Kertas dinding desktop

Utama Gastrik

Kertas dinding dan gambar terbaru dan segar di desktop anda hanya bersama kami. Kertas dinding sesuai untuk komputer, telefon pintar dan tablet Android, iPhone, Apple. Kertas dinding untuk komputer riba. Kertas dinding desktop Windows 7, 8.1, 10. Muat turun kertas dinding desktop yang indah untuk komputer anda. Kami mengemas kini koleksi wallpaper setiap hari, hanya di sini anda boleh memuat turun wallpaper terbaik di desktop anda.

Kami meluangkan banyak masa untuk katalog dengan gambar. Sebelum masuk ke laman web, kertas dinding disederhanakan. Nicefon adalah salah satu laman web wallpaper desktop terbesar. Laman web ini mempunyai lebih dari 190,000 kertas dinding.

Sekiranya anda ingin menetapkan kertas dinding pada telefon pintar Android anda, kami mengesyorkan memuat turun aplikasi Nicefon dari Google Play !. Aplikasi ini mengulangi fungsi laman web sepenuhnya, tetapi tidak seperti laman web ini berfungsi lebih cepat.

Di laman web ini, pengguna bukan sahaja dapat memuat turun wallpaper, tetapi juga memilihnya. Berkat pengundian, anda selalu dapat memilih kertas dinding paling popular untuk desktop anda dari pelbagai kategori!

Sembelit

Sembelit (sembelit) boleh berlaku dari semasa ke semasa pada setiap orang. Selalunya bermula semasa dalam perjalanan, setelah makan makanan yang tidak biasa atau makan dengan sedap. Usus berfungsi dengan lebih perlahan, terdapat tekanan yang tidak menyenangkan di bahagian perut. Sebagai peraturan, gejala hilang setelah normalisasi pemakanan dan penghapusan keadaan tertekan. Walau bagaimanapun, sebilangan orang mengalami sembelit kronik. Dalam kes ini, langkah-langkah terapi yang lebih lama dengan penggunaan julap diperlukan..

Kelaziman dan klasifikasi

Rata-rata, 15 hingga 30 peratus penduduk mengalami kesukaran membuang air besar. Sembelit boleh mempengaruhi orang-orang dari segala usia, termasuk kanak-kanak. Lebih kerap orang berusia lebih dari 60 tahun terjejas, yang berkaitan dengan pergerakan usus yang lebih perlahan dan kekurangan enzim pencernaan. Menurut statistik, wanita lebih cenderung mengadu sembelit daripada lelaki..

Sembelit boleh bersifat sementara atau kronik. Kekhawatiran sementara selama beberapa hari, kemudian pergerakan usus dinormalisasi. Sembelit kronik dikatakan jika diperhatikan selama lebih dari tiga bulan.

Secara berasingan, apa yang disebut sembelit situasional dibezakan. Ia berlaku akibat rehat di tempat tidur, kerja shift, tekanan psiko-emosi, dll..

Sebab-sebabnya

Penyebab sembelit sementara adalah kekurangan zat makanan (rendah serat dan cairan), kurang bersenam, selsema dengan demam tinggi, keadaan tidak selesa di tandas, dll. Penghapusan faktor-faktor ini biasanya menyebabkan normalisasi najis. Selama tiga hari pertama perjalanan, banyak orang mengalami kesukaran untuk buang air besar. Ini disebabkan oleh perubahan diet dan persekitaran baru yang dramatik..

Penyebab utama sembelit kronik adalah:

  • penindasan pergerakan usus yang kerap;
  • mengambil ubat tertentu (diuretik kekurangan kalium, antikolinergik, antidepresan, beberapa ubat penghilang rasa sakit);
  • penyakit endokrin (contohnya, hipotiroidisme);
  • patologi saluran gastrousus: anomali kongenital, sindrom iritasi usus, polip, fistula, retak atau ulser mukosa usus, barah, dan lain-lain;
  • penyakit sistem saraf (penyakit Parkinson, sklerosis berganda);
  • kehamilan (kerana perubahan tahap hormon dan tekanan rahim pada usus).

Gejala

Kekerapan buang air besar sangat berbeza dari orang ke orang. Sebilangan "menjadi besar" setiap hari, yang lain melakukannya setiap 2-3 hari. Menurut pakar, buang air besar dianggap sebagai kebiasaan dari 3 kali sehari hingga tiga kali seminggu..

Biasanya mereka bercakap mengenai sembelit dalam kes berikut:

  • mengalami pergerakan usus kurang dari tiga kali seminggu;
  • buang air besar memerlukan banyak usaha;
  • najis mempunyai konsistensi yang kental dan sangat keras kerana tinggal lama di dalam usus;
  • perasaan pengosongan najis yang tidak lengkap;
  • perasaan tersumbat di rektum.

Sebilangan orang mungkin mempunyai frekuensi pergerakan usus yang normal, tetapi ini disertai dengan regangan, dan najisnya keras. Dalam kes sedemikian, terdapat perasaan sembelit yang subjektif..

Diagnostik

Pada temu janji awal, anda perlu memberitahu doktor mengenai kekerapan dan sifat najis, ketidakselesaan di perut, dan gangguan pencernaan. Selepas pemeriksaan umum, palpasi dan perkusi, diagnostik tambahan mungkin diperlukan. Adalah perlu untuk mengecualikan penyakit utama..

Menurut petunjuk, pemeriksaan berikut ditetapkan:

  • ujian darah (analisis umum, ujian fungsi hati, amilase, hormon tiroid, dll.);
  • analisis tinja (coprogram);
  • pemeriksaan ultrasound organ perut;
  • kolonoskopi.

Kaedah penyelidikan terakhir - kolonoskopi - sangat penting jika pergerakan usus disertai dengan sakit di rektum atau pembuangan darah. Semasa pemeriksaan dengan fibrocolonoscope, doktor dapat mendiagnosis polip, retakan, hakisan atau neoplasma usus besar, jika perlu, buat biopsi.

Rawatan

Gangguan buang air besar sementara biasanya dihilangkan dengan bantuan tindakan bukan ubat (diet, rejimen minum, aktiviti fizikal). Pembetulan pemakanan melibatkan pembatasan atau penolakan makanan yang melambatkan aktiviti usus: teh kuat yang mengandungi tanin, koko, anggur merah, blueberry; nasi, semolina, kentang, koko, kek, makanan segera.

Diet mesti termasuk makanan yang tinggi serat. Ini adalah buah-buahan dan sayur-sayuran segar, bit rebus, rumput laut, produk tenusu, soba dan bubur barli.

Ubat (pencahar) diperlukan sekiranya berlaku sembelit kronik atau sebagai langkah sekali sahaja. Sekiranya terdapat penyakit gastrousus, doktor boleh menetapkan ubat lain: gastroprotectors (Rebagit), probiotik (Bifiform, Linex), antispasmodics (Meteospazmil, No-shpa), dll..

Langkah bukan ubat

Kompot plum, urut perut, air puasa - terdapat banyak langkah mudah untuk merangsang aktiviti usus. Tidak seperti ubat-ubatan, mereka tidak memberi kesan langsung, tetapi dengan penggunaan biasa mereka dapat melegakan sembelit dengan baik. Petua berikut akan membantu:

  • Pada waktu pagi dengan perut kosong, minum segelas air. Ini meningkatkan peristalsis usus. Anda juga boleh mencuba segelas air suam yang dicampurkan dengan jus setengah lemon..
  • Pengambilan sauerkraut harian, plum segar (atau kering), buah ara.
  • Menambah serat makanan pada hidangan (dedak, biji rami, psyllium). Ia membengkak ketika melewati saluran pencernaan, akibatnya, najis meningkat dalam jumlah dan menjadi lebih lembut. Serat harus diambil dengan banyak cecair, jika tidak, sembelit boleh bertambah buruk.
  • Kopi pada waktu pagi. Ia merangsang refleks untuk membuang air besar. Walau bagaimanapun, minuman ini tidak boleh digunakan secara berlebihan kerana kandungan kafeinnya yang tinggi..
  • Urut pagi pada perut. Sejurus selepas bangun, gerakan membelai dibuat mengikut arah jam. Mulakan dari kawasan iliac kanan, bergerak ke perut atas dan turun.
  • Berjalan atau berjoging pada waktu pagi selama setengah jam.

Penting untuk mengembangkan refleks yang dikondisikan untuk pergerakan usus. Untuk melakukan ini, para pakar mengesyorkan pergi ke tandas setiap pagi dan duduk di tandas selama 10-15 minit, walaupun tidak ada yang berlaku. Selepas itu, tubuh terbiasa, dan buang air besar berlaku pada masa yang sama..

Ubat-ubatan
Doktor tidak mengesyorkan menggunakan ubat pencahar sehingga cadangan untuk menormalkan gaya hidup dan pemakanan telah dicuba. Terdapat pelbagai kumpulan ubat yang mempercepat dan memudahkan pergerakan usus:

  • julap osmotik (garam Glauber, laktulosa, sorbitol, makrogol). Mereka mengikat air di dalam usus, menjadikan najis lebih besar dan berminyak, yang menjadikannya lebih mudah untuk membuangnya;
  • menjengkelkan pada mukosa usus (bisacodyl, sodium picosulfate, senna dan buckthorn bark). Rangsangan reseptor menyebabkan peningkatan peristalsis dan perkumuhan najis;
  • pelembut najis (vaseline, zaitun, minyak badam). Mereka bertindak sebagai pelincir dan memudahkan pergerakan tinja;
  • prokinetik (itomed). Menguatkan pergerakan usus dan promosi makanan yang banyak.

Sebilangan besar julap datang dalam bentuk tablet, titisan, atau sirap. Terdapat ubat-ubatan dalam bentuk suppositori rektum (bisacodyl) dan microclysters (microlax). Dalam kes terakhir, sebilangan kecil ubat disuntik ke dalam rektum. Kesannya berlaku dalam beberapa minit.

Sebelum rawatan dengan julap, disarankan untuk berjumpa doktor. Mereka harus digunakan tepat sesuai dengan resipi atau arahan dalam bungkusan. Beberapa ubat boleh menyebabkan kesan sampingan, seperti kehilangan cecair dan elektrolit kerana penyalahgunaan.

Pencegahan sembelit

Cadangan mudah berikut akan membantu mencegah sembelit:

  • minum cecair secukupnya (sekurang-kurangnya 1.5-2 liter sehari);
  • aktif secara fizikal. Berjalan sekurang-kurangnya 10,000 langkah sehari. Lebih cepat semakin baik;
  • ambil makanan perlahan-lahan, mengunyahnya dengan teliti;
  • pergi ke tandas ketika dorongan pertama untuk membuang air besar muncul;
  • setiap hidangan mesti termasuk sayur-sayuran atau buah-buahan segar;
  • mengelakkan situasi tertekan atau belajar bagaimana mengatasinya dengan teknik relaksasi.

Prognosis untuk sembelit pada umumnya baik. Biasanya, penyesuaian makanan dan gaya hidup membawa kepada normalisasi pergerakan usus. Dalam kes yang jarang berlaku dan sekiranya terdapat penyakit usus yang serius (tumor, proses autoimun, hakisan, bisul), rawatan jangka panjang dengan ubat diperlukan.

Sembelit atau sembelit? Mengapa keadaan ini berbahaya?

Apa itu sembelit, bagaimana ia boleh disebabkan, apa yang berbahaya dan bagaimana menghindarinya, kata seorang koloproktologi, calon sains perubatan, ketua jabatan Klinik Koloproktologi Universiti Sechenov, pengasas Persatuan Pakar Bedah Kolorektal Rusia Inna Tulina.

Apa itu sembelit

- Sembelit adalah konsep yang popular, tidak begitu tepat. Di bawah perkataan ini, orang kadang-kadang bermaksud keadaan yang berbeza, dan pandangan mereka berbeza dengan yang perubatan. Sebagai contoh, pesakit sering merujuk kepada sembelit kerana hanya mengalami pergerakan usus yang jarang berlaku. Dalam perubatan, ada istilah khusus: sembelit. Ini menunjukkan gangguan di mana pergerakan usus (buang air besar) berlaku kurang dari sekali setiap tiga hari. Selalunya pesakit mengadu sembelit, tetapi sebenarnya mereka tidak mempunyai najis yang jarang berlaku, tetapi, misalnya, yang sukar. Ini adalah dua perkara yang berbeza. Oleh itu, sebagai doktor, kita tidak menggunakan istilah "sembelit" yang tidak jelas dalam amalan kita.

Fungsi utama usus besar adalah penyerapan air dari jisim usus. Dan semakin lama mereka berada dalam lumennya, semakin kering dan keras. Pengosongan biasa berlaku apabila konsistensinya lembut. Dan semakin sukar najisnya, semakin sukar dan sukar membuang air besar. Pertama, najis yang besar dan keras boleh menyebabkan retakan dubur. Kedua, kerana kesukaran membuang air besar, tekanan intra-perut meningkat, dan ini menyumbang kepada peningkatan buasir..

Punca sembelit

Penyebab utama sembelit adalah:

- Pemakanan yang tidak betul. Apabila diet rendah serat dan cairan tumbuhan, najis menjadi keras dan memerlukan masa yang lama untuk melewati usus.

- Sindrom usus yang mudah marah. Ini adalah gangguan fungsional di mana sering terdapat penggantian sembelit dan cirit-birit. Ia tidak mempunyai sebab yang tepat, dan gangguan dalam aktiviti sistem saraf memainkan peranan penting dalam perkembangannya..

- Perubahan fisiologi selepas melahirkan anak. Pada beberapa wanita, setelah kelahiran anak, ligamen organ pelvis menjadi lemah, dan saraf pelvis mula menghantar isyarat lebih teruk. Ini mengganggu fungsi usus yang normal. Dalam keadaan seperti itu, pergerakan usus boleh menyakitkan dan sukar sekali..

Bagaimana sembelit mempengaruhi kesihatan dan kesejahteraan

Perasaan berat, kembung, serta gemuruh dan fenomena bunyi yang lain boleh menjengkelkan seseorang. Pengosongan yang lama dan menyakitkan adalah lebih meletihkan, terutamanya jika sembelit menjadi kronik. Kehadiran najis dalam usus dalam jangka masa panjang mungkin disertai oleh gejala mabuk. Ini berlaku apabila bahan berbahaya yang harus dikeluarkan dari badan dengan kandungan usus diserap kembali ke dalam darah bersama dengan air. Dalam kes sedemikian, seseorang merasa tidak sihat, sakit kepala, keletihan, kelemahan. Ini sering mempengaruhi keadaan kulit: ia memperoleh warna yang bersahaja, menjadi lembap dan lembik.

Apabila sembelit boleh membawa maut

Tumor di usus besar, sama ada jinak atau ganas, boleh mengganggu kemajuan tinja. Pada mulanya, apabila usus belum sepenuhnya ditutup, ia menyebabkan rasa kembung. Sekiranya dalam keadaan seperti itu anda tidak meminta pertolongan, tumor boleh menyekat sepenuhnya lumen usus, dan kemudian terjadi penyumbatan usus akut. Keadaan ini memerlukan campur tangan pembedahan segera. Malangnya, keberkesanan operasi seperti ini sering kali rendah. Sekiranya usus membengkak dengan kuat di hadapan tapak penyempitan, ia boleh pecah. Dalam kes ini, najis memasuki rongga perut, dan kebarangkalian kematian dalam keadaan seperti itu sangat tinggi..

Cara mengelakkan sembelit

Pertama sekali, anda perlu makan dengan betul. Diet harus mempunyai cukup serat dari sayur-sayuran dan buah-buahan. Tetapi buah terlalu banyak tidak semestinya, kerana mengandung banyak glukosa, dan boleh menyebabkan fermentasi dalam usus dan, oleh karenanya, pembentukan gas berlebihan. Tetapi sayur-sayuran seperti zucchini, kubis dan paprika dapat dimakan dalam jumlah yang hampir tidak terhad: serat sayur-sayuran yang terkandung di dalamnya sendiri tidak dicerna dan tidak berfungsi sebagai sumber tenaga bagi tubuh kita. Ini berfungsi sebagai tempat pembiakan bakteria bermanfaat, yang berkembang biak dengan baik dalam keadaan seperti itu dan, pada gilirannya, juga mendorong pencernaan makanan yang betul dan pembentukan najis lembut. Serat serat, seperti span, menahan air dan bertindak sebagai perancah di mana serpihan makanan melekat untuk membentuk najis yang lembut dan longgar.

Untuk pencegahan sembelit, aktiviti fizikal sangat penting. Pergerakan otot rangka menyumbang kepada kerja otot otot dalaman yang baik, termasuk usus besar. Menurut cadangan Pertubuhan Kesihatan Sedunia, anda perlu bergerak sekurang-kurangnya 30 minit sehari. Mereka yang banyak bergerak dan bersenam sekurang-kurangnya 3-4 kali seminggu, usus besar berfungsi lebih aktif, dan ini adalah pencegahan sembelit yang baik.

Untuk mengelakkan sembelit, beberapa orang memerlukan sejumlah besar bukan sahaja sayur-sayuran, tetapi juga persediaan dengan serat tumbuhan. Selalunya ia mengandungi serbuk biji rami. Adalah baik untuk mencairkannya dengan air dan meminumnya pada waktu pagi, kerana ini, serat sayur-sayuran kasar yang tidak dicerna akan masuk ke dalam badan. Anda juga boleh mengambil dedak - gandum, rai atau oat. Dos biasa adalah 2 sudu besar. Agar dedak membengkak, ada baiknya merebus dengan air mendidih, isi dengan air semalaman, atau cairkan dengan yogurt. Dan anda boleh makan bukannya bubur atau makan dengan bubur untuk sarapan. Persediaan selulosa mikrokristalin juga digunakan. Ia bukan serat, tetapi berfungsi dengan cara yang serupa. Mengenai ubat pencahar, lebih baik meminumnya bukan sendiri, tetapi seperti yang ditetapkan oleh doktor..

Sebab-sebab sembelit

Pilihan makanan di meja kami sangat mempengaruhi kesejahteraan kita. Makanan yang betul membantu meningkatkan kesihatan, meningkatkan mood, dan menyimpan tenaga. Badan menerima makanan tertentu dengan rasa syukur. Perut dan usus mendapat bahan bakar yang tepat untuk kerja mereka, dan memastikan pergerakan usus tetap. Makanan lain menyebabkan gangguan dalam aktiviti, pencernaan dan sembelit yang perlahan. Fungsi saluran pencernaan yang betul juga dijamin oleh jiwa yang sihat. Pertimbangkan mengapa sembelit berlaku pada orang dewasa, apakah penyebab luaran dan rawatan apa yang ditetapkan.

Bagaimana untuk mengetahui apakah itu sembelit

Anehnya, tidak setiap orang dewasa menyedari bahawa mereka sembelit. Banyak yang terbiasa dengan kesukaran untuk pergi ke tandas sehingga mereka menganggapnya sebagai kebiasaan. Malah doktor sukar untuk menentukan sama ada pesakit mengalami sembelit. Oleh itu, komuniti saintifik doktor telah mengembangkan sejumlah kriteria yang membantu menentukan fakta pengekalan najis..

Kami bercakap mengenai sembelit biasa jika:

  • seorang dewasa mengosongkan 3 kali seminggu atau kurang;
  • seperempat dari semua perbuatan buang air besar (tanpa mengira kekerapan) disertai oleh ketegangan otot yang kuat;
  • seperempat dari semua perbuatan buang air besar tidak memberikan perasaan pembebasan sepenuhnya dari tinja;
  • satu perempat daripada semua perbuatan buang air besar menyebabkan letusan najis kering dan kering;
  • untuk mengeluarkan najis dari rektum, anda juga harus menolong jari anda.

Sekiranya orang dewasa telah mengetahui dua kriteria di atas dalam masa 3 bulan, maka perlu untuk mengetahui sebab-sebab sembelit.

Mengapa najis jarang berlaku

Terdapat banyak sebab untuk pergerakan usus yang tertunda. Semua faktor boleh dibahagikan secara bersyarat kepada dua kumpulan: luaran dan dalaman. Dalaman termasuk penyakit saluran pencernaan, organ lain, anomali dalam perkembangan saluran usus. Faktor luaran bergantung pada gaya pemakanan, aktiviti fizikal, keadaan emosi. Mereka juga termasuk ubat-ubatan yang diambil secara berkala atau berterusan..

Hak untuk merawat penyakit adalah milik doktor. Apa yang perlu dilakukan di rumah, bagaimana membetulkan kerusi?

Membuat menu yang betul

Di Internet, di halaman buku, puluhan kaedah pemakanan sihat ditawarkan. Sekiranya tujuannya adalah untuk menghilangkan masalah dengan pergerakan usus, maka anda perlu mengetahui makanan mana yang paling mungkin menyebabkan sembelit..

Kekerapan najis sangat bergantung pada kandungan serat makanan..

Serat, gentian kasar adalah sinonim. Beberapa produk menyimpan rekod untuk serat, sementara yang lain mengandungi kurang. Apabila diet merangkumi makanan yang disempurnakan, sembelit tidak dapat dielakkan. Cukup untuk mengimbangi kandungan makanan serat kasar, kerana najis sudah terbentuk.

Pembekal utama serat adalah sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian. Semua produk ini mesti ada dalam menu harian. Menariknya, rawatan haba tidak banyak mempengaruhi keupayaan untuk mencegah sembelit. Lebih-lebih lagi, memasak, rebusan membantu mengurangkan kembung. Seseorang lebih suka salad yang dibuat dari sayur-sayuran segar, yang lain lebih suka rebusan sayur rebus.

Makanan apa yang membantu menguatkan najis

Pakar pemakanan membezakan gaya makanan khas - sandwic. Istilah ini menggambarkan kebiasaan snek di jalan raya, menggunakan makanan siap, diproses dan makanan keselesaan. Roti putih dengan sosej atau keju untuk sarapan, sup mi siap untuk makan tengah hari, ladu pada waktu petang - beberapa minggu menu dan sembelit seperti itu akan menjadi teman setia.

Makanan penyebab sembelit termasuk:

  • roti, gulung tepung premium;
  • gula-gula, barang bakar tepung putih, ais krim;
  • bijirin halus seperti semolina, beras;
  • lemak dan protein haiwan;
  • keju dan susu, keju kotej hingga tahap tertentu.

Mengapa sembelit dari nasi putih, misalnya? Biji-bijian dibersihkan sepenuhnya dari tempurung, dan produk yang disempurnakan dengan sempurna, tanpa serat, berada di atas meja. Sekiranya anda terbawa dengan bubur nasi susu, sukar untuk najis meninggalkan usus. Jadi apa - untuk menyerahkan beras sepenuhnya? Sudah tentu tidak. Nasi putih biasa disiapkan dengan penambahan sebilangan besar sayur-sayuran, menghasilkan pilaf atau risotto. Sebagai alternatif, gunakan beras perang yang tidak dikupas dan bukannya bijirin putih..

Sama juga dengan kedai roti. Sekiranya anda melihat kecenderungan sembelit, cukup untuk mengganti roti putih biasa dengan sebiji gandum. Anda mesti mengehadkan bilangan kek, dan bukannya lebih berguna makan jem atau buah-buahan manis yang dibakar.

Semasa menjawab soalan sama ada terdapat sembelit dari susu, anda perlu mengambil kira jumlah yang dimakan. Satu setengah liter akan menetapkan kerusi setiap hari, tetapi segelas susu akan membawa faedah yang tidak diragukan. Anda boleh mendapatkan kalsium yang diperlukan dari minuman susu yang ditapai. Keju kotej juga menguatkan najis, tetapi menambahkan buah beri atau buah ke dalamnya akan segera mengimbangkan makanan siap..

Kesan ubat pada najis

Rawatan dengan ubat-ubatan tertentu mempunyai kesan negatif pada usus. Sembelit dari antibiotik yang diresepkan tanpa berfikir adalah perkara biasa. Sebabnya ialah agen antibakteria membunuh bakteria usus selain patogen. Saluran pencernaan padat dengan pelbagai mikroba. Maklumat baru terus muncul mengenai peranan bermanfaat makhluk mikroskopik. Antara lain, bakteria menghasilkan bahan kimia yang meningkatkan kontraktiliti saluran usus. Penurunan bilangan koloni mikroba pada mukosa usus secara automatik merosakkan fungsi perkumuhan. Oleh itu, selepas rawatan, sembelit berlaku. Tubuh akan beransur pulih, dan bakteria generasi muda akan tumbuh. Anda boleh membantu dengan memakan makanan mikroorganisma kegemaran dan menambahkannya dari luar.

Makanan yang mendorong pertumbuhan mikroflora usus (prebiotik)

  • sayur-sayuran di mana-mana seperti bawang, bawang putih, asparagus yang lebih jarang, artichoke;
  • kekacang, terutamanya kacang gelap, lentil;
  • minuman susu yang ditapai, akar chicory.

Tidak ada bukti yang meyakinkan tentang manfaat bentuk dos yang mengandungi mikroorganisma hidup. Kapsul dengan bakteria tidak akan menyebabkan bahaya yang nyata. Farmasi menawarkan pelbagai jenis produk biologi dengan probiotik - lacto- dan bifidobacteria. Semasa menjalani terapi antibiotik, anda boleh membeli sebungkus probiotik. Walau bagaimanapun, anda semestinya memanfaatkan sokongan semula jadi dengan menjenuhkan badan dengan bakteria bermanfaat dari sumber semula jadi. Susu fermentasi dan produk fermentasi adalah pemimpin yang tidak dipertikaikan. Kubis acar renyah, kimchi pedas eksotik mengandungi bakteria dan serat makanan, yang penting untuk merawat sembelit.

Rejimen minum terhadap sembelit

Malah diet yang paling betul tidak akan menghilangkan sembelit sekiranya jumlah air yang anda minum setiap hari adalah minimum. Cecair meresap serat makanan yang dimakan, meningkatkan jumlah gumpalan makanan. Kotoran yang bengkak dan lembap mudah bergerak di sepanjang gelung usus. Benjolan najis yang kering dan keras tersekat di usus, sekaligus mencederakan selaput lendir. Inilah sebabnya mengapa sangat penting untuk mengawasi pengambilan cecair anda..

Air biasa, air mineral tanpa gas, kompot, jus, kopi akan berjaya. Pengecualiannya adalah alkohol, bahkan satu liter bir yang diminum boleh menyebabkan dehidrasi dan perut kembung..

Pergerakan untuk menolong usus

Katakanlah diet telah diperbaiki, air selalu dekat, dan sembelit secara berkala menyeksa dan tidak surut. Penting untuk mempertimbangkan semula aktiviti fizikal. Usus bekerja sebentar dengan gaya hidup yang tidak menetap. Pergerakan mempercepat aliran darah di otot, memberi insentif untuk meningkatkan peristalsis. Segala jenis sukan akan berjaya, walaupun berjalan kaki.

Psikoemosi penyebab pengekalan najis

Buang air besar mungkin berlaku apabila rektum penuh dengan najis. Otak menerima isyarat bahawa sudah waktunya untuk mengosongkan kandungan di luar. Seseorang dapat menekan refleks, melambatkan pergerakan usus. Penangguhan kebiasaan pergi ke tandas membantu meregangkan dinding rektum. Faktor-faktor berikut membawa kepada pengekalan najis yang disengaja:

  • perjalanan perniagaan, penerbangan kerap, perjalanan;
  • tergesa-gesa mengemas pada waktu pagi untuk bekerja dan belajar. Isyarat untuk membuang air besar secara fisiologis memasuki otak setelah bangun dari tidur, ketika tubuh mengambil posisi tegak. Badan ingin menghilangkan najis yang terkumpul dan memenuhi cahaya siang yang baru. Kekurangan waktu untuk sarapan pagi, kelewatan kronik memaksa anda untuk mengabaikan keperluan usus;
  • kekurangan tandas yang selesa, privasi intim untuk buang air besar. Dorongan untuk membuang air besar terdapat dalam persekitaran yang tidak biasa. Sebilangan besar perasaan malu akan lebih suka menahan keinginan semula jadi semasa bekerja, sekolah dan tempat-tempat sesak yang lain..

Psychosomatics - arah saintifik di persimpangan perubatan dan psikologi - mendakwa bahawa penyebab sembelit sering tersembunyi di bawah sedar pesakit. Pengikut terapi psikosomatik percaya bahawa ciri-ciri watak tertentu menentukan terlebih dahulu terjadinya pengekalan najis. Orang dewasa yang cenderung menahan emosinya ke dalam sering mengalami kesukaran untuk mengosongkan usus mereka. Takut akan perubahan, ketakutan akan masa depan melambatkan peristalsis.

Sembelit selepas prosedur perubatan

Kajian mengenai perut dan usus, yang digunakan dalam perubatan moden, memerlukan penyediaan mukosa yang sesuai. Enema konvensional sering digunakan untuk membantu membuang najis. Selepas enema, pesakit juga mengadu sembelit. Sekiranya sebelum ini usus berfungsi dengan baik, alasan untuk menahan najis adalah mudah. Aliran air dari enema yang disediakan membasuh isi usus, tidak ada yang boleh pergi ke tandas.

Sembelit biasa pada sesetengah pesakit hanya berkaitan dengan penggunaan enema yang kerap. Tubuh terbiasa mengosongkan hanya dengan bantuan enema, lupa bagaimana pergi ke tandas sendiri. Situasi yang sama adalah khas untuk penggunaan julap jangka panjang, sembelit berlaku dengan latar belakang julap yang dipilih dengan tidak betul. Mencari jalan keluar dari situasi itu sendiri agak sukar. Penting untuk menghubungi pakar yang akan menganalisis sebab-sebab pengekalan najis dan mengembangkan algoritma untuk pemulihan peristalsis.

Sembelit

Sembelit adalah gangguan di mana tidak ada pergerakan usus selama lebih dari 24 jam, atau perasaan tidak selesa (pengosongan tidak lengkap) tetap ada setelah buang air besar. Biasanya, pada orang yang sihat, kekerapan pergerakan usus berlaku bergantung pada gaya hidup, tabiat dan, tentu saja, diet. Orang yang menderita penyakit seperti sembelit disertai dengan keletihan kronik, rasa tidak menyenangkan di mulut, loya, dan penurunan selera makan. Mereka mengalami kembung, kulit berwarna coklat kekuningan, dalam beberapa kes terdapat anemia, kekurangan vitamin karena penyerapan nutrien yang tidak lengkap dari makanan dan penggunaan pencahar yang berterusan.

Jenis-jenis sembelit

Sembelit adalah: kronik dan akut.

Sembelit akut disifatkan oleh proses stenosis usus besar (dalam beberapa kes ia adalah barah atau polip), kelumpuhan pergerakan usus.

Sembelit kronik dicirikan oleh kegagalan untuk menyedari keinginan buang air besar, dan rektum meluap dengan najis dan berada dalam keadaan tekanan berlebihan dan menjadi sedikit sensitif dari masa ke masa.

Dalam literatur perubatan asing, terdapat 7 jenis najis lagi. Semakin dekat kerusi dengan jenis 1, semakin sukar, dan, dengan demikian, semakin dekat dengan jenis 7, semakin nipisnya..

Gejala sembelit biasa

Simptomnya adalah kelewatan berpanjangan dalam pergerakan usus. Sekiranya terdapat pelanggaran pengecutan usus, tinja agak besar, seperti sosej, selalunya bahagian pertama adalah yang paling padat dan lebih besar daripada saluran dubur, oleh itu, semasa pergerakan usus, air mata membran mukus saluran dubur dapat terjadi, sering terdapat jejak darah di permukaan najis..

Kadang kala najis berbentuk kotoran domba, yang merupakan hasil pergerakan usus yang berlebihan dan ganas. Sembelit disertai dengan ketidakselesaan dan sakit perut dan perut kembung. Penghidapnya berasa letih.

Punca sembelit

Selalunya penyebab sembelit adalah pengosongan pada waktunya, iaitu ada dorongan untuk membuang air besar, tetapi seseorang tidak dapat memuaskan mereka untuk satu sebab atau yang lain (contohnya, dia sedang bekerja atau dalam perjumpaan penting, oleh itu dia harus menahan dan menahan dorongan ini). Pada orang tua, menyebabkan sembelit, mungkin ada kelemahan pada otot perut kerana penyerapan makanan yang buruk, juga disebabkan oleh dehidrasi, pembesaran usus besar, pecahnya usus besar. Sembelit adalah perkara biasa pada wanita hamil, terutama setelah mengambil ubat candu.

Langkah berjaga-jaga untuk sembelit

Pencegahan yang baik adalah diet biasa dan bervariasi, penggunaan makanan yang diperkaya dengan serat, dan anda juga harus berusaha mengosongkan usus anda secara berkala. Pencahar tidak boleh disalahgunakan untuk mengelakkan ketagihan, kerana usus boleh kehilangan fungsi usus. Resipi perubatan tradisional yang mudah akan membantu anda melawan penyakit ini..

Mengatasi sembelit

Perjalanan sembelit berterusan dan kemungkinan komplikasi

Manifestasi sembelit berterusan:

  1. Tindakan buang air besar - dua hingga tiga minggu sekali.
  2. Najisnya keras dan berdiameter besar.
  3. Berat najis hampir 2 kali lebih tinggi daripada biasa.
  4. Kemungkinan menarik sakit perut.

Oleh kerana ukuran besar dan konsistensi tinja keras, kemungkinan retakan di dubur dan buasir.
Kehadiran tinja dalam kolon jangka panjang memprovokasi transformasinya menjadi coprolit. Oleh kerana itu, sfinkter dubur tidak berkontrak, dan tinja cair, yang mengalir di sekitar koprolit, keluar dengan tidak terkawal. Ini adalah komplikasi biasa terhadap sembelit yang berterusan..

Sembelit berterusan: rawatan

Sebelum memulakan rawatan, perlu dilakukan diagnostik untuk mengecualikan kehadiran tumor di usus dan halangan lain untuk laluan najis. Sebab-sebab ini disingkirkan secara pembedahan.

Semasa merawat sembelit berterusan, langkah pencegahan konvensional (makanan seimbang dengan a

kandungan serat, aktiviti fizikal) tidak memberikan hasil yang diinginkan. Oleh itu, sebagai tambahan kepada langkah-langkah ini, ia berlaku:

  • ubat farmakologi julap;
  • ubat tradisional (decoctions, tincture, dll.). Sebelum menggunakannya, anda harus berjumpa doktor. Sesungguhnya, banyak komponen yang digunakan dalam resipi rakyat boleh menyebabkan alahan atau tidak sesuai dengan ubat yang sudah digunakan;
  • membersihkan enema;
  • melakukan latihan fizikal khas yang bertujuan untuk meningkatkan pergerakan usus;
  • penarikan ubat sembelit.

Sekiranya penyebab sembelit yang berterusan ternyata ada penyakit, maka keutamaannya adalah rawatan yang bertujuan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari.

KEHIDUPAN PENTING DENGAN PENSION

Artikel popular

7 KEDUDUKAN YOGA YANG DAPAT MEMBANTU MENGHILANGKAN PEMBINAAN

Sekiranya anda pergi ke tandas lebih kurang, jangan tergesa-gesa ke farmasi untuk mendapat julap. Anda lebih baik mendapatkan tikar yoga anda. Kami akan menunjukkan kepada anda asana mana yang akan membantu menghilangkan sembelit.

"Pergerakan sangat penting untuk merangsang usus dan meningkatkan pencernaan," kata Rebecca Gross, ahli gastroenterologi dan pensyarah kanan di Jabatan Perubatan di Pusat Perubatan Langdon di New York University. "Yoga juga berguna bagi mereka yang ingin menghilangkan tekanan, dan ini adalah faktor penting dalam rawatan banyak masalah gastrousus..

Kami meminta Bethany Lyons, pengasas bersama Lyons Den Power Yoga Center di New York, untuk menunjukkan dan memberitahu kami mengenai beberapa postur yang dapat membantu meningkatkan fungsi usus dan melegakan sembelit..

Separuh teratai

  • Duduk bersila di atas permaidani atau selimut bergulung - dengan pinggul di atas lutut.
  • Kemudian tetapkan pemasa selama lima minit - dan berehat..

"Berkonsentrasi sepenuhnya pada nafas," kata Lyons. "Cobalah untuk tidak memperhatikan pemikiran yang luar biasa, sepanjang waktu mengembalikan fokus pada proses pernafasan." Dengan kata lain, jangan cuba memikirkan kali terakhir anda ke tandas tiga hari yang lalu..

Mengapa: "Semua orang telah mendengar bahawa tubuh dapat bertindak dengan cepat dalam keadaan tertekan," kata Lyons. - Keupayaan ini sangat berguna ketika seseorang benar-benar berada dalam bahaya - baiklah, misalnya, jika seekor beruang mengejar anda. Tetapi dalam kehidupan biasa, tekanan seperti itu boleh memberi kesan yang sangat negatif terhadap keadaan badan. Dengan tekanan berterusan, anda tegang seperti musim bunga. Nah, bagaimana anda boleh berehat di tandas dalam keadaan sedemikian? "

Berdiri ke Hadapan

  • Berdiri tegak, kaki selebar pinggul.
  • Bengkok ke hadapan, tarik dada hingga lutut. Lutut boleh dibengkokkan jika perlu. Pastikan pinggul lurus, jangan condong ke sisi dan rileks leher anda.
  • Jangkau ke lantai dengan jari anda atau, jika memungkinkan, bungkus jari anda di sekitar bisep lengan yang berlawanan dan sampai ke lantai dengan siku anda.
  • Rasakan tekanan pada kaki anda, berhati-hati agar tidak meregang atau mencubit jari kaki. Kemudian ketatkan otot kaki anda. Tarik nafas dalam-dalam dalam kedudukan ini..

Mengapa: "Ini menimbulkan ketenangan sistem saraf dan memberi tekanan pada bahagian perut, yang membantu pencernaan," kata Lyons..

Anjing yang menghadap ke bawah

  • Dapatkan keempat-empat.
  • Kemudian tolak kaki anda dari lantai, luruskan, dan pindahkan sebilangan berat ke lengan yang diluruskan, membentuk sudut yang hampir tepat dengan badan anda. Tangan harus selebar bahu atau sedikit lebih lebar, dan kaki selebar pinggul.
  • Pindahkan lebih banyak berat ke lengan, bengkokkan lutut sedikit dan putar tulang ekor ke arah siling. Tarik nafas dalam-dalam dalam kedudukan ini..

Mengapa: "The Downward Dog Pose meregangkan tulang belakang dan melepaskan organ yang telah dimampatkan hingga saat ini," kata Lyons. "Pose ini adalah regangan seluruh badan untuk melepaskan ketegangan dan meningkatkan pergerakan usus.".

Pose Pelepasan Separuh Angin

  • Berbaring telentang dengan kaki dilunjurkan.
  • Bawa lutut kanan ke dada dengan kedua-dua tangan. Pegang pada kedudukan ini selama 20 nafas..
  • Kembali ke posisi awal dan rentangkan lengan kanan ke atas untuk meregangkan bahagian kanan badan.
  • Pegang kedudukan ini selama 20 nafas, kemudian ulangi sama untuk bahagian kiri badan..

Mengapa: "Ini adalah posisi yang ideal untuk menghilangkan kembung dan mengeluarkan gas, sebenarnya, namanya menyatakannya," kata Lyons. "Ia merangsang usus besar, usus besar dan usus kecil yang menaik dan turun. Urutan melakukan pergerakan - pertama bahagian kanan, kemudian kiri - membantu meningkatkan fungsi usus dan melegakan sembelit. ".

  • Rentangkan kaki anda dengan lebar, jari kaki yang berada di depan kelihatan lurus, jari kaki yang tertinggal berada di sebelah kanan pada sudut 90 darjah. Putar badan ke arah kaki depan, angkat tangan anda di sisi anda 90 darjah.
  • Pastikan kaki anda tegang dan lurus, condongkan badan ke arah kaki depan anda. Lereng yang dalam harus pergi dari pinggul, turunkan jari tangan depan serendah mungkin atau tekan ke lantai dari luar pergelangan kaki.
  • Dengan tangan yang bertentangan, capai lurus ke arah siling. Tarik nafas dalam-dalam dalam kedudukan ini..
  • Kembali ke posisi awal dan putar kaki anda dalam gambar cermin untuk mengulangi pose di sisi lain.

Mengapa: "Memiring ke sisi meningkatkan rembesan jus pencernaan dengan merangsang pundi hempedu dan hati," kata Lyons. - Pergerakan memutar berterusan menegangkan otot serong dan merangsang organ perut..

Pose Ikan Raja Ringan

  • Duduk di lantai dengan kaki diluruskan di hadapan anda.
  • Bengkokkan lutut kanan anda dan ayunkan kaki kanan ke kiri anda, letakkan kaki kanan anda di sebelah lutut kiri anda. Jangan bengkokkan kaki kiri anda.
  • Pegang kaki kanan anda dengan tangan kiri anda, dan letakkan kaki kanan anda di lantai di belakang punggung bawah anda.
  • Longgarkan regangan semasa anda menarik nafas, dan kencangkan selekoh ke kanan semasa anda menghembuskan nafas. Tarik nafas 10 kali, kemudian ulangi di sisi lain..

Mengapa: "Pose seperti mengeluarkan kain," kata Lyons. Memusing membantu merangsang saluran pencernaan..

  • Berbaring di lantai, bawa lutut kanan ke dada.
  • Regangkan lutut kanan ke kiri, panjangkan lengan kanan ke kanan tegak lurus ke badan anda, dan pusingkan kepala ke kanan.
  • Tekan perlahan lutut kanan anda ke lantai dengan tangan kiri anda. Atau panjangkan tangan kiri anda di cermin dengan kanan dan biarkan lutut kanan sampai ke lantai dengan sendirinya.
  • Tarik nafas dalam-dalam dalam kedudukan ini, kemudian ulangi ke sisi lain..

Mengapa: "Pose ini adalah gerakan meremas terakhir bagi tubuh yang sudah dalam keadaan santai," kata Lyons. - Urutan memutar - pertama dari kanan ke kiri, kemudian sebaliknya - membantu usus ".

Diet untuk sembelit pada orang dewasa: makanan ringan dalam semua aspek

Diet untuk sembelit pada orang dewasa harus kaya dengan serat

Elemen utama diet untuk sembelit pada orang dewasa adalah serat. Serat yang memastikan peristaltik usus yang baik dan kelancaran operasi sistem pencernaan secara keseluruhan. Buah-buahan, sayur-sayuran dengan pengecualian yang jarang berlaku, bijirin utuh, kacang sangat kaya dengan serat. Jumlah serat terbesar terdapat di kulit, batang dan daun, jadi anda tidak boleh, misalnya, mengupas epal atau pir.

Sekiranya kita bercakap dengan lebih terperinci mengenai sayur-sayuran, maka dalam diet untuk sembelit, keutamaan harus diberikan kepada sayur-sayuran berdaun hijau gelap (bayam, brokoli, kembang kol) - warna ini menunjukkan bahawa makanan kaya dengan magnesium. Dan untuk pemakanan sembelit, ia berguna dua kali ganda. Cara terbaik untuk mencegah sembelit adalah dengan memasukkan makanan harian anda (lebih baik pada waktu pagi) penggunaan oatmeal dengan prun dan tanpa gula. Secara umum, prun mesti dimasukkan dalam diet harian untuk sembelit, kerana buah kering ini, kerana kandungan serat dan bahan seperti sorbitol, mempunyai kesan pencahar yang ketara. Sebaiknya makan 3-4 biji pagi, direndam dalam air semalaman.

Di samping itu, pertimbangkan resipi yang digunakan oleh orang Eropah - baru-baru ini mereka "mengambil fesyen" untuk mengakhiri setiap hidangan dengan bukan pencuci mulut, tetapi salad sayur-sayuran. Taktik ini sangat sesuai dengan diet untuk sembelit pada orang dewasa - jangan mulakan makan tengah hari atau makan malam dengan salad, tetapi akhiri. Sayuran yang kaya dengan serat dan magnesium membantu semua makanan melewati saluran pencernaan.

Apa yang perlu diminum semasa berdiet untuk sembelit?

Penggemar kopi, sebagai peraturan, tidak menghadapi masalah sembelit. Kenapa? Kerana kopi biasanya mempercepat pencernaan dan merangsang pergerakan usus. Resipi yang sangat kuat: minum secawan kopi dengan susu dan epal. Sebagai peraturan, badan bertindak balas dalam setengah jam berikutnya. Dan juga - jangan mengabaikan air, pemakanan untuk sembelit pada orang dewasa bermaksud minum hingga 2-3 liter air sehari. Untuk rasa dan lebih banyak faedah, anda boleh menambah buah atau buah beri ke dalam air..

Apa yang tidak boleh diterima dalam diet untuk sembelit pada orang dewasa

Untuk sembelit pada orang dewasa, terutama yang kronik, perlu mengeluarkan produk dari tepung putih (pasta, roti) dan nasi putih dari diet - produk ini secara tradisional disyorkan untuk mengatasi masalah, dengan cirit-birit. Oleh kerana makanan ini praktikalnya tidak mengandungi serat, yang menyumbang kepada pergerakan usus yang kerap. Di samping itu, seseorang harus berhati-hati dengan pengambilan sejumlah besar protein haiwan - lebihan daripada itu sering menyebabkan sembelit..

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Saya berusia lebih dari 50 tahun. Saya bertemu cinta sekolah dan ingin menceraikan suami saya. Saya takut anak-anak tidak faham, tetapi adakah saya memerlukan pendapat mereka?

Kisah dan kejadian sebenar dari kehidupan - anda tidak dapat membayangkannya :)

"Saya tidak pernah menyangka bahawa saya akan menghadapi situasi seperti ini, kerana saya selalu melihatnya hanya dalam filem. Ringkasnya, hidup saya baru-baru ini berubah menjadi Groundhog Day. Lucu bahawa semuanya berlaku tepat setelah saya berusia 52 tahun. Anak-anak sudah besar dan tidak perlu meluangkan masa untuk mereka. Perasaan suami saya keluar dan kami tinggal bersamanya sama seperti jiran, tanpa mengecam apa-apa dan tidak berkongsi matlamat tersebut dalam kehidupan yang kami ada sebelumnya. Di sini, bukan hanya setiap wanita, tetapi setiap orang bosan tinggal di keadaan yang serupa.

Namun, suatu hari saya bertemu dengan cinta sekolah saya. Biasanya orang pada usia saya jarang mempunyai perasaan terhadap orang asing atau kenalan lama, tetapi di sini langsung terinspirasi oleh nostalgia dan emosi yang saya ada di sekolah. Saya segera merasa seperti gadis yang memandang budak lelaki dari meja pertama dengan mata penuh kasih.

Kami mula berkomunikasi dengannya dan dalam prosesnya kami sampai pada kesimpulan bahawa dia mempunyai keadaan yang sama dengan keadaan saya. Seolah-olah kita seperti dua pasangan jiwa yang berpisah sebentar. Saya segera menyedari bahawa jika kita tidak berjaya di sekolah, maka sekarang ada peluang sebenarnya. Lebih-lebih lagi, sukar bagi saya untuk menerima pemikiran ini, kerana saya mempunyai anak dan suami, tetapi secara tidak sedar saya mengatasinya. Saya tidak peduli apa yang saya hidup selama ini. Saya tidak berminat dengan suami atau anak-anak saya. Saya betul-betul tidak peduli dengan apa yang mereka fikirkan.

Sekarang saya faham bahawa semuanya serius dengannya dan saya bahkan bersedia untuk bercerai. Benar, saya dengan jelas memahami bahawa anak-anak tidak akan memahami saya, begitu juga dengan suami saya. Lebih-lebih lagi, persekitaran saya tidak akan memahami saya. Masih ada status sosial tertentu yang mesti saya patuhi. Walaupun begitu, di dalam jiwa saya memahami bahawa saya tidak peduli. Saya hanya mahu merasakan kembali cinta dan emosi yang pernah saya miliki. Mungkin salah, tetapi bagaimana mengatasinya?

Saya juga faham bahawa kanak-kanak tidak mungkin memahami saya. Saya tidak tahu apa dan siapa yang akan mereka lihat dalam diri saya ketika mereka mengetahui tentang perbuatan saya, tetapi sekali lagi, ini adalah hidup saya, bukan kehidupan mereka. Mengapa saya mesti bertanggungjawab kepada orang dewasa? Mereka mungkin tidak memahami saya, tetapi adakah begitu kritikal? Lagipun, mereka akan tetap menjadi anak saya, dengan siapa saya dapat terus berkomunikasi. Ya, bukan seperti sebelumnya, tetapi untuk meneruskan, dan tidak melupakannya, seperti yang terjadi di beberapa keluarga.

Secara amnya, saya tidak tahu ke mana saya akan pergi dan apa yang akan terjadi pada akhirnya, tetapi untuk sebab tertentu, nampaknya saya sukar menahan diri. Saya tidak mempunyai masa yang lama untuk hidup, dan saya tidak mahu menghabiskan sisa hidup saya dengan suami yang bosan, yang selama ini tidak lagi saya maksudkan apa-apa, dan anak-anak yang sudah lama tidak tinggal bersama kami. "

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Apa yang harus kita lakukan dengan makam?

Pemikiran pada malam Perarakan Kemenangan.

Apa yang harus kita lakukan dengan makam? Ada yang bersedia berjuang hingga mati agar tidak mengubah apa-apa dan bahkan mengembalikan penjaga. Yang lain meminta agar kubur itu dibakar ke tanah dan sebuah bunga dengan bunga yang indah harus dibuat di tempat ini..

Kesemuanya mempunyai hujah konkrit yang kukuh, tetapi tidak jelas cara berjalan di sepanjang pisau cukur. Untuk memastikan segala sesuatu dalam bentuk yang sama seperti pada tahun 1991 entah bagaimana tidak logik. Ilyich untuk tahun-tahun berikutnya bagi sebilangan besar rakyat tidak lagi menjadi malaikat.

Dari kekuatan yang sebenarnya, mungkin, hanya Parti Komunis Persekutuan Rusia yang memperjuangkan berlanjutan ejekan abu pemimpinnya. Bagi sebuah parti yang tidak akan mengambil alih kekuasaannya sendiri, tetapi telah menetap dengan selesa di posisi kedua sebagai ketua pengkritik biasa "rejim kapitalis anti-popular", makam itu adalah semacam pengesahan material mengenai hak untuk "sewa kekal".

Komunis masa kini berkhasiat walaupun tanpa komunisme. Lebih tepat lagi, puak Parti Komunis Persekutuan Rusia, yang masuk ke Duma, secara serentak masuk ke dalam komunisme VIPnya sendiri, kecuali untuk semua kepalsuan "sesuai dengan keperluan" Parti Komunis, kerana parti parlimen juga mendapat akses kepada wang belanjawan (tentu saja, untuk kegiatan parti). Sudah jelas bahawa komunisme umum itu indah, tetapi yang terbaik, seperti yang anda ketahui, sering kali menjadi musuh yang baik, oleh itu kaum Zyuganovites lebih suka memegang tangan mereka sendiri dengan lebih kuat dan tidak terganggu oleh semua omong kosong yang diimpikan oleh Lenin. Mendiang Voronenkov, yang meninggalkan Rusia sejurus tamat tempoh mandatnya, yang memberinya kekebalan, menjadi wakil terkemuka elit komunis ketika ini..

Kaum liberal, anti-komunis dan nasionalis menuntut untuk menghapus dari Red Square peringatan "memalukan" mengenai totalitarianisme, komunisme, Leninisme, Stalinisme, dll. Pada masa yang sama, ada yang tidak berpuas hati dengan Ilyich sahaja, tetapi mereka memperlakukan Stalin dengan aspirasi, yang lain - sebaliknya. Dalam kumpulan ini, mereka semua mempunyai motif yang sangat berbeza, tetapi tujuan utama mereka selalu secara ajaib bertepatan dengan kehendak Jabatan Negara dan duta besar AS sekarang. "Kebetulan tidak sengaja" ini cukup untuk sikap kritis terhadap keinginan mereka, dan diri mereka sendiri.

Kepimpinan negara kita ketika ini, melakukan perbarisan tentera yang mulia, dengan malu-malu menyamar makam dengan hiasan dan menerima pasukan yang lewat, duduk di tribun di sebelah veteran. Apabila formasi melewati rostrum, salut bergerak. Sekarang memberi salam kepada veteran yang tinggal. Kepada siapa kotak upacara akan dihormati dalam dua atau tiga tahun, dalam lima tahun, bilakah veteran ini akan pergi sepenuhnya? Hiasan dan kotak dengan penonton?

Masa berlalu, dan ini akan membuatkan anda menyelesaikan masalah ini. Bagi negara, adalah lebih baik untuk meninggalkan abu pemimpin pemimpin proletar dunia, menguburkannya di makam, dan kembali ke makam itu sendiri tujuan kedua, yang menjadi yang utama - tribun utama Rusia.

Makam itu bukan hanya makam. Seni binanya bercakap tentang kekukuhan dan kekekalan. Terletak di bawah tembok Kremlin kuno, makam itu menjadi semacam kesinambungannya dan, pada masa yang sama, penopang (perlindungan) - keluarkan dari alun-alun dan dindingnya akan tetap kosong. Ia seperti lembah yang menutupi kubu. Selama masa yang telah terbang sejak dibangunnya pada tahun 1930, makam telah menjadi simbol kekuatan negara kita, kekuatannya, kepercayaannya pada masa depan, simbol keadilan dan, tentu saja, tribun utama negara.

Lebih-lebih lagi, tribun ini menjadi suci, bukan kerana kita semua pergi ke sana untuk melihat mayat Lenin, tetapi kerana pasukan yang berangkat ke depan pada November 1941 sama dengan Panglima Tertinggi, yang berdiri di atasnya.,

dan kerana piawaian musuh pada empat puluh lima dilemparkan tepat di kaki makam.

Dan anda tidak boleh membuang simbol suci. Untuk siapa kita terus menutup makam dengan hiasan? Kita tidak perlu malu. Sudah tiba masanya untuk mengembalikannya ke pentas utama negara dan menerima perbarisan seperti kebiasaan di negara kita..

P.S. 1 Orang boleh mengatakan bahawa mayat Ilyich mungkin tidak perlu lagi diseret ke sana kemari, kata mereka, sudah cukup untuk menatapnya - bukan binatang pelik, sudah waktunya untuk meninggalkannya sendirian di tempat yang sah, yang ditugaskan kepadanya oleh datuk kita - di makamnya... Tetapi di sisi lain, "pelancongan merah" Cina bukan hanya aliran yuan, tetapi juga sikap hormat dan ramah orang Cina terhadap jiran utara mereka, faktor-faktor seperti itu juga tidak boleh disebarkan. Bagaimanapun, mayat Lenin harus tetap berada di makam, kerana tanpa mayat, makam itu akan berubah menjadi cangkang kosong dan kehilangan makna suci, kerana ketika mengirim rak untuk mempertahankan Moscow, Stalin tidak hanya melihatnya keluar dari makam.

P.S. 2 Makam ini harus dibuka hanya kerana hakikat bahawa "rakan kongsi" kita di London, Washington dan Warsaw akan keluar dari satu pandangannya, ini akan menjadi gambar yang sangat baik untuk filem "From Dusk Till Dawn". Dan siapa yang tidak mahu kita mempunyai "rakan kongsi"?

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Cara menghilangkan sembelit di rumah

Setiap daripada kita sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita menghadapi masalah pergerakan usus. Topik ini amat relevan untuk warga tua dan wanita. Sembelit mengganggu dan mengganggu aktiviti profesional dan peribadi. Tidak semua orang mampu mengunjungi doktor atau membeli ubat mahal kerana pelbagai alasan, dalam artikel ini kita akan melihat bagaimana menghilangkan sembelit di rumah tanpa menggunakan ubat tradisional.

Sebab-sebab sembelit

Sebagai permulaan, perlu diperhatikan alasannya, kerana rawatan selanjutnya bergantung pada ini. Sembelit pada orang dewasa adalah proses yang sangat berlarutan dan menyakitkan.

  • Salah satu yang utama adalah diet tidak sihat. Makanan terlalu berlemak, banyak gula-gula - semua ini memberi gangguan besar kepada sistem pencernaan, yang menyebabkan komplikasi seperti itu.
  • Gaya hidup yang tidak aktif juga merupakan salah satu sifat penting yang boleh menyebabkan sembelit..
  • Penyakit Sistem Rektum / Pencernaan / Saraf - Kesemuanya mempengaruhi kekerapan najis.
  • Perubahan rutin harian. Tidur terlalu lama dan tidak makan makanan tetap juga mempengaruhi pencernaan.

Selanjutnya, kami dapat menyoroti sebab-sebab sembelit tertentu yang agak jarang berlaku:

  • Mengambil ubat.
  • Penyakit metabolik.
  • Kehamilan.

Pemakanan untuk sembelit

Sudah tentu, setiap orang mempunyai soalan, bagaimana menghilangkan sembelit dengan cepat di rumah tanpa memerlukan rawatan yang panjang.

Pertama sekali, harus dikatakan mengenai pemakanan untuk sembelit. Anda perlu melepaskan makanan berlemak dan manis, jangan makan makanan segera, sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Dianjurkan untuk makan lebih banyak buah-buahan (plum, anggur, pisang, aprikot), ia juga bernilai menyimpan produk susu yang ditapai (kefir, susu panggang). Ini adalah perubahan gaya hidup dan penolakan pemakanan yang tidak betul yang akan menjadi permulaan rawatan..

Sekiranya kembung dan sembelit menimpa anda pada saat yang paling tidak sesuai, maka minyak jarak biasa akan menolong anda menyingkirkan dengan cepat. Secara harfiah 2 sudu di dalamnya akan menyebabkan pergerakan usus segera.

Minum cecair adalah bahagian penting dalam memerangi sembelit. Air untuk sembelit adalah kaedah yang paling berkesan, anda perlu minum sekurang-kurangnya 2-3 liter sehari.

Kaedah terapi tradisional

Kaedah terapi tradisional merangkumi resipi untuk penyembuh yang tersedia untuk semua orang.

  • Kaldu Rosehip untuk malam. Ini akan mengambil sebilangan besar pinggul mawar, diisi dengan air panas dan dimasukkan selama 10-15 minit.
  • Pure buah kering. Kismis, aprikot kering, prun mesti disalurkan melalui penggiling daging atau pengisar. Kemudian masukkan 5 sudu madu. Minum sekurang-kurangnya 2 kali sehari.
  • Persimmon atau jeruk adalah agen pengosongan yang sangat kuat, jadi bagaimana untuk menghilangkan sembelit di rumah sudah menjadi jelas. Secara harfiah 1-2 biji jeruk sehari dan sembelit akan hilang.
  • Karbon aktif diambil mengikut arahan, dibasuh dengan banyak air. Untuk mempercepat rawatan, anda boleh mengisar ubat menjadi serbuk dan campurkan dengan air.

Enema dan urut

Enema dan urut juga merupakan kualiti terpenting bagi orang untuk melawan sembelit. Biasanya, prosedur seperti itu dilakukan setelah dua jam selepas makan. Urut perut, pelbagai sapuan cukup berkesan, terutama pada peringkat awal.

Cadangan umum

Cadangan umum yang akan mengurangkan risiko komplikasi berikutnya adalah:

  • berhenti alkohol dan merokok;
  • lebih banyak pergerakan, berjalan;
  • kurang tekanan dan kegelisahan;
  • minum lebih banyak cecair;
  • amati rutin harian (tidur, makanan);
  • tambahkan lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran ke dalam diet, tidak termasuk makanan yang terlalu berlemak.

Ubat tradisional tidak selalu dapat menghilangkan kesulitan tersebut, oleh itu, dengan sembelit yang berpanjangan, perlu berjumpa pakar.

Oleh itu, kami menjawab persoalan apa yang harus dilakukan dengan sembelit di rumah, dan kami dapat menyimpulkan bahawa pertarungan tidak sesulit yang disangka. Rawatan yang betul, penolakan tabiat buruk, lebih banyak pergerakan dan masalah intim malah akan dapat diselesaikan dalam beberapa jam.

  • Artikel Sebelumnya

    Buah-buahan dan sayur-sayuran untuk cirit-birit

Artikel Mengenai Hepatitis