Bagaimana pemulihan selepas pembedahan untuk mendapatkan fistula rektum?

Utama Enteritis

Fistula atau fistula (dari Lat. Fistula "tiub") adalah saluran yang menghubungkan rongga badan (termasuk patologi) atau organ berongga dengan persekitaran luaran atau antara satu sama lain. Biasanya kelihatan seperti saluran sempit yang dilapisi dengan tisu epitelium atau granulasi.

Dengan sifatnya, fistula dibezakan, terbentuk sebagai hasil dari satu atau lain proses patologi, dan fistula terbentuk selepas operasi pembedahan, yang dilakukan untuk membuang kandungan satu atau organ berongga yang lain.

Kandungan

Fistula purulen

Pus, yang terbentuk akibat perpecahan fokus keradangan, berjaya keluar. Saluran di mana nanah mengalir keluar, setelah penghapusan proses keradangan, biasanya sembuh. Tetapi jika proses keradangan tidak dihilangkan dan rongga yang dijangkiti tetap jauh di dalam tisu, kadang-kadang dengan penyerapan, maka saluran ini tidak tumbuh bersama, tetapi fistula purulen terbentuk. Fistula dari akar gigi melalui tulang rahang dan gusi kadang-kadang berlaku pada periodontitis kronik. Fistula purulen sering terbentuk setelah luka tembakan buta, jika peluru atau serpihan tidak segera dikeluarkan, supurasi berkembang di sekitarnya. Fistula juga berlaku dengan penambahan jahitan di sekitar ligatur, segala macam benda asing, penyekat tulang yang masih jauh di dalam tisu.

Jenis fistula

Semua fistula dibahagikan mengikut penyetempatannya di badan:

  • Fistula gastrik - fistula yang berlaku selepas pembedahan, misalnya, selepas reseksi perut [1]
  • Fistula rektum
    • Fistula anorektal adalah saluran patologi dari dubur atau rektum ke kulit [2]
    • Fistula pararectal - fistula dari ruang dubur ke luar ke kulit [3]
  • Fistula rektovaginal - kerosakan pada septum rektovaginal
  • Duodenal - fistula duodenum luaran [4]
  • Fistula bronkus - komunikasi patologi lumen bronkus dengan rongga pleura [5]
  • Fistula gastrik adalah hasil pembedahan. Dalam kes-kes ketika, untuk beberapa sebab, operasi radikal pada kerongkongan tidak dapat dilakukan, fistula gastrik digunakan. Operasi ini dipanggil gastrostomi.

Rawatan

Penyingkiran benda asing di mana rongga telah terbentuk, pembersihan mekanikal dan kimia dari rongga dan pemotongan saluran fistula. Secara pembedahan, keseluruhan saluran fistulous dikeluarkan, semua tisu nekrotik dikeluarkan dengan pewarnaan awal tisu saluran fistulous.

Fistula, jenis, gejala dan rawatan fistula

Dari penampilan fistula, tidak ada yang dihambat, penyakit ini sering dijumpai. Kaedah rawatan berkesan dari pelbagai jenis fistula boleh menjadi kaedah yang ditawarkan oleh ubat yang popular.

Definisi fistula

Di bawah fistula, mereka melihat saluran yang terbentuk dalam proses keradangan, yang disertai dengan pembentukan rongga kotor. Fistula terbentuk tanpa adanya jalan keluar lain untuk reput dan muncul sebagai saluran sempit yang terbentuk di dalam oleh tisu epitelium.

Prasyarat dan jenis fistula

fistula umbilik adalah fenomena kongenital dan sering berlaku pada bayi

Atas sebab kejadiannya, terdapat fistula, diperoleh dan kongenital. Fistula jenis pertama berlaku semasa proses keradangan atau akibat operasi pembedahan. Fistula kongenital - anomali perkembangan. Sebagai peraturan, mereka terletak di sisi atau depan leher, bahkan fistula pusar berkembang.

Fistula yang diperoleh boleh dikelaskan mengikut petunjuk berikut

Berkaitan dengan persekitaran:

luaran (keluar terus ke kulit - fistula rektum), dalaman (tidak berkomunikasi dengan medium luaran - bronchoesophageal).

Menurut watak rahsia, yang diperuntukkan dari fistula:

berlendir, busuk, kencing, hempedu, najis, dll..

Mengikut jenis organ:

fistula gastrik, fistula makanan, fistula usus, dll..

Fistula pusar adalah penyakit yang sering terjadi pada anak atau janin yang baru lahir. Biasanya, fistula umbilik dikesan pada peringkat kehamilan semasa pemeriksaan ultrasound, atau segera setelah memotong tali pusat.

Video penyingkiran fistula pusar

Fistula dubur sering berlaku selepas saliran atau pecah abses semula jadi. Biasanya, fistula seperti itu melewati beberapa minggu, tetapi kadang-kadang kes diperhatikan ketika penyakit ini menyebar selama beberapa tahun.

Dengan kelahiran patologi (contohnya, kelahiran yang tertunda, jurang antara selepas kelahiran, saluran udara yang tertunda, setelah mengalami masalah yang menyakitkan.) Di antara keadaan manifestasi, ada kemungkinan untuk menyebutkan juga proses vospalitelnye pada pasca operasi awal selepas campur tangan pembedahan pada masa itu.

Fistula pararectal adalah saluran patologi yang menghubungkan rongga atau permukaan badan dengan banyak penyakit (gnarly atau mengalir). Di samping itu, fistula seperti ini kadang-kadang terbentuk di antara 2 organ. Fistula pararectal adalah akibat paraproctitis akut sementara.

Fistula ke belakang boleh menjadi akibat dari tuberkulosis sementara, paraproctitis, atau aktinomikosis belakang.

Batuk epitelium - penyakit, di mana di kawasan lipatan intergluteal, di kawasan selangkangan dan keranda, ia diperhatikan di bawah keranda dengan sikat dengan.

Fistula pada coccyx sering diperhatikan pada lelaki yang kebanyakannya muda dan berumur rata-rata, yang mempunyai mantel berbulu yang kuat. Untuk memprovokasi pembentukan jenis fistula dapat mengarahkan trauma di kawasan cross-cranial.

Fistula pasca operasi terbentuk akibat gangguan peredaran darah dalam tisu. Fistula selepas operasi sering berlaku akibat jahitan yang tidak betul digunakan atau akibat jangkitan yang dijangkiti. Ia berlaku bahawa fistula yang diperoleh berlaku ketika tumor hilang. Sebagai peraturan, fistula seperti itu mempengaruhi stim dalam barisan organ yang dibuang.

Salah satu yang paling berbahaya adalah fistula duodenum. Komplikasi penyakit jenis ini boleh mengakibatkan kematian. Fistula seperti itu boleh berkembang selepas operasi pembedahan yang mempengaruhi rongga perut.

Gejala fistula

gangguan sistem makanan - gejala fistula hempedu

Gambaran klinikal penyakit ini khusus untuk genus fistula yang berbeza, bergantung pada lokasi fistula, serta prasyarat untuk penampilannya..

Gejala utama fistula luaran adalah lubang pada kulit, dari mana cecair khas dilepaskan. Kemunculan fistula dapat difasilitasi oleh trauma di kawasan ini atau oleh keradangan organ dan tisu berdekatan. Fistula penyebab boleh menjadi dan campur tangan operasi.

Fistula dalaman adalah akibat komplikasi penyakit akut atau kronik. Sebagai contoh, fistula hempedu boleh terbentuk akibat penyumbatan saluran batu. Gambaran klinikal dalam kes ini bergantung kepada jumlah hempedu yang dikeluarkan ke rongga perut, sindrom kesakitan dan keparahan gangguan makan..

Fistula broneo-makanan boleh menjadi rumit dengan pengambilan makanan yang berterusan di pokok pengangkutan, yang boleh menyebabkan perkembangan atau penggunaan.

Diagnosis fistula

X-ray digunakan untuk diagnosis parameter fistula yang lebih tepat

Sebagai peraturan, tidak ada kesulitan khusus dalam diagnosis penyakit. Diagnostik berdasarkan kajian mengenai aduan ciri fistula pesakit, mengumpulkan anamnesis, sejenis fistula, menganalisis jumlah dan komposisi sarang ekstraktif, ketika.

Untuk menyempurnakan panjang dan arah saluran fistulous, serta hubungannya dengan patologi paling kerap menggunakan penginderaan dan parutan semula di dalam.

Diagnosis dapat diperbaiki dengan bantuan kajian untuk kehadiran asid hidroklorik. Kehadirannya menunjukkan lokasi gastrik fistula.

Untuk fistula kencing, kehadiran asid urik adalah ciri. Fistula luaran dapat didiagnosis dengan mudah, kerana mempunyai ciri khas untuk pintu keluar.

Semasa mendiagnosis fistula dalaman, kaedah sinar-X, ultrasound dan endoskopi diperlukan.

Rawatan fistula

dalam perubatan tradisional dalam rawatan fistula, keutamaan diberikan kepada campur tangan pembedahan

Bagaimana merawat fistula? Rawatan fistula membawa watak pembedahan, kerana terapi konservatif tidak berlaku untuk membantu dalam hal ini. Bergantung pada lokasi penyakit, anda harus menghubungi pakar yang berkenaan. Dianjurkan untuk mengubati fistula tidak segera ketika mereka hadir.

Kadang-kadang pesakit secara praktikal tidak menyakitkan, tidak ada keperluan akut untuk operasi. Mengeluarkan fistula adalah wajib, kerana ia adalah sumber jangkitan kronik. Pemanjangan dalam rawatan boleh menyebabkan kerosakan pada organ seperti, seperti ginjal, jantung, dan juga sendi. Jarang, fistula boleh menyebabkan pembentukan bengkak.

Kadang-kadang, dengan terapi anti-radang, rongga dibersihkan dari rembesan busuk, yang pada dasarnya memudahkan proses penyembuhan. Walau bagaimanapun, jika di dalam fistulous laluan ditutup dengan epitelium, maka penyembuhan itu sendiri tidak berlaku. Dalam kes ini, campur tangan operasi dilakukan dengan tujuan memotong kain dengan jahitan saluran berikutnya.

Rawatan fistula dengan ubat-ubatan rakyat

infus dengan minyak zaitun dapat menyembuhkan fistula sepenuhnya

Bagaimana untuk menyembuhkan fistula sendiri? Untuk jawapan kepada soalan ini, ada baiknya beralih kepada perubatan tradisional yang berpengalaman selama berabad-abad. Rawatan fistula dengan ubat-ubatan rakyat cukup berkesan, sehingga pemulihan sepenuhnya.

Campurkan minyak zaitun dan air dalam jumlah yang sama. Dipaksa dengan campuran, lebih baik beberapa kali sehari, lap tempat yang sakit. Selepas itu, ikat daun kubis ke tempat ini untuk mengeluarkan sarang. Perjalanan prosedur sedemikian merangkumi beberapa minggu, setelah itu fistula, sebagai peraturan, akan berlaku.

Fistula pada kulit dapat disembuhkan dengan resipi seperti itu. Campurkan jus aloe dan jus mumia. Perlu diperhatikan bahawa untuk mendapatkan jus, mumi mesti direndam dalam air untuk membentuk larutan gelap. Sapukan pembalut yang direndam dalam campuran seperti itu ke tempat yang sakit dan biarkan lama.

Penyakit fistula juga akan berlalu selepas kompres haiwan. Untuk ini, ambil 2 sudu besar. l. herba binatang, tuangkan 1.5 gelas air, bancuh. Selepas itu perlu menapis brew yang dihasilkan dengan teliti. Daun haiwan mesti diletakkan di atas filem selofan dan balut bahagian yang terkena dengan filem ini. Kompres boleh berubah menjadi panas, tetapi bagus. Selepas prosedur ini, tempat yang sakit perlu dibilas dengan jelaga yang tinggal. Prosedur ini harus dijalankan sehingga masa gnoy tidak mula menonjol dari fistula.

Fistula rektum: rawatan dengan kaedah tradisional. Ambil kulit kayu oak, sebilangan kecil bunga dan rumput toadflax, lada air, sedikit lemak babi. Kami mengisar semua komponen, mengisinya dengan lemak cair. Perhatikan perkadaran berikut: 1 gelas rumput dan kulit kayu memerlukan 2 gelas lemak babi.

Masukkan bekas dengan jisim yang dihasilkan ke dalam ketuhar dan panaskan dengan api yang lemah. Prosesnya panjang dan boleh memakan masa setengah hari. Selepas itu, ketawa itu sangat menggembirakan. Buat sapu kapas, rendam ke dalam krim yang diterima dan pasangkan ke tempat yang sakit. Proses prosedur tersebut memakan masa sehingga 3 minggu.

Dengan cara yang sama adalah mungkin untuk merawat fistula faraj.

Sekiranya anda mengalami fistula, anda tidak perlu panik. Masa yang paling penting, tanpa mengetatkan, mulakan rawatan.

Pencegahan fistula

Kuatkan imuniti untuk pencegahan fistula - jus segar akan membantu anda

Pencegahan fistula dengan cara utama termasuk dalam pencegahan jangkitan. Apabila campur tangan pembedahan diperlukan, pematuhan ketat terhadap peraturan aseptik.

Pencegahan fistula gusi terdiri daripada penghapusan moden dari semua masalah dengan gigi, lebih-lebih lagi, perlu menjalankan kompleks prosedur pada pakar profesional. Dianjurkan untuk melakukan pemeriksaan di doktor gigi sekurang-kurangnya 2 kali setahun. Walau bagaimanapun, dengan berkala tertentu (sekurang-kurangnya 1 kali dalam beberapa tahun), perlu mengambil gambar gigi yang dirawat sebelumnya, asalkan perlu.

Untuk pencegahan pembentukan fistula secara umum, anda perlu menjaga kekebalan anda pada tahap yang betul..

Fistula itu

Fistula, fistula (dari bahasa Latin kata ini diterjemahkan sebagai "tiub") adalah saluran yang menghubungkan sama ada organ berongga dengan persekitaran luaran atau menghubungkan tumor dengan rongga atau permukaan badan. Sebagai peraturan, fistula kelihatan seperti saluran sempit yang ditutup dengan epitel.

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara fistula yang muncul sebagai akibat dari proses patologi tertentu, dan juga fistula, sebagai hasil campur tangan pembedahan yang dilakukan untuk membuang kandungan organ berongga tertentu.

Fistula pada gusi

Fistula pada gusi adalah komplikasi periodontitis kronik. Sekiranya kita menilai penyakit itu dari segi keparahannya, maka penyakit itu dianggap paling berbahaya, kerana pemulihan selepas penyakit ini berlangsung dalam waktu yang sangat lama, lebih-lebih lagi, penting untuk mengetahui apa sebenarnya yang menimbulkan manifestasi.

Perkembangan penyakit ini memprovokasi pertumbuhan granulasi. Ia adalah tisu penghubung jinak yang mengganggu proses penyembuhan. Di tempat ini, bakteria membiak, kerana nanah mula menonjol. Sekiranya anda memulakan terapi untuk penyakit pada peringkat awal, maka anda dapat menyingkirkan penyakit ini dengan cepat.

Tetapi jika tiada rawatan yang tepat pada masanya, fistula pada gusi memprovokasi pemusnahan gusi secara langsung di sekitar gigi, dan kemudian tisu lembut yang terletak berdekatan. Dengan perkembangan fistula, nanah banyak dikeluarkan, dan juga cecair dengan darah. Dalam kes ini, granulasi bercambah di bawah proses alveolar (ini adalah nama tempat tidur tulang gigi). Selepas itu, pelanggaran selaput lendir berlaku di tempat ini, dan sebagai hasilnya, saluran yang keliru muncul.

Bahaya utama penyakit ini adalah kemungkinan kerosakan pada tisu lembut wajah. Sekiranya tidak ada rawatan yang mencukupi, fistula tumbuh ke luar: terutamanya keluar melalui pipi. Akibatnya, seseorang mengalami kecacatan wajah yang ketara..

Sebab lain untuk perkembangan fistula pada gusi pada seseorang adalah kualiti rawatan karies yang buruk..

Apabila doktor gigi ingin mengisi gigi, dia mesti membersihkan rongga carious dengan teliti, membuang semua kawasan gigi yang terkena karies, dan membasmi kuman. Sekiranya beberapa tindakan dilakukan dengan buruk, maka jangkitan akan masuk ke dalam gigi, yang diisi. Mikroorganisma secara aktif berkembang, dan orang itu menderita kesakitan dan proses keradangan seterusnya di sekitar gusi.

Fistula pada gusi didiagnosis oleh doktor gigi. Tetapi untuk pemeriksaan yang lebih terperinci mengenai ciri penyakit ini, pemeriksaan sinar-X harus dilakukan. Memang, semasa pemeriksaan visual, tidak mustahil untuk menentukan seberapa serius penyakit ini, dan berapa skala pada masa ini. Pada sinar-X, anda dapat melihat seberapa dalam gusi terjejas, sama ada terdapat nanah di kawasan lain, dan adakah periosteum mula rosak. Hanya apabila semua perkara ini ditentukan, rawatan yang kompeten dapat ditentukan dan hasil yang berkesan dapat dicapai.

Sekiranya fistula pada gusi muncul disebabkan oleh periodontitis, maka untuk menghilangkan masalah tersebut, pertama sekali perlu untuk mengatasi penyebab penyakit. Pada mulanya, doktor membersihkan saluran gigi dari simpanan karat, nanah, kemudian rongga gigi dibersihkan dan dirawat dengan antiseptik. Selepas itu, doktor meletakkan pengisian. Selepas akhir peringkat rawatan ini, manifestasi akut penyakit ini dapat diredam sebahagiannya. Ini diikuti oleh tahap menyingkirkan mikroorganisma, yang mana pesakit diberi persiapan khas dalam bentuk salap dan pasta.

Hari ini, banyak kaedah moden untuk merawat fistula digunakan: ultrasound, laser exposure, cauterization with current. Terapi ubat juga wajib dilakukan. Dalam kes ini, ubat anti-radang diresepkan, antibiotik sering digunakan.

Sekiranya fistula pada gusi teruk, maka dalam kes ini, pesakit diberi operasi pembedahan. Sekalipun seseorang tidak merasa sakit, nanah keluar melalui jalan yang berserabut, kemudian setelah beberapa saat nanah masih memasuki periosteum. Sekiranya periosteum rosak, operasi mesti dilakukan secepat mungkin. Oleh itu, perjalanan penyakit tanpa rasa sakit dianggap paling berbahaya. Dengan perkembangan penyakit yang serupa, doktor berusaha menyelamatkan gigi pesakit, dan juga untuk mengelakkan kecacatan pada gusi. Juga, kaedah pembedahan merawat fistula digunakan jika granulasi tumbuh terlalu banyak.

Oleh itu, sangat penting untuk mendapatkan bantuan tepat pada waktunya, kerana dengan pendekatan rawatan yang kompeten, penutupan fistula berlaku dalam seminggu..

Untuk membuat pemulihan selepas penyakit lebih cepat, disarankan untuk menggunakan beberapa kaedah rakyat. Sebagai contoh, disyorkan untuk membilas mulut dengan larutan garam, kaldu sage, chamomile, eucalyptus.

Fistula rektum

Fistula rektum adalah penyakit yang juga disebut paraproctitis kronik, di mana keradangan berlaku di ruang dubur, tisu perrectal, dan ruang intersphincter. Dalam kes ini, bahagian fistulous terbentuk, crypt yang terjejas bertindak sebagai bukaan dalaman. Dengan fistula, jangkitan berlaku dari lumen usus. Dalam perjalanan bernanah, dinding terbentuk dari tisu penghubung. Sebagai peraturan, bukaan luar fistula dibuka di perineum. Diameter fistula dalam kebanyakan kes tidak lebih daripada satu milimeter. Fistula rektum sering berlaku sebagai fenomena pasca operasi, pasca trauma.

Dalam kebanyakan kes, fistula rektum menampakkan diri pada seseorang selepas paraproctitis akut sebelumnya.

Sebagai peraturan, seseorang beralih kepada pakar dengan aduan mengenai adanya luka (yang merupakan bukaan yang tidak kemas) berhampiran dubur. Biasanya, nanah, ichor, selalu dikeluarkan dari luka ini, sehingga orang itu mengalami ketidakselesaan yang teruk. Selalunya pelepasan sangat kuat, oleh itu, kerana penampilannya yang berterusan, kulit di sebelah bukaan yang berserabut gatal dan jengkel..

Sekiranya fistula lengkap dan, dengan sewajarnya, dikeringkan dengan baik, maka kesakitan orang itu tidak mengganggu. Ia menampakkan diri dengan fistula rektum dalaman yang tidak lengkap. Sebagai peraturan, rasa sakit berlaku semasa buang air besar, dan setelah ia mulai secara beransur-ansur mereda. Selalunya, penyakit ini mengalami kegelisahan. Kadang kala, dengan fistula, proses keradangan pada tisu pararectal bertambah teruk. Keradangan menampakkan dirinya sebagai akibat penyumbatan saluran fistulous oleh tisu granulasi atau massa nekrotik purulen. Akibat fenomena seperti itu, abses berlaku, yang kemudian dibuka, dan setelah pengosongannya, keadaan pesakit bertambah baik. Tetapi luka masih kekal - ia mempunyai diameter tidak lebih dari satu sentimeter. Pus terus melalui pembukaan fistula luaran ini..

Semasa pengampunan, pesakit tidak merasa sakit, dan jika dia dengan hati-hati mematuhi semua peraturan kebersihan, maka fistula pada masa ini mungkin tidak menimbulkan kesulitan kepadanya. Walau bagaimanapun, semasa eksaserbasi, keadaan semakin teruk. Selain sensasi dan ketidakselesaan yang menyakitkan di kawasan pembentukan fistula, pesakit menderita asthenia, sakit kepala, dan gangguan tidur. Mungkin ada masalah mental dan potensi pada lelaki.

Sekiranya seseorang mempunyai fistula rektum, rumit oleh kehadiran rongga penyusup dan purulen, eksaserbasi berlaku dengan kerap. Oleh itu, keadaan umum seseorang boleh merosot dengan teruk. Selain itu, perubahan tempatan yang teruk berlaku: perineum, saluran dubur boleh cacat, otot yang memampatkan dubur berubah. Hasil dari semua fenomena ini adalah kekurangan sfinkter dubur. Juga, sebagai komplikasi penyakit, pektenosis mungkin berlaku, yang dicirikan oleh munculnya bekas luka di dinding saluran dubur. Sekiranya fistula tidak dirawat selama bertahun-tahun, maka penyakit ini boleh menjadi ganas..

Diagnostik fistula rektum

Sebagai peraturan, diagnosis fistula rektum dilakukan setelah pesakit beralih kepada pakar dengan aduan yang sesuai. Doktor pada mulanya melakukan pemeriksaan luaran, di mana terdapat bukaan luaran (dengan syarat pesakit mempunyai fistula lengkap). Ini diikuti oleh palpasi kawasan perineum dan perianal. Doktor juga melakukan pemeriksaan digital saluran rektum dan dubur. Pakar memeriksa sejarah pesakit secara terperinci.

Selepas itu, doktor yang hadir menetapkan kajian lain: untuk fistula rektum, ujian dengan pewarna digunakan, pemeriksaan fistula. Juga, setiap pesakit dengan fistula mesti menjalani sigmoidoskopi untuk menentukan keadaan mukosa rektum, dan juga untuk mengesan penyakit lain.

Kadang kala pemeriksaan sinar-X digunakan sebagai kaedah diagnostik tambahan. Ia juga penting untuk membezakan fistula dari sista tisu adrectal, actinomycosis, dan jenis fistula lain.

Artikel Mengenai Hepatitis