam kemudian. Pada hari ini, tidak digalakkan makan daging, ikan, telur, susu dan produk tenusu, keju kotej, pastri, kombinasi buah-buahan dengan makanan lain. Bermula dari makanan kedua, anda boleh makan bijirin, sayur-sayuran, roti, keju. Keesokan harinya, disarankan untuk mengecualikan makanan haiwan dan gula-gula.

9. Shank Prakshalana beban yang cukup besar pada otot yang terlibat dalam pergerakan yang dilakukan. Oleh itu, pada hari ini dan seterusnya, sakit otot ringan mungkin berlaku. Lebih baik tidak melakukan latihan lain selama dua hari ini..

10. Dianjurkan untuk berlatih setiap tiga bulan apabila musim berubah. Sangat baik melakukannya dua hari sebelum berpuasa..

Shank Prakshalana dikontraindikasikan untuk ulser gastrik pada peringkat akut, disentri akut dan penyakit akut lain dari sistem pencernaan (kolitis, gastritis, pankreatitis, radang usus buntu, dll.), Tuberkulosis dan barah usus. Walau bagaimanapun, semasa tempoh remisi dengan kolitis, gastritis, dll. adalah mungkin untuk menyembuhkan penyakit ini dengan Prakshalana.

Prosedur ini tidak digunakan dalam seminggu setelah memasuki puasa, semasa haid, pada suhu tinggi atau tekanan, serangan jantung.

Pencucian yang lengkap dari seluruh saluran gastrointestinal daripada sisa, termasuk yang telah melekat pada dinding usus dan selama berminggu-minggu atau bahkan berbulan-bulan tidak dikeluarkan semasa pergerakan usus normal. Usus menjadi bersih, seperti bayi, yang dapat dilihat walaupun dengan sifat najis.

Prosedur ini bukan hanya "membuang", tetapi juga tonik. Ia merangsang hati dan kelenjar lain yang terhubung ke saluran makanan, terutama pankreas.

Membersihkan usus besar tanpa enema (menurut Lobodin)

Dengan epal

Setiap hari selama sebulan anda perlu menggosok dan memakan 2-3 epal semasa perut kosong. Pada bulan kedua, lakukan setiap hari. Makanan pertama dalam semua kes mestilah 3 jam selepas epal. Diet sedemikian menghilangkan batu najis dengan sempurna..

Dengan bantuan jus impian biasa

Masa terbaik untuk melakukan ini adalah Mei atau Jun. Ambil impian segar. Lewati rumput melalui penggiling atau penggiling daging. Ambil jus yang dihasilkan seperti berikut: 1 hari, 1 sudu 3 kali sehari 15-30 minit sebelum makan, hari ke-2 - 2 sudu besar.

Sekiranya tidak ada kesan sampingan, maka dari hari ketiga anda boleh minum setengah gelas jus. Oleh itu, minum jus selama 10 hari. Kemudian berehat selama 5 hari dan minum jusnya lagi selama 10 hari.

Pesakit dengan proses ulseratif mungkin mengalami sakit dan pedih ulu hati. Dalam kes ini, disyorkan untuk minum sedikit air dan soda..

Membersihkan usus kecil (menurut Lobodin)

1. Kon tua - 20 gram.

2. Bunga chamomile - 20 gram.

3. Akar licorice - 20 gram.

4. Akar lengkuas - 10 gram.

Bancuh 1 sudu besar koleksi dengan segelas air mendidih, biarkan selama 40 minit. Ambil suam dengan madu selepas makan atau pada waktu malam selama seminggu. Selepas rehat seminggu, minum infus sekali lagi selama seminggu. Ulangi tiga kali.

Apa penyelesaian untuk enema yang boleh disediakan di rumah

Enema adalah prosedur perubatan yang membantu membersihkan usus kandungan, menyuntik ubat melalui mulut, dan merawat sembelit. Kesannya bergantung pada penyelesaian yang dipilih. Sebelum memulakan prosedur, anda mesti berjumpa dengan doktor anda dan memastikan bahawa tidak ada kontraindikasi.

Untuk tujuan apa penyelesaian terapi enema berbeza?

Membersihkan usus bawah dari kandungan yang tersekat diperlukan untuk tugas terapi dan prosedur perubatan di mana tinja boleh mengganggu atau menyebabkan komplikasi. Penting untuk memilih produk yang betul dengan betul. Beberapa penyelesaian bertujuan hanya untuk membersihkan usus, yang lain membolehkan anda melawan sembelit, membantu mengurangkan berat badan dan menghilangkan parasit.

Resipi cecair untuk prosedur enema

Agar tidak membahayakan badan, anda mesti mengikuti resipi memasak. Melebihi dos bahan aktif tidak akan meningkatkan kesannya, tetapi akan menyebabkan komplikasi penyakit yang mendasari.

Air kosong

Enemas dengan air dilakukan untuk membersihkan usus dari tinja. Prosedur ini diperlukan sekiranya berlaku campur tangan pembedahan dan kejadian perubatan. Air untuk enema mestilah suam (32-36 ° C) - ia mempengaruhi peristalsis usus. Isi padu cecair yang diperlukan 0.5-1 liter untuk orang kurus, 1.5-2 liter untuk orang gemuk.

Pada ramuan

Penyelesaian herba merawat penyakit usus, meningkatkan penyerapan parietal. Tumbuhan kering dan segar, persediaan khas farmasi siap pakai. Digunakan untuk memasak:

Anda harus mengambil satu sendok teh bahan tumbuhan dan memasukkan segelas air mendidih selama 5 minit. Kaldu yang dihasilkan dikeluarkan dari dapur, dibiarkan sejuk. Cecair mesti disalirkan melalui penyaring atau kain tipis untuk membersihkan sisa-sisa ramuan. Masukkan 1 liter air rebus.

Anda juga boleh menggunakan pekat: 2-3 jam sebelum pengenalan larutan herba, anda harus membuat enema dengan air untuk membersihkan saluran gastrousus bawah.

Laktik

Enema susu dilakukan untuk membersihkan usus. Cecair tidak diserap di saluran gastrointestinal bawah; komponen air dan mineral diserap semula. Lemak tidak dimetabolisme, membantu melepaskan kandungannya selepas prosedur.

Enema susu menyiapkan saluran gastrousus untuk supositoria rektum. Gunakan 500 ml cecair suam yang tidak dicairkan. Kesan terapi berlaku dalam dua hingga tiga jam.

Minyak

Penyelesaian enema berminyak di rumah membersihkan usus bawah lebih baik daripada air. Secara keseluruhan, 100 ml cecair diperlukan. Prosedur tersebut memerlukan minyak sayuran yang dipanaskan dalam mandi air hingga suhu 36-38 darjah.

Penyelesaiannya tidak diserap di bahagian bawah saluran gastrointestinal, kerana ia menyelimuti isi usus, sehingga dapat dikeluarkan secara semula jadi tanpa rasa sakit. Kelemahan prosedur adalah jangkaan kesannya dalam 5-6 jam.

Citrik

Enema dengan larutan jus lemon digunakan untuk merawat sembelit. Persekitaran berasid meningkatkan peristalsis usus. Untuk menyediakan penyelesaiannya, anda perlu mengambil dua liter air masak suam, satu sudu besar jus lemon yang baru diperah. Pada minggu pertama, prosedur dijalankan setiap hari. 7 hari berikutnya - dalam sehari. Minggu lalu - setiap tiga hari.

Bawang putih

Penyelesaian enema bawang putih digunakan untuk membersihkan usus dari cacing. Terdapat dua variasi bahan mentah: gruel dan kaldu. Untuk pilihan pertama, anda perlu mengambil 2-3 ulas bawang putih, mengisar dalam mortar dan tuangkan segelas air rebus pada suhu bilik. Biarkan ia membancuh.

Resipi kedua memerlukan 1 cawan air mendidih. Kisar bawang putih yang dikupas (1 kepala) dan letakkan di dalam piring kaca. Tutup dengan air masak panas dan biarkan di tempat yang gelap selama 12 jam.

Untuk kesan terapeutik, perlu membuat enema dengan penyelesaian dalam seminggu: setiap hari 2-3 jam sebelum tidur.

Soda

Penyelesaian soda boleh membahayakan selaput lendir, oleh itu, bahagian yang ditunjukkan dalam resipi tidak dapat diubah. Penyelesaiannya digunakan untuk membersihkan usus dari parasit helminthik. Anda perlu mengambil 800 mililiter air rebus pada suhu bilik, tambahkan 30 gram baking soda dan campurkan dengan teliti.

Pada mulanya, perlu dilakukan enema pembersihan dengan dua liter air bersih suam. Kemudian gunakan larutan soda penaik. Prosedur diulang selama 7-10 hari. Sekiranya kesan terapi dicapai lebih awal, enema dibatalkan lebih awal dari jadual..

Salin

Untuk menyediakan larutan masin, campurkan satu sudu garam dan satu liter air masak suam. Komponen mineral membantu melembutkan najis, air suam meningkatkan peristalsis, memberikan pergerakan mekanikal kandungan usus.

Sabun

Penyelesaian sabun mengaktifkan pergerakan usus, oleh itu ia sesuai untuk mengatasi sembelit yang berlarutan. Untuk meningkatkan kesannya, tambahkan 1-2 sudu gliserin. Penyelesaiannya harus disediakan dengan menggosok satu sudu sabun dan menuangkan satu liter air suam. Pengosongan usus akan berlaku 10-15 minit selepas prosedur.

Penting! Untuk enema, hanya sabun dengan pH neutral, tidak ada bau atau bahan tambahan yang sesuai. Anda boleh menggunakan produk kebersihan intim.

Dengan gliserin

Penyelesaian enema gliserin berkesan untuk sembelit. Kelebihannya adalah fleksibiliti: boleh digunakan untuk kanak-kanak. Untuk penggunaan, anda mesti menyediakan satu liter air rebus pada suhu bilik dan gliserin perubatan (2 sudu besar). Campurkan larutan hingga sebati.

Enema gliserin harus diulang setiap dua hingga tiga hari sehingga kesan terapi muncul..

Hipertensi

Petunjuk untuk pelantikan enema hipertensi adalah proses keradangan pada organ pelvis, yang tidak dapat dirawat secara konservatif. Untuk menyediakan produk, campurkan satu sudu garam dan 200 ml cecair suam.

Gunakan seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Prosedur ini dilakukan sekali sehari selama seminggu.

Dengan hidrogen peroksida

Penyelesaian enema dengan hidrogen peroksida boleh membahayakan, jadi penggunaan biasa di rumah harus dielakkan. Dengan penggunaan berkala, prosedur meningkatkan peredaran darah di membran mukus usus, membantu membuang kandungannya.

Untuk penyediaan, campurkan 10 gram hidrogen peroksida dengan satu liter air masak suam.

Dengan permanganat kalium

Anda boleh menyediakan penyelesaian enema dengan kalium permanganat berdasarkan satu liter air suam dan sebilangan kecil kalium permanganat. Penyelesaiannya mesti berwarna merah jambu pucat. Jangka masa kesan dari prosedur - 15 minit.

Penting! Mangan adalah bahan yang sangat toksik yang terkumpul di dalam badan dan boleh menyebabkan komplikasi, oleh itu, enema dengan larutan kalium permanganat harus diresepkan oleh doktor.

Cara mempersiapkan enema yang dikendalikan sendiri

Penetapan enema adalah mungkin dalam keadaan di mana terdapat petunjuk perubatan. Penyerapan sejumlah besar cecair ke saluran gastrointestinal tidak akan berlalu tanpa meninggalkan jejak bagi tubuh dan mikroflora yang menjajahnya. Sekiranya terdapat keraguan dan penyakit kronik, anda harus berjumpa doktor.

Untuk menetapkan enema, diperlukan peranti khas - cawan Esmarch. Ini adalah "mentol" getah di mana cecair dikumpulkan. Perlu membeli jeli petroleum untuk memastikan kemasukan hujung peranti ke dalam dubur tanpa rasa sakit, tetapi anda boleh menggunakan pelincir berasaskan minyak intim.

Jumlah cecair yang berbeza digunakan bergantung pada tujuan terapi. Seorang dewasa memerlukan 1.5-2 liter air untuk enema. Penyelesaian sejuk dan suam boleh digunakan. Had yang dibenarkan: 22-25, 27-35, 37-40 darjah Celsius.

Semasa menjalankan enema, perlu mengambil kedudukan yang sesuai - siku lutut atau berbaring di sebelah anda. Berehat semasa prosedur.

Menjalankan prosedur di rumah dan rawatan diri tidak sama. Enemas diresepkan oleh doktor sekiranya dinyatakan. Ubat-ubatan sendiri penuh dengan penurunan nada usus hingga hilangnya keinginan semula jadi untuk mengosongkan.

Cara membersihkan usus dengan enema di rumah?

Enema untuk membersihkan usus di rumah dengan berkesan membuang toksin dan toksin, ubat berlebihan dan bahan berbahaya yang lain.

Pembersihan usus dengan enema adalah proses yang agak panjang dan sukar, yang sebaiknya dilakukan dalam beberapa peringkat..

Perlu dimulakan dengan menyesuaikan diet, dan kemudian melakukan prosedur pembersihan. Peringkat terakhir adalah pemulihan mikroflora usus.

Petunjuk untuk digunakan

Enema untuk membersihkan usus disyorkan untuk:

  • Najis tidak teratur.
  • Kembung yang kerap.
  • Sakit kepala dan selsema.
  • Sembelit.
  • Keracunan.
  • Kelemahan umum.
  • Nafas berbau.

Enema untuk membersihkan usus di rumah sering digunakan untuk buasir, yang disertai dengan sembelit. Ia dilakukan sebelum pemeriksaan dan pembedahan usus..

Pada masa ini, terdapat ubat-ubatan yang membersihkan usus dengan sempurna dan tidak menyebabkan ketidakselesaan semasa penggunaan..

Cara melakukannya dengan betul?

Sebaiknya lakukan prosedur pembersihan antara jam 5 pagi hingga 7 pagi.

Penyelesaian enema disediakan terlebih dahulu:

  • Dalam kebanyakan kes, air rebusan yang disejukkan digunakan..
  • Masukkan 1 sudu cuka sari apel atau secubit asid sitrik hingga 2 liter air.
  • Penyelesaiannya dituangkan ke dalam cawan Esmarch, dan hujungnya dilumasi dengan minyak sayuran.

Untuk membersihkan usus dari racun, tidak diinginkan menggunakan pir, kerana ia mempunyai jumlah yang kecil dan mustahil untuk mencapai hasil yang ditetapkan.

Sekiranya anda menguruskan penyelesaian enema beberapa kali, anda boleh mengalami kerengsaan sfinkter. Air tidak akan dapat mengisi usus sepenuhnya, dan prosedur pembersihan akan menjadi negatif..

Lebih baik membeli enema untuk prosedur pembersihan, harganya sekitar 150 rubel.

Arahan mengenai cara melakukan enema dengan betul untuk membersihkan usus:

  • Semasa prosedur, cawan digantung sehingga selang berada dalam posisi santai..
  • Orang itu sendiri harus berlutut dan bersandar pada satu siku, dan dengan tangan bebas memasukkan hujungnya ke dubur.
  • Selepas itu, pelvis dinaikkan dan kepala diturunkan. Anda perlu menarik nafas lega.
  • Sebaik sahaja semua air masuk, ujungnya ditarik keluar, dan penanda buku diletakkan di dubur.
  • Air di dalam usus mesti kekal sekurang-kurangnya 10 minit.
  • Kemudian anda boleh mengosongkan.

Penyelesaian untuk enema

Terdapat sebilangan besar penyelesaian yang boleh digunakan untuk prosedur pembersihan..

Penyelesaian untuk enema.

Senarai komponen yang paling kerap dilakukan enema:

  • Chamomile.
  • Soda.
  • Jus lemon.
  • Garam.
  • Bawang putih.
  • Merebus herba perubatan.

Apa penyelesaian untuk membuat enema bergantung pada tujuan prosedur pembersihan dan keadaan usus:

  • Untuk sembelit yang kerap, disyorkan penyelesaian berdasarkan soda, garam dan bawang putih.
  • Sekiranya buasir, lebih baik membatasi diri anda dengan ramuan atau minyak herba.
  • Enema minyak sering digunakan apabila terdapat fisur dubur dan buasir yang meradang, yang disertai dengan kesakitan yang teruk.

Pembersihan usus dengan enema untuk penurunan berat badan paling kerap dilakukan dengan menggunakan larutan garam. Di samping itu, penting untuk mengubah diet dan memasukkan aktiviti fizikal dalam rutin harian..

Enema garam perlahan-lahan diserap dan mendorong pelembutan najis dengan lebih baik.

Enema garam mempunyai komposisi berikut:

  • 1000 mg air rebus.
  • 2 sudu teh garam.

Garam larut awal dalam air mendidih, dan ditambahkan ke dalam air 35 darjah.

Apa yang hendak diganti?

Anda boleh mengganti enema untuk membersihkan usus dengan julap. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai sebilangan besar kontraindikasi dan kesan sampingan. Kelebihan mereka adalah penggunaan yang tidak menyakitkan dan selesa..

Persediaan untuk membersihkan usus dan bukannya enema:

Dadah yang paling popular adalah Fortrans. Ia boleh dibeli dari mana-mana farmasi tanpa preskripsi. Dengan bantuannya usus dibersihkan sebelum operasi..

Duphalac dan Magnesia mendapat ulasan yang baik.

Supositoria untuk pembersihan usus dan bukannya enema:

  • Lilin gliserin.
  • Lilin dengan bisacodyl.
  • Lilin Hay.

Supositoria lebih lembut dan tidak dapat membersihkan usus sepenuhnya. Sebaiknya gunakannya sekiranya berlaku sembelit jangka pendek untuk memperbaiki proses buang air besar..

Manfaat dan keburukan

Membersihkan usus dengan enema pasti akan memberi kesan yang baik terhadap kesihatan dan kecantikan manusia..

Namun, jika anda sering melakukan pembersihan, anda mungkin menghadapi masalah berikut:

  • Dysbacteriosis.
  • Pelanggaran mikroflora usus.
  • Kegagalan proses buang air besar.
  • Pendarahan dubur.

Komposisi larutan enema juga memainkan peranan penting dalam perkembangan komplikasi. Sebelum menggunakan penyelesaian ini atau itu, anda perlu memastikan bahawa tidak ada reaksi alergi terhadapnya..

Tidak berbahaya untuk melakukan enema jika prosedurnya tidak lebih kerap daripada sekali seminggu, dan dalam kes lain, komplikasi mungkin timbul.

Ulasan pesakit

Ksenia: "Saya memutuskan untuk melakukan kursus membersihkan enema untuk buasir. Menggunakan larutan masin. Saya meletakkannya sepanjang minggu. Selama ini, saya mengalami dysbiosis dan terpaksa berhenti membersihkan. ".

Denis: “Saya berpendapat bahawa penggunaan enema sejak penampilan Fortrans adalah tidak wajar. Sebelum kolonoskopi, doktor mengesyorkan ubat ini dan saya berpuas hati. Kos yang berpatutan, aplikasi yang mudah dan hasil yang baik ".

Edward: "Pembersihan usus besar tidak mungkin dilakukan tanpa menggunakan enema. Tidak ada produk perubatan yang sehalus larutan dengan air atau rebusan herba. Adakah sebelum operasi untuk membuang buasir dalaman ".

Pembersihan usus besar dengan enema: bagaimana melakukan prosedur di rumah

Penyokong perubatan tradisional dan rasmi menganggap pembersihan usus sebagai kaedah yang memulakan proses penyembuhan badan. Kaedah termudah untuk melakukan prosedur di rumah adalah dengan bantuan enema, oleh itu kaedah ini dianggap salah satu yang paling popular.

Apakah penggunaan enema?

Untuk keberhasilan yang berjaya, seseorang memerlukan makanan. Tubuh "menyerap" semua zat yang diperlukannya dari makanan yang masuk, dan membuang "sisa" melalui usus. Walau bagaimanapun, beberapa produk sisa menetap di dinding organ berliku, dan najis yang terkumpul secara beransur-ansur:

  • menghalang kerja sistem pencernaan;
  • mewujudkan persekitaran yang baik untuk parasit dan bakteria patogen;
  • mula membusuk, melepaskan bahan toksik yang diserap oleh tubuh melalui darah (yang memprovokasi perkembangan banyak penyakit);
  • mengganggu proses metabolik (yang antara lain menyumbang kepada penampilan pound tambahan).

Semakin banyak makanan berlemak dan goreng, tepung dan makanan manis dalam diet seseorang, semakin banyak usus dia. Masalahnya juga dapat diperburuk oleh gaya hidup yang tidak aktif, mengambil ubat-ubatan tertentu, tekanan berterusan dan faktor-faktor lain..

Berikut adalah beberapa tanda bahawa sudah tiba masanya untuk membersihkan usus anda:

  • pergerakan usus yang tidak teratur;
  • sembelit dan cirit-birit;
  • kembung;
  • bau tidak menyenangkan dari badan dan dari mulut;
  • jerawat;
  • berat badan berlebihan;
  • selsema kerap;
  • sakit kepala;
  • kelemahan, sikap tidak peduli, mood tidak baik, dll..

Selain itu, petunjuk untuk membersihkan usus adalah:

  • keracunan;
  • keperluan untuk mengosongkan usus dari produk buangan sebelum pembedahan atau pemeriksaan perubatan;

Dalam proses rawatan enema, air (dalam bentuk murni atau dengan komponen lain yang dilarutkan di dalamnya) meresap ke semua gyrus usus dan, meninggalkan, mengeluarkan bahan toksik yang terkumpul di dalam organ. Akibatnya:

  • komponen pemakanan dari makanan lebih baik diserap ke dalam darah;
  • proses metabolik diaktifkan;
  • kerja sistem pencernaan dinormalisasi;
  • kesejahteraan umum bertambah baik.

Pembersihan di rumah

Penerangan mengenai prosedur

Cadangan utama

  • Dapatkan cawan Esmarch lengkap dengan hujung, gabus, tiub getah.
  • Sebelum setiap penggunaan, hujungnya mesti direbus dan dirawat dengan petroleum jelly atau minyak sayuran.
  • Untuk membilas, air rebus diperlukan, suhunya hampir sama dengan suhu bilik (jika anda menggunakan larutan pada suhu yang hampir dengan suhu badan, usus, bukannya berkontraksi, "menghisap" cairan, air panas dapat memprovokasi luka bakar).
  • Prosedur ini mesti dilakukan pada jam 5-6 pagi, atau sebelum tidur.

Latihan

Prosedur ini harus dilakukan selepas buang air besar secara semula jadi. Sekiranya ini tidak mungkin, disarankan untuk melakukan enema kecil (300 ml) menggunakan air bersih. Langkah ini membantu membuka injap rektum, memberikan pembersihan yang lebih baik..

Kemajuan prosedur

  1. Isi cawan Esmarch dengan larutan pembilasan (atau air).
  2. Ambil posisi siku lutut, condongkan kepala anda dan masukkan hujung selang ke dubur sekitar 5-7 cm.
  3. Tunggu sehingga semua cecair masuk ke dalam usus.
  4. Sekiranya boleh, tahan larutan di dalam badan selama kira-kira 8-10 minit, kemudian lawati tandas.
  5. Untuk mandi. Rawat dubur dengan krim yang menenangkan. Berehat dan bersantai.

Semasa prosedur, anda perlu menarik nafas dalam-dalam, membuka mulut dengan lebar dan melakukan pergerakan dengan perut ke atas dan ke bawah.

Sekiranya selepas sesi tersebut tidak ada rasa berat di perut, "gurgling", maka enema disampaikan dengan betul. Sekiranya terdapat sensasi yang tidak selesa, sesi mesti diulang.

Kursus enema biasanya berlangsung seminggu, prosedur dilakukan setiap hari (atau setiap hari). Semasa pembersihan, penting untuk membuang makanan goreng, asap, makanan berat, tepung dan manis dari diet. Ulangi terapi setahun sekali.

Enema boleh dilakukan setiap 1-3 bulan untuk menjaga kebersihan usus.

Video: pengalaman enema rumah

Untuk enema pembersih, digunakan 2 liter air rebusan yang disejukkan hingga 20–22 ° C atau larutan yang mengandungi komponen tambahan digunakan. Bahan apa yang perlu ditambahkan ke dalam air enema?

Jadual: apa yang perlu dilakukan enema

BahanCiri-ciri penyediaan penyelesaianBertindak
Merebus herba.Tuangkan 400 ml air mendidih di atas 1-2 sudu besar bahan mentah, biarkan dengan api kecil selama 2-3 minit. Selepas 15-20 minit, tapis dan gabungkan dengan air untuk enema.

Sesuai untuk enema kesihatan: pudina, chamomile, celandine, yarrow, plantain atau sage.

Mempunyai kesan antiseptik, meneutralkan racun putrefaktif.Jus lemon.Campurkan 1-2 sudu jus lemon segar ke dalam 2 liter air enema. Adalah perlu untuk mencuba penyelesaiannya: rasanya harus sedikit masam, kepekatan asid yang meningkat dapat menimbulkan luka bakar.

Daripada jus lemon, anda boleh melarutkan cuka sari apel ke dalam air (2 sudu per 2 liter air).

Asid memecahkan najis, yang memastikan perkumuhan lebih mudah dan selesa dari badan.Permanganat kalium.Larutkan dengan teliti beberapa kristal kalium permanganat di dalam air untuk enema: warna komposisi harus berwarna merah jambu pucat.Memberi kesan pembasmi kuman dengan menyekat pertumbuhan mikroflora patogen.Soda.Rebus dan kemudian sejukkan 800 ml air. Letakkan lagi di atas api yang tenang, kacau dalam satu sudu besar baking soda, panaskan hingga 38-40 ° C.

Segera sebelum prosedur, masukkan enema 2 liter dengan garam (suhu 20 ° C), dan segera setelah itu - enema 2 liter dengan garam dan jus lemon (suhu larutan juga 20 ° C).
Ulangi setiap hari atau setiap hari. Kursus penuh - 8-10 sesi.

Membebaskan usus dari toksin, melegakan sembelit, menghilangkan parasit.Garam.Kacau satu sudu garam dalam 2 liter air.Memudahkan proses perkumuhan najis, menormalkan peristalsis usus.Whey dan soda.Daripada air, tuangkan 2 liter whey dengan soda yang dilarutkan di dalamnya (1-2 sudu besar) ke dalam cawan Esmarch.

Gunakan setiap 7 hari. Tempoh pembersihan ditingkatkan menjadi 1-1.5 bulan.

Menghilangkan toksin dari usus dengan lembut, mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit.

Video: pilihan perumusan untuk enema

Video: rawatan enema di kemudahan perubatan

Kaedah enema lain

Terdapat kaedah terapi enema yang berbeza dengan kaedah biasa..

Penggunaan klasik cawan Esmarch

  1. Tuangkan 1-1.5 liter air suam (25-35 ° C) ke dalam cawan dan gantungkannya kira-kira 1 m di atas sofa.

Suhu air disesuaikan berdasarkan ciri-ciri individu badan. Apabila perlu untuk menyebabkan pengecutan usus (misalnya, jika pesakit mengalami sembelit atonik), cecair 12-20 ° C digunakan. Kadang-kadang otot usus memerlukan kelonggaran (misalnya, jika pesakit mengalami sembelit spastik), dalam hal ini suhu air harus mencapai 37-42 ° C.

Untuk menjadikan pelepasan najis lebih selesa dan senang, anda boleh mengacau air untuk mencuci satu sudu sabun parut (bayi) atau 2-3 sudu gliserin atau minyak (sayur).

Lakukan prosedur sebelum tidur. Pembersihan usus dilakukan dengan kursus:

  • Hari 1 - enema dengan 0.5 l air;
  • 2 hari - 1 liter;
  • Hari 3 - rehat;
  • Hari ke-4 - 1.5 l;
  • 5.6 hari - rehat;
  • 7 hari - 2 l.

Sebulan kemudian, kursus mesti diulang. Kemudian pembersihan selama tujuh hari dengan enema dilakukan pada selang waktu yang meningkat: 2, 3, 4 bulan, setahun.

Kaedah Malakhov

Menurut Gennady Malakhov, lebih baik menggunakan air kencing untuk membersihkan usus: orang anda sendiri atau sihat, air kencing kanak-kanak sangat sesuai (untuk wanita - kanak-kanak perempuan, untuk lelaki - lelaki). Penulis kaedah ini percaya bahawa cecair fisiologi ini selamat untuk usus dan mempunyai tahap ph yang optimum.

Dari sudut perubatan rasmi, penggunaan air kencing untuk enema tidak dapat diterima: produk mungkin mengandungi bahan toksik dan mewujudkan persekitaran yang baik untuk bakteria patogen.

  1. Isi cawan Esmarch dengan 1-1,5 liter air kencing dan letakkan pada ketinggian 1.5 m.
  2. Ambil kedudukan siku lutut dan masukkan tiub enema ke dalam dubur 15 cm.
  3. Masukkan cecair ke dalam usus.
  4. Turunkan punggung anda, angkat kaki ke atas, menopang pelvis anda dengan tangan anda (pose "berdiri di atas bahu"), letakkan kaki lurus di belakang kepala anda dan tinggalkan kedudukan ini selama 30-60 saat. Turunkan kaki anda dan perlahan-lahan berpusing ke sebelah kanan anda dan terus berada di kedudukan ini selama 5-15 minit. Apabila anda terdorong untuk pergi ke tandas.

Ulangi setiap 2 hari. Kursus penuh - 5-8 sesi. Untuk menggunakan terapi dua kali setahun (terbaik pada musim bunga dan musim luruh).

Sekiranya usus besar terurai, Malakhov menasihatkan untuk melakukan 3 enema berturut-turut: dua yang pertama dengan 2 liter air diasamkan dengan jus lemon atau cuka sari apel, yang ketiga dengan air kencing.

Microclysters untuk pembersihan usus

Semasa menggunakan microclysters, isipadu cecair yang disuntik adalah 50-200 ml.

Kemajuan prosedur

  1. Panaskan komposisi untuk mencuci ke suhu yang sedikit lebih rendah daripada suhu badan.
  2. Isi picagari Janet dengan cecair atau picagari.
  3. Duduk di sebelah kiri, kaki dibengkokkan di lutut, tarik ke perut.
  4. Letakkan hujung instrumen dengan larutan ke dalam dubur (kedalaman penyisipan - tidak lebih dari 10 cm), menyebarkan pantat.
  5. Masukkan komposisi ke dalam usus dalam bahagian kecil. Tanggalkan picagari atau picagari.
  6. Anda boleh mengulang 1-2 kali lagi.

Selalunya, prosedur digunakan sebagai langkah sekali untuk meningkatkan kesejahteraan, atau untuk menjaga kebersihan usus setelah menjalani enema setiap 1-4 minggu.

Apa formulasi yang akan digunakan?

Formulasi berikut disarankan sebagai larutan mencuci:

  • 100 ml susu, 20 ml ghee, setengah sudu teh garam meja (disyorkan sekiranya peningkatan pembentukan gas);
  • setengah gelas air mendidih, 20 ml ghee, satu sudu teh bawang putih cincang (ditetapkan untuk gangguan empedu);
  • 50 ml susu dan jumlah kaldu tulang yang sama (melambatkan pengeluaran hempedu dan lendir);
  • 50-100 ml minyak bunga matahari, zaitun atau vaseline yang dipanaskan dalam mandi wap hingga suhu badan (membantu sembelit);
  • merebus chamomile (meningkatkan fungsi usus, menyekat proses keradangan).

Menyiapkan merebus chamomile untuk microclysters. Tuangkan satu sudu besar bahan mentah dengan 200 ml air mendidih dan terus mandi wap selama seperempat jam. Tegaskan 40 minit, tapis.

Video: cara membuat enema mikro minyak

Adakah mungkin melakukan prosedur semasa kehamilan?

Hanya pakar sakit puan yang dapat dengan tegas menjawab soalan ini, dengan mengambil kira ciri-ciri individu organisma ibu masa depan.

Selalunya, semasa melahirkan anak, keperluan untuk membuat enema timbul dengan sembelit, tetapi penting untuk memahami bahawa dalam tempoh ini prosedur dapat:

  • memprovokasi keguguran dengan menyebabkan rahim menguncup;
  • bersama-sama dengan bahan toksik, membersihkan mikroflora bermanfaat, yang penuh dengan dysbiosis.

Sangat tidak diinginkan untuk enema pada trimester pertama kehamilan.

Dengan izin doktor, enema boleh digunakan semasa kehamilan, tetapi hanya sebagai kaedah terakhir. Prosedur ini pasti dikontraindikasikan jika seorang wanita mengalami keguguran sebelumnya, dan juga ketika:

  • peningkatan nada rahim;
  • ancaman gangguan;
  • lokasi plasenta yang rendah;
  • kekurangan iskemia-serviks (termasuk sejarah).

Sekiranya terdapat keperluan mendesak, untuk membersihkan usus ibu hamil, digunakan mentol getah setengah liter dan air rebusan murni (kadang-kadang petroleum jeli ditambahkan: satu sendok teh per liter air), suhu larutannya adalah 20-22 ° C. Untuk menggunakan prosedur tidak lebih dari sekali setiap 7 hari di bawah pengawasan doktor.

Dalam tempoh membawa anak, biasanya tidak lebih dari 1 liter cairan diperlukan, atau dianjurkan untuk menggunakan mikrokliser (50-200 ml).

Kadang kala ibu hamil diberi enema sebelum melahirkan..

Video: adakah enema diperlukan sebelum melahirkan

Membersihkan usus kanak-kanak dengan enema

Membersihkan usus anak dengan enema dilakukan untuk sembelit, keracunan, dan juga sebelum tindakan perubatan tertentu (termasuk diagnostik). Sebelum prosedur, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik anda.

Jadual: ciri rawatan enema untuk kanak-kanak (bergantung pada usia)

UmurInstrumen enemaCecair yang digunakanIsipadu cecairPenerangan mengenai prosedur
Sehingga setahun.Enema-pir hingga 200 ml.Air yang tidak melebihi 25 ° C.
  • Umur kurang dari 3 bulan - sehingga 50 ml;
  • 3-6 bulan - 75-100 ml;
  • 6-12 bulan - 100-150 ml.
  1. Letakkan taplak minyak di atas meja ganti dan letakkan bayi di punggung atau di sebelah kirinya.
  2. Hujungnya, dirawat dengan minyak atau jeli petroleum, harus diletakkan dengan hati-hati ke dubur hingga kedalaman 3-5 cm, mengangkat kaki anak ke atas (atau menyebarkan punggung jika bayi berbaring di sisinya). Pertama, hujungnya mesti digerakkan ke depan, dan setelah melewati injap ke depan dan ke bawah.
  3. Dengan lembut, memerah pir, perlahan-lahan biarkan air masuk ke dalam usus.
  4. Dengan satu tangan, tekan punggung anak, dan dengan tangan yang lain sampai ke hujung.
  5. Pastikan punggung dikompres selama beberapa minit supaya cecair tidak keluar. Selepas mengosongkan, jalankan prosedur kebersihan.

Tidak perlu terlalu kerap, tanpa petunjuk khas, memberikan enema kepada anak sehingga dia tidak terbiasa dengan fakta bahawa anda tidak boleh mendorong diri sendiri.

Lebih setahun.Enema-pir hingga 250 ml (untuk kanak-kanak prasekolah) atau cawan Esmarch (untuk anak sekolah rendah).
  • Umur dari 1 hingga 5 tahun - 180-200 ml;
  • 6-7 tahun - 200-250 ml;
  • 8-9 tahun - 400 ml;
  • berumur lebih dari 9 tahun - dari 500 ml.
  1. Tutup sofa (atau sofa) dengan taplak minyak sehingga salah satu tepinya turun ke lembangan di lantai.
  2. Letakkan cawan Esmarch pada ketinggian sekitar 50-75 cm.
  3. Minta anak berbaring di sebelah kirinya dan, sambil membentangkan punggungnya, masukkan hujung yang dirawat dengan vaseline ke dalam dubur sejauh 5-10 cm, perlahan-lahan menggerakkannya lurus, kemudian ke depan dan ke atas.
  4. Apabila enema dengan cawan Esmarch, biarkan air masuk dengan membuka injap tiub, dengan enema - perlahan-lahan peras sehingga cecair memasuki usus.

    Jangan buka injap cawan sepenuhnya: tekanan air yang kuat boleh mencederakan anak.

  5. Apabila semua air memasuki usus, angkat hujungnya.
  6. Picit punggung anak sehingga timbul keinginan untuk membuang air besar.
  7. Setelah membersihkan dengan enema, lakukan prosedur kebersihan.

Kontraindikasi

Tidak semestinya melakukan enema semasa tempoh pemulihan selepas pembedahan, begitu juga ketika:

  • luka ulseratif usus;
  • tumor usus;
  • patologi sistem kardiovaskular;
  • proses keradangan di usus;
  • penyakit akut organ perut (peritonitis, apendisitis, dll.);
  • pendarahan saluran gastrousus.

Kadang-kadang dalam proses terapi enema, manifestasi tidak selesa seperti kelemahan, penurunan tekanan, sakit kepala, sedikit menggigil dapat terjadi..

Adalah disyorkan untuk membersihkan usus dengan enema setelah berunding dengan doktor..

Video: pendapat doktor mengenai pembersihan usus dengan enema

Ulasan enema pembersihan usus

Saya membersihkan mengikut Semenova di rumah. Sekiranya anda melakukan semuanya mengikut bukunya, tidak ada salahnya. Tetapi anda juga tidak boleh menangguhkan pembersihan ini, kerana enema dua kali sehari boleh membahayakan kesihatan. Saya membersihkan diri untuk pertama kalinya dalam sebulan, tetapi saya merasakan bahawa saya belum pulih sepenuhnya, sebulan kemudian saya mengulangi pembersihan lagi... Tubuh hampir tidak dapat dibendung, kulit mula merosot dengan ketara akibat kerapuhan, jerawat muncul, rambut saya mula nipis, setelah membatalkan enema semuanya pulih. Nasihat saya adalah, jika setelah membersihkan anda memutuskan untuk mengulanginya lagi, maka rehat diperlukan sekurang-kurangnya enam bulan. Mengenai akibat penggunaan enema yang kerap pada usus, saya ingin mengatakan bahawa semua ini adalah omong kosong sepenuhnya, sebaliknya, peristalsis usus semakin baik, sekurang-kurangnya bagi saya.

tetamu

http://www.woman.ru/health/medley7/thread/3956783/4/

Saya melakukan enema setiap hari 10 kali (menurut beberapa buku, sekarang sudah hilang) dengan air rebus, diasamkan dengan lemon. Ini sangat membantu menurunkan berat badan dan menunjukkan berapa banyak kotoran dan lendir (yang menghalang penyerapan nutrien dari usus) yang tinggal di dalam kita!

Valentine

http://www.baby.ru/community/view/126261/forum/post/2022229/

Fungsi badan sepenuhnya tidak mungkin dilakukan sekiranya usus terhiris. Anda boleh membersihkan organ dengan cara yang berbeza, termasuk enema. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak sesuai untuk semua orang, jadi jika anda mempunyai masalah kesihatan, anda harus berjumpa doktor yang akan menentukan pilihan terbaik untuk membebaskan usus dari bahan toksik..

Artikel Mengenai Hepatitis