Penyakit gastrousus: penyebab, gejala, rawatan, diet dan pencegahan. Penyakit saluran gastrousus pada kanak-kanak

Utama Enteritis

Menurut statistik, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pelanggaran kerja dan patologi saluran pencernaan menduduki tempat utama di antara penyakit lain. Penduduk bandar besar sangat terdedah kepada mereka. Sebabnya adalah gaya hidup yang salah dan tekanan yang berterusan. Oleh itu, pada usia 30 tahun, setiap orang keempat menderita penyakit gastrousus..

Ciri-ciri sistem pencernaan

Bukan rahsia lagi bahawa saluran pencernaan memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan tubuh. Dengan bantuannya, kita mendapat vitamin, unsur surih, protein, lemak, karbohidrat, serat dan asid berguna. Sebahagian daripadanya berfungsi sebagai bahan binaan sel, memberi kita tenaga. Bahan lain menyumbang kepada kelancaran fungsi organ dan sistem. Oleh itu, penyakit gastrousus tidak hanya dapat mengganggu irama normal kehidupan seseorang, yang mempengaruhi kesihatannya, tetapi dalam beberapa kes menyebabkan kematian..

Punca penyakit

Terdapat banyak dari mereka dan sebahagian besar mereka tergolong dalam cara hidup yang salah. Penyebab utama penyakit gastrousus adalah seperti berikut:

  1. Diet tidak seimbang: diet berterusan, makan berlebihan, makanan ringan yang tidak sihat dan mengunyah di mana sahaja, lawatan berkala ke tempat makanan segera, kekurangan serat yang sihat, sebaliknya, kadar lemak haiwan dan karbohidrat yang sukar dicerna dalam diet.
  2. Ekologi: kualiti air minum yang rendah, kehadiran sejumlah besar nitrat dan racun perosak dalam sayur-sayuran, antibiotik dan pengawet dalam produk daging.

Gejala utama

Penyakit gastrointestinal akut dan kronik mempunyai sejumlah tanda yang memudahkan untuk menentukan apakah anda mempunyai masalah dengan bahagian tubuh ini. Ini termasuk gejala berikut:

  • Sakit perut. Dengan bisul, tajam, dengan penyetempatan yang kerap, jika berlaku apendisitis dan hernia - kuat, berdenyut, ketika seseorang mengalami kolik - kekejangan.
  • Pedih ulu hati. Sensasi menyakitkan untuknya adalah ciri dengan ulser, peningkatan - dengan hernia.
  • Belching. Asam bercakap tentang gangguan pencernaan, dengan bau telur busuk - kelewatan patologi dalam makanan di perut dan usus.

Gejala juga termasuk muntah dan loya, yang lebih biasa pada penyakit kronik. Contohnya, untuk gastritis. Sekiranya muntah mengandungi pelepasan berdarah dan gumpalan, ia mungkin merupakan ulser terbuka atau barah perut. Sekiranya pesakit kerap mengalami kembung perut, dia mungkin didiagnosis dengan dysbiosis, kekurangan pankreas sekresi, penyumbatan usus lengkap atau sebahagian.

Tanda-tanda lain

Penyakit saluran gastrointestinal juga mempunyai gejala yang kurang jelas yang menunjukkan kerosakan pada sistem pencernaan: nafas berbau, rasa kepahitan, penampilan lapisan putih di lidah, selera makan yang buruk (terutama penghindaran terhadap produk daging), rasa haus berterusan, peningkatan air liur, penurunan berat badan yang tajam, perkembangan anemia, pucat, pening, kelemahan, rasa berat di perut, najis yang berpanjangan (sembelit atau cirit-birit), serta munculnya pembuangan berdarah pada tinja.

Penyakit utama

Mereka khas untuk peratusan pesakit yang lebih besar yang meminta bantuan perubatan. Pertama, ia adalah gastritis, perkembangannya disebabkan oleh bakteria Helicobacter pylori, serta kesalahan dalam pemakanan, adanya tabiat buruk dan neurosis berterusan. Dengan gastritis, selaput lendir dinding gastrik menderita, kerana seseorang merasa sakit, menderita gangguan pencernaan. Kedua, ia adalah ulser perut dan duodenum. Baginya, antara lain, sensasi menyakitkan adalah ciri, dan juga pedih ulu hati, masalah dengan asimilasi makanan. Ulser terbentuk ketika saluran pencernaan rosak dan integritas tisu terganggu, dan ini dapat menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa.

Penyakit gastrointestinal ketiga dan paling biasa adalah kolitis. Ia berlaku di bawah pengaruh bakteria patogen, dengan latar belakang jangkitan. Ia dilokalisasi pada mukosa usus dan bersifat radang. Kolitis tidak spesifik menyebabkan lesi ulseratif yang menyebabkan peritonitis, pendarahan usus, keganasan, dan penyumbatan.

Penyakit lain

Senarainya sangat besar. Apa penyakit saluran gastrousus yang paling biasa di kalangan pesakit? Pertama sekali, ia adalah pankreatitis dan dysbiosis. Yang pertama merujuk kepada penyakit radang pankreas, yang dicirikan oleh muntah, mual, gangguan pencernaan dan kesakitan. Yang kedua adalah akibat dari perubahan keadaan semula jadi mikroflora usus, yang mengakibatkan fungsinya sepenuhnya terganggu, masalah timbul dengan pencernaan makanan, perkumuhannya yang normal dari tubuh.

Gambaran klinikal pada kanak-kanak

Malangnya, baru-baru ini terdapat peningkatan kejadian patologi pencernaan pada bayi. Penyakit saluran gastrousus pada kanak-kanak berlaku kerana beberapa faktor: ekologi yang buruk, keturunan dan diet yang tidak sihat. Bagi yang terakhir, ia menampakkan diri dalam penggunaan minuman berkarbonat yang tidak terkawal oleh anak di bawah umur, produk makanan segera, gula-gula yang mengandungi pengemulsi, pewarna dan bahan pengawet. Doktor mengatakan bahawa penyakit usus pada bayi paling sering ditunjukkan pada usia 5-6 dan 9-11 tahun. Gambaran klinikal dalam kes ini adalah seperti berikut: bayi mengalami sakit perut, dia sakit atau muntah, dia mengadu cirit-birit atau sembelit.

Penyakit usus pada bayi

Penyakit usus akut pada bayi tergolong dalam kumpulan penyakit gastrousus yang berasingan. Ini adalah salmonellosis dan disentri, yang menyebabkan keracunan, dehidrasi dan pelbagai gangguan dyspeptik. Gejala ini sangat berbahaya dan memerlukan rawatan di hospital dengan segera. Menariknya, kanak-kanak yang paling kerap mendapat jangkitan usus. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada bayi, mekanisme pertahanan tubuh masih berfungsi dengan tidak sempurna. Kanak-kanak juga mengabaikan standard kebersihan dan ciri fisiologi saluran gastrousus mereka..

Penyakit berjangkit akut pada saluran gastrointestinal dapat menyebabkan penundaan dalam perkembangan fizikal, "membunuh" sistem imun dan menyebabkan sejumlah komplikasi serius dan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Mereka biasanya disertai dengan kekurangan selera makan, demam, sakit perut, cirit-birit, mual dan muntah. Kanak-kanak itu mengadu kelemahan dan keletihan, dia dihambat, lesu. Kanak-kanak seperti itu memerlukan perhatian perubatan: ahli gastroenterologi pediatrik menetapkan terapi antibiotik.

Rawatan

Mula-mula anda perlu menghubungi doktor khusus - ahli gastroenterologi. Hanya setelah lulus ujian dan pemeriksaan yang diperlukan, dia akan membuat diagnosis yang tepat. Rawatan penyakit gastrousus, jangka masa dan intensitasnya bergantung pada penyakit tertentu, bentuk dan tahap perkembangannya, tahap pengabaian, keadaan umum pesakit. Biasanya, terapi ubat digunakan, tetapi dalam beberapa kes diperlukan pembedahan.

Taktik dipilih secara individu. Ubat ini biasanya diresepkan:

  • Antasid - meneutralkan jus gastrik.
  • Alginat - menormalkan keasidan.
  • Prokinetik - merangsang motilitas gastrointestinal.
  • Antispasmodik - melegakan kekejangan otot licin.
  • Antibiotik dan Probiotik.
  • Enterosorben - melawan keracunan.
  • Ejen antimikrobial.
  • Persediaan pencernaan enzim, dll..

Diet untuk penyakit gastrousus

Semua penyakit dari siri ini sangat berbeza sehingga cadangan khusus dapat diberikan hanya setelah kajian terperinci mengenai diagnosis. Diet bergantung pada setiap kes. Tetapi ada keperluan umum untuk diet pesakit. Pertama, anda perlu kerap makan - 6 kali sehari. Bahagian tidak boleh besar, lebih baik jika pinggannya jarang atau hancur. Dengan cara ini anda tidak akan membebankan perut dan usus. Kedua, pesakit perlu minum 2 liter air setiap hari..

Diet untuk penyakit saluran pencernaan mestilah lembut. Keutamaan harus diberikan kepada soufflé, kentang tumbuk, omelet, ikan rendah lemak dan kaldu daging. Goreng, salai, kalengan, acar, masin - dilarang sama sekali. Anda juga perlu melepaskan pelbagai sos, produk separuh siap, perasa dan rempah. Lebih baik mengecualikan sayur-sayuran yang menyebabkan proses penapaian. Ini semua kekacang, jagung, kacang polong, kubis, lobak dan lobak. Sayuran lain mesti direbus atau direbus dengan teliti. Makanan harus segar dan mudah dicerna. Semakin banyak serat dalam makanan dan makanan yang kurang halus, semakin baik saluran pencernaan akan berfungsi.

Pencegahan

Pertama sekali, ia adalah pemakanan seimbang dan betul yang sama. Pencegahan penyakit saluran pencernaan merangkumi langkah-langkah berikut: pematuhan terhadap peraturan penyediaan makanan sanitasi dan kebersihan diri. Oleh itu, anda akan melindungi diri dan keluarga anda dari jangkitan usus. Makan makanan sihat sahaja: sayur-sayuran, buah-buahan, herba, produk tenusu rendah lemak, ikan dan daging. Cuba dapatkan nisbah protein, lemak dan karbohidrat yang betul dalam diet harian anda.

Saluran gastrousus (GIT): penyakit dan penyakit, rawatan

Saluran gastrointestinal (GIT) adalah sistem organ manusia yang dirancang untuk mengekstrak bahan berharga dari makanan untuk penyerapannya ke dalam gusi dan penyingkiran unsur-unsur yang tidak dicerna. Sistem saluran gastrousus (GIT) rata-rata sepanjang 7.5 meter dan dibahagikan kepada:
Mulut, atau rongga mulut dengan gigi, lidah, dan kelenjar air liur.
Pharynx.
Esofagus.
Perut.
Usus kecil, termasuk pembahagian:
duodenum,
jejunum,
ileum;
Usus besar, termasuk bahagian:
cecum dengan lampiran,
usus besar dengan bahagiannya:
kolon menaik,
kolon melintang,
kolon menurun,
kolon sigmoid,
rektum dengan bahagian lebar - ampula rektum, dan bahagian distal, bawah - saluran dubur dengan dubur.
Badan subsidiari
Penyakit saluran gastrointestinal (GIT) sangat pelbagai dan semuanya mempengaruhi dalam satu cara atau bahagian lain dari saluran gastrointestinal (GIT). Pertimbangkan beberapa penyakit saluran gastrousus (GIT).

Dysbacteriosis adalah salah satu penyakit saluran gastrousus (GIT) yang paling biasa. Ini adalah pelanggaran mikrovlora badan, secara sederhana. Sebabnya bervariasi: penggunaan antibiotik yang kerap, gangguan sistem saraf dan endokrin, penyakit pelbagai organ pencernaan, penggunaan makanan berkualiti rendah.

Cholelithiasis. Ini adalah penyakit saluran gastrousus (GIT), yang berlaku dengan pembentukan batu di pundi hempedu. Ia adalah penyakit saluran gastrointestinal (GIT) yang disebabkan oleh kekurangan zat makanan, gaya hidup yang tidak aktif, gangguan saraf dan penyakit pundi kencing.

Pankreatitis adalah penyakit saluran gastrointestinal (GIT) yang sangat serius, ia adalah penyakit pankreas. Selalunya penyakit saluran gastrointestinal (GIT) ini muncul sebagai akibat daripada pemindahan makanan berlemak dan pedas dalam kombinasi dengan alkohol.

Hepatitis. Ini adalah penyakit saluran gastrousus (GIT) yang sangat serius. Hati dan saluran empedu terjejas.

Ulser peptik saluran gastrointestinal (GIT) adalah proses patologi yang berlaku dengan pembentukan ulser yang sukar disembuhkan kronik di perut atau duodenum.

Gastritis otry adalah penyakit saluran gastrousus (GIT), yang dicirikan oleh keradangan pada mukosa gastrik. Penyebab penyakit saluran gastrointestinal (saluran gastrointestinal) ini adalah perut yang berlebihan dengan jumlah makanan yang tidak biasa bagi perut..

Semua penyakit saluran gastrointestinal (GIT) kebal secara semula jadi, iaitu alam adalah sama untuk semua - pelanggaran sistem ketahanan badan. Pada masa ini, terdapat perangsang imun yang universal dan unik - Transfer Factor. Ubat ini berasal dari semula jadi dan sama sekali tidak mempunyai kesan sampingan selain intoleransi individu. Faktor pemindahan tidak mempunyai batasan umur dan disyorkan untuk digunakan walaupun untuk wanita hamil dan bayi baru lahir. Sebarang penyakit saluran gastrousus (GIT) sangat dipengaruhi oleh faktor pemindahan.

© 2009-2019 Transfer Factor 4Life. Hak cipta terpelihara.
Peta Laman
Laman rasmi Ru-Transferfactor.
Moscow, st. Marxist, 22, bldg.1, pejabat. 505
Tel: 8 800 550-90-22, 8 (495) 517-23-77

© 2009-2020 Transfer Factor 4Life. Hak cipta terpelihara.

Faktor Ru-Transfer laman web rasmi. Moscow, st. Marxist, 22, bldg.1, pejabat. 505
Tel: 8 800 550-90-22, 8 (495) 517-23-77

Saluran gastrousus manusia

Sistem pencernaan manusia melakukan pekerjaan yang kompleks. Kadang kala tidak ada kaitan dengan pemprosesan dan asimilasi makanan. Salah satu komponennya ialah saluran gastrousus (GIT). Ia boleh dianggap sebagai jalan yang diambil oleh makanan setelah makan. Struktur saluran gastrointestinal sangat menentukan kecenderungan tubuh terhadap patologi tertentu.

Penyakit ini tidak selalu mengalami gangguan organik (anatomi). Disfungsi pelbagai bahagian saluran usus manusia memainkan peranan penting dalam berlakunya penyakit. Untuk mengetahui penyebab penyakit ini, perlu mengambil kira ciri-ciri anatomi dan fisiologi dan hubungan organ, peranan sistem saraf dan hormon dalam pengurusan proses pencernaan..

Untuk apa sistem pencernaan??

Sistem pencernaan mempunyai fungsi utama berikut:

  • motor - penghancuran, pencampuran dan pergerakan jisim makanan di sepanjang jalan, membuang toksin dari badan;
  • sekretori - sintesis enzim untuk memproses gumpalan makanan kepada bahan yang membolehkannya diserap melalui dinding usus;
  • penyedut - semua bahan yang terbentuk akibat pembelahan, hanya bahan yang berguna untuk tubuh yang dipilih, air diserap.

Para saintis telah membuktikan nilai lain dari saluran pencernaan - penghasilan antibodi untuk imuniti tempatan dan bahan biologi aktif yang terlibat dalam pertahanan sistemik seseorang. Saluran gastrointestinal, sebagai bahagian penting dalam struktur sistem pencernaan, terlibat dalam setiap proses ini. Mustahil untuk menentukan apa yang lebih penting dalam tubuh untuk hati, pankreas atau usus. Kerana perubahan di mana-mana bahagian memerlukan kerosakan semua komponen saluran pencernaan.

Pakar apa yang mengkaji kerja saluran tersebut?

Struktur saluran gastrointestinal manusia dikaji oleh sains "Human Anatomy". Histologi (mengkaji struktur tisu di bawah mikroskop), sitologi (subjek utama adalah struktur sel), fisiologi (mendedahkan mekanisme kerja dan sambungan fungsi organ) dan lain-lain.

Kemunculan dan perjalanan proses patologi tergolong dalam bidang anatomi patologi dan patofisiologi. Disiplin sains yang sebelumnya belum diterokai inilah yang menjadi asas bagi semua kepakaran perubatan klinikal, menjadi pengasas banyak bidang penyelidikan dalam bidang perubatan..

Apakah saluran GI dan bagaimana ia berfungsi?

Saluran gastrointestinal dapat ditunjukkan secara skematik sebagai "tiub" yang bermula di mulut dan berakhir di kawasan dubur. Dalam struktur ini, terdapat bahagian saluran pencernaan, masing-masing bertanggungjawab untuk tugas-tugas tertentu. Untuk memahami gangguan apa yang menyebabkan penyakit, kita akan "berjalan bersama makanan" di sepanjang saluran dan memeriksa fungsi saluran gastrointestinal apa yang diberikan kepada setiap jabatan.


Lebih baik makanan dikunyah, semakin mudah ia masuk ke dalam perut, air liur membasmi kuman makanan, melindungi bahagian-bahagian yang mendasari sistem

Kaviti oral

Di rongga mulut, makanan dipenuhi oleh gigi, yang menghancurkannya menjadi kepingan kecil, air liur (rahsia kelenjar besar dan kecil), lidah. Enzim air liur memecah zat berkanji dalam makanan, kerana cecair, ia melembabkan dan memudahkan menelan. Mengunyah jangka panjang dapat menipu pusat kelaparan dan menyebabkan rasa kenyang, oleh itu disarankan bagi pesakit gemuk untuk memerangi kegemukan.

Kekurangan gigi pada usia tua, masalah prostetik menyulitkan prosesnya. Dengan tergesa-gesa, seseorang menelan kepingan makanan yang tidak disiapkan untuk dicerna, yang mengancam kegagalan fungsi tahap seterusnya dalam perut. Reseptor lidah menentukan dan menghantar maklumat mengenai jumlah dan komposisi enzim yang diperlukan untuk pencernaan.

Esofagus

Sebenarnya, ia memastikan penghantaran makanan ke perut disebabkan oleh kontraksi membujur dan melintang pada lapisan otot. Proses selanjutnya dilokalisasikan di bawah diafragma, di rongga perut. Pelanggaran tindakan menelan dengan anomali struktural atau keradangan (achalasia, esofagitis) menyebabkan kelewatan dan genangan benjolan. Kelewatan kemasukan makanan ke dalam perut mempengaruhi aktiviti kelenjar cangkang dalamnya.

Perut

Perut mempunyai struktur yang dilipat elastik, yang memungkinkannya mengembang dengan ketara. Sekiranya perlu, organ boleh menyimpan hingga 4 liter cecair dan makanan. Tidak semua produk diproses dengan cepat: glukosa, alkohol, garam, air diserap terlebih dahulu ke dalam darah. Jus gastrik bertindak pada sisa makanan. Bahan aktif di dalamnya adalah lendir, asid hidroklorik, enzim (pepsin, gastrin).

Pengeluaran jus ditangani oleh sel parietal yang terletak di antara sel epitelium. Ia dihasilkan oleh penampilan makanan, bau. Perbelanjaan maksimum jatuh pada pemprosesan daging dan hidangan pedas. Perubahan bentuk atrofi mengganggu fungsi organ.


Keasidan menurun ketika anda menghampiri duodenum Otot perut menggerakkan jisim untuk meningkatkan kawasan hubungan dengan enzim.

Duodenum

Bahagian awal saluran usus manusia adalah duodenum. Tugasnya adalah untuk mendapatkan jisim makanan dari pilorus, mengubah tindak balas asid menjadi reaksi alkali (lebih sesuai untuk usus) dan meneruskan pemecahan protein dan karbohidrat. Mineral, vitamin, cecair berlebihan diserap ke dalam darah dari duodenum.

Pada tahap ini, rembesan pankreas dan hempedu yang disintesis disambungkan ke pencernaan dengan bergabung dengan saluran melalui sfinkter Oddi biasa.

Hempedu dihasilkan oleh hepatosit (sel hati), dikumpulkan di dalam pundi kencing, mengandung, selain air, asam lemak, kolesterol dan bahan anorganik.

Komposisi ini membolehkan anda mengemulsi komponen lemak makanan, memecahnya menjadi asid amino, asid lemak, vitamin, dan mencegah proses pembusukan. Melalui saluran pankreas, jus pankreas masuk, mengandungi lebih daripada 20 enzim yang mempengaruhi semua komponen makanan. Proses pencernaan terakhir berlaku di bahagian usus kecil dan besar.


Rajah pertemuan pankreas dan saluran empedu ke dalam usus

Usus

Panjang usus kecil hingga 6 m. Selain duodenum, ia termasuk jejunum dan ileum. Dinding mesti memastikan penyerapan zat yang diperlukan ke dalam saluran darah. Untuk ini, ia ditutup dari dalam dengan lipatan dan vili terkecil. Molekul besar tidak melalui cengkerang yang padat.

Usus terdapat sekitar 200 jenis bakteria. Jumlah maksimum terdiri daripada bifidobakteria dan lactobacilli berguna. Patogen oportunistik selebihnya biasanya 1-2% dari struktur. Mengekalkan komposisi flora usus yang betul sangat penting untuk pencernaan. Mikroorganisma kecil ini, bersama dengan jus usus, yang memastikan pemecahan sisa makanan menjadi molekul untuk diserap (asid amino, polisakarida, asid lemak).

Ketidakseimbangan mikroflora sensitif terhadap kesan pelbagai faktor, di mana perhatian khusus diberikan kepada bahan ubat (antibiotik). Oleh itu, setelah merawat saluran gastrointestinal dengan agen antibakteria, perlu mengembalikan nisbah bakteria yang diperlukan.

Semua bahan dari usus tidak memasuki aliran darah umum, tetapi ke dalam vena portal hati. Faktanya adalah bahawa dalam bentuk di mana mereka disajikan dalam usus, bahan kimia dapat menyebabkan kematian, kerana mereka membentuk racun, racun. Hati membasmi kuman racun ke sebatian tidak toksik. Ileum memindahkan serpihan makanan ke usus besar.

Ia mempunyai panjang hingga 2 m, secara anatomi dibahagikan kepada cecum dengan proses apendiks, menaik, kolon melintang, menurun, sigmoid, lurus. Tugas jabatan ini adalah pembentukan tinja, penyelesaian penyerapan air, pembebasan semua toksin terkumpul dari badan. Sel mengeluarkan rembesan. Bakteria hidup membantu memusnahkan jangkitan asing, mengekalkan imuniti.

Fungsi pembersihan usus bergantung pada kerja otot. Pergerakan peristaltik mereka memungkinkan mengangkut tinja ke kawasan sfinkter dubur dan bertanggung jawab atas perbuatan buang air besar. Kontraksi bergantung pada interaksi dengan cabang sistem saraf parasimpatis, pengeluaran neurotransmitter asetilkolin yang mencukupi.

Atonia usus adalah masalah serius selepas pembedahan dan gangguan senil. Stagnasi toksin menyebabkan mabuk badan, mood alergi. Jabatan penting yang disenaraikan saling berkaitan dengan satu proses pencernaan. Perubahan patologi pada salah satu tahap menyebabkan disfungsi keseluruhan saluran gastrousus.


Darah dikumpulkan melalui saluran mesenterik ke dalam sistem portal hati.

Apa maksud penyakit fungsional??

Bahagian saluran gastrousus tidak berfungsi secara terpisah "dengan sendirinya." Mereka dikaitkan dengan kawalan oleh sistem saraf dan organ endokrin yang mengeluarkan hormon. Di samping itu, bahan yang disintesis oleh sel-sel perut (gastrin, secretin) dan pankreas mempunyai aktiviti hormon. Di rongga mulut terdapat ujung gentian saraf yang menghantar maklumat ke pusat mengenai jumlah dan kualiti makanan yang diterima.

Oleh itu, mengikut isyarat kembali, perut dan usus disiapkan terlebih dahulu. Sebagai contoh, pesanan dibuat untuk jumlah jus empedu dan pankreas yang diperlukan untuk pencernaan di duodenum. Fungsi kontraktil, mendorong bolus makanan ke tahap berikutnya, diatur oleh persarafan, selalunya saraf vagus dan simpatik terlibat. Mereka "menjaga" kekuatan gelombang peristalsis yang mencukupi, penguncupan bergantian atau serentak otot membujur dan bulat.

Peranan penting tergolong dalam fungsi sfinkter yang betul. Ini adalah denyutan otot yang terletak di sempadan esofagus dan perut, perut dan duodenum. Di dalam duodenum, sfinkter Oddi memainkan peranan sebagai laluan. Ini membolehkan jus pankreas dan hempedu dari saluran bekalan ke usus kecil. Semasa memasuki cecum, lipatan membran mukus berperanan sebagai injap.

Ia hanya berfungsi jika usus berada pada sudut tertentu hingga ke hujung usus kecil. Spinkter kuat kolon sigmoid memungkinkan pengumpulan tinja, mengeluarkannya ke ampul rektum untuk tindakan buang air besar. Penyakit yang disebabkan oleh ketidakcocokan maklumat isyarat dan pesanan dari pusat otak disebut berfungsi..

Berkaitan dengan aktiviti kontraktil yang terganggu, genangan berlaku pada kandungan perut, esofagus, usus. Atau, sebaliknya, pengecutan berlebihan menghilangkan sisa yang tidak dicerna, mencegah penyerapan nutrien dan vitamin. Gangguan seperti itu disebut dyskinesias. Kegagalan memampatkan dan mengendurkan sfingter menyebabkan pengecutan otot spastik, pengembangan bahagian atas saluran gastrointestinal, pengeluaran enzim yang tidak mencukupi, genangan dengan risiko jangkitan.

Mekanisme ini sering dianggap sebagai yang awal dalam pembentukan patologi. Ia boleh diterbalikkan ketika menghapuskan penyebab pelanggaran.
Diagnostik dijalankan oleh ahli gastroenterologi

Selalunya, penyakit fungsional timbul di bawah pengaruh situasi tertekan, kerja keras, penggantian selang kelaparan dan penghadaman berlebihan, alkohol, ubat-ubatan. Sekiranya anda tidak mengambil langkah pada peringkat ini, patologi menjadi organik, disertai dengan perubahan anatomi dalam struktur organ, dan pada tahap sel - penyimpangan besar dalam komposisi dan struktur. Contohnya, metaplasia epitelium - transformasi sel perut menjadi sel usus dengan gastritis.

Bagaimana anatomi saluran gastrousus manusia berubah pada penyakit?

Keabnormalan anatomi dapat dikesan secara in vivo menggunakan kaedah diagnostik moden. Penggunaan kajian sinar-X, teknik ultrasound dan endoskopi memungkinkan untuk menentukan bukan hanya jenis perubahan, tetapi juga tahap proses, tahap kerusakan.

Diagnosis sinar-X berdasarkan undang-undang dan peraturan anatomi sinar-X. Ahli radiologi dapat menentukan kedudukan, sempadan organ saluran gastrousus dengan membandingkannya dengan rangka manusia, otot besar. Bahagian badan ini selalu dibezakan dengan baik pada skrin. Oleh itu, penyetempatan dipertimbangkan berkaitan dengan vertebra, diafragma, tulang rusuk.

Sebagai contoh, untuk perut, unjuran titik atas ke kiri vertebra dianggap normal 0,5-2,5 cm di bawah kubah diafragma, bahagian pilorik - di zon vertebra lumbar pertama dan kedua, berikut adalah peralihan ke duodenum. Pada kanak-kanak, ia terletak lebih tinggi. Terdapat 9 segmen di esofagus. Gambar yang paling mendedahkan apabila berbeza dengan larutan barium.

Ia membolehkan anda menilai:

  • mengenai lumen rongga dalaman (perubahan dijumpai pada tumor, diverticula);
  • perpindahan relatif terhadap penyetempatan normal (gastroptosis, hernia diafragmatik, pemampatan oleh pembentukan organ jiran seperti tumor);
  • pelanggaran arah dan bilangan lipatan (melancarkan kemungkinan gastritis atropik);
  • perubahan kontur (gejala "ceruk" dalam penyakit ulser peptik).


Tanda sinar-X kecacatan pengisian adalah ciri tumor, polip perut

Dalam diagnostik sinar-X, gambar digunakan dari sudut yang berbeza, kajian pesakit dalam kedudukan menegak, mendatar, lutut-siku. Udara di usus mengganggu prosedur, jadi orang itu perlu disiapkan terlebih dahulu (diet, membersihkan enema). Untuk membezakan usus, irrigoskopi digunakan - mengisi dengan barium melalui enema, diikuti dengan rangkaian gambar.

Ultrasound adalah teknik berdasarkan sifat pantulan gelombang bunyi dari pelbagai tisu. Oleh kerana perut dan usus adalah organ berongga, ia tidak digunakan dalam diagnostik. Pelbagai teknik endoskopi (fibrogastroscopy, esophagogastroduodenoscopy, colonoscopy) membolehkan anda memeriksa secara visual kawasan yang mencurigakan pada saluran gastrousus. Peranti yang paling moden memaparkan gambar di monitor dan memungkinkan untuk merakam prosedur, mengambil gambar.

Kaedah ini sangat diperlukan dalam mengenal pasti peringkat awal barah, menentukan bentuk keradangan, dan mencari sumber pendarahan. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, peningkatan telah memungkinkan dengan bantuan endoskopi untuk melakukan beberapa operasi pembedahan, mengambil biomaterial untuk pemeriksaan histologi.

Anatomi saluran gastrointestinal merangkumi bahagian wajib pada bekalan darah dan pemeliharaan. Pakar bedah perlu mengetahui bagaimana saluran dan saraf yang paling penting berlalu untuk mengembangkan teknik pembedahan yang betul dan mencegah komplikasi semasa operasi. Kerja perut dan usus disediakan oleh organ kelenjar (hati, pankreas), pundi hempedu. Bersama-sama mereka membentuk sistem pencernaan yang lengkap..

Penyakit biasa saluran gastrousus

Sistem pencernaan setiap hari terdedah kepada kesan patologi dari faktor eksogen, oleh itu, penyakit gastrointestinal terdapat pada hampir semua orang. Perlu diingat bahawa sistem pencernaan merangkumi saluran gastrousus, hati, dan pankreas. Kami mencadangkan agar anda mempertimbangkan secara terperinci penyakit saluran gastrousus dan memahami penyebabnya. Kami juga akan menggariskan kaedah secara dangkal untuk diagnosis dan rawatan patologi saluran gastrousus..

Struktur saluran pencernaan

Saluran gastrointestinal adalah sistem untuk memproses makanan dan mengekstrak nutrien, vitamin dan mineral darinya, serta membuang residu. Panjang saluran pencernaan orang dewasa rata-rata 9 meter. Saluran gastrointestinal bermula di mulut dan berakhir di dubur. Kawasan utama: rongga mulut dan faring, esofagus, perut, usus kecil dan besar.

Penyakit rongga mulut adalah topik yang terpisah dan doktor gigi menguruskan rawatannya. Ini termasuk penyakit gigi, mukosa mulut, kelenjar air liur. Daripada penyakit faring, tumor paling kerap dijumpai, tetapi peratusan pengesanannya kecil.

Fungsi saluran pencernaan

Setiap organ saluran pencernaan menjalankan fungsinya:

  • Esofagus bertanggungjawab untuk menghantar bolus makanan yang dihancurkan ke perut. Terdapat sfinkter esofagus-gastrik khas antara perut dan kerongkongan, masalah yang menjadi penyebab penyakit esofagus.
  • Di dalam perut, pecahan protein makanan dipecah oleh tindakan jus gastrik. Di dalam perut ada persekitaran yang berasid, dan di bahagian lain saluran gastrointestinal adalah alkali. Selanjutnya, gumpalan makanan bergerak melalui sfinkter ke duodenum..
  • Duodenum merangsang pemecahan aktif makanan berkat asid hempedu dan enzim pankreas yang sampai ke sana melalui puting duodenum yang besar.
  • Selebihnya usus kecil (jejunum dan ileum) memberikan penyerapan semua nutrien kecuali air.
  • Jisim tinja terbentuk di usus besar kerana penyerapan air. Terdapat mikroflora yang kaya di sini, yang memastikan sintesis nutrien dan vitamin diserap melalui mukosa usus besar.

Penyakit esofagus dan perut

Esofagus adalah tiub berongga yang menghubungkan mulut dan perut. Penyakitnya dikaitkan dengan patologi organ-organ lain, khususnya, spinkter esofagus-gastrik dan perutnya. Esofagus juga menderita kekurangan zat makanan, seperti bahagian lain saluran gastrousus. Makanan berlemak, goreng, pedas mengganggu fungsi perut dan mendorong membuang kandungan gastrik berasid ke dalam esofagus. Keadaan ini dipanggil penyakit refluks atau gastroesophageal reflux (GERD).

Menarik: Pedih ulu hati adalah tanda kandungan perut berasid memasuki kerongkongan. Manifestasi tersebut adalah gejala esofagitis refluks, tetapi bukan penyakit bebas.

GERD terdapat di lebih daripada separuh populasi dan, jika tidak dirawat, dengan usia, penyakit ini membawa kepada pembentukan kawasan epitel atipikal pada mukosa esofagus - esofagus Barett berkembang. Ini adalah keadaan prakanker yang, tanpa rawatan, berubah menjadi onkopatologi malignan..

Petua: Gastritis yang kelihatannya tidak berbahaya boleh membuat orang cacat. Oleh itu, perlu dipertimbangkan, mungkin prinsip pemakanan yang betul harus dipatuhi?

Penyakit perut diketahui oleh semua orang. Ini adalah penyakit gastritis dan ulser peptik. Namun, kita juga sering tidak memikirkan komplikasi mereka. Bagaimana mereka boleh berbahaya? Kedua-dua patologi ini disertai dengan pelanggaran integriti dinding gastrik dan lambat laun sampai ke plexus vaskular. Apabila kecacatan itu mempengaruhi beberapa kapal, pendarahan gastrik berlaku. Patologi pembedahan kecemasan ini ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • Mual, muntah bercampur darah;
  • Kelemahan, peluh sejuk;
  • Najis hitam adalah tanda utama pendarahan GI atas.

Penting: ulser peptik perut dan ulser duodenum berbahaya oleh perkembangan perforasi - pecahnya dinding organ berongga dengan pembebasan kandungannya ke dalam rongga perut dan perkembangan peritonitis. Komplikasi ini hanya dapat diatasi dengan pembedahan terbuka..

Patologi usus kecil

Patologi usus kecil yang paling biasa adalah ulser duodenum. Banyak yang diketahui mengenai masalah saluran gastrointestinal ini, oleh itu kami mencadangkan agar anda menganggap penyakit usus kecil yang kurang biasa, tetapi masih berbahaya..

  • Enteritis adalah keradangan usus kecil yang berkembang akibat penggunaan produk berkualiti rendah. Ini adalah penyakit akut, yang dalam kebanyakan kes mempunyai jalan yang ringan, terutama jika faktor yang memprovokasi dihilangkan. Manifestasi penyakit ini adalah muntah dan cirit-birit, serta kemerosotan keadaan umum kerana mabuk. Enteritis sering sembuh tanpa rawatan, tetapi kes dengan jangka masa panjang, muntah dan dehidrasi yang tidak dapat disangkal memerlukan rawatan khusus.
  • Penyakit seliak adalah intoleransi terhadap gluten protein, yang terdapat pada gandum, rai, dan barli. Memandangkan kebanyakan makanan mengandungi zat-zat ini, hidup sukar bagi seseorang dengan enteropati bebas gluten. Penyakit ini tidak dapat disembuhkan. Perkara utama adalah mengenal pasti dan menghilangkan faktor-faktor yang memprovokasi dalam masa. Patologi menampakkan diri pada masa kanak-kanak sejak pengenalan makanan yang tidak dapat ditoleransi ke dalam diet. Dengan tarikan tepat pada masanya kepada pakar pediatrik, tidak sukar untuk mengenal pasti penyakit seliak, dan orang yang mengikuti diet khas melupakan masalah mereka selamanya.
  • Penyakit Crohn adalah patologi kronik dengan sifat autoimun. Penyakit ini bermula dengan sakit akut yang serupa dengan apendisitis. Kerana keradangan kronik, penyerapan nutrien terganggu, yang menyebabkan penipisan umum. Selain kesakitan, gejala penyakit Crohn termasuk cirit-birit dan darah di dalam najis, dan pesakit dapat melihat hingga 10 pergerakan usus setiap hari.

Sudah tentu, yang paling berbahaya adalah tumor usus kecil. Untuk masa yang lama, penyakit saluran pencernaan ini berlanjutan tanpa gejala. Selalunya, pakar mengesannya hanya apabila pesakit beralih ke halangan usus, yang disebabkan oleh pertindihan lengkap lumen usus oleh tumor yang tumbuh. Oleh itu, jika terdapat kes barah usus dalam keluarga anda atau anda selalu bimbang tentang sembelit diikuti dengan cirit-birit dan sakit perut yang tidak menentu, hubungi pakar untuk pemeriksaan pencegahan..

Penyakit usus besar


Kolitis ulseratif merujuk kepada penyakit gastrointestinal kronik yang mempunyai sifat autoimun, seperti penyakit Crohn. Patologi adalah pelbagai ulser pada mukosa usus yang berdarah. Gejala utama penyakit ini adalah cirit-birit bercampur dengan darah dan lendir. Penyakit ini memerlukan terapi dan diet hormon jangka panjang. Dengan pengesanan tepat pada masanya dan pengurusan pesakit yang cekap, kolitis ulseratif dikawal sepenuhnya, yang membolehkan pesakit menjalani kehidupan normal.

Poliposis usus sering tidak simptomatik dan dikesan hanya apabila barah berkembang dengan latar belakang polip lama. Poliposis dikesan pada kolonoskopi. Selalunya polip adalah penemuan yang tidak disengajakan semasa pemeriksaan untuk patologi lain.

Penting: Polip sering dikesan pada anggota keluarga yang sama, jadi jika saudara-mara anda menderita poliposis atau barah usus, setelah 40 tahun, anda harus menjalani pemeriksaan pencegahan. Sekurang-kurangnya, ini adalah ujian darah ghaib fecal, dan idealnya kolonoskopi.

Diverticulosis adalah patologi di mana pelbagai penonjolan terbentuk di dinding usus - diverticula. Penyakit ini mungkin tidak simptomatik, tetapi dengan keradangan diverticula (diverticulitis), sakit perut, darah di dalam tinja, dan perubahan sifat tinja muncul. Komplikasi diverticulosis sangat berbahaya - mereka adalah pendarahan usus dan perforasi usus besar, serta penyumbatan usus akut atau kronik. Dengan rujukan tepat waktu ke klinik, patologi mudah didiagnosis dan dirawat.

Di antara patologi umum lain di usus besar, penyakit Crohn boleh berkembang. Penyakit ini, seperti yang ditunjukkan, bermula di usus kecil, tetapi tanpa rawatan menyebar ke seluruh saluran pencernaan.

Ingat: Penyakit yang dikesan pada peringkat awalnya adalah penyakit yang paling mudah dirawat.

Punca masalah saluran pencernaan

Mengapa penyakit saluran pencernaan berkembang? Sebab utama adalah pemakanan yang buruk. Secara khusus, faktor-faktor yang mengganggu saluran pencernaan termasuk:

  • Makanan berkualiti rendah, makanan segera, penggunaan produk separuh siap;
  • Makan yang tidak teratur, makan berlebihan;
  • Makan sejumlah besar makanan pedas, goreng, salai, makanan dalam tin;
  • Penyalahgunaan alkohol, minuman berkarbonat.

Penyebab lain penyakit gastrousus adalah penggunaan ubat-ubatan yang tidak terkawal. Semasa menetapkan terapi untuk penyakit kronik, ubat-ubatan harus diambil secara wajar, jika perlu, dengan alasan penyekat pam proton (Omez). Jangan gunakan ubat sendiri. Ini terutama berlaku untuk ubat-ubatan anti-radang bukan steroid (NSAID), yang sering dikendalikan oleh pesakit untuk sakit kepala. Semua NSAID meningkatkan keasidan kandungan gastrik, mewujudkan flora yang agresif di dalam perut, menyebabkan hakisan dan ulserasi.

Kaedah untuk mendiagnosis penyakit gastrousus

Sebagai tambahan kepada kaedah instrumental untuk diagnosis penyakit gastrousus, pelbagai ujian ditetapkan:

  • Ujian darah klinikal umum, di mana tanda-tanda keradangan dan anemia dapat dikesan;
  • Untuk diagnosis penyakit seliak, ujian darah khusus ditetapkan, yang dapat mengesahkan diagnosis enteropati gluten dengan kebarangkalian 100%;
  • Penentuan kandungan vitamin B dalam darah menunjukkan pelanggaran penyerapan zat dalam usus kecil;
  • Pengenalpastian penanda tumor tertentu adalah tanda lesi malignan saluran pencernaan (untuk setiap bahagian saluran gastrousus, penanda tumor khasnya sendiri diketahui);
  • Ujian darah imunologi khas akan membantu mendiagnosis penyakit Crohn.

Kesimpulan: Untuk menentukan penyakit saluran gastrousus dan mendiagnosis dengan betul, gabungan kaedah diagnostik makmal dan instrumental digunakan.

Kaedah untuk mengubati penyakit gastrousus cukup pelbagai. Ini termasuk diet, ubat-ubatan, dan rawatan pembedahan khas. Operasi biasanya ditetapkan untuk menghilangkan komplikasi patologi kronik, oleh itu, lawatan tepat pada masanya ke pakar adalah kunci untuk rawatan yang baik, cepat dan agak murah..

Sistem pencernaan manusia: struktur, organ dan fungsi

Salah satu komponen kehidupan manusia yang paling penting adalah pencernaan, kerana selama proses ini tubuh menerima protein, lemak, karbohidrat, vitamin, mineral dan bahan berguna lain yang diperlukan - sejenis "blok bangunan" di mana semua reaksi fisiologi didasarkan. Itulah sebabnya fungsi sistem pencernaan manusia yang betul berfungsi sebagai asas untuk sokongan hidup sepenuhnya: semasa proses utama di saluran gastrointestinal, setiap sel dipenuhi nutrien, yang kemudiannya diubah menjadi tenaga atau dibelanjakan untuk keperluan metabolik. Selain itu, sistem pencernaan juga bertanggung jawab untuk keseimbangan elektrolit air, mengatur kadar pengambilan cairan dari makanan.

Bagaimanakah mekanisme kompleks ini berfungsi dan bagaimana makanan melewati saluran gastrointestinal, bertukar dari hidangan yang biasa dan biasa menjadi berjuta-juta molekul, berguna dan tidak begitu berguna? Asas fisiologi dan anatomi sistem pencernaan badan akan membantu anda memahami perkara penting dalam proses ini, menilai kepentingan setiap tahap pencernaan dan memikirkan semula prinsip pemakanan yang betul, yang merupakan kunci kesihatan dan fungsi saluran pencernaan yang betul.

Organ dan fungsi sistem pencernaan manusia

Pencernaan adalah gabungan pemprosesan makanan mekanikal, kimia dan enzimatik dari makanan harian. Tahap awal proses jangka panjang ini diwakili oleh pengisaran mekanikal, yang sangat memudahkan pencernaan nutrien berikutnya. Ia dicapai terutamanya melalui kesan fizikal gigi, gusi dan mulut pada setiap bahagian yang diserap. Pembelahan kimia, pada gilirannya, bertindak lebih halus dan teliti: di bawah tindakan enzim yang dirembeskan oleh kelenjar sistem pencernaan, makanan yang dikunyah halus dibahagikan kepada bahan penyusunnya, secara beransur-ansur memecah menjadi nutrien awal - lipid, protein dan karbohidrat.

Setiap bahagian pencernaan mempunyai persekitaran dalamannya sendiri, yang berfungsi sebagai asas bagi fungsi yang diberikan kepadanya. Organ-organ saluran pencernaan, bersama-sama dengan kelenjar tambahan, secara beransur-ansur memecah setiap komponen makanan, mengeluarkan apa yang diperlukan oleh tubuh, dan menghantar sisa makanan yang diserap ke sampah. Sekiranya pada salah satu tahap ini terjadi kegagalan, organ dan sistem tidak mendapat sumber tenaga yang mencukupi dan, oleh itu, tidak dapat melaksanakan fungsinya sepenuhnya, menyebabkan ketidakseimbangan keseluruhan organisma.

Sistem pencernaan itu sendiri dibahagikan secara kondisional kepada 3 bahagian utama: depan, tengah dan belakang. Proses pencernaan makanan bermula di bahagian anterior, yang diwakili oleh rongga mulut, faring dan esofagus - di sini kepingan besar dihancurkan, dilembutkan oleh cairan air liur yang masuk dan didorong ke perut. Pemprosesan kimia produk makanan berlaku di bahagian tengah, yang merangkumi perut, usus (tebal dan nipis), serta organ enzimatik - hati dan pankreas. Di kawasan saluran pencernaan inilah keseimbangan mikroflora dan pH optimum disediakan, kerana komponen nutrien utama diserap dan sisa massa, yang disebut pemberat, terbentuk, yang kemudian dilepaskan melalui rektum kaudal. Di sini, di bahagian belakang saluran pencernaan, rantai pencernaan berakhir..

Apa kerja sistem pencernaan?

Secara konvensional, semua fungsi yang diberikan kepada sistem pencernaan manusia dapat dibahagikan kepada 4 kategori utama:

  1. Mekanikal. Tahap ini melibatkan pengisaran produk makanan masuk untuk pemisahan dan pemprosesan lebih lanjut..
  2. Rahsia. Fungsi ini agak kompleks dan terdiri dalam penghasilan enzim yang diperlukan untuk proses pencernaan - jus gastrik dan usus, hempedu, air liur.
  3. Sedutan. Selepas produk dipecah menjadi molekul nutrien, rantai makanan tidak berakhir, masih perlu mereka berasimilasi di saluran gastrointestinal dan dapat menjalankan fungsi yang diberikan kepadanya - bekalan tenaga, metabolisme, pelbagai proses fisiologi, dll..
  4. Perkumuhan. Tidak semua yang disertakan dengan makanan sama bermanfaat untuk tubuh. Di saluran pencernaan, nutrien yang diperlukan disaring, dan selebihnya dibentuk menjadi najis dan dikeluarkan dari badan.

Semua fungsi ini dilakukan secara berperingkat: pertama, makanan dihancurkan dan dilembutkan kerana bahagian air liur cair, kemudian dibahagikan kepada pelbagai zat, bahagian yang berguna diserap oleh badan, dan bahagian pemberat dikeluarkan di luar. Pada kegagalan sedikit pun pada tahap yang ditunjukkan, rantai ini terganggu, dan dalam hal ini beberapa hasil mungkin terjadi, yang masing-masing dikaitkan dengan komplikasi tertentu. Sama ada tubuh kurang mendapat komponen pemakanan, menderita kekurangan sumber tenaga, atau fungsi yang tidak dipenuhi dikompensasi oleh bahagian lain dari sistem pencernaan, yang cepat atau lambat menyebabkan masalah yang lebih serius. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui seberapa baik setiap organ yang merupakan sebahagian daripada sistem pencernaan melaksanakan fungsi yang diberikan kepadanya, bukan sahaja pencernaan lengkap, tetapi juga kesihatan tubuh secara keseluruhan bergantung padanya.

Struktur sistem pencernaan manusia

Semua organ yang berkaitan dengan sistem pencernaan paling sering dikelaskan berdasarkan lokasinya, yang menonjolkan bahagian depan, tengah dan belakang, yang dijelaskan di atas. Walau bagaimanapun, dari sudut fungsi, lebih mudah untuk menganggap sistem pencernaan sebagai kompleks organ-organ saluran gastrointestinal, di mana makanan melewati jalan utama dari hidangan biasa untuk menyelesaikan kerosakan, dan sistem enzimatik, yang bertanggungjawab untuk pembebasan bahan-bahan tertentu yang sangat memudahkan pergerakan dan pemecahan massa makanan. Mari kita perhatikan lebih dekat setiap organ dalam rantai ini untuk menilai kepentingannya secara visual dalam mekanisme pencernaan makanan yang paling kompleks..

Organ utama saluran pencernaan

1. Rongga mulut

Rongga mulut adalah bukaan di mana makanan masuk ke dalam badan secara langsung dalam bentuk makanan siap dari menu sehari-hari yang tidak asing lagi bagi kita. Ini merangkumi bibir, gigi palsu, lidah dan kelenjar air liur, yang sangat memudahkan proses pengisaran mekanikal. Bibir adalah pautan penutupan dan menahan makanan di rongga mulut, gigi mengatasi keretakan potongan yang lebih besar dan lebih keras, lidah dan gusi menggiling kepingan kecil yang lembut, membentuk gumpalan makanan, yang dibasahi dengan air liur dan dengan demikian mudah masuk ke bahagian yang jauh dari saluran pencernaan.

Fungsi utama pengisaran mekanikal dilakukan oleh gigi palsu. Pada 99.8% bayi yang baru lahir, gigi hilang, jadi mereka hanya dapat makan makanan homogen yang istimewa. Namun, selama enam bulan, pada umumnya, bayi mempunyai satu atau bahkan beberapa gigi susu, yang merupakan isyarat untuk memperkenalkan makanan pelengkap - anak sudah dapat melihat produk lain, selain susu ibu atau susu formula bayi yang disesuaikan. Apabila bilangan gigi bertambah, menu menjadi lebih bervariasi, dan pada usia 10-12, ketika semua gigi susu diganti dengan gigi kekal, anak dapat menggiling dan mencerna makanan secara seimbang dengan orang dewasa.

Walau bagaimanapun, bukan sahaja proses mekanikal penggilingan makanan berlaku di rongga mulut: fungsi lain yang lebih penting dilakukan di sini. Papillae yang terletak di lidah membolehkan anda menilai suhu, rasa dan kualiti makanan, mencegah kemungkinan keracunan dari makanan yang manja, luka bakar termal dan kerosakan pada membran mukus. Dan kelenjar air liur tidak hanya mengeluarkan air liur yang cair, yang melembutkan bolus makanan, tetapi juga enzim, di bawah pengaruh kerosakan makanan dan penyediaannya untuk pencernaan selanjutnya..

Faring adalah saluran pencernaan berbentuk corong yang menghubungkan mulut dan esofagus itu sendiri. Satu-satunya fungsinya adalah proses menelan, yang berlaku secara refleks. Panjangnya kira-kira 10 cm, yang dibahagi kira-kira sama antara mulut, nasofaring dan laring. Di sinilah sistem pernafasan dan pencernaan berpotongan, dipisahkan oleh epiglotis, yang biasanya menghalang makanan memasuki paru-paru. Walau bagaimanapun, dengan kerja yang tidak mencukupi atau menelan spontan, proses pelindung ini terganggu, akibatnya asfiksia mungkin muncul..

Bahagian anterior saluran gastrointestinal berakhir dengan tiub berongga sepanjang 25 cm, bahagian atasnya terbentuk terutamanya oleh serat otot yang dililit, dan bahagian bawahnya licin. Oleh kerana penggantian ini, penguncupan dan kelonggaran seperti gelombang berlaku di kerongkongan, yang secara beransur-ansur memindahkan makanan yang dihancurkan dan disiapkan untuk dicerna ke dalam rongga perut. Proses ini adalah satu-satunya fungsi esofagus yang signifikan; tidak ada proses fizikal, kimia atau metabolik lain yang berlaku di sini..

Perut kelihatan seperti organ berongga yang terletak di hipokondrium kiri. Ini adalah pembesaran esofagus dengan dinding otot yang sangat maju, yang berkontraksi dengan sempurna, memudahkan pencernaan makanan. Berkat kerja serat otot yang diselaraskan, bentuk dan ukuran perut dapat berubah bergantung pada tabiat pemakanan dan fasa tertentu dari rantai pencernaan. Sebagai contoh, perut kosong rata-rata orang dewasa mempunyai isipadu tidak lebih dari satu setengah liter, tetapi setelah makan dengan mudah dapat meningkat menjadi 3 atau bahkan 4 liter, iaitu lebih dari 2 kali.

Hal yang sama berlaku untuk orang yang sering makan berlebihan: penggunaan porsi besar secara berkala menyebabkan terlalu banyak serat otot, yang menyebabkan dinding perut menjadi lembik, dan jumlah keseluruhan meningkat. Ini seterusnya menyebabkan gangguan dalam tabiat makan dan menyumbang kepada pengumpulan berat badan yang berlebihan. Oleh itu, semua pakar pemakanan, tanpa pengecualian, mengesyorkan makan dengan kerap, tetapi dalam bahagian pecahan: diet seperti ini lebih bersifat fisiologi.

Semasa menelan, otot-otot yang membentuk dinding perut mengendur, membiarkan segumpal makanan, atau, seperti yang disebut dalam dietetik, chyme, di dalam. Ini berlaku sehingga waktu makan selesai (atau perut kenyang), selepas itu dindingnya kembali berkurang - begitulah proses metabolisme bermula. Di bawah tekanan peristalsis, chyme dicampur, digoreng dan dilonggarkan, terkena jus gastrik. Komponen berasid dari persekitaran dalaman perut dihasilkan dalam lipatan membran mukus, di mana kelenjar sekresi khas terletak. Makanan secara beransur-ansur diresapi dengan rahsia ini, dihancurkan, menjadi lebih lembut dan rapuh, yang menyumbang kepada penguraian awal menjadi molekul.

Kemudian enzim khas jus gastrik - protease memulakan proses pemecahan struktur protein. Namun, prosesnya tidak berakhir dengan ini, di dalam perut protein hanya disiapkan untuk penguraian lengkap, dipecah menjadi bahan multikomponen yang kompleks. Di samping itu, pembelahan lipid yang diemulsi menjadi gliserol dan asid lemak berlaku di sini, dan metabolisme pati selesai..

Komposisi dan kepekatan jus gastrik secara langsung bergantung kepada tabiat makan seseorang. Jadi, jumlah terbesar disintesis sebagai tindak balas kepada makanan protein, dan terkecil - makanan berlemak. Itulah sebabnya lipid jauh lebih sukar untuk dipecahkan dan sering menyebabkan berat badan berlebihan daripada bahan lain yang membentuk diet..

Usus kecil adalah bahagian terpanjang dari sistem pencernaan manusia. Panjang keseluruhannya boleh mencapai 5-6 meter, yang masuk ke rongga perut hanya kerana susunan seperti gelung yang dipikirkan dengan baik. Kawasan berikut dibezakan dalam usus kecil:

  • 12 duodenum (kira-kira 30 cm),
  • jejunum (kira-kira 2.5 meter),
  • iliac (2.5-3.5 m).

Dari pilorus ke usus besar, lumen usus kecil terus menyempit. Pengecutan peristaltik secara beransur-ansur menghasilkan chyme, terus memecahnya menjadi molekul nutrien. Di sini gumpalan makanan dicampur beberapa kali, dilembutkan dan secara beransur-ansur diserap oleh sel-sel membran mukus.

Bahagian dalam usus kecil mempunyai banyak lipatan bulat, di dalamnya terdapat banyak corak tersembunyi. Kerana ini, luas keseluruhan membran mukus meningkat beberapa kali, yang bermaksud bahawa keupayaan penyerapan usus juga meningkat. Setiap vila mempunyai jaringan kapilari limfatik dan darahnya sendiri, melalui dinding tipis yang molekul protein, lemak dan lipid meresap ke dalam darah, menyebar ke seluruh tubuh dan membentuk depot tenaga. Ini membolehkan anda mendapatkan nutrien maksimum dari makanan yang diserap..

6. Usus besar

Usus besar mengakhiri rantai pencernaan. Panjang keseluruhan usus ini kira-kira satu setengah meter, dari mana pada awalnya proses buta kecil - lampiran - berangkat. Organ yang sangat kecil adalah sejenis kantung, yang dalam beberapa kes boleh meradang dan menyebabkan keadaan akut yang memerlukan campur tangan pembedahan segera.

Di bawah pengaruh lendir usus besar, vitamin, glukosa, asid amino tertentu yang disintesis oleh mikroorganisma flora diserap. Di samping itu, sebahagian besar cecair dan elektrolit yang diperlukan untuk mengekalkan keseimbangan air dalam sel-sel badan diserap di sini..

Bahagian akhir usus adalah rektum, yang berakhir di dubur, di mana badan meninggalkan bahan-bahan yang tidak diperlukan yang terbentuk ke dalam tinja. Sekiranya keseluruhan proses pencernaan tidak terganggu, secara keseluruhannya diperlukan sekitar 3 hari, di mana 3–3,5 jam dihabiskan untuk penghantaran chyme ke usus besar, 24 jam lagi untuk pengisiannya dan maksimum 48 untuk pengosongan.

Organ bantu sistem pencernaan

1. Kelenjar air liur

Kelenjar air liur terletak di mulut dan bertanggungjawab untuk sintesis cecair fermentasi, yang melembapkan makanan dan menyediakannya untuk kerosakan. Organ ini diwakili oleh beberapa pasang kelenjar yang lebih besar (parotid, sublingual, submandibular), serta banyak kelenjar kecil. Air liur manusia biasanya mengandungi rembesan berair dan berlendir, serta enzim yang memberikan pemecahan kimia awal produk yang membentuk makanan.

Enzim berikut biasanya terdapat dalam cecair air liur:

  • amilase menguraikan kanji kepada disakarida,
  • maltase menyelesaikan proses ini dengan menukar disakarida menjadi molekul glukosa.

Kepekatan enzim ini biasanya sangat tinggi, kerana makanan kekal di mulut selama rata-rata 18-23 saat sebelum ditelan. Walau bagaimanapun, masa ini tidak selalu mencukupi, oleh itu ahli gastroenterologi mengesyorkan secara menyeluruh dan untuk waktu yang lama untuk mengunyah setiap bahagian, maka pati akan mempunyai masa untuk memecah sepenuhnya, dan makanan itu sendiri akan menjadi lebih lembut dan lebih homogen..

2. Pankreas

Pankreas adalah organ enzimatik tambahan yang mensintesis bahan yang diperlukan untuk pencernaan nutrien sepenuhnya. Jus pankreas dihasilkan dalam selnya, yang mengandungi semua sebatian kimia yang diperlukan untuk penyediaan dan pemecahan lipid, protein dan karbohidrat seterusnya. Selain itu, jus pankreas mengandungi bahan pankreas yang dihasilkan oleh sel saluran. Oleh kerana ion bikarbonat, cairan ini meneutralkan komponen asam dari produk pencernaan yang tersisa, sehingga mencegah kerengsaan dan kerosakan pada membran mukus..

Oleh kerana serba boleh, hati tergolong dalam beberapa sistem tubuh sekaligus, salah satunya adalah sistem pencernaan. Di dalam sel hati, transformasi asid amino, asid lemak bebas, asid laktik dan gliserol menjadi glukosa berlaku, yang berfungsi sebagai simpanan tenaga untuk tubuh manusia. Selain itu, hati memainkan peranan penting dalam meneutralkan sebatian toksik yang telah memasuki sistem pencernaan. Reaksi pelindung sedemikian menghalang akibat teruk keracunan makanan dan membersihkan saluran gastrointestinal dari komponen berbahaya yang masuk ke dalam badan..

4. Pundi hempedu

Secara anatomi, pundi hempedu adalah pelengkap hati, di mana bekalan hempedu berkumpul sekiranya berlaku keperluan mendesak untuk tubuh. Apabila sejumlah besar makanan dimakan, terutama berbahaya (berlemak, goreng, merokok, dll.), Hempedu terkumpul dilemparkan ke dalam lumen usus kecil untuk menyokong dan mempercepat proses metabolik. Walau bagaimanapun, mekanisme seperti itu tidak selalu diperlukan, oleh itu, pengambilan hempedu dengan jelas diberikan dengan bantuan injap dan saluran empedu dan meningkat hanya jika makanan yang berat untuk membelah masuk ke saluran pencernaan..

Ringkasan

Pencernaan manusia adalah mekanisme kompleks dan kerawang, kualitinya secara langsung bergantung pada fungsi setiap organ yang betul, setiap sel yang membentuk sistem ini. Keseimbangan seperti itu hanya mungkin terjadi sekiranya sikap berhati-hati dan lembut terhadap saluran pencernaan seseorang. Jangan membebankannya dengan bahagian yang berlebihan, makanan berlemak, berat dan goreng, produk daging yang mencemarkan badan dan tidak melakukan apa-apa selain bahaya, dan kemudian anda tidak akan terganggu oleh masalah metabolik, dan tubuh akan sentiasa diberi tenaga yang cukup tanpa risiko kekurangan, atau sebaliknya, lemak badan berlebihan dan berat badan berlebihan. Jaga diet yang betul hari ini, dan esok anda tidak perlu pergi ke ahli gastroenterologi dan membuang masa untuk rawatan sistem pencernaan yang mahal dan kadang-kadang tidak berkesan!

Artikel Mengenai Hepatitis