Kolonoskopi maya: alternatif atau diagnosis itu sendiri?

Utama Limpa

Bagaimana "melihat" ke usus besar tanpa endoskop? Salah satu cara adalah kolonoskopi maya. Pemangku Timbalan Ketua Doktor Diagnostik Radiasi di Pakar Klinik Kursk Roman Aleksandrovich Strokov memberitahu kami mengenai kaedah penyelidikan moden dan menjanjikan ini.

- Roman Alexandrovich, walaupun terdapat cadangan doktor yang mendesak, banyak yang cuba mengelakkan kolonoskopi, sebagai prosedur yang tidak menyenangkan. Tidak lama dahulu, kolonoskopi maya muncul. Bolehkah ia dianggap sebagai alternatif kolonoskopi usus klasik?

Ya, tetapi hanya sebagai kaedah diagnostik saringan. Mereka. ia sesuai untuk mengesan patologi usus, namun, jika perubahan dikesan, pemeriksaan tambahan menggunakan kolonoskopi klasik akan diperlukan.

"Kolonoskopi (atau fibrocolonoscopy) adalah pemeriksaan endoskopi usus besar dan rektum menggunakan alat optik fleksibel, fibroskop." Petikan dari artikel "Kolonoskopi usus - adakah itu menakutkan?"

- Apakah perbezaan antara kaedah penyelidikan ini?

Pertama, prinsip. Kolonoskopi klasik dilakukan menggunakan alat optik - endoskopi (berkaitan dengan usus besar - kolonoskop). Maya menggunakan tomografi yang dikira berdasarkan sinar-X.

Perbezaan lain adalah pencerobohan. Ia lebih wujud dalam kolonoskopi tradisional. Semasa maya, hanya hujung kecil yang dimasukkan ke dalam rektum, melalui udara yang dipam ke dalam lumen usus besar menggunakan enema.

Kadang kala teknik klasik tidak dapat dijalankan kerana, misalnya, proses lekatan, beberapa operasi yang ditunda. Mungkin ada, khususnya, halangan mekanikal pada laluan endoskop. Udara yang digunakan dalam kolonoskopi maya tidak tersedia.

- Bolehkah kolonoskopi maya menggantikan pengimejan resonans magnetik usus??

Secara konseptual, teknik ini dapat ditukar ganti, tetapi kolonoskopi maya mempunyai beberapa kelebihan. Sebagai contoh, jika terdapat udara di dalam usus dengan tomografi maya, maka dengan pencitraan resonans magnetik, ada air (untuk meluruskan usus). Jelas bahawa jika terdapat banyak air di dalam usus, maka agak sukar bagi pesakit untuk menyimpannya di sana untuk waktu yang lama - walaupun pada hakikatnya tempoh MRI usus lebih lama daripada yang maya.

- Dan jika kita membandingkan kandungan maklumat pengimejan resonans maya dan magnetik usus besar?

Yang maya lebih tinggi.

- Beritahu kami mengenai petunjuk untuk pelantikan kolonoskopi usus maya. Apa yang dinyatakan oleh diagnosis ini??

Petunjuk untuk menggunakan kaedah ini sebagai kajian saringan (pengesanan utama tumor di usus besar):

- berumur lebih dari 50 tahun;

- keputusan ujian positif untuk penanda tumor;

- darah ghaib dalam ujian najis;

- anemia asal tidak diketahui;

- kolonoskopi endoskopi yang tidak lengkap;

- orang-orang dari kumpulan berisiko tinggi dengan keturunan yang dibebani oleh patologi barah usus (iaitu, kehadiran tumor pada saudara-mara);

Kolonoskopi maya diagnostik ditunjukkan untuk populasi berikut:

- dengan pendarahan berulang dari saluran pencernaan;

- dengan fungsi usus yang berubah;

- dengan sakit di bahagian bawah perut;

- dengan kecurigaan anomali pada perkembangan usus besar, kerana patologi radangnya;

- dengan anemia kekurangan zat besi;

- untuk memeriksa kawasan yang menyempit yang tidak dapat dinilai dengan kolonoskop;

- untuk memantau polip dalam dinamik.

"Sebabnya boleh berbeza. Ini adalah tempoh pertumbuhan pesat pada anak-anak, penyakit cacing, kehamilan (ketika anak “mengambil” sebahagian zat besi dari ibu). Penyebab yang paling biasa adalah pendarahan kecil yang kerap. " Petikan dari bahan "Apa yang akan diberitahu oleh hemoglobin?"

- Sebarang kaedah diagnostik tidak hanya mempunyai petunjuk, tetapi juga kontraindikasi. Beritahu kami apabila kolonoskopi maya dikontraindikasikan?

- tempoh awal selepas operasi;

- hernia mencekik usus besar;

- kehamilan dan penyusuan;

Claustrophobia tidak terhad kepada kolonoskopi maya. Baca bahan mengenai topik ini: "Adakah menakutkan melakukan MRI?"

- Bagaimana dengan kelemahan kolonoskopi maya? Mereka?

Ya. Yang utama adalah bahawa gambar usus yang diperoleh semasa kajian adalah maya, komputer. Oleh itu, kita tidak dapat menilai sifat perubahan pada membran mukus. Contohnya, jika dia kemerahan di beberapa tempat, ini tidak akan kelihatan. Di samping itu, jika proses patologi, katakanlah, adalah rata, iaitu tidak menonjol ke dalam lumen usus atau tidak menebal dinding usus, kita juga tidak akan melihatnya.

Kelemahan seterusnya: mustahil untuk mengambil bahan untuk pemeriksaan histologi.

Semasa prosedur
kemungkinan kolonoskopi maya
hanya sedikit rasa tidak selesa

- Roman Alexandrovich, bagaimana kolonoskopi maya dilakukan? Adakah kajian itu menyebabkan ketidakselesaan pesakit?

Pesakit, yang bersedia, datang ke klinik. Dia disuntik dengan ubat antispasmodik untuk mengendurkan dinding usus. Selepas 10 minit, dia turun ke pinggang, berbaring di atas meja tomograf. Tiub kecil dimasukkan ke dalam rektum melalui udara yang masuk ke dalam usus. Pada masa ini, hanya sedikit ketidakselesaan yang mungkin berlaku. Kemudian satu siri tembakan diambil di bahagian belakang dan perut.

Pengendali kemudian memutuskan tiub dari alat tangan dan udara secara beransur-ansur keluar dari usus. Hujungnya dikeluarkan dan pesakit keluar dari bilik pemeriksaan.

Seterusnya, doktor menganalisis data yang diperoleh, menilai kualiti kajian dan, jika berjaya, menafsirkan dan menerangkannya.

Untuk mempunyai kolonoskopi maya
maklumat, sangat penting, antara lain,
penyediaan usus besar yang betul

- Apa maksud "kajian ini berjaya"? Ia mungkin tidak berfungsi?

Faktanya ialah untuk melakukan sebarang jenis kolonoskopi, diperlukan penyediaan usus yang sesuai. Dan jika ia dilakukan dengan buruk, maka doktor tidak akan dapat menilai data yang diperoleh dengan tahap kebolehpercayaan yang mencukupi. Khususnya, sekiranya bahan najis kekal di lumen usus.

- Apa yang berlaku setelah menilai hasil tinjauan?

Sekiranya terdapat sebarang formasi yang memerlukan penjelasan, kami segera mengesyorkan untuk menjalani kolonoskopi tradisional untuk mendapatkan data tambahan dan mengambil biopsi.

- Iaitu, pada hari yang sama, anda boleh menjalani kolonoskopi klasik.?

Pasti. Lagipun, usus pesakit dibersihkan, disiapkan. Agar tidak membuat persiapan berulang (dan agak serius), anda boleh mengatur dan menjalankan semua kajian satu demi satu, jika perlu.

- Berapa lamakah kolonoskopi usus yang diperlukan??

Secara amnya, kajian itu sendiri berlangsung selama 10-15 minit.

- Kolonoskopi maya memerlukan latihan pesakit khas?

Ya. Ia serupa dengan membuat persiapan untuk pemeriksaan endoskopi. Apa prinsipnya? Sehari sebelum kajian, pesakit menjalani diet bebas sanga. Sekiranya pemeriksaan dijadualkan pada waktu pagi, maka pada waktu malam pada waktu makan tengah hari dan pada waktu petang anda tidak boleh lagi makan, anda hanya boleh minum (misalnya, kaldu, teh, kopi). Dalam tempoh yang sama, pesakit mengambil julap khas yang ditetapkan oleh doktor mengikut skema tertentu (ia dijelaskan di klinik). Sebelum prosedur itu sendiri di klinik, dia disuntik dengan antispasmodik untuk mengendurkan usus..

- Untuk mempertimbangkan kaedah ini secara objektif, beritahu pembaca kami dalam situasi apa yang tidak dapat dilakukan seseorang tanpa kolonoskopi tradisional?

Ia diperlukan jika semasa kolonoskopi maya:

- terdapat kecurigaan pembentukan tumor;

- dijumpai polip lebih daripada 5 mm (semestinya memerlukan pemeriksaan histologi);

- dinding usus yang diubah dijumpai.

Kadang-kadang mereka bertanya mana yang lebih baik: kolonoskopi maya atau kolonoskopi endoskopi tradisional? Tidak ada yang lebih baik: jika perlu, kolonoskopi tradisional melengkapkan yang maya dan membolehkan anda melakukan apa yang tidak dapat dilakukan oleh maya kerana ciri teknikal kaedah (contohnya, melakukan biopsi, menilai beberapa ciri membran mukus).

- Rujukan doktor diperlukan untuk menjalani kolonoskopi maya?

Untuk kanak-kanak dan remaja sahaja, kerana ini adalah kaedah pemeriksaan sinar-X. Sekiranya prosedur seperti itu dilakukan, maka hanya mengikut arahan doktor. Mereka juga tidak digunakan pada wanita hamil..

Bagi orang lain, arahan adalah pilihan.

Adakah anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai kemungkinan menjalani kolonoskopi maya? Hubungi pakar kami

PERHATIAN:

Strokov Roman Alexandrovich

Lulusan Akademi Perubatan Negeri Tashkent 2011, khusus "Perubatan Am".

Pada tahun 2012 dia lulus dari magang dalam bidang "Radiologi" khusus di Universiti Perubatan Kursk State.

Pada masa ini - bertindak. Timbalan Ketua Doktor Diagnostik Radiasi di Kursk Pakar Klinik. Diterima pada: st. Karl Liebknecht, 7.

Bagaimana kolonoskopi dilakukan

Kolonoskopi adalah pemeriksaan endoskopi usus besar untuk tujuan diagnostik. Ia dilakukan dengan menggunakan probe khas (kolonoskop), membolehkan anda menilai secara terperinci keadaan selaput lendir dan mengenal pasti pelanggaran sedikit pun.

Adakah saya perlu melakukan kolonoskopi

Kajian ini ditetapkan secara eksklusif oleh doktor sekiranya dinyatakan. Antaranya:

  • masalah najis;
  • sakit perut;
  • penurunan berat badan tanpa sebab;
  • anemia etiologi yang tidak diketahui;
  • suhu badan yang tetap tinggi;
  • pelepasan dari dubur;
  • kolitis ulseratif tidak spesifik;
  • Penyakit Crohn;
  • diverticulosis;
  • neoplasma di dalam usus;
  • pendarahan usus.

Di samping itu, prosedur diagnostik ini disyorkan untuk tujuan profilaksis tahunan untuk semua pesakit yang berumur lebih dari 50 tahun. Ini berlaku terutamanya bagi orang yang mempunyai keturunan yang lemah (barah kolorektal pada saudara terdekat).

Sekiranya anda bimbang tentang masalah kesihatan, daftar untuk mendapatkan diagnosis. Kejayaan rawatan bergantung pada diagnosis yang betul.

Tetapi ada juga kontraindikasi untuk manipulasi. Ini termasuk:

  • kegagalan jantung dan paru-paru;
  • infark miokard akut;
  • kolitis akut;
  • perforasi usus;
  • peritonitis;
  • pembekuan darah tidak mencukupi;
  • gumpalan darah di urat rektum;
  • proses keradangan dari mana-mana penyetempatan;
  • jangkitan dengan mabuk yang teruk.

Bagaimana kolonoskopi dilakukan?

Prosedur merangkumi beberapa peringkat:

  • penyediaan;
  • anestesia;
  • penyelidikan langsung;
  • susulan pesakit.

Tahap persediaan menunjukkan pematuhan pada diet selama 2-3 hari sebelum manipulasi. Makanan berat yang menyumbang kepada peningkatan pengeluaran gas sepenuhnya dikeluarkan dari diet. Juga, perlu membersihkan usus secara menyeluruh dengan enema dan pencahar (Fortrans, Duphalac, Moviprep dan lain-lain).

Bagaimana kolonoskopi usus tanpa anestesia

Kolonoskopi dilakukan oleh ahli endoskopi di pejabat yang dilengkapi khas. Pesakit menanggalkan pakaian dari pinggang ke bawah dan duduk di sofa dengan lutut dibengkokkan di bawahnya. Anestesia dilakukan sebelum pemeriksaan. Sekiranya ia adalah anestesia tempatan, maka ubat dengan lidokain digunakan, yang digunakan pada hujung alat. Sebagai contoh:

  • Gel Xylocaine;
  • Salap Dikainovaya;
  • Gel Luan.

Seterusnya, probe dimasukkan ke dalam dubur, dilengkapi dengan kamera mini di hujungnya. Ia disambungkan ke skrin monitor dan lampu latar. Doktor berpeluang untuk menilai keadaan usus besar dan melihat apakah ada perubahan. Alat ini lembut dan mudah dibengkokkan, memberikan kemajuan halus di sepanjang struktur anatomi usus. Udara dipaksa masuk ke dalam usus sehingga tidak melekat bersama. Oleh itu, ia memberikan akses yang lebih baik untuk mengkaji keadaan mukosa. Setelah tamat kajian, endoskop dikeluarkan, dan doktor membuat kesimpulan. Peralatan moden membolehkan rakaman ke cakera. Sekiranya perlu, anda boleh menunjukkannya kepada pakar lain.

Dalam sejumlah kes, kajian ini dilakukan tidak hanya untuk mengesan patologi, tetapi juga melakukan manipulasi berikut:

  • mengekstrak objek asing;
  • penyingkiran polip atau tali tisu penghubung;
  • pengumpulan bahan biologi;
  • pemulihan patensi usus;
  • menghentikan pendarahan.

Kolonoskopi dengan anestesia

Anestesia umum dilakukan seperti yang ditunjukkan. Ia biasanya diresepkan untuk orang yang mengalami gangguan jiwa dan dengan ambang kesakitan yang tinggi, serta untuk kanak-kanak di bawah usia 12 tahun. Ubat berikut digunakan untuk ubat penenang:

Sekiranya prosedur itu dilakukan dengan anestesia umum, maka pesakit mesti diperhatikan untuk beberapa waktu sehingga dia pulih dari tindakan ubat-ubatan.

Kontraindikasi terhadap anestesia umum:

  • penyakit sistem kardiovaskular pada tahap dekompensasi;
  • penyakit darah;
  • anamnesis alahan yang membebankan;
  • epilepsi;
  • tempoh kehamilan dan penyusuan.

Berapa kerap anda boleh dan melakukan kolonoskopi usus?

Lebih baik jangan melakukan pemeriksaan terlalu kerap jika tidak ada petunjuk untuk ini. Tubuh mesti mempunyai masa untuk berehat dan pulih dari pembersihan aktif dengan pencahar dan enema. Untuk tujuan pencegahan, kolonoskopi disyorkan 2 kali setahun. Ini cukup untuk mengenal pasti patologi usus pada peringkat awal..

Berapa lama kolonoskopi mengambil masa

Prosedur biasanya memakan masa sekitar 10-15 minit. Tetapi jika sepatutnya mengambil bahan biologi untuk penyelidikan atau manipulasi lain, maka jangka masa kolonoskopi meningkat menjadi 30-40 minit.

Persiapan yang tepat untuk kajian ini menjamin diagnosis yang berjaya dan membantu menetapkan diagnosis yang betul.

Artikel ini dipaparkan hanya untuk tujuan pendidikan, tidak menggantikan janji temu dengan doktor dan tidak dapat digunakan untuk diagnosis diri.

Berapa lama kolonoskopi memerlukan masa: tempoh kajian, apa yang bergantung kepadanya

Pemeriksaan endoskopi usus besar atau kolonoskopi dilakukan untuk tujuan diagnostik atau terapi. Ini adalah ujian yang informatif dan murah yang banyak digunakan untuk pencegahan barah. Orang yang berumur lebih dari empat puluh tahun disyorkan untuk melaksanakannya setiap dua tahun. Pertimbangkan bagaimana kolonoskopi dilakukan dan berapa lama masa yang diperlukan.

Tempoh kolonoskopi

Kolonoskopi diagnostik adalah kajian invasif yang minimum, iaitu, setelah selesai, pesakit tidak memerlukan rawatan di hospital, dan dia dibenarkan pulang. Tetapi jika prosedur tersebut dilakukan untuk tujuan terapi (operasi), kadang-kadang diperlukan persiapan khusus, dengan pengenalan penyelesaian infus, dan pemerhatian berikutnya, maka pesakit dimasukkan ke hospital. Sebagai contoh, dengan pendarahan usus, mungkin diperlukan untuk mengembalikan jumlah cecair yang beredar, oleh itu, larutan garam, komponen darah disuntik.

Intipati diagnosis

Kolonoskopi video dilakukan dengan menggunakan alat khas dengan selang fleksibel yang panjang, di mana kamera mini video dipasang. Pelbagai alat mikro untuk manipulasi dan udara dapat diperkenalkan melalui selang fleksibel untuk meluruskan lipatan usus untuk diperiksa.

Semasa prosedur, doktor memasukkan selang ke dalam rektum dan secara beransur-ansur memajukannya. Gambar dari kamera memasuki monitor, dipandu olehnya, pakar diagnostik memeriksa dengan teliti membran mukus, mengambil kepingan tisu dari kawasan yang mencurigakan. Oleh itu, sukar untuk segera menentukan berapa lama kolonoskopi usus akan berlangsung, kerana anda perlu memeriksa keseluruhan usus besar, dan mungkin terdapat beberapa lesi.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk mempersiapkan kolonoskopi

Agar kandungan usus tidak mengganggu pemeriksaan, diperlukan penyediaan usus dengan betul. Untuk melakukan ini, 2-3 hari sebelum prosedur, pesakit diberi diet bebas sanga, dan sehari sebelum prosedur, pembersihan usus. Penyucian dilakukan dengan menggunakan:

  • pembersihan, siphon enema;
  • mikrokliser;
  • julap.

Kaedah pembersihan dipilih oleh doktor.

Video berguna

Apa yang penting untuk mengetahui prosedurnya, pakar memberitahu dalam video ini.

Tempoh kajian itu sendiri di bawah anestesia dan tanpanya

Kolonoskopi tidak menyenangkan, tetapi hampir tidak menyakitkan. Faktanya adalah bahawa usus tidak mempunyai reseptor kesakitan, dan kawasan dubur dibius dengan anestetik tempatan. Pada masa ini, kolonoskopi di bawah anestesia intravena atau ubat penenang telah menjadi sangat popular. Teknik ini mempunyai kebaikan dan keburukan..

Manfaat menggunakan penghilang rasa sakit umum adalah seperti berikut:

  • pesakit tidak merasa sakit ketika kolonoskop dimasukkan;
  • tidak ada ketidakselesaan semasa pemeriksaan;
  • lebih mudah bagi doktor untuk memeriksa membran mukus, kerana pesakit dalam keadaan tenang.

Tetapi anestesia umum tidak sesuai untuk semua orang. Sebagai contoh, dengan patologi kardiovaskular, sistem pernafasan, anestesia umum boleh membahayakan.

Pesakit berminat: "Berapa lama kolonoskopi dengan anestesia?" Ia memerlukan 5-10 minit untuk mendorong tidur. Selama ini, kateterisasi vena dan pengenalan ubat anestetik dilakukan. Setelah selesai, pesakit tetap dalam pemerhatian sehingga terjaga sepenuhnya. Mengantuk berterusan selama 2-5 jam, maka pesakit dapat dilepaskan pulang, dengan disertai.

Tempoh pemulihan selepas kolonoskopi

Selepas kolonoskopi diagnostik, tempoh pemulihan tidak lama lagi. Sekiranya tidak ada komplikasi semasa prosedur, pesakit boleh pulang ke rumah pada akhir hari. Kadang kala pakar bius mengesyorkan agar pesakit bermalam di klinik jika bangun lambat, atau pemerhatian diperlukan selepas manipulasi.

Semasa mengeluarkan polip, menghentikan pendarahan, pesakit diberi cuti sakit selama 5-10 hari. Selama ini, dia mesti mengikuti diet untuk memulihkan fungsi usus sepenuhnya..

Berapa lama kolonoskopi diperlukan

Bagaimana

Kolonoskopi di bawah anestesia dilakukan dengan ketat di persekitaran pegun. Pada waktu pagi sebelum pemeriksaan, pesakit diperiksa oleh doktor sekali lagi untuk kesihatan, kemungkinan ARVI atau selsema, jenis anestesia akhirnya ditentukan.

Algoritma adalah seperti berikut:

  1. Pesakit diletakkan di sofa di sebelah kiri dengan lutut ditarik ke perut;
  2. Pembukaan dubur dirawat dengan anestetik dan anestesia diberikan.
  3. Seterusnya, pemeriksaan diagnostik terhadap rongga usus dilakukan. Sekiranya perlu untuk membuang polip, menghentikan pendarahan atau prosedur pembedahan, instrumen pembedahan khas digunakan. Serpihan tumor atau fokus poliposis yang dikeluarkan dihantar untuk analisis histologi.
  4. Selepas manipulasi, pesakit dibawa ke wad untuk bangun. Selama ini, keadaan pesakit dipantau oleh pakar.

Dalam beberapa kes, penginapan 24 jam diperlukan selepas anestesia umum. Sekiranya kolonoskopi di bawah anestesia diperlukan untuk anak kecil, maka setelah dimanipulasi dengan salah seorang ibu bapa, disyorkan untuk tinggal di hospital selama 1-3 hari.

Anestesia apa yang digunakan?

Pada asasnya, terdapat beberapa jenis anestesia utama yang digunakan secara berkesan semasa kolonoskopi, tanpa mengira objektif kajian:

  • Anestesia tempatan. Semasa manipulasi, hujungnya dirawat dengan sebatian anestetik untuk memudahkan perjalanan pemeriksaan, menghilangkan gejala kesakitan yang teruk.
  • Kolonoskopi tidur (ubat penenang). Pesakit setengah tertidur sepanjang masa prosedur, dia dapat bertindak balas terhadap permintaan doktor, tidak merasa sakit, dan merasakan pergerakan di dalam usus. Tahap rendaman dalam tidur bergantung pada dos dan ubat yang dipilih.Tugas utama penenang adalah untuk merehatkan struktur badan dan otot. Kelebihannya adalah kurangnya pengaruh pada pusat pernafasan, kemampuan untuk cepat beralih ke anestesia umum. Satu-satunya kelemahan objektif adalah kos yang tinggi..
  • Anestesia am. Di bawah anestesia sistemik, tidak ada rasa sakit, kesedaran pesakit benar-benar tertekan. Walaupun tidak ada rasa sakit sepenuhnya, kebangkitan dari anestesia selalu tidak menyenangkan: perasaan dahaga, menggigil, kepala yang berat. Ingatan sama sekali tidak ada pada masa pemberian ubat. Terdapat beberapa jenis anestesia seperti: anestesia intravena dan penyedutan. Dalam kes pertama, ubat dihantar melalui urat, di kedua, ubat dihantar melalui topeng oksigen.

Pilihan anestesia bergantung kepada pelbagai kriteria:

  • kesaksian,
  • kerumitan keadaan klinikal,
  • tujuan kajian diagnostik,
  • umur dan sejarah perubatan umum pesakit.

Berapa lama kolonoskopi usus di bawah anestesia diambil?

Tempoh prosedur di bawah anestesia agak lebih lama dan sepenuhnya ditentukan oleh tujuan diagnosis. Sekiranya perlu untuk menghilangkan fokus patologi, merawat penyakit tertentu, menghentikan pendarahan, prosedur boleh berlangsung sekitar satu jam. Dalam kes diagnostik konvensional, 15-20 minit sudah cukup untuk kajian penuh..

Oleh itu, perbezaan antara pemeriksaan konoskopik dengan dan tanpa anestesia hanya disebabkan oleh tidak adanya sensasi yang menyakitkan. Menurut kriteria lain, tidak ada perbezaan khas.

Manipulasi khas untuk kolonoskopi

Dengan munculnya endoskopi serat optik, muncul bahagian pembedahan baru - pembedahan endoskopi - melakukan sejumlah operasi menggunakan endoskopi, sesuai dengan yang dinyatakan. kecekapan sama dengan campur tangan pembedahan rongga. Pertama sekali, ini berlaku untuk penyingkiran polip usus besar, kemungkinan bahaya keganasan yang umumnya diakui. Polipektomi dilakukan dengan gelung fleksibel yang dimasukkan melalui saluran instrumen radas. Gelung dilemparkan ke dasar polip, diketatkan, dan dengan mengubah mod pemotongan dan pembekuan, ia dipotong secara elektrik (mencetak Gambar 21-24). Dengan adanya beberapa polip, eksisi elektrik bermula dengan polip proksimal. Polipektomi endoskopi mengelakkan laparotomi dan kolotomi dan mengurangkan masa rawatan pesakit dalam dengan poliposis usus besar. Sekiranya teknik operasi dilanggar, perforasi usus, pendarahan mungkin berlaku. Polipektomi adalah manipulasi yang sukar dilakukan secara teknikal, hanya boleh dilakukan oleh doktor yang mahir dalam kaedah K.

Algoritma Proses

Kolonoskopi merujuk kepada manipulasi perubatan dan diagnostik yang memerlukan persiapan awal yang serius, yang akan kita bincangkan dalam satu siri artikel dalam masa terdekat..

Persiapan yang betul adalah asas untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai yang akan mempengaruhi perkembangan keadaan dan rawatan klinikal selanjutnya.

Sekiranya prosedur melibatkan pengenalan anestesia umum, maka setelah manipulasi, pesakit dipindahkan ke wad sehingga dia benar-benar meninggalkan tidur ubat. Sebuah hospital yang menjalankan kolonoskopi anestesia harus mempunyai sumber daya yang diperlukan untuk memberikan pertolongan cemas kepada pesakit, dan juga wad semalaman.

Siapa yang menjalankan penyelidikan?

Sebarang penyakit usus adalah bidang kajian proktologi. Prosedur ini dijalankan oleh seorang endoskopi, proktologi, jururawat pejabat. Dengan pengenalan anestesia umum, mesti ada ahli anestesi, yang memantau keadaan pesakit sehingga akhir manipulasi terapi dan diagnostik.

Apakah kajian yang dilakukan - perihalan peranti

Pemeriksaan kolonoskopi dilakukan dengan endoskopi khas, yang disesuaikan dengan lumen bahagian usus. Reka bentuk endoskopi rektum sebahagian besarnya mengulangi struktur alat yang serupa untuk mengkaji bahagian anatomi lain dari tubuh manusia, tetapi berbeza panjang bahagian kerja dan diameternya.

Endoskopi dikelaskan mengikut panjang bahagian kerja:

  • Sigmoskop dengan panjang 1100 mm;
  • Kolonoskop dari 1600 hingga 1900 mm.

Hujung endoskop dilengkapi dengan sistem optik moden yang menghantar gambar ke sensor pembawa. Pengimejan optik boleh diarahkan ke satu satah atau ke satah saling tegak lurus.

Peranti ini dilengkapi dengan sistem automatik tambahan untuk membekalkan udara dan cecair. Berkat ini, dapat mengeluarkan cecair berlebihan, menyedut udara berlebihan.

Endoskopi mempunyai saluran instrumental (melalui mana instrumen pembedahan dapat diakses) dan sistem pencahayaan (cahaya sejuk yang kuat). Sekiranya manipulasi pembedahan diperlukan, endoskopi dengan dua saluran instrumental digunakan..

Teknik

Prosedur ini mempunyai bahagian teknikal yang sederhana, berkat peralatan moden.

Kolonoskopi usus mempunyai algoritma langkah demi langkah berikut:

  1. Pesakit dibantu untuk duduk di sofa di sebelah kirinya, dengan lutut ditarik ke perut..
  2. Rawatan antiseptik saluran dubur dengan alkohol atau pekat air.
  3. Seterusnya, anestesia diperkenalkan (dengan anestesia tempatan, dubur dilumasi dengan anestetik dan hujung kolonoskop, secara umum, ubat ini diberikan secara intravena atau dengan topeng oksigen).
  4. Perlahan-lahan masukkan hujung ke dalam rektum dan perlahan-lahan masukkan ke rongga.
  5. Pemeriksaan lebih lanjut setiap jabatan dilakukan.

Sekiranya perlu melakukan biopsi dengan forceps khas, bahan yang diperlukan dikeluarkan untuk rawatan selanjutnya.

Dengan polip tunggal pada kaki yang nipis, neoplasma dipotong dan dikeluarkan, selepas itu mesti diingatkan untuk menghentikan pendarahan.

Pada akhir prosedur, gambar yang dihasilkan dijelaskan pada monitor.

Sekiranya semasa diagnosis tidak ada manipulasi lain, maka pesakit dapat kembali ke kehidupan sebelumnya. Sekiranya biopsi polip, atau neoplasma lain, atau rawatan pembedahan diperlukan, maka pada masa akan datang, pesakit disarankan untuk mengikuti cadangan perubatan..

Perasaan semasa kolonoskopi

Tidak ada kesakitan semasa kolonoskopi, bagaimanapun, sensasinya bukanlah yang paling menyenangkan. Bagaimanapun, probe direndam di dalam rongga usus, mengarahkan sensor di pelbagai segmen organ untuk kajian terperinci mengenai membran mukus.

Pesakit tidak mengalami sensasi semasa anestesia umum, tetapi perasaan tidak menyenangkan biasanya terdapat dengan ubat penenang atau anestesia tempatan. Kadang-kadang sakit kram yang tajam dapat dirasakan.

Tahap ketidakselesaan semasa pemeriksaan bergantung kepada faktor-faktor berikut:

  • pematuhan dengan peraturan semasa penyediaan;
  • ciri anatomi lumen usus;
  • sifat patologi dan ukuran;
  • ciri prosedur: diagnosis, rawatan, biopsi;
  • keperluan bekalan udara atau penyedut cecair berlebihan.

Sensasi yang tidak menyenangkan menyertai peralihan kolonoskop dari satu bahagian perut ke bahagian lain atau dengan penyempitan saluran usus yang ketara.

Sama pentingnya adalah persiapan psiko-emosi pesakit untuk manipulasi, dan juga tahap kepercayaan pada doktor yang hadir, memandangkan kelazatan patologi tertentu.

Bilakah perlu dilakukan petunjuk kolonoskopi

Petunjuk langsung untuk kolonoskopi usus adalah keadaan yang menunjukkan penyakit usus besar:

  • kolitis ulseratif tidak spesifik;
  • Penyakit Crohn;
  • polip usus besar;
  • sindrom iritasi usus;
  • diverticulosis dan diverticulitis;
  • tumor malignan usus besar dan lain-lain.

Patologi yang disenaraikan mempunyai gejala yang luas, yang tidak selalu spesifik. Walaupun begitu, para pakar mengenal pasti sejumlah manifestasi klinikal di mana perlu dilakukan kolonoskopi. Ini termasuk:

  • kehadiran darah di dalam najis;
  • kehadiran pelepasan dari lendir dan nanah semasa buang air besar;
  • ketidakselesaan perut kronik - kembung, kolik, sakit pelbagai penyetempatan;
  • sembelit kronik;
  • najis tidak stabil apabila cirit-birit bergantian dengan sembelit.

Sebagai tambahan, petunjuk untuk kolonoskopi termasuk anemia progresif. Keadaan ini dapat menandakan pendarahan usus laten, yang tidak ditunjukkan oleh pembebasan darah dalam tinja. Kolonoskopi usus adalah wajib, apabila pesakit, dengan alasan yang tidak diketahui, mula menurunkan berat badan dengan cepat dan tidak menambah berat badan ketika mengubah diet. Gejala ini mungkin disebabkan oleh kolitis ulseratif yang lambat atau proses neoplastik di usus..

Penting! Pesakit dengan patologi usus jinak yang dikenal pasti dan disembuhkan sebelumnya adalah kolonoskopi dilakukan secara berkala setiap 3 tahun. Untuk kolonoskopi, indikasi merangkumi keadaan yang tidak berkaitan dengan masalah yang ada.

Pertama sekali, ini adalah usia pesakit. Menurut statistik, pelbagai patologi, seperti poliposis, berkembang pada orang tua. Untuk mengelakkan degenerasi mereka menjadi barah, anda perlu melakukan kolonoskopi untuk pesakit berusia lebih dari 50 tahun dan membuang neoplasma jinak pada waktunya

Untuk kolonoskopi, indikasi merangkumi keadaan yang tidak berkaitan dengan masalah yang ada. Pertama sekali, ini adalah usia pesakit. Menurut statistik, pelbagai patologi, seperti poliposis, berkembang pada orang tua. Untuk mengelakkan degenerasi mereka menjadi barah, anda perlu melakukan kolonoskopi untuk pesakit berusia lebih dari 50 tahun dan membuang neoplasma jinak pada waktunya.

Kategori pesakit lain yang wajib dilakukan kolonoskopi adalah orang yang mempunyai kecenderungan keturunan terhadap kanser kolorektal (tumor usus besar). Prosedur ini boleh diresepkan untuk mereka pada usia berapa pun, yang bergantung pada usia di mana onkologi dikesan pada keluarga terdekat. Jadi, jika onkopatologi didiagnosis pada usia 40-50 tahun, indikasi untuk kolonoskopi datang pada 30-40 tahun, iaitu, 10 tahun lebih awal.

Persiapan untuk prosedur

Kolonoskopi - apa yang diketahui oleh orang yang telah menyentuh proses ini sekurang-kurangnya sekali.

Untuk menjayakan FCC, pesakit disyorkan untuk mengambil beberapa langkah persediaan sebelum masuk:

  1. Persiapan awal.
  2. Beralih ke makanan bebas sanga.
  3. Menjalankan pembersihan usus berkualiti tinggi.

Tugas penyediaannya adalah untuk mengeluarkan lendir dan darah (massa patologi) dari dinding dan menyumbang kepada pembebasan kotoran dan deposit gas sepenuhnya.

Sebelum prosedur, anda perlu mengikuti cadangan:

  • berhenti mengambil ubat antidiarrheal;
  • minum lebih banyak cecair;
  • memenuhi semua kehendak doktor.

Persiapan awal dilakukan dengan memasukkan minyak jarak atau minyak ricin ke dalam badan dan melakukan enema.

Untuk mengambil minyak, berat badan dikira setiap 1 g. minyak - 10 kg, iaitu jisim 60 kg x 1 g. = 60 gr. - 10 gr. = 50 gr. diperlukan untuk kemasukan.

Sekiranya, setelah menggunakan resipi, buang air besar berjaya, anda perlu membuat pelabuhan penyucian. Jika tidak, perlu dilakukan pencucian usus dengan enema..

Kolonoskopi dengan dan tanpa anestesia yang lebih baik

Kolonoskopi tanpa anestesia dikaitkan dengan kemungkinan ketidakselesaan, kesakitan yang teruk, pengecutan otot dubur dan sfinkter usus yang tidak disengajakan secara berlebihan, yang sangat menyukarkan prosedur.

Kelebihan utama penyelidikan tanpa anestesia adalah:

  • menjaga kejelasan fikiran,
  • menjaga hubungan dengan doktor,
  • kesedaran tentang apa yang berlaku,
  • keupayaan untuk cepat kembali ke perniagaan.

Pemeriksaan kolonoskopi dengan anestesia adalah wajib dalam keadaan berikut:

  • Kanak-kanak di bawah 12-14 tahun;
  • Penyakit radang akut membran mukus;
  • Ketegangan atau kawasan penyempitan kuat lumen usus;
  • Ulserasi membran mukus, fokus erosif;
  • Tumor usus malignan;
  • Ambang kesakitan yang rendah;
  • Gangguan saraf, gangguan mental, ketidakstabilan emosi.

Kelebihan anestesia adalah ketiadaan kesakitan, emosi negatif, ketakutan.

Apa itu prosedur kolonoskopi dan bagaimana ia dilakukan

Baru-baru ini, kajian lumen ruang rektum dilakukan menggunakan tiub tegar-rektosigmoidoskopi. Kaedah pemeriksaan memungkinkan untuk menilai keadaan lumen dengan panjang hingga 25-30 cm. Maklumat tambahan mengenai keadaan mukosa usus diberikan oleh data sinar-X, tetapi mereka tidak dapat menentukan sifat dan ciri neoplasma atau polip seperti tumor pada usus dengan pasti..

Sebelumnya, pemeriksaan menyeluruh pada rongga usus dilakukan semasa operasi pembedahan penuh dengan akses melalui beberapa sayatan di peritoneum di sepanjang usus. Hari ini, kaedah ini hanya digunakan dalam kes barah usus maju dengan metastasis atau jika diperlukan reseksi organ..

Doktor-proctologists menggunakan fibrocolonoscopy sebagai prosedur utama (singkatan FKS) - pemeriksaan semua segmen rektum menggunakan tiub fleksibel yang dilengkapi dengan peralatan optik. Dalam kes ini, gambar yang dihasilkan dipaparkan di layar, sehingga doktor dapat menilai keadaan selaput lendir dengan pasti.

Untuk apa kolonoskopi??

Doktor menetapkan kajian diagnostik berdasarkan keluhan pesakit, setelah mengkaji sejarah klinikalnya, dan juga sebagai pencegahan barah usus..

Petunjuk utama untuk kolonoskopi adalah keadaan dan penyakit berikut:

  1. Kemunculan kekotoran atipikal pada tinja (darah, lendir);
  2. Berat badan pada latar belakang diet biasa;
  3. Sembelit berterusan yang berpanjangan;
  4. Ketidakstabilan najis;
  5. Tumor yang disyaki, badan asing;
  6. Kesakitan semasa buang air besar;
  7. Seluar dalam kotoran di kawasan anorektal;
  8. Kesakitan perut dari penyetempatan yang tidak jelas.

Pemeriksaan boleh diresepkan sebagai diagnosis penyakit hemoroid, polip pelbagai bahagian usus (gejala polip usus besar di sini).

  • dengan kecurigaan kolitis ulseratif, gastroduodenitis;
  • dengan tanda-tanda penyumbatan usus, ulserasi membran mukus bahagian paling jauh usus.

Inti tinjauan

Pemeriksaan kolonoskopi memungkinkan:

  1. Bezakan penyakit dengan simptom yang serupa;
  2. Mendedahkan perubahan utama pada membran mukus pada peringkat awal patologi;
  3. Tentukan rawatan yang sesuai;
  4. Buat ramalan untuk pemulihan dan pengurusan pesakit selanjutnya.

Dengan bantuan kolonoskopi, beberapa manipulasi berikut dapat dilakukan:

  • Penyingkiran struktur poliposis;
  • Penghapusan penyebab pendarahan usus (contohnya, menggunakan moxibustion);
  • Pemulihan patensi pada lumen usus semasa penyempitannya;
  • Pengekstrakan dan pengosongan badan asing;
  • Persampelan biopsi untuk pemeriksaan histologi (biopsi untuk menilai sifat tumor).

Dengan bantuan kolonoskopi, bukan sahaja mungkin untuk menyiasat, tetapi juga menyelesaikan beberapa patologi klinikal, seperti:

  • polip dengan dan tanpa pedikel,
  • melegakan pendarahan,
  • pembuangan buasir.

Oleh itu, kolonoskopi adalah prosedur diagnostik dan rawatan yang boleh dianggap sebagai manipulasi pembedahan invasif minimum..

Adakah prosedur itu menyakitkan?

Adakah terdapat sakit pada kolonoskopi? Soalan ini relevan untuk semua pesakit yang harus menjalani pemeriksaan halus melalui lumen rektum..

Kolonoskopi adalah prosedur yang menyakitkan, oleh itu ia memerlukan anestesia. Sifat anestesia dipilih berdasarkan usia pesakit, tahap keparahan patologi yang diduga.

Terdapat jenis anestesia berikut:

  • Anestesia tempatan - rawatan tiub dengan anestetik: Katejel gel, salap Dikamin, gel Xylocaine, gel Luan;
  • Anestesia umum - dilakukan untuk kanak-kanak di bawah 12 tahun, dan juga untuk pesakit dewasa kerana alasan perubatan;
  • Penenang intravena ringan - Midazolam, Propofol.

Dengan anestesia tempatan, formulasi berdasarkan lidocaine atau novocaine dirawat dengan hujung tiub yang dimasukkan ke dalam lumen rektum. Anestesia berlaku semasa pergerakan alat. Kaedah ini berkesan untuk penyelidikan jangka pendek.

Anestesia umum digunakan untuk semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun untuk memberi pergerakan dan menghilangkan tekanan. Pada orang dewasa, anestesia umum diresepkan untuk gangguan psikoemosi, keperluan untuk penyingkiran polip secara serentak.

Oleh itu, prosedur kolonoskopi tidak mendatangkan rasa sakit ketika memilih penghilang rasa sakit yang mencukupi..

Kemajuan kolonoskopi

Kajian ini dilakukan secara rawat jalan dan tidak memerlukan rawatan di hospital. Lelaki itu berbaring di sebelah kirinya dan menekan lutut ke dadanya. Pengurangan rasa sakit dalam banyak kes tidak diperlukan, kerana sensasi menyakitkan jangka pendek dapat diperhatikan hanya apabila tiub dimasukkan ke dalam rektum dan ketika selekoh alami dilalui. Dalam beberapa kes, anestesia tempatan dilakukan, dan pada beberapa pesakit, ubat penenang atau anestesia. Bagi kanak-kanak di bawah umur 12 tahun, prosedur ini dilakukan di bawah anestesia ringan.

Semasa endoskop maju, udara dipaksa masuk ke dalam usus, yang meluruskan lipatan semula jadi, yang membolehkan pakar memeriksa selaput lendir dengan teliti. Oleh kerana itu, pesakit mungkin mengalami perasaan kembung yang tidak menyenangkan, tetapi setelah berakhirnya prosedur, udara dipompa keluar dan keadaan kembali normal. Sistem endoskopi moden membolehkan bukan sahaja pemeriksaan visual membran mukus, tetapi juga rakaman video dalam resolusi tinggi, yang memudahkan diagnosis dan membolehkan anda mengesan perubahan dengan tepat semasa pemeriksaan berikutnya.

Latihan

Sebelum kolonoskopi, prosedur persediaan diperlukan. Mereka terdiri daripada pembersihan usus secara menyeluruh..

Persiapan juga merangkumi berunding dengan doktor. Dia tidak hanya akan memberi cadangan mengenai diet dan penggunaan julap, tetapi juga menenangkan dan menyesuaikan pesakit dengan mood yang tepat..

Pembersihan usus besar merangkumi:

  1. Mematuhi diet bebas sanga. 2 - 3 hari sebelum pemeriksaan, makanan berserat kasar tidak termasuk dalam diet: roti, sayur-sayuran, buah-buahan, daging. Bubur yang dibenarkan di dalam air, sup vegetarian, jus, produk tenusu. Terakhir dimakan pada waktu makan tengah hari sehari sebelum diagnosis.
  2. Melakukan enema. Sekiranya pesakit dapat membersihkan usus secara bebas dengan enema, mereka disyorkan untuk dimasukkan dalam aktiviti pembersihan.
  3. Mengambil julap kuat. Selalunya, Fortrans ditetapkan. Ubat alternatif - "Endofalk", "Lavacol", "Fleet Phospho-soda". Anda perlu minum 3 hingga 4 liter larutan dalam beberapa dos.

Komplikasi

Komplikasi dengan K. tidak kerap. Yang paling mengerikan adalah berlubang dinding usus (lihat. Usus), yang memerlukan pembedahan segera; dengan trauma membran mukus dan patol, fokus, pendarahan mungkin berlaku (lihat. Pendarahan gastrousus). Yang terakhir ini lebih sering diperhatikan setelah prosedur pembedahan dilakukan melalui fibroskop (biopsi cubit dan gelung, elektrokagulasi, polipektomi). Daripada komplikasi yang sering berlaku, terdapat pelanggaran irama jantung (extrasystole, tachycardia paroxysmal, bahkan penangkapan jantung telah dijelaskan), yang menentukan perlunya penyediaan ubat yang mencukupi.

Kolonoskopi usus berapa lama masa yang diperlukan

Proses diagnostik terdiri daripada melakukan kajian usus, di mana ia tersedia untuk mengenal pasti masalah atau patologi yang ada dengan cepat.

Walaupun kaedah pemeriksaan ini baru-baru ini sangat popular, ia masih menimbulkan keraguan dan oleh itu hari ini kita akan mempertimbangkan semua asas kolonoskopi, apakah sebenarnya, bagaimana kolonoskopi usus dilakukan, bagaimana mempersiapkan kolonoskopi dengan betul dan adakah mungkin untuk memeriksa usus tanpa kolonoskopi?

Penerangan mengenai prosedur

Apa itu kolonoskopi usus dan bagaimana kolonoskopi usus dilakukan, kita akan pertimbangkan sekarang. Sebagai tambahan, kita akan mengetahui apakah kolonoskopi dan bagaimana selaput lendir diperiksa. Peranti yang digunakan untuk memeriksa usus cukup mudah: ia terdiri daripada alat pelindung yang fleksibel yang dimasukkan ke dalam usus, diterangi dan dibekalkan dengan udara. Sebagai tambahan, forceps yang tersedia membolehkan anda mengambil bahan untuk biopsi - ini hampir tidak menyakitkan dan, jika perlu, anda boleh melakukan kolonoskopi dengan anestesia.

Dengan kolonoskopi usus, beberapa kelebihan dapat dibezakan yang memungkinkan untuk mengenal pasti patologi yang ada lebih cepat. By the way, lebih awal diagnosis penyakit usus memerlukan masa yang sangat lama dan sebilangan besar analisis dan kajian:

  • Membolehkan anda memberikan penilaian lengkap mengenai keadaan usus - untuk menunjukkan proses keradangan, warna membran mukus, dan diameter lumen.
  • Dalam proses ini, kehadiran diverticulum, tumor dan polip dapat dikesan dan semuanya akan memakan masa hanya beberapa minit..
  • Sekiranya terdapat proses tumor, maka diagnosis membolehkan anda mengetahui kursus mana yang menjadi ciri khasnya: malignan atau jinak.
  • Sekiranya tidak ada keperluan untuk campur tangan pembedahan, maka penyingkiran neoplasma dapat dilakukan menggunakan endoskopi dengan anestesia.

Penting! Model kolonoskop baru dilengkapi dengan kamera - ini bukan sahaja memungkinkan pemeriksaan, tetapi juga mengambil gambar kawasan yang rosak dalam satu sesi. Memindahkan gambar ke skrin membolehkan anda melihat kawasan rektum yang bermasalah dengan lebih baik.

Apabila kolonoskopi dilakukan di bawah anestesia umum

Sudah tentu, dengan anestesia atau ubat penenang, jauh lebih mudah menjalani prosedur, tetapi tidak selalu dilakukan kepada pesakit kerana adanya kontraindikasi yang ada, termasuk yang berikut:

  1. Penyakit somatik yang dikelaskan sebagai teruk.
  2. Sekiranya seseorang meminum alkohol atau dadah pada malam acara.
  3. Penenang semasa kolonoskopi dilarang sekiranya terdapat reaksi alahan terhadap ubat tersebut.
  4. Kejang epilepsi.
  5. SARS dan kesesakan hidung.

Harus diingat bahawa ubat pelali dan anestesia berbeza. Bersedia untuk kolonoskopi memerlukan penentuan konsep-konsep ini: ingat, semasa penenang, orang itu terus sedar, tetapi tidak merasa tidak selesa, tetapi semasa anestesia, orang itu mati. Kolonoskopi tidur, walaupun mempunyai sejumlah besar kelebihan untuk pemeriksaan usus yang tenang, tidak mengurangkan risiko akibat negatif. Apabila kita telah mengetahui apa intipati pemeriksaan usus dan bagaimana pemeriksaan itu dilakukan, kita perlu menunjukkan berapa lama waktu pemeriksaan dan apakah ada alternatif untuk kolonoskopi.

Penting! Kolonoskopi dengan ubat penenang adalah kaedah di mana ubat diberikan kepada pesakit untuk berehat dan menghilangkan rasa sakit. Selalunya, kolonoskopi tanpa anestesia menjadi mustahil - ini berlaku untuk orang tua dengan banyak masalah saluran pencernaan dan kanak-kanak, yang sering kali takut kepada doktor. Kolonoskopi di bawah anestesia dilakukan dengan ambang sakit yang rendah, serta untuk lekatan pada usus.

Bersedia untuk kolonoskopi

Cara mempersiapkan kolonoskopi dan berapa lama kolonoskopi adalah soalan yang menarik minat setiap orang yang memerlukan pemeriksaan ini. Mari lihat jawapan kepada soalan seperti:

  1. Adakah kolonoskopi sakit??
  2. Asas pemakanan sebelum kolonoskopi dan diet sebagai persediaan untuk kolonoskopi.
  3. Matlamat Umum Menyiapkan Pesakit untuk Kolonoskopi.
  4. Apa jenis prosedur yang diperlukan untuk membersihkan usus sebelum kolonoskopi.

Sebilangan besar orang sangat negatif terhadap semua cadangan doktor ketika menyiapkan prosedur. Walau bagaimanapun, semua langkah mesti diperhatikan sepenuhnya - ini boleh dikatakan mengenai persiapan membersihkan usus. Sekiranya kita bercakap tentang kesakitan, maka jangan bimbang segera! Prosedur ini tidak menyakitkan jika tidak ada lekatan pada usus besar dan ambang kepekaan tidak dipandang rendah. Ketidakselesaan muncul kerana udara, isipadu yang meningkat di lumen usus.

Pada kolonoskopi, persiapan terdiri dalam menjalankan aktiviti seperti:

  • Diet mesti diikuti selama 3 hari - harus diingat bahawa peraturan ini adalah wajib, kerana mengikuti diet selama kolonoskopi selama tiga hari memungkinkan diagnosis yang paling tepat.
  • Pemakanan bebas sanga 2 hari membolehkan anda menyingkirkan sejumlah besar najis, di samping itu, seseorang perlu menyerah makanan yang menyebabkan peningkatan pembentukan gas.
  • 1 hari sebelum prosedur, anda perlu menjalani diet yang ketat - dengan itu, mereka hanya minum air pada waktu petang, dan makanan ringan mungkin dilakukan pada waktu makan tengah hari.
  • Mereka mematuhi pemakanan makanan bukan hanya untuk membersihkan usus, tetapi juga melindungi tubuh dari kemungkinan proses keradangan. Semua makanan berlemak dan berat harus dikecualikan dari diet, menu terdiri daripada hidangan kukus, daging rendah lemak dan unggas.
  • Persiapan untuk prosedur terdiri daripada membersihkan usus dengan enema - pilihan ini paling berkesan. Di samping itu, pembersihan dapat dilakukan dengan beberapa cara yang memudahkan proses pembebasan. Prosedur, bagaimana ia dijalankan? - di farmasi, ubat yang diperlukan dibeli dalam bungkusan yang kelihatan seperti enema kecil dan kemudian disuntik ke dalam usus. Selepas beberapa minit, dorongan untuk pergi ke tandas membantu membersihkan usus..

Adakah mungkin melakukan kolonoskopi semasa haid

Selalunya wanita berminat sama ada kemungkinan melakukan kolonoskopi semasa haid dan adakah kitaran haid mempengaruhi diagnosis? Sebenarnya, masalah ini perlu dipertimbangkan dengan lebih terperinci, kerana semasa haid, kebanyakan wanita mengalami ketidakselesaan, sakit dan juga sakit perut. Sebenarnya, lebih baik menjalankan prosedur sebelum atau selepas haid, tetapi jika ada keperluan besar, hari-hari kritikal tidak menjadi halangan..

Untuk mempersiapkan kolonoskopi dengan Lavacol, jika prosedurnya dilakukan pada waktu pagi, anda juga mesti mematuhi diet, kerana satu julap dalam kes ini tidak akan mencukupi. Persediaan untuk kolonoskopi dengan Fortrans sesuai untuk orang dewasa yang tidak mempunyai patologi yang berkaitan dengan penyumbatan usus. Kos ubat adalah rendah dan membolehkan semua orang menggunakannya. Dana itu digunakan di rumah dan jangka masa penggunaan boleh berlangsung dari 10 minit hingga setengah jam.

Penting! Tidak semua orang tahu tentang seluar dalam sekali pakai untuk kolonoskopi, dan tidak semua institusi perubatan mempunyai seluar dalam seperti itu. Keperluan untuk menanggalkan pakaian di bawah pinggang sebelum prosedur sering dibuat tidak menyenangkan bagi pesakit. Bagi banyak orang, ini adalah keselamatan, kerana kita semua tahu betapa orang tua sering pemalu. Perbezaan antara linen seperti itu dan biasa berbeza dengan adanya lubang yang dilalui oleh probe.

Berapa lama kolonoskopi usus berlangsung dan faktor apa yang menentukan tempoh prosedur?

Kolonofibroskopi merujuk kepada kaedah endoskopi khas untuk memeriksa usus besar, yang baru-baru ini diresepkan kepada banyak orang yang mempunyai masalah dengan saluran gastrointestinal. Apabila pesakit diberi rujukan untuk manipulasi perubatan ini, ada yang ingin mengetahui berapa lama kolonoskopi usus diperlukan dan apa yang menentukan tempohnya..

Sebenarnya, tempoh diagnosis bukanlah petunjuk tetap dan bergantung pada faktor khas, termasuk:

  • kualiti peralatan yang digunakan, kemodenannya;
  • pengalaman pakar dalam menjalankan prosedur yang serupa;
  • tahap kelayakan pegawai perubatan;
  • kehadiran kecederaan (ulser, fokus pendarahan) atau pembentukan asing;
  • struktur usus, tahap kelengkungan;
  • keperluan manipulasi tambahan.

Sekiranya seseorang menjalani pemeriksaan rutin, yang tidak menunjukkan patologi tertentu, salinan usus akan berlangsung sekitar 10-20 minit. Namun, perlu diingat bahawa kes-kes khas memerlukan pemberian anestesia tempatan. Prosedur itu sendiri tidak menyakitkan, tetapi sebilangan orang mungkin mempunyai ambang kesakitan yang rendah. Bagi kanak-kanak di bawah umur 12-13 tahun, kajian dilakukan di bawah anestesia ringan.

Kadang kala, selain diagnostik, doktor perlu melakukan manipulasi lain yang sebelumnya tidak dirancang. Selalunya, benda asing dikeluarkan dari lumen usus, pembasmian sumber pendarahan kecil, atau pengumpulan tapak tisu tertentu untuk analisis histologi lebih lanjut.

Juga, operasi mikro sering dilakukan, misalnya, polipektomi (penghapusan polip), yang dilakukan menggunakan gelung diathermik khas, yang memotong neoplasma yang tidak perlu dengan kemas. Berapa lama kolonoskopi diperlukan dalam kes sedemikian? Pada masa prosedur selari, kajian dapat berlangsung dari 45 minit hingga beberapa jam, bergantung pada jumlah manipulasi yang dilakukan dan tahap kerumitannya..

Kadang kala doktor yang hadir menetapkan kolonoskopi sekiranya disyaki barah. Keadaan yang serupa juga mempengaruhi jangka masa sesi, kerana perhatian khusus diperlukan untuk keadaan membran dalaman rektum. Peranti khusus yang dirancang untuk pembedahan mungkin tidak berguna sama sekali: hanya kamera kuat yang terpasang di dalam alat endoskopi yang akan bertanggungjawab untuk sebahagian besar pekerjaan (iaitu, visualisasi saluran gastrousus).

Perlu diingat bahawa masa kajian meningkat dengan ketara dalam hal pengabaian persediaan berkualiti tinggi untuk diagnosis. Oleh itu, anda harus berjumpa doktor terlebih dahulu, yang akan membuat rancangan individu untuk mempersiapkan kolonoskopi, yang bermaksud mematuhi diet, membersihkan usus dengan enema dan menggunakan ubat tambahan. Sekiranya cadangan perubatan dipatuhi sesuai dengan rancangan yang ditentukan, maka kolonoskopi, dengan kebarangkalian yang tinggi, tidak hanya akan cepat, tetapi juga kurang trauma bagi pesakit..

Berapa lama masa kolonoskopi??

Kolonoskopi adalah pemeriksaan endoskopi usus besar yang informatif. Ramai pesakit yang menjalani prosedur sedemikian untuk pertama kalinya tertanya-tanya berapa lama kolonoskopi diperlukan.

Isi kandungan:

Banyak bergantung pada tujuan kajian, kerana bukan hanya diagnostik. Sekiranya perlu, manipulasi perubatan boleh dilakukan. Dalam beberapa kes, kajian seperti itu tidak memakan masa lebih dari satu minit..

Tempoh kolonoskopi

Kolonoskopi usus bukanlah pemeriksaan yang paling menyenangkan bagi pesakit, tetapi sangat berguna bagi doktor. Ini menempati tempat yang istimewa di antara prosedur diagnostik, yang memungkinkan anda melakukan beberapa intervensi terapi: menghentikan pendarahan kecil, memotong polip dengan tepat, mengeluarkan badan asing yang telah memasuki lumen usus. Semua ini mempengaruhi jangka masa prosedur - semakin banyak manipulasi dilakukan, semakin lama diperlukan.

Kajian standard, yang dilakukan dengan persiapan pesakit yang betul, tidak akan berlangsung lebih dari 40 minit. Sekiranya manipulasi tambahan dilakukan secara selari, misalnya, pengumpulan bahan biologi untuk pemeriksaan histologi, perjalanan kolonoskopi mungkin memerlukan waktu lebih lama. Masa meningkat dengan persiapan yang buruk untuk kajian, yang memerlukan kehadiran tinja di lumen usus besar. Dalam beberapa kes, kolonoskopi mungkin ditolak. Jawapan tepat untuk persoalan berapa lama kolonoskopi akan diberikan oleh doktor yang menetapkan prosedur.

Sekiranya kolonoskopi dipaksa oleh kecurigaan proses onkologi, masa prosedur akan meningkat - sebagai tambahan kepada kajian dan penilaian terperinci mengenai membran mukus, doktor akan melakukan biopsi (memotong sekeping tumor), setelah itu mungkin memerlukan waktu untuk menghentikan pendarahan kecil.

Siapa yang diberi kolonoskopi??

Walaupun terdapat dalam kaedah perubatan pengimejan doktor seperti pengimejan resonans magnetik dan komposit, kolonoskopi usus adalah kaedah diagnostik pilihan - kos kajian lebih rendah, dan ada lebih banyak peluang.

Antara petunjuk utama, perlu diperhatikan:

  • patologi onkologi sekiranya terdapat kecurigaan;
  • X-ray membayangkan polip kolon;
  • sindrom kesakitan berterusan di saluran gastrousus yang tidak dapat dijelaskan;
  • demam berpanjangan, penurunan berat badan yang tidak masuk akal, pembuangan usus.

Di antara kontraindikasi untuk kajian sedemikian, perlu diperhatikan kolitis ulseratif, pendarahan teruk, peritonitis, kejutan, serangan jantung, kekurangan paru..

Kemajuan kolonoskopi

Kajian ini dilakukan secara rawat jalan dan tidak memerlukan rawatan di hospital. Lelaki itu berbaring di sebelah kirinya dan menekan lutut ke dadanya. Pengurangan rasa sakit dalam banyak kes tidak diperlukan, kerana sensasi menyakitkan jangka pendek dapat diperhatikan hanya apabila tiub dimasukkan ke dalam rektum dan ketika selekoh alami dilalui. Dalam beberapa kes, anestesia tempatan dilakukan, dan pada beberapa pesakit, ubat penenang atau anestesia. Bagi kanak-kanak di bawah umur 12 tahun, prosedur ini dilakukan di bawah anestesia ringan.

Semasa endoskop maju, udara dipaksa masuk ke dalam usus, yang meluruskan lipatan semula jadi, yang membolehkan pakar memeriksa selaput lendir dengan teliti. Oleh kerana itu, pesakit mungkin mengalami perasaan kembung yang tidak menyenangkan, tetapi setelah berakhirnya prosedur, udara dipompa keluar dan keadaan kembali normal. Sistem endoskopi moden membolehkan bukan sahaja pemeriksaan visual membran mukus, tetapi juga rakaman video dalam resolusi tinggi, yang memudahkan diagnosis dan membolehkan anda mengesan perubahan dengan tepat semasa pemeriksaan berikutnya.

Persiapan yang betul adalah kunci prosedur yang cepat

Agar kolonoskopi dapat dilakukan secepat mungkin dan tanpa rasa sakit, dan tidak perlu mengulanginya, penting untuk menyiapkannya dengan betul. Doktor atau jururawat yang hadir menjelaskan kepada pesakit secara terperinci semua kehalusan proses ini. Penting untuk mengikuti semua arahan dengan tepat. Bahagian utama penyediaan adalah berkaitan dengan diet. Ia cukup ketat, tetapi sekatan tersebut hanya akan diperlukan selama dua hari..

Berikut ini dikecualikan sepenuhnya dari diet:

  • anggur, aprikot, pisang, buah sitrus;
  • sayur-sayuran mentah;
  • millet, barli mutiara, kacang polong dan kekacang lain;
  • kacang;
  • produk Bakeri;
  • coklat;
  • minuman berkarbonat, susu keseluruhan.

Selama dua hari, diet haruslah makanan rendah lemak. Sup ringan, daging rebus dan ikan, produk susu yang ditapai, dan roti gandum dibenarkan. Anda boleh minum kompot cair, teh hijau (bukannya gula, disarankan menggunakan madu asli). Sekiranya anda perlu mengambil ubat yang ditetapkan oleh pakar lain, anda mesti memberitahu doktor anda.

Dia akan menilai kemungkinan mengambilnya sebelum kajian. Semua penyediaan pewarna, misalnya, mengandungi besi, tidak termasuk. Karbon aktif tidak digalakkan. Pada malam kolonoskopi, doktor mungkin menetapkan enema pembersih, yang semakin digantikan oleh pencahar moden. Mereka diperlukan agar kolonoskopi mengambil masa minimum dan tanpa komplikasi.

Makanan terakhir dibenarkan beberapa jam sebelum kolonoskopi.

Ia mesti sangat ringan - kaldu, teh tanpa gula, air mineral. Pada hari peperiksaan, hanya minuman tanpa gula tanpa gula yang dibenarkan. Biasanya, kolonoskopi dijadualkan pada waktu pagi..

Anda tidak perlu takut akan komplikasi - peralatan moden membolehkan semua manipulasi dilakukan dengan cepat dan tanpa rasa sakit. Komplikasi selepas kolonoskopi secara praktikal tidak berlaku. Jarang sekali, ketika pesakit berada di bawah anestesia, kecederaan pada selaput lendir atau perforasi usus adalah mungkin, tetapi komplikasi seperti itu terjadi dalam kes terpencil.

Langgan kemas kini

Komunikasi dengan pihak pentadbiran

Histologi, menurut definisi, adalah sains mengkaji perkembangan dan struktur tisu pelbagai organ dan sistem tubuh manusia..

Harga lama₽₽ tawaran istimewa

Ini adalah pemeriksaan endoskopi, kerana doktor berpeluang memeriksa selaput lendir rektum dan kolon sigmoid..

Harga lama dari tawaran istimewa dari

Semua inklusif (dengan analisis, dengan penenang)

Harga lama₽₽ tawaran istimewa

Ciri ciri buasir muncul berbeza bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini..

Harga lama dari tawaran istimewa dari

Malangnya, mustahil untuk mengubati kolitis dengan ubat sahaja..

Harga lama dari tawaran istimewa dari

Rawatan sebarang jenis fisur dubur bertujuan untuk melegakan kekejangan sphincter dan kesakitan.

Harga lama dari tawaran istimewa dari

Semua termasuk (kompleks hospital, ubat penenang, kolonoskopi)

Harga lama dari tawaran istimewa dari

rawatan moden untuk semua penyakit proktologi

Harga lama₽ 1200 ₽ tawaran istimewa 20%

Berapa lama kolonoskopi dilakukan dengan anestesia umum?

Kolonoskopi adalah kaedah diagnostik untuk memeriksa usus, yang dilakukan dengan menggunakan endoskopi. Prosedur ini dianggap salah satu yang paling berkesan di kawasan ini, lebih-lebih lagi, tidak menyakitkan dan benar-benar selamat. Anestesia semasa pelaksanaannya sangat jarang digunakan, hanya dalam kes di mana pesakit terlalu mudah mengalami kesakitan. Dan hari ini kita akan mempertimbangkan kes-kes seperti itu, dan pada masa yang sama kita akan mengetahui berapa lama kolonoskopi berlangsung di bawah anestesia.

Kolonoskopi di bawah anestesia umum

Prosedur ini dilakukan dengan anestesia apabila digunakan pada kumpulan pesakit berikut:

• Kanak-kanak di bawah umur 12 tahun;

Kolonoskopi anestetik dilakukan dengan menggunakan anestesia umum atau ubat pelali. Kaedah yang terakhir membolehkan pesakit dimasukkan ke dalam keadaan tidur ubat yang tidak berpanjangan. Ini dibantu oleh ubat-ubatan seperti Propofol dan Midazolam. Dengan anestesia yang betul, pesakit tidak menghadapi masalah dengan saluran pernafasan, yang merupakan kelebihan lain dari kaedah ini..

Bersedia untuk kolonoskopi

Kejayaan diagnosis bergantung pada persiapan yang betul. Ia mesti dimulakan 2-3 hari sebelum prosedur. Adalah perlu untuk mengikuti diet, serta membuang usus, antispasmodik mungkin diresepkan oleh doktor. Anda akan menerima cadangan lain dari pakar.

Bagaimana kolonoskopi dilakukan?

Teknik untuk melakukan prosedur ini sangat mudah. Pesakit harus bertelanjang telanjang di bawah pinggang, kemudian berbaring di sebelah kiri di sofa. Kaki harus dibengkokkan dan ditekan ke perut. Kemudian endoskop dimasukkan ke dalam rektum, dubur dilincirkan dengan salap anestetik atau gel sebelum itu. Peranti ini secara beransur-ansur diperkenalkan ke dalam usus dan membolehkan anda memeriksa dindingnya. Sebelum pengenalan endoskopi, udara dipaksa masuk ke dalam usus, ini membolehkan anda meluruskan lipatan membran mukus, yang meningkatkan penglihatan.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk membuat diagnosis

Kami telah sampai pada persoalan utama berapa lama kolonoskopi menjalani anestesia umum. Keseluruhan prosedur mungkin mengambil masa 10 minit. Tetapi dalam beberapa kes, waktu ini dapat meningkat hingga setengah jam, terutama jika diperlukan berbagai prosedur terapi dan diagnostik. Bagaimanapun, masa prosedur bergantung pada banyak faktor, termasuk jenis penyakit yang didiagnosis dan data yang perlu diperoleh..

Selepas kolonoskopi

Setelah selesai prosedur, pesakit dapat kembali ke kehidupan harian dengan segera. Selepas kolonoskopi, diet khas tidak diperlukan, jadi anda boleh makan secara normal. Perlu diingat bahawa selepas kolonoskopi, perasaan kembung yang tersisa adalah mungkin, untuk menyingkirkannya, arang aktif diaktifkan. Ambil 10 tablet sekaligus, setelah menghancurkannya, basuh dengan air suam.

Di mana untuk mendapatkan kolonoskopi?

Penyelesaian yang paling tepat adalah menghubungi pusat kami di Moscow. Kami menggunakan profesional berpengalaman yang akan menjalankan prosedur dengan cepat dan cekap. Dengan mengunjungi kami, anda akan melupakan semua masalah usus, pakar kami bukan sahaja akan mendiagnosis, tetapi juga menyembuhkan anda. Buat janji di pusat kami di Moscow.

rawatan moden untuk semua penyakit proktologi

Harga lama₽ 1200 ₽ tawaran istimewa 20%

Semua termasuk (kompleks hospital, ubat penenang, kolonoskopi)

Harga lama dari tawaran istimewa dari

Rawatan sebarang jenis fisur dubur

Harga lama dari tawaran istimewa dari

Malangnya, mustahil untuk mengubati kolitis dengan ubat sahaja..

Harga lama dari tawaran istimewa dari

Dalam rawatan buasir, bergantung pada tahapnya, digunakan pelbagai jenis agen terapi

Berapa lama kolonoskopi diperlukan?

Kolonoskopi adalah prosedur untuk memeriksa usus besar menggunakan alat khas - kolonoskop. Peranti sedemikian terdiri daripada selang yang cukup panjang dan fleksibel, di satu hujungnya (dimasukkan ke dalam rongga perut) terdapat: kamera video, elemen pencahayaan, selang untuk bekalan oksigen dan forceps kecil yang dirancang untuk mengumpulkan zarah tisu organ dalaman (biopsi). Artikel ini akan membincangkan mengenai kes-kes apa yang diperlukan untuk menjalankan prosedur ini, kontraindikasi terhadapnya, dan berapa lama kolonoskopi diperlukan.

Menurut cadangan salah satu persatuan kesihatan yang paling terkenal, prosedur seperti itu harus dilakukan sekurang-kurangnya sekali setiap lima tahun untuk orang berusia lebih dari empat puluh. Namun, jika terdapat aduan mengenai fungsi usus, maka kolonoskopi harus segera dilakukan. Petunjuk ini merangkumi:

• pelbagai jenis pelepasan dari usus;

Tetapi ada beberapa keadaan di mana prosedur kolonoskopi dikontraindikasikan kerana adanya patologi berikut:

• proses keradangan akut di saluran gastrousus;

Prosedur kolonoskopi

Teknik untuk melakukan tinjauan semacam itu cukup mudah. Pesakit, dililitkan ke pinggang, diletakkan di tempat tidur perubatan, membelok di sebelah kirinya. Dalam kes ini, kakinya harus dibengkokkan pada sendi lutut dan pinggul, dan menekan perut (postur embrio). Pakar kolonoskopi memasukkan alat dengan teliti ke dalam rektum. Harus diingat bahawa sekiranya kepekaan khusus, pesakit dilumasi pra dengan gel anestetik..

Jabatan Kesihatan kota Moscow: Alamat :, Moscow, Oruzheyny per., 43, Telefon untuk permintaan warganegara:,,

Penggunaan bahan dan elemen reka bentuk di Internet dan dalam penerbitan bercetak adalah dilarang!

Berapa lama kolonoskopi usus diperlukan?

Berapa lama kolonoskopi usus diperlukan?

Semuanya bergantung pada pelbagai faktor - panjang usus (ada konsep - dolichosigma adalah kolon sigmoid yang membesar dan memanjang), mengenai adanya sebarang patologi (polip yang dapat membuang atau mengambil biopsi, kolitis, dan banyak lagi). Pengalaman ahli endoskopi - doktor yang melakukan kolonoskopi, mengenai kelajuan bantuan anestetik juga penting. Saya mempunyai jangka masa 40 minit, ia dianggap panjang.

Biasanya kolonoskopi berlangsung tidak lebih dari 15 minit, mungkin sedikit kurang. Ini adalah ketika prosedur ini ditetapkan hanya untuk pencegahan dan anda baik-baik saja..

Sekiranya terdapat atau ada patologi dalam usus, maka prosedurnya boleh memakan waktu hingga 60 minit. Doktor perlu mempertimbangkan patologi dengan lebih baik dan cuba mengambil bahan berkualiti tinggi untuk dianalisis. Ia tidak sepantas dan senang. Pesakit sedikit terluka ketika mereka memutar atau memutar telefon, tetapi bersabarlah.

Kolonoskopi adalah prosedur yang kompleks dan berlangsung dari 20 minit hingga 1 jam, bergantung pada keperibadian usus.

Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk, doktor menggunakan anestesia tempatan, jadi ia akan lebih tidak dapat dilihat oleh pesakit, tidak menyakitkan, terutama kesakitan berlaku di kawasan yang sukar dan berliku, masih terdapat ketidakselesaan akibat pengumpulan gas.

Tetapi selepas prosedur ini, usus memerlukan waktu untuk kembali normal, untuk beberapa waktu akan ada rasa sakit dan gas keluar, dan bersama dengan gas akan ada sisa air, tetapi lama-kelamaan semuanya akan bertambah baik.

Kolonoskopi usus - penyediaan badan dan prosedur

Kolonoskopi adalah prosedur yang sukar dan tidak menyenangkan. Tetapi perlu dilakukan pemeriksaan profesional untuk pengesanan dan rawatan penyakit usus yang tepat pada masanya..

Untuk masa yang lama di negara kita, kolonoskopi dilakukan tanpa anestesia, yang menjadikan prosedur ini salah satu yang paling tidak popular di kalangan pesakit. Namun, sekarang, ketika hospital-hospital kami baru mulai memperkenalkan teknologi baru untuk pemeriksaan yang lebih selesa, di luar negeri mereka telah melakukannya secara eksklusif di bawah anestesia untuk waktu yang lama. Oleh itu, ramai yang berminat dengan kemungkinan menjalani kolonoskopi di luar negara, di mana doktor akan memberikan bukan sahaja perawatan yang tepat dan ketepatan kajian, tetapi juga dapat mengurangkan rasa tidak selesa..

Mari kita fahami mengikut urutan: apa itu kolonoskopi, untuk apa, dan di mana untuk melakukannya.

Klinik terkemuka di luar negara

Israel, Tel Aviv ‘data-modal-image =’ / wp-content / muat naik / 2018/03 / klinik_5252_1.jpg ’> Hubungi klinik

Jerman, Berlin ‘data-modal-image =’ / wp-content / uploads / 2018/03 / klinik_6601_2.jpg ’> Hubungi klinik

Korea Selatan, Seoul

Korea Selatan, Seoul ‘data-modal-image =’ / wp-content / uploads / 2018/03 / klinik_6602_1.jpg ’> Hubungi klinik

China, Beijing ‘data-modal-image =’ / wp-content / uploads / 2018/03 / Beijing-United-Family-Hospital.jpg ’> Hubungi klinik

Kolonoskopi usus: apa itu?

Inti kaedah diagnostik ini adalah untuk memeriksa permukaan dalam usus besar menggunakan alat khas - kolonoskop. Ini adalah probe fleksibel yang panjang dengan cip video atau gentian optik tertanam pada akhirnya untuk menghantar gambar ke monitor.

Prosedur ini sangat sukar bagi pesakit dan doktor, tetapi telah digunakan sebagai kaedah membuat diagnosis selama beberapa dekad dan membenarkan semua risiko dan ketidakselesaan.

Apa itu limfoma Hodgkin dan seberapa berjaya rawatannya dibaca dalam artikel kami.

Semua gejala fibrilasi atrium ada di sini. Apa yang menyebabkan fibrilasi atrium??

Petunjuk untuk kolonoskopi usus

Pada dasarnya, semasa memeriksa usus dengan kolonoskopi, penyakit seperti kolitis, barah usus, pelbagai bisul dan polip dikesan, dan yang terakhir dapat dikeluarkan semasa prosedur, tentu saja, jika mereka jinak dan tidak terlalu besar.

Pemeriksaan usus disarankan dari semasa ke semasa kepada orang yang berisiko. Pertama sekali, mereka yang saudara terdekatnya menderita barah usus atau mengalami polip dan formasi jinak di dinding usus besar termasuk dalam kategori ini. Bagaimanapun, kolonoskopi digunakan terutamanya untuk mengesan barah pada peringkat awal..

Juga, menggunakan kolonoskopi:

  • biopsi polip dan neoplasma lain diambil,
  • pendarahan dihilangkan,
  • badan asing dikeluarkan,
  • ketumbuhan dikeluarkan.

Kontraindikasi untuk kolonoskopi

Cara penyediaan kolonoskopi

Diet sebelum kolonoskopi usus adalah penting, ia mesti diikuti dengan ketat 2-3 hari sebelum pemeriksaan. Untuk satu atau dua hari, anda harus meninggalkan makanan "berat" dan mematuhi diet rendah lemak.

Pembersihan usus sebelum kolonoskopi

Salah satu langkah penyediaan yang paling penting adalah membersihkan usus sebelum kolonoskopi dari tinja.

Pesakit diberi ubat khas yang merangsang dan mempercepat pergerakan usus. Anda perlu mengambilnya kira-kira sehari sebelum prosedur supaya usus mempunyai masa untuk membersihkan sepenuhnya.

Bagaimana kolonoskopi dilakukan?

Bagaimana kolonoskopi dilakukan:

  • Pesakit berbaring di sebelahnya dan melutut ke dada.
  • Tiub endoskopi dimasukkan ke dalam dubur, dan doktor menggerakkannya ke hadapan sepanjang usus, memeriksa dindingnya melalui monitor luaran, yang mana gambarnya disalurkan melalui cip video di dalam tiub. Pada masa yang sama, udara dibekalkan melalui saluran ke dalam tiub untuk memastikan perjalanan lebih mudah dari semua selekoh usus.
  • Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk semasa memasukkan probe, doktor boleh menggunakan ubat bius tempatan. Baru-baru ini, di klinik paling moden di dunia, pengenalan pesakit ke dalam tidur ubat ringan dipraktikkan, sehingga prosedurnya benar-benar tidak menyakitkan dan selesa..

Berapa lama kolonoskopi usus diambil?

Prosedur ini dianggap sukar secara teknikal, memerlukan waktu 20 hingga 60 minit, dan dalam keadaan tidur ubat, ia berjalan lebih cepat dan, tentu saja, tidak dapat dilihat oleh pesakit..

Kolonoskopi usus - adakah ia menyakitkan?

Kesakitan semasa kolonoskopi adalah fenomena individu. Sebilangan pesakit mengadu sakit tajam ketika endoskopi melewati kawasan yang sangat sukar dan berliku, serta ketidakselesaan akibat pengumpulan gas.

Pakar klinik terkemuka di luar negara

Profesor Ofer Merimsky

Profesor Ulf Landmesser

Profesor Sung Hung Noh

Dr. Alice Dong

Pemulihan usus selepas kolonoskopi

Selepas pemeriksaan, usus memerlukan masa untuk kembali..

  • Pesakit mungkin terganggu oleh rasa sakit di kawasan usus dan gas, yang akan keluar sebentar, mungkin bersama-sama dengan sisa air.
  • Kadang-kadang pergerakan usus berdarah mungkin, tetapi ini akan berhenti tidak lama lagi..

Di mana untuk mendapatkan kolonoskopi?

Klinik asing biasanya melakukan hampir semua jenis prosedur diagnostik, termasuk kolonoskopi.

  • Thailand. Anda boleh pergi ke klinik Yanhee dan Pattaya, yang terakhir mempunyai sejumlah besar pesakit asing: kira-kira setahun.
  • Singapura. Terdapat hospital Raffles yang indah dengan jabatan khas untuk pelancong perubatan.
  • Turki. Terdapat juga beberapa klinik swasta, di mana pesakit asing akan disambut dan akan melakukan kolonoskopi dengan kualiti tinggi dan tanpa rasa sakit. Yang paling terkenal di antaranya adalah hospital Acibadem, Chevre dan Anadolu..
  • Sepanyol. Mediterranian Health Kea adalah organisasi yang membantu pesakit asing menempah tempat di salah satu daripada lapan klinik yang ditaja di Alicante dan menjalani sebarang rawatan, termasuk prosedur diagnostik..
  • Israel. Pusat Perubatan. Pusat Perubatan Rabin adalah yang kedua terbesar di Israel. Di sini anda akan menemui pakar yang paling berkelayakan, peralatan terkini, pusat pencegahan, penyelidikan dan rawatan barah, di mana jabatan diagnostiknya sangat maju. Kolonoskopi di kompleks perubatan ini akan dilakukan dengan selamat dan seefisien mungkin.

Video "Kolonoskopi usus di Israel"

Video tersebut menceritakan mengenai prosedur kolonoskopi di klinik Israel.

Eropah tidak ketinggalan dari segi perkembangan perubatan.

Di Jerman, tidak lama dahulu, kajian terperinci dilakukan mengenai keselamatan kolonoskopi. Saintis Jerman telah membuktikan bahawa ketakutan pesakit yang berkaitan dengan komplikasi selepas prosedur tidak dibenarkan.

Klinik terbaik di Jerman untuk pemeriksaan usus adalah Stuttgart dan Hospital Universiti Heidelberg (salah satu pusat perubatan terbaik di Eropah).

Pencinta kemewahan akan menyukai hospital mewah Austria Rudolfinerhaus yang terletak di Vienna. Sebagai tambahan kepada hiasan yang mewah, hospital ini juga terkenal kerana pesakit boleh menjemput doktornya yang akan mengendalikan proses rawatan di klinik..

Adakah anda ingin tahu bagaimana rawatan Demodex pada wajah dijalankan? Baca tentangnya dalam artikel kami di pautan.

Apakah rawatan pisau gamma http://mdtur.com/lechenie/oncology/gamma-nozh.html dan apakah akibatnya selepas operasi?

Baca mengenai kesan pemindahan sumsum tulang dalam artikel ini.

Harga kolonoskopi usus

Kolonoskopi usus di luar negara berharga purata AS $ 300 hingga AS $ 2.000.

Di Jerman, anda boleh memeriksa usus sebanyak 250 euro, penyingkiran polip dibayar secara berasingan - 80 euro. Sekiranya perlu, doktor boleh mengambil tisu untuk pemeriksaan; biopsi satu kawasan berharga 50 euro. Di beberapa klinik, kos kolonoskopi mencapai 900 euro tanpa biopsi dan 1.400 euro dengannya.

Klinik Israel menawarkan prosedur untuk 900 dolar AS, dan harga kolonoskopi usus maya mencapai 2,000 (minimum - 1,700) dolar AS. Apabila polip dan tumor dikeluarkan, kira-kira $ 1,000 ditambahkan ke jumlah keseluruhan.

Di Turki dan Thailand, harganya sedikit lebih rendah, dan di Austria, sebaliknya, mereka mungkin melebihi harga Jerman dan Israel, tetapi perkhidmatannya sesuai di sana..

Harga kolonoskopi di bawah anestesia

Di hampir semua hospital dan klinik asing swasta, kolonoskopi dilakukan di bawah anestesia, jadi kosnya sudah termasuk biaya anestesia atau ubat penenang (tidur ubat).

Ulasan kolonoskopi

  • Ada yang mengatakan bahawa prosedur ini sangat menyakitkan dan sangat tidak menyenangkan;
  • yang lain merasa malu dan takut dengan keadaan yang canggung, dan mereka hanya malu melakukan kolonoskopi;
  • masih ada yang menyebut kolonoskopi cukup ditanggung dan ditanggung, walaupun bukan prosedur yang paling menyenangkan.

Cara memeriksa usus anda tanpa kolonoskopi

Ketidaknyamanan prosedur membuat banyak orang tertanya-tanya bagaimana memeriksa usus tanpa kolonoskopi..

Terdapat kaedah moden untuk mengimbas usus dengan pengimbas tomografi, tetapi sebenarnya, dalam banyak kes, mereka bukan alternatif untuk kolonoskopi usus, apabila mustahil untuk membuat diagnosis yang tepat, dan oleh itu, untuk memulakan rawatan tepat pada masanya.

Tonton video mengenai rawatannya

Kolonoskopi maya usus

Perkembangan ilmiah baru-baru ini memberi dunia kaedah penyelidikan baru: kolonoskopi maya. Ramai orang berpendapat bahawa ia sepenuhnya menggantikan prosedur klasik, tetapi ini tidak berlaku..

Kolonoskopi maya (kolonoskopi CT) benar-benar lebih selesa dan hemat daripada biasa. Ia dilakukan menggunakan pengimbas yang mengambil gambar dua dimensi rongga perut dari depan dan belakang; maka model tiga dimensi usus besar terbentuk dari bahan ini. Pada gambar 3-D yang telah selesai, doktor akan dapat memeriksa dinding usus, mengesan tumor, fokus pendarahan dan penyebab lain dari pelbagai penyakit.

Namun, kolonoskopi maya jauh lebih rendah ketepatannya dengan yang klasik. Dalam gambar, anda dapat melihat pembentukan diameter sekurang-kurangnya 10 mm. Sebagai peraturan, pemeriksaan maya mendahului kolonoskopi biasa. Ia menjadi tidak dapat dielakkan apabila pembedahan membuang tumor diperlukan..

Sudah tentu, jumlah kolonoskopi maya yang besar adalah tidak invasif: pesakit mengalami kesakitan dan ketidakselesaan yang lebih sedikit, dan, dengan itu, tekanan.

Sekarang, di banyak klinik asing, pemeriksaan maya usus besar adalah prosedur awal yang wajib: hanya setelah doktor memutuskan sama ada kolonoskopi klasik diperlukan atau tidak.

Adakah anda tahu siapa yang berisiko terkena Dupuytren dan apakah kemungkinan penyebab penyakit ini??

Bagaimanakah rawatan arthrosis sendi bahu di rumah boleh dibaca di sini.

Ulasan kolonoskopi maya

Walaupun prosedurnya agak selesa, pesakit tidak memberi respons yang baik terhadap jenis pemeriksaan ini:

  • "Apa gunanya kolonoskopi maya? Anda masih perlu melakukan yang biasa ".
  • "Tidak ada keinginan untuk membayar wang tambahan untuk dos radiasi yang tidak perlu".
  • "Kolonoskopi maya tidak jauh lebih menyenangkan daripada biasa, hanya cara lain untuk menjana wang daripada pesakit".

Memang, dalam banyak kes, menurut hasil kolonoskopi maya, yang klasik ditetapkan untuk menghilangkan polip atau tumor ganas. Tetapi kolonoskopi maya dapat "melangkau" pendidikan yang sangat kecil, jadi kajian klasik masih paling berkesan.

Secara umum, kolonoskopi terus menakutkan banyak pesakit. Tetapi dengan pengembangan teknologi moden dan pengembangan kemampuan kita sendiri, tiba masanya untuk kolonoskopi tanpa rasa sakit dan tekanan yang minimum..

Semua hospital asing menjalankan kajian ini di bawah anestesia umum. Ini bermaksud bahawa kita tidak akan lagi merasakan sensasi dan rasa malu yang tidak menyenangkan, oleh itu tidak ada yang perlu ditakuti.!

Lihat topik Gastroenterologi untuk maklumat lebih lanjut..

Artikel serupa

Irrigoskopi usus - ulasan, harga, persediaan untuk irrigoskopi

Pemeriksaan usus dan diagnosis penyakit

10 komen

Anda tahu, di Jerman sekarang dana insurans kesihatan telah menanggung kos kolonoskopi usus dan perut. Dan benar-benar tidak menyakitkan, ketika memeriksa usus, mereka memberikan yang khas yang terbuat dari kain kasa seperti lebur... Mereka melakukannya di bawah ngarkosis, jika pesakit menginginkannya, mereka dapat melakukannya dalam keadaan mengantuk.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih dari anestesia?

Ya, di Jerman, sistem perubatan benar-benar berada di tahap tertinggi, jadi sama sekali tidak mengejutkan bahawa dana insurans kesihatan menanggung kos prosedur sedemikian. Saya menjalani prosedur ini di Rusia. Sebelum prosedur itu sendiri, saya membersihkan usus dengan lavacol. Pencahar ini membersihkan usus saya dengan baik. Prosedur itu sendiri, agak tidak menyenangkan, tetapi saya juga tidak boleh menyebutnya menyakitkan. Di sini anda tahu dari siri itu - perlu, kemudian perlu.

walaupun di Jerman, walaupun di sini, tetapi sama sekali, usus perlu disiapkan untuk prosedur?

sudah tentu) ini adalah prosedur wajib. Benar, saya tidak tahu bagaimana dan dengan apa mereka membersihkan usus di luar negara, tetapi kita mempunyai enema dan pencahar dari farmasi. Saya membersihkan diri dengan Lavacol, kesan dari dia sangat baik) rasanya menyenangkan, kesannya cepat dan berkualiti tinggi, jika saya boleh mengatakannya)

Ya, ia tidak menyakitkan. Hari ini saya melakukan prosedur ini (tanpa anestesia, sejujurnya, saya bahkan tidak tahu apa yang mungkin berlaku dengan anestesia), doktor juga tidak membayangkan mengenai anestesia…. Ia amat menyakitkan. Bagi saya lebih baik menanggung kelahiran daripada INI.

Hari ini saya melarikan diri pada awal prosedur, kerja juga lebih mudah bagi saya

Ya, saya mengalami kesakitan yang tidak tertahankan semasa memajukan tabung yang saya terpaksa menghentikan prosedur. Akibatnya, prostatitis muncul dalam beberapa hari. Doktor mengatakan bahawa tidak mungkin, tetapi saya rasa bahawa inilah yang menjadi dorongan, baiklah, mereka memerasnya di sana. Sekarang bertahun-tahun telah berlalu dan masalah dengan usus masih ada dan sekarang menakutkan untuk melakukan kolonoskopi.

Di Perancis, kolonoskopi dilakukan di bawah anestesia umum. Semuanya berjalan lancar, seolah-olah tidak ada yang dilakukan. Saya telah mengalami anestesia dengan sempurna. Saya bangun dan segera bercakap dengan mereka dalam bahasa Perancis.... Saya tidak merasa sakit, saya menghabiskan 2 jam di wad dan pulang bersama suami. Saya tidak suka persiapannya... sukar bagi saya. Diet tidak menjadi masalah, dan mengambil ubat untuk membersihkan usus adalah sukar. Dari petang 1 liter selama 1 jam. Dan 3 liter. Yang terakhir... saya fikir saya akan muntah. …..Dan pada waktu pagi dari 5 hingga 6 pagi, 1 liter lagi. Membersihkan dengan baik. Saya tidak ingat nama serbuk.

Dia melakukannya di Moscow, di Pusat Pembedahan Antarabangsa. Semuanya berjalan lancar, doktor adalah profesional yang sebenar!

Tinggalkan jawapan

Keraguan klinik mana yang harus dipilih?

Masukkan nombor telefon anda dan dapatkan konsultasi percuma untuk memilih klinik dan doktor di luar negara!

Semua hak untuk bahan dan berita yang diterbitkan di laman web "Rawatan di Luar Negara" dilindungi sesuai dengan perundangan Persekutuan Rusia dan undang-undang antarabangsa. Pentadbiran penerbitan maklumat internet "Rawatan di Luar Negara" tidak bertanggungjawab terhadap ketepatan maklumat yang terdapat dalam iklan.

Tempoh kolonoskopi: berapa lama prosedur dilakukan

Kolonoskopi adalah prosedur di mana usus besar diperiksa menggunakan peralatan khas. Peranan peralatan tersebut adalah kolonoskop, yang merupakan tiub elastik panjang yang dilengkapi dengan kamera video di dalamnya. Selain kamera video, perangkat ini dilengkapi dengan sumber cahaya, yang disajikan dalam bentuk LED titik, serta alat medis seperti koagulator dan forceps. Teknik memeriksa usus besar bukanlah yang paling menyenangkan, kerana tiub endoskopi dimasukkan melalui dubur.

Ciri-ciri penyediaan untuk kolonoskopi

Sebelum menggunakan kolonoskopi, pesakit harus bersedia. Tahap persediaan merangkumi diet bebas sanga, yang harus diikuti 2-3 hari sebelum permulaan kajian. Diet sedemikian menunjukkan keperluan untuk mengecualikan dari makanan makanan yang menyumbang kepada pembentukan pengumpulan sanga di dalam usus. Adalah perlu untuk mengecualikan makanan seperti kekacang, sayur-sayuran, kerana diperkaya dengan serat, roti hitam, produk tepung dan buah-buahan. Kolonoskopi usus dilakukan secara eksklusif semasa perut kosong dan dengan persiapan pesakit yang tepat untuk kajian ini.

Selain mengikuti diet bebas sanga, pesakit perlu datang ke kajian dengan usus yang dibersihkan. Pembersihan usus dilakukan dengan dua cara: enema diberikan atau pencahar khas diambil. Bagi enema, kemudian untuk membersihkan usus sepenuhnya, anda perlu memasukkan sekurang-kurangnya 3-4 enema. Ramai orang lebih suka pilihan kedua untuk pembersihan usus, yang dilakukan dengan pencahar. Sekiranya pesakit datang bersedia, maka ini akan memungkinkan:

  • menjalankan penyelidikan yang lebih tepat;
  • mengurangkan kesakitan semasa kajian;
  • akan mempercepat proses prosedur;
  • tidak termasuk perkembangan akibat yang tidak dijangka di mana pesakit akan malu.

Setelah persiapan yang tepat, doktor menilai keadaan pesakit, setelah itu dia meminta untuk membaca perjanjian untuk melakukan pemeriksaan kolonoskopi usus dan menandatanganinya.

Penting untuk mengetahui! Selama 1-2 hari, doktor mungkin memerlukan pesakit untuk menjalani beberapa ujian, yang mana kemungkinan untuk menentukan keadaan kesihatannya, dan juga untuk meramalkan kemungkinan melakukan kajian.

Menjalankan penyelidikan

Prosedur untuk memeriksa rektum adalah seperti berikut:

  • pada mulanya, pesakit berbaring di sebelah kirinya, membengkokkan kaki kanannya pada sendi lutut, dan kaki kiri perlu diluruskan;
  • pakar memproses dubur dengan gel khas, selepas itu perlahan-lahan dia memasukkan endoskopi;
  • semasa laluan endoskopi, udara dibekalkan ke usus, yang membolehkan anda meluruskan dinding organ yang diperiksa, mengelakkan kerosakannya;
  • selepas pengenalan endoskopi 30 cm, pesakit mungkin merasa sakit, yang normal;
  • pemeriksaan usus dilakukan pada saat endoskop dikeluarkan.

Semasa kajian, doktor tidak hanya memerhatikan gambar di layar monitor dalam format yang diperbesar, tetapi juga memiliki kemampuan untuk merekam apa yang sedang terjadi. Semasa kajian, jika perlu, pakar dapat mengambil zarah tisu untuk pemeriksaan makmal yang lebih terperinci.

Penting untuk mengetahui! Selalunya, kajian ini dilakukan menggunakan ubat anestetik tempatan. Anestesia umum digunakan jika ia dirancang untuk menjalankan prosedur untuk waktu yang lama atau jika pesakit menyatakan keinginan untuk melakukan kajian di bawah anestesia umum.

Tempoh pengajian

Pesakit sering mempunyai soalan mengenai berapa lama kolonoskopi diperlukan? Persoalannya relevan, kerana hanya sedikit orang yang menikmati prosedur seperti itu, yang selain rasa sakit, juga menyebabkan rasa malu dan tidak selesa. Berapa lama pemeriksaan endoskopi bergantung pada banyak faktor, jadi mustahil untuk dinyatakan dengan pasti. Berapa lama pemeriksaan endoskopi dipengaruhi oleh faktor berikut:

  • sebab dan petunjuk untuk prosedur;
  • kesediaan pesakit;
  • kelayakan doktor;
  • kebaruan peralatan;
  • keperluan untuk pembedahan.

Secara tradisinya, doktor menjawab soalan pesakit mengenai berapa lama prosedur itu berlangsung, yang tempohnya adalah 20 hingga 60 minit. Dalam setiap kes individu, apabila doktor mengetahui diagnosis awal, dia dapat mengatakan masa yang lebih tepat yang diperlukan untuk kajian ini..

Sekiranya terdapat kelainan atau neoplasma, seperti polip, semasa kajian dilakukan, doktor memutuskan untuk menghapuskannya. Dalam kes ini, lulus kajian mungkin ditangguhkan selama-lamanya. Sekiranya sebelumnya diketahui bahawa pemeriksaan usus akan memakan masa yang lama, maka pesakit dimasukkan ke dalam keadaan tidur ubat. Ini membolehkan pakar melakukan manipulasi yang lebih tepat dan menghilangkan keabnormalan patologi..

Berapa lama kolonoskopi akan bergantung pada kolonoskopi itu sendiri. Peranti baru memungkinkan memasukkan endoskopi dengan cepat, kerana diameter tiub minimum (hingga 10 mm). Model ketinggalan zaman diperkenalkan secara perlahan, kerana semasa peranti berjalan, perforasi dinding usus dapat diprovokasi. Ini adalah komplikasi paling berbahaya di mana usus rosak dan tinja memasuki rongga perut melalui bukaan. Ini jarang berlaku, tetapi jika ia berlaku, pesakit akan segera dihantar untuk menjalani pembedahan..

Pemulihan selepas kolonoskopi

Sekiranya prosedur itu berjaya, maka setelah selesai, pesakit dihantar ke wad untuk sementara waktu sehingga usus pulih. Pesakit tidak boleh berdiri sehingga pemeriksa memberi nasihat. Setelah kolonoskopi, jika prosedurnya memakan waktu yang singkat, pesakit akan merasakan peningkatan pembentukan gas, yang menunjukkan pembebasan udara yang diperkenalkan selama kajian.

Sekiranya prosedur tersebut melibatkan penyingkiran polip atau jenis intervensi pembedahan lain, maka pesakit harus dibatasi untuk makan dan minum sebentar. Sekiranya tidak ada komplikasi dan peningkatan kesihatan, pesakit dapat pulang ke rumah, tetapi ditemani saudara-mara. Selepas kolonoskopi, gatal dan rasa tidak selesa di dubur akan terasa, tetapi sensasi seperti itu hilang dalam 2-3 hari.

Bilakah kolonoskopi ditunjukkan?

Pesakit mungkin perlu menjalani prosedur untuk memeriksa usus besar jika terdapat kecurigaan perkembangan proses patologi pada organ ini. Petunjuk utama untuk pemeriksaan usus adalah:

  • pengesanan darah dan lendir dalam tinja;
  • pengekalan tinja yang berpanjangan dan kesukaran keluar dari tinja;
  • sakit di usus besar;
  • kecurigaan adanya tumor di kawasan usus besar.

Melalui prosedur ini, mungkin bukan hanya untuk memeriksa rongga usus, tetapi juga untuk mendiagnosis penyakit berbahaya tepat pada waktunya. Kelebihan kaedah kolonoskopi adalah hakikat bahawa pemeriksaan visual tidak memerlukan pembedahan pada kulit..

Kolonoskopi membolehkan anda mendiagnosis jenis penyakit berikut:

Sekiranya anda tidak mengambil tindakan tepat pada masanya untuk menyembuhkan penyakit di atas, maka orang tersebut mungkin akan mati. Lebih-lebih lagi, kematian dapat terjadi kapan saja, kerana banyak penyakit mampu memprovokasi perkembangan peritonitis, yang akan menyebabkan penyebaran proses keradangan yang dipercepat ke seluruh tubuh. Anda boleh menyelamatkan seseorang dengan peritonitis dengan bantuan operasi.

Sekiranya doktor telah melantik kolonoskopi, maka anda tidak harus terintimidasi dengan prosedur ini, dan lebih-lebih lagi menangguhkannya kemudian. Perlu selalu diingat bahawa lebih baik menghilangkan penyakit pada tahap awal perkembangan daripada menangani bentuknya yang rumit. Sebagai kesimpulan, perlu diperhatikan bahawa kos pemeriksaan kolonoskopi bermula pada $ 100.

Tempoh kolonoskopi

Kolonoskopi adalah pemeriksaan diagnostik pada rektum dan usus besar dengan alat khas - kolonoskop. Prosedurnya agak rumit, memerlukan persiapan yang panjang dan kelayakan tinggi doktor. Untuk memahami berapa lama kolonoskopi dapat bertahan, anda perlu memahami teknologi kelakuannya.

Intipati diagnosis

Kolonoskop adalah tiub fleksibel panjang (hingga 145 cm). Ia dilengkapi dengan pencahayaan LED, kamera dan lubang untuk memperkenalkan instrumen tambahan - koagulator, forceps.

Probe ini juga dilengkapi dengan alat bekalan udara khusus. Perlu bagi usus untuk melicinkan. Ini memudahkan laluan radas.

Kolonoskopi membolehkan anda memindahkan gambar usus ke monitor. Dengan pertolongannya, anda dapat mengenal pasti penyimpangan sedikit pun, melakukan biopsi, membuang formasi kecil dan menyembuhkan luka dan hakisan pendarahan.

Peluang

Kolonoskopi usus dapat mengesan:

  1. Kanser, walaupun pada peringkat sel.
  2. Hakisan dan ulserasi.
  3. Kolitis ulseratif atipikal.
  4. Tuberkulosis usus.
  5. Penyakit Crohn.
  6. Polip, diverticula, buasir, tumor, benda asing.
  7. Keabnormalan patologi pada mukosa usus, gangguan pergerakan, kehadiran proses keradangan.

Petunjuk untuk diagnostik adalah pelbagai keabnormalan patologi dalam kerja organ dan kecurigaan terhadapnya. Kolonoskopi dilakukan untuk:

  1. Sembelit kronik atau cirit-birit.
  2. Kekotoran najis: lendir, nanah, darah.
  3. Sakit di bahagian perut.
  4. Formasi dikesan dengan kaedah pemeriksaan lain.
  5. Kanser yang disyaki, penyumbatan usus, penyakit Crohn, kolitis ulseratif.
  6. Pengurangan berat badan yang tiba-tiba dan tidak perlu.
  7. Anemia - untuk mengecualikan pendarahan dan ulserasi.

Juga, kolonoskopi usus disarankan untuk dilakukan setiap beberapa tahun untuk pesakit yang telah mencapai usia 50 tahun dan mempunyai sejarah barah pada saudara-mara..

Kontraindikasi

Kolonoskopi tidak selalu boleh dilakukan. Terdapat sejumlah situasi ketika prosedur dilarang:

  1. Kegagalan jantung atau paru-paru.
  2. Proses keradangan di usus.
  3. Pembekuan darah yang lemah.
  4. Pemburukan kolitis ulseratif.
  5. Periodontitis.
  6. Penyakit berjangkit akut.
  7. Diverticulitis.
  8. Pendarahan usus yang meluas.

Juga, kolonoskopi tidak digalakkan untuk pesakit di bawah 14 tahun dan wanita hamil..

Latihan

Tempoh kolonoskopi merangkumi penyediaan. Ini adalah peringkat terpanjang. Ia terdiri daripada pembersihan usus secara menyeluruh.

  1. Diet tanpa sanga selama tiga hari. Dilarang menggunakan produk yang membawa kepada pembentukan gas. Makanan termasuk makanan ringan, sup diet, ikan, produk tenusu, jus. Makan terakhir tidak lewat dari makan tengah hari pada malam kajian.
  2. Enemas. Mereka disyorkan jika subjek dapat membersihkan usus secara kualitatif dengan bantuannya. Sekiranya tidak, julap ditetapkan.
  3. Mengambil ubat pencahar. Selalunya, Fortrans ditetapkan. Untuk berat 20 kg, anda perlu minum 1 sachet ubat, dicairkan dalam satu liter air. Temujanji terakhir - tidak lebih dari 4 jam sebelum prosedur.

Usus mesti dibersihkan sepenuhnya sepanjang keseluruhannya. Sekiranya ini tidak dilakukan, kolonoskopi perlu ditunda dan semua langkah persediaan diulang..

Bagaimana kolonoskopi dilakukan?

Kolonoskopi usus dilakukan oleh ahli koloproktologi. Ia dijalankan dalam beberapa peringkat:

  1. Pemeriksa dibaringkan di sofa dalam kedudukan embrio. Dia harus berbaring di sebelah kirinya, meluruskan kaki kirinya dan membongkok kanannya.
  2. Hujung probe dimasukkan ke dalam dubur dengan gerakan bulat yang lembut.
  3. Doktor dengan berhati-hati memajukan kolonoskop di sepanjang usus. Pada masa yang sama, dia meniup udara untuk melancarkan membran mukus, dan perawat dapat menekan perut pesakit untuk memandu tiub.
  4. Sekiranya formasi kecil dijumpai semasa diagnosis, mereka segera dikeluarkan dengan bantuan forceps, dan pendarahan disembuhkan.
  5. Sekiranya perlu, biopsi dilakukan semasa kolonoskopi.

Pemeriksaan selalu dikaitkan dengan ketidakselesaan. Oleh itu, disarankan untuk tidak melakukan kolonoskopi tanpa anestesia dan menerapkan salah satu jenis anestesia: tempatan, umum atau ubat pelali. Anestesia penuh mungkin memakan masa paling lama.

Berapa lama kolonoskopi diperlukan?

Berapa lama pemeriksaan usus bergantung pada beberapa faktor:

  1. Kelayakan dan pengalaman doktor.
  2. Kualiti dan kemodenan peralatan diagnostik.
  3. Struktur usus pesakit tertentu: berapa banyak yang melengkung.
  4. Kehadiran neoplasma, pendarahan, manifestasi.
  5. Keperluan untuk menjalankan prosedur lain: biopsi, moksibusi, pembedahan mikro.

Rata-rata, kolonoskopi mengambil masa 15 hingga 20 minit. Tempohnya mungkin berbeza. Sekiranya kebolehtelapan usus baik, tidak ada patologi yang dijumpai, tempohnya dikurangkan menjadi 10 minit. Sekiranya terdapat penyimpangan atau manipulasi tambahan diperlukan, masa akan meningkat menjadi 40 - 60 minit.

Tempoh pasca tinjauan

Selepas kolonoskopi, disyorkan untuk tinggal di tempat tidur selama beberapa jam. Lebih baik berbaring di perut anda - ia akan memudahkan udara yang tersisa keluar dari usus. Tidak ada sekatan diet. Pesakit dibenarkan makan makanan.

Kadang kala doktor mungkin meminta anda untuk tidak minum atau makan selama beberapa jam. Cadangan ini diberikan dalam kes di mana operasi mikro usus dilakukan.

Kolonoskopi umumnya selamat. Hanya kadang-kadang (dalam 1% daripada semua kes) komplikasi boleh berlaku:

  1. Berlubang dinding usus. Biasanya berlaku apabila terdapat proses purulen atau ulserasi mukosa. Dalam kes ini, doktor melakukan pembedahan dan memperbaiki kerosakan.
  2. Berdarah. Mungkin selepas penyingkiran polip dan formasi lain. Dihapuskan dengan segera.
  3. Sakit di bahagian perut. Muncul selepas biopsi atau penghapusan neoplasma. Penerimaan analgesik ditunjukkan.

Kolonoskopi adalah kaedah pemeriksaan usus yang paling tepat dan bermaklumat. Ini membolehkan anda mengesan kebanyakan patologi pada peringkat awal perkembangan. Tempohnya bergantung pada ciri fisiologi pesakit, keperluan manipulasi lain, kualiti peralatan dan pengalaman doktor..

Disyorkan untuk menonton

Fibrocolonoscopy: kaedah diagnostik usus yang tidak dapat diganti

Kolonoskopi sakit usus

Mug Esmarch (enema di rumah)

4 komen

Setiap orang mempunyai cara yang berbeza, mereka memerhatikan saya selama 7 minit. Tetapi seorang wanita di hadapan saya kira-kira 30 minit seperti, polip dikeluarkan pada masa yang sama. Saya mengetap gigi dan menganggap diri saya sendiri.

Usaha kemudian selama lima minit, yang dari gajah terbang gajah meningkat.

Dan jangan menulis tentang kesakitan, mengapa. Sakitnya.

Bertoleransi. Terdapat sensasi yang tidak menyenangkan, tetapi anda tidak boleh bersabar.

Bagaimana kolonoskopi dilakukan: intipati pemeriksaan dan penerangan prosedur, berapa lama masa yang diperlukan dan apa sensasinya?

Untuk penyakit rektum, disertai dengan gejala yang tidak biasa semasa buang air besar atau sakit, doktor menetapkan beberapa prosedur diagnostik. Semua kaedah penyelidikan bertujuan untuk membezakan satu penyakit dari yang lain mengikut sebilangan tanda dan spesifik yang tidak spesifik. Kolonoskopi adalah kaedah bermaklumat untuk memeriksa rektum..

Apa itu prosedur kolonoskopi dan bagaimana ia dilakukan?

Baru-baru ini, kajian lumen ruang rektum dilakukan menggunakan tiub tegar-rektosigmoidoskopi. Kaedah tinjauan memungkinkan untuk menilai keadaan lumen dengan panjang dosm. Maklumat tambahan mengenai keadaan mukosa usus diberikan oleh data sinar-X, tetapi mereka tidak dapat menentukan sifat dan ciri neoplasma atau polip seperti tumor pada usus dengan pasti..

Sebelumnya, pemeriksaan menyeluruh pada rongga usus dilakukan semasa operasi pembedahan penuh dengan akses melalui beberapa sayatan di peritoneum di sepanjang usus. Hari ini, kaedah ini hanya digunakan dalam kes barah usus maju dengan metastasis atau jika diperlukan reseksi organ..

Pada nota! Dengan perkembangan teknologi moden, kaedah memeriksa rektum telah berubah secara mendadak..

Doktor-proctologists menggunakan fibrocolonoscopy sebagai prosedur utama (singkatan FKS) - pemeriksaan semua segmen rektum menggunakan tiub fleksibel yang dilengkapi dengan peralatan optik. Dalam kes ini, gambar yang dihasilkan dipaparkan di layar, sehingga doktor dapat menilai keadaan selaput lendir dengan pasti.

Untuk apa kolonoskopi??

Doktor menetapkan kajian diagnostik berdasarkan keluhan pesakit, setelah mengkaji sejarah klinikalnya, dan juga sebagai pencegahan barah usus..

Petunjuk utama untuk kolonoskopi adalah keadaan dan penyakit berikut:

  1. Kemunculan kekotoran atipikal pada tinja (darah, lendir);
  2. Berat badan pada latar belakang diet biasa;
  3. Sembelit berterusan yang berpanjangan;
  4. Ketidakstabilan najis;
  5. Tumor yang disyaki, badan asing;
  6. Kesakitan semasa buang air besar;
  7. Seluar dalam kotoran di kawasan anorektal;
  8. Kesakitan perut dari penyetempatan yang tidak jelas.

Pemeriksaan boleh diresepkan sebagai diagnosis penyakit hemoroid, polip pelbagai bahagian usus (gejala polip usus besar di sini).

Perhatian! Sekiranya terdapat keturunan yang membebankan berkaitan dengan barah usus, disarankan untuk memeriksa pesakit secara berkala dengan pengambilan bahan biologi untuk histologi.

  • dengan kecurigaan kolitis ulseratif, gastroduodenitis;
  • dengan tanda-tanda penyumbatan usus, ulserasi membran mukus bahagian paling jauh usus.

Inti tinjauan

Pemeriksaan kolonoskopi memungkinkan:

  1. Bezakan penyakit dengan simptom yang serupa;
  2. Mendedahkan perubahan utama pada membran mukus pada peringkat awal patologi;
  3. Tentukan rawatan yang sesuai;
  4. Buat ramalan untuk pemulihan dan pengurusan pesakit selanjutnya.

Dengan bantuan kolonoskopi, beberapa manipulasi berikut dapat dilakukan:

  • Penyingkiran struktur poliposis;
  • Penghapusan penyebab pendarahan usus (contohnya, menggunakan moxibustion);
  • Pemulihan patensi pada lumen usus semasa penyempitannya;
  • Pengekstrakan dan pengosongan badan asing;
  • Persampelan biopsi untuk pemeriksaan histologi (biopsi untuk menilai sifat tumor).

Dengan bantuan kolonoskopi, bukan sahaja mungkin untuk menyiasat, tetapi juga menyelesaikan beberapa patologi klinikal, seperti:

  • polip dengan dan tanpa pedikel,
  • melegakan pendarahan,
  • pembuangan buasir.

Oleh itu, kolonoskopi adalah prosedur diagnostik dan rawatan yang boleh dianggap sebagai manipulasi pembedahan invasif minimum..

Adakah prosedur itu menyakitkan?

Adakah terdapat sakit pada kolonoskopi? Soalan ini relevan untuk semua pesakit yang harus menjalani pemeriksaan halus melalui lumen rektum..

Kolonoskopi adalah prosedur yang menyakitkan, oleh itu ia memerlukan anestesia. Sifat anestesia dipilih berdasarkan usia pesakit, tahap keparahan patologi yang diduga.

Terdapat jenis anestesia berikut:

  • Anestesia tempatan - rawatan tiub dengan anestetik: Katejel gel, salap Dikamin, gel Xylocaine, gel Luan;
  • Anestesia umum - dilakukan untuk kanak-kanak di bawah 12 tahun, dan juga untuk pesakit dewasa kerana alasan perubatan;
  • Penenang intravena ringan - Midazolam, Propofol.

Dengan anestesia tempatan, formulasi berdasarkan lidocaine atau novocaine dirawat dengan hujung tiub yang dimasukkan ke dalam lumen rektum. Anestesia berlaku semasa pergerakan alat. Kaedah ini berkesan untuk penyelidikan jangka pendek.

Anestesia umum digunakan untuk semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun untuk memberi pergerakan dan menghilangkan tekanan. Pada orang dewasa, anestesia umum diresepkan untuk gangguan psikoemosi, keperluan untuk penyingkiran polip secara serentak.

Nota! Penenang melibatkan mengekalkan kesedaran, tetapi ketiadaan kesakitan bersama dengan kelonggaran mental yang lengkap.

Oleh itu, prosedur kolonoskopi tidak mendatangkan rasa sakit ketika memilih penghilang rasa sakit yang mencukupi..

Algoritma Proses

Kolonoskopi merujuk kepada manipulasi perubatan dan diagnostik yang memerlukan persiapan awal yang serius, yang akan kita bincangkan dalam satu siri artikel dalam masa terdekat..

Persiapan yang betul adalah asas untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai yang akan mempengaruhi perkembangan keadaan dan rawatan klinikal selanjutnya.

Sekiranya prosedur melibatkan pengenalan anestesia umum, maka setelah manipulasi, pesakit dipindahkan ke wad sehingga dia benar-benar meninggalkan tidur ubat. Sebuah hospital yang menjalankan kolonoskopi anestesia harus mempunyai sumber daya yang diperlukan untuk memberikan pertolongan cemas kepada pesakit, dan juga wad semalaman.

Siapa yang menjalankan penyelidikan?

Sebarang penyakit usus adalah bidang kajian proktologi. Prosedur ini dijalankan oleh seorang endoskopi, proktologi, jururawat pejabat. Dengan pengenalan anestesia umum, mesti ada ahli anestesi, yang memantau keadaan pesakit sehingga akhir manipulasi terapi dan diagnostik.

Apakah kajian yang dilakukan - perihalan peranti

Pemeriksaan kolonoskopi dilakukan dengan endoskopi khas, yang disesuaikan dengan lumen bahagian usus. Reka bentuk endoskopi rektum sebahagian besarnya mengulangi struktur alat yang serupa untuk mengkaji bahagian anatomi lain dari tubuh manusia, tetapi berbeza panjang bahagian kerja dan diameternya.

Endoskopi dikelaskan mengikut panjang bahagian kerja:

Hujung endoskop dilengkapi dengan sistem optik moden yang menghantar gambar ke sensor pembawa. Pengimejan optik boleh diarahkan ke satu satah atau ke satah saling tegak lurus.

Pada nota! Hari ini, dengan bantuan endoskop, anda boleh membuat rakaman video manipulasi, memotret serpihan usus secara individu.

Peranti ini dilengkapi dengan sistem automatik tambahan untuk membekalkan udara dan cecair. Berkat ini, dapat mengeluarkan cecair berlebihan, menyedut udara berlebihan.

Endoskopi mempunyai saluran instrumental (melalui mana instrumen pembedahan dapat diakses) dan sistem pencahayaan (cahaya sejuk yang kuat). Sekiranya manipulasi pembedahan diperlukan, endoskopi dengan dua saluran instrumental digunakan..

Teknik

Prosedur ini mempunyai bahagian teknikal yang sederhana, berkat peralatan moden.

Kolonoskopi usus mempunyai algoritma langkah demi langkah berikut:

  1. Pesakit dibantu untuk duduk di sofa di sebelah kirinya, dengan lutut ditarik ke perut..
  2. Rawatan antiseptik saluran dubur dengan alkohol atau pekat air.
  3. Seterusnya, anestesia diperkenalkan (dengan anestesia tempatan, dubur dilumasi dengan anestetik dan hujung kolonoskop, secara umum, ubat ini diberikan secara intravena atau dengan topeng oksigen).
  4. Perlahan-lahan masukkan hujung ke dalam rektum dan perlahan-lahan masukkan ke rongga.
  5. Pemeriksaan lebih lanjut setiap jabatan dilakukan.

Sekiranya perlu melakukan biopsi dengan forceps khas, bahan yang diperlukan dikeluarkan untuk rawatan selanjutnya.

Dengan polip tunggal pada kaki yang nipis, neoplasma dipotong dan dikeluarkan, selepas itu mesti diingatkan untuk menghentikan pendarahan.

Pada akhir prosedur, gambar yang dihasilkan dijelaskan pada monitor.

Sekiranya semasa diagnosis tidak ada manipulasi lain, maka pesakit dapat kembali ke kehidupan sebelumnya. Sekiranya biopsi polip, atau neoplasma lain, atau rawatan pembedahan diperlukan, maka pada masa akan datang, pesakit disarankan untuk mengikuti cadangan perubatan..

Perasaan semasa kolonoskopi

Tidak ada kesakitan semasa kolonoskopi, bagaimanapun, sensasinya bukanlah yang paling menyenangkan. Bagaimanapun, probe direndam di dalam rongga usus, mengarahkan sensor di pelbagai segmen organ untuk kajian terperinci mengenai membran mukus.

Pesakit tidak mengalami sensasi semasa anestesia umum, tetapi perasaan tidak menyenangkan biasanya terdapat dengan ubat penenang atau anestesia tempatan. Kadang-kadang sakit kram yang tajam dapat dirasakan.

Tahap ketidakselesaan semasa pemeriksaan bergantung kepada faktor-faktor berikut:

  • pematuhan dengan peraturan semasa penyediaan;
  • ciri anatomi lumen usus;
  • sifat patologi dan ukuran;
  • ciri prosedur: diagnosis, rawatan, biopsi;
  • keperluan bekalan udara atau penyedut cecair berlebihan.

Sensasi yang tidak menyenangkan menyertai peralihan kolonoskop dari satu bahagian perut ke bahagian lain atau dengan penyempitan saluran usus yang ketara.

Sama pentingnya adalah persiapan psiko-emosi pesakit untuk manipulasi, dan juga tahap kepercayaan pada doktor yang hadir, memandangkan kelazatan patologi tertentu.

Sekiranya terdapat kontraindikasi sementara atau mutlak untuk penghapusan formasi poliposis, maka rawatan ubat untuk polip perut atau posisi menunggu mungkin ditunjukkan.

Ketahui apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat polip pada usus di sini. Penting untuk berjumpa doktor dengan segera.

Berapa lama masa kajian ini?

Tempoh prosedur secara langsung bergantung pada jumlah manipulasi dan faktor berikut:

  • Petunjuk dan keperluan manipulasi;
  • Kesediaan pesakit untuk kaedah penyelidikan;
  • Peralatan moden;
  • Keperluan untuk pembedahan invasif minimum;
  • Pengalaman doktor.

Dalam kajian diagnostik tanpa manipulasi tambahan, prosedur tidak memakan masa lebih dari 10 minit. Sekiranya perlu melakukan biopsi, membuang polip, mengkaji tumor barah, prosedurnya boleh berlangsung sekitar satu jam.

Maklumat lebih lanjut mengenai prosedur kolonoskopi dalam video ini:

Kolonoskopi adalah kaedah moden yang sangat bermaklumat untuk memeriksa rektum, yang memungkinkan untuk menentukan struktur organ-organ mukus dengan tepat, menilai tahap kerosakan, sifat neoplasma seperti tumor. Bagi pakar, data fibrocolonoscopy biasanya mencukupi untuk membuat diagnosis yang pasti..

Cara merawat polip dalam usus baca artikel kami di sini.

Artikel Mengenai Hepatitis