Ultrasound - diagnosis penyakit pundi hempedu: prinsip, penyediaan

Utama Gastrik

Menurut statistik, penyakit pundi hempedu didiagnosis pada 300 daripada 100,000 orang. Ramai pesakit mengadu kerap loya, rasa pahit di mulut, dan gangguan pencernaan. Sekiranya anda menghadapi masalah ini, anda harus berjumpa doktor..

Ramai pesakit berminat dengan persoalan bagaimana memeriksa pundi hempedu. Doktor akan menetapkan pemeriksaan yang diperlukan dan menetapkan diagnosis. Perkara utama adalah mencari pakar yang berkelayakan yang akan melakukan diagnosis menyeluruh dan memberikan hasil yang tepat..

Maklumat asas

Pundi hempedu (GB) adalah organ kecil berbentuk pir yang duduk di bawah hati. Hati sentiasa menghasilkan hempedu, yang memasuki pundi hempedu dan duodenum 12 melalui saluran empedu.


Pundi hempedu terletak di bawah hati

Sekiranya terdapat gangguan fungsi sistem hempedu (pundi hempedu dan saluran empedu), hempedu memasuki usus atau pankreas. Selalunya ini berlaku apabila saluran empedu disekat oleh calculi. Tetapi rahsia hepatik dapat memusnahkan organ mana-mana.

Biasanya, hepatosit menghasilkan cecair coklat atau kehijauan dengan rasa pahit, ini adalah hempedu. Selepas penembusan makanan dari perut ke dalam usus, dinding saluran empedu berkontraksi, dan di sepanjang saluran empedu ia merembes ke dalam duodenum, di mana ia memecah beberapa komponen hati.

Di bawah pengaruh faktor negatif, keradangan pada pundi hempedu berlaku. Penyakit organ-organ saluran empedu menimbulkan pelanggaran fungsi hati, gangguan pencernaan dan keadaan umum.

Gejala utama penyakit pundi hempedu adalah rasa sakit di sebelah kanan bawah tulang rusuk, yang memancar ke perut. Di samping itu, kemungkinan kepahitan di mulut meningkat, selepas itu rasa pahit muncul. Pesakit mengalami gangguan pencernaan dan gangguan flora bakteria semula jadi. Kadang-kadang gangguan kencing atau sembelit muncul.

Selalunya semasa serangan, kulit dan putih mata menjadi kuning. Gejala ini hilang dengan sendirinya setelah selesai. Oleh itu, jika rasa mual, tidak selesa atau sakit berlaku di bahagian kanan perut, langkah-langkah harus diambil.

Apakah petunjuk biasa

Biasanya, organ yang sihat panjangnya 7 hingga 10 cm, bujur atau berbentuk pir dengan batas yang jelas. Lebar tidak boleh lebih dari 5 cm, dan ketebalan dinding harus 3-4 mm. Isi padu gelembung berkisar antara 30 hingga 70 cm kubus, dan diameter saluran kira-kira 3 mm.

Protokol

Setelah prosedur, doktor berkewajiban untuk membuat protokol yang memungkinkan untuk menguraikan hasil penyelidikan.

Ia harus merangkumi maklumat berikut:

  • nama institusi perubatan tempat kajian dijalankan;
  • nama peranti ultrasound;
  • Nama penuh doktor;
  • data pasport pesakit;
  • No. dan tarikh peperiksaan.

Berikut ini adalah penerangan terperinci mengenai organ, ukuran, parameter, struktur dinding dan patensi saluran. Protokol menunjukkan berapa banyak pundi kencing menguncup setelah makan sarapan koleretik. Kesimpulannya, pakar merangkum kajian dan membuat diagnosis akhir..

Penyelidikan makmal

Pesakit dengan patologi pundi hempedu tertarik dengan persoalan apakah ujian yang akan dilakukan. Ujian darah makmal adalah tahap penting dalam diagnosis penyakit saluran empedu. Semasa prosedur, penanda hati dan pundi hempedu tertentu diperiksa. Penanda utama yang disiasat adalah bilirubin (pigmen empedu), yang terkumpul dalam air kencing dan darah, memprovokasi penyakit kuning. Setelah mendapat hasilnya, doktor memutuskan penyelidikan apa yang akan dilakukan seterusnya untuk membuat diagnosis.


Dengan bantuan ujian makmal, anda dapat mengenal pasti keadaan organ-organ saluran empedu

Ujian untuk mengesan penyakit sistem empedu:

  • Ujian darah klinikal. Kaedah diagnostik ini akan mendedahkan perubahan yang berlaku di dalam badan. Dengan cara ini, keradangan pundi hempedu dapat dikesan. Tetapi untuk membuat diagnosis, perlu dilakukan ujian lain..
  • Biokimia darah. Kajian ini merangkumi beberapa ujian yang perlu dilakukan untuk menilai keadaan saluran empedu dan saluran empedu. Penting untuk mengenal pasti kepekatan bilirubin, dan terutamanya bentuk terikatnya. Sekiranya jumlahnya meningkat, maka diperlukan pemeriksaan perubatan yang menyeluruh. Di samping itu, penting untuk mengenal pasti tahap bilirubin total (bentuk terikat dan tidak terikat). Petunjuk ini akan membantu mengenal pasti batu di organ sistem empedu. Di samping itu, dengan pertolongannya, kepekatan kolesterol dan protein ditentukan. Berdasarkan petunjuk ini, disfungsi hati dapat dikenalpasti..
  • OAM (analisis air kencing umum). Dengan bantuan kajian ini, juga dapat menilai keadaan badan, untuk mengenal pasti pelbagai penyakit pada peringkat awal. Sekiranya air kencing menjadi gelap, maka ini menunjukkan peningkatan kepekatan bilirubin. Sekiranya gejala seperti itu muncul, anda harus berjumpa doktor. Ia memberi kesaksian kepada patologi saluran hepatobiliari, yang mengancam dengan akibat yang berbahaya..

Untuk menilai fungsi pundi hempedu, perlu mengenal pasti jumlah urobilin (turunan bilirubin) dalam air kencing. Sekiranya kepekatannya menurun atau zat tersebut tidak ada, maka tanda ini menunjukkan bahawa aliran keluar rembesan hepatik dari pundi hempedu ke dalam usus terganggu. Sebagai peraturan, ini berlaku apabila saluran empedu disekat oleh calculi atau ketika mereka kejang.

Coprogram adalah kajian mengenai tinja manusia. Dengan menggunakan kaedah diagnostik ini, adalah mungkin untuk mengenal pasti gangguan fungsi saluran pencernaan. Kerana penyumbatan saluran empedu, najis manusia berubah warna dan menjadi berminyak. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanpa hempedu, lipid dari makanan tidak dipecah atau diserap oleh badan. Akibatnya, najis memperoleh kilauan berminyak. Sebagai tambahan, rembesan hepatik mengandungi stercobilin (pendahulu bilirubin), yang memberikan kotorannya sebagai ciri khas. Sekiranya stercobilin tidak ada, maka ini menunjukkan penyumbatan saluran empedu atau penyakit hati..

Sebagai tambahan, untuk mengenal pasti patologi pundi hempedu, penanda berikut diperiksa: alkali fosfatase, protein C-reaktif, aspartat aminotransferrase (AST), alanine aminotransferase (ALT). Peningkatan kepekatan bahan pertama menunjukkan penyakit saluran gastrousus dan hati. Jumlah protein C-reaktif meningkat dengan keradangan. Dan dengan bantuan dua penanda terakhir, anda dapat menilai fungsi hati.

Patologi apa yang dapat ditentukan semasa pemeriksaan ultrasound?

Dengan penyediaan organ berkualiti tinggi, diagnostik ultrasound akan memberi pakar dengan hampir semua bahan yang diperlukan untuk membuat diagnosis dan menetapkan terapi yang sesuai. Oleh itu, pemeriksaan menunjukkan:

  • kolesistitis (keradangan pundi hempedu) - bentuk akut dan kronik;
  • penyakit batu empedu (pembentukan batu dan pasir);
  • dyskinesia (pelanggaran fungsi evakuasi motor);
  • neoplasma (polip, sista, tumor);
  • kecacatan kongenital.

Intubasi duodenum

Ini adalah kaedah penyelidikan maklumat yang boleh digunakan untuk menilai keadaan sistem hempedu. Diagnosis adalah bahawa doktor mengumpulkan hempedu dan mengenal pasti masa di mana ia dirembeskan. Pada masa yang sama, doktor memperhatikan ketekalan, warna, kuantiti, mengenal pasti sama ada terdapat kekotoran dan kemasukan di dalamnya. Sekiranya terdapat serpihan putih, maka dihantar untuk analisis mikrobiologi. Ini perlu untuk mengenal pasti komponen bakteria yang memprovokasi penyakit ini. Di samping itu, ujian ini akan menentukan betapa mudahnya bakteria terhadap antibiotik..


Intubasi duodenal akan membantu mengenal pasti komponen bakteria yang memprovokasi penyakit ini

Dengan bantuan intubasi duodenum, tanda-tanda kolesistitis tidak langsung dapat dikesan. Hempedu mendung dengan serpihan memberi kesaksian kepada patologi. Di samping itu, ph rembesannya berkurang dan pasir terdapat di dalamnya..

Intubasi duodenum akan mendedahkan gangguan motor penggerak sistem bilier.

Ultrasound sistem hempedu

Dengan bantuan pemeriksaan ultrasound, pundi hempedu dikaji, sementara kriteria berikut penting: ukuran organ, lokasinya. Di samping itu, ketebalan dinding, ubah bentuk dapat dikenal pasti. Kajian informatif ini mendedahkan kebocoran tisu peri-vesikular dengan hempedu, lenturan pundi hempedu, stagnasi rembesan hepatik, plak kolesterol pada dinding organ, calculi, dan tumor. Oleh itu, dengan bantuan ultrasound, hati, pundi hempedu dan saluran empedu diperiksa..


Ultrasound akan menilai keadaan hati dan pundi hempedu

Di samping itu, jangan lupa tentang gas yang memenuhi rongga pundi hempedu. Ultrasound dengan sarapan koleretik akan menunjukkan jenis tertentu yang berkaitan dengan pelanggaran pengecutan pundi hempedu dan salurannya.

Anda boleh memeriksa pundi hempedu menggunakan tomografi yang dikira. Tetapi menurut doktor, kaedah diagnostik ini tidak mempunyai kelebihan khas berbanding ultrasound.

Bagaimana untuk mempersiapkan prosedur

Persiapan untuk prosedur ultrasound pundi hempedu hampir sama dengan pemeriksaan ultrasound semua organ rongga perut. Bolehkah saya makan sebelum prosedur? Dianjurkan untuk mengikuti diet sederhana sebelum menjalankan kajian. Jadi, beberapa hari sebelum prosedur, makanan berikut harus dikecualikan dari diet:

  1. roti Gandum;
  2. produk adunan ragi;
  3. sayur-sayuran dan buah-buahan mentah;
  4. produk tenusu;
  5. kacang dan kacang polong;
  6. serai, teh dan kopi yang kuat.

Anda juga harus melepaskan makanan berlemak dan alkohol..

Sebagai persediaan untuk ultrasound pundi hempedu, anda boleh makan:

  1. keju kotej rendah lemak,
  2. ikan kukus,
  3. bubur rebus di dalam air,
  4. daging lembu atau daging ayam.

Untuk mengurangkan pembentukan gas di dalam usus, anda boleh mula mengambil ubat anti perut kembung, misalnya, Espumisan, 2-3 hari sebelum prosedur, karbon aktif biasa juga sesuai. Untuk meningkatkan pencernaan, ubat seperti "Mezim" atau "Festal" digunakan..

Biasanya, ultrasound mana-mana organ rongga perut dilakukan pada waktu pagi dengan perut kosong. Pada malam, anda perlu mengikuti beberapa peraturan:

  • Makan malam mestilah ringan, jangan makan makanan berlemak.
  • Makanan terakhir harus berlangsung selewat-lewatnya jam 7 malam;
  • Sebelum tidur, anda mesti mengosongkan usus. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan julap ringan, mikrokliser atau supositoria gliserin..

Pada waktu pagi tepat sebelum prosedur, anda harus menolak sarapan jika ultrasound dilakukan sebelum tengah hari.

Kadang-kadang diagnostik ditetapkan pada waktu petang. Dalam kes ini, sarapan ringan dibenarkan, tetapi setelah makan, sekurang-kurangnya 5 jam mesti berlalu sebelum prosedur bermula. Jangan minum 2 jam sebelum ultrasound. Juga, elakkan merokok atau mengunyah permen karet sebelum melakukan ujian..

Skintigrafi pundi hempedu

Pemeriksaan, yang mengkaji anatomi dan fisiologi saluran empedu, motilitas pundi hempedu, tahap patensi saluran empedu, disebut scintography. Menurut teknik tersebut, isotop radioaktif disuntik ke dalam tubuh pesakit secara intravena. Ubat ini dimetabolisme oleh sel hati dan diekskresikan ke dalam sistem empedu. Pengimbasan dilakukan pada selang waktu 10-15 minit selama 1-2 jam.


Scintigraphy adalah kaedah diagnostik bukan invasif yang sangat bermaklumat

Skintografi dinamik memantau pergerakan hempedu dari pundi hempedu. Tidak seperti ultrasound, scintography tidak membenarkan pengesanan calculi di saluran empedu. Dan pada pesakit yang mengambil minuman beralkohol sebelum kajian, hasil positif palsu mungkin muncul.

Sebagai peraturan, semasa scintografi, keadaan hempedu dan hati dinilai.

Penyelidikan tambahan

Pemeriksaan saluran empedu dan saluran empedu dapat dilakukan dengan menggunakan pengimejan resonans magnetik. Pemeriksaan sinar-X adalah kaedah diagnostik yang kurang berkesan berbanding dengan MRI. Sinar-X akan lebih bermaklumat dengan penggunaan larutan kontras yang menembusi sistem empedu, bercampur dengan hempedu dan kelewatan sinar-X. Tinjauan rongga perut dilakukan sekiranya terdapat kecurigaan berlubang GB. Dengan cara ini, kolesistitis kalkulus (batu empedu) dan kalsifikasi (pengumpulan kalsium pada dinding organ) dapat dikecualikan.


MRI akan membantu menilai fungsi pundi hempedu

Pencitraan resonans magnetik akan membantu menilai fungsi saluran gastrousus, mengenal pasti perubahan anatomi pada organ (neoplasma, ubah bentuk, gangguan fungsi). Dengan bantuan MRI, calculi dikesan. Kolangiografi MR akan membolehkan anda memperoleh gambar dua atau tiga dimensi pundi hempedu dan laluannya.

Sebagai tambahan, ERCP (kolangiopancreatografi retrograde endoskopi) digunakan untuk mendiagnosis penyakit empedu. Dengan bantuannya, adalah mungkin untuk mengenal pasti penyumbatan saluran empedu dan pankreas. Untuk menilai keadaan saluran empedu, kajian radioisotop berikut digunakan:

Cara mencairkan hempedu di pundi hempedu

  • Cholescintography adalah pemeriksaan sinar-X pada pundi hempedu menggunakan penyelesaian kontras. Ia digunakan untuk mengesan keradangan pundi hempedu dengan saluran akut atau pundi hempedu "cacat" (keadaan di mana hempedu tidak memasuki pundi hempedu dan tidak dilepaskan dari itu). Gambar ini diperhatikan selepas penyingkiran hempedu.
  • Kolestografi radionuklida membolehkan anda menentukan pelanggaran motilitas pundi hempedu dan salurannya.
  • Cholangiocholecystography intravena digunakan untuk mengenal pasti hempedu "cacat". Di samping itu, dengan bantuan kajian, batu di pundi kencing atau saluran empedu dikesan..
  • Kolesistografi oral adalah kajian diagnostik sinar-X menggunakan penyelesaian kontras, dengan mana anda dapat memperoleh gambaran mengenai pundi hempedu. Ia diresepkan untuk disyaki diskinesia, radang leher pundi hempedu.

2 teknik terakhir jarang digunakan dalam perubatan moden..

Di samping itu, penting untuk membuat diagnosis pembezaan.

Doktor mana yang harus dihubungi

Patologi pundi hempedu dan saluran adalah bidang kajian gastroenterologi, oleh itu, jika anda mengesyaki penyakit organ, disyorkan untuk berjumpa dengan ahli gastroenterologi. Sekiranya temu janji dengan pakar sempit terhad, maka pertama sekali mereka beralih kepada ahli terapi tempatan. Dengan sejarah klinikal yang rumit, misalnya, dalam kombinasi dengan patologi hati, berunding dengan pakar penyakit berjangkit, pakar hepatologi diperlukan.

Sekiranya neoplasma dan polip didiagnosis pada pundi hempedu, mungkin diperlukan perundingan ahli onkologi. Dalam keadaan akut, campur tangan pembedahan ditunjukkan.

Penyakit pundi hempedu

Doktor mengenal pasti penyakit khas yang dapat dikesan semasa memeriksa sistem empedu:

  • Kolesistitis. Hasil daripada penembusan mikroorganisma patogen ke pundi hempedu, proses keradangan berkembang. Akibatnya, dinding organ menebal. Penyakit ini ditunjukkan oleh rasa sakit di sebelah kanan di bawah tulang rusuk, demam, sembelit..
  • Cholelithiasis (penyakit batu empedu). Kadang-kadang semasa diagnosis, pasir, hempedu tebal atau batu dikesan di pundi hempedu. Ini disebabkan oleh pelanggaran aliran keluar rembesan hepatik akibat penyumbatan saluran empedu atau pelanggaran pengecutan organ-organ sistem empedu. Ini memprovokasi genangan hempedu dan pembentukan kalkuli. Pembentukan menyekat lumen saluran ekskresi pundi hempedu dan memprovokasi penyakit kuning.


Semasa diagnosis batu empedu, banyak penyakit dikesan

Penyakit batu empedu dimanifestasikan oleh sakit kuning, memotong atau menikam kesakitan di kawasan pundi hempedu, yang memancar ke anggota badan atas atau skapula. Kadang-kadang sensasi menyakitkan merebak ke seluruh dada, maka pesakit secara salah percaya bahawa hatinya sakit.

  • Dyskinesia pundi hempedu. Dengan penyakit ini, kontraktilitas organ, salurannya terganggu, masalah dengan kerja sfinkter Oddi muncul. Akibatnya, gangguan aliran keluar hempedu berlaku. Disfungsi autonomi, penyakit saluran gastrousus atau kelenjar endokrin boleh memprovokasi patologi.
  • Halangan hempedu. Rembesan hepatik tidak dapat meresap ke dalam pundi hempedu dan duodenum 12 dengan adanya calculi. Tanda ciri penyakit ini adalah sakit di bahagian kanan perut, menguning kulit dan sklera, perubahan warna najis, urin gelap.
  • Polip di pundi hempedu. Pertumbuhan patologi tisu epitel mengganggu pergerakan hempedu, akibatnya, sukar untuk mengeluarkannya ke duodenum. Penyakit ini boleh dikelirukan dengan penyakit batu empedu..

Ini adalah penyakit yang paling biasa yang didiagnosis semasa pemeriksaan pundi hempedu..

Apa yang ditunjukkan oleh hasilnya?

Tafsiran atau penyahkodan ultrasound untuk doktor tidak sukar. Penyimpangan dari norma adalah seperti berikut:

  • penyempitan ukuran saluran empedu adalah pengembangan penyakit kuning;
  • pengembangan saluran dan peningkatan ukuran pundi kencing - penyakit kuning obstruktif atau kehadiran batu, yang menyebabkan penyumbatan lumen;
  • penebalan dan pemadatan dinding hempedu, kehadiran selekoh di dinding - kolesistitis kronik atau perkembangan proses keradangan;
  • ketidaktentuan dan kekaburan kontur - kolesistitis akut atau pengumpulan eksudat di sekitar lilitan pundi kencing, yang boleh menyebabkan komplikasi dan peritonitis;
  • penebalan dan hyperechogenicity struktur dinding organ - kolesistitis kalkulus;
  • pengukuhan atau anjakan gema ultrasound ketika mengubah kedudukan badan - pengumpulan batu.
  • panjang gelembung 7-10 mm;
  • lebar - 3-4 cm;
  • kawasan lokasi - tepat di permukaan hati dari bawah;
  • konturnya jelas;
  • bentuk - bujur atau sedikit memanjang, berbentuk pir;
  • diameter saluran hati ialah 3-5 mm;
  • diameter pundi hempedu - 4-6 mm.

Penyahsulitan dilakukan sebaik sahaja melakukan imbasan dengan ultrasound. Selain keadaan organ, doktor juga menentukan perubahan yang mungkin terjadi pada organ dan tisu berdekatan. Sekiranya aliran keluar hempedu terganggu, diskinesia pundi kencing didiagnosis, dan jika cecair berkumpul, jatuh. Kadar penunjuk dan struktur hempedu akan berubah dengan munculnya gumpalan, butiran pasir dalam komposisi, pengumpulan batu yang bebas bergerak atau disolder ke dinding pundi kencing - penyakit batu empedu.

Sebilangan besar pesakit hari ini menderita kolesistitis kerana gaya hidup yang tidak betul, penyalahgunaan makanan berlemak, makanan segera, karsinogen dan alkohol.

Bayi baru lahir ditunjukkan ultrasound jika pundi hempedu mempunyai struktur, perkembangan organ atau ubah bentuk yang tidak normal.

Pengenalpastian penyakit parasit

Penyakit yang paling biasa dari sistem empedu adalah giardiasis, jangkitan fluks. Untuk menjelaskan diagnosis, pemeriksaan ultrasound dilakukan, dengan bantuan parasit yang dikesan. Di samping itu, adalah penting untuk melakukan ujian darah untuk kehadiran antibodi terhadap lamblia, opisthorchia dan cairan lain. Analisis najis untuk mengenal pasti giardia dan telur parasit.

Sekiranya perlu, hempedu diperiksa untuk kehadiran parasit; semasa kajian, probe duodenum atau endoskopi digunakan.

Berdasarkan perkara di atas, diagnosis pundi hempedu adalah prasyarat untuk mengenal pasti keadaan organ semasa. Hanya setelah kajian menyeluruh doktor dapat menentukan taktik rawatan dan langkah pencegahan yang diperlukan..

Apa yang akan ditunjukkan oleh penyahkodan ultrasound perut?

Pertama, mari kita lihat apa yang ditunjukkan oleh ultrasound ini..

Terdapat ruang besar di belakang dinding depan perut - rongga perut. Ia mengandungi beberapa organ, yang akan ditunjukkan oleh ultrasound rongga perut. Ia:

  • perut
  • usus
  • pankreas
  • hati
  • saluran empedu: intra- dan extrahepatic
  • limpa
  • hempedu
  • buah pinggang
  • kelenjar adrenal
  • bahagian perut aorta dan cabangnya
  • kelenjar limfa
  • batang limfa dan saluran darah
  • jabatan sistem saraf autonomi
  • plexus saraf.

Rongga perut dilapisi dengan dua lapisan cangkang nipis - peritoneum. Keradangannya disebut peritonitis dan merupakan keadaan yang mengancam nyawa. Organ ditutup dengan cara yang berbeza oleh peritoneum: ada yang dibalut di dalamnya, ada yang bahkan tidak menyentuh, tetapi terletak di dalam batas yang digariskan olehnya. Bersyarat, rongga dibahagikan kepada rongga perut sebenar dan ruang retroperitoneal. Yang terakhir ini merangkumi bahagian bawah senarai organ, bermula dengan buah pinggang..

Semua organ ini - rongga perut dan ruang di belakang peritoneum - dilihat pada pemeriksaan ultrasound pada rongga perut. Kajian ini dapat mendedahkan adanya kerosakan pada struktur, keradangan, pembentukan patologi, peningkatan atau penurunan organ, pelanggaran bekalan darahnya. Ultrasound tidak melihat bagaimana organ yang sakit atau sihat mengatasi tugas fungsinya.

Apa yang diberikan oleh ultrasound? Kajian ini membantu mencari penyebab penyakit dalam kes seperti:

  • sakit atau rasa tidak selesa di bahagian perut
  • kepahitan di mulut
  • rasa kenyang
  • intoleransi terhadap makanan berlemak
  • peningkatan pembentukan gas
  • cegukan yang kerap
  • perasaan berat di hipokondrium kanan atau kiri
  • penyakit kuning
  • tekanan darah tinggi
  • sakit belakang
  • demam bukan kerana selsema
  • penurunan berat badan tidak berkaitan dengan diet
  • pembesaran perut
  • sebagai kawalan terhadap keberkesanan rawatan patologi sistem pencernaan
  • dan juga sebagai pemeriksaan rutin, termasuk dengan anomali perkembangan organ yang ada, cholelithiasis.

Patologi dikesan oleh ultrasound

Apa yang mendiagnosis ultrasound rongga perut. Dengan bantuan kajian ini, penyakit berikut dapat dikenal pasti:

1. Dari sisi pundi hempedu:

  • kolesistitis akut dan kronik
  • empyema pundi kencing
  • patologi batu empedu
  • semasa menjalankan sarapan koleretik, anda dapat menilai fungsi motor pundi kencing
  • anomali perkembangan (keriting, septa).

2. Dari bahagian hati:

  • sirosis
  • hepatitis
  • abses
  • tumor, termasuk metastasis
  • hepatosis
  • "Stagnasi" di hati kerana penyakit kardiopulmonari
  • perubahan hati berlemak.

3. Dari buah pinggang dan sistem kencing:

  • tumor buah pinggang
  • "Buah pinggang berkerut"
  • pielonefritis
  • penyempitan ureter
  • batu dan "pasir" di buah pinggang.

4. Dari limpa, ultrasound perut mendedahkan:

  • sista
  • ketumbuhan
  • abses
  • serangan jantung
  • pembesaran organ pada penyakit berjangkit dan parasit

5. Dari sisi pankreas:

  • sista
  • ketumbuhan
  • abses
  • batu di salur
  • tanda-tanda pankreatitis akut dan kronik.

6. Ultrasound mendedahkan cecair bebas di rongga perut

7. Dari sisi bahagian perut aorta atau cabangnya, aneurisma dan pembedahannya, vasokonstriksi dapat dilihat

8. Dari sisi kelenjar getah bening retroperitoneal, pembesarannya dapat dilihat, homogenitas struktur

Bagaimana memahami hasil penyelidikan

Untuk melakukan ini, pertimbangkan bentuk ultrasound (protokol). Ini menunjukkan titik-titik yang berlaku untuk setiap organ secara berasingan..

Penyahkodan ultrasound rongga perut berkaitan dengan organ ini merangkumi:

ParameterApa yang ditulis dalam bentukBacaan ultrasound normal pada orang dewasa
Dimensi keseluruhan organNorma, menurun, meningkat (gariskan apa yang anda perlukan)Biasa
betulAngka ditunjukkan dalam cm untuk setiap itemHingga 12.5
ditinggalkan
Hingga 7
berekor
30-35
Dimensi serong-menegak (KVR) lobus kananAngka dalam mmHingga 150 mm
KonturIa digarisbawahi sama ada sama ada atau tidakLancar
KapsulIa digarisbawahi sama ada dibezakan atau tidak, menebal atau tidakDibezakan, tidak menebal
Ketebalan cuping kiriNombor dalam mm50-60
Ketebalan cuping kanan120-125
Echostruktur parenchymaDitekankan, norma, meningkat atau menurunBiasa
Pembentukan fokusAda atau tidakTidak semestinya
Urat portalDimensi dalam mmHingga 14 mm
Lukisan vaskularBerkurang, normal, atau bertambah baikBiasa
Vena cava rendahSaiz dalam mmAnechoic, dengan diameter 20 mm
Urat hepatik urutan pertamaSaiz dalam mmHingga 1 mm
  • Hepatosis lemak ditunjukkan oleh peningkatan kepadatan gema organ dalam bentuk fokus kecil. Tepi hati membulat. Pada peringkat terakhir, kerana pemadatan organ, mustahil untuk melihat saluran portal.
  • Dengan sirosis hati, pembesaran, pengembangan portal dan urat splenik dapat dilihat. Bahagian bawah organ juga akan membulat, konturnya tidak rata. Peningkatan kepadatan gema dalam kes ini akan menjadi fokus besar. Juga, cecair bebas di rongga perut (asites) ditentukan.
  • Sekiranya peningkatan ukuran, pembulatan pinggir yang dijelaskan, serta pengembangan vena cava dan ketiadaan penyempitan pada inspirasi, ini menunjukkan genangan hati kerana penyakit jantung atau paru-paru.
  • Sekiranya fokus dijelaskan di mana terdapat pelanggaran struktur gema normal, ini mungkin menunjukkan tumor ganas atau jinak, kista atau abses.

Dalam video tersebut, pakar membincangkan mengenai kesalahan yang berlaku semasa pemeriksaan ultrasound pada organ perut.

Kadar ultrabunyi mengikut hasil pemeriksaan organ ini:

  • Bentuk: pelbagai - berbentuk pir, berbentuk silinder.
  • Dimensi: lebar 3-5 cm, panjang 6-10 cm.
  • Isipadu: 30-70 cbm cm.
  • Dinding: setebal hingga 4 mm.
  • Pembentukan dalam lumen: biasanya tidak.
  • Bayangan akustik dari formasi: ini berlaku untuk tumor batu dan pundi kencing. Dengan adanya bayangan ini, jenis batu diuraikan (ia terdiri daripada komposisi yang berbeza).
  • Sama ada mereka berpindah atau tidak: batu biasanya bergerak, tetapi boleh disolder ke dinding atau besar. Dengan ini dan beberapa tanda lain, seseorang dapat menilai apakah pembentukannya adalah tumor.

Tanda-tanda patologi pundi hempedu

  1. Pada kolesistitis akut, terdapat penebalan dinding organ, sementara ukurannya dapat normal, menurun atau meningkat. Dinding juga dapat digambarkan sebagai "kontur berganda", dan kehadiran cecair di sekitar pundi kencing menunjukkan bahawa peritonitis tempatan telah berkembang dan pembedahan segera diperlukan.
  2. Penebalan dinding juga akan menjadi kolesistitis kronik. Kontur dalam kes ini jelas dan padat..
  3. Kesimpulannya, pelbagai ubah bentuk organ dapat dihuraikan. Ini bukan penyakit, tetapi ciri struktur.
  4. Sekiranya objek echo-negatif dijelaskan yang meninggalkan bayangan akustik, sementara dinding pundi kencing menebal dan konturnya tidak rata, kita membicarakan kolesistitis kalkulus. Pada masa yang sama, pengembangan saluran empedu menunjukkan bahawa batu itu menghalang keluarnya hempedu.

Penyahkodan ultrasound saluran empedu

Biasanya, pada ultrasound, saluran empedu mempunyai ciri-ciri berikut:

  • saluran empedu biasa: diameter 6-8 mm
  • saluran intrahepatik: tidak boleh diluaskan

Norma pankreas pada ultrasound

  • pendidikan tambahan tidak seharusnya.
  • kepala: hingga 35 mm
  • badan: sehingga 25 mm
  • ekor: kira-kira 30mm
  • kontur: licin
  • struktur gema: homogen
  • echogenicity: tidak berkurang atau meningkat
  • Saluran Wirsung: 1.5-2 mm
  • pendidikan: biasanya mereka tidak.

Penurunan ketumpatan gema kelenjar menunjukkan pankreatitis akut, peningkatan di dalamnya - pankreatitis kronik atau barah. Pengembangan saluran Wirsung juga membincangkan keradangan kronik. Dalam "kebaikan" barah dibuktikan dengan peningkatan segmen dalam ukuran dan ketidakseragaman kontur kelenjar, kesan pada permukaan hati, serta pemindahan atau pemampatan vena cava atau aorta inferior.

Penyahkodan ultrasound limpa

  • dimensi: membujur - hingga 11 cm, ketebalan - hingga 5 cm, bahagian membujur - hingga 40 meter persegi. cm
  • indeks splenik: tidak lebih daripada 20 cm2
  • struktur: normal - homogen
  • urat splenik di pintu pagar.
  1. Peningkatan saiz organ dapat dilihat. Ia berkaitan dengan penyakit darah tertentu dan penyakit hati (seperti sirosis) atau penyakit berjangkit.
  2. Tisu padat (kurang kerap - kurang padat) menunjukkan infark limpa, iaitu sebagai akibat trombosis atau trauma, kematian sebahagian organ telah berlaku.
  3. Ultrasound juga membolehkan anda melihat pecahnya limpa, yang biasanya terjadi sama ada dengan trauma teruk atau dengan lebam ringan, tetapi jika terjadi pembesaran organ.

Ultrasound organ berongga (perut, kecil, besar dan rektum)

Ini menunjukkan sama ada terdapat gejala "organ yang terjejas" (tidak seharusnya) dan sama ada terdapat pemendapan cecair di lumen usus (ini juga tidak seharusnya).

Sekiranya imbasan ultrasound pada buah pinggang juga dilakukan, maka penerangan organ ini juga disertakan dalam kesimpulan kajian. Hasil pemeriksaan ultrasound buah pinggang adalah normal:

  • lebar: 5-6 cm
  • panjang - kira-kira 11 cm
  • ketebalan organ: 4-5 cm
  • parenchyma buah pinggang - tebalnya tidak lebih daripada 23 mm
  • pelvis tidak boleh dilebarkan
  • tidak boleh ada struktur di lumen pelvis dan ureter.

Struktur limfatik pada pengimejan ultrasound

Ultrasound kelenjar getah bening retroperitoneal biasanya menunjukkan kesimpulan seperti itu "Kelenjar getah bening tidak dapat dilihat." Maksudnya, jika ukurannya normal, ultrasound "tidak melihat" mereka. Peningkatan kekebalan organ ini menunjukkan sama ada penyakit berjangkit di rongga perut, atau pembentukan malignan. Dalam kes terakhir, mereka boleh meningkat kerana fakta bahawa mereka "didiami" oleh sel-sel kanser sistem hematopoietik, serta dengan metastasis mana-mana tumor organ yang berdekatan.

Dalam kesimpulan ultrasound, seorang ahli sonologi (doktor diagnostik ultrasound) menunjukkan adanya patologi: dia menerangkan bagaimana tanda-tanda gema. Sekiranya mengikut arahan doktor menunjukkan bahawa perlu dilakukan pemeriksaan untuk beberapa jenis penyakit, tetapi ultrasound tidak memvisualisasikannya (misalnya, kolesistitis kalkulus), maka mungkin ada frasa "Tidak ada tanda-tanda gema penyakit yang dikesan." Diagnosis akhir dibuat hanya oleh doktor yang dihantar untuk diperiksa.

Siapa yang perlu menjalani dopplerometry saluran seliak

Pemeriksaan ini, yang juga disebut ultrasound Doppler (yaitu ultrasound Doppler) pada saluran seliak, sering dilakukan bersamaan dengan imbasan ultrasound. Pesakit tidak merasa dibezakan dan tidak lebih berbahaya daripada ultrasound. Ini membolehkan anda menilai anatomi dan ciri-ciri peredaran darah di saluran seperti:

  • aorta perut
  • arteri hepatik biasa
  • arteri iliac
  • batang seliak
  • arteri splenik
  • arteri mesenterik yang unggul
  • urat portal hati dan cawangannya
  • vena cava inferior.

Ultrasound kapal rongga perut memungkinkan pengesanan awal gangguan awal pada kapal, mendedahkan dan menilai tahap peningkatan tekanan pada vena portal (dengan sirosis, hati "stagnan"), dan menilai hasil implantasi penapis cava.

Ultrasound aorta perut dan cabangnya membantu dalam mendiagnosis:

  • pengsan
  • sakit kepala yang kerap
  • sawan epilepsi
  • tekanan darah tinggi
  • pukulan berulang (kadang-kadang gumpalan darah dapat "terbang" dari kapal besar ini)
  • sakit kaki
  • pelanggaran potensi
  • aneurisma aorta
  • lesi aterosklerotik
  • vasokonstriksi
  • anomali dalam pengembangan kapal besar.

Duplex angioscanning hampir selalu dimasukkan dalam kajian kapal semasa ultrasound pada peralatan moden. Ini adalah "standard emas" dalam menilai peredaran darah di saluran vena. Ia membolehkan anda mengenal pasti aliran darah patologi, halangan aliran darah, menilai penyetempatan, panjang dan keterukannya.

Dengan pemeriksaan jenis ini, ahli sonologi menerima gambar dua dimensi warna dari saluran seliak, di mana warna merah bermaksud pergerakan darah ke sensor, dan sebaliknya, biru, dari sensor. Mengikut intensiti warna merah dan biru, doktor membuat kesimpulan mengenai kelajuan aliran darah di mana-mana bahagian sistem vaskular.

Data Kajian Tambahan

Ulasan mengenai ultrasound kebanyakannya positif: kajian ini tidak menyakitkan, tidak berbahaya, sangat bermaklumat. Titik negatifnya ialah sebelum prosedur, anda perlu membuat persediaan dengan teliti agar gas di dalam usus ("fenomena kembung perut") tidak mengganggu diagnosis yang betul.

Berapakah kos penyelidikan ini? Pemeriksaan lengkap semua organ (termasuk ginjal dan sistem kencing) dengan angioscanning dupleks dianggarkan oleh klinik pada purata 2.000-2.500 rubel. Pemeriksaan organ individu dengan penilaian aliran darah di dalamnya berharga kira-kira 800-1000 rubel.

Oleh itu, tafsiran ultrasound perut harus dilakukan oleh pakar, dengan mengambil kira bukan sahaja bilangan "norma", tetapi juga berdasarkan manifestasi klinikal. Nilai di atas akan membantu anda memahami sedikit dengan patologi yang dikenal pasti dalam diri anda, tetapi penilaian akhir harus diberikan oleh pakar terapi atau ahli gastroenterologi.


Dan mereka juga melihat di sini: ultrasound rongga perut menyahkod norma, mereka tidak melihat cecair pada ultrasound, bentuk untuk ultrasound saluran gastrousus, vena splenik adalah norma pada orang dewasa

Ukuran pundi hempedu - norma dan patologi

Kajian pundi hempedu dengan ultrasound atau MRI membolehkan anda mengenal pasti keabnormalan dalam fungsi organ dengan menentukan ukuran dan perubahan luaran. Sekiranya ukuran pundi hempedu normal, dindingnya tidak menebal, dan tidak ada kemasukan asing di dalamnya, maka ini menunjukkan kesihatan luaran organ. Anda harus mengetahui ukuran pundi hempedu yang sesuai dengan petunjuk normal.

Parameter pundi hempedu adalah normal

Semasa melakukan imbasan ultrasound, keadaan organ dalaman dinilai berdasarkan perkara berikut:

  1. Lokasi (tipikal, tidak biasa).
  2. Borang.
  3. Dimensi.
  4. Komposisi dalaman.
  5. ketebalan dinding.

Pundi hempedu yang sihat terletak di separuh anterior lebar alur membujur kanan di bahagian bawah hati, antara segmen 1 dan 4. Lokasi atipikal mungkin menunjukkan anomali berikut:

  1. Mencari gelembung di kuadran kiri atas.
  2. Lokasi di lobus kiri hati.
  3. Sindrom Kartagener.
  4. Lokasi suprahepatik di ligamen falciform.
  5. Penyetempatan intrahepatik.
  6. Penyetempatan secara berasingan, di kawasan duodenum.
  7. Lokasi retroperitoneal.

Bentuk normalnya berbentuk bujur atau berbentuk pir. Bahagian bawah, badan dan leher ada. Kehadiran leher berbentuk S adalah faktor predisposisi untuk munculnya kolesistitis dan dyskinesia bilier. Anomali dalam pengembangan bentuk - pundi hempedu berganda, kehadiran beberapa saluran sista.

Ukurannya berubah-ubah dan bergantung pada jantina, tinggi badan, umur dan berat badan. Adalah dipercayai bahawa pembesaran secara beransur-ansur yang berkaitan dengan usia adalah organ. Rata-rata, semasa perut kosong, ukuran pundi hempedu panjangnya 6 - 8 cm dan lebar 1,5 - 2 cm.

Biasanya, batu dan polip tidak boleh terdapat di dalam organ. Terdapat hempedu anechoic. Lapisan gelembung setebal 20 mm. Pengukuran ketebalan dilakukan di sepanjang dinding depan, kerana bahagian belakangnya bersebelahan dengan usus, yang membuat diagnosis normal sukar. Sekiranya pemeriksaan yang salah dijalankan, maka anda boleh mengesyaki kolesistitis palsu, yang mana tidak betul.

Struktur organ hempedu

Hati dan pundi hempedu berkait rapat. Kedua-dua organ ini adalah sebahagian daripada sistem hepatobiliari. Pundi hempedu terdiri daripada tiga segmen - bahagian bawah, badan dan leher. Hempedu dihasilkan oleh sel hati - hepatosit. Pulpa otot licin mengawal aliran hempedu ke organ. Ini adalah proses yang berterusan. Apabila hempedu memasuki organ, jumlahnya meningkat kerana penyerapan air. Apabila makanan memasuki usus, hempedu dilepaskan dari pundi hempedu untuk pencernaan dan penyerapan nutrien, vitamin dan mineral.

Pemeriksaan ultrabunyi

Cara terpantas dan paling bermaklumat untuk mengetahui keadaan organ dalaman adalah dengan melakukan imbasan ultrasound. MRI adalah kaedah diagnostik yang lebih tepat, tetapi tidak boleh disyorkan sejak awal, kerana terlalu mahal. MRI diresepkan hanya jika perlu untuk menjelaskan diagnosis yang disyaki.

Sebelum ultrasound pundi hempedu, pemeriksaan umum kadang-kadang ditetapkan. Ini merangkumi diagnostik palpasi yang bertujuan untuk mengenal pasti kelainan kesakitan. Pada palpasi, doktor menentukan penyetempatan kesakitan dan kontur organ dalaman. Sebelum mengunjungi klinik, penting untuk memastikan bahawa mereka menggunakan model peralatan moden yang dapat menentukan ukuran formasi terkecil, keradangan kecil.

Dalam pertimbangan dan penentuan panjang dan lebar pundi hempedu, ketebalan dinding, jumlah pundi hempedu dikira. Sekiranya semua parameter betul, maka pesakit itu sihat. Pundi kencing yang besar menunjukkan keradangan atau batu di dalamnya.

Penyahsulitan data

Dengan bantuan ultrasound, gambar tiga dimensi diperoleh, yang memungkinkan untuk menentukan struktur (echogenicity), fungsi dan kehadiran tanda-tanda perubahan patologi (penebalan, penipisan, peningkatan sempadan, hipertrofi atau kekurangan zat makanan organ). Saluran juga diperiksa - mereka diperluas atau disempitkan. Sekiranya terdapat perubahan patologi atau kemasukan pihak ketiga, maka diameter, penyetempatan dan tahap pengisiannya dalam pundi hempedu ditentukan..

Dimensi pada orang dewasa

Sebelum mendiagnosis pesakit dan melakukan ultrasound pundi hempedu, anda perlu mengetahui dengan jelas ukuran organ yang sepatutnya. Jadual standard pengukuran:

Panjang7 - 10 cm
Lebar4 - 6 cm
KetebalanTidak lebih daripada 4 mm
IsipaduDalam jarak 40 - 90 mm
Diameter saluran biasa7 - 9 mm
Diameter saluran lobarTidak lebih daripada 3 mm

Biasanya, saluran empedu tidak boleh dilihat dengan kuat. Terdapat ciri ciri perbezaan ukuran antara lelaki dan wanita. Pada yang terakhir, ia agak lebih besar dan menyusut lebih cepat..

Parameter pada kanak-kanak

Bergantung pada peringkat umur kanak-kanak, ukuran pundi hempedu berbeza dengan ketara. Semakin tua usia, semakin besar jumlah pundi hempedu. Pada orang dewasa, ia jauh lebih besar daripada pada kanak-kanak. Pada bayi baru lahir, panjang pundi hempedu tidak boleh melebihi 40 mm, dan lebarnya tidak boleh melebihi 15 mm. Dalam jangka masa dua hingga lima tahun, ukurannya meningkat sedikit. Panjangnya 50 mm, tetapi kemungkinan penyimpangan naik atau turun satu setengah milimeter. Panjang gelembung tidak boleh melebihi 17 mm.

Dalam jangka masa 6 hingga 8 tahun, panjang optimum adalah hingga 60 mm. Osilasi naik atau turun dalam jarak 2 mm adalah mungkin. Lebar - 19 mm. Dalam jangka masa 9 hingga 11 tahun, organ mencapai panjang sekitar 64 mm. Turun naik kesalahan termasuk 1.5 mm. Lebarnya tidak lebih dari 22 mm. Dari 12 hingga 16 tahun - panjang anggaran 66 mm. Perubahan 2 mm ke atas atau ke bawah dianggap normal. Lebar optimum ialah 24 mm. Ketebalan dinding pundi hempedu pada kanak-kanak adalah 1 mm, apabila penunjuk pada orang dewasa adalah 3 mm.

Penyakit dengan penyimpangan dari norma

Terdapat beberapa patologi umum di mana ukuran normal berubah. Pengesanan penyakit berikut memerlukan pendekatan bersepadu dalam terapi.

Salah satu penyakit yang paling biasa disebut kolesistitis. Ini adalah keradangan dinding pundi hempedu. Apabila proses keradangan muncul, dinding menebal akibat pembengkakan tempatan. Kemungkinan sedikit peningkatan saiz organ adalah mungkin. Dengan adanya kolesistitis, pesakit merasakan kelemahan, kelesuan, penurunan prestasi, kemungkinan peningkatan suhu badan. Penyakit ini berlaku semasa jangkitan, jika batu telah merosakkan dinding, dan keradangan muncul. Dalam kes ini, perlu menetapkan terapi antibiotik..

Di banyak, kolesistitis berkembang kerana pelanggaran diet, dengan pengambilan makanan berlemak, goreng, masin atau pedas yang berlebihan. Selalunya, penyakit ini kronik dan bertambah secara berkala. Dalam keadaan seperti itu, terapi diet diperlukan..

Penyakit batu empedu atau cholelithiasis adalah patologi yang disertai oleh pengumpulan calculi di rongga organ. Dengan batu di pundi hempedu, ada juga penyimpangan dari norma ke arah kenaikan. Sebagai tambahan kepada peningkatan saiz, calculi dapat dilihat pada ultrasound. Peranti moden memungkinkan untuk mengenal pasti jenis batu dengan tepat dengan tanda luaran. Untuk memperjelas diagnosis, disarankan untuk melakukan kajian tambahan - untuk menderma biokimia darah, menjalankan diagnostik radiopaque, mungkin janji MRI. Dalam kebanyakan kes, kolesterol kolesterol dijumpai, yang dapat disembuhkan dengan kaedah terapi konservatif, jika keadaan tidak dimulakan. Selalunya, penyakit batu empedu berlaku pada wanita yang lebih tua.

Dropsy atau hidrop pundi kencing adalah komplikasi yang membimbangkan yang memerlukan pengenalan segera mengenai penyebab keadaan patologi. Biasanya keadaan berlaku apabila saluran empedu disekat oleh kalkulus. Keadaan ini penuh dengan kemunculan kolik bilier terkuat, dengan perkembangan keracunan dan jangkitan berikutnya. Hasil sukar yang lain adalah luka berlubang dengan tepi batu yang tajam, yang menimbulkan kerosakan teruk pada pundi hempedu. Dalam keadaan seperti itu, pesakit memerlukan rawatan perubatan segera..

Parameter selepas penyingkiran gelembung

Selalunya, kajian diagnostik diperlukan selepas kolesistektomi. Ramai pesakit selepas pembedahan terus mengalami gejala yang membimbangkan - kepahitan di mulut, mual, sakit dari hipokondrium yang betul. Keadaan ini menunjukkan perkembangan sindrom postcholecystectomy, yang berkaitan dengan disfungsi sfingter Oddi. Keadaan ini disahkan oleh ultrasound. Untuk mengesahkan diagnosis, echo-choledochography harus dilakukan. Pakar menilai lebar saluran empedu biasa, patensi dan kehadiran kekejangan.

Pemeriksaan saluran empedu

Imbasan ultrasound saluran empedu ditetapkan jika pesakit mengadu sakit pada hipokondrium yang betul, sering merasakan rasa pahit pada waktu pagi dan loya. Gejala mungkin bertambah buruk dengan makanan berlemak. Sekiranya kajian itu tidak menunjukkan adanya kelainan yang ketara pada pundi hempedu, anda harus mempertimbangkan salurannya dengan teliti. Penyempitan atau pelebaran mereka mungkin menunjukkan masalah tersembunyi dari sistem hepatobiliari..

Kesimpulannya

Ultrasound pundi hempedu untuk menentukan nilainya diperlukan jika pesakit menderita penyakit gastrointestinal, mengadu sakit dari hati. Penebalan atau pembesaran dinding yang tidak normal menunjukkan masalah kesihatan yang jelas.

Ultrasound hati dan pundi hempedu. Apa itu ultrasound, petunjuk, penyakit apa yang dikesannya

Ultrasound adalah kaedah diagnostik yang paling berpatutan dan selamat. Ia tidak menyinari seperti sinar-X, jauh lebih murah daripada MRI dan CT, dan ultrasound lebih mudah digunakan. Prosedur pemeriksaan cepat dan tidak menyakitkan, tidak perlu untuk menjaga kebal, yang menjadikan ultrasound sebagai kaedah pilihan dalam pediatrik. Di samping itu, kaedah ini tidak mempunyai kontraindikasi..

Diagnosis ultrabunyi paling kerap digunakan untuk mendapatkan gambaran mengenai organ perut dan pelvis, kelenjar susu, jantung, dan pada kanak-kanak, otak dan sendi.

Sejarah penggunaan ultrasound dalam perubatan. Pada tahun 1930-an, Friedrich Dussik pertama kali menggunakan gelombang ultrasound untuk memvisualisasikan tumor otak. Selama beberapa dekad berikutnya, ultrasound digunakan terutamanya dalam perubatan veterinar. Ia digunakan untuk menentukan ketebalan lemak pada haiwan.

Mesin ultrasound pertama dicipta pada tahun 1955, dan selama 20 tahun ia mendapat populariti yang luas. Sekarang terdapat banyak variasi kaedah ini, yang membolehkan memperoleh gambar dan gambar 3D. Tetapi yang paling umum adalah ultrasound hitam dan putih, di mana lebih daripada 60 warna dua warna ini digunakan untuk mendapatkan gambar..

Terdapat juga kelemahan untuk diagnostik ultrasound. Dalam kajian ini, banyak bergantung pada kelayakan doktor dan kesilapan alat. Selain itu, mustahil untuk mendiagnosis perut dan usus, organ rongga lain, yang mengandungi gas.

Ultrasound adalah minimum, tetapi masih mempengaruhi struktur sel. Oleh itu, jangan menyalahgunakannya. Terdapat petunjuk untuk imbasan ultrasound, jadi berjumpa dengan pakar.

Apa itu ultrasound?

Ultrasound - gelombang bunyi dengan frekuensi lebih dari 20,000 Hz. Suara ini sangat tinggi sehingga telinga manusia tidak dapat mendengarnya. Untuk diagnostik, peranti dengan frekuensi 2 hingga 10 MHz digunakan. Untuk ultrasound hati dan pundi hempedu, peranti dengan frekuensi 2.5-3.5 MHz digunakan. Ini memungkinkan untuk melihat objek berukuran 1-3 mm.

Kedalaman maksimum yang memungkinkan diagnostik berkualiti tinggi adalah sehingga 24 cm. Oleh itu, pada pesakit yang sangat gemuk, ultrasound hati dan pundi hempedu tidak bermaklumat.

Prinsip tinjauan. Tisu badan mempunyai ketumpatan dan keanjalan yang berbeza, yang bermaksud bahawa mereka menyerap dan memantulkan ultrasound hingga pelbagai tahap. Seberkas gelombang ultrasonik menyebarkan melalui tisu badan. Setelah mencapai batas dua persekitaran, sebagian daripadanya dipantulkan dan kembali, sementara bahagian yang lain meneruskan jalannya di lingkungan baru.
Ringkasnya, pancaran gelombang ultrasonik bergerak melalui tisu-tisu badan. Apabila sampai di sempadan organ, maka beberapa gelombang dipantulkan dan kembali. Sensor menangkapnya, mengubahnya menjadi impuls elektrik yang membuat gambar pada monitor.

Imej terbaik diperoleh apabila pancaran gelombang diarahkan tegak lurus ke sempadan tisu. Oleh itu, organ diperiksa dari pelbagai sisi dan dalam kedudukan yang berbeza. Dengan ultrasound hati dan pundi hempedu, kajian ini dilakukan pada kedudukan terlentang, di sisinya. Mungkin diminta untuk duduk, naik ke empat, mengambil kedudukan tegak.
Semasa memeriksa, pastikan anda menggunakan gel berasaskan air. Ia membolehkan gelombang ultrasonik memasuki badan. Tanpa gel, seberkas gelombang akan terpantul dari kulit, seperti dari cermin dan tidak akan sampai ke organ dalaman..

Pengimbas ultrabunyi dipanggil pengimbas ultrasound. Mereka mempunyai pelbagai jenis, berbeza dari segi fungsi..

  • Ehotomoskop - alat yang direka untuk mengkaji organ perut, organ pelvis dan keadaan janin semasa mengandung
  • Echoophthalmoscopes - bantu pakar mata menentukan ukuran bola mata dan kedudukan lensa.
  • Echoenceloscopes - direka untuk mengesan penyakit otak. Mereka mendiagnosis kecederaan, kista, hematoma, tumor, tahap gangguan peredaran darah.
  • Echocardioscopes - alat yang melalui celah interkostal dapat mengesan kecacatan jantung dan perubahan pada dindingnya.

Bahagian utama pengimbas ultrasound adalah sensor yang memancarkan gelombang ultrasound dan menangkap pantulannya dari organ. Terdapat sensor dengan gelombang ultrasonik frekuensi tinggi.

Sensor untuk pengimbas ultrasound berbeza dari segi reka bentuk dan bidang pandangan mereka.

  • Sensor linear. Mereka memberikan gambaran yang sangat terperinci dengan kualiti tinggi, menggunakan frekuensi 5-15 MHz, tetapi pada masa yang sama mereka tidak menembusi jauh ke dalam tisu hingga 10 cm. Mereka digunakan untuk mempelajari kelenjar tiroid dan kelenjar susu. Ini menyerupai pel dalam bentuk, sehingga sukar untuk mencapai pas pada kulit.
  • Probe cembung lebih pendek dan sesuai dengan permukaan kulit. Mereka menggunakan frekuensi 1.8-7.5 MHz. Oleh kerana itu, perincian gambar (resolusi) berkurang, tetapi kedalaman penembusan meningkat hingga 20-22 cm. Digunakan untuk memeriksa organ perut dan sendi pinggul.
  • Sensor sektor membolehkan anda memeriksa kawasan kecil badan. Mereka beroperasi pada frekuensi 1.5-5 MHz. Sensor mempunyai permukaan yang kecil dan dengan bantuannya adalah mudah untuk memeriksa jantung melalui ruang interkostal.
Terdapat juga jenis sensor ultrasonik lain:
  • Probe intracavitary dimasukkan ke dalam vagina atau rektum. Pandangan mereka boleh mencapai 360 °.
  • Sensor Doppler - membolehkan anda menilai ciri pergerakan darah melalui saluran.
  • Sensor untuk pengimejan 3D.
Kawasan penggunaan. Ultrasound digunakan bukan hanya untuk diagnosis, tetapi juga untuk rawatan - ia mempunyai sifat analgesik, anti-radang, mempercepat penyerapan hematoma, memecah batu ginjal dan meningkatkan pemberian ubat melalui kulit.

Ia digunakan dalam tata rias untuk mikomassage sel dan percepatan pertumbuhan semula. Hasilnya, kulit dibersihkan, diketatkan dan dilicinkan..

Sebagai tambahan, ultrasound digunakan secara meluas dalam industri, untuk mengesan kecacatan, dalam echolocation, untuk membersihkan dan untuk meningkatkan kualiti pelapis..

Saiz hati dan pundi hempedu yang normal

Ultrasound hati adalah norma bagi orang dewasa

  • Tepi yang jelas dan sekata
  • Struktur homogen
  • Lebar hati (dari kanan ke kiri) 23-27 cm
  • Panjang hati (dari tumpul posterior hingga tepi tajam anterior) 14-20 cm
  • Diameter hati 20-22.5 cm
  • Lobus kiri hati 6-8 cm
  • Lobus kanan hati kurang dari 12.5 cm
  • Diameter saluran hepatik biasa 3-5 mm
  • Diameter vena cava rendah hingga 15 mm
Ultrasound pundi hempedu - norma
  • Panjang 7-10 cm
  • Lebar 3-5 cm
  • Diameter 3-3.5 cm
  • Ketebalan dinding hingga 4 mm
  • Diameter saluran empedu biasa 6-8 mm
  • Saluran empedu loob berdiameter dalaman hingga 3 mm

Petunjuk untuk ultrasound hati

  • Kesakitan di hipokondrium yang betul;
  • Perubahan warna pada kulit dan putih mata;
  • Kecurigaan neoplasma di hati;
  • Penyalahgunaan alkohol; penggunaan jangka panjang ubat-ubatan tertentu;
  • Dengan kelainan dalam ujian darah, menunjukkan patologi hati;
  • Dengan trauma pada organ perut;
  • Untuk penyakit akut dan kronik pankreas dan pundi hempedu;
  • Berkala untuk penyakit hati kronik.

Tujuan pelantikan ultrasound hati: untuk mengenal pasti perubahan fokus (terhad) dan penyebaran (meresap) di hati.

Penyakit hati dan simptomnya pada ultrasound


PatologiTanda-tanda penyakit ini
SirosisPeningkatan lobus kiri hati atau organ secara keseluruhan. Pada peringkat kemudian, pengecutan organ akibat kematian sel
Peningkatan ketumpatan parenkim (tisu hati)
Inhomogenitas struktur, ia memerlukan penampilan mosaik kerana penampilan kawasan regenerasi (pemulihan tisu)
Pelanggaran pola vaskular - peningkatan diameter vena portal
Tepi organ yang kental
Hepatitis akut dan kronikPembesaran satu atau kedua-dua lobus hati
Membundarkan tepi hati
Hati memantulkan gelombang ultrasound yang buruk - kelihatan gelap
Dengan aliran yang berpanjangan, struktur menjadi heterogen, bervariasi
Pelebaran urat portal dan splenik
Kista hati (termasuk sista parasit)Formasi tunggal atau berganda dengan tepi licin dan jelas, tanpa struktur dalaman
Pembentukan bentuk bulat dengan tepi yang jelas dengan dinding nipis
Pembesaran kawasan hati tertentu
Kemunculan tonjolan pada kontur hati
KetumbuhanPlot struktur tidak biasa dengan sempadan yang tidak jelas
Ketumpatan tumor boleh meningkat atau menurun. Tumor berbeza dalam tahap pantulan ultrasound
Hypoechoic (lemah memantulkan ultrasound) - kelihatan seperti bintik-bintik gelap dengan latar belakang parenkim hati - sarkoma, barah yang tidak mempunyai perbezaan, limfoma malignan, hemangioma, barah hepatoselular, adenoma
Hyperechoic (mencerminkan sumur ultrasound) pembentukan bulat cahaya - hepatoma, metastasis kanser yang sangat berbeza
Rim hypoechoic adalah sempadan gelap di sekitar tumor. Ciri khas tumor malignan
Kelenjar getah bening yang diperbesar
Pundi hempedu terlucut
Degenerasi lemak pada hati (degenerasi lemak)Pada peringkat awal, strukturnya bervariasi. Ini adalah tanda kemunculan fokus pemadatan parenkim.
Peningkatan kepadatan eogenik (sel lemak di hati mencerminkan ultrasound dengan sangat baik), gambarnya sangat terang
Peningkatan saiz hati
Peningkatan sudut lobus bawah lebih daripada 45 °
Kontur hati yang kabur, tepinya membulat
Tidak dapat mengenal pasti urat portal
Pencerobohan helminthik (giardiasis)Titik gelap di hati - kawasan peningkatan penyerapan gelombang ultrasound di tempat penumpukan cacing
Titik kalsifikasi ringan - kawasan pemendapan garam kalsium. Mereka kelihatan lewat dalam penyakit ini.

Petunjuk untuk ultrasound pundi hempedu

  • Kesakitan di hipokondrium yang betul
  • Jaundis;
  • Kolesistitis akut dan kronik;
  • Memantau keberkesanan rawatan;
  • Trauma perut;
  • Kecurigaan anomali pada perkembangan pundi hempedu;
  • Pengendalian hasil pembedahan pada saluran empedu.

Tujuan pelantikan ultrasound pundi hempedu adalah untuk mengenal pasti tanda-tanda patologi pundi hempedu, untuk menentukan kehadiran batu.

PatologiTanda-tanda penyakit ini
Kolesistitis akutPenebalan dinding pundi hempedu lebih daripada 4 mm
Peningkatan saiz pundi hempedu
Pelbagai septa di dalam pundi kencing
Peningkatan aliran darah di arteri sista
Kolesistitis kronikPenurunan saiz pundi hempedu
Penebalan dinding, ubah bentuknya
Dinding pundi kencing dipadatkan, kelihatan lebih ringan daripada biasa
Tepi kabur dan kabur
Zarah-zarah kecil kelihatan di lumen gelembung
Dyskinesia pundi hempeduKerutan leher pundi hempedu
Meningkatkan nada dinding pundi hempedu, pemadatannya
Penyakit batu empedu (cholelithiasis)Batu di rongga pundi hempedu. Ini adalah formasi cahaya kecil yang memantulkan isyarat dengan baik. Beralih ketika menukar kedudukan badan.
Bayangan gema (kawasan gelap) di belakang batu, kerana formasi ini tidak dapat ditembusi untuk gelombang ultrasound.
Enapcemar atau endapan kristal bilirubin. Walau bagaimanapun, gambaran serupa berlaku dengan pendarahan atau pengumpulan nanah.
Penebalan dinding
Kontur pundi hempedu yang tidak rata
Ultrasound tidak mengesan batu kecil. Tetapi kehadiran mereka ditunjukkan oleh saluran empedu yang membesar di atas lokasi penyumbatan..
Polip pundi hempeduFormasi bulat di dinding pundi hempedu
KetumbuhanPolip lebih besar daripada 2 cm
Deformasi kontur pundi hempedu
Penebalan dinding yang ketara. Pada skrin monitor, ia boleh mempunyai cahaya dan gelap
Pembentukan tumor

Persiapan untuk ultrasound hati

Persiapan untuk ultrasound hati bertujuan untuk menghilangkan pembentukan gas di dalam usus. Kehadiran mereka mengganggu kajian dan boleh menyebabkan salah diagnosis.

Penyediaannya dibuat 3-5 hari sebelum kajian. Dalam tempoh ini, perlu:

  • Kecualikan dari makanan diet yang menyebabkan pembentukan gas: kubis, buah-buahan, susu, roti hitam, roti bakar, minuman berkarbonat. Tolak teh, kopi dan alkohol yang kuat.
  • Makanan mestilah pecahan, dalam bahagian kecil 3-4 kali sehari.
  • Jumlah cecair tidak boleh melebihi 1.5 liter sehari.
  • Ambil persediaan enzim: Festal, Panzinorm untuk gangguan pencernaan dan perut kembung.
  • Adsorben: karbon aktif, Smecta. Mengurangkan pembentukan gas dan infusi chamomile.
  • Pembersihan enema dilakukan pada waktu malam pada malam sebelum prosedur dan tepat sebelum itu. Mereka diperlukan untuk sembelit yang berterusan dan kembung yang teruk. Dalam kes lain, enema adalah pilihan..
  • Imbasan ultrasound dilakukan pada waktu pagi semasa perut kosong. Jeda antara makanan terakhir dan prosedur ultrasound sekurang-kurangnya 8 jam.
Cadangan ini sesuai untuk orang yang sihat dan mereka yang mempunyai pelbagai penyakit kronik. Sekiranya anda selalu mengambil ubat, maka tidak perlu membatalkannya sebelum ultrasound hati dan pundi hempedu.

Sekiranya terdapat kajian kecemasan, persiapan tidak dijalankan.

Ingat bahawa tidak disyorkan untuk melakukan ultrasound hati lebih awal daripada 2 hari selepas esofagogastroduodenoskopi dan sinar-X perut dengan kontras, dan 3-5 hari selepas laparoskopi.

Apa yang ada dengan anda.

Dianjurkan untuk menggunakan tuala untuk diperiksa di klinik bandar. Anda boleh menyebarkannya di sofa dan mengelap gel yang disapu pada kulit. Sekiranya kajian ini dilakukan di klinik swasta, maka, sebagai peraturan, anda tidak perlu mengambil apa-apa. Lap pakai buang termasuk dalam harga prosedur.

Persediaan untuk ultrasound pundi hempedu

Penyediaan bertujuan untuk mengurangkan kembung dan bermula dalam 2-3 hari

  • Kecualikan sayur-sayuran dan buah-buahan serat kasar: kubis, lobak, kekacang, makanan panggang ragi, makanan ringan (keropok, kerepek). Makanan ini menyebabkan hasil penyelidikan kembung dan sedikit.
  • Daging berlemak dan ikan, alkohol dilarang.
  • Mereka mengambil adsorben: karbon aktif, Espumisan, Motilium mengeluarkan gelembung gas dari usus tanpa menjejaskan kerja sistem pencernaan.
  • Persediaan enzimMezim, Festal, Panzinorm. Mereka biasanya diresepkan dalam 1-2 tablet dengan setiap hidangan..
  • Untuk mengatasi sembelit, anda boleh minum satu sudu sirap Laktulosa setiap malam sebelum tidur. Pada hari prosedur, anda boleh menggunakan lilin gliserin.
  • Hidangan terakhir hendaklah tidak lebih dari 8 jam sebelum ultrasound. Untuk makan malam, bubur bijirin disyorkan. Makanan mesti dicerna sepenuhnya, dan bekalan hempedu baru akan terkumpul di pundi hempedu selama ini.
  • Ultrasound pundi hempedu hanya dilakukan semasa perut kosong. Larangan itu berlaku untuk teh, kopi, air, dan bahkan permen karet. Mereka menyebabkan hempedu melepaskan diri dari pundi hempedu. Kelantangannya menurun, sehingga sukar untuk didiagnosis.
  • Sekiranya anda pernah melakukan imbasan ultrasound, maka buat kesimpulan dengan anda. Ini akan membolehkan doktor menilai dinamika, untuk menentukan sama ada terdapat peningkatan..
Sekiranya anda mengesyaki adanya batu di pundi hempedu, ultrasound dilakukan secepat mungkin tanpa persediaan.

Apa yang ada dengan anda

Di hospital atau klinik bandar, anda memerlukan tuala untuk mengeringkan kulit anda setelah menggunakan gel. Sekiranya anda diberi imbasan ultrasound pundi hempedu dengan definisi fungsi, maka anda mesti mempunyai makanan untuk sarapan pagi koleretik ujian. Ia boleh menjadi 2 kuning telur mentah atau rebus, krim masam, krim, larutan Sorbit.

Kontraindikasi untuk ultrasound hati dan pundi hempedu

Ultrasound hati dan pundi hempedu dapat dilakukan mengikut petunjuk pada usia berapa pun dan dengan penyakit bersamaan. Satu-satunya batasan adalah kerosakan kulit atau luka bakar bernanah. Dalam kes ini, penggunaan gel dan tekanan dengan transduser dapat menyebarkan jangkitan. Walau bagaimanapun, untuk ultrasound kecemasan, dengan kesakitan akut di hipokondrium yang betul, tidak ada kontraindikasi.

Semua perubahan yang dikenal pasti semasa imbasan ultrasound memerlukan penjelasan dan pemantauan dari masa ke masa. Untuk melakukan ini, selepas ultrasound pertama, pemeriksaan kedua dilakukan dalam 2-3 minggu. Pilihan terbaik adalah ultrasound semua organ pencernaan..

Ingat bahawa rawatan tidak ditetapkan berdasarkan ultrasound sahaja. Untuk menjelaskan diagnosis, selain gejala klinikal, biopsi atau tomografi terkomputer mungkin diperlukan.

Artikel Mengenai Hepatitis