Cara membezakan muntah dari regurgitasi pada bayi selepas memberi makan: tanda dan pertolongan untuk bayi baru lahir

Utama Apendiks

Refleks gag disebut demikian kerana ia menampakkan dirinya secara refleks, sebagai reaksi terhadap keracunan. Muntah melegakan keadaan kanak-kanak dengan jangkitan usus atau keracunan. Tidak digalakkan untuk menekannya dengan antiemetik. Namun, jika bayi muntah tanpa sebab, sementara tidak ada demam dan cirit-birit, ini mungkin menunjukkan beberapa penyakit lain (kolitis, gastritis, pankreatitis). Refleks gag juga menyertai penyakit seperti patologi organ pencernaan, gangguan neurologi.

Meludah pada bayi adalah masalah yang menimpa banyak keluarga. Perkara utama bagi ibu adalah memastikan bahawa proses ini tidak berkaitan dengan muntah.

Cara membezakan antara regurgitasi dan muntah?

Adalah mudah untuk tersalah meludah bayi yang baru lahir kerana muntah jika anda tidak mengetahui definisi sebenar kedua-dua refleks ini. Regurgitasi untuk bayi adalah kejadian biasa, tetapi bagaimana untuk memahami bahawa bayi berusia 5 bulan telah meludah dan tidak diracun? Adalah betul untuk mengetahui sebab-sebab yang menyebabkan meludah. Di samping itu, anda harus memahami mekanisme kedua-dua refleks tersebut untuk mengetahui perbezaannya dan cara bertindak balas dengan betul terhadap apa yang berlaku..

Apa itu regurgitasi?

Regurgitasi adalah membuang makanan secara tidak sengaja dari perut ke kerongkongan, dan kemudian ke faring dan mulut. Ia diprovokasi pada bayi oleh sfinkter pencernaan yang belum matang. Ia menampakkan dirinya 10-15 (kadang-kadang 30-40) minit selepas anak meminum susu atau formula. Merujuk kepada proses fisiologi semula jadi. Regurgitasi berlaku apabila udara masuk dengan makanan, makan berlebihan, gairah kuat setelah makan, dan kadang-kadang sebagai akibat dari sebarang patologi. Keadaan kanak-kanak dari regurgitasi tidak bertambah buruk, bayi tidak bertindak balas terhadapnya dengan cara apa pun.

Regurgitasi berlaku terutamanya pada bulan-bulan pertama selepas kelahiran. Dengan pertumbuhan anak, semuanya kembali normal

Apa itu muntah?

Muntah adalah pembebasan makanan ke dalam kerongkongan, diikuti dengan peralihan ke faring dan mulut, yang terjadi pada tahap refleks. Refleks dikawal oleh pusat otak yang muntah. Disebabkan oleh pengecutan diafragma dan otot perut. Masalah muntah adalah: pucat anak, rasa mual, air liur yang banyak, pernafasan cepat. Tingkah laku gelisah bayi adalah ciri. Jumlah muntah, sebagai peraturan, melebihi jumlah makanan yang dimakan oleh anak. Ini disebabkan oleh fakta bahawa makanan yang ditelan keluar bersama jus gastrik.

Apakah perbezaan antara muntah dan regurgitasi?

Persoalannya serius, kerana bayi tidak boleh mengadu mual dan memberi amaran kepada ibunya bahawa dia sekarang akan muntah. Tanda khas membantu membezakannya dari regurgitasi:

  • dorongan yang jelas untuk muntah;
  • pengulangan dorongan;
  • banyak muntah;
  • cecair keluar menjadi kuning, terdapat kekotoran hempedu;
  • lonjakan suhu yang mendadak;
  • kegelisahan kanak-kanak sebelum serangan.
Muntah pada bayi disertai oleh kegelisahan, mungkin demam

Bila hendak memanggil doktor?

Tidak kira sama ada muntah telah dibuka pada bayi berusia 9 bulan atau bayi berusia 6 bulan, ibu bapa wajib memantau keadaannya. Penting untuk difahami atas sebab apa ia timbul. Melihat doktor adalah keperluan yang ditentukan oleh tanda-tanda berbahaya:

  • cecair keluar di air pancut, dengan gangguan pendek (dua hingga tiga kali sejam);
  • kanak-kanak itu tidak dikosongkan dalam jumlah besar (tidak ada cirit-birit);
  • bayi itu terseksa kesakitan dan kekejangan di perut, dia banyak menangis;
  • malaise timbul selepas kecederaan kepala, jatuh dari ketinggian;
  • kekeringan teruk;
  • peningkatan suhu, bayi sentiasa mengantuk, kelemahan umum;
  • bintik-bintik berdarah dalam muntah, warna gelap.

Penyebab muntah yang selamat

Pediatrik membahagikan penyebab muntah menjadi selamat dan memerlukan rawatan perubatan. Faktor selamat dapat dihilangkan di rumah tanpa menggunakan rawatan lain. Yang berbahaya memerlukan pemerhatian dan berunding dengan doktor. Pertimbangkan terlebih dahulu sebab-sebab yang tidak mendatangkan bahaya kepada kesihatan.

Muntah boleh dicetuskan oleh gigi bayi. Sebab ini tidak menimbulkan bahaya tertentu

Kami telah menyusun jadual dengan sebab dan ciri berikut:

Sebab muntahMengapa berlakuCara membetulkan
Sekiranya gigi tumbuh gigi, muntah berlaku pada banyak kanak-kanak (kami mengesyorkan agar anda membaca: dengan tanda apa anda dapat menentukan bahawa anak itu sedang tumbuh gigi?). Prosesnya tidak kitaran. Gigi merangkak dengan kesakitan.
  • Menangis atau menjerit kesakitan, bayi mengambil banyak udara.
  • Berusaha makan secara paksa dengan kesakitan pada gusi.
  • Urut gusi anda dengan lembut dengan jari atau urut.
  • Sapukan teether.
  • Gusi anoint membengkak kerana letusan gigi dengan gel antiseptik.
  • Gigi sakit - memberi makan bayi mengikut kehendaknya, dan tidak secara paksa.
Muntah pada usia 3 hingga 7-8 bulan dikaitkan dengan pengambilan makanan lain, ia disebut berfungsi. Berlaku selepas makan, berlalu sekali, tidak disertai dengan kemerosotan.
  • Kurangnya sistem penapaian bayi, tidak bersedia untuk mengambil produk baru.
  • Tubuh tidak menerima unsur makanan.
  • Kecualikan dari makanan yang tidak diterima produk.
  • Semasa memberi makanan pelengkap baru, jangan masukkan produk muntah ke dalamnya selama beberapa minggu.
Muntah yang bersifat psikogenik (pada kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun). Dikaitkan dengan tindakan atau peristiwa tertentu, berulang ketika peristiwa atau tindakan itu berlaku.
  • Makan secara paksa.
  • Tekanan positif dan negatif.
  • Tekanan emosi sebelum peristiwa penting.
  • Menghilangkan situasi yang trauma jiwa bayi.
  • Lihat ahli psikoterapi.

Penyebab muntah yang berbahaya

Setelah mempertimbangkan kes muntah yang selamat, tidak perlu berlebihan untuk mengetahui sebab-sebab berbahaya yang disebabkan oleh penyakit yang jauh lebih serius daripada keracunan makanan atau tumbuh-tumbuhan. Sifat muntah yang berbahaya jarang terjadi, tetapi ini adalah alasan untuk tidak mengetahui sebab-sebabnya. Berbekalkan pengetahuan, ibu bapa bersedia menilai keadaan tepat pada waktunya dan menolong bayi dengan betul. Kami memutuskan untuk melihat lebih dekat mengenai sebab-sebab ini dan memberitahu anda tentangnya..

Apendisitis pada bayi baru lahir sukar untuk diperhatikan, kerana anak tidak dapat mengadu sakit perut, yang dalam kebanyakan kes membawa kepada akibat yang menyedihkan

Apendisitis akut

Radang usus buntu pada bayi baru lahir sangat jarang berlaku, kerana kanak-kanak pada usia ini makan susu. Kadang kala reaksi terhadap apendisitis akut adalah muntah, cirit-birit, sakit paroxysmal yang teruk, kelesuan, dan perut bengkak ditambahkan ke dalamnya. Kanak-kanak itu gelisah, menangis lama, cuba menarik kakinya ke perutnya. Palpasi perut menyakitkan. Diagnosis penyakit itu sukar, diperlukan sinar-X perut. Hasil maut dari penyakit ini, malangnya, pada bayi adalah 80%, pada bayi di bawah satu tahun - 10 peratus.

Badan asing di kerongkongan

Kebarangkalian bayi, terutama dengan pertumbuhan gigi, akan menelan beberapa benda kecil, selalu ada, tidak kira bagaimana anda memerhatikannya. Masuk ke dalam kerongkongan, objek menyebabkan mampatan refleksnya, refleks gag berlaku.

Penyumbatan usus

Penyakit ini diklasifikasikan sebagai kongenital atau disebabkan oleh jangkitan usus yang teruk. Pertimbangkan dua bentuk: penyumbatan lengkap dan separa. Dilihat pada bayi. Gejala utama: kehadiran mekonium (najis asli) dan hempedu dalam muntah, perut yang kuat. Keadaannya berbahaya, kanak-kanak itu mesti segera dibawa ke hospital. Makanan oral dibatalkan, bayi diberi makan melalui penitis.

Penyumbatan usus pada bayi memerlukan rawatan perubatan segera

Sfinkter jantung dilatasi perut

Sfinkter jantung adalah bukaan anatomi antara kerongkongan dan perut. Dikembangkan sejak lahir, ia memprovokasi aliran makanan dari perut ke dalam esofagus. Percikan makanan secara tiba-tiba berlaku sekiranya anak itu terbaring di sisi atau belakang, muntah remah dan kemudian ketika dia membalikkan perutnya. Sekiranya diagnosis disahkan, bayi harus diberi makan dengan tegak, memberikan susu atau susu formula dalam jumlah kecil.

Sebilangan besar kanak-kanak dengan diagnosis seperti itu membesar, dan kerja pembukaan jantung dinormalisasi. Sekiranya kanak-kanak itu terus menderita, berat badannya kurang, ia harus diperiksa oleh doktor (untuk keterangan lebih lanjut, lihat artikel: apa yang harus dilakukan jika anak tidak menambah berat badan dengan baik semasa menyusu?). Pediatrik mengesyorkan mengubah diet dan memberi campuran antireflux kepada bayi. Mereka digunakan sebagai pengganti sementara dengan harapan fungsi sfinkter akan pulih. Ubat yang diresepkan yang mengurangkan nada otot-otot esofagus dan perut. Kes yang teruk memerlukan campur tangan pakar bedah.

Gangguan neurologi

Pelanggaran perkembangan intrauterin menyebabkan kelainan neurologi. Hipoksia (kebuluran oksigen), sesak nafas pada bayi semasa melahirkan atau selepas mereka menjadi penyebab penyakit ini. Refleks muntah berterusan, disertai dengan gegaran dagu, kekejangan, kegembiraan teruk atau kelesuan. Sebilangan besar masalah dicatat pada kanak-kanak dengan berat lahir rendah dan bayi pramatang. Rawatan pesakit dalam yang lama dan pengawasan berterusan oleh pakar neurologi diperlukan.

Stenosis pilorik

Penyakit ini merujuk kepada patologi kongenital dan timbul dari jalan penyempitan yang terletak di antara duodenum dan perut. Makanan tidak dapat mengalir dengan bebas dari perut ke usus, yang menyebabkan anak itu tersedak. Ia muncul pada bulan pertama kehidupan bayi yang baru lahir. Pembuangannya banyak, sering berlaku, dan serupa dengan konsisten dengan keju kotej cair. Kanak-kanak itu mengalami rasa lapar yang berterusan, hampir tidak menambah berat badan, mengalami dehidrasi. Penyakit ini diperbetulkan secara pembedahan.

Pylorospasm

Terdapat penjaga pintu di dalam tubuh manusia, ia berdiri di antara perut dan duodenum. Ini adalah lubang, dengan penyempitan otot yang mana diagnosis pylorospasm penyakit didiagnosis. Pakar cenderung mengaitkannya dengan kegagalan fungsi. Kanak-kanak di bawah usia 4 bulan sering mengalami gangguan ini kerana badan bayi yang baru lahir mengandungi sejumlah besar hormon gastrin. Hormon meningkatkan nada otot pilorus, mereka terus berkontraksi, memprovokasi muntah cepat, tetapi tidak banyak. Kejang berterusan dikawal dengan beralih kepada pemakanan antireflux.

Kecederaan kepala

Bayi boleh muntah kerana kecederaan kepala yang teruk atau jatuh dari tempat tinggi. Ini dipanggil muntah serebrum. Ia juga terbuka terhadap latar belakang penyakit seperti meningitis, tumor otak, ensefalitis. Refleks gag tidak mengikuti pengambilan campuran, ia berlaku secara tiba-tiba. Anak menjadi pucat, nadi menjadi lemah, mengantuk muncul. Jelas bayi itu harus ditunjukkan kepada pakar.

Gejala yang berkaitan dengan muntah

Setelah mengetahui bahawa keinginan muntah pada bayi berusia 5-9 bulan bukan hanya disebabkan oleh keracunan, tetapi juga oleh pertumbuhan gigi, dan lebam kepala, adalah wajar untuk menganggap bahawa ada gejala tambahan yang menunjukkan beberapa penyakit lain. Selalunya, cirit-birit ditambahkan kepadanya. Beberapa penyakit menggandakan jumlah simptom dengan menambahkan demam tinggi pada refleks muntah dan cirit-birit (kami mengesyorkan membaca: anak mengalami cirit-birit dan demam). Mari kita ketahui penyakit apa yang boleh menyebabkan gejala di atas:

  • Cirit-birit dan muntah dianggap sebagai tanda keracunan makanan. Bayi yang baru lahir diracun lebih jarang daripada kanak-kanak berumur satu tahun yang makan makanan dewasa. Kedua-dua simptom tersebut menunjukkan adanya jangkitan usus. Kami menambahnya sindrom intoleransi susu atau unsur makanan pelengkap. Penyebab yang mungkin berlaku adalah proses keradangan, patologi organ pencernaan, dan alahan makanan lebih jarang berlaku. Suhu tinggi sering bergabung dengan mereka..
  • Muntah dengan demam bertindak dengan dua cara: mabuk umum telah berlaku, kanak-kanak itu muntah, suhu meningkat. Ia berlaku berbeza: suhu meningkat, bayi muntah (kami mengesyorkan membaca: apa yang harus dilakukan jika anak muntah tanpa demam?). Keseluruhan gejala adalah ciri keracunan makanan dan dalam tempoh ketika gigi pertama mula muncul.
  • Sekiranya bayi muntah, tetapi dua gejala lain tidak ada, sebabnya adalah kerja saluran gastrousus yang tidak matang. Di samping itu, sindrom serupa timbul dari patologi saluran gastrointestinal, kekurangan laktase, alergi makanan, intoleransi anak terhadap susu atau protein lembu. Mungkin gigi bayi "pergi". Reaksi seperti ini dikaitkan dengan menelan cairan sejumlah besar cairan oleh bayi, mungkin bayi tersedak atau batuk pada waktu makan, atau terlalu aktif setelah makan.

Tiga akibat muntah yang mengancam nyawa

Walaupun kenyataan bahawa refleks muntah diberikan kepada seseorang secara semula jadi, manifestasi yang kerap dan banyak pada anak kecil dapat mengakibatkan akibat yang menyedihkan. Setelah membuktikan mengapa mereka muncul, lebih mudah untuk menghapuskannya. Terdapat tiga sindrom negatif utama:

  1. Kekeringan. Pelepasan garam cair dan mineral yang berlebihan yang keluar dari organisma kecil di dalam air pancut mengganggu keseimbangan garam-air. Kekurangan cecair mempengaruhi semua organ serpihan. Bagaimana mengenali sindrom dehidrasi? Sekiranya lampin bayi tidak basah dalam 4 jam, jika dia menangis tanpa air mata, fontanelnya "menyatu", penurunan berat badan sedang berlaku, ini bermakna bayi itu mengalami dehidrasi. Keperluan mendesak untuk menunjukkan harta anda kepada doktor.
  2. Menahan nafas. Muntah boleh menyumbat saluran udara bayi, yang meningkatkan risiko hidup. Ibu bapa harus menjaga bayi dalam keadaan tegak semasa muntah. Pastikan kepala bayi dipusingkan ke satu sisi dalam mimpi.
  3. Pengurangan berat. Penurunan berat badan yang tajam, yang disebabkan oleh muntah dan cirit-birit yang kerap dan kerap, berbahaya bagi kehidupan bayi yang baru lahir. Risiko hasil negatif berlipat ganda untuk berat lahir rendah dan bayi pramatang.

Bagaimana untuk menghilangkan akibat seperti itu? Selesaikan bayi dengan larutan glukosa-garam. Berikannya kepada bayi melalui jarum suntik, suntikkan di pipi, dan minum dari satu sudu teh untuk bayi berusia 11 bulan. Farmasi menawarkan penyelesaian pemakanan yang berbeza: "Hydrovit", "Regidron", "Oralit", "Trigidron". Penyelesaian siap dijual dalam bentuk serbuk, yang dicairkan dalam air rebus yang disejukkan.

Muntah pada bayi: penyebab utama dan apa yang harus dilakukan

Apabila bayi mula muntah, ia menyebabkan panik pada ibu bapa. Tetapi gejala ini tidak selalu penuh dengan bahaya. Ini boleh berlaku akibat makan berlebihan. Tetapi kadang-kadang ini adalah isyarat serius yang mesti ditanggapi. Penting untuk diingat bahawa muntah selalu dehidrasi. Sekiranya bayi kehilangan sekitar 10% cecair, ia boleh membawa maut. Pertimbangkan penyebab utama yang boleh menyebabkan muntah.

Punca muntah pada bayi

  • Sebilangan besar makanan.
  • Ketidakpatuhan terhadap standard kebersihan oleh ibu.
  • Pemakanan ibu muda.
  • Peralihan dari satu jenis campuran ke campuran lain.
  • Permulaan pemberian makanan tambahan.
  • Keracunan makanan atau jangkitan.
  • Penyebab yang lebih serius termasuk apendisitis dan gegar otak..

Sekiranya muntah disertai oleh kelesuan dan demam, pastikan anda menghubungi ambulans!

Makan berlebihan

Ini adalah muntah yang paling tidak berbahaya. Ia juga disebut regurgitasi. Apabila bayi makan lebih banyak makanan daripada yang dapat dicerna oleh tubuhnya, dia hanya membuang lebihan. Untuk membezakannya, teliti bagaimana cecair itu keluar. Ketika melakukan regurgitasi, ia tidak akan dipaksa keluar, tetapi hanya mengalir keluar. Untuk mengelakkan perkara ini, anda tidak boleh memberi anak anda sejumlah besar makanan dalam satu masa. Selepas makan tidak boleh dimandikan atau digoncang dengan segera. Dia mesti tenang sekurang-kurangnya setengah jam..

Makanan dan kebersihan ibu

Semasa seorang ibu menyusui bayi, dia harus memantau kebersihannya dengan hati-hati sebanyak mungkin. Akibatnya, penyakit berjangkit boleh berkembang. Seorang ibu yang sedang menyusu mesti membasuh payudaranya sebelum dan selepas menyusu..

Perkara yang sangat penting dalam tempoh ini adalah juga pemakanan wanita. Lagipun, kualiti susunya secara langsung bergantung kepada bagaimana ibu makan. Ini bermakna kesihatan anak bergantung pada pemakanannya. Supaya pencernaan bayi tidak terganggu, dan dia tidak mengalami muntah, ibu tidak boleh makan makanan yang terlalu berlemak, masin selama tempoh penyusuan. Dan juga berperisa pedas. Sekiranya badan dewasa dapat mencernanya, maka kanak-kanak itu belum dapat menyesuaikan diri dengan ini.

Walaupun bayi tidak mengalami alahan, dan dia biasanya mencerna susu, ibu tetap harus mematuhi peraturan pemakanan yang telah dibuat oleh wanita selama tempoh penyusuan..

Perubahan campuran

Sekiranya kanak-kanak berumur kurang dari satu tahun, sistem pencernaannya masih sangat lemah. Oleh itu, kerana perubahan jenis campuran, dia mungkin mula muntah. Tubuh hanya terbiasa dengan satu produk, tetapi masih sukar untuk membiasakan diri dengan produk yang lain. Sekiranya anda melihat reaksi sedemikian, maka anda tidak semestinya sering menukar campuran. Jika tidak, ia boleh menyebabkan akibat yang lebih teruk. Fungsi usus mungkin terganggu, dysbiosis dan alergi boleh berkembang.

Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini?

  • Anda perlu memilih campuran seperti yang disukai bayi, dan yang biasanya akan dicerna olehnya.
  • Cuba jangan menukar campuran begitu sahaja. Pasti ada sebab untuk itu. Sekiranya kanak-kanak menggunakan dan mencerna campuran jenis ini dengan baik, maka jika boleh, jangan ubahnya ke campuran lain.
  • Sebelum menukar campuran, berjumpa dengan pakar.

Pikat

Muntah juga boleh bermula pada awal pengenalan makanan pelengkap. Sekiranya ini adalah kes satu kali, maka tidak ada yang salah. Dengan cara ini, tubuh bertindak balas terhadap makanan baru. Tetapi jika ini sering berlaku, anda perlu mengikuti cadangannya:

  • Ikuti peraturan makan anak.
  • Produk pertama mestilah satu komponen. Contohnya, sos epal. Dengan cara ini, anda dapat mengesan dengan tepat bagaimana reaksi badan remah terhadap produk tertentu..
  • Buka bekas atau tin makanan baru setiap kali anda memberi makan.
  • Sentiasa periksa tarikh luput makanan.
  • Pilih hanya produk yang memenuhi semua keperluan dan standard..
  • Beri makan bayi anda sedikit demi sedikit, walaupun dia dapat makan semuanya sekaligus.

Keracunan

Ini adalah alasan yang sangat berbahaya. Sekiranya makanan berkualiti rendah masuk ke dalam badan, dia akan segera mencubanya untuk mengelakkan penyerapan pelbagai bahan berbahaya.

Bagaimana ibu bapa harus bertindak dalam kes ini?

  • Pertama sekali, anda perlu menghubungi ambulans. Perkara utama ialah badan tidak kehilangan air. Oleh itu, sebelum ketibaan doktor, setiap 15 minit adalah perlu untuk memberikan sesudu air kepada serbuk. Ia mesti direbus. Sekiranya badan tidak dapat menyimpannya, jumlah air tidak boleh dinaikkan. Tetapi anda juga tidak boleh berhenti memberikannya. Apabila perut berhenti bertindak balas terhadap pengambilan air dengan muntah, anda boleh meningkatkan jumlahnya menjadi 15-20 ml.
  • Cirit-birit juga boleh berlaku dengan keracunan. Anda boleh memberi Smecta kepada anak itu. Untuk melakukan ini, produk dicairkan dalam 50 ml air, dan diberikan dalam botol atau minum serbuk dari sudu. Ia adalah penyerap yang baik yang tidak akan menyakitkan. Sekiranya tidak ada Smecta, anda boleh memberi arang aktif dengan melarutkan tablet terlebih dahulu ke dalam air. Ini semua boleh dilakukan sebelum doktor tiba..

Jangkitan usus

Bayi mula mengalami cirit-birit, muntah. Ini meninggalkan banyak cecair..

Sekiranya anak anda masih kecil dan anda tidak boleh meminumnya, kemungkinan besar anda memerlukan air IV. Tetapi prosedur ini hanya ditetapkan oleh doktor, jadi anda harus segera mendapatkan pertolongan. Kehilangan cecair adalah masalah yang sangat serius bagi bayi. Jangkitan itu hanya dirawat di hospital. Ubat antibakteria digunakan dalam rawatan.

Gegaran

Gegar otak juga boleh menjadi penyebab muntah yang serius. Bagaimana ibu bapa harus bertindak dalam hal ini untuk membantu bayi?

Sekiranya bayi jatuh walaupun dari ketinggian kecil, misalnya dari tempat tidur, menukar meja atau kerusi, segera panggil ambulans. Pantau bayi anda dengan teliti. Dia mungkin pingsan, menangis dengan kuat, dan koordinasi mungkin terganggu. Ini semua adalah tanda-tanda gegar otak. Terdapat pendapat bahawa jatuh dari ketinggian pertumbuhan seseorang dan ke bawah tidak menimbulkan ancaman, tetapi ini tidak berlaku. Perkara utama ialah pertolongan diberikan seawal mungkin, dan anak diperiksa. Kemungkinan besar, ultrasound dan x-ray akan ditetapkan. Doktor akan memastikan bahawa tidak ada organ yang rosak. Walaupun tidak ada gejala buruk selepas musim gugur, anda masih harus berjumpa doktor. Bagaimanapun, mereka boleh muncul walaupun selepas beberapa hari. Anda perlu memainkannya dengan selamat untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan.

Muntah juga boleh bermula kerana pelbagai penyakit pada organ dalaman. Ia boleh menjadi radang paru-paru, hernia, radang usus buntu dan penyakit lain. Sekiranya anda mengesyaki, segera panggil ambulans. Lagipun, anak itu sendiri tidak dapat mengatakan apa yang sebenarnya menyakitinya, jadi dia mesti diperiksa dengan baik.

Apendiks

Ia juga boleh menyebabkan muntah. Di samping itu, perut sakit di sebelah kanan, suhunya berubah. Anak itu lemah. Sekiranya anda menyedari gejala ini, segera dapatkan bantuan..

Ibu bapa muda harus memantau kesihatan bayi dengan teliti. Lagipun, mereka mempunyai semua tanggungjawab untuknya.

Muntah tanpa demam pada bayi: gejala dan rawatan

Ibu bapa tahu bahawa pada tahun-tahun pertama kehidupan, bayi sering muntah. Fenomena ini kelihatan seperti pembebasan makanan yang dimakan sebelumnya melalui mulut. Kadang-kadang sesetengah ibu bapa menganggap muntah dan meludah adalah perkara yang sama. Walau bagaimanapun, ini adalah khayalan. Semasa melakukan regurgitasi, makanan dikeluarkan melalui mulut kerana makan berlebihan. Apabila bayi baru lahir muntah, ini disebabkan oleh kekejangan di perut bawah. Tetapi ada kes ketika muntah juga berlaku kerana makan berlebihan..

Sekiranya bayi sentiasa mengeluarkan makanan dari perut melalui mulut, maka ini adalah alasan untuk berhati-hati. Ada kemungkinan ini disebabkan oleh saluran gastrousus yang belum berkembang sepenuhnya, yang masih tidak dapat melaksanakan fungsi utamanya dengan berkesan. Anda tidak perlu risau tentang perkara ini, kerana bayi dan tubuhnya memerlukan banyak masa untuk menyesuaikan diri dengan dunia ini..

Tetapi kanak-kanak membesar dengan cepat, dan oleh itu tidak lama lagi badan mereka akan belajar bagaimana memproses makanan dengan betul. Sekiranya, setelah beberapa minggu, dan bahkan lebih dari berbulan-bulan, muntah pada bayi tidak hilang, dan kekerapan manifestasi tetap pada tahap yang sama, maka ini adalah alasan untuk berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat.

Sekiranya anda semakin melihat perut mengosongkan pada anak anda, ingatlah bahawa ini mungkin menunjukkan penyakit serius. Kerana muntah yang kerap, bayi mengalami dehidrasi. Pada masa yang sama, ada ancaman terhadap hidupnya jika muntah itu dapat memasuki saluran pernafasan. Oleh itu, ibu bapa muda perlu sangat prihatin terhadap tingkah laku anak pada tahun-tahun pertama kehidupannya..

Jenis dan sebab

Perkara pertama yang ingin saya sampaikan ialah terdapat beberapa jenis muntah yang boleh berlaku pada tahun-tahun pertama kehidupan bayi:

  • memuntahkan;
  • muntah dan cirit-birit;
  • selepas memberi makan;
  • air pancut;
  • biasa.

Muntah pada bayi, yang menampakkan diri dalam bentuk letusan bebas dan kekejangan perut, akibatnya bukan sahaja makanan keluar, tetapi juga formasi lain - lendir, darah, menunjukkan bahawa anak itu mempunyai penyakit tertentu. Patologi ini boleh berlaku pada lelaki kecil kerana pelbagai sebab. Pakar pada masa ini membezakan beberapa perkara utama:

  • uremia;
  • jangkitan saluran kencing;
  • trauma perut;
  • keracunan;
  • sepsis;
  • otitis media;
  • jangkitan saluran pernafasan;
  • apendiks;
  • penyumbatan usus. Penyakit patologi ini boleh dijangkiti atau kongenital..

Walau bagaimanapun, ini bukan semua sebab di mana kanak-kanak kecil mungkin mengalami gejala muntah. Memerhatikan keadaan bayi, anda perlu memperhatikan komposisi muntah. Sekiranya ibu bapa melihat mereka bukan sahaja susu, tetapi juga formasi asing dalam bentuk hempedu, darah dan lendir, maka ini adalah isyarat bahawa anda perlu segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan. Kemungkinan penyakit serius berkembang di tubuh anak, yang hanya dapat dikesan oleh doktor yang berpengalaman..

Muntah biasa

Sekiranya muntah berlaku pada bayi tanpa demam dan pada masa yang sama komposisinya agak normal, fenomena ini hanya dapat dijelaskan oleh gangguan gastrointestinal.

Sekiranya pengeluaran makanan secara sukarela melalui mulut sangat jarang berlaku, kemungkinan penyebab patologi adalah jangkitan pada alat kelamin. Sekiranya penyebab malaise adalah radang usus buntu, maka ia dapat dikenali bukan hanya dengan muntah, tetapi juga oleh rasa sakit akut di perut, yang menyebabkan bayi akan mengeluarkan jeritan menusuk..

Sekiranya penyebab muntah adalah gangguan saluran gastrointestinal, maka gejala penyakit yang serupa dianggap sebagai sekunder. Bagaimanapun, muntah, yang membuat dirinya terasa bukan hanya dengan pembebasan massa cecair, tetapi juga oleh peningkatan suhu, adalah alasan yang cukup untuk segera menjalani pemeriksaan di hospital atau memanggil ambulans di rumah.

Ibu bapa muda mudah mengelirukan muntah dengan kemunduran, jadi anda harus memikirkannya dengan lebih terperinci. Tidak perlu risau tentang fenomena ini, kerana ini sering terjadi pada bayi kerana makan berlebihan atau udara masuk ke dalam perut, yang tidak menimbulkan ancaman serius terhadap kesihatan bayi. Apabila kanak-kanak melakukan regurgitasi, hanya serpihan makanan yang dapat dijumpai semasa meninggalkan mulut. Tidak ada yang salah dengan ini, jadi tidak ada alasan untuk memikirkan kehadiran patologi yang serius..

Muntah selepas makan

Ibu-ibu muda yang menjaga bayi untuk waktu yang lama secara beransur-ansur terbiasa dengan fakta bahawa setelah menyusui seterusnya, bayi itu mula meludah. Tetapi dalam beberapa kes, reaksi atipikal badan anak mungkin berlaku dalam bentuk ekskresi makanan yang aktif melalui mulut. Fikiran pertama yang mungkin dimiliki oleh seorang ibu adalah bahawa anak itu diracuni oleh susu. Namun, tidak. Semua ini adalah akibat aerofagia, iaitu ketika bayi menelan udara semasa menghisap payudara. Muntah dalam gambar klinikal menyerupai regurgitasi, tetapi di sini proses perkumuhan makanan lebih aktif, yang dapat mengelirukan ibu bapa muda.

Ini sebenarnya bukan penyebab panik. Hanya apabila makanan keluar dari perut dengan cara ini melalui mulut, ini menunjukkan bahawa bayi tidak dilekatkan dengan betul pada payudara ibu. Dalam keadaan seperti itu, anda perlu melakukan perkara berikut - buang sisa udara, dan susu yang anda minum akan keluar bersama mereka. Sebilangan besar bayi kerap bersendawa setelah muntah seperti itu..

Anda boleh mencegah kemunculan semula muntah selepas memberi makan sekiranya anda berhati-hati semasa makan bayi anda. Untuk melakukan ini, ia mesti dipegang pada kedudukan yang betul. Apabila bayi selesai makan, ia harus dipegang sebentar dengan tiang - ini akan membantu mengeluarkan udara yang masuk dengan susu dari perut. Selepas beberapa ketika, anda dapat mendengar bunyi khas belching, tetapi makanan tidak akan keluar dari mulut bayi. Berdasarkan ini, kita dapat mengatakan bahawa prosedur pemberian makanan dilakukan dengan betul..

Meracuni bayi

Muntah pada bayi boleh disebabkan bukan hanya oleh penembusan udara ke dalam perut bersama dengan susu, tetapi juga oleh rutin harian yang salah. Sekiranya, setelah makan, anak itu segera mula bermain permainan aktif atau ibu bapanya mula menggegarkan atau menggoyangkannya, maka semua ini akhirnya akan berakhir dengan munculnya sindrom muntah..

Letakkan diri anda di kasut kanak-kanak: malah orang dewasa mungkin mengalami sensasi yang tidak menyenangkan di perut jika, selepas makan, anda mula menggoncangnya atau melakukan tindakan serupa yang lain dengannya..

Akibatnya, akan ada keadaan yang baik untuk keluarnya makanan yang terbalik. Ini boleh berlaku pada anak kecil. Lebih-lebih lagi, ini berlaku lebih kerap disebabkan oleh fakta bahawa tubuh mereka belum lagi disesuaikan dengan keadaan hidup yang baru. Sekiranya bayi mula bergetar sebaik sahaja menyusu, maka ini pasti akan memberi kesan negatif terhadap kerja sistem pencernaan. Untuk mengelakkan perkara ini terjadi pada anak anda, jadikan peraturan untuk tidak mengganggunya selama setengah jam setelah makan..

Muntah air pancut

Sebagai tambahan kepada akibat negatif di atas, setelah makan, anak juga kadang-kadang muntah dengan air pancut. Fenomena ini dapat dijelaskan dengan pelbagai alasan - makan berlebihan, kehadiran penyakit serius..

Sekiranya bayi diberi makan hanya dengan susu semula jadi, sangat sukar bagi ibu bapanya untuk mengawal jumlah makanan yang mereka makan. Bayi dapat menyusu dalam jangka masa yang lama, yang akhirnya boleh mengakibatkan perut melimpah. Fisiologi kanak-kanak kecil sehingga perut mereka mempunyai kelantangan yang sangat kecil, dan dindingnya belum dapat meregangkan. Sekiranya dia makan lebih banyak daripada perutnya yang sesuai dengan makanan, maka tekanan dalaman di dalamnya akan meningkat dan kemudian merebak ke injap perut dan esofagus.

Kerana tekanan, dinding perut akan mulai menguncup, dan sebagai akibatnya, susu berlebihan akan keluar dalam bentuk muntah. Kekuatan rembesan yang akan keluar bergantung pada jumlah susu yang dimakan dan tekanan yang dihasilkannya di dalam perut..

Sekiranya fenomena ini sangat jarang berlaku, maka ibu bapa tidak perlu risau. Lain halnya jika penyakit seperti ini membuat dirinya sentiasa terasa. Dalam kes ini, perlu mengambil langkah-langkah untuk mengawal pengambilan makanan, dan untuk melakukan ini adalah mudah - menggunakan botol biasa. Setelah menyelesaikan prosedur seterusnya untuk memberi makan bayi, anda perlu menahannya dalam keadaan tegak selama beberapa minit dan memerhatikannya selama ini. Ketika bayi berada dalam kedudukan mendatar, makanan yang dimakannya di bawah pengaruh refleks gag boleh memasuki saluran pernafasan, yang boleh menyebabkan asfiksia.

Sekiranya, semasa memerhatikan anak, anda menyedari bahawa muntah dengan air mancur masih ada, dan alasan penampilannya tidak ada kaitan dengan penyusuan berlebihan, maka dalam kes ini, anda harus menunjukkannya kepada doktor. Ada kemungkinan terdapat penyakit serius pada organ penting..

Muntah dan cirit-birit

Apakah tindakan yang harus diambil oleh ibu bapa sekiranya bayi mengalami cirit-birit dengan latar belakang muntah? Perkara utama adalah jangan bimbang tentang ini, kerana ini adalah patologi yang agak ringan yang sangat mudah dikenali dan disembuhkan. Sekiranya bayi mengalami cirit-birit, kemungkinan besar ini disebabkan oleh penembusan bakteria, jangkitan atau virus ke dalam badan. Menghadapi ancaman seperti itu, badan itu akan melakukan apa sahaja yang diperlukan untuk mengeluarkan badan asing tersebut. Ini adalah akibat perjuangan tubuh dengan rangsangan luaran bahawa muntah dan cirit-birit. Juga, pada beberapa bayi yang baru lahir, cirit-birit mungkin disebabkan oleh keracunan..

Sebagai tambahan kepada gejala yang telah ditunjukkan, kanak-kanak itu mungkin demam. Dia juga dapat menolong di rumah tanpa berjumpa doktor untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal. Terhadap latar belakang cirit-birit dan demam, anak sering mengalami keadaan lemah, kulit menjadi pucat dan bibir kering.

Dalam keadaan di mana bayi mengalami muntah dengan cirit-birit, suhu badan boleh meningkat hingga 39 darjah. Dari sini kita dapat menyimpulkan bahawa bantuan perubatan yang berkelayakan diperlukan di sini. Selalunya pada bulan-bulan musim panas, bakteria memasuki tubuh anak, menyebabkan keracunan. Oleh itu, jika bayi mengalami demam dengan latar belakang muntah dan cirit-birit, maka ini adalah alasan serius untuk menunjukkannya kepada doktor.

Rawatan

Sekiranya anda melihat muntah pada kanak-kanak, maka perkara pertama yang mesti anda fikirkan adalah sama ada ini adalah proses patologi pembuangan makanan dari perut atau hanya sekadar regurgitasi biasa. Pakar tidak mempunyai kaedah rawatan untuk muntah, kerana ia tidak lebih daripada gejala penyakit atau patologi tertentu. Untuk melindungi anak daripada muntah pada masa akan datang, perlu dinyatakan sebab-sebab mengapa fenomena ini berlaku. Dan setelah alasan ini dihilangkan, kesihatan anak akan kembali normal, dan dia tidak akan muntah lagi..

Apa yang harus dilakukan oleh ibu bapa sekiranya mereka melihat muntah pada bayi??

Pertama, anda perlu bertenang. Mulai saat ini, perhatikan keadaan kanak-kanak dengan teliti. Perhatikan komposisi najis dan bentuknya. Ia juga tidak menyusahkan anda untuk mengukur suhu, di mana anda juga dapat menentukan kesihatan bayi. Apabila anda mempunyai semua maklumat ini, anda boleh berjumpa doktor dan memaklumkannya mengenai pemerhatian anda di kaunter penerimaan tetamu..

  • Selepas setiap kali membuang makanan dari perut melalui mulut, selalu diperlukan untuk membersihkan mulut dan hidung dari serpihan makanan dan formasi asing yang lain. Selepas itu, bayi perlu diberi sedikit air untuk menormalkan keseimbangan air badan..
  • Sekiranya terdapat kecurigaan keracunan, maka perlu mencuci perut.
  • Dalam keadaan di mana penyebab muntah adalah penyakit berjangkit virus, anak diberi antibiotik.

Kesimpulannya

Muntah pada bayi boleh berlaku kerana pelbagai sebab. Dalam kebanyakan kes, ternyata ini adalah regurgitasi biasa, dan tidak perlu bimbang tentang ini jika ia muncul tanpa suhu. Tetapi apabila, selain gejala ini, tanda-tanda tidak menyenangkan yang lain muncul untuk bayi, misalnya, demam, cirit-birit, maka ini menunjukkan bahawa anak itu mempunyai penyakit serius. Walau apa pun, jika ibu bapa mempunyai keraguan tentang apa yang sebenarnya berlaku dengan bayi, jangan terus menganggur. Lebih baik terus berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat profesional..

Muntah pada bayi

Muntah pada bayi adalah gejala yang tidak spesifik yang mungkin menunjukkan beberapa penyakit pada tubuh anak atau faktor negatif luaran. Sekiranya muntah pada bayi baru lahir disertai dengan tanda-tanda tambahan gambaran klinikal dan sering diperhatikan, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan dari pakar pediatrik yang akan melakukan pemeriksaan awal dan menetapkan pemeriksaan atau merujuk kepada pakar perubatan yang berkelayakan. Ubat diri tidak boleh diterima.

Etiologi

Sindrom muntah pada bayi baru lahir boleh disebabkan oleh proses patologi tertentu atau faktor fisiologi lain. Kumpulan sebab etiologi pertama harus merangkumi:

  • intoleransi terhadap ubat-ubatan tertentu;
  • penyakit berjangkit;
  • intoleransi terhadap makanan tertentu, terutamanya semasa memberi makan;
  • trauma pada organ perut;
  • gegaran otak;
  • radang usus buntu, yang sangat jarang berlaku pada bayi baru lahir;
  • jangkitan bakteria;
  • intoleransi laktosa;
  • penyumbatan usus, lengkap atau separa;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • patologi sistem saraf pusat yang bersifat kongenital atau diperolehi.

Suhu dan muntah pada bayi, yang disertai dengan cirit-birit, mual, mungkin menunjukkan proses patologi seperti itu:

  • jangkitan usus;
  • keracunan makanan;
  • makan makanan yang tidak sesuai untuk usia kanak-kanak;
  • gastritis akut.

Selain itu, muntah pada bayi baru lahir boleh disebabkan oleh faktor fisiologi berikut:

  • rutin harian yang salah;
  • pengenalan makanan pelengkap yang tidak betul;
  • menelan udara semasa memberi makan;
  • lebihan jumlah susu ibu;
  • tumbuh gigi;
  • permainan aktif sejurus selepas makan.

Anda juga perlu memahami bahawa dalam beberapa kes tidak ada muntah, tetapi hanya muntah. Oleh kerana seorang kanak-kanak tidak selalu, kerana usia, dapat menjelaskan apa yang membimbangkannya, adalah penting untuk mengetahui bagaimana membezakan muntah dari regurgitasi bayi.

Walau apa pun, tanpa mengira manifestasi klinikal tambahan yang berlaku bersama dengan muntah, anda harus mendapatkan nasihat pakar pediatrik, dan tidak mengubati sendiri atau mengabaikan gejala ini.

Gejala

Simptomologi umum, dalam kes ini, tidak ada, kerana ini bukan proses patologi yang berasingan, tetapi merupakan akibat penyakit tertentu. Ciri gambaran klinikal akan bergantung pada faktor yang mendasari.

Anda dapat membezakan muntah pada bayi dari regurgitasi seperti berikut:

  • jika serangan muntah berlaku, anak menjadi pucat, ditutupi dengan peluh sejuk;
  • pengulangan berganda, yang bersifat hanya untuk serangan muntah, dan bukan untuk regurgitasi;
  • hempedu mungkin terdapat dalam jisim ejakulasi, yang hanya ciri untuk muntah;
  • semasa melakukan regurgitasi, jisim koyak tidak melebihi 5 ml, kecuali makanan yang baru dimakan, tidak ada lagi kekotoran.

Cirit-birit dan muntah pada bayi baru lahir sering kali merupakan manifestasi jangkitan usus atau keracunan makanan, yang akan dicirikan oleh gambaran klinikal berikut:

  • kenaikan suhu yang mendadak;
  • muntah berulang;
  • keengganan untuk makan, kerana apa yang anak makan segera muncul dalam bentuk muntah;
  • perubahan konsistensi dan warna najis - biasanya, najis kanak-kanak yang baru lahir adalah jisim lembek kuning. Sekiranya keracunan atau jangkitan usus, tinja mungkin berwarna hijau, mengandungi kotoran lendir, darah, zarah makanan yang tidak dicerna;
  • sakit di perut, yang menampakkan diri dalam bentuk kegelisahan, menangis bayi, membengkokkan kaki ke perut.

Dalam kes yang lebih kompleks, manifestasi klinikal berikut mungkin menyertai gambar klinikal yang dinyatakan di atas:

  • kanak-kanak itu tidak membuang air kecil lebih dari enam jam;
  • dengan latar belakang muntah berulang yang teruk, bayi mungkin kehilangan kesedaran;
  • warna kulit boleh berubah - menjadi pucat, berkerut, akan kering hingga disentuh;
  • mungkin ada darah di dalam najis.

Kehadiran gejala seperti itu memerlukan rawatan perubatan segera, kerana serangan muntah dan cirit-birit yang kerap boleh menyebabkan dehidrasi tubuh anak, yang sangat berbahaya bagi kehidupan anak..

Jarang, tetapi masih terdapat manifestasi mual dan muntah yang teruk pada bayi kerana bentuk gastritis yang akut. Dalam kes ini, tanda ciri berikut berlaku:

  • najis tidak stabil - sembelit yang berpanjangan, yang secara tiba-tiba dapat digantikan oleh serangan cirit-birit;
  • plak putih pada lidah dan mukosa mulut;
  • kelesuan bayi, apatis. Juga, anak menjadi murung, selalu menangis;
  • bersendawa, regurgitasi;
  • nafas berbau;
  • kembung, peningkatan pengeluaran gas.

Muntah yang teruk pada bayi mungkin disebabkan oleh penyumbatan usus separa atau lengkap, yang akan dicirikan oleh gambaran klinikal berikut:

  • bayi menjadi gelisah, berubah-ubah;
  • secara luaran, pucat kulit dan peluh jelas kelihatan;
  • ketiadaan pergerakan usus untuk waktu yang lama, yang menyebabkan kembung;
  • sakit perut yang teruk yang boleh mengganggu bayi setiap 10 minit;
  • najis akan mengandungi kekotoran darah.

Diagnosis penyumbatan usus pada bayi baru lahir agak lebih sukar daripada pada kanak-kanak yang lebih tua, kerana tidak mungkin semua prosedur diagnostik yang diperlukan. Walau apa pun, dengan adanya manifestasi gejala seperti itu, anda perlu segera mendapatkan bantuan perubatan..

Agak jarang, tetapi masih terdapat manifestasi gejala ini dengan kecederaan organ-organ perut, yang akan menampakkan diri dalam gejala berikut:

  • pucat kulit;
  • sakit, muntah berulang, kekotoran hempedu mungkin terdapat dalam muntah;
  • penurunan pergerakan dada;
  • ketegangan otot dinding perut;
  • gejala kerengsaan peritoneal.

Juga, serangan mual dan muntah pada bayi yang baru lahir boleh disebabkan oleh pengenalan makanan pelengkap yang tidak betul atau makan berlebihan. Sebagai peraturan, dalam kes ini, tidak ada simptomologi tambahan atau serupa dengan keracunan makanan ringan. Walau bagaimanapun, adalah mustahak untuk berunding dengan pakar pediatrik (pakar pediatrik). Kemungkinan muntah pada bayi yang baru lahir selepas makan adalah reaksi alergi terhadap makanan atau komponen kimia tertentu..

Diagnostik

Manifestasi klinikal ini memerlukan perundingan awal dan pemeriksaan oleh pakar pediatrik. Di samping itu, pemeriksaan oleh pakar yang berkelayakan tinggi mungkin diperlukan:

  • pakar bedah pediatrik;
  • pakar neurologi;
  • ahli gastroenterologi.

Untuk mengenal pasti faktor etiologi yang memprovokasi manifestasi gejala ini, langkah diagnostik berikut digunakan:

  • analisis klinikal umum air kencing dan darah;
  • analisis bakteriologi tinja dan muntah;
  • kajian imunologi;
  • ujian alergen;
  • ujian darah biokimia terperinci;
  • Ultrasound organ dalaman;
  • Pemeriksaan sinar-X.

Pemeriksaan dijalankan hanya dalam kes yang paling melampau.

Hasil kajian yang diperoleh membolehkan doktor menentukan faktor yang memprovokasi serangan muntah pada anak dan memilih taktik rawatan yang paling berkesan.

Rawatan

Program terapi akan terdiri daripada campur tangan perubatan yang bertujuan untuk menghilangkan punca. Dalam kebanyakan kes, program rawatan akan merangkumi penyesuaian makanan.

Ibu bapa harus mempertimbangkan faktor berikut:

  • untuk mengelakkan muntah memasuki saluran pernafasan atas, anak mesti dijaga dalam keadaan tegak selama mungkin;
  • selepas muntah, wajah bayi mesti dibasuh dengan sempurna, kerana jus gastrik boleh merengsakan kulit;
  • pastikan bahawa bayi minum sejumlah cecair. Ini untuk mengelakkan dehidrasi;
  • jika tidak ada kemerosotan selera makan, maka memberi makan bayi dapat dilanjutkan seperti biasa, tetapi tidak makan berlebihan.

Bagi rawatan ubat, ia hanya boleh diresepkan oleh doktor yang merawat. Sekiranya sebab manifestasi gejala seperti itu adalah reaksi alergi terhadap produk tertentu, maka itu sepenuhnya dikecualikan dari diet anak..

Pencegahan

Untuk mencegah penyakit yang boleh menimbulkan gejala ini, langkah pencegahan yang sesuai harus diikuti. Sebagai tambahan, perkara berikut harus diambil kira:

  • semua objek yang berada di persekitaran kanak-kanak mesti bersih;
  • bayi hanya boleh diberi air suci atau rebus untuk diminum;
  • diet seimbang, kepatuhan terhadap rejimen harian.

Di samping itu, anda perlu mengunjungi doktor pakar secara sistematik untuk mencegah atau mendiagnosis penyakit tepat pada masanya..

Mengapa muntah berlaku pada bayi baru lahir selepas makan??

Apabila bayi muntah setelah menyusu, ibu bapa yang tidak berpengalaman mula panik dan segera memanggil doktor. Adakah langkah berjaga-jaga perlu atau hanya regurgitasi biasa, bagaimana anda tahu? Hari ini dalam agenda adalah apa penyebab muntah patologi pada bayi baru lahir dan apa yang harus menjadi pertolongan cemas pertama untuk muntah pada bayi?

Mengapa muntah berlaku pada bayi baru lahir??

Bulan pertama kehidupan bayi adalah tempoh yang luar biasa dan sukar baginya, ketika dia terbiasa dengan persekitaran baru untuknya, ketika organ dalamannya sedang menjalani penyesuaian akhir. Tempoh ini lebih sukar bagi ibu bapanya, yang menganggap masalah kecil sebagai masalah serius. Sekiranya bayi itu muntah, ibu bapa berpendapat bahawa dia sakit parah..

Muntah dengan sendirinya bukanlah penyakit bebas, tetapi merupakan gejala (dan selalunya yang paling penting) dalam pelbagai penyakit. Adalah mungkin untuk mengenal pasti penyebabnya hanya setelah kajian terperinci..

Perhatian! Pediatrik menganggap muntah tunggal tanpa gejala lain menjadi norma bagi semua bayi baru lahir. Ia keliru kerana reaksi tubuh anak terhadap makanan baru atau rangsangan luaran lain dan sering tidak dapat diramalkan..

Punca muntah pada bayi

Sekiranya muntah pada bayi baru lahir setelah makan atau pada waktu lain kerap berlaku, bersama dengan gejala yang membimbangkan yang lain, kesihatannya merosot, maka keadaan ini tidak lagi dapat dianggap tidak berbahaya. Muntah dehidrasi berulang sangat berbahaya..

Penting! Terdapat banyak penyakit yang sering menyebabkan muntah pada bayi, semuanya berbahaya. Pada kecurigaan pertama tentang sesuatu yang salah, anda perlu menghubungi kemudahan perubatan untuk mendapatkan bantuan untuk memulakan rawatan secepat mungkin.

Sebab yang paling biasa adalah:

  • kekurangan laktosa;
  • SARS, selesema;
  • pneumonia;
  • otitis media;
  • pelbagai kecederaan;
  • penyakit metabolik;
  • keracunan makanan;
  • penyumbatan usus;
  • tekanan intrakranial;
  • neoplasma;
  • ketoasidosis diabetes;
  • hidrosefalus;
  • ensefalitis;
  • uremia;
  • SDS (sindrom infantil gegar otak);
  • gastroenteritis teruk;
  • hernia tercekik;
  • meningitis;
  • sepsis;
  • jangkitan saluran pernafasan;
  • jangkitan saluran kencing;
  • gegaran;
  • apendiks;
  • enterokolitis nektorichesky;
  • intussusception;
  • stenosis pilorik.

Muntah atau regurgitasi - bagaimana memberitahu?

Masalah, seperti yang anda lihat, berbeza, tetapi menurut statistik, semua penyakit ini pada bulan-bulan pertama kehidupan tidak begitu biasa. Lebih kerap terdapat sedikit muntah di bahagian remah setelah makan kerana fakta bahawa dia belum sepenuhnya membentuk peristaltik perut. Keadaan ini disebut regurgitasi dan ia berlaku pada hampir semua bayi baru lahir..

Bagaimana membezakan muntah dari regurgitasi pada bayi? Proses fisiologi berbeza dengan proses patologi seperti berikut:

  • semasa muntah, tidak ada muntah;
  • jumlah makanan yang ditolak sangat kecil;
  • regurgitasi berlaku tidak lebih dari 3 kali sehari;
  • berat badan bayi biasanya meningkat;
  • regurgitasi hilang secara beransur-ansur tanpa rawatan.

Perhatian! Menentukan muntah atau regurgitasi tidak sukar walaupun bagi ibu bapa yang mempunyai pengalaman minimum. Regurgitasi berlaku sejurus selepas makan atau dalam satu jam. Ia sekali sahaja, ia menghasilkan susu atau air. Muntah boleh berulang, dalam muntah pelepasan kekuningan kerana hempedu.

Muntah patologi pada bayi

Ibu perlu berhati-hati untuk mengetahui bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan bayi mereka. Oleh kerana muntah pada bayi setelah menyusui adalah kejadian yang agak biasa, kadang-kadang ibu bapa tidak mementingkan banyak fakta mengganggu yang lain, seperti:

  • bayi tidak menambah berat badan dengan baik atau berat badan telah berhenti sama sekali;
  • muntah berlangsung terlalu lama, kadang-kadang hingga tiga jam;
  • loya kanak-kanak itu berterusan, tanpa sebab yang jelas;
  • ketika muntah, bayi yang baru lahir mula tersedak, batuk.

Perhatian! Sekiranya muntah hilang dengan kulit pucat dan demam, anak itu lesu, enggan makan - ini adalah gejala yang sangat berbahaya. Ambulans mesti dipanggil segera!

Pertimbangkan jenis utama muntah patologi pada bayi:

  • Mual disertai oleh demam yang sangat tinggi. Gejala yang ada menunjukkan perkembangan jangkitan virus, selsema, keracunan. Bayi itu diserang muntah secara tiba-tiba, selera makannya hilang, dan kelemahan berlaku. Setelah menilai keadaan remah-remah, doktor mengarahkan terapi untuk merawat penyakit yang mendasari, menurunkan suhu, mengisi cairan dalam badan kecil dan pemakanan ringan.
  • Kadang-kadang muntah dan demam boleh mempunyai asal yang berbeza. Sekiranya, misalnya, antibiotik telah diresepkan kepada bayi, maka muntah adalah reaksi alergi terhadap ubat ini. Doktor yang hadir mesti diberitahu mengenai perkara ini untuk menetapkan ubat lain, dan ubat harus dihentikan sebelum berjumpa doktor..
  • Muntah boleh digabungkan dengan cirit-birit. Kejadian gejala ini menunjukkan keracunan, jangkitan usus atau virus, pengenalan awal makanan pelengkap. Sekiranya mereka kuat, ambulans harus dipanggil. Bayi kehilangan cairan lebih cepat daripada orang dewasa, jadi bayi harus dilindungi dari dehidrasi. Rawatan memberi tumpuan kepada rehidrasi. Antibiotik diresepkan dalam kes yang teruk, dalam kes yang kurang teruk - ubat antimikroba.
  • Pada bayi, muntah boleh menjadi mata air. Sebabnya ialah aerofagia. Fenomena menelan udara dan ia tergolong dalam neurosis. Regurgitasi dianggap sebagai proses normal, tetapi kadang-kadang itu adalah tanda penyakit tertentu yang berkaitan dengan kelainan dalam struktur sistem pencernaan. Ibu bapa harus diberi amaran untuk muntah dengan air pancut dengan lebih banyak muntah yang dikeluarkan daripada anak yang dimakan. Sekiranya bayi itu nakal pada masa yang sama, ini mesti menjadi isyarat untuk memanggil doktor.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya bayi anda muntah?

Regurgitasi fisiologi adalah perkara biasa, tetapi dapatkah dicegah? Ibu yang berpengalaman mengesyorkan:

  • Pastikan bayi tenang sebelum menyusu. Ibu juga tidak boleh gementar, kerana anak merasakan segalanya. Adalah baik untuk meletakkan bayi di perut atau memukulnya di perut. Anda boleh mengurut kawasan pusar.
  • Perlu memastikan bahawa ketika memberi makan kepala bayi tidak dibuang ke belakang, sehingga hidungnya bersih, bernafas dengan bebas.
  • Kami memastikan bahawa bayi mengambil payudara ibu dengan betul. Dia mesti meraihnya bersama dengan areola supaya bibir bawahnya sedikit bengkok.
  • Semasa memberi makan secara buatan, disarankan untuk menggunakan botol khas yang berfungsi mencegah penelan udara berlebihan.
  • Selepas memberi makan, anda tidak perlu melakukan tindakan aktif dengan bayi. Penting untuk melekatkannya pada masa ini secara menegak ke jantung dan menepuk perlahan di bahagian belakang..
  • Pastikan bayi tidak makan berlebihan, kerana regurgitasi berlaku dari penyusuan berlebihan.

Regurgitasi mudah diperbetulkan, tetapi dengan muntah patologi, semuanya berbeza. Muntah boleh berlangsung hingga 1-2 hari. Pada masa ini, bayi berisiko mengalami dehidrasi, jadi penting untuk memastikan bahawa dia mendapat cukup cairan.

Perhatian! Sekiranya bayi dalam keadaan sakit tidak menolak untuk menyusu, maka perlu terus memberi makan seperti biasa. Air harus diberikan dalam bahagian yang sangat kecil (satu sudu pada satu masa) agar serangan tidak berulang lagi.

Semua kaedah di rumah untuk merawat muntah hanya sesuai untuk kes-kes apabila ia berlaku sekali, tidak sistemik. Sekiranya keadaan remah yang lemah berterusan untuk masa yang lama, tidak ada peningkatan, maka anda perlu mendapatkan bantuan perubatan.

Semua ubat yang ada untuk rawatan muntah tidak sesuai untuk warga terkecil, sehingga tidak dapat digunakan sendiri. Hanya pakar pediatrik yang boleh menilai keadaan bayi dan menetapkan ubat-ubatan tertentu. Ibu bapa dapat mengelilingi anak mereka dengan perhatian dan kasih sayang, dan ini adalah kaedah terbaik untuk menghadapi situasi sukar. Jangan gementar, semuanya akan baik-baik saja! sihat!

Artikel Mengenai Hepatitis