Penyebab darah dalam tinja pada orang dewasa

Utama Gastrik


Buang air besar bercampur darah

Darah di dalam najis adalah panggilan serius mengenai berlakunya kemungkinan proses patologi dalam usus. Jejak darah boleh muncul dengan keradangan hemoroid, trauma pada epidermis dubur (fisur), poliposis, endometriosis, barah dan penyakit serius lain.

Darah yang muncul dalam tinja bukan satu-satunya gejala yang membicarakan patologi yang teruk. Setiap penyakit mempunyai sejumlah ciri tambahan lain. Untuk menentukan penyebab fenomena patologi, perlu mendiagnosis keadaan usus pada seorang proktologi untuk mendapatkan rejimen terapi yang berkesan.

  • Bahaya keadaan
  • Bila berjumpa doktor
  • Kotoran dalam darah menyebabkan fisur dubur
  • Buasir
  • Polip usus
  • Onkologi
  • Jangkitan usus akut
  • Penyakit Crohn
  • Diverticulosis usus
  • Endometriosis
  • Diagnosis tepat
      Analisis najis
  • Rektoromanoskopi
  • Kolonoskopi
  • Pencegahan penyakit usus

    Mengapa darah muncul di dalam najis

    Darah dari dubur muncul kerana pelanggaran integriti saluran sederhana atau besar di beberapa kawasan saluran gastrointestinal.

    Terdapat banyak saluran darah di saluran makanan, yang membolehkan nutrien memasuki aliran darah dengan cepat. Pemakanan yang tidak betul, jangkitan menyebabkan pembentukan pelbagai patologi, di mana kapal cedera.

    Ubat rakyat

    Resipi dari ubat tradisional sering ditambahkan ke kompleks rawatan utama. Ini membolehkan pemulihan terpantas dan hasil terbaik..

    Kaedah alternatif dengan mudah dapat menghilangkan gejala utama buasir, dan ada yang merawat penyebabnya. Apa-apa resipi boleh digunakan setelah berunding dengan doktor..

    Antara dana yang popular adalah:

    1. Penggunaan mandian sejuk yang berterusan. Kerana sejuk, pendarahan berhenti, gatal-gatal dan rasa sakit hilang. Cukup dengan menggunakan mandian 2 kali sehari selama 5 minit untuk melegakan.
    2. Mandi air panas dengan kulit bawang dan mumia. Ubat semacam itu digunakan setiap hari, yang juga menghentikan darah setelah buang air besar. Air harus 40 darjah, dan prosedur berlangsung sehingga sejuk sepenuhnya.
    3. Mandi bawang putih. Diadakan 15 minit sehari.
    4. Memampatkan dan enema berdasarkan rebusan kulit kayu oak. Bahan seperti itu meningkatkan pertumbuhan semula tisu, meningkatkan penyembuhan luka yang cepat dan dapat mengurangkan keradangan..
    5. Losyen dari penyerapan chamomile, calendula. Cecair seperti itu mempunyai sifat penyembuhan, ia digunakan untuk enema, kompres, pencucian dubur sederhana selepas buang air besar.
    6. Merebus Yarrow. Alat ini dengan cepat menghentikan pendarahan, membasmi kuman dan menghilangkan proses keradangan.
    7. Mandi wap dengan bawang putih.
    8. Lilin kentang.
    9. Lilin berdasarkan propolis dan minyak cemara.

    Banyak ubat tradisional boleh berkesan pada permulaan buasir..

    Dengan rawatan yang tepat pada masanya, terapi dapat dilakukan tanpa menggunakan ubat. Walau apa pun, kursus dan rejimen rawatan harus ditetapkan oleh doktor dan memantau keadaan pesakit sepanjang perjalanan.

    Sebelum menggunakan resipi yang dijelaskan, anda mesti memastikan bahawa tidak ada alergi terhadap ramuan herba..

    Sifat pelepasan

    Darah mungkin berbeza warna bergantung pada penyebab dan lokasi lesi di saluran pencernaan.

    Sifat pembuangan berdarahtapak lesi yang dikatakan di saluran pencernaanalasan yang boleh dipercayai
    merah terangsigmoid atau rektumfisur dubur, buasir, onkologi usus besar, polip
    merah gelap, warna wainusus kecilbarah, polip
    hitam berketul dengan bauperut, bahagian atas usus kecildiverticulum
    gumpalan atau lekukansaluran pencernaan yang lebih rendahkolitis

    Kadang-kadang darah tidak dapat dilihat dengan mata kasar; ia dikesan dengan analisis najis. Pendarahan seperti itu disebut okultisme. Mereka disebabkan oleh faktor yang sama seperti rektum.

    Jenis pelanggaran

    Dalam sebilangan besar kes, orang yang suka alkohol menghadapi masalah dengan fungsi normal sistem pencernaan. Gejala penyakit yang lebih teruk diperhatikan pada orang yang tidak keluar dari pesta.

    Baca juga: Cara membuat ibu berhenti minum

    Apa yang doktor katakan mengenai alkoholisme

    Doktor Sains Perubatan, Profesor Malysheva E.V.:

    Sudah bertahun-tahun saya mengkaji masalah ALCOHOLISME. Sangat menakutkan apabila keinginan untuk alkohol merosakkan kehidupan seseorang, kerana alkohol, keluarga runtuh, anak-anak kehilangan ayah mereka, dan isteri kehilangan suami. Selalunya orang muda minum terlalu banyak, merosakkan masa depan mereka dan menyebabkan kemudaratan kepada kesihatan..

    Ternyata ahli keluarga minum dapat diselamatkan, dan ini dapat dilakukan secara sembunyi dari dirinya. Hari ini kita akan bercakap mengenai ubat semula jadi yang baru

    Warna normal najis berwarna coklat. Apabila najis berubah menjadi kemerahan atau gelap, ini bermakna ada masalah pada saluran pencernaan. Ini adalah tanda pendarahan yang jelas, baik di saluran gastrointestinal atas atau bawah. Selalunya, penggunaan alkohol menyebabkan disfungsi berterusan jabatan ini..

    Kotoran dengan darah: gejala yang menyertainya

    Sifat dan intensiti pendarahan bergantung pada penyakit yang menyebabkannya. Kesukaran utama adalah bahawa banyak proses patologi pada peringkat awal tidak simptomatik..

    Untuk mengelakkan peralihan penyakit ke bentuk yang teruk, anda harus memperhatikan manifestasi berikut:

    • sakit, rasa terbakar di perut selepas makan;
    • gangguan dyspeptik: berat di perut, kembung perut;
    • cirit-birit dan sembelit;
    • hilang selera makan;
    • gatal-gatal di dubur;
    • kelemahan umum.

    Kebanyakan penyakit mempunyai gambaran klinikal yang serupa. Hanya doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Penerangan mengenai gejala tidak mencukupi untuk ini, pemeriksaan komprehensif diperlukan.

    Penyakit Usus Radang - Kolitis Ulseratif dan Penyakit Crohn

    Kedua penyakit ini sangat serupa antara satu sama lain, bersifat kronik dan dimanifestasikan oleh keradangan, bisul dan disfungsi usus..

    Manifestasi UC dan Penyakit Crohn

    • sakit (biasanya di seluruh perut atau kiri bawah)
    • najis longgar berulang di UC dan sembelit pada penyakit Crohn
    • pembuangan darah dengan najis (dari penurunan hingga pendarahan besar-besaran), kadang-kadang bercampur dengan nanah
    • manifestasi extraintestinal: arthritis, dermatitis, penyakit hati

    Sekiranya salah satu daripada keadaan ini disahkan oleh kolonoskopi dan biopsi, rawatan harus dimulakan. Kedua-dua penyakit, dan terutama kolitis ulseratif, boleh menyebabkan pembentukan tumor malignan. Selain itu, bisul dapat tumbuh dan menyebabkan pecahnya dinding usus, pendarahan dan peritonitis, yang merupakan ancaman langsung terhadap kehidupan..

    Komponen utama rawatan penyakit adalah prednisolone. Ia melegakan keradangan dan menyekat serangan sel imunnya sendiri ke usus. Di samping itu, diet, penghilang rasa sakit, antidiarrheals digunakan. Dengan lesi usus yang luas, anda mesti segera membuang bahagian organ yang ditutup dengan bisul. Selepas operasi, pemulihan jangka panjang dan penggunaan ubat hormon diperlukan.

    Penyebab umum darah di dalam najis

    Terdapat pelbagai jenis penyakit dan faktor yang boleh menyebabkan atau meningkatkan pendarahan rektum.

    Kumpulan penyakitPatologiPatogenesis
    Pelanggaran integriti mukosa rektumFisur dubur - air mata pada membran mukus duburMereka menyebabkan pendarahan dan kesakitan terbakar setelah buang air besar. Keretakan berlaku dengan sembelit yang kerap disebabkan oleh penyalahgunaan diet mono, juga diperhatikan semasa kehamilan.
    Patologi sistem vena, gangguan peredaran darah tempatanBuasir - pengumpulan tisu di saluran dubur yang mengandungi banyak saluran darah.Dengan peningkatan buasir, mereka menjadi lebih rentan terhadap kecederaan, terutamanya akibat buang air besar.
    Angiodysplasia kolon - pelebaran dan ubah bentuk saluran usus besar.Dinding kapal sangat rapuh sehingga laluan tinja menyebabkan pecahnya.
    Penyakit gastroususDiverticulum - radang usus dengan kemunculan kantung kecil (diverticulum).Apabila diverticula pecah, darah mengalir keluar dari dubur.
    Ulser perut - ulserasi lapisan perut.Ulser merosakkan pergerakan dan pH gastrousus. Dengan penyakit ini, cirit-birit berdarah diperhatikan.
    Neoplasma jinakPolip Villous - pertumbuhan jinak epitel usus besar.Kemunculan darah didahului oleh lendir, pergerakan usus yang menyakitkan.
    OnkologiKanser kolorektal - tumor malignan pada bahagian bawah saluran pencernaan.Darah tidak selalu dikesan secara visual.
    Kanser rektum - neoplasia malignan (tumor) bahagian akhir usus.Pendarahan didahului oleh penyumbatan usus, pedih ulu hati, perut kembung.
    Luka berjangkitDisentri - kerosakan pada mukosa usus oleh bakteria genus Shigella.Bakteria menyerang membran mukus, menyebabkan keradangan, hakisan, yang menyebabkan pendarahan.
    Fistula rektum - saluran mendalam antara rektum dan kulit di sekitar saluran dubur.Fistula (fistula) menyebabkan gatal, nanah muncul di linen sebelum pembuangan berdarah.
    Kolitis berjangkit - keradangan usus besar yang disebabkan oleh flora patogen.Pertumbuhan bakteria menyumbang kepada perkembangan cirit-birit, penampilan lendir, di mana terdapat aliran darah.

    Penyebab darah dalam najis biasanya sama pada lelaki dan wanita. Tetapi beberapa penyakit, gejala yang mana pendarahan, lebih sering didiagnosis pada wakil jantina tertentu. Walaupun pakar percaya bahawa statistik tidak menunjukkan prevalensi sebenar patologi, tetapi mencerminkan kebolehkesanannya.

    Penyebab kemunculan darah pada tinja pada lelaki

    Oleh kerana ciri-ciri anatomi, beberapa penyakit yang menyebabkan pendarahan rektum lebih kerap berlaku pada lelaki berbanding wanita. Salah satu penyakit ini adalah proctitis radiasi - proses keradangan di rektum yang disebabkan oleh terapi radiasi untuk kanser pelvis, lebih sering kanser prostat.

    Punca pendarahan bukan hanya pendedahan radiasi.

    • Ketidakpatuhan terhadap diet, pengambilan makanan cair (sup) yang terhad menyebabkan gangguan saluran pencernaan.
    • Mengurangkan aktiviti fizikal. Kerja tidak aktif menyebabkan peredaran darah yang lemah di kawasan pelvis, menyumbang kepada perkembangan buasir.
    • Prostatitis kronik. Fokus keradangan dengan cepat melintas ke organ yang berdekatan dengan prostat, khususnya ke rektum, menyebabkan pelanggaran integriti mukosa.

    Pada lelaki, onkologi saluran gastrousus didiagnosis lebih kerap daripada pada wanita.

    Mengapa darah muncul di dalam najis pada wanita

    Pendarahan dari dubur pada wanita menyebabkan patologi yang sama dengan lelaki.

    Sejumlah faktor menyumbang kepada kejadiannya:

    • Penyalahgunaan diet. Dengan diet yang sedikit, jus gastrik memakan selaput lendir, bisul berkembang.
    • Kehamilan. Pada peringkat terakhir, kerana peningkatan ukuran rahim, peredaran darah di saluran dubur terganggu, pengumpulan vena terbentuk - buasir.
    • Endometriosis peritoneal. Dengan percambahan patologi sel-sel endometrium ovari, tiub fallopio, serviks, bekalan darah ke organ-organ tetangga pelvis kecil terganggu. Lekapan pada organ perut menyebabkan gangguan kerja mereka. Patologi berlaku, salah satu gejalanya adalah pendarahan rektum.

    Fistula pada wanita boleh menjadi akibat trauma kelahiran atau campur tangan ginekologi.

    Penerangan ringkas mengenai farmakodinamik alkohol

    Etanol (CH3CH2OH, C2H6O, Mr = 46.1 g / mol) adalah cecair yang jernih, tidak berwarna, mudah menguap, mudah terbakar dan hygroscopic dengan rasa membakar yang mudah dicampurkan dengan air. Ia menyala dengan api biru, bukan kuning. Takat didih ialah 78.4 ° C. Alkohol adalah produk semula jadi yang terbentuk semasa fermentasi alkohol dari ragi dari karbohidrat (glukosa, pati).

    Alkohol (kod ATC: V03AZ01) mempunyai kesan psikotropik, antikoagulan, kecemasan, kemurungan dan vasodilatasi. Ia digunakan secara luaran sebagai antiseptik. Kesan psikotropik berdasarkan pengikatan pada reseptor GABA, yang menghalang aktiviti sistem saraf pusat.

    Alkohol cepat diserap ke dalam perut dan usus dan menyebar ke sistem saraf pusat. Ia dipecah di dalam hati oleh alkohol dehidrogenase menjadi asetaldehid, yang kemudian dimetabolismekan. Reaksi enzimatik berlaku pada kadar tetap sebagai tindak balas urutan ke-0. Acetaldehyde bertanggungjawab untuk banyak kesan toksik alkohol.

    Depresan ringan (opioid, benzodiazepin, atau antihistamin) meningkatkan kesan alkohol yang tidak diingini dan boleh menyebabkan pendarahan dalaman. Alkohol dalam kombinasi dengan ubat hipoglikemik boleh meningkatkan risiko hipoglikemia kerana penghambatan glukoneogenesis hepatik.

    Sekiranya alkohol dimakan bersama kokain, metabolit, coca-ethylene, terbentuk di hati. Cocaethylene mempunyai jangka masa tindakan yang lebih lama daripada kokain dan lebih beracun. Alkohol dalam kombinasi dengan metronidazole atau disulfiram boleh menyebabkan pendarahan gastrousus yang teruk.

    Alkohol meningkatkan kesan antikoagulan salisilat. Oleh itu, tidak digalakkan untuk menggabungkan aspirin dengan alkohol..

    Penting! Penggunaan alkohol jangka panjang menyebabkan gangguan usus dan perut. Mereka boleh berdarah dan menyebabkan gejala pelbagai asal usul. Sangat dilarang bagi pesakit hemofilia untuk mengambil alkohol..

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya darah dijumpai di dalam najis?

    Kehadiran darah selepas di tandas, di atas tisu tandas selepas buang air besar adalah gejala yang membimbangkan. Sebarang patologi bermula dengan manifestasi kecil, untuk bukan pakar. Apabila fenomena yang tidak menyenangkan dikesan, seseorang perlu ingat sama ada terdapat kecederaan pada dubur, sama ada pergi ke tandas disertai dengan sensasi yang menyakitkan.

    Sekiranya pendarahan disertai dengan rasa sakit, ubat anti-radang tidak boleh diambil sehingga penyebabnya dijelaskan. Sebilangan besar NSAID mengandungi asid acetylsalicylic, yang mempunyai kesan negatif pada usus.

    Darah dalam tinja adalah gejala berbahaya, tanpa mengira keparahannya dan adanya atau tidak adanya manifestasi patologi tambahan, anda harus berjumpa doktor.

    Pertolongan cemas

    Tidak mungkin selalu pergi ke hospital tepat pada masanya untuk mendapatkan bantuan dan rawatan yang berkesan.

    Dalam kes ini, perkara pertama ketika darah muncul adalah membilas dubur setelah membuang air besar menggunakan air sejuk..

    Sekiranya pelepasan tidak berhenti, anda boleh menggunakan kompres sejuk. Dalam kes ini, anda boleh menggunakan bukan sahaja air, tetapi juga ais, yang dibungkus dengan sehelai kain atau kain kasa..

    Dengan buasir dalaman dan urat berdarah, anda perlu menggunakan suppositori. Mereka boleh dibuat di rumah dari air biasa..

    Untuk ini, bentuk berbentuk torpedo terbuat dari kadbod atau bahan lain, di mana air dituangkan. Semua ini dibekukan dan digunakan apabila diperlukan..

    Lilin ais tidak dapat dimasukkan ke dalam dubur untuk waktu yang lama. Masa penggunaan tidak boleh melebihi 7 saat.

    Pendedahan jangka panjang boleh menyebabkan penyakit pada sistem genitouriner, pencernaan terganggu. Dengan penggunaan resipi seperti itu secara berterusan, waktunya dapat sedikit meningkat..

    Ubat boleh digunakan untuk menghentikan darah dengan cepat. Antara ubat yang berkesan adalah:

    Produk ini dijual dalam bentuk tablet atau larutan suntikan. Adalah perlu untuk menggunakan ubat sekali sahaja, rawatan jangka panjang hanya mungkin setelah perjanjian dengan doktor.

    Sponge hemostatik dianggap sebagai ubat yang sama berkesan untuk buasir. Ia dijual di farmasi, kelihatan seperti plat berpori dengan ketebalan kecil.

    Sponge terbuat dari serat kolagen dan diresapi dengan agen yang menghilangkan gejala penyakit. Di samping itu, impregnasi membasmi kuman dan membasmi kuman dubur..

    Dengan buasir luaran, span harus dilekatkan pada simpul dari mana terdapat pelepasan. Pegang dia selama beberapa minit.

    Sekiranya penyakit itu bersifat dalaman, maka anda perlu menggulung span dan memasukkannya dengan teliti ke dalam dubur. Produk larut dengan sendirinya, jadi anda tidak perlu mengeluarkan span.

    Kaedah yang dijelaskan merujuk kepada rawatan mendesak; untuk menghilangkan pendarahan, rawatan kompleks penyebab utama - diperlukan buasir.

    Diagnostik

    Asal pendarahan rektum ditentukan oleh sejarah, pemeriksaan fizikal, makmal dan jenis pemeriksaan lain.

    Jenis penyelidikan yang ditetapkan oleh doktor untuk pendarahan dubur:

    • kolonoskopi;
    • radiografi kontras;
    • angiografi;
    • kajian tinja untuk darah ghaib;
    • koprogram;
    • tangki pembenihan najis;
    • ujian darah umum dengan penentuan bilangan eritrosit dan hemoglobin;
    • ujian untuk jangkitan;
    • penanda tumor.

    Doktor boleh menetapkan kajian tambahan sebagai sebahagian daripada diagnosis pembezaan patologi tertentu.

    Rawatan untuk pendarahan rektum

    Terapi ditentukan oleh proctologist atau gastroenterologi berdasarkan kompleks gejala dan penyebab pendarahan.

    Doktor boleh menggunakan satu atau lebih kaedah, termasuk:

    • Terapi simptomatik. Penghilang rasa sakit, antidiare ditetapkan.
    • Pembetulan diet, peningkatan diet makanan yang tinggi zat besi.
    • Mengambil ubat: antibiotik, anti-radang, agen hemostatik.
    • Untuk neoplasma, disyorkan campur tangan pembedahan.
    • Rawatan onkologi merangkumi radio dan kemoterapi.

    Pendarahan akut dihilangkan dengan endoskopi. Bersihkan kawasan yang rosak dengan laser, suntikan ubat pembekuan.

    Jangkitan usus dan lain-lain

    Banyak penyakit berjangkit mempunyai kesan buruk pada usus, menyebabkan pembentukan bisul, erosi dan perubahan keradangan. Selalunya pendarahan berlaku, kadang-kadang sangat berair. Oleh itu, disentri bermula dengan najis berair yang banyak, dan kemudian terdapat pergerakan usus yang jarang dengan campuran lendir dan darah..

    Demam kepialu didiagnosis apabila terdapat demam tinggi, ruam khas pada perut dan najis gelap kerana pendarahan. Demam berdarah dari semua jenis ditunjukkan oleh panas dan pendarahan di banyak organ. Sebilangan besar jangkitan ini dirawat di hospital dengan antibiotik, cairan untuk menghidrat semula, dan ubat-ubatan yang menyokong fungsi organ.

    Pencegahan darah dalam najis

    Pencegahan harus ditujukan untuk mencegah perkembangan patologi yang menyebabkan pendarahan dubur:

    • Diet.
    • Berjalan secara berkala, bersenam.
    • Kebersihan dubur yang betul.
    • Mengelakkan trauma ke rektum.
    • Pemeriksaan berkala oleh pakar proktologi.

    Darah yang muncul di dalam tinja tidak dapat diabaikan. Ini boleh menjadi gejala penyakit serius, lebih awal diagnosis dibuat, semakin baik peluang untuk sembuh..

    Darah di dalam najis

    Darah dalam najis (darah dari dubur, najis berdarah, pendarahan dubur, pendarahan usus) - salah satu gejala penyakit yang paling biasa di kawasan dubur, saluran dubur, rektum dan usus besar - adalah tanda kerosakan pada mukosa usus dan / atau saluran darah.

    Kemunculan darah dari dubur dapat menjadi gejala penyakit yang tidak mengancam nyawa seseorang, dan tanda penyakit yang sangat serius di mana seseorang tidak teragak-agak untuk berjumpa doktor, kerana ini sangat penting..

    Penyakit di mana terdapat pendarahan dari rektum:

    • Fisur dubur
    • Buasir
    • Cryptit
    • Proctitis
    • Polip rektum, kolon (pembentukan seperti tumor pada permukaan mukosa usus)
    • Kanser rektum, usus besar pada peringkat pembusukan
    • Kanser bahagian usus dan perut yang lain (dalam tahap kerosakan)
    • Diverticula usus (diverticulosis, diverticulitis)
    • Ulser perut dan / atau duodenum
    • Kolitis ulseratif tidak spesifik
    • ileitis terminal pelbagai jenis
    • Penyakit Crohn
    • Vena varikos esofagus (sangat jarang berlaku)
    • Sirosis hati
    • Penyakit usus parasit
    • Penyebab jangkitan darah dalam tinja yang menular (Disentri, Amoebiasis - jangkitan protozoa)
    • Endometriosis yang melibatkan membran mukus usus besar (hubungan pendarahan dengan haid)
    • Seks dubur dan kemasukan mana-mana benda asing ke dalam dubur
    • Kesan sampingan ubat-ubatan (beberapa antibiotik, ubat kalium dapat menyebabkan ulserasi usus dan pendarahan)
    • Beberapa keabnormalan saluran usus (hemangioma, dll.)

    Kemunculan darah di dalam najis selalu menjadi isyarat yang membimbangkan. Anda mungkin tidak merasa tidak selesa, tetapi gejala ini hampir selalu menunjukkan masalah pada badan. Secepat mungkin untuk menentukan penyebab kemunculan darah di dalam tinja sangat penting untuk diagnosis penyakit.

    Perlu diingat bahawa darah dalam tinja adalah tanda bahawa kerosakan pada mukosa usus atau salurannya telah terjadi. Oleh itu, perlu berjumpa doktor secepat mungkin agar dia dapat menentukan penyebabnya dan membuat diagnosis yang tepat..

    Kemunculan darah dalam tinja boleh dikaitkan dengan pelbagai penyakit, jadi penampilan darah dapat memberi banyak maklumat kepada pakar..

    Seperti apa darah dalam tinja?

    • Strek darah di dalam najis - normal atau cair. Mungkin menunjukkan kolitis ulseratif, penyakit Crohn, tumor saluran gastrousus.
    • Darah merah, tidak bercampur dengan najis. Tanda retakan pada dubur atau buasir dalaman.
    • Darah merah tersisa di atas kertas tandas. Ia berlaku baik dengan buasir dan fisur dubur, dan dengan barah rektum.
    • Darah tinggal di cucian. Mungkin menunjukkan adanya neoplasma malignan di rektum.
    • Kehadiran darah dan lendir di dalam najis. Berlaku pada proctitis, kolitis ulseratif, tumor dan polip rektum.
    • Darah dalam najis cecair. Najis longgar yang kerap diselingi dengan darah dan lendir cenderung berjangkit.
    • Najis berwarna hitam. Penampilannya disebabkan oleh ulser atau barah perut, pembesaran urat esofagus, yang berlaku dengan sirosis hati.
    • Pendarahan yang banyak dari rektum. Khas untuk kolitis iskemia dan divertikulosis rektum.
    Tidak mungkin untuk menyebutkan jenis pendarahan seperti darah laten dalam tinja. Ia muncul dengan pendarahan dari organ saluran pencernaan dan disebabkan oleh ulser perut atau 12 ulser duodenum. Sekiranya anda mengesyaki penyakit ini, doktor akan memberi anda ujian darah okultisme fecal.

    Cara membuat persediaan untuk ujian darah okultisme fecal?

    Mengapa anda mesti berjumpa doktor dengan segera apabila darah muncul di dalam najis anda??

    Sebagai peraturan, penampilan darah di dalam tinja disebabkan oleh sebab-sebab yang agak tidak berbahaya, yang, bagaimanapun, memerlukan rawatan segera, Walau bagaimanapun, fenomena ini juga dapat menunjukkan neoplasma malignan, sehingga penundaan dapat mengorbankan nyawa. Kemunculan darah di dalam tinja dan di atas kertas selalu serius dan hebat. gejala yang memerlukan penyertaan doktor, kerana anda tidak akan dapat mengenal pasti punca pendarahan yang tepat dan memilih rawatan yang mencukupi sendiri tanpa pemeriksaan pakar dan tanpa pemeriksaan.

    Penyelidikan apa yang diperlukan?

    Lawatan awal ke proctologist merangkumi pemeriksaan rektum digital dan rektoskopi. Sekiranya ragu-ragu, pemeriksaan endoskopi atau sinar-X seluruh usus besar dilakukan.

    Rawatan sekiranya terdapat darah di dalam tinja akan bergantung pada patologi yang dikenal pasti, kerana semua penyakit ini memerlukan pendekatan yang sama sekali berbeza terhadap rawatannya.

    Warna darah dalam pendarahan rektum bergantung pada dari mana darah itu berasal, dari mana bahagian saluran gastrousus. Semakin dekat tempat pendarahan ke dubur, semakin terang darahnya.

    Kehadiran darah segar berwarna merah terang dalam tinja menunjukkan pendarahan di saluran gastrointestinal bawah, misalnya, dari buasir dengan buasir, dari fisur dubur, dari tumor barah rektum, dll. Selalunya, dengan penyakit ini, darah merah tetap ada di atas kertas tandas dan linen..

    Adalah sangat penting untuk mengetahui bahawa pendarahan rektum adalah salah satu gejala utama bukan sahaja buasir, tetapi juga barah usus besar, metastasis tumor lain di hati, termasuk pada pesakit dengan buasir..

    Situasi yang paling berbahaya adalah apabila, misalnya, apabila terdapat buasir pendarahan dalaman yang jelas, barah berkembang secara serentak di bahagian usus.
    Kanser menandakan kehadirannya dengan darah, dan anda terus berfikir bahawa darah itu disebabkan oleh benjolan hemoroid.

    Kes klinikal. Pesakit M., 27 tahun, mengadu ketidakselesaan di kawasan dubur dan darah semasa buang air besar.
    Semasa memeriksa dengan rektoskop, terdapat buasir pendarahan yang terhakis dalaman, dan tumor stenosis dari kawasan rektosigmoid pada tahap pembusukan dinyatakan di atas.
    Dari tinjauan tersebut ternyata pada awalnya hanya ada rasa tidak selesa di bahagian bawah abdomen, lebih banyak di sebelah kiri, kemudian najis tidak stabil dengan garis-garis darah, dan kemudian buasir mula jatuh dengan pendarahan penuh. Selama ini, pesakit tidak pergi ke proctologist, kerana dianggap tidak selesa dan memalukan, dia diperlakukan secara bebas dengan pelbagai lilin dengan kesan positif jangka pendek.
    Akibatnya, operasi ekstensif harus dilakukan untuk menghilangkan tumor primer dengan pemotongan kelenjar getah bening dan penghapusan kolostomi. Untuk rawatan lebih lanjut (kemoterapi), pesakit dirujuk ke ahli onkologi, dan tahap kedua adalah penutupan kolostomi.

    Oleh itu, jika anda melihat darah di dalam tinja atau di atas kertas tandas, anda perlu berjumpa dengan proctologist secepat mungkin untuk pemeriksaan dan pemeriksaan..
    Pemeriksaan penuh diperlukan dalam semua kes pendarahan usus agar tidak terlepas penyakit berbahaya!

    Ingat: biasanya, darah dari rektum tidak akan dapat dilepaskan.
    Sebarang pendarahan dari rektum selalu menjadi patologi. Oleh itu, sangat penting untuk menentukan penyebabnya secepat mungkin - ini adalah kunci untuk rawatan tepat pada masanya dan hasil yang berjaya..

    Strek darah di kotoran bayi - pengalaman saya, jangan tergesa-gesa untuk merawat.

    Gadis-gadis, saya minta maaf, yang berada di alamat yang salah - Saya benar-benar tidak ingat siapa kawan saya dengan masalah yang sama. Gadis dengan urat - pasca semakan pada akhir, BACA.

    Saya memutuskan untuk menulis kisah kami dengan anak saya untuk membantu sekurang-kurangnya seseorang, dan, mungkin, membuka mata saya untuk sesuatu. Saya rasa semua ibu harus mengetahui apa yang telah saya pelajari baru-baru ini. Ketika saya memerlukan maklumat, saya tidak menemui apa-apa, semua orang menulis dengan satu suara mengenai "dysbiosis". Saya tidak dapat melakukannya tanpa nama beberapa doktor, negara ini harus mengetahui pahlawannya. Akan ada banyak perkataan, tetapi saya akan berusaha sesingkat mungkin dan ke arah yang mungkin..

    Ketika anak saya berumur tiga bulan, dua kesan darah muncul di dalam najis tanpa sebab yang jelas. Sehari sekali. Kanak-kanak itu tidak terganggu oleh apa-apa, suhunya normal, ceria dan ceria, tidak ada cirit-birit atau muntah, warna dan konsistensi kotoran biasa bagi bayi di HS: mustard gruel. Tetapi pada hari ketiga saya tidak tahan (ibu jenis apa yang dapat menahan darah, walaupun hampir tidak kelihatan, di dalam najis anaknya?), Dan pergi ke pakar pediatrik daerah.

    Pakar pediatrik itu bahkan tidak mahu mengakui dan memeriksa kami - dia mempunyai hari tidak masuk - tetapi segera mendaftar untuk berunding dengan pakar bedah untuk mengecualikan intussusception usus (seperti yang saya faham, ini adalah volvulus). Keesokan harinya kami pergi berjumpa dengan pakar bedah dan pada masa yang sama melewati koprogram.

    Penerimaan pakar bedah di poliklinik: tidak ada volvulus, dua retakan kecil di dubur (tidak ada supositoria yang dimasukkan, tidak ada tiub saluran keluar gas), merujuk kepada pembedahan pediatrik di Klochkovskaya untuk berunding dengan proctologist mengenai retakan dan polip rektum yang dipersoalkan. Menjelang akhir hari, coprogram sudah siap: semuanya normal, terdapat banyak lendir, tetapi (petikan) itu tidak menakutkan.

    Tiga hari berikutnya tidak ada darah sama sekali dan, sejujurnya, saya hampir membuang rujukan itu. Tetapi pada pagi hari keempat setelah lawatan ke klinik, saya sekali lagi melihat kesan darah, dipanggil ambulans dan kami dibawa dengan rujukan ke pembedahan Klochkovskaya.

    Pemeriksaan oleh pakar bedah yang bertugas di Klochkovskaya sangat pantas. Anak lelaki itu diberi enema untuk melihat jenis darah apa, keluar sedikit coretan, pakar bedah melihat dan berkata: "Ini bukan darah kita." Saya meremas perut saya, tidak melihat retakan sama sekali, tidak memeriksa polip dan menghantarnya segera ke pakar pediatrik tempatan yang bertugas. Pakar pediatrik itu ternyata seorang pemuda dengan nama keluarga bermula dengan huruf U, saya tidak lagi mengingati nama keluarga itu sendiri. Ketika itulah saya mula menghafal doktor. Diagnosis pakar pediatrik ini: jangkitan usus gastroenterocolitis akut, janji temu: nifuroxazide (antiseptik untuk perut, bukan antibiotik, tetapi di tempat yang berdekatan), aminocapronka (hemostatic), darah di dalam tinja, yang tidak dapat dilihat kerana warna kotoran, kita masuk ke penyakit berjangkit kanak-kanak hospital nombor 8 di bahagian usus. Dan tepat di bilik kecemasan, anak kecil saya muntah sekali. Oleh itu, muntah juga ditambahkan pada gejala..

    Tetapkan Tulizid (antibiotik), smecta lagi, dan BioGay (probiotik). Tidak ada air panas di ruang usus, bagaimana mencuci bayi? Di wad, kanak-kanak dari pelbagai usia, secara amnya, masih mengerikan. Bagaimanapun. Suhu turun hanya selepas 2 hari, kotoran berubah dengan semua warna pelangi, tetapi darah tidak hilang, tetapi muncul di setiap kantung. Kira-kira tiga hari selepas dimasukkan ke hospital, cirit-birit bermula. Sama ada dari antibiotik, atau dari jadual makan: 5 minit di payudara, 2 jam cuti - ini adalah bagaimana mereka memaksa bayi untuk memberi makan dengan jangkitan usus dan muntah, sedikit. Tetapi kami tidak muntah lagi selepas bilik kecemasan, jadi saya mula mengesyaki bahawa ini adalah apa yang disebut "najis lapar". Terdapat konsep seperti itu bahawa apabila anak tidak memakan susu, dia mula mengalami cirit-birit. Dan saya mula memberinya makan secara normal, tanpa membatasi masa di payudara, cirit-birit berlalu. Menjelang hari kelima antibiotik, ujian untuk flora dan susu akan datang. Susu steril, dalam analisis tinja, yang diserahkan sebelum penyakit berjangkit, Klebsiella dan Staphylococcus dibiakkan dalam jumlah besar. Staphylococcus aureus kami sama sekali tidak sensitif terhadap antibiotik yang disuntikkan kepada kami, tetapi doktor kami (Glebova Lyudmila Nikolaevna) memberitahu saya untuk tidak memikirkannya, ini adalah perkara kecil. Darah ada di tempat setiap kali, kotoran berwarna normal, kita habis, tetapi bukannya "sihat" mereka menulis "dengan peningkatan" dan doktor berkata: "Ia akan berlalu dengan sendirinya.".

    Saya telah menunggu selama seminggu sehingga berlalu, kami terus mengambil BioGaya, kepekatan darah semakin meningkat. Setelah berunding dengan pakar pediatrik dari pusat perinatal sebelumnya, saya mula memberikan asam aminokaproik, ketika saya berbaring di perinatal dengan bayi, ia diberikan kepada semua bayi dengan darah dalam tinja. Maksimumnya dapat diambil selama seminggu, menurut petunjuk. Terdapat darah sepanjang minggu, hanya dalam kuantiti yang kurang. Kanak-kanak itu dalam keadaan normal, perut mula sakit lebih banyak (begitu banyak ubat yang dimasukkan, bagaimana tidak sakit di sini). Apabila perjalanan aminocapronka berakhir, darah muncul dengan semangat yang baru, saraf saya berada di had dan saya merujuk kepada 19 Hospital Kanak-kanak, di mana saya pernah disembuhkan dari ulser perut. Tetapi kerana tidak masuk akal saya tidak sampai di sana, ibu mertua saya menemui sambungan di hospital YuZhD di Ivanova, di sana, kata mereka, ahli gastroenterologi yang baik, kami pergi ke sana.

    Apa bahaya darah pada tinja pada orang dewasa: 20 penyebab najis berdarah tanpa rasa sakit

    Dari artikel itu, anda akan mengetahui mengapa darah muncul dalam tinja orang dewasa, penyakit apa yang menyebabkan pendarahan dari rektum, terutamanya diagnostik, rawatan, apa yang harus dilakukan?

    Apa yang dikatakan kotoran buasir semasa perbuatan membuang air besar

    Kekotoran berdarah pada tinja adalah kejadian yang agak biasa, sementara patologi seperti itu harus dianggap sebagai gejala serius yang memerlukan perhatian yang mendalam terhadap diri sendiri. Najis dengan kekotoran dapat muncul dalam bentuk garis-garis merah, kemasukan atau kemasukan tinja, bahan coklat dengan konsistensi yang berbeza. Simptomologi seperti ini selalu memerlukan penyebab pendarahan, kerana berbahaya kerana pelanggaran integriti saluran di dalam organ penting..

    Lebih daripada 95% kes kekotoran berdarah menunjukkan patologi sistem pencernaan. Dalam kes ini, tinja mempunyai warna yang berbeza. Ini disebabkan oleh fakta bahawa saluran pencernaan mengandungi pelbagai bahan (misalnya, HCl, enzim redoks, zat besi), mikroorganisma yang dapat dengan mudah mengubah warna darah dengan toksinnya.

    Semakin besar jarak dari rektum ke sumber pendarahan, semakin ketara warna darah berubah: merah, burgundy, tar.

    Najis dengan darah dapat dianggap sebagai ciri fisiologi seseorang: menurut statistik, hampir 20% populasi orang dewasa mengeluarkan darah hingga 3 ml setelah setiap perbuatan buang air besar, pada 5% orang yang sihat tidak berubah dicampur dengan tinja. Walau bagaimanapun, 40% kes kekotoran berdarah dianggap sebagai gejala disfungsi usus atau gangguan pencernaan. Lebih-lebih lagi, peralihan hemoglobin ke hematin pada masa yang sama memberikan najis fetid menyerupai tar (melena).

    Punca patologi

    Najis dengan bintik-bintik berdarah diperhatikan sekiranya terdapat ulser perut dan duodenum, ketika pembekuan darah terbentuk akibat pendarahan usus, bersentuhan dengan tisu penghubung dan berubah menjadi coklat dari enzimnya. Kemasukan hemoragik muncul pada disentri yang teruk dengan prolaps rektum kerana cirit-birit berterusan, proses barah usus, patologi erosif dan ulseratif, penyakit hemoragik.

    Gangguan makanan dianggap sebagai penyebab yang agak selamat dari munculnya kekotoran berdarah pada tinja. Mungkin diet manusia termasuk bahan tambahan, pewarna yang dapat mengubah warna najis: carmine, crimson, ponceau, eritrosin. Pada masa yang sama, pesakit tidak mengalami kesakitan atau gangguan dalam kesejahteraan umum..

    Gambar yang sama diperhatikan ketika menggunakan bit, ceri, blueberry, delima atau jus delima: tinja memperoleh semua warna merah. Dengan penggunaan produk klorofil setiap hari, tinja berubah menjadi hijau, dengan kekurangan bilirubin, mereka berubah menjadi kelabu, licorice menjadikan najis menjadi hitam.

    Kotoran dengan darah memprovokasi seks dubur, lebih-lebih lagi, 25% kes pendarahan seperti itu tanpa rasa sakit, tetapi akhirnya menjadi pencetus pecahnya mukosa rektum. Yang paling berbahaya dalam hal ini adalah fisur dubur, yang menimbulkan sepsis..

    Patologi lain yang menyebabkan najis berdarah termasuk:

    • sirosis hati, di mana hingga 1.5 liter darah dapat dituangkan melalui dubur, yang berada di ambang kematian;
    • iskemia usus dengan pelbagai asal usul: 50% daripada pemotongan yang tidak berkaitan dengan bahaya kesihatan, tetapi dengan kolitis iskemia, seseorang kehilangan sehingga satu liter darah, yang merupakan keadaan jenayah;
    • amoebiasis berbahaya dengan pendarahan laten pada permulaan penyakit ini, tetapi sejak akhir minggu, tinja dicampur dengan lendir dan darah beku;
    • peritonitis fecal dengan pelepasan berdarah menyebabkan kegagalan banyak organ dan mabuk badan yang teruk;
    • proses onkologi selalu disertai dengan darah dalam tinja, tetapi hanya dapat dilihat dengan mikroskop.

    Pendarahan di bahagian berlainan saluran gastrousus

    Dengan munculnya kotoran berdarah, seseorang dapat mengandaikan penyetempatan sumber pendarahan pada sistem pencernaan. Bahagian atas tiub pencernaan memberikan kekotoran gelap (semakin tinggi, semakin gelap), bahagian bawah - darah merah. Dalam kes ini, kelajuan pergerakan gumpalan makanan mesti diambil kira: jika kelajuannya normal, maka darah yang tidak berubah dalam najis lelaki atau wanita dewasa bercakap mengenai patologi kolon, rektum dan dubur sigmoid. Sekiranya ia memotong lebih jauh dari rektum, maka hanya dengan peningkatan kelajuan pergerakan tinja, darah akan keluar tidak berubah.

    Perforasi ulser

    Apabila naungan gelap dari najis yang terbentuk disertai dengan sakit perut yang teruk, perkara pertama yang difikirkan oleh doktor adalah perforasi perut atau ulser usus. Pada masa yang sama, najis mempunyai konsistensi cair, coklat gelap, warnanya hampir hitam. Perforasi mengancam dengan peritonitis, oleh itu, memerlukan campur tangan perubatan kecemasan. Terdapat tiga tahap keparahan patologi:

    • Kejutan yang menyakitkan semasa berlubang disertai dengan rasa sakit di bahagian bawah perut, merebak ke mana-mana, memancar ke bahu kanan, tulang selangka, skapula: pesakit tidak dapat berdiri, mengambil postur paksa - berbaring di sisinya dengan kaki ditarik ke perut. Otot perut tegang, tidak mengambil bahagian dalam tindakan bernafas, suhu meningkat, peluh sejuk muncul, tekanan darah turun, dan bradikardia direkodkan. Ini adalah saat pendarahan bermula dan masa yang tepat untuk mendapatkan rawatan perubatan. Panggilan segera diperlukan..
    • Kejutan itu diikuti dengan kesejahteraan khayalan - semua petunjuk diselaraskan. Orang itu mula berasa lebih baik, tetapi rasa sakit berterusan pada palpasi perut. Nampaknya semua ketakutan sudah berakhir, inilah masanya pesakit masih dapat diselamatkan.
    • Selepas 12 jam, fasa peritonitis purulen meresap bermula dengan muntah, membran mukus kering, hipertermia, sesak nafas, takikardia. Ini adalah keadaan di mana rawatan perubatan tidak lagi berguna. Hasilnya adalah hasil yang mematikan.

    Kolitis ulseratif

    Proses yang merosakkan dalam usus dengan pembentukan erosi dan bisul adalah kolitis ulseratif, yang selalu berlangsung secara kronik, dan pesakit, yang terbiasa dengan gejala penyakit ini, tidak memperhatikannya. Ini adalah pendarahan yang menjadi alasan untuk pergi ke doktor, dan ia berlaku dalam 90% kes.

    Darah paling kerap tidak berubah warna. Jumlah kekotoran mungkin dari jejak minimum hingga kehilangan darah yang ketara, disertai dengan pelepasan mukopurulen dari dubur, cirit-birit (sekurang-kurangnya sekali / hari), sembelit, dorongan palsu untuk membuang air besar dan buang air besar pada waktu malam. Pesakit bimbang tentang kembung perut, inkontinensia tinja, sakit perut di sebelah kiri, tanda-tanda mabuk, kekeringan, penurunan berat badan.

    Jangkitan usus akut

    Jangkitan akut tidak selalu disertai dengan pendarahan besar dari dubur, sementara najis longgar dengan demam tinggi, muntah, sakit perut, dan dispepsia selalu muncul. Semasa menyemai, agen penyebab jangkitan ditentukan, sebelum pengenalpastiannya, dua antibiotik dari kumpulan farmasi yang berlainan digunakan untuk meringankan keparahan keadaan. Biasanya, dengan hasil analisis (setelah seminggu), gumpalan darah diperhatikan pada tinja, yang mengesahkan sifat bakteria lesi..

    Diverticulosis usus

    Pembentukan poket dan penonjolan membran mukus - diverticulosis - sering disulitkan oleh kekotoran berdarah dengan perkembangan peritonitis. Gejala utama adalah sakit perut yang teruk di sebelah kiri, pendarahan dari dubur dan hipertermia. Doktor memutuskan bagaimana menstabilkan usus, selalunya ia adalah operasi. Warna darah mungkin menunjukkan lokasi dinding usus yang cacat.

    Buasir

    Darah di dalam tinja adalah salah satu gejala utama perkembangan buasir, tanda pertumbuhan nod yang cedera semasa buang air besar. Darah berwarna merah, yang mengesahkan asal rektumnya. Ia tidak bercampur dengan najis, terletak di permukaan tinja. Tanda penyakit muncul selepas bersenam. Nod pendarahan dapat dilihat, atau dapat disembunyikan dari pandangan, tetapi sifat pendarahan memberikan pengesahan penuh mengenai dugaan diagnosis..

    Fisur dubur

    Pelanggaran integriti membran mukus atau dermis di kawasan anorektal adalah pendamping sembelit. Keadaannya menyakitkan kerana kesakitan yang teruk dengan percubaan untuk mengosongkan usus, selalu disertai dengan kemasukan darah dari tempat yang tidak berubah.

    Koyakan tisu mendorong penggunaan produk kebersihan intim yang boleh mengganggu rektum. Keretakan paling kerap berlaku di mana kulit bergabung dengan permukaan mukosa rektum.

    Penyakit Crohn

    Patologi autoimun dengan kemunculan kawasan ulserasi usus, yang memprovokasi pendarahan membran mukus dan kehadiran jalur darah pada tinja, disertai dengan sakit di perut, penurunan selera makan, dan hipertermia Kotoran berwarna hitam dengan pelepasan berlebihan dari dubur..

    Najis tar seperti itu perlu dibezakan dengan kecederaan perut yang menyebabkan pelanggaran integriti saluran darah, tumor esofagus (diagnostik ultrasound), mengambil NSAID, ulser aspirin, patologi pundi hempedu dan pankreas.

    Terlepas dari sebab-sebab kemunculan melena, ia berbicara tentang kejadian pendarahan, dengan jumlah lebih dari 50 ml, yang disertai dengan pucat kulit, pening, kelemahan dan kehilangan kesedaran.

    Polip

    Kekotoran berdarah pada tinja adalah tanda polip usus besar atau bahagian atasnya. Polip adalah neoplasma jinak, jadi satu-satunya bahaya yang ditimbulkan oleh mereka adalah kemungkinan keganasan spontan. Biasanya permukaan polip berdarah, semakin besar luasnya, semakin mudah kerosakan, semakin kuat pendarahan dan semakin ketara kotoran.

    Kanser kolorektal

    Ciri khas proses ganas adalah aliran keluar darah dari dubur di luar tindakan buang air besar, oleh itu, oleh itu, agak bermasalah untuk mengenal pasti kekotoran lain mengikut jenis dan warna. Warna terang berlaku, di bawah topeng yang mana punca akarnya dapat disembunyikan. Kekotoran berdarah dicampurkan dengan najis. Bergantung pada kapal berkaliber yang terlibat dalam proses patologi, intensiti pelepasan dari rektum berbeza.

    Darah pendam

    Darah laten dalam tinja ditentukan hanya dengan mikroskopi. Penyebab yang paling biasa adalah kerosakan tumor. Analisis najis dilakukan sekiranya:

    • kehadiran busa di dalam tinja dengan coretan berdarah;
    • ketidakselesaan, kesakitan semasa pergerakan usus;
    • kehilangan 10% berat asal pesakit;
    • hipertermia asal tidak diketahui;
    • berubah dari hari ke hari struktur najis.

    Penyebab patologi pada bayi boleh menjadi pendaraban mikroba patogen pada fisur dubur, intoleransi laktosa, alergi terhadap pewarna makanan. Di samping itu, keadaan ini menunjukkan permulaan proses keradangan..

    Kehadiran urat

    Strek darah dalam tinja memberi amaran mengenai patologi usus bawah, yang paling kerap berkembang tanpa rasa sakit:

    • rektum diverticulosis;
    • ektasia vaskular usus besar dengan kemasukan merah terang pada tinja;
    • kolitis pelbagai asal dengan kehilangan darah hingga 45 ml;
    • neoplasma malignan usus dengan risiko kematian cepat tanpa terapi tepat pada masanya;
    • buasir bermula dari peringkat kedua perkembangan.

    Sebab-sebab anak

    Kekotoran berdarah di dalam tinja pada kanak-kanak muncul pada usia berapa pun. Sebabnya mungkin:

    • dysbiosis pada bayi;
    • trauma pada dubur;
    • penyumbatan usus, yang disebabkan oleh diet yang tidak betul;
    • anomali kongenital;
    • proses keradangan pada mukosa usus;
    • cirit-birit berjangkit;
    • rektum poliposis, dubur;
    • alahan makanan;
    • jangkitan rotavirus.

    Diagnostik

    Algoritma untuk mengesan pendarahan rektum adalah standard:

    • pengumpulan anamnesis, pemeriksaan fizikal pesakit;
    • OAK, OAM, biokimia;
    • analisis tinja untuk telur, cacing, darah ghaib, koprogram;
    • jika perlu - pemeriksaan jari;
    • irrigoskopi;
    • FGDS;
    • rektoskopi;
    • kolonoskopi.

    Sekiranya perlu, pelbagai kajian dapat ditambah dan diperluas. Penting untuk tidak melewatkan penyakit ini, disertai dengan kehadiran kekotoran rektum berdarah, terutama tanpa rasa sakit.

    Apa nak buat?

    Campuran darah dalam tinja adalah kesempatan untuk menentukan penyebab sebenar patologi. Hanya dengan mengetahui etiologi penyakit, mungkin untuk mengatasinya tanpa akibat untuk kesihatan pesakit. Ketepatan masa berjumpa doktor menjamin keberkesanan kaedah rawatan yang dipilih. Oleh kerana pembuangan usus yang berdarah hanyalah tanda banyak penyakit, tidak ada skema terapi umum, rawatan diri tidak sesuai.

    Sebagai contoh, terapi ubat memberikan hasil ketika membetulkan proses berjangkit, pembedahan - untuk polip, diverticula, tumor, buasir pada peringkat perkembangan selanjutnya. Kaedah terapi terapi boleh digunakan untuk ulser gastrik atau ulser duodenum, digabungkan - dengan penyelesaian masalah langkah demi langkah yang kompleks (pembasmian ulser diikuti dengan rawatan antibakteria). Terdapat beberapa pilihan untuk menyediakan rawatan perubatan, yang berkaitan dengan keparahan proses, keparahan dan etiologi penyakit..

    Bantuan kecemasan

    Campur tangan perubatan kecemasan sekiranya terdapat kekotoran darah dari pelbagai warna pada tinja yang disiapkan diambil sekiranya:

    • suhu secara spontan meningkat kepada bilangan tinggi (demam);
    • sakit perut yang teruk berkembang;
    • pendarahan lain (hidung, contohnya) ditambah;
    • pendarahan subkutan, hematoma muncul;
    • keadaan umum pesakit merosot dengan teruk: tekanan darah turun, kelemahan meningkat, selalu mual, darah dalam muntah;
    • pendarahan tidak dapat dihentikan untuk waktu yang lama, terdapat risiko anemia.

    Sekiranya terdapat darah di dalam najis atau di kertas tandas semasa atau selepas buang air besar, jika sakit perut mendahului pergerakan usus, jika anda kehilangan selera makan, berat badan jika najis berwarna hitam, berlumuran darah, jika terdapat dorongan yang kerap dan menyakitkan untuk membuang air besar dengan benang darah dari dubur jika kerap sembelit, bergantian dengan cirit-birit berbuih, massa tinja - menyinggung, berlemak, kental - ini adalah alasan untuk mendapatkan nasihat perubatan segera, yang semestinya berlaku semalam.

    Sekiranya kekotoran darah atau kemasukan adalah tanda pendarahan yang kuat, ia harus dihentikan, yang mana:

    • anda perlu meletakkan pesakit secara mendatar;
    • sapukan ais ke bahagian bawah perut;
    • panggil ambulans.

    Hanya seorang doktor yang dapat menentukan penyebab patologi, menetapkan pemeriksaan yang diperlukan dan terapi yang mencukupi.

    Cara rakyat yang paling popular untuk menghentikan pendarahan dari dubur adalah penggunaan lilin ais. Kaedah ini membantu mengejangkan saluran darah dengan cepat, mencegah kemunculan kotoran kotoran. Untuk menyediakan supositoria, anda memerlukan air bersih atau rebusan herba. Pertama, lilin disuntik selama 4-5 saat, dengan setiap prosedur berikutnya, waktu meningkat secara beransur-ansur.

    Apa ubat yang boleh diresepkan oleh doktor?

    Prinsip utama terapi ubat adalah pematuhan ubat-ubatan yang ditetapkan dengan punca patologi. Apabila proses tumor dikesan, mereka memerlukan campur tangan pembedahan diikuti dengan kemoterapi dan terapi radiasi. Dalam kes lain, ubat berikut digunakan:

    1. Penyakit hemoroid dengan simpul penyetempatan luaran atau rektum pada peringkat awal dengan kekotoran berdarah berkala dirawat secara eksklusif dengan terapi diet, terapi senaman (paling sering menurut Kegel), kepatuhan terhadap peraturan kebersihan intim, pergerakan aktif dengan pengecualian mengangkat berat dan situasi yang tertekan. Bermula dari tahap kedua patologi, terapi ubat dihubungkan:
    • venotonik dalam bentuk tablet dan ubat luaran: Detralex, Eskuzan, Troxevasin, Phlebodia 600, Antistax - tablet, kapsul; Line relief, Procto-Glivenol, Natalsid - lilin, salap;
    • anti-radang dan analgesik: Diclofenac, Indomethacin, Nise - tablet; Detragel, Aurobin, Ultraproct - persediaan luaran;
    • hemostatics: Litovit B, Ditsinon, Proctonis, Vikasol - tablet; Proctosedil, Relief and Relief Advance - lilin, salap. Baca lebih lanjut mengenai rawatan di rumah untuk buasir
    1. Pada kolitis ulseratif, bintik dihentikan dengan merawat patologi yang mendasari: imunosupresan - Azathioprine, Methotrexate, Cyclosporin, anticytokines - Infliximab, sitostatics - Busulfan, anti-inflamasi - Sulfasalazine, Mesalazine.
    2. Untuk jangkitan - terapi patogenetik antibakteria - antibiotik tetrasiklin - Levofloxacin, dengan AEI virus - Arbidol, Viferon.
    3. Patologi autoimun - Nimustin.
    4. Helminthiasis - Metronidazole, Tinidazole.
    5. Dysbacteriosis - Vancomycin, Bactrim.
    6. Sekiranya kekotoran darah diprovokasi oleh asid hidroklorik, antasid diresepkan: Almagel, Fosfalugel, Maalox.

    Sekiranya pesakit kehilangan sejumlah besar cecair biologi, transfusi ditetapkan. Embolisasi intervensi adalah rawatan yang berkesan. Ini bukan prosedur pembedahan, dengan bantuan prosedur, kapal tertentu tersekat secara selektif dengan emboli yang dimasukkan khas. Oleh itu sekat sumber pendarahan.

    Kekotoran darah pada wanita hamil

    Selalunya, kekotoran rektum berdarah dijumpai pada wanita hamil. Sebab yang paling biasa adalah buasir. Mereka memprovokasi pembuangan darah dari dubur, sembelit, fisur dubur. Tidak ada ancaman terhadap nyawa ibu hamil atau anak, tetapi penampilan kesakitan adalah gejala yang harus memaksa pesakit untuk meminta nasihat dari proctologist.

    Selepas melahirkan anak, bercak adalah hasil dari fisur dubur. Oleh itu, semasa mengesan kekotoran berdarah setelah buang air besar, seseorang harus mencarinya atau nod buasir yang terbentuk.

    Artikel Mengenai Hepatitis