Penyingkiran polip

Utama Gastrik

Kami mengesahkan melalui panggilan telefon bahawa anda didaftarkan di klinik kami

Doktor di KDS Clinic menjalankan diagnostik yang tepat dan penyingkiran polip yang berkelayakan di Moscow. Kami menggunakan teknik perubatan moden dan peralatan terkini, yang membolehkan kami menjamin kecekapan tinggi dan tanpa rasa sakit prosedur, serta tempoh pemulihan minimum. Pada masa yang sama, kos perkhidmatan tetap berada dalam julat harga yang berpatutan.

Polip kolon adalah formasi jinak di mana epitel kelenjar tumbuh di atas membran mukus. Mereka dapat berupa jamur, bola atau belahan, dengan atau tanpa batang. Pemilihan teknik untuk menghilangkan polip adalah berdasarkan jenis dan sifat pembentukannya. Jadi, patologi dikelaskan mengikut struktur histologi dan faktor darab. Kemungkinan perkembangannya menjadi pembentukan ganas bergantung pada ukuran polip: semakin besar, semakin tinggi kemungkinan transformasinya menjadi masalah onkologi. Faktor pendaraban juga penting: pembentukan tunggal menjadi malignan lebih jarang dan mempunyai prognosis yang lebih baik.

Patologi berkembang disebabkan oleh faktor berikut:

  • kecenderungan genetik;
  • tabiat pemakanan (penggunaan makanan halus, lebihan produk haiwan, jumlah serat kasar yang tidak mencukupi);
  • gangguan sembelit dan buang air besar.

Yang paling biasa adalah polip kelenjar, yang mencapai diameter 2-3 cm dan, sebagai peraturan, mempunyai pedikel (biasanya besar, yang menimbulkan pergerakan patologi dan risiko prolaps dari saluran dubur). Selalunya terdapat formasi yang khas - lembut untuk disentuh, dicat dengan warna merah dan mempunyai struktur yang halus (vena). Kerana trauma ringan, mereka dapat mengeluarkan darah dan lendir, sementara yang paling berbahaya dari sudut keganasan. Pada kebanyakan pesakit, polip tidak simptomatik, oleh itu ia dikesan semasa pemeriksaan endoskopi (anuscopia, sigmoidoscopy, colonoscopy, irrigoscopy).

Harga penyingkiran polip

Nama perkhidmatanHarga dalam rubel
Penghapusan pembentukan jinak pada kulit, tisu lembut, selaput lendir kurang dari 1 cm800.00
Penghapusan pembentukan jinak pada kulit, tisu lembut, selaput lendir lebih dari 1 cm1500.00
Penyingkiran polip dubur (hingga 1.5 cm)2500,00
Penyingkiran polip dubur (lebih daripada 1.5 cm)3700,00
Penyingkiran transanal polip rektum (sehingga 1 cm)10000.00
Penyingkiran transanal polip rektum (lebih dari 1 cm)13,000.00
Penghapusan pembentukan perianal, intraanal condylomatous (papillomatous) tunggal400.00
Penyingkiran formasi perianal, kondilomatous intraanal (papillomatous) 1 sudu besar. kesukaran - sehingga 20 elemen18,000.00
Penyingkiran formasi perianal, kondilomatosa intraanal (papillomatous) 2 sudu besar. kesukaran - dari 20 hingga 40 elemen25,000.00
Penyingkiran formasi kondilomatous perianal, intraanal (papillomatous) 3 sudu besar. kesukaran - lebih daripada 40 elemen29,000.00
Penyingkiran formasi kondilomatous (papillomatous) perianal, 4 sudu besar. kesukaran - lebih daripada 60 elemen36000,00
Penyingkiran ketuat genital dengan gabungan kandidiasis urogyneco-proctological34,000.00
Pengecualian papilla dubur hipertrofi, kriptoktomi (1 unit)2200,00

Penyingkiran polip sebagai kaedah terapi yang paling berkesan

Rawatan formasi ini yang dilokalisasikan di usus besar biasanya diperlukan. Hari ini, polip dikeluarkan yang lebih besar daripada 5 mm. Mereka dihilangkan dengan kaedah endoskopi menggunakan rektoskop atau kolonoskop. Pembedahan untuk membuang polip biasanya tidak sukar, oleh itu, pesakit mudah ditoleransi. Sekiranya lesi dilokalisasikan di rektum pada ketinggian hingga 10 cm, luka tersebut dapat dikeluarkan secara pembedahan menggunakan anestesia sacral. Selepas operasi, pesakit perlu berada di bawah pengawasan ahli koloproktologi dan diperiksa oleh pakar selama dua tahun. Penyingkiran polip kurang dari lima milimeter tidak dilakukan, namun, pemeriksaan berkala oleh proctologist diperlukan sekali setahun atau setahun setengah dengan kolonoskopi.

Rawatan penyakit ini tepat pada masanya adalah pencegahan barah kolorektal yang paling berkesan..

Papilla dubur

Selalunya, doktor tidak mengetahui mengenai kewujudan papillus dubur dan menyalah anggap mereka sebagai polip. Sebenarnya, AS adalah kenaikan pada lajur dan crypt, yang saling berkaitan antara satu sama lain oleh injap semilunar. Mereka kecil (hingga 1 cm) dan biasanya tidak menimbulkan kebimbangan, namun, ia dapat meningkat, sehingga menimbulkan sedikit ketidakselesaan. Sebagai peraturan, mereka tidak menjadi ganas, oleh itu, tidak diperlukan campur tangan. Menyebabkan kebimbangan hanya apabila saiznya meningkat.

Untuk menjelaskan harga penghapusan polip atau membuat janji temu untuk pemeriksaan, hubungi nombor telefon kenalan +7 (495) 121-04-03 atau tinggalkan permintaan di laman web kami.

Penyingkiran polip rektum

Penyingkiran polip rektum adalah satu-satunya kaedah berkesan yang bertujuan untuk memerangi penyakit yang serius. Pendekatan konservatif jarang membantu mengatasi penyakit, terutama dalam kes perkembangan yang maju, dengan adanya banyak formasi atau pertumbuhan yang besar. Operasi yang dilakukan oleh profesional sebenar boleh membantu di sini. Produktiviti tindakan radikal tersebut disahkan oleh banyak tinjauan orang yang telah menjalani intervensi sedemikian..

Walaupun dalam klasifikasi perubatan, polip biasanya diklasifikasikan sebagai jinak, ini tidak bermaksud bahawa apabila ia muncul, penyakit ini dapat diabaikan. Agar masalah usus, sama ada benar atau bersifat radang, tidak berkembang menjadi sesuatu yang lebih banyak, anda perlu menyingkirkan sumber masalah pada peringkat awal..

Pengelasan polip

Polip yang terletak di rektum adalah tumor jinak yang terdiri daripada membran mukus rektum dan usus besar. Pertumbuhan seperti itu suka "menetap" di dinding organ berongga, melekat pada permukaan kerana pangkal atau kaki yang kuat. Walaupun ia tumbuh dari tisu epitelium, ia mengandungi sel-sel lain di dalamnya.

Harga langkah-langkah yang bertujuan meneutralkan formasi sedemikian bergantung pada jumlah, ciri dan keparahan lesi mereka. Juga, kosnya akan dipengaruhi oleh jenis polip tertentu dan cara mereka menyingkirkannya. Dengan mengambil kira semua perkara di atas, sukar untuk mengatakan dengan tepat berapa kos keseluruhan prosedur prosedur. Oleh kerana itu, doktor mengesyorkan agar anda menjalani pemeriksaan awal terlebih dahulu dan mengemukakan soalan mengenai harganya terus kepada doktor yang hadir.

Adalah dipercayai bahawa semua tumor jinak seperti ini hanya mempunyai tiga bentuk geometri asas. Sebahagian besar jatuh pada bola. Terdapat varietas yang terlihat seperti jamur dengan kepala yang luas. Versi ramised tanpa bentuk yang dinyatakan dengan jelas adalah yang paling jarang. Dengan cadangan sedemikian, pakar bedah biasanya mempunyai bahagian yang paling sukar..

Konsistensi polip hampir dengan komposisi lembut, yang telah menerima warna merah jambu, burgundy, merah tua. Teduhan yang tepat bergantung pada seberapa baik hubungan untuk bekalan nutrien telah dibuat antara lesi dan saluran darah di dekatnya..

Secara umum, polip boleh memilih lokasi mana-mana organ saluran pencernaan, dan bukan hanya rektum. Lebih-lebih lagi, mereka hampir sama pada lelaki dan wanita. Menurut statistik, perwakilan seks yang lebih kuat kira-kira satu setengah kali lebih mudah terkena penyakit ini. Dalam kes yang jarang berlaku, mereka membuat diri mereka terasa walaupun pada kanak-kanak..

Sebelum menghantar mangsa ke penghapusan endoskopi kawasan yang tidak sihat, doktor mesti terlebih dahulu menetapkan kelas lesi tertentu. Sebagai tambahan kepada pembahagian mengikut komponen kuantitatif, pakar menggunakan satu lagi klasifikasi. Ia bergantung pada perbezaan struktur:

Variasi polip berserat biasanya dibuat berdasarkan tisu penghubung, memilih tempat melekatkan kawasan selaput lendir yang sering meradang. Proses sedemikian sering menjadi alasan untuk proses keradangan yang meluas dengan pengetatan tisu yang awalnya sihat ke dalamnya. Juga, komponen berserat sering menjadi persekitaran yang ideal untuk mencetuskan mekanisme suppuration. Pada masa yang sama, ia jarang berubah menjadi neoplasma malignan, yang memungkinkan metastasis ke seluruh rektum. Doktor menasihatkan untuk tidak menguji teori dalam praktik dan merawat dengan laser, atau dengan cara lain, menurut petunjuk perubatan, sumber utama penyakit ini dengan segera.

Kelas adenomatous dibezakan oleh kemampuannya untuk tumbuh hingga diameter 3 cm, menempel pada dinding dengan kakinya. Ia mempunyai tisu kelenjar di dalam. Tidak seperti analog berserabut, kemungkinan besar menjadi alasan untuk neoplasma onkologi sepenuhnya. Untuk mengelakkan perkembangan senario yang paling menyedihkan, perlu segera menghapus pertumbuhan yang dikesan.

Walaupun pada peringkat awal pengembangan, polip adenomatous menyediakan keadaan prakanker, jadi ada baiknya untuk menentukan teknik eksisi optimum dengan cepat. Tetapi rawatan dengan ubat-ubatan rakyat tidak wajar dilakukan, kerana pendidikan biasanya berlangsung dengan sangat cepat. Dalam usaha memperbaiki keadaan dengan rawatan diri, anda hanya boleh melepaskan peluang untuk berjaya..

Kategori vila merangkumi proses yang bulat atau sedikit memanjang. Ia dibezakan oleh permukaan baldu, yang dimungkinkan oleh banyak serat. Oleh kerana strukturnya sangat lembut, ia cepat cedera walaupun dengan sedikit tekanan.

Pada masa akan datang, ia menjadi salah satu penyebab utama perkembangan onkologi malignan saluran pencernaan. Mana-mana forum perubatan di mana terdapat penilaian pakar dari doktor yang berpengalaman akan mengesahkan kebimbangan ini..

Secara berasingan, pelbagai polip dipertimbangkan, yang diwakili oleh kelas campuran, mulai dari muco-cystic dan berakhir dengan vous-glandular. Sekiranya mangsa didiagnosis dengan poliposis meresap, maka ini menunjukkan pertumbuhan kumpulan besar polip. Mereka benar-benar melekat pada permukaan dalam usus, yang sangat menyukarkan perjalanan makanan yang diproses.

Sebab berlakunya

Doktor menegaskan bahawa menyusun kaedah mengubati penyakit yang disajikan, adalah lebih logik untuk terlebih dahulu mengenal pasti sumber masalahnya. Pada masa akan datang, ini akan memungkinkan usaha pencegahan yang teliti dapat menyekat semua kemungkinan kambuh..

Dalam amalan klinikal, tidak ada seratus peratus faktor betul tunggal yang mendorong perkembangan kecacatan sehingga menyakitkan bagi seseorang. Biasanya beberapa aspek bergabung bersama, antaranya diperhatikan:

  • kegagalan dari segi keadaan psiko-emosi;
  • keradangan kronik mukosa usus;
  • keturunan yang lemah;
  • keadaan persekitaran yang tidak baik;
  • gaya hidup tidak aktif dengan aktiviti fizikal yang rendah.

Tetapi perkara yang paling penting masih diet yang salah. Apabila diet harian seseorang tidak mengandungi serat tumbuhan yang mencukupi, rektum mula memprotes. Ia berdarah, memberi isyarat bahawa secara beransur-ansur ditutup dengan pertumbuhan yang merosakkan dari dalam..

Sebilangan penyelidik mematuhi teori bahawa proses keradangan kronik dengan penyetempatan di usus besar menjadi pertanda polip. Juga, penyakit berikut menjadi pemangkin tidak langsung untuk kerosakan fungsi dalam badan:

Sembelit yang kerap atau gangguan lain dari sistem pencernaan boleh memprovokasi perkembangan patologi. Juga, dengan fungsi imuniti yang berkurang, tubuh berubah menjadi persekitaran yang optimum untuk patogen jangkitan virus, yang sering kali melibatkan akibat dalam bentuk kesan pada rektum. Kesungguhan mangsa untuk makanan, yang mengandungi banyak lemak, diambil kira secara berasingan. Menambah risiko minum dan merokok, serta perubahan yang berkaitan dengan usia.

Bila berjumpa doktor?

Agar terapi moden dapat berfungsi dengan peningkatan kemungkinan hasil positif, anda perlu pergi ke hospital secepat mungkin. Untuk membantu pesakit, doktor telah membuat sejenis peta gejala yang membimbangkan..

Sebaik sahaja pesakit mengalami sekurang-kurangnya beberapa tanda berbahaya yang digariskan, ini menjadi alasan untuk meminta pertolongan yang berkelayakan.

Kesukaran di sini hanya akan dapat diselesaikan dengan jalan tanpa gejala pada peringkat pertama pembangunan. Tetapi sebaik sahaja tumor jinak trauma, atau tisu yang meradang mengelilinginya berdekatan, seseorang akan menghadapi:

  • gatal dubur;
  • kerap mendesak untuk menggunakan tandas;
  • sakit selepas atau semasa buang air besar;
  • lendir dalam tinja, dan kadang-kadang terdapat darah;
  • menggigil, suhu badan tinggi, yang menandakan mekanisme keradangan yang dicetuskan.

Dalam kes yang jarang berlaku, polip boleh keluar sendiri semasa buang air besar. Tetapi jika jatuh akibat tekanan atau kecederaan mekanikal, permukaan luka terbuka terbentuk di tempat penyambungannya.

Bukan hanya menjadi tempat pembiakan patogen berjangkit, tetapi juga berdarah. Selain itu, mangsa akan mengalami kesakitan, kerana proses jatuh akan terganggu oleh sfinkter.

Doktor juga mengenal pasti senarai gejala yang merupakan ciri formasi yang lebih besar, ukurannya mencapai 3 cm. Selalunya mereka tergolong dalam kemah adenoma. Kemudian pesakit akan dikejar:

  • darah dalam tinja;
  • kekotoran mukosa patologi;
  • sakit yang ketara di perut;
  • sembelit;
  • perasaan objek asing di dubur, jika polip telah jatuh dan kini menyekat pembebasan semula jadi produk sisa yang diproses.

Selalunya, mangsa berhadapan dengan penurunan berat badan dan penipisan badan yang tajam, yang disebabkan oleh gangguan elektrolit air. Ini adalah ciri neoplasma raksasa. Tiada pemakanan yang betul akan membantu di sini. Anda hanya perlu membuat temu janji dengan doktor proctologist dengan segera untuk mengurangkan risiko kemungkinan kesan sampingan.

Dengan latar belakang semua perkara di atas, pesakit harus menahan keletihan yang berterusan. Sekiranya ujian darah umum dilakukan pada masa ini, ia akan menunjukkan penurunan tahap hemoglobin. Dengan versi lanjutan, mangsa mengalami fisur dubur, yang menyebabkan paraproctitis.

Pendekatan persediaan yang betul

Sebelum akhirnya memilih kaedah pemotongan lesi, ahli proktologi mesti menghantar wadnya untuk menjalani pemeriksaan awal. Ia bertujuan untuk menghilangkan kontraindikasi. Beberapa langkah diagnostik membolehkan visualisasi polip berkualiti tinggi untuk melakukan aliran penilaian bilangan, saiz, ciri.

Biasanya persiapan merangkumi pemeriksaan digital di rektum. Tetapi kerana ini sering tidak mencukupi, doktor memberikan rujukan untuk pemeriksaan endoskopi usus besar. Ini mengenai sigmoidoscopy dan kolonoskopi.

Ia tidak lengkap tanpa pemeriksaan histologi bahan biopsi. Prosedur ini bertujuan untuk mengecualikan kemungkinan degenerasi tumor jinak biasa menjadi tumor ganas..

Dengan gambaran maklumat yang tidak lengkap, penggunaan irrigoscopy dibenarkan. Tetapi gastroskopi diresepkan kepada hampir semua orang, tanpa pengecualian. Pemeriksaan endoskopi dirancang untuk memeriksa kesihatan saluran gastrousus atas..

Diagnosis pembezaan membolehkan anda membezakan polip dengan patologi yang serupa dalam penampilan. Kadang-kadang mereka dapat hidup bersama dengan aman di usus yang sama, yang merumitkan rawatan.

Selalunya, polip klasik keliru dengan lipoma awal, yang dilokalisasikan di lapisan submucosal kolon kanan. Tetapi apabila ia berkembang menjadi ukuran yang mengagumkan, ia menyekat keseluruhan jalan.

Adalah lebih sukar untuk mengelirukan patologi dengan tumor yang tidak berukuran epitel, kerana yang terakhir tidak mempunyai kaki khas yang khas. Juga dalam senarai penyakit yang serupa terdapat fibroid besar yang tumbuh di lapisan otot, angioma, tumor vaskular, aktinomikosis.

Terutama berbahaya adalah penyakit Crohn, yang sering didiagnosis sebagai pseudopolyposis. Sebenarnya, fokus penyakit ini terletak jauh lebih tinggi - di bahagian atas usus besar..

Untuk menentukan penyakit tertentu, serta untuk meminimumkan kemungkinan mencampurkan beberapa anomali sekaligus, ujian histologi dilakukan.

Penyingkiran polip

Pada mulanya, hanya ada satu pilihan terapi konservatif dalam perubatan untuk memerangi lesi jinak ini. Ini mengenai jus celandine. Tetapi setelah para penyelidik menyedari bahawa pendekatan seperti itu tidak membawa manfaat praktikal, mereka berhenti menggunakannya sama sekali..

Hari ini, rawatan hanya melibatkan pembuangan pembedahan, dan juga tempoh selepas operasi yang agak lama. Ia bertujuan untuk menyembuhkan dan mencegah pertumbuhan yang berulang. Di pusat perubatan swasta dan hospital awam, teknik berikut digunakan untuk melaksanakan rancangan:

  • poliektomi, yang bergantung pada tarikan rektoskop dan kolonoskop;
  • eksisi transanal;
  • reseksi bahagian tertentu usus;
  • reseksi transanal, yang melibatkan pembentukan anastomosis anorektal;
  • pembedahan endomik.

Versi pertama adalah yang paling popular. Operasi itu sendiri merangkumi pertama kali memasukkan alat operasi ke dalam rektum, dan kemudian satu gelung dilemparkan ke atas proses yang melaluinya. Kemudian, gelung dipanaskan dengan menyambung ke arus elektrik, yang membolehkan polip keluar tanpa masalah.

Pemulihan dan manipulasi itu sendiri memakan masa lebih lama bagi mereka yang telah menjadi mangsa poliposis. Itu semua tidak hanya bergantung pada diameter dan lokasi pertumbuhan tertentu. Kita mesti menggunakan hasil ujian histologi.

Sekiranya visualisasi menunjukkan bahawa polip tersebar oleh potongan itu, tetapi pada masa yang sama tidak melebihi ukuran 0.5 cm, maka anda hanya perlu menjalani pemeriksaan berkala sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan. Tetapi begitu formasi jinak menjadi lebih dari 0,5 cm, maka anda dapat meneruskan strategi aktif. Ia merangkumi polypoetmoidotomy di bawah kawalan peralatan endoskopi.

Langkah ini dijelaskan oleh risiko keganasan, yang bermaksud transformasi menjadi tumor malignan. Untuk meneutralkan "sarang", semua kaedah yang sama yang dijelaskan di atas digunakan dengan memerhatikan kawasan yang terjejas.

Sekiranya doktor lebih memilih sigmoidoskopi diikuti dengan penghapusan lesi, maka tempat pertumbuhan semula polip semestinya disembuhkan. Ini akan melindungi usus daripada jangkitan oleh mikroorganisma patogen..

Jarang sekali, doktor menggunakan taktik pemotongan langsung usus, apabila peralatan endoskopi bertindak sebagai pembantu. Bahan patologi yang dikumpulkan kemudian dihantar ke makmal klinik.

Komplikasi selepas pembedahan

Bahkan manipulasi yang dilakukan di bawah bimbingan pegawai perubatan yang berpengalaman boleh mengakibatkan komplikasi. Selalunya, pendarahan berlaku, yang berkembang hampir seminggu selepas pembedahan.

Sekiranya dalam beberapa hari pertama setelah tindakan pembedahan seseorang mengeluarkan darah, maka ini biasanya menunjukkan kualiti pembekuan kaki yang tidak mencukupi. Untuk pendarahan lewat, para pakar biasanya mengesyaki penolakan kudis. Lebih-lebih lagi, pelepasan darah boleh menjadi tidak signifikan dan banyak. Bagaimanapun, mangsa mesti meminta pertolongan yang berkelayakan lagi. Semasa sesi endoskopi berikutnya, doktor akan mengulangi electrocoagulation. Pada perkembangan kejadian yang paling berbahaya, reseksi usus ditetapkan.

Kadang-kadang pemulihan terhambat oleh perforasi usus, yang membuat dirinya terasa baik semasa campur tangan dan selepasnya. Dalam keadaan ini, paling berkesan menjahit dinding yang rosak. Anda juga perlu menggunakan strategi melepaskan bahagian usus dari saluran najis..

Untuk mencegah yang terburuk, doktor menegaskan perlunya mematuhi cadangan yang dikeluarkan. Diet terapeutik semasa pemulihan ditetapkan oleh doktor yang menghadiri, dengan mengambil kira ciri individu badan wad.

Penyingkiran polip dubur

Klinik perubatan multidisiplin "SANMEDEXPERT" menyediakan pelbagai perkhidmatan terapi dan pembedahan, termasuk operasi untuk membuang polip saluran dubur.

Polip usus adalah pertumbuhan epitel yang jinak yang wujud sejak sekian lama di lumen rektum sepenuhnya tanpa gejala. Setiap orang kesepuluh yang berusia lebih dari 45 tahun mempunyai mereka. Dalam 1% pembawa polip, mereka menjadi ganas, jadi apabila mereka dikesan, persoalan penghapusan segera diselesaikan. Dengan penyingkiran polip tepat pada masanya, walaupun terdapat tanda-tanda degenerasi atipikal, dalam 85% kes, pemulihan sepenuhnya berlaku..

Punca polip

Penampilan polip yang tidak simptomatik menjadikannya sukar untuk menentukan penyebab pertumbuhannya pada membran mukus. Adalah dipercayai bahawa penyebab utama kejadian mereka adalah proses stagnan di rektum. Proses stagnan sedemikian berkembang kerana:

  • hypodynamia;
  • pengambilan makanan yang tidak teratur;
  • pengambilan makanan yang tidak mencukupi dengan serat kasar, yang meningkatkan pergerakan usus;
  • kesan buruk terhadap alam sekitar.

Diasumsikan bahawa poliposis (beberapa polip) berkembang kerana pelanggaran peletakan usus embrio. Kecenderungan keturunan terhadap poliposis disahkan secara statistik.

Pengelasan polip

Polip dibezakan mengikut struktur:

Polip boleh terbentuk dari semua tisu lapisan usus. Mereka boleh menjadi tunggal, berganda dan menyebar, meliputi kawasan selaput dalam yang luas. Beberapa polip bersaiz besar merosot menjadi barah dalam 20% kes yang dikesan.

Gejala polip dubur

Selalunya, polip ditemui secara tidak sengaja untuk pertama kalinya semasa pemeriksaan endoskopi kerana sebab lain. Sekiranya mereka menampakkan diri, maka mereka sering disalah anggap sebagai buasir dalaman, kerana gejalanya sangat serupa:

  • pelepasan berdarah atau lendir dari dubur;
  • sensasi benda asing di rektum;
  • sakit di dubur;
  • sembelit atau inkontinensia tinja.

Diagnosis polip

Pemeriksaan digital pada rektum dapat mendedahkan kehadiran nodul pada membran mukus, tetapi untuk membezakan formasi ini, diperlukan kaedah pemeriksaan khas, yang dapat dilalui di klinik SANMEDEXPERT:

  • sigmoidoscopy menggambarkan dinding rektum sejauh 25 cm, yang cukup untuk mengkaji bahagian bawah usus besar;
  • kolonoskopi memungkinkan untuk memeriksa secara terperinci membran mukus usus besar;
  • irrigoscopy - Pemeriksaan sinar-X seluruh usus besar menggunakan bahan radiopaque yang mengisi lumennya. Dengan kaedah ini, polip yang dikira besar dikenal pasti;
  • CT juga dapat mengesan kehadiran neoplasma di lumen usus;
  • sifat pertumbuhan epitel ditentukan dengan menggunakan analisis histologi.

Rawatan polip rektum

Rawatan konservatif untuk mengesan polip tidak dijalankan, kerana ia tidak berkesan. Penyingkiran polip saluran dubur dilakukan secepat mungkin. Ini boleh dilakukan tanpa rasa sakit dan tanpa komplikasi di klinik SANMEDEXPERT. Sekiranya polip kecil dan terletak berhampiran dubur, maka ia segera dikeluarkan semasa pemeriksaan endoskopi dengan tindakan elektrod gelung. Prosedur ini dipanggil elektro eksisi..

Pertumbuhan yang tidak dapat dihilangkan secara transal dipotong secara pembedahan. Sekiranya polip meresap menempati kawasan yang luas, maka ia dikeluarkan secara berperingkat. Penyingkiran polip di dubur dilakukan secara pesakit luar, tidak diperlukan rawatan di hospital.

Bahan yang dipotong mesti menjalani pemeriksaan histologi, kerana walaupun setelah penyingkiran polip jinak, terdapat kemungkinan besar kambuhnya. Selepas polipektomi, pesakit didaftarkan di dispensari. Sekurang-kurangnya sekali dalam setahun, dia perlu menjalani endoskopi usus profilaksis di klinik SANMEDEXPERT untuk mengawal pembentukan polip baru.

Soalan popular untuk pakar bedah:

1. Mengapa membuang polip dubur jika tidak mengganggu?

Jawapan: Risiko polip dubur adalah bahawa mereka boleh menjadi malignan (malignan). Oleh itu, disyorkan untuk menghapusnya..

2. Bilakah saya boleh kembali ke sukan selepas pembedahan?

Jawapan: Rata-rata, tempoh pemulihan berlangsung selama 2-3 minggu, jadi setelah sebulan anda boleh bersukan.

3. Berapa lama cuti sakit selepas penyingkiran polip?

Jawapan: Selepas keluar dari hospital, cuti sakit biasanya dilanjutkan selama 10 hari lagi. Sekiranya luka sembuh dengan teruk, doktor akan memanjangkannya hingga sebulan.

4. Cara persediaan untuk menjalani pembedahan?

Jawapan: Sebelum operasi, makanan kaya serat dikeluarkan dari diet dan jumlah air yang diminum meningkat. Pada malam sebelum operasi, anda perlu melakukan enema pembersihan atau mengambil julap.

5. Komplikasi apa yang berlaku selepas penyingkiran polip?

Jawapan: Mungkin terdapat pendarahan, kerosakan pada dinding rektum, penyumbatan usus, kolitis akut, pembentukan batu tinja. Sekiranya bahagian polip ditinggalkan secara tidak sengaja, ia mungkin menjadi ganas dari masa ke masa..

Penyingkiran polip di rektum. Bersedia untuk pembedahan

Polip rektal tergolong dalam formasi jinak, dan dalam penampilan mereka menyerupai neoplasma yang muncul pada mukosa usus. Sejauh ini, sebab mengapa patologi ini berlaku belum dapat dipastikan, namun statistik mengatakan bahawa mereka lebih kerap didiagnosis pada orang yang menderita penyakit radang usus, sembelit kronik, cirit-birit.

Tidak ada hubungan usia dan jantina dalam poliposis usus - penyakit ini dijumpai dengan kekerapan yang sama pada wanita dan lelaki, terdapat juga bentuk penyakit keturunan - seks keluarga yang menyebar, yang dikesan sudah pada masa remaja.

Tanda, gejala dan kesan polip rektum

Polip adalah percambahan tisu epitelium, kelenjar atau penghubung, penyetempatan yang merupakan organ dalaman berongga. Dengan pembentukan formasi jinak ini di rektum, pesakit sebenarnya tidak merasakan gejala yang tidak menyenangkan, tetapi ini sama sekali tidak menunjukkan bahaya polip.

Semua polip rektum hari ini dikelaskan sebagai keadaan prakanker. Dalam kebanyakan kes, penampilan mereka didahului oleh penyakit radang usus, disertai dengan gangguan najis yang berterusan..

Gejala utama patologi adalah:

  • perkumuhan lendir pada tinja;
  • penampilan darah yang tidak teratur dalam tinja;
  • kekejangan usus dan sakit (gejala ini muncul ketika polip besar, apabila terdapat penyumbatan sebahagian usus).

Tetapi selalunya polip usus tidak simptomatik, iaitu nyata secara klinikal apabila mereka sudah mencapai ukuran besar, atau dilahirkan semula menjadi barah usus. Dalam hal ini, untuk diagnosis awal polip usus, disarankan untuk melakukan analisis imunokimia tinja untuk darah ghaib (misalnya, ujian ColonView).

Apabila mereka muncul, perlu menghubungi ahli koloproktologi untuk pemeriksaan terperinci, selepas itu persiapan akan dimulakan untuk menghilangkan polip di rektum dengan salah satu kaedah.

Punca polip

Tidak ada data yang boleh dipercayai mengenai penyebab polip di rektum, tetapi diketahui bahawa polip tidak pernah terbentuk pada mukosa usus yang benar-benar sihat. Dalam kebanyakan kes, mereka terbentuk selepas patologi kronik atau akut pada usus besar dan rektum, setelah mengalami jangkitan usus, dan juga dengan kesalahan pemakanan yang sistematik, kerana sembelit muncul. Keturunan juga memainkan peranan penting dalam pembentukannya - polip sering didiagnosis pada saudara-mara mereka yang pernah mengalami masalah seperti itu..

Kaedah rawatan polip rektum

Terapi ubat untuk polip rektum tidak digunakan kerana tidak berkesan. Apabila neoplasma jinak ini dijumpai, pakar lebih suka membuang polip di rektum menggunakan salah satu kaedah pembedahan atau invasif minimum yang banyak digunakan dalam proctologi moden:

  • pengecualian polip endomikrosurgikal;
  • eksisi polip dengan rektoskop atau kolonoskop - polipektomi;
  • penyingkiran polip dengan pembekuan kakinya (laser atau plasma argon);
  • reseksi bahagian usus - ia dipraktikkan dengan pelbagai formasi;
  • penghapusan transanal polip rektum

Pada masa yang sama, selain pisau bedah klasik, teknik berteknologi tinggi digunakan untuk menghilangkan formasi jinak dalam usus - laser, elektrokagulasi, pisau bedah gelombang radio, dan juga "gelung elektrik".

Penyingkiran polip endometrik

Pembedahan endoskopi untuk membuang polip rektum menggunakan proctoscope - alat yang dimasukkan ke dalam rongga rektum dan dilengkapi dengan bola lampu dan tiub untuk membekalkan karbon dioksida. Reka bentuk alat ini dirancang sedemikian rupa sehingga gas yang dibekalkan mengembang rongga usus, dan sumber cahaya menerangnya, yang memungkinkan doktor untuk memvisualisasikan formasi.

Di samping itu, kamera dipasang pada proctoscope untuk menghantar gambar yang diperbesar ke layar. Secara langsung operasi membuang polip rektum dilakukan dengan menggunakan instrumen endoskopi pembedahan.

Kelebihan kaedah ini:

  • keupayaan untuk mengeluarkan polip dari mana-mana kawasan dan / atau lapisan mukosa rektum;
  • keupayaan untuk menghentikan pendarahan yang dihasilkan oleh pembekuan;
  • keupayaan untuk mengeluarkan polip tanpa membahagikannya kepada beberapa bahagian.

Kaedah ini digunakan untuk hampir semua jenis polip.

Penyingkiran polip dengan elektro eksisi

Electroexcision, juga dikenal sebagai "gelung elektrik", dilakukan menggunakan rektoskop. Instrumen utama adalah peranti di hujungnya terdapat benang logam nipis dalam bentuk gelung. Semasa prosedur, ia dilemparkan ke atas polip dan diketatkan sehingga dengan erat menjepit kaki formasi, dan kemudian daya dihidupkan sehingga gelung dipanaskan. Pengetatan gelung yang lebih jauh membawa ke persimpangan kaki polip dan penyegelan saluran darah.

  • risiko pendarahan tidak atau sangat rendah;
  • kelajuan operasi.

Kaedah ini sesuai untuk menghilangkan polip dengan "batang" berdiameter hingga 30 mm, yang terletak pada jarak kecil (hingga 30 cm) dari dubur.

Reseksi rektum

Reseksi langsung dilakukan sekiranya polip menunjukkan tanda-tanda peralihan ke bentuk malignan dan terdapat pengesahan histologi diagnosis. Sebagai peraturan, operasi seperti itu dilakukan dengan polip malignan, polip jahat besar. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, reseksi laparoskopi rektum bersama dengan polip telah tersebar luas.

Penyingkiran polip laser

Penyingkiran polip rektum dengan laser dilakukan dengan dua cara - dengan pembekuan polip atau pemotongannya. Dalam kes pertama, prosedur dilakukan di bawah anestesia tempatan, di kedua - di bawah anestesia umum.

Pembekuan laser polip rektum adalah lapisan demi lapisan neoplasma. Excision adalah polipektomi klasik yang menggunakan bukan pisau bedah konvensional tetapi laser.

Kelebihan penyingkiran laser adalah risiko pendarahan yang rendah.

Penyingkiran polip transanal

Prosedur ini digunakan untuk beberapa jenis polip - dengan vena dan adenomatous. Keadaan utama dalam kes ini adalah bahawa mereka berada pada jarak hingga 10 cm dari dubur. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum.

Pemotongan polip dilakukan dengan menyilangkan kakinya, jika polip mempunyai satu. Sekiranya ia terletak di dasar yang luas, pemotongan dengan sayatan bujur dilakukan.

Kelemahan kaedah ini adalah risiko pendarahan yang tinggi, yang dapat dikurangkan dengan melakukan prosedur tambahan, khususnya pembekuan vaskular dan jahitan.

Bersedia untuk membuang polip rektum

Sebelum polip rektum dikeluarkan, pesakit disarankan untuk mengikuti diet khas yang tidak termasuk makanan kaya serat untuk mengurangkan jumlah usus. Sehari sebelum rawatan, disyorkan untuk meminum lebih banyak air dan menggunakan enema pembersih untuk membersihkan usus sepenuhnya dari tinja. Juga, doktor anda mungkin menasihati anda untuk mengambil julap. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan enema biasa, atau ubat khas: Mikrolax, Enema baji. Kadang-kadang, untuk membersihkan usus besar sepenuhnya, doktor mungkin mengesyorkan mengambil julap khas - Fortrans, Lavacol, Endofalk.

Tempoh selepas operasi

Pemulihan lengkap mukosa setelah penyingkiran polip di rektum berlaku selepas 2 atau lebih minggu, bergantung pada jenis prosedur yang digunakan. Dalam tempoh ini, anda mesti mengikuti diet khas yang akan membantu mencegah sembelit..

Juga, dalam tempoh pemulihan, tidak digalakkan memandu kereta, mengangkat berat, makan secara tidak teratur dan dalam jumlah yang besar. Ia tidak termasuk makanan pedas dan masin, serta alkohol dari menu. Pada minggu pertama setelah operasi, disarankan untuk mengecualikan sayur-sayuran dan buah-buahan dari menu - mereka mengandungi serat kasar, yang dapat mencederakan selaput lendir yang tidak disembuhkan. Keutamaan harus diberikan kepada sup dan bijirin berlendir..

Permulaan komplikasi mungkin ditunjukkan oleh:

  • pendarahan dari rektum;
  • muntah;
  • pening dan kelemahan umum;
  • kenaikan suhu;
  • bengkak dan / atau sakit di kaki;
  • batuk.

Sekiranya mereka muncul, disyorkan untuk segera berjumpa doktor..

Pencegahan poliposis rektum

Untuk mengelakkan kemunculan polip pada mukosa usus, disarankan untuk mengobati penyakit saluran pencernaan tepat pada waktunya, serta mematuhi norma diet yang sihat, minum lebih banyak cecair untuk menghilangkan sembelit dan gangguan najis lain.

Cara mendapatkan nasihat pakar

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai prosedur membuang polip rektum dari ahli koloproktologi, yang boleh diajukan soalan terus di laman web ini. Isi borang maklum balas dan masukkan e-mel anda untuk mendapatkan jawapan dengan lebih pantas, atau hubungi nombor telefon di bawah untuk membuat janji temu dengan proctologist.

Bagaimana pembedahan membuang polip di rektum dan usus dilakukan??

Terapi ubat tidak berkesan untuk pertumbuhan pada mukosa usus. Oleh itu, penyingkiran polip di rektum adalah kaedah yang segera diambil oleh doktor. Semasa memilih operasi, sejumlah faktor dipertimbangkan: ukuran formasi, bentuknya, lokasi, struktur morfologi. Sekiranya terdapat satu polip di rektum, mereka memerlukan campur tangan invasif minimum. Penyingkiran dilakukan menggunakan instrumen endoskopi. Oleh itu, pemulihan memerlukan lebih sedikit masa, dan kemungkinan risiko dikurangkan.

Jenis operasi

Penyingkiran neoplasma rektum tanpa pembedahan adalah mustahil. Terdapat 2 cara untuk melaksanakannya - pembedahan dan endoskopi..

Penyingkiran polip endoskopi dengan rektoskop tidak melibatkan sayatan pada tubuh pesakit. Campur tangan seperti itu dianggap trauma minimum. Ia dicirikan oleh kehilangan darah yang kecil, kekurangan anestesia umum, dan sebilangan kecil lekatan. Rehab tahan kurang. Operasi untuk mengeluarkan polip rektum dilakukan di rongga itu sendiri. Oleh itu, tidak perlu pemotongan tambahan.

Sebarang pembedahan untuk membuang polip ditetapkan selepas biopsi. Histologi membolehkan anda mendapatkan maklumat mengenai transformasi pendidikan jinak menjadi onkologi.

Penyingkiran polip rektum dilakukan dengan beberapa cara:

  • poliektomi;
  • eksisi transanal;
  • penyingkiran laser;
  • reseksi bahagian rektum;
  • eksisi endomikrosurgikal.

Setiap jenis intervensi mempunyai kekurangan dan kelebihan tersendiri..

Petunjuk untuk pembedahan:

  • kemungkinan transformasi neoplasma menjadi tumor barah;
  • penyumbatan usus;
  • batu najis;
  • enterokolitis akut;
  • anemia;
  • fisur rektum.

Kontraindikasi:

  • diabetes;
  • alat pacu jantung;
  • epilepsi;
  • keradangan akut;
  • penyakit berjangkit;
  • glaukoma.

Adenoma berubah menjadi barah dalam 75% kes. Jenis vila sangat berbahaya. Sekiranya diameternya mencapai 20 mm, kebarangkalian barah meningkat sebanyak 20%. Faktor lain yang mempengaruhi keganasan adalah bentuk neoplasma. Satu corak didapati bahawa pembentukan pada batang nipis kurang rentan terhadap keganasan daripada pada pangkal yang luas. Semasa mengandung, neoplasma juga mesti dihapuskan..

Polipektomi

Polipektomi dilakukan dengan 2 cara:

  1. Dengan sigmoidoscope.
  2. Dengan kolonoskop.

Sigmoidoscope adalah tiub logam sepanjang 30 cm yang dimasukkan doktor dengan teliti ke dalam dubur. Di hujung peranti terdapat lampu dan alat yang membekalkan udara. Dengan pertolongannya, organ melambung, ruang untuk manipulasi terbentuk..

Doktor kemudian memasang cermin mata dan bukannya alat bekalan udara. Ia membolehkan anda mengkaji keadaan membran mukus. Anestesia tempatan. Sebelum memasukkan, tiub dilincirkan dengan teliti dengan petroleum jeli. Gelung atau forceps digunakan untuk menghilangkan polip rektum. Pada akhir intervensi, biopsi dilakukan. Sekiranya neoplasma dilokalisasi lebih daripada 300 mm dari cincin dubur, kolonoskop digunakan. Probe khas diperlukan untuk prosedur. Lebih panjang (145 cm).

Semasa polipektomi, kamera pada peranti membolehkan anda memindahkan gambar ke layar monitor. Oleh itu, doktor mengetahui dengan tepat lokasi dan ukuran neoplasma. Campur tangan dilakukan di bawah anestesia tempatan. Pesakit berada di hospital.

Kelebihan:

  1. Pencerobohan rendah.
  2. Bertoleransi dengan baik. Pesakit mungkin merasa sedikit ketidakselesaan yang berkaitan dengan kehadiran udara di dalam organ.
  3. Tiada kontraindikasi.
  4. Tidak ada tempoh pemulihan.
  5. Tidak perlu diet khas.

Kelebihan yang disenaraikan disahkan oleh maklum balas mengenai prosedur.

Eksisi transanal

Penyingkiran transanal polip rektum digunakan jika neoplasma terletak tidak lebih dari 100 mm dari cincin dubur. Persiapan untuk campur tangan terdiri daripada membersihkan usus. Anestesia tempatan dan dilator dubur digunakan.

Kemudian, dengan ketiak khas, doktor menarik kaki pertumbuhan dan memotong kepalanya dengan pisau bedah. Jahitan catgut digunakan pada kecacatan dinding mukus. Sekiranya terdapat pangkal bujur dan bukannya kaki, ia akan dipotong. Oleh itu, neoplasma ditunjukkan di belakang membran mukus. Jahitan catgut digunakan. Permukaan luka dirawat dengan larutan antiseptik. Tampon dengan linish Vishnevsky diperkenalkan ke bahagian akhir saluran pencernaan. Tampon boleh dikeluarkan pada keesokan harinya..

Kelemahan utama adalah pendarahan lebih mungkin berlaku selepas pembedahan. Anda perlu menjahit atau menggunakan elektrokauter untuk saluran pendarahan. Selepas 60-90 hari, pesakit menjalani sigmoidoscopy kawalan.

Reseksi

Sekiranya poliposis didiagnosis, kesesakan rektum dikeluarkan dengan reseksi. Ia dianggap sebagai cara radikal, digunakan untuk gejala keganasan. Sekiranya polip di rektum ganas, pemotongan lengkap atau penyingkiran bahagian dilakukan. Mereka dilakukan di bawah anestesia umum. Panjang kawasan yang terkena untuk dihilangkan berkait rapat dengan tahap keganasan neoplasma. Sekiranya proses barah mula menembusi kawasan berdekatan, eksisi rektum lengkap dengan formasi dilakukan. Di hadapan metastasis, saluran limfa juga dihilangkan..

Operasi Endomikrosurgikal

Operasi ditunjukkan untuk penyingkiran polip pada awal pengembangan. Kaedah ini membolehkan anda membuang neoplasma dari bahagian organ pencernaan lain yang terjejas. Anda boleh menghentikan pendarahan menggunakan pelbagai kaedah: jahitan, pembekuan, laser. Membolehkan anda mengeluarkan dan tisu berdekatan.

Eksisi laser

Cara merawat polip rektum ditentukan oleh doktor setelah menerima hasil kajian. Prosedur ini bertujuan untuk neoplasma tunggal dengan batang nipis atau dengan pangkal lebar. Pada ukuran yang besar, laser cauterization tidak dilakukan kerana kemungkinan berlubang dinding usus. Tidak digunakan dengan jenis jahat. Ia dilakukan di bawah anestesia tempatan. Berapa lamakah prosedur berlangsung? 15 hingga 20 minit. Dengan bantuan retrooskop, doktor mendapat akses kepada pertumbuhan. Setiap lapisan dibakar secara bergilir-gilir, jadi prosesnya praktikal tidak trauma. Pada masa yang sama, saluran darah ditutup. Akibatnya, risiko pendarahan adalah minimum. Ulasan eksisi laser adalah positif.

Penyingkiran polip usus adalah mungkin jika pertumbuhan terletak tidak lebih dari 7-8 cm dari dubur. Selepas akhir manipulasi, tempat lampiran mereka diproses semula dengan laser untuk mengelakkan berulang. Tempoh pemulihan berbeza dari 2 hingga 3 minggu. Dalam tempoh ini, disyorkan diet, pembatasan tenaga kerja fizikal, penolakan tabiat buruk.

Elektrokoagulasi

Kaki atau pangkal neoplasma hancur akibat pendedahan semasa. Kemudian pertumbuhan ditangkap oleh gelung, yang dikeluarkan dengan teliti dari rektum. Sebelum memulakan manipulasi, biopsi diperlukan..

Petunjuk untuk campur tangan:

  • lokasi pertumbuhan pada jarak 10 hingga 30 cm dari dubur;
  • kekurangan tanda-tanda sifat malignan;
  • pertumbuhan tumbuh tidak lebih dari 3 cm;
  • neoplasma bersendirian.

Prosedurnya serupa dengan sigmoidoscopy. Usus dibersihkan terlebih dahulu. Pesakit tidak makan sarapan sebelum campur tangan. Doktor memasukkan rektoskop ke dalam dubur dan memeriksa semula kawasan yang terjejas. Kemudian doktor memasukkan gelung diathermic ke dalam tiub yang menangkap neoplasma. Arus elektrik dibekalkan ke gelung. Pembekuan memerlukan beberapa saat. Doktor dengan berhati-hati mengeluarkan pertumbuhan hangus dari dubur dengan satu sentakan. Semasa tempoh pemulihan, anda perlu memerhatikan rehat di tempat tidur dan mematuhi diet khas. Pemenuhan dilakukan dengan polip kecil. Elektrod menyentuh permukaan penumpukan sekali.

Pembedahan mikro endoskopi transanal

Untuk kaedah ini, proctoscope digunakan. Ia dimasukkan ke dalam saluran dubur. Peranti khas terpasang padanya, yang menerangi dinding usus, sementara rongga melambung kerana bekalan karbon dioksida. Penghapusan penumpukan dilakukan dengan instrumen endoskopi.

Faedah:

  • pendarahan dihentikan oleh pembekuan;
  • penumpukan dapat dikeluarkan sepenuhnya tanpa membahagikannya kepada beberapa bahagian.

Kaedah ini sesuai untuk penyingkiran polip di bahagian akhir saluran pencernaan. Di antara pakar bedah yang berlatih, seseorang dapat memperoleh ulasan positif mengenai jenis intervensi pembedahan ini..

Penghapusan pertumbuhan pada perut

Jenis pertumbuhan adenomatous sukar dirawat. Terdapat kemungkinan besar kematian sel dan pendarahan dalaman. Mereka sukar dikesan pada peringkat awal, jadi penyingkiran polip di perut menjadi perlu..

Dengan campur tangan pembedahan yang tepat pada masanya, tidak ada akibat negatif. Di kalangan doktor, kata-kata mengatakan bahawa pertumbuhan di saluran gastrousus mesti dihapuskan, kerana mereka dapat berkembang menjadi onkologi.

Pembuangan polip di perut dilakukan dalam 3 peringkat:

  1. Pembedahan terbuka. Tempoh pemulihan memerlukan masa yang lama.
  2. Polipektomi. Pertumbuhan boleh dikeluarkan secara mekanikal (dengan forceps atau gelung) atau dengan alat pembedahan. Moxibustion dilakukan secara pesakit luar atau di hospital.
  3. Penghapusan dengan laser. Walaupun kosnya tinggi jika dibandingkan dengan kaedah lain, ia tetap murah. Tidak ada bekas luka, luka sembuh dengan cepat, kemungkinan pendarahan kecil.

Pemilihan kaedah ditentukan oleh doktor bergantung pada ukuran, sifat neoplasma.

Cadangan selepas pembedahan

Walaupun pembedahan rektum berjaya, ini tidak bermakna rawatannya sudah berakhir. Penting untuk mencegah kambuh. Oleh itu, untuk beberapa waktu doktor memantau keadaan pesakit. Tempoh operasi bergantung pada kerumitan. Setelah selesai, pesakit mungkin terganggu oleh perasaan tidak selesa. Ini disebabkan oleh persiapan untuk manipulasi (membersihkan enema, pencahar), yang menyebabkan kembung terbentuk. 24 jam pertama selepas pembedahan, pesakit mungkin diberi ubat penahan sakit untuk menghilangkan rasa tidak selesa.

Selama 2 tahun, pesakit tersebut didaftarkan, dan mesti menjalani pemeriksaan pencegahan setiap enam bulan. Kemudian pemeriksaan dilakukan setahun sekali. Sekiranya tiada kekambuhan dijumpai, rehat dilanjutkan hingga 5 tahun. Pada gejala pertama yang membimbangkan, anda perlu berjumpa doktor. Ini termasuk: demam, sembelit, sakit, mual, bengkak.

Cadangan umum:

  1. Jangan mengabaikan pemeriksaan.
  2. Mematuhi arahan doktor.
  3. Untuk menolak dari tabiat buruk.
  4. Jangan mengangkat benda berat.
  5. Elakkan kerja berlebihan dan tekanan.
  6. Jangan terlalu sejuk badan dan jangan terlalu panas di bawah sinar ultraviolet.

Campur tangan pembedahan tidak menyakitkan, tetapi tempoh selepas pembedahan berbahaya dengan komplikasi:

  • berdarah;
  • penyumbatan usus;
  • anemia;
  • keganasan kawasan yang terjejas;
  • batu najis.

Oleh itu, langkah pencegahan dan rawatan tidak boleh diabaikan..

Pendidikan: Lulus dari Universiti Perubatan Penyelidikan Kebangsaan Rusia. N.I. Pirogov, Fakulti Perubatan. Dia mengikuti kursus latihan lanjutan. Pengkhususan utama - dalam koloproktologi di Pusat Ilmiah Koloproktologi Negeri. Bekerja di Pusat Ilmiah dan Praktikal Coloproctology di St Petersburg.

Pengalaman kerja: Doktor-proctologist. Pengalaman dalam amalan perubatan - 25 tahun. Pengarang lebih daripada 40 artikel mengenai topik perubatan. Peserta konferensi dan simposium yang kerap, yang menyoroti masalah perubatan moden.

Menyediakan diagnostik dan rawatan pelbagai penyakit yang sangat berkelayakan: buasir, fisur dubur, pelbagai penyakit usus besar, berjaya mendiagnosis neoplasma kawasan peranakan dan rektum pada peringkat awal. Juga menjalankan pemeriksaan kanak-kanak.

Pelbagai spesies pembedahan untuk membuang polip di rektum dan cadangan untuk tempoh pemulihan

Penyingkiran transanal polip rektum dilakukan dalam semua keadaan patologi, kerana terapi konservatif tidak berkesan dalam kes neoplasma. Pemilihan kaedah ini secara langsung berkaitan dengan ukuran polip, bentuknya, tempat penyetempatan di dubur. Perhatian juga diberikan kepada bilangan entiti. Sekiranya dia bersendirian, maka mereka memerlukan bantuan intervensi invasif yang minimum, yang dilakukan oleh endoskopi.

Mengapa polip muncul?

Doktor tidak memberikan jawapan yang tepat untuk persoalan penampilan pertumbuhan ini. Walau bagaimanapun, telah terbukti bahawa mereka dapat terbentuk kerana penyakit radang kronik yang mempengaruhi usus besar. Berisiko adalah pesakit yang menderita patologi berikut:

Bagaimana mengenali patologi?

Sebilangan besar pembentukan polip tidak membuat dirinya terasa, keadaan patologi didiagnosis semasa pemeriksaan perubatan rutin. Selalunya, gejala muncul ketika neoplasma cedera atau menjalani proses keradangan. Dalam kes ini, pesakit mengadu gejala berikut:

Kadang-kadang terasa seperti ada sesuatu di dubur. Ini disebabkan oleh ukuran polip yang besar ketika menyekat lumen rektum.

Diagnostik

Mereka menggunakan pertolongan diagnostik berikut:

  • pemeriksaan digital rektum;
  • sigmoidoskopi;
  • Pemeriksaan sinar-X;
  • biopsi.
Kembali ke senarai kandungan

Petunjuk untuk pembedahan

Polip rektal mesti dikeluarkan. Terapi ubat dalam keadaan seperti itu tidak membawa kesan. Sekiranya pesakit mempunyai polip yang lebih besar, maka electrocautery digunakan. Apabila neoplasma adenomatous atau vena didiagnosis, pemotongan transanal digunakan. Sekiranya keganasan pembentukan berlaku, maka mereka menggunakan reseksi, di mana polip dikeluarkan bersama dengan tisu sihat yang berdekatan.

Jenis campur tangan pembedahan

Elektrokoagulasi

Manipulasi dilakukan dengan bertindak pada neoplasma dengan arus. Setelah pakar bedah membakarnya, polip ditangkap oleh gelung dan dikeluarkan dari usus. Petunjuk berikut untuk elektrokauter diperhatikan:

  • penyetempatan pertumbuhan sehingga 30 cm dari cincin dubur;
  • sifat neoplasma yang jinak;
  • saiz kecil;
  • polip tunggal.

Sebelum electrocoagulation, anda perlu membersihkan usus dan jangan makan pada waktu pagi sebelum prosedur. Pertama, anestesia dilakukan, selepas itu rektoskop diperkenalkan ke kawasan rektum. Kemudian gelung diletakkan di dalam tiub, yang membolehkan anda menangkap formasi, dan arus dilalui melalui gelung. Selepas itu, pertumbuhan yang terbakar dikeluarkan dari cincin dubur.

Penyingkiran polip transanal

Jenis intervensi pembedahan digunakan apabila pertumbuhannya tidak lebih dari 10 cm dari dubur. Bersedia untuk membuang polip melibatkan pembersihan usus dengan enema. Kemudian anestesia tempatan dilakukan. Dengan menggunakan forceps, pakar bedah menarik kaki neoplasma dan memotong kepalanya dengan pisau bedah. Sapukan jahitan di atas. Dalam kes polip rata, pangkalnya dipotong, menjahit luka dari atas. Kawasan yang terkena dirawat dengan larutan antiseptik. Tampon dimasukkan ke dalam cincin dubur, yang direndam dalam salap Vishnevsky. Mereka mengeluarkannya pada keesokan harinya.

Pembedahan mikro endoskopi transanal

Dalam proses manipulasi, proctoscope digunakan, yang dimasukkan ke dalam dubur. Peranti disambungkan ke alat, dengan bantuannya mungkin menerangi dinding rektum dan mengembangnya menggunakan karbon dioksida. Neoplasma dikeluarkan dengan instrumen endoskopi. Terima kasih kepada campur tangan pembedahan jenis ini, adalah mungkin untuk mengecualikan risiko pendarahan, kerana pada akhir prosedur, mereka memerlukan pembekuan. Pembedahan mikro endoskopi transanal digunakan untuk menyingkirkan pertumbuhan penyetempatan.

Polipektomi endoskopi (pemotongan elektro)

Penyingkiran polip di rektum dengan kaedah ini berlaku dengan pemotongan gelung elektrik mereka. Pertama, sebuah rektoskop diperkenalkan, di mana gelung elektrik diletakkan. Apabila diletakkan di atas neoplasma, arus elektrik melewatinya, kerana ia memanas dan menghasilkan luka bakar termal. Oleh kerana itu, sel mati dan polip dikeluarkan. Kemudian dikeluarkan dari rektum menggunakan instrumen khas. Polipektomi endoskopi mengelakkan pendarahan.

Reseksi polip

Mereka melakukan pembedahan jenis ini apabila pesakit didiagnosis dengan poliposis, yang merupakan pelbagai neoplasma di rektum. Selain itu, reseksi juga boleh digunakan untuk polip malignan. Dalam kes ini, mereka dikeluarkan sepenuhnya. Sekiranya proses barah menembusi ke tisu bersebelahan, pakar bedah benar-benar menolak rektum seiring dengan pertumbuhan. Apabila tumor telah bermetastasis, kelenjar getah bening juga dikeluarkan. Pembedahan dilakukan di bawah anestesia umum.

Tempoh selepas operasi

Makanan diet

Peringkat pertama

Tempohnya adalah 3 hari selepas operasi. Pada hari pertama pesakit, dilarang memakan makanan dan cecair. Nutrien diberikan secara intravena. Sehari kemudian, doktor dibenarkan minum sedikit air. Pada hari ke-3, dibenarkan makan sayur dan kaldu daging yang lemah, agar-agar.

2 peringkat pemakanan

Sekiranya pesakit berasa selesa setelah mengeluarkan polip selama 3 hari, doktor dibenarkan untuk memperluaskan menu. Dibolehkan menggunakan bijirin cair, haluskan dari daging tanpa lemak, telur rebus, bijirin. Apabila makanan baru diperkenalkan, penting untuk memantau keadaan pesakit. Sekiranya, setelah makan, ada rasa sakit, kembung, mual, maka untuk sementara waktu makanan dikeluarkan dari diet. Tahap 2 pemakanan makanan berlangsung sehingga orang itu keluar dari hospital.

Tempoh akhir diet

Selama 4 bulan, pesakit perlu mematuhi diet yang hemat. Terlepas dari kaedah yang digunakan untuk mengeluarkan polip dari rektum, penting bagi semua pesakit untuk mengikuti prinsip pemakanan yang sama:

  • Makan makanan kecil sekurang-kurangnya 5 kali sehari.
  • Makan makanan setiap hari pada masa yang sama.
  • Elakkan makanan berlemak, goreng, masam, pedas dan masin.
  • Minum sekurang-kurangnya 3 liter cecair setiap hari.
  • Tambahkan cukup protein ke menu.
  • Jangan makan makanan keras yang berlebihan.
Kembali ke senarai kandungan

Senaman

Tempoh selepas operasi melibatkan rehat tidur awal. Tempohnya bergantung pada jenis campur tangan pembedahan dan keadaan pesakit seterusnya. Untuk mengelakkan genangan darah dan akibat lain, pemulihan merangkumi satu set latihan yang perlu dilakukan oleh pesakit walaupun berbaring di tempat tidur. Selalunya, anda perlu melakukan gimnastik berikut:

  • putaran kaki dan tangan;
  • lenturan dan pemanjangan anggota bawah dan atas;
  • merebak kaki.
Berjalan harus menjadi sebahagian daripada latihan kesihatan anda.

Apabila pesakit dibenarkan berjalan, gimnastik termasuk berjalan. Di samping itu, setelah masa tertentu, diperlukan untuk melatih tisu otot dubur. Ini berlaku dengan melepaskan dan menekan sfinkter cincin dubur secara bergantian. Pengukuhan dilakukan semasa penyedutan, relaksasi - semasa menghembus nafas. Anda perlu melakukan sekurang-kurangnya 10 latihan setiap hari..

Akibat selepas penyingkiran polip di rektum

Selalunya, penyingkiran polip dari rektum tidak menyebabkan akibat. Namun, pada beberapa pesakit, komplikasi termasuk pendarahan setelah operasi, mengakibatkan anemia. Ia dicirikan oleh pening, sakit kepala, mual dan muntah. Di samping itu, kadang-kadang terdapat penyumbatan usus atau keganasan kawasan mukosa usus dari mana polip dikeluarkan. Sekiranya pesakit mengalami kemerosotan keadaan kesihatannya dan reaksi buruk yang luar biasa dalam tempoh selepas operasi, adalah penting untuk menghubungi institusi perubatan.

Artikel Mengenai Hepatitis